|
Renovatie Krijgsbaan (viaduct) N419 |
|
Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-10-2009 09:30:02 Onderwerp: Met krukken over het viaduct Krijgsbaan-Vrijheidstraat |
|
|
|
|
Nu ik mij al enige tijd met krukken over het viaduct Krijgsbaan-Vrijheidstraat begeef merk ik eens te meer op hoe levensgevaarlijk het daar toch is.
-Trottoirs liggen veel te hoog, beleidsmakers mogen eens mijn krukken gebruiken om eraf en erop te stappen, waar het door de dwarsstraten onderbroken is... en dan nog liefst al het er nat bij ligt.
-Er is een enorm snelheidsverschil tussen de auto-en vrachtverkeer. Veel automobilisten stemmen hun reactie niet af op de tegenreactie van het veel tragere vrachtverkeer dat visueel maar vooral hoorbaar duidelijk moeite heeft met het steile viaduct. Een half uurtje ter plaatse blijven, tijdens de spits, en je hebt garantie om er hachelijke situaties te zien
-Veel automobilisten beschouwen de afslag richting E17 als een oprit van die snelweg. Een stuntrijder zou hier wel op 2 wielen kunnen rijden, vele automobilisten wanen zich er ook een. Tijdens hun stuntwerk denken ze er natuurlijk niet aan dat voetgangers en fietsers deze afslag moeten dwarsen.
-De intensiteit van het wegverkeer eist niet alleen z'n tol aan het wegdek, maar vooral aan de belijning ervan. Hoewel ik al af en toe al de "verfploeg" aan het werk gezien heb, brengt het niet veel zoden aan de dijk. De belijning is meestal nauwelijks zichtbaar, vooral op cruciale plaatsen.
Nochtans is er voor veel van bovenstaande probleemomschrijving is er een relatief eenvoudige oplossing die bovendien "snel" uitegevoerd kan worden:
Laat het fietspad en het voetpad op het viaduct over de gehele lengte doorlopen!
Waar het verkeer dit fietspad en voetpad moet dwarsen legt u dit aan, vadertje Staat:
Of dit dé oplossing is, dàt weet ik niet.
Maar volgens mij veeeeeeeel beter dan de huidige, gevaarlijke toestand. _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-02-2011 09:29:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het was interessant op de infoavond. De afwezigen hadden ongelijk. Ik beperk mij hier tot de viaduct over de N16. Andere locaties staan op andere plaatsen op dit forum.
De werken starten reeds op maandag 21 februari 2011. In de Gazet van Antwerpen van 17 februari 2011 stond volgend artikel (klik om te vergroten):
Het belangrijkste verschil met vroegere ontwerpen is, dat er geen verkeerslichten zullen geplaatst worden. Tijdens de werken worden wel de nodige wachtbuizen aangebracht, om alsnog gemakkelijk verkeerslichten te kunnen plaatsen als dat nodig mocht blijken.
Het wegdek wordt volledig vernieuwd en de fietspaden zullen verhoogd aangelegd worden op de viaduct over de N16. Hoe dat niveauverschil gaat overlopen met de op- en afriten van de N16, valt nog af te wachten.
Er komen oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.
Als ik de plannen goed gezien heb, komen er twee oversteekplaatsen voor voetgangers over de N419 (Vrijheidstraat-Krijgsbaan): de ene ter hoogte van de trappen naar de Spoorweglaan en de andere zowat halfweg tussen de Colruyt en de viaduct. Op deze laatste plaats komt ook een oversteekplaats voor fietsers.
Die fietsoversteekplaats is nodig voor fietsers die langs de Viadukt (met een k, de straat met die naam) op het nieuw fietspad naar de Vrijheidstraat (met één s, maar dat lijkt onmogelijk op dit forum), en verder richting Nijverheidstraat fietsen. Omdat deze oversteekplaats tamelijk onoverzichtelijk is en er dikwijls al (te) snel verkeer passeert, heb ik samen met een omwonende gevraagd of het niet mogelijk is om daar oversteeklichten met een drukknop te voorzien.
Het voorstel is genoteerd ...
(Aanpassing op 16-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2015 10:45:49; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-02-2011 10:11:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dus als ik het goed begrijp gaat ook de afrit vanuit Bornem dicht? Dat is wel een ingrijpende wijziging!
Staat er trouwens geen fout op het plan in de GvA, de Guido Gezelleplaats ligt toch links van de N16?? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-02-2011 08:18:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
Trobken schreef: |
In het krantenartikel staat dat er al 2 van de 4 op-en afritten verdwijnen. |
Dat staat inderdaad in het krantenartikel maar op de infoavond had ik begrepen dat die op- en afritten enkel tijdelijk zouden afgesloten worden tijdens de werken, en daarna weer opengesteld. Hoewel, achteraf heb ik gemerkt dat mijn echtgenote ook verstaan heeft dat de sluiting van de op- en afritten definitief zou zijn ... De info moet dan toch wat onduidelijk geweest zijn op dat punt.
Hilde Habraken schreef: |
Ik ben toch wel erg verbaasd dat die afrit vanuit Bornem afgeschaft wordt. Dit betekent een heel andere verkeersstroom in de toekomst, alles zal immers langs het kruispunt met de Gasthuisstraat moeten verlopen. Ik hoop dat daarover goed nagedacht is, want er zullen zo zeker weer andere conflictsituaties opduiken, denk maar aan de oversteek voor fietsers in de Gasthuisstraat. Voor de vrachtwagens van Belgomine (die ook langs de overkant van de Schelde moeten leveren), betekent dit dat ze allemaal langs het centrum (of langs de viaduct als ze een U-bocht maken) moeten om naar de kaai te rijden vanuit Bornem |
Juist daarom zou het ook mij verwonderen als die op- en afritten gaan verdwijnen. Eerst bouwt men een ontsluitingsweg om de vrachtwagens van Belgomine uit het centrum te houden, en daarna gaat men ze opnieuw het centrum insturen langs en andere weg
Maar niet alles wat in de krant staat is noodzakelijk juist :
Hilde Habraken schreef: |
Staat er trouwens geen fout op het plan in de GvA, de Guido Gezelleplaats ligt toch links van de N16?? |
Over deze op- en afritten zou toch duidelijkheid moeten gegeven worden ...
Ik hoop ook dat hier niet dezelfde blunders zullen gemaakt worden als op de kruispunten met de Koning Leopoldlaan, de Prinsenlaan en de Sint-Jorisstraat De verhoogde fietspaden op de viaduct mogen gerust verhoogd doorgetrokken worden over de op- en afritten van de N16 en over de Viadukt (de straat met die naam), zodat het duidelijk is dat de fietspaden langs de viaduct over de N16 tot de voorrangsweg behoren. De auto's kunnen daar probleemloos over rijden als de aanleg gebeurt zoals op de foto van Trobken hierboven. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-02-2011 21:04:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens mij staat er nog een fout in het artikel, er verdwijnt maar één afrit. En de oprit naar de N16 gaat toch niet dicht? Ik dacht dat het daar alleen enkele richting werd, dus dat de mensen die van aan het Concienceplein komen niet meer richting viaduct of N16 mogen. Als het toch klopt wordt dit nog een veel ingrijpender wijziging, want dan moeten niet enkel de mensen die vanuit Bornem komen langs de Gasthuisstraat en het centrum, maar ook de mensen die richting Bornem willen rijden. Dat zou betekenen dat men vanuit Steendorp de hele lus langs de Gasthuisstraat moet maken om op de N16 richting Bornem te geraken!
Het zou handig zijn moesten we de plannen nog eens rustig kunnen inkijken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 5 |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|