|
Parkeren op de voetpaden in de Tuinwijk? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-02-2014 07:33:21 Onderwerp: Parkeren op de voetpaden in de Tuinwijk? |
|
|
|
|
Ik lees twee eigenaardigheden, alweer in een artikel in de Vlaams Belang krant van februari 2014 (klik ook hier):
en
Eerste eigenaardigheid:
Sinds wanneer moet een voetpad geschikt zijn om op te parkeren? En zijn ze dan nog veilig om over te wandelen? En hoe lang zullen ze dan nog mooi blijven?
Volgens de wegcode is het niet alleen verboden te parkeren op een voetpad, je mag er zelfs niet op stilstaan!
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering; |
Alleen fietsen moeten buiten de rijbaan en de autoparkeerplaatsen opgesteld worden, en motorfietsen mogen op het voetpad geplaatst worden, onder bepaalde voorwaarden:
Citaat: |
23.3. Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f.
23.4. Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken. |
Maar automobilisten mogen de wegcode overtreden in Temse. Overal staan in ons autominnend dorpje immers auto's op het voetpad geparkeerd, en dat wordt toegelaten. Voor auto's moet altijd plaats gemaakt worden op de openbare ruimte, ten koste van alles en op kosten van de gemeenschap (met uw en mijn geld dus ...). Alsof het als normaal moet beschouwd worden dat iedereen zijn persoonlijke eigendom zo maar op het voetpad mag plaatsen. Met onze auto wordt dat blijkbaar aanvaard, maar hoe zou er gereageerd worden als we dat doen met andere voorwerpen?
Tweede eigenaardigheid:
Is dat wel zo, dat nauwelijks een auto kan passeren als de auto's niet op het voetpad parkeren? Het asfalt van de Koning Leopoldlaan is 4,50m breed. Dan is er aan beide kanten nog een goot van ongeveer 25cm, wat een totale straatbreedte geeft van 5 meter. Dat moet toch volstaan om nog te kunnen passeren met een auto zonder dat de andere auto's op het voetpad moeten staan. Door op het voetpad te parkeren nemen auto's de ruimte in die gemaakt is voor voetgangers en eventueel voor het plaatsen van fietsen.
Door de auto's aan beide kanten van de straat te plaatsen verminderen de automobilisten zelf de plaatsruimte, want je hebt dan meer plaats nodig om tussen de auto's te kunnen laveren.
Dit 'parkeerprobleem' is eigenlijk geen parkeerprobleem maar wel een 'autostallingsprobleem' dat wordt veroorzaakt door de automobilisten zelf. Ze willen hun auto voor de voordeur hebben in plaats van in een autobergplaats of een garage. Het lijkt voor velen een onoverbrugbare afstand om 100 meter te moeten stappen. Het probleem dat ze zelf maken moet natuurlijk opgelost worden door iemand anders, en op kosten van iemand anders. Is dat eigenlijk wel normaal?
Voor wie het intersseert, is dit het volledige artikel:
Mogelijk biedt het omvormen tot een woonerf een oplossing, als ... de automobilisten zich dan aan de wegcode houden. Want in een woonerf mag een auto alleen geparkeerd worden op de aangeduide plaatsen, volgens artikel 22bis.4° a) van de wegcode :
Citaat: |
Artikel 22bis. Verkeer in woonerven en in de erven
Binnen de woonerven en de erven:
...
4° a) is het parkeren verboden, behalve:
- op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
- op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
|
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-02-2014 19:08:02 Onderwerp: |
|
|
|
|
Uit de nieuwe Omroeper van woensdag 19 februari 2014:
Het is wel wat propaganda, maar deze informatie is juist, tenminste ... als de woonerven enkelrichting worden en als de werken beginnen in maart.
Volledigheidshalve kon er nog bij vermeld worden, dat in een woonerf de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg mogen gebruiken, en dat spelen toegelaten is. Of zou dat tegen de mentaliteit zijn van ons autominnend dorpje? Voetgangers mogen het verkeer wel niet nodeloos belemmeren, maar de bestuurders mogen de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten ze stoppen! Oei, oei, wat gaat dat geven in de Tuinwijk?
Je kunt je trouwens afvragen, waarom nog voetpaden aangelegd zijn, als het toch woonerven worden? Die voetpaden geven niet de indruk dat voetgangers de ganse breedte van de openbare weg mogen gebruiken. Het is ongeveer hetzelfde liedje als met fietssuggestiestroken. Het zouden wel eens woonerven kunnen worden die niet het uitzicht van een woonerf hebben. Hoe een woonerf er uitziet kun je bijvoorbeeld zien in de August De Batslaan.
De openbare weg is daar één geheel, zonder afgebakende voetpaden, fietspaden of rijbaan. Een woonerf, dat er als een gewone straat uitziet, kan als gevolg hebben dat de weggebruikers zich niet zullen gedragen zoals dat moet in een woonerf. Dit is de volledige tekst van artikel 22bis van de wegcode :
Citaat: |
Artikel 22bis. Verkeer in woonerven en in de erven
Binnen de woonerven en de erven:
F12a F12b
1° mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken: spelen zijn er eveneens toegelaten;
2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
3° is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
4° a) is het parkeren verboden, behalve:
- op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
- op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
b) mogen de stilstaande of geparkeerde voertuigen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.
|
Volgens de tekst in de nieuwe Omroeper wordt éénrichtingsverkeer ingesteld in deze woonerven. Hopelijk wordt dat beperkt éénrichtingsverkeer, waarbij fietsers dus wel in de twee richtingen mogen rijden. Waarschijnlijk zal het ongeveer worden zoals in een gedeelte van de Frans Smetstraat. Daar is het ook een woonerf volgens het verkeersbord, ...
... maar het ziet er uit als een gewone straat met afgescheiden rijbaan, parkeerstrook en voetpaden.
Het geeft niet de indruk dat voetgangers de ganse breedte van de openbare weg mogen gebruiken, dat spelen toegelaten is en dat er niet harder mag gereden worden dan 20 km per uur. Typisch Temse, dus.
(Aanpassing op 06-03-2014: Gedeelte Frans Smetstraat toegevoegd.
(Aanpassing op 08-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-01-2016 19:50:43; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-04-2014 11:16:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
De woonerven in de tuinwijk zijn in wording. De Koning Leopoldlaan is al afgewerkt, en er is beperkt éénrichtingsverkeer waarbij fietsers (en bromfietsen klasse A) dus in de twee richtingen mogen rijden . Dit is de kant van de Prinsenlaan, ...
... en dit is de kant van de Krijgsbaan.
De bestuurders van de eerste vier auto's kennen blijkbaar de verkeersregels voon een woonerf niet, en wildparkeren er maar op los, zelfs op het voetpad! Er staat zelfs een in de verboden rijrichting. Doodnormaal in Temse.
Voor sommigen is het nog wennen om in parkeervakken te parkeren en niet meer op het voetpad, ...
... maar zeer waarschijnlijk zijn er bij die het nooit zullen afleren.
Op de Koning Boudewijnlaan, die uit meerdere straten bestaat, zijn de verkeersborden nog afgeplakt. De parkeervakken zijn al geschilderd.
Op de Koning Albertlaan moeten aan de ene kant de verkeersborden nog aangebracht worden. De palen staan er al.
Aan de andere kant zijn de verkeersborden geplaatst, op dezelfde paal als het straatnaambord. De paal die voorzien was voor deze verkeersborden staat er wat verweesd bij .
Zoals reeds gezegd, geeft de inrichting van de straten niet de indruk dat voetgangers de ganse breedte van de openbare weg mogen gebruiken en dat spelen toegelaten zijn.
(Aanpassing op 08-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-01-2016 19:45:21; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|