Het is nu 28-03-2024 23:28:56
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-01-2009 14:38:28    Onderwerp: Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf
 Reageren met citaat  

Waarom hebben ze deze mogelijkheid niet onderzocht?


Naast de N16 is -voor de reclameborden- nog plaats om vrachtwagens te laten aansluiten op de N16. Op die manier moeten ze niet door de stationsbuurt. De spoorweg ligt al hoger, ze moeten 'enkel' een doorsteek onder de spoorweg maken... natuurlijk, de kosten zijn hoger, maar het zou de stationsbuurt en vooral de viaduct een heel stuk ontlasten...
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-01-2009 17:02:35    Onderwerp: Heen en weer
 Reageren met citaat  

Idee De vrachtwagens moeten ook nog kunnen terugkeren naar Belgomine ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-01-2009 06:02:27    Onderwerp: Terugkerende vrachtwagens.
 Reageren met citaat  

Good point!
Euhm, de tunnel aan het station dieper?
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-01-2009 12:55:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  



Via Nicole Van der Vieren kreeg ik het plan van Inge Temmerman, stedebouwkundig ambtenaar. Ik heb er even de luchtfoto van Google Maps naast geplakt... handig om te kijken waarover er hier gepraat en gediscussieerd kan worden..

(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-01-2009 18:33:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wie in de (verre?) toekomst langs dat dubbelrichtingsfietspad van Sint-Niklaas komt en richting Steendorp wil, zal wel een heel kort bochtje moeten nemen om onder de tunnel te geraken. Hetzelfde voor wie vanuit richting Steendorp komt en richting Sint-Niklaas wil langs de ontsluitingsweg. Iets gelijkaardig doet zich trouwens nu reeds voor aan de Bornem-kant van de brug, als men van Temse komt en onder de bruggen door wil verder fietsen, of als men van onder de bruggen komt en richting Temse wil fietsen. Maar op dit plan krijg ik de indruk dat de haarspeldbocht hier nog veel korter zal zijn! Of krijgen de fietsers wat meer draairuimte waar de twee paden samenkomen?

Hopelijk wordt dat tunneltje breed genoeg, want het eindigt aan beide kanten op een bocht van 90°. Het wordt dus een tunnel zonder "doorzicht": tegenliggers ziet men niet komen en door de bergaf naar de tunnel krijgen fietsers snelheid! Bovendien ligt deze tunnel buiten bewoond gebied, waardoor er weinig of geen "sociale controle" zal zijn: dergelijke tunnels liggen gauw vol afval, gebroken flessen, scherven, en dikwijls nog andere rommel waarover ik het liever niet heb. Zie in dit verband ook het Vademecum Fietsvoorzieningen, hoofdstuk 4.6.

Lees http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst41.pdf

Aan de kant van Belgomine zal men een aardige helling moeten nemen, want het dijkpad ligt daar nogal hoog op het einde. Voor mij niet gelaten, ik heb dat graag, maar ik vrees dat minder geroutineerde fietsers zullen moeten afstappen om boven te geraken.

Verder zal het wel ok zijn, zeker?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-01-2009 12:07:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  



Ik heb hier even over nagedacht Idee ...

De ontsluitingsweg Belgomine, zoals getekend op het plan van Inge Temmerman lijkt meer op een "ontsluitingsweg Wilfordkaai". Als het echt de bedoeling is om enkel het bedrijf Belgomine een uitweg te bieden buiten de dorpskom, dan kan men die weg aanleggen met een veel geleidelijker bocht, die reeds begint aan de poort van Belgomine. De ontsluitingsweg kan dan reeds beginnen stijgen vanaf het verlaten van het bedrijf. Als het dijkpad tevens wat daalt, dan kan dit met een veel veiliger doorkijktunnel onder de ontsluitingsweg door.

Achter Belgomine kan dat dijkpad gerust wat afgegraven worden, waardoor dat lager komt te liggen en de helling richting Steendorp wat minder steil wordt. Het dijkpad achter Belgomine is trouwens aangelegd op de vroegere spoorwegbedding, en men is daarvan de helling onnodig blijven volgen tot bijna op het einde. Juist voor de korte bocht (zie "Onverhard dijkpad ter hoogte van het bedrijf Belgomine" op dit forum) is de spoorwegbedding wat afgegraven opdat de helling naar de kade toe toch wat minder steil zou zijn. Dit kon beter!

Een fiets- en voetgangerstunnel hoeft een hoogte van slechts 2,5 m te hebben. Als men er in slaagt om de ontsluitingsweg na 30 m bij het verlaten van Belgomine reeds 1,5 m te laten stijgen, dan moet het dijkpad niet zo heel veel meer dalen om onder de ontsluitingsweg door te gaan. De aansluiting van het fietspad naast de ontsluitingsweg op het dijkpad wordt dan ook veel fietsvriendelijker dan op het oorspronkelijk plan.

Natuurlijk kan men met een dergelijke aanleg niet meer vanaf de Wilfordkaai op de ontsluitingsweg geraken, maar dat was toch zeker de bedoeling ook niet?

Of ben ik weer alleen met deze mening?

(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 13:59:24; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2009 12:17:58    Onderwerp: ontsluitingsweg is een ramp
 Reageren met citaat  

Hans en Jozef,
Ik heb net met veel interesse jullie suggesties bij de ontsluitingsweg gelezen vanuit het oogpunt van de fietsers. Wat de vraag over de aansluiting van de weg op de Wilfordskaai betreft, dit staat allemaal uitgelegd in het document van Technum dat ter inzage ligt in de gemeente. De gemeente moet een publiek doel zoeken voor de ontsluitingsweg om de 1 milioen euro die erin zal geïnvesteerd worden ten bate van Belgomine verkocht te krijgen aan de belastingbetaler Triest
Volgens het ontwerp-RUP zou de weg later leiden naar een parking onder de Scheldebrug, waar mensen kunnen parkeren als ze naar de kaai willen. Hierdoor zullen dan weer conflicten met fietsers optreden, want er zal onvermijdelijk een kruising zijn op hetzelfde niveau. Een ander serieus probleem echter is dat die weg uitkomt aan de voordeur van het station en dat de karavaan vrachtwagens langs de Parklaan naar de viadukt zal rijden - wat de verkeerschaos die daar nu al heerst niet zal ten goede komen. Dit en nog veel andere zaken zullen wij vanuit AKT aanklagen in een bezwaarschrift. Wij zullen hierrond volgende week trouwens actie voeren aan het station. Ik kan jullie alleen maar aanmoedigen om jullie opmerkingen ook in een bezwaarschrift om te zetten en voor 13 februari binnen te brengen bij de gemeente. Van de AKT-actie horen jullie zeker nog via e-mail.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2009 12:30:19    Onderwerp: type I weg
 Reageren met citaat  

Nog iets: de N16 is een type I weg, wat als gevolg heeft dat er opritten wegmoeten in de toekomst. De oprit aan de Kasteelstraat is al afgesloten, en ook de opritjes tussen Interbeton en Uw Tuin moeten dicht(ik begrijp trouwens niet waarom die nog altijd open zijn, terwijl het fietspad toch zo dringend afgeschaft moest worden op het stuk richting brug vanuit dat hele idee van de type 1 weg. Nu zijn die op-en afritten heel gevaarlijk, omdat auto's niet aan de fietsers denken als ze haastig afslaan om het achterliggend verkeer zo min mogelijk te hinderen). Het idee om de vrachtwagens direct op de N16 te laten uitkomen zal vanuit dit oogpunt dus verworpen worden. Maar je hebt volkomen gelijk als je zegt dat het alternatief overlast zal geven in de stationsbuurt en de viadukt, vanuit het oogpunt van de zwakke weggebruikers is dit de zeker slechtste oplossing.
Wordt vervolgd
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2009 13:05:45    Onderwerp: Fietspad langs de N16
 Reageren met citaat  

Wat betreft het afschaffen van het fietspad langs de N16 richting Bornem naar Temse:

Trouwens, er zit minder dan 1 meter tussen het nieuwe fietspad aan de nieuwe Temsebrug en de weg. Slecht gescheiden met een betonnen middenberm. Dan hebben ze ook plaats 'zat' om aan de overkant een fietspad te maken Bornem-Temse (Mechelen-Sint-Niklaas).

Er ligt trouwens nog altijd een voetpad.
Voetpad opbreken en 1 mooi fietspad op de kant Bornem-Temse.

Ook over de brug kan dit fietspad dan verder gaan met een afscheiding tussen het wegdek. Ter hoogte van de ophaalbrug is dit inderdaad smal, maar breed genoeg om zelfs met een 3-wielige ligfietstandem erover te rijden!

Maar off-topic dit, daarvoor is er een ander topic. Deze reactie ook gepost daar.
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2009 22:07:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dank u Hilde voor de verheldering, nu snap ik het: het is dus wel degelijk de bedoeling om een ontsluitingsweg Wilfordkaai te maken, en geen ontsluitingsweg Belgomine, om de kostprijs tegenover de bevolking te kunnen verantwoorden.
En wat die toekomstige parking onder de brug betreft, zullen er waarschijnlijk geen conflicten met fietsers optreden, want die worden omgeleid door dat obscuur tunneltje!
In alle geval, als men dat tunneltje gaat aanleggen zoals het nu op dat plan staat, op een volledig afgelegen plek, onzichtbaar van op afstand en dus zonder enige sociale controle, dan kan ik nu reeds met zekerheid voorspellen wat daar allemaal gaat gebeuren. Als het licht is zal men moeten uitkijken waar men fietst of wandelt, en als het donker is blijft men daar best weg Triest .

Eens zien wat ik kan doen voor 13 februari.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 01-02-2009 10:31:51    Onderwerp: conflict
 Reageren met citaat  

Ik begrijp het nog altijd niet goed:
- de parking komt ONDER de Scheldebrug
- de fietsers worden via dat obscuur tunneltje onder de ontsluitingsweg geleid tot ONDER de Scheldbrug
- op de ontsluitingsweg kruisen de fietsers en de vrachtwagens niet door dit tunneltje, maar op het moment dat de fietsers aan de parking komen is er toch een conflict? Op termijn is dat natuurlijk alleen maar parkerend verkeer, maar in de eerste fase zal er ook nog verkeer mogelijk zijn van op de Wilfordkaai naar de ontsluitingsweg, dat gaat toch problemen geven? En gezien er geen geld is voor de tweede fase kan dit goed een probleem voor jaren zijn.
Enfin, ik probeer de plannen nog eens goed te bekijken voor ik mijn bezwaarschrift indien en neem ook je opmerkingen mee over de onveiligheid van de tunnel, daar staan in het Groene Waasland nog interessante artikels over die ik terug ga opzoeken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-02-2009 18:16:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Misschien maakt het volgende het duidelijker:

Van de parking onder de brug (als die er ooit komt) zullen de fietsers waarschijnlijk geen last hebben, omdat de ontsluitingsweg en die parking hopelijk zullen gescheiden zijn van het fiets-wandelpad door een groenzone, jerseys of paaltjes zoals dat nu ook het geval is voor de Temsica. Hoewel, zolang die parking er niet is, en/of de ontsluitingsweg bereikbaar blijft vanaf de Wilfordkaai, zullen de fietsers ter hoogte van de Temsica nog altijd moeten oversteken naar dat pad, waardoor op die plaats wel conflicten zullen optreden.

Maar er is nog iets anders.



Op de tekeningetjes van het RUP is nog een andere parking aangeduid ergens naast de Temsica. Die parking heeft op elke tekening wel een andere vorm, maar ze staat er telkens wel. En om op die parking te geraken, zullen de auto's toch weinig anders kunnen dan dat fiets-wandelpad te dwarsen, denk ik. Conflicten verzekerd!

En blijkbaar kan de tunnel van het "Belgominepad" onder de ontsluitingsweg praktisch gezien enkel op die afgelegen plaats komen, zoals aangeduid op het plan van de gemeente, enkele berichten hiervoor. Dan is natuurlijk de enige goede oplossing om die tunnel door te trekken onder de spoorweg en de N16, zodat de fietsers en wandelaars van het "Belgominepad" uitkomen ergens in de Consciencestraat in plaats van onder de brug. Alleen dan krijgt men een doorkijktunnel, zij het slechts in één richting. Eigenlijk een inkijktunnel dus. Het is wel een minder dure oplossing om de tunnel ondoorzichtig te maken met een bocht van 90° op beide uiteinden, maar dan wordt het een echte "overlast-tunnel" die door allerlei tuig zal gebruikt, zeg maar misbruikt worden. De kostprijs wordt dan eerder een lopende rekening, die steeds zal stijgen in de loop der jaren!

(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 14:03:20; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 02-02-2009 20:21:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat heb jij weer goed gezien van dat conflict, Jozef Knipoog
Inderdaad, het scenario met het doortrekken van de tunnel onder de N16 is een beter alternatief - dat had ik ook al gedacht. In het RUP staat dat deze optie erg duur is, maar het is tenslotte een belangrijke recreatieve fietsroute. Ze mogen daar toch wel wat geld voor over hebben als ze toch al met geld smijten voor de ontsluitingsweg.
Veel plezier met het uitspitten van dat document trouwens, ik heb mij er alvast mee geamuseerd Hihi
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-01-2010 10:06:34    Onderwerp: Ontsluitingsweg staat al getekend in het Uitvoeringsplan
 Reageren met citaat  

In het 'Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 2.12_00176_00001
N16 Scheldebrug Temse-Bornem' blijkt de ontsluitingsweg voor het havenbedrijf in Temse reeds uitgetekend?




Uit deze tekening wordt ook duidelijk dat ze het fietspad niet gaan doortrekken tot aan het station, maar langs de voorkant van het zwembad gaan afleidingen naar de Kasteelstraat?

(in welke mate deze tekening nog actueel is, hebben we het raden naar, natuurlijk...)

_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-01-2010 12:26:27    Onderwerp: Fietspad langs ontsluitingsweg
 Reageren met citaat  

Trobken schreef:

Uit deze tekening wordt ook duidelijk dat ze het fietspad niet gaan doortrekken tot aan het station, maar langs de voorkant van het zwembad gaan afleidingen naar de Kasteelstraat?


Toch wel, er staat een fietspad op het plan getekend aan de linkerkant van de ontsluitingsweg, dat doorloopt tot over de Kasteelstraat. Aan het dijkpad is wel een splitsing, of een verlenging getekend die uitloopt naar het zwembad.

Ik vraag mij wel af, waarom in het fietspad langs de ontsluitingsweg een dubbele knik getekend is, juist voor de aan te leggen viaduct over de Kasteelstraat, als je van de kade komt. Is dat om de snelheid van al die gevaarlijke fietsers af te remmen Vraag Vooral van die gasten met hun ligfiets Lach Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 13 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005