|
Omleiding voor fietsers tijdens werken op de N16. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-09-2013 20:10:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
Deze avond heb ik even gefietst langs onze project-omleiding van Sint-Niklaas naar Temse. Tijdens de rit naar Sint-Niklaas ben ik nieuwsgierig nog eens gaan kijken aan het kruispunt N16 / Hoogkamerstraat. De linten hangen nu zodanig, dat de doorgang niet meer versperd wordt .
Ter hoogte van het kruispunt Houten Schoen / Eigenlostraat / Hoogkamerstraat / Hoge Heerweg, zie je deze verwittiging als je van Sint-Niklaas naar Temse rijdt:
Het verkeersbord C3 met het onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" betekent voor fietsers noch min noch meer dat ze mogen verder rijden, volgens artikel 2.47 van de wegcode :
Citaat: |
2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang. |
Deze signalisatie kan bijgevolg niet beschouwd worden als een verwittiging voor fietsers, dat ze een andere weg moeten volgen.
Het verkeersbord F45 is trouwens ook niet helemaal juist. Langs de industriezone TTS zijn meerdere uitwegen aan deze "doodlopende weg".
Om nog even terug te komen op onze project-omleiding van Sint-Niklaas naar Temse: alleen het wegeltje tussen de Schoenstraat en de Doornstraat is wat oncomfortabel. Ik zou er niet inrijden met een mand eieren op de fiets . Zolang het niet regent gaat het nog, maar als het regent zullen er diepe plassen in de putten liggen en de meeste putten zijn moeilijk te vermijden. Maar in geval van nood kun je nog altijd de Schoenstraat verder blijven volgen en langs de Kleine Dweersstraat naar de Doornstraat fietsen. De kans zit er dan wel in, dat je in de Kleine Dweersstraat tussen wat drukker autoverkeer komt.
(Aanpassing op 01-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-12-2017 14:01:46; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-10-2013 16:06:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, tijdens onze maandelijkse fietsactie (klik hier), heb ik gemerkt dat er nu toch een omleidingswegwijzer voor fietsers geplaatst is in de Hoogkamerstraat aan de Eurolaan, voor fietsers die vanuit de richting Sint-Niklaas komen ... eindelijk! Het is bijna de moeite niet meer!
Verderop, aan het kruispunt met de Laagstraat staat dan weer niets meer, en nog verder evenmin. De overheid duidt blijkbaar niet graag een volledige officiële omleiding voor fietsers aan in deze richting. Kan men de fietsers officieel in de verboden richting sturen, op het fietspad langs de N16 in tegenrichting? Fietsers kunnen immers ook door het industriepark TTS naar de Doornstraat rijden. Als ze nu verkiezen om in de verboden richting op het fietspad langs de N16 te rijden, dan is dat de verantwoordelijkheid van de fietser, niet van de overheid!
Hoewel, bij de gemeenteberichten in de nieuwe Omroeper staat (zie hierboven):
Citaat: |
De wegomlegging voor fietsers richting St.-Niklaas loopt over de Hoogkamerstraat - Grote Dweersstraat - fietspaden N 16 - Laagstraat - Eurolaan - Hoogkamerstraat en vice versa. |
Het staat wel bij de tweede fase, maar aangezien de omleiding over de Laagstraat en de Eurolaan gaat, is die duidelijk bedoeld voor de eerste fase! Vooral dat "vice versa" is hier belangrijk! De gemeente Temse stuurt de fietsers op papier wel degelijk in de verboden richting, maar duidt het niet aan ter plekke met verkeersborden!
Ik ben benieuwd hoe de (veilige?) omleiding voor fietsers vanuit de richting Sint-Niklaas zal aangeduid(?) worden vanaf 11 oktober 2013, als de werken op de N16 van baanvak veranderd zijn. Het fietspad aan de noordkant van de N16 kan dan immers opnieuw volledig gebruikt worden, maar de N16 kan nog altijd niet overgestoken worden op het kruispunt met de Hoogkamerstraat. Zullen de fietsers dan officieel, en op een veilige(?) wijze in (verboden) tegenrichting op het (veel te smal) fietspad gestuurd worden?
Wat onze voorgestelde omleidingsroutes betreft, zie onze actie van 5 oktober 2013.
(Aanpassing op 01-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-12-2015 21:21:30; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-10-2013 10:11:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
(Later geplaatst wegens onbereikbaarheid van het forum.)
Vandaag, donderdag 10 oktober 2013, is de tweede fase van de werken begonnen aan het zuidelijk rijbaangedeelte van de N16 aan het kruispunt Hoogkamerstraat. De N16 is nu onbereikbaar vanuit de Hoogkamerstraat voor het autoverkeer en sommige omleidingen zijn aangepast. Hoe zit dat nu met de omleidingen voor de fietsers?
Als ik vanuit Sint-Niklaas in de Hoogkamerstraat fiets, dan zie ik aan de Eurolaan nog altijd de omleidingswegwijzer voor fietsers, richting Eurolaan.
Als ik in de Eurolaan rij, dan staat op het einde aan het kruispunt met de Laagstraat ook nog altijd de omleidingswegwijzer voor fietsers, richting N16.
Maar als ik deze omleidingspijlen negeer, en in de Hoogkamerstraat verder fiets richting N16, dan merk ik dat ik ook daar nu verder mag fietsen, hoewel ...?
De symbolen van de fiets en de bromfiets zijn weggeveegd van het verkeersbord dat verbiedt om het fietspad langs de N16 te volgen. Maar is dat nu geen verbodsbord C3 geworden dat de toegang verbiedt in beide richtingen voor ieder bestuurder? Zou het niet beter geweest zijn om dat verkeersbord te bedekken of er met zwarte plakband een kruis over te trekken?
Hier zie je dat overschilderde verkeersbord wat duidelijker, op een later genomen foto (zie ook hier).
In alle geval staat er ook een omleidingspijl die de fietsers in die verboden richting wijst.
Het zal hier dus waarschijnlijk wel toegelaten zijn dat fietsers dit verbod negeren, denk ik, en in tegenrichting een fietspad volgen dat langs de linkerkant van hun rijrichting ligt en niet is aangeduid door een verkeersbord D7 of D9 (artikel 9.1.2.1° van de wegcode).
Tussen haakjes: op een vorige foto merk ik dat ook de fietswegwijzer naar Tielrode is "weggeveegd".
Dit vind je misschien allemaal details en vitterij, maar wat mij vooral verontrust is de toestand aan de Laagstraat.
De omleidingswegwijzer voor fietsers staat ook hier nog altijd, dus fietsers kunnen nog steeds de "oude" omleiding volgen maar ... als ze de "nieuwe" omleiding volgen ...
... worden de automobilisten er niet van verwittigd dat er nu op het fietspad fietsers van rechts kunnen komen!
Dit zou wel eens kunnen leiden tot zeer gevaarlijke toestanden!
Tot daar het fietsen langs de noordelijke kant van de N16, maar ... er is ook een fietspad langs de andere kant van de N16. Zo kan ik bijvoorbeeld vanuit de Ruisstraat en de Secretaris Generaal Boereboomstraat het fietspad langs de N16 bereiken. Volgend kaartje maakt dit misschien wat duidelijker. De paarse streep op de kaart duidt aan waar de werken nu bezig zijn op de N16.
Als ik in de Ruisstraat vanuit richting Tielrode de Secretaris Generaal Boereboomstraat nader, dan merk ik helemaal niets: geen aanduidingen voor fietsers, niets.
Als ik vanuit de andere richting in de Ruisstraat de Secretaris Generaal Boereboomstraat nader, dan is er ook geen enkele aanduiding voor fietsers te zien.
Ook bij het inrijden van de Secretaris Generaal Boereboomstraat staat niets dat fietsers op enigerlei wijze van iets verwittigt ...
... tot ik het fietspad langs de N16 bereikt heb!
Hier is het wel duidelijk aangeduid! Verboden voor fietsers, en het fietspad is even verderop trouwens al versperd met een hoop afval!
Hier staat zelfs een omleidingswegwijzer voor fietsers, terug van waar ik gekomen ben in de Secretaris Generaal Boereboomstraat! Dat is wel ruim te laat! Waarom staat die omleidingswegwijzer niet aan het kruispunt van de Secretaris Generaal Boereboomstraat en de Ruisstraat, zodat fietsers tijdig zien dat ze niet in de Secretaris Generaal Boereboomstraat moeten rijden? Die omleidingswegwijzer, zichtbaar vanuit de richting Sint-Niklaas, zal er toch zeker niet staan voor fietsers die van de N16 of van de afrit van de E17 komen?
Dat is nog geen klein beetje belachelijk! En hier staan nog eigenaardige zaken:
- Het verwittigingsbord "Opgelet fietsers links en rechts" op dit kruispunt doet ook de wenkbrauwen fronsen. Van waar zouden die fietsers ooit van links moeten komen? Komen die dan toch vanuit Sint-Niklaas langs de N16, of van de afrit van de E17? Zou het niet beter zijn om dit verwittigingsbord nu te plaatsen aan het kruispunt van de N16 en de Laagstraat?
- Begint het grondgebied van Temse echt pas op deze plaats? In welke gemeente ligt dan de Secretaris Generaal Boereboomstraat, de Ruisstraat en andere straten waar ik daarjuist gefietst heb?
In alle geval moet ik terug van waar ik gekomen ben langs de Secretaris Generaal Boereboomstraat, en wat zie ik als ik terug aan het kruispunt met de Ruisstraat ben?
Dus men laat je als fietser eerst in de Secretaris Generaal Boereboomstraat rijden tot aan de N16, om pas vanaf daar duidelijk te maken dat fietsers omgeleid worden! Daar heeft iemand diep op nagedacht!
Verder moeten fietsers het zelf maar uitzoeken of de weg kennen. Ik zou de fietsers omleiden langs de Schrijnstraat, maar ook hier staat helemaal niets aangeduid.
Aan het kruispunt van de Schrijnstraat en de Smesstraat staat evenmin iets aangeduid, in geen enkele richting. Niet voor fietsers die vanuit de Ruisstraat komen, niet voor fietsers die van de Hoogkamerstraat komen.
Maar ik ken de weg wel (gelukkig ) en fiets richting N16. Daar is de tekst "uitgezonderd fietsers" weggeveegd van de onderborden van de verbodsborden. Fietsers mogen dus voorlopig niet op het fietspad langs de N16.
Ook als je vanuit de Hoogkamerstraat komt, is die tekst op de onderborden weggeveegd. Vanaf hier is dus evenmin nog toegang tot het fietspad langs de N16. Maar ook in die richting staat er geen enkele aanduiding hoe je dan wel moet fietsen. Misschien kent elke fietser de weg wel langs de Schrijnstraat?
Toch kom ik nog een probleem tegen, want als ik verder richting Hoogkamerstraat fiets ...
... dan mag ik hier eigenlijk niet meer verder! Verboden voor fietsers en bromfietsers! Eigenlijk zouden deze borden moeten afgedekt worden (of ook "weggeveegd" ?). Ik bega hier met volle overtuiging een zware verkeersovertreding en fiets toch verder richting Hoogkamerstraat. Daar wordt het een beetje ingewikkeld.
Ik zie tegelijkertijd een verboden richting naar rechts en een verplichte richting naar rechts. Grappig . In hoeverre moeten we eigenlijk de wegcode nog serieus nemen
Hier zie ik wel een omleidingswegwijzer voor fietsers. Dat is een tijdje geleden! Hij wijst naar de Hoogkamerstraat richting centrum. De andere richting, het fietspad langs de N16, ziet er vanaf hier niet zo aantrekkelijk uit, ...
... hoewel ... Als ik in de Hoogkamerstraat vanuit het centrum naar de N16 fiets, word ik wel verwittigd van een doodlopende straat, maar ik mag er wel verder per fiets ("uitgezonderd plaatselijk verkeer", artikel 2.47 van de wegcode).
Zelfs aan de N16 is er geen enkele aanduiding te zien die verbiedt om verder te fietsen. De fietser op de foto is het verbodsbord C3 langs rechts voorbij gereden.
Op de N16 zelf, vanaf de Hoogkamerstraat richting Doornstraat, is het fietspad nog perfect berijdbaar. Dat kan natuurlijk veranderen als de werken tot op deze plaats zullen gevorderd zijn.
Maar nu terug naar de omleiding van daarjuist. Ik word in de Hoogkamerstraat dus richting centrum gestuurd.
Aan de Grote Dweersstraat staat de volgende omleidingswegwijzer voor fietsers, tenminste toch als je richting centrum fietst.
Want als je vanuit het centrum naar de N16 fietst, dan zie je hier geen omleiding voor fietsers.
En wie echt per fiets de weg kent in Temse, is misschien al vóór de Grote Dweersstraat in het doorsteekje gefietst, dat de Hoogkamerstraat verbindt met de Cesar Hinderdaelstraat.
Zo kom je ook vanaf de N16 in de Grote Dweersstraat.
Aan het kruispunt van de grote Dweersstraat met Boonakker staat een omleidingswegwijzer voor fietsers waarmee ik weer op het fietspad langs de N16 kom, richting Gasthuisstraat.
Zoals gewoonlijk worden fietsers weer eens stiefmoederlijk behandeld wat omleiding betreft, maar vooral het kruispunt van de Laagstraat met de N16 zou wel eens gevaarlijk kunnen worden, nu fietsers uit beide richtingen kunnen komen!
Lees ook eens op de website van de gemeente Temse hoe het fietsverkeer wordt omgeleid ...
(Aanpassing op 01-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 04-01-2016: Overschilderd verkeersbord toegevoegd.)
(Aanpassing op 20-06-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-12-2017 14:15:16; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-10-2015 14:16:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Blijkbaar zijn er onaangekondigde (bijkomende? onvoorziene?) werken die na 23 oktober 2015 gaan uitgevoerd worden aan het kruispunt N16/Gasthuisstraat. Volgens de aankondiging in de nieuwe Omroeper van woensdag 14 oktober 2015 zouden de werken op 23 oktober 2015 beëindigd zijn, zonder weerverlet.
Die werken zijn ook grotendeels gedaan, want er is opnieuw gemotoriseerd verkeer mogelijk tussen de N16 en de Gasthuisstraat. Maar er staan nog machines naast het fietspad op de N16 en er liggen grote rioolbuizen in de gracht naast dat fietspad.
Er moeten dus nog werken uitgevoerd worden langs het fietspad op de N16. Daardoor zal waarschijnlijk het fietspad langs de zuidkant (richting vanaf Hoogkamerstraat naar Gasthuisstraat) tegen het kruispunt met de Gasthuisstraat onbruikbaar zijn.
Maar deze keer is tijdig aan fietsers gedacht . Op vrijdag 23 oktober 2015 is een voorlopig wegje aangebracht vanaf het fietspad op de N16 over de gracht naar het uiteinde van de Theo De Deckerlaan.
Je kunt je moeilijk vergissen, de aanduiding is duidelijk. Hoewel ... "Fietsers hier afstappen" ... "Fietsers stapvoets" is meer dan voldoende. En bromfietsers? Mogen die wel gewoon verder rijden? Het is toch geen bezwaar om eventjes bergop te fietsen? Maar dat staat er waarschijnlijk weer "voor de veiligheid", want dit bord heeft geen enkele wettelijke waarde. Oranje borden worden volgens het verkeersreglement alleen gebruikt voor het vervoer van gevaarlijke goederen of voor wegwijzers van wegomleggingen.
Fietsers moeten hier nu dus het fietspad verlaten, en naar rechts lichtjes bergop het doorsteekje over de gracht volgen naar de Theo De Deckerlaan.
Even verder staat dan weer een omleidingswegwijzer die fietsers langs de Piet Nutenlaan naar de Gasthuisstraat leidt. Als je de N16 niet moet oversteken naar de Doornstraat is deze omleiding zelfs geen noemenswaardige omweg.
Aangezien de fietspaden op de N16 langs deze kant van de Schelde nog altijd eenrichtingsfietspaden zijn (jammer genoeg), mag je dit doorsteekje niet in de andere richting gebruiken om vanaf de Theo De Deckerlaan naar het fietspad op de N16 te rijden.
Het gebruikte verkeersbord (C3) is wel een verkeerd bord, want dat betekent dat er ook geen fietsers en bromfietsers uit de andere richting zouden mogen komen, tenzij je veronderstelt dat alle fietsers èn bromfietsers werkelijk gaan afstappen en dus voetgangers worden! Een C1 is in dit geval het juiste verbodsbord. Maar daartegen wordt dikwijls gezondigd, waardoor velen het verschil niet snappen tussen een C1 en een C3.
Op deze foto zie je tevens dat het wegje voldoende breed gemaakt is, zodat je ruim de bocht kunt nemen vanaf de N16 (zonder af te stappen ), ook al vormt het doorsteekje met het fietspad een hoek van 90°. Het wegdek is eveneens voldoende verhard, zodat het bij regenweer geen modderpoel zal worden.
Met dergelijke voorzieningen voor fietsers zijn we tevreden . Eigenlijk is het wat spijtig dat dit doorsteekje slechts voorlopig is. Een dergelijk definitief "brugje" zou voor heel wat bewoners een kortere weg kunnen betekenen vanaf de N16 naar huis .
(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-12-2017 14:20:57; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-06-2022 17:06:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Net zoals bij al de vorige werken op de N16, is ook in juni 2022, bij de zoveelste aanpassing van de zuidkant van het kruispunt met de Hoogkamerstraat, en door het gelijktijdig afsluiten van de viaduct in de Hoogkamerstraat over de E17, een omleiding voorzien voor fietsers. Deze omleiding staat nogal onduidelijk beschreven bij de gemeenteberichten in de nieuwe Omroeper van woensdag 8 juni 2022.
Tijdens deze werken op dit kruispunt langs de kant van het centrum van Temse, kunnen fietsers en voetgangers nog altijd de N16 oversteken aan de verkeerslichten. Fietsers moeten aan de werken wel afstappen en te voet verder gaan, maar het is mogelijk en het is aangeduid.
Na het oversteken van de N16 kunnen fietsers even verder in de Hoogkamerstraat naar rechts afslaan in de Eurolaan, en dan verder langs de Laagstraat en de Laarstraat naar Eigenlo rijden. Dat is veel korter dan rond te rijden langs de Doornstraat. Het is wel door het industriepark en zonder fietspaden, maar het tweerichtingsfietspad in de zeer druk geworden Doornstraat is evenmin veilig te noemen. Door het industriepark vermijdt men bovendien de gevaarlijke rotonde van de Velle en een heel eind druk en gevaarlijk Eigenlo zonder fietspad. Als toemaatje moet je niet over een viaduct fietsen.
Waarom moeten fietsers dus noodzakelijk omgeleid worden langs de Doornstraat? Ook fietsers vanaf het kruispunt met de Doornstraat kunnen immers de N16 volgen en afslaan aan de Laagstraat om langs daar Eigenlo te bereiken.
Bij deze omleiding naar Sint-Niklaas Oost staat ook in de nieuwe Omroeper:
Citaat: |
Vanaf midden juni kunnen fietsers via de gewestweg (N16) naar de Hoogkamerstraat. |
Fietsers kunnen toch nu al via de gewestweg naar de Hoogkamerstraat rijden, en dat hebben ze toch altijd gekund vanaf de Doornstraat?
Dat wat betreft de beschrijving van de fietsomleidingen in de nieuwe Omroeper, maar ook op de wegwijzers voor de fietsomleiding valt wat aan te merken.
In de Hoogkamerstraat worden fietsers omgeleid langs de Grote Dweersstraat, zoals trouwens vermeld in de beschrijving van de omleiding in de nieuwe Omroeper. Dat staat aangeduid voor fietsers die van het centrum komen, ...
... maar ook voor fietsers die van de N16 komen, ...
... hoewel ze daar de N16 al hadden kunnen oversteken naar Sint-Niklaas, zoals daarjuist uitgelegd.
Maar dat is nog niet alles. Als fietsers dan de Grote Dweersstraat volgen en ze komen weer aan het fietspad op de N16, dan worden ze terug gestuurd naar het kruispunt met de Hoogkamerstraat!
Als je dan het fietspad volgt (in tegenrichting!) is dat een eindje verder helemaal opgebroken.
Als je nog verder gaat moet je langs een afgebakende zone op de N16 naar de verkeerslichten om het kruispunt over te steken richting Sint-Niklaas.
Dus ... zoals daarjuist uitgelegd, maar zonder deze nutteloze omweg te maken.
De omleidingswegwijzers voor fietsers naar Sint-Niklaas Oost leiden hen dus toch niet langs de Doornstraat ...
Wie langs de Smesstraat naar de N16 rijdt, wordt langs de Schrijnstraat omgeleid naar Sint-Niklaas, dus naar Sint-Niklaas West.
Alsof je vanaf hier ook niet langs het kruispunt met de Hoogkamerstraat naar Sint-Niklaas Oost zou kunnen fietsen.
Als je toch de Schrijnstraat volgt tot aan de Ruisstraat, wordt je verder naar Sint-Niklaas West geleid. Maar ... is Tielrode niet langs de andere kant dan aangeduid door die andere omleidingswegwijzer?
Gelukkig kunnen fietsers meestal hun plan wel trekken. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|