|
Nieuwe verkeerssituatie in de Dijkstraat? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-07-2011 19:07:18 Onderwerp: Nieuwe verkeerssituatie in de Dijkstraat? |
|
|
|
|
Na mijn bezoek aan de vrijdagmarkt op 22 juli 2011 merkte ik in de Dijkstraat een verkeersbord op, dat ik voordien nog niet gezien had:
Als je vanaf de markt in de Dijkstraat naar de scheldedijk wil fietsen, staat er nu aan de eerste toegang een verkeersbord C1 "Verboden richting voor ieder bestuurder". Het is zeker geen slecht idee om fietsers langs de andere kant van het "driehoekje" naar de scheldedijk te leiden. Er zijn op dit punt al veel bijna-botsingen geweest, en waarschijnlijk ook wel al enkele echte botsingen tussen fietsers die de onoverzichtelijke bocht te scherp afsnijden! Maar ik heb tegelijkertijd toch bemerkt, dat weinig (of geen) fietsers zich van dit bord iets aantrekken, of het misschien zelfs niet (willen) zien?
Maar dat is nog niet alles.
Als je reglementair langs de rechterkant van het driehoekje naar de scheldedijk fietst, dan kom je voor een bord B1 . Je moet daar voorrang verlenen aan de fietsers die van links uit de verboden rijrichting komen! Je wordt dus gestraft als je de wegcode volgt! Natuurlijk moet je ook voorrang verlenen aan de fietsers die van rechts komen, maar dat moet men normaal gesproken altijd doen door de voorrang-aan-rechts-regel (wegcode, artikel 12.3.1). Zou het daarom niet beter zijn om dit voorrangsbord B1 gewoon te verwijderen? Fietsers die in de verboden richting rijden moeten dan voorrang aan rechts verlenen aan fietsers die de wegcode volgen! Lijkt dat niet logischer?
Dan zijn er ook nog de plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens. Artikel 9.1 zegt daar:
Citaat: |
9.1. Verkeersbord C1. Verboden richting voor iedere bestuurder.
1° Met ieder verkeersbord C1 dat bij het begin van een wegvak met verboden richting geplaatst is, moet op het andere uiteinde een verkeersbord F19 overeenkomen, rechts in de rijrichting geplaatst.
F19
Het verkeersbord F19 mag evenwel niet geplaatst worden indien het verbod opgelegd door het verkeersbord C1, niet het geheel van de openbare weg betreft.
... |
Het verbod opgelegd door het verkeersbord C1 betreft de volledige openbare weg naar het dijkpad, maar het bord F19 staat niet aan het andere uiteinde:
Er staat enkel een bord B1 (omgekeerde driehoek), waarschijnlijk met de bedoeling dat voorrang moet verleend worden aan de Dijkstraat. Dat is zeer terecht, maar gezien de afstand tussen dit bord en de Dijkstraat zou het geen kwaad kunnen om ter hoogte van de Dijkstraat de twee uitgangen van dit pad te voorzien van haaientanden.
Tenslotte is het toch nogal onduidelijk en zeer verwarrend, om een wegwijzer voor fietsers naar de "Scheldedijk" en de "Tibeert route" te plaatsen vlak bij een bord "verboden richting voor ieder bestuurder". Deze wegwijzers zouden eigenlijk aan de volgende toegang moeten staan waar de doorgang is toegelaten!
Dat is toch een melding waard aan de dienst mobiliteit en de politie ...
(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 10-06-2017: Betere vergroting van de afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-06-2017 09:45:50; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-07-2011 09:28:30 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er is nog meer aan te merken dan wat ik hierboven al opgesomd heb.
Over de Dijkstraat ligt een oversteekplaats voor fietsers. Die is schuin over de rijbaan geschilderd, duidelijk met de bedoeling om gebruikt te worden door fietsers die vanaf de scheldedijk richting AC De Zaat fietsen.
De vraag is nu, of die oversteekplaats ook moet gebruikt worden door fietsers die vanaf de markt richting scheldedijk fietsen? Die oversteekplaats ligt vanuit die richting dan toch wel zeer slecht. Fietsers zouden dan eerst de toegang tot de scheldedijk moeten voorbij fietsen, om vervolgens met een scherpe bocht, kleiner dan 90°, via de oversteekplaats naar de scheldedijk te rijden. Maar moet dat wel?
Artikel 43.3 van de wegcode zegt immers het volgende:
Citaat: |
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken. |
Als je van de markt komt, rij je in de Dijkstraat niet op een fietspad. Dus moet je de oversteekplaats niet gebruiken volgens dit artikel.
Dan kun je de vraag stellen of deze oversteekplaats voor fietsers wel nuttig is zoals ze nu geschilderd is. Hoe zou de Dijkstraat hier immers het meest worden overgestoken? Door fietsers die van de scheldedijk naar AC De Zaat fietsen, of door fietsers die vanaf de markt naar de scheldedijk fietsen?
Verder is er toch nog iets op te merken bij deze foto:
Zoals hierboven gezegd is het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) waarschijnlijk geplaatst met de bedoeling dat voorrang moet verleend worden aan de Dijkstraat. Maar het kan ook geïnterpreteerd worden dat voorrang moet verleend worden aan fietsers die van rechts uit de verboden richting komen! Overtreders van de wegcode worden andermaal beloond! Daarom zou het toch beter zijn, om dit bord niet hier te plaatsen, maar op het driehoekig parkje, even verder. Als nadeel moet dan natuurlijk een tweede verkeersbord B1 geplaatst worden op het einde van de afslag naar rechts, maar het schilderen van haaientanden wordt dan wel overbodig. Als bijkomend voordeel hoeft men geen voorrang (aan rechts) te verlenen aan wie uit de verboden richting komt, want Artikel 12.3.1 van de wegcode zegt:
Citaat: |
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt. |
De melding aan de dienst mobiliteit en de politie zal moeten uitgebreid worden ...
(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 10-06-2017: Betere vergroting van de afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-06-2017 09:50:34; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-09-2012 16:21:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ze zijn er aan begonnen! Het schuine gedeelte is reeds weg genomen:
Daardoor zouden conflicten met linksrijders vanaf de Markt moeten voorkomen worden. Maar waarom zou dit bord er staan?
Uit gewoonte?
Deze bordjes hebben geen enkele wettige waarde, maar dienen enkel en alleen als verantwoordelijkheidsparaplu: er moest daar eens een fietser iets overkomen, dan was hij verwittigd dat hij maar had moeten afstappen! Wat zouden ze doen wanneer een afgestapte fietser struikelt, valt en zich kwetst?
Eigenaardig genoeg, weet je met zo een bord nooit wanneer of waar je opnieuw mag opstappen ... Misschien juist achter dat bord
Heeft men er ook al aan gedacht, dat een afgestapte fietser die naast zijn fiets wandelt, een bredere plaats inneemt dan wanneer hij op zijn fiets blijft zitten? Hij vormt dus een grotere hindernis voor de tegenliggers, want die moeten eigenaardig genoeg niet afstappen!
Maar we weten al van vroeger, dat Temse zo heel wat bordjes in voorraad heeft ...
Zou men, bij gelegenheid van deze werken, ook eens iets kunnen doen aan de ribbels in het padje naar dijk?
(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 16:34:24; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-10-2012 12:56:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er zijn nu wegmarkeringen aangebracht, die bijkomend moeten verhinderen dat fietsers de bocht vanaf de markt te kort zouden nemen :
Dat is prima, maar blijkbaar heeft men het toch niet kunnen laten om fietssuggestiestroken aan te brengen aan weerskanten van de Dijkstraat, vanaf de markt ...
... tot aan de Nagelheetmakerslaan:
De suggestiestroken zijn gewoon geschilderd in het lichtgrijs en volgens mij totaal overbodig. Bovendien zijn de suggestiestroken amper 1 meter breed, dus alweer te smal volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen dat een minimum voorschrijft van 1,20 meter. Zou men dat weer gedaan hebben om dezelfde "reden" als in de Kasteelstraat? Dus om fietsers niet aan te moedigen om met twee naast elkaar te fietsen? Dus om automobilisten aan te moedigen snel te rijden? Merk je trouwens ook op de tweede foto hierboven, hoe men met een smalle fietssuggestiestrook in Temse aan fietsers tracht wijs te maken dat ze in de goot moeten fietsen? Bijna worden de rioolroosters ook mee geschilderd, waardoor het wel lijkt alsof je met de fiets moet slalommen met de rioolroosters als "vlaggetjes"!
Fietsers mogen daar volgens de wegcode altijd met twee naast elkaar fietsen. Het is daar breed genoeg. Het tegenliggend verkeer zal er niet door gehinderd worden.
Een aanduiding van een fietssuggestiestrook met verf alleen wordt ook niet aanbevolen in het Vademecum Fietsvoorzieningen. Het valt immers af te wachten hoe slijtvast die grijze verf is. Als de verf wegslijt door het autoverkeer, zullen de suggestiestroken binnenkort nog smaller worden (of zelfs verdwijnen, wat geen slechte zaak zou zijn ).
Blijkbaar heeft Temse het zeer moeilijk met de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Uiteraard mag het gemeentebestuur zich dan aan opmerkingen verwachten! Deze fietssuggestiestroken zijn hier totaal onnodig en overbodig. Op de vergadering met de verkeerscel op 18 april 2012 is trouwens gezegd dat er geen fietssuggestiestroken zouden komen, zie het verslag van die vergadering (eerst inloggen). Maar als het gemeentebestuur er toch wil hebben, dat ze het dan doen zoals het hoort!
(Aanpassingen op 28-12-2012: opmerkingen rioolroosterslalom toegevoegd.)
(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 16:40:03; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|