|
Ontbrekende fietspadmarkering aan de Laagstraat. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-07-2009 22:11:14 Onderwerp: Ontbrekende fietspadmarkering aan de Laagstraat. |
|
|
|
|
De Laagstraat zou eigenlijk moeten afgesloten worden van de N16, zoals met de Dweersstraat gebeurd is, omdat de N16 een primaire weg klasse 1 is. Naar het schijnt gaat dit ooit wel eens gebeuren na het afwerken van de 'oostelijke tangent' van Sint-Niklaas. Ondertussen wil dit niet zeggen dat onze vrienden de wegbeheerders van de gewestwegen de Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens niet moeten respecteren !
Citaat: |
Artikel 16: Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden.
1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.
....
|
De fietsers op de N16 moeten immers de Laagstraat oversteken op een fietssuggestiestrook in plaats van op een fietspad zoals blijkt uit volgende foto:
Ik heb dit bijgevolg gemeld op het meldpunt fietspaden http://www.meldpuntfietspaden.be/, ref.A6283FD7CC .
Ik ben eens benieuwd of het ook jaaaaren zal duren alvorens het onze vrienden de wegbeheerders van de gewestwegen zal behagen om hier op te reageren, zoals met de onduidelijke voorrangssignalisatie op het kruispunt N16/Hoogkamerstraat. Terloops, ook hier heb ik nog maar eens melding van gemaakt op het meldpunt fietspaden, zie http://ft.bbforum.be/hoogkamerstraat__onduidelijke_voorrang_voor_fietsers-t26.html.
Wat ook eigenaardig is: aan de andere kant van de N16, waar de Dweersstraat en de Laagstraat wel afgesloten zijn, daar is wel een fietspadmarkering aangebracht! LOL
(Aanpassing op 01-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-12-2015 09:40:11; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-07-2009 20:02:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik erger mij er dood aan dat die afslag nog steeds open is. Onverantwoord, mijn zoon is daar al eens aangereden op het fietspad door een auto die de afslag nam. Het fietspad tussen Interbeton en de brug kon niet rap genoeg afgeschaft worden vanwege "onveilig", maar deze gevaarlijke situatie willen ze dus blijkbaar nog jaren laten aanslepen. Ik wilde al een brief schrijven met het voorstel om dit tenminste als de school terug begint dicht te doen, omdat dan de oude brug ook hersteld is. Nu ik dit lees zinkt de moed alweer in mijn schoenen. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-04-2021 20:46:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er is natuurlijk heel wat bezwaar tegen het afsluiten van de Laagstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 15 april 2021 (klik om te vergroten).
Het staat ook op de website van deze krant.
Er zijn dus vanzelfsprekend nog meer bezwaarschriften ingediend, waaronder ook van bedrijven in het industriepark TTS. In één daarvan stond zelfs het voorstel om de N16 te voorzien van uitloop- en aanloopstroken voor de afslag naar de Laagstraat. Het zou volstaan om daartoe de gracht in te buizen en het fietspad wat op te schuiven. Dit is een schema van dat voorstel (klik om te vergroten).
Daarbij wordt wel een en ander verzwegen. Door de uitloopstrook van de N16 en de vlotte bocht naar de Laagstraat zullen de vrachtwagens met een grotere snelheid over het fietspad gaan. Hetzelfde geldt voor de vlotte bocht vanuit de Laagstraat naar de aanloopstrook om de N16 weer op te rijden. Zullen al die vrachtwagenchauffeurs eraan denken om voorrang te verlenen aan de fietsers op het voorrangsfietspad? Komt dat de veiligheid van fietsers ten goede?
Bovendien wordt het op deze wijze zo goed als onmogelijk om daar een degelijk tweerichtingsfietspad langs de N16 te krijgen, wat we al lang wensen, zie ons bezwaarschrift.
We zullen wel zien wat het uiteindelijk resultaat zal zijn, en in hoeverre er met onze wensen zal rekening gehouden worden. Men weet dat in de toekomst het fietsverkeer steeds belangrijker zal worden. Hoe kan men zoiets verantwoorden als men het fietsen wil bevorderen en veiliger maken?
Op de website van Het Laatste Nieuws staat er ook een artikel over. Daarin staat dat het college negatief advies gegeven heeft voor deze afsluiting (en ook voor de Secretaris Generaal Boereboomstraat). We nemen er akte van hoe de gemeente Temse het fietsverkeer bevordert en zorgt voor de veiligheid van fietsers in Temse ...
Op Editietemse staat dan weer:
Niemand is blij met de geplande afsluiting van Secretaris-Generaal Boereboomstraat en Laagstraat aan de N16
Dat is niet helemaal juist. Voor de veiligheid van fietsers mag de Laagstraat best afgesloten worden van de N16.
Als het zuidelijk fietspad langs de N16 verbreed en tweerichting gemaakt wordt, kunnen fietsers vanaf de Gasthuisstraat naar de Hoogkamerstraat rijden zonder hinder van een op- of afrit van de N16. Dat zou al een gedeeltelijke oplossing kunnen betekenen, maar dat lost het veiligheidsprobleem niet op van fietsers die in de Laagstraat moeten zijn, of uit de Laagstraat komen zoals de postbodes. Het is dus zeker wenselijk om aan beide kanten van de N16 brede tweerichtingsfietspaden te krijgen, die voor de veiligheid van fietsers niet onderbroken worden door een op- en afrit van de N16. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-04-2022 18:24:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik vraag mij trouwens af, waarom dit nu nog van een nieuwe laag asfalt voorzien wordt, als dit kruispunt in de nabije toekomst toch afgesloten wordt ... Is men nog niet zeker? |
(Zie hierboven.)
Het begint duidelijk te worden waarom ...
Vanaf dinsdag 19 april 2022 zullen motorvoertuigen vanaf de N16 de Hoogkamerstraat niet meer kunnen inrijden richting Sint-Niklaas, wegens een volgende fase van de werken die daar bezig zijn. Dat staat te lezen op Editietemse. Maar het is wel opnieuw mogelijk om de Laagstraat in te rijden vanaf de N16 om het industriepark TTS te bereiken.
Vanuit richting Bornem zal bijgevolg heel wat vrachtverkeer de N16 hier verlaten over de nieuw aangelegde asfalt en ... over het fietspad.
Op de N16 is nu wel een verkeersbord F50bis aangebracht, dat de afslaande bestuurders er moet op wijzen dat ze een fietspad gaan oversteken, waarbij ze voorrang moeten verlenen aan de gebruikers ervan. Hopelijk houden ze daar rekening mee!
Dit fietspad langs de N16 zal op deze plaats in alle geval een tijdje gevaarlijker zijn voor fietsers.
Het begin van de Laagstraat zal evenmin bijzonder veilig worden voor fietsers, aangezien daar nu eenrichting geldt voor het gemotoriseerd verkeer, zie het verkeersbord F19 met het onderbord M3. Er kunnen dus geen motorvoertuigen in de tegenrichting komen, maar wel fietsers en bromfietsers klasse A! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 3 |
Ga naar pagina 1, 2, 3 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|