Het is nu 19-04-2024 16:32:41
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-11-2010 10:39:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een mooie afdruk, zoals de artikels in de kranten verschenen zijn, met daarbij een link naar het artikel op internet:

In Het Nieuwsblad van 2 november 2010 (klik om te vergroten):



In De Standaard van 2 november 2010:



(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 14:58:28; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2010 21:11:32    Onderwerp: Plannen
 Reageren met citaat  

We hebben de plannen van de fietstunnel! Ze staan soms wat schuin, maar dat ligt aan het kopiëren. De plannen zijn vergrootbaar.

De dwarsdoorsnede:



Hierop staat een breedte van amper 3,50 meter! Dus nog 10 cm minder dan W&Z mij verteld heeft! Als de tunnel zo smal gemaakt is, en als we rekening houden met de "schuwafstand" van 1 meter tot elke muur, dan blijft er nog 1,50 meter over als "veilige breedte" waarop tegemoetkomende fietsers elkaar moeten kruisen. Ook in de bochten! Want volgens de foto's lopen de tunnelmuren verder langs de bochten. Er is wel een afwateringsgoot voorzien. De vloer wordt voorzien van betonstraatstenen. Misschien heeft dat wel een reden, maar waarom eigenlijk geen asfalt zoals de rest van het fietspad?

Het dwarsprofiel van het fietspad:



Het fietspad wordt 3 meter breed. De toplaag is asfalt. Aan beide zijkanten (hoop ik) komt een verharding van 50 cm breedte in dolomiet. Het fietspad is dus over de hele breedte bruikbaar. De aanbevolen breedte van een fietsweg is minimum 2,50 meter tot 3,50 meter. op dat gebied geen klachten. Met twee verharde zijkanten er bij is het pad zelfs 4 meter breed. Hieruit volgt meteen dat dit fietspad nooit met dit dwarsprofiel tussen de muren kan liggen in de toegangen naar de tunnel. Dat kan enkel waar de muren ophouden.

Een overzichtsplan:



De bocht aan de tunnelingang langs de kant van de spoorweg is zelfs nog scherper dan 90°. De kromtestralen zijn 10 meter aan de kant van het park, 7 meter aan de kant van de spoorweg, gemeten in het midden van het pad. Het Vademecum Fietsvoorzieningen voorziet een kromtestraal van minstens 10 meter voor "rechtdoorgaande fietspaden die plaatselijk uitwijken". Ik vermoed dat dit hier het geval is, aangezien men hier toch niets anders kan dan het fietspad volgen. Er is geen "afslag naar links of rechts" zoals ter hoogte van een kruispunt. Bovendien blijft het probleem dat de muren en het smalle pad de bochten onoverzichtelijk maken.

De bocht van onder de brug naar de tunnel (of omgekeerd) is eveneens scherper dan 90°. Bij deze bocht staat zelfs geen kromtestraal vermeld. De kromtestraal van de bocht in de ontsluitingsweg staat er wel: 13,50 meter. Ik vrees dat de bocht in het fietspad wel eens een kromtestraal zou kunnen hebben die kleiner is dan 3 meter, de minimumnorm van het Vademecum Fietsvoorzieningen. De aanbevolen kromtestraal bij een afslag is minstens 4 meter, en het Vademecum Fietsvoorzienigen zegt:
Citaat:
Waar mogelijk is het toch de bedoeling de aanbevolen maatvoering als norm te hanteren, en dit zeker bij bovenlokale en intensief bereden fietsroutes. Bijkomend argument is dat b.v. het gebruik van fietskarren en dergelijke meer en meer toeneemt.

In een vorige bijdrage leek het alsof je van de brug naar de fietstunnel zou moeten afdalen. Dat is niet het geval. De vloer van de tunnel ligt zelfs een 17-tal cm hoger dan het pad aan het begin van de ontsluitingsweg. Dat is zo gedaan voor de afwatering van de tunnel. Er ligt namelijk een goot in de tunnel, en die loopt verder richting kade langs het fietspad.

Aan de fietstunnel ligt de ontsluitingsweg ongeveer 3,50 meter hoger. Aangezien de tunnel 2,70 meter hoog is, heeft het "dak" dan een totale dikte van ongeveer 80 cm. Voorbij de fietstunnel stijgt de ontsluitingsweg inderdaad nog verder naar de viaduct over de Kasteelstraat.

Ook langsheen de ontsluitingsweg ligt een fietspad. Een aanliggend tweerichtingsfietspad. Wat zegt het Vademecum Fietsvoorzieningen hierover?
Citaat:
De aanleg van een aanliggend tweerichtingsfietspad dient vermeden te worden. Fietsers in één van beide richtingen zouden dan te dicht bij de rijbaan voor het autoverkeer moeten rijden. Nog meer dan bij enkelrichtingsfietspaden is hier een afscherming d.m.v. een veiligheidsstrook gewenst. Slechts in uitzonderlijke situaties, met een beperkte intensiteit van fietsers en (vooral) bromfietsers, kan een dubbel fietspad van 2 meter met een veiligheidsstrook van minimum 100 cm aanvaard worden.

De breedte van het fietspad staat niet op het plan. Ik hoop dat de 2 meter zullen gehaald worden en dat de afscherming van 1 meter er zal zijn ...

Om de ligging van de fietspaden en de ontsluitingsweg wat duidelijker te maken, heb ik mij even aan het kleuren gezet:



De "fietsweg met tunnel" is geel. Het fietspad op de ontsluitingsweg is oranje. De ontsluitingsweg zelf is blauw.
Wat denk je van de "bocht" (eerder een hoek) van 180° (Uitroepteken) die je met de fiets zult moeten draaien van de ontsluitingsweg naar de tunnel, of andersom?
Wat denk je van de breedte van de veiligheidsstrook op de ontsluitingsweg tussen de fietsers en de vrachtwagens?

(Aanpassing op 19-08-2012: 3 verdwenen figuren hersteld.)
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 09:18:13; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2010 22:06:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Mensenlief, ik word al duizelig als ik alleen maar naar dat plan kijk! Die 180 gradenbocht is helemaal belachelijk, daar kan geen mens zich aan wagen zonder af te stappen. Het aanliggend fietspad op de ontsluitingsweg is ook redelijk beangstigend, en wij maar denken dat ze de fietsers een gunst gedaan hebben met dit "cadeau"...
Ik denk dat geen enkele van die plannenmakers ook maar één keer in zijn leven met de fiets gereden heeft.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

bauwelinck





Geregistreerd op: 17 Sep 2010
Berichten: 12
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-11-2010 12:33:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

mooie analyse van de plannen Jozef!
vraagje: het plannetje van het dwarsprofiel: daar staat wel 3 m. op, maar dat is de hoogte (fundering erbij) denk ik... wat daar te zien is is een lengteprofiel van de tunnel met rechts het begin van de knik richting park... of zie ik dat fout Vraag
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 10-11-2010 13:22:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zo versta ik het: volgens het dwarsprofiel wordt het fietspad 3 meter breed en is er daarnaast nog 0.5m voor de afwatering, het totaal van 3.5 meter staat trouwens ook op de dwarsdoorsnede. Op die dwarsdoorsnede kan je ook zien dat er maar langs 1 kant een goot komt. Dus als ik het goed begrijp wordt dit fietspad geen 4 meter maar 3.5 meter breed. Wat ik niet snap is waar Jozef de kromtestralen kan aflezen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-11-2010 20:25:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het dwarsprofiel is inderdaad een dwarsdoorsnede van het fietspad. Het is dus geen lengteprofiel van de tunnel zoals Bert dacht, maar wel zoals Hilde het ziet.
Ik denk dat dit het fietspad buiten de tunnel is, want in de tunnel komen betonstraatstenen, en op de dwarsdoorsnede staat een toplaag en een onderlaag met aanduidingen van asfalttypes. Volgens dit plan wordt de asfaltlaag van het fietspad 3 meter breed en helt het 1% (dus zo goed als onmerkbaar) naar een zijkant, zeer waarschijnlijk voor de afwatering. Aangezien er een aslijn ("as fietspad") op het plan getekend staat, veronderstel ik dat de laag dolomiet van 50 cm breed aan beide kanten van het fietspad zal liggen. Een aslijn betekent meestal dat de onvolledig getekende helft het spiegelbeeld is van de volledig getekende helft. Dat zou dus een fietspad worden van 3 meter breed, met aan beide kanten een strook dolomiet van 50 cm breed. Totaal 4 meter breed. Eigenlijk goed als het zo uitgevoerd wordt.

Het is mij niet heel duidelijk hoe het fietspad er zal uitzien tussen de muren dichter bij de tunnel. Op het plan lijkt het alsof deze muren veel verder van elkaar staan dan de tunnel breed is. Als we de werkelijkheid op de foto's zien, dan scheelt dat amper enkele centimeters. Als de tunnel 3,50 meter breed is, dan staan de muren langs de toegangen waarschijnlijk niet meer dan 3,60 meter van elkaar.

Langs de kant van het park zal het fietspad met een helling van ongeveer 4,5% dalen naar de tunnel (gegeven van W&Z). Misschien blijft het asfalt 3 meter breed, en worden de overblijvende zijkanten aangevuld met dolomiet? Dat is op de plannen die ik heb niet zo duidelijk.

Langs de kant van de spoorweg is naast het fietspad langs één kant een goot aangeduid in stippellijn (evenals op de ontsluitingsweg zelf). Dat moet de verlenging zijn van de goot in de tunnel om het water af te voeren richting kade.

Dat alles is natuurlijk duidelijker te zien op niet verkleinde plans, waarvan hieronder twee details. Ook de kromtestralen worden dan duidelijker (sorry, Hilde, maar het volledig plan op ware grootte krijg ik er niet op).





(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 15:06:18; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 10-11-2010 20:44:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zowel Bert als ik waren dus mis, gelukkig dat jij het allemaal zo grondig bestudeerd hebt, Jozef Goed zo! Geen probleem dat je het volledig plan er niet op krijgt, ik weet wat ik moet doen Knipoog
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2010 09:09:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Eigenlijk kan ik het volledig plan wel tonen, maar dan moet je eerst hier klikken en op het nieuw geopend scherm nog eens op het plan klikken (er staat een +-tekentje). Daarna zul je moeten schuiven met uw scherm om het hele plan te bekijken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2010 10:33:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ok, dat lukt, nu kan ik alles inderdaad veel beter zien, ook de kleine lettertjes. Je moet wel een kenner zijn om zo'n plan goed te kunnen lezen, over die stralen had ik over gekeken omdat ze zo petieterig waren. Nu ik het plan met de info over die kromtestralen eens goed bekijk, lijkt er nog steeds iets niet te kloppen.
De kromtestraal van 10m is op het plan ca 45mm, dus de schaal (die er jammer genoeg niet bij staat) moet ongeveer 1 op 222 zijn. Ik ben hiermee een aantal zaken beginnen uitrekenen:
- buiten de tunnel zien we op het totaalplan de twee keermuren, daarnaast telkens een kleine ruimte (2mm dus ca. 45cm in werkelijkheid) tot het fietspad, daarnaast een dikke zwarte streep (nog eens 2mm dus ca 45cm in werkelijkheid), en tussen beide dikke zwarte strepen het fietspad zelf (12 mm dus ca. 2.7m in werkelijkheid). Als je er van uit gaat dat de dikke zwarte strepen bij het fietspad horen, dan kom je op een totaal van 3.6m (2.7m+2x0.45m) en daarnaast langs beide zijden nog een strook van 45cm (geen idee wat die moet voorstellen, misschien wat buffergroen Lach, wat het totaal op 4.5m brengt van keermuur tot keermuur.
- binnen de tunnel lijken die keermuren plots te stoppen op het totaalplan en zit je met een totale breedte voor het fietspad van 3.6m inclusief de zwarte strepen, precies de breedte die W&Z verkondigt. Daarnaast stuit je meteen op de tunnelwand, die extra ruimte van buiten de tunnel heb je hier dus niet.
- het vreemde is dat dit niet overeenkomt met het detailplan waar "doorsnede fietstunnel" boven staat. Daarop zie je immers geen fietspad met twee zijstroken, maar wel een fietspad van in totaal 3.5m (dus geen 3.6m zoals op het totaalplan) inclusief de goot van ca 40cm breed
-het dwarsprofiel komt wel overeen met het totaalplan, tenminste als je er van uit gaat dat dit het fietspad buiten de tunnel is
Ik vermoed dat het totaalplan niet van hetzelfde tijdstip dateert als het detailplan, of alleszins toch niet door dezelfde ingenieur getekend is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

bauwelinck





Geregistreerd op: 17 Sep 2010
Berichten: 12
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2010 14:03:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

alle tekeningen stond op één groot architectenblad - dus zeker van zelfde ontwerper/periode... we bekijken het eens op een komende bijeenkomst van de FB want ik krijg er een puntvormig hoofd van Triest
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2010 14:07:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hilde Habraken schreef:
... geen idee wat die moet voorstellen, misschien wat buffergroen Lach ...

Buffergroen tussen die muren? Om de impact bij aanrijdingen en valpartijen wat te milderen Knipoog ? Ik vrees dat daar niet veel zal kunnen groeien.

Het plan geeft inderdaad geen preciese details, en volgens de reeds genomen foto's lijkt de werkelijkheid aan de muren nabij de tunnel al een beetje af te wijken van dit plan. We zullen het maar goed kunnen zien als alles afgewerkt is.

Wat de schaal van het plan betreft: ik ben wel geen landmeter, maar ik denk dat die getallen met X en Y plaatsbepalingen zijn. X voor de horizontale, en Y voor de verticale afstand. Als we de twee X-waarden dichtst bij de twee kanten van de tunnel van elkaar aftrekken, dan geeft dat als resultaat 14,2736. Aangezien volgens W&Z de tunnel 12 meter lang is, lijken die grote getallen uitgedrukt te zijn in meter.
Door de Y-waarden aan de tunnel en aan het begin van de ontsluitingsweg te vergelijken zien we dat de tunnel dan ongeveer 90 meter "ver" ligt.
Met de X-waarden aan het begin van de ontsluitingsweg kunnen we zien dat de halve breedte van de ontsluitingsweg 3,44 meter bedraagt (139617,87 - 139614,43 = 3,44), dus de volledige breedte is waarschijnlijk 6,88 meter (volgens plan).
Op deze wijze kunnen we ook een idee krijgen van de schaal van het plan.

Ik weet niet ten opzichte van welk referentiepunt die getallen zijn, maar dat ligt dan ongeveer 201,5 km ten westen (links van het plan) en 139,6 km ten zuiden (onder het plan) van de ontsluitingsweg.

Normaal gesproken zouden de X-waarden kleiner moeten zijn naarmate ze meer naar de linkerkant van het plan liggen. Maar rechts van de tunnel, juist onder de tekst "te bouwen keermuur" staat een X-waarde die groter is dan de X-waarde er juist onder, hoewel die eerste X-waarde meer naar links ligt dan de tweede. Daar zal ook wel ergens een foutje zitten, zeker? Als er op die plaats een onverwachte knik in het fietspad zit, dan weten we hoe dat komt Lach .

Sommige getallen staan met 4 cijfers na de komma, dat zou dan tot op 1/10 mm nauwkeurig zijn. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het fietspad zo nauwkeurig zal gelegd worden Lach .

Verder staan er nog lijnen en aanduidingen (zoals de DP1, DP2, enz) op het plan waarvan ik ook niet weet wat ze betekenen. Maar dat zal voor ons waarschijnlijk van geen nut zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2010 15:02:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bedankt voor de verhelderende uitleg, Jozef. Best wel spannend hoe die knik met de verkeerde coordinaten er in werkelijkheid gaat uitzien Lach
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-12-2010 19:45:16    Onderwerp: We houden hen wakker!
 Reageren met citaat  

Zondagavond, 12 december 2010, is deze brief (hier als pdf te downloaden) per post verstuurd naar Mevr. Hilde Crevits (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken), naar Dhr. Leo Clinckers (Gedelegeerd Bestuurder van het agentschap Waterwegen en Zeeschelde NV) en naar het College van Burgemeester en Schepenen van Temse. Normaal gesproken hebben deze drie bestemmelingen de brief ontvangen op dinsdag 14 december 2010 en weten ze ook wie de andere bestemmelingen zijn.

Voor alle zekerheid heb ik dezelfde brief op dinsdag 14 december 2010 ook nog eens per e-mail verstuurd naar dezelfde bestemmelingen, en ook als kopie (CC) naar Patrick D'haese op het kabinet van Hilde Crevits, de gemeentesecretaris, de schepen van mobiliteit, de dienst mobiliteit van de gemeente, de voorzitter van de commissie verkeer, de projectingenieur van Waterwegen en Zeekanaal NV, de zonechef en de hoofdcommissaris van politie en natuurlijk naar onze afdeling van de Fietsersbond. Ze zullen niet kunnen zeggen dat ze het niet geweten hebben!

Van het kabinet van minister Hilde Crevits heb ik dezelfde dag (dinsdag 14 december 2010) reeds volgend antwoord ontvangen:
Citaat:
Vlaams minister Hilde Crevits heeft uw mailbericht met brief inzake de fietstunnel onder de ontsluitingsweg ter hoogte van Wilfordkaai/Stationsplein te Temse in goede orde ontvangen en met aandacht doorgenomen.
Het dossier werd voor passende opvolging overgemaakt aan de bevoegde raadgever.
Van zodra de relevante informatie beschikbaar is, wordt opnieuw contact met u opgenomen.

Wordt vervolgd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 04-03-2012 14:33:36; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 17-12-2010 11:12:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De snelle reactie van het kabinet van Crevits is toch al een positief teken. Goed gedaan, Jozef Goed zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-12-2010 18:03:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Van Dhr. Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal NV, heb ik vandaag volgend antwoord ontvangen:
Citaat:
Geachte,

Uw brief aangaande klachten in verband met de kwaliteit van de fietstunnel onder de ontsluitingsweg Wilfordkaai-Stationsplein te Temse werd goed ontvangen en genoot mijn volle aandacht.

Door de ontwerper van de ontsluitingsweg diende bij de uitvoeringsstudie en inplanting rekening gehouden met een aantal technische afwegingen en randvoorwaarden.
Zoals gekend heeft de ontsluitingsweg een lengte van 340 meter en wordt deze aangelegd met een profiel van 2X1 rijstroken met een fiets-voetpad in dubbele rijrichting. Deze weg verbindt de Wilfordkaai met het Stationsplein met een brug over de Kasteelstraat en een onderlangse fietstunnel onder de ontsluitingsweg.
De ontworpen fietstunnel heeft tot doel het fiets-en voetgangersverkeer conflictvrij van het verkeer op de ontsluitingsweg te laten verlopen. De tunnel ligt tevens in het tracé van het fietsroutenetwerk Vlaanderen en verzekert de fietsverbinding tussen de Wilfordkaai en het reeds aangelegde jaagpad aan de achterzijde van de nijverheidszone te Temse.

Bij het ontwerp en inplanting van de tunnel diende rekening gehouden met een aantal technische parameters en beperkingen:
- de aanloophelling in aansluiting aan het bestaande jaagpad mag 5% niet overschrijden
- de afwatering van de tunnel dient verzekerd (er dient rekening gehouden met een ondergrondse kruising van de leiding Aquafin)
- een maximaal behoud van de parkzone was absolute noodzaak
- inpassing in de omgeving met maximaal behoud van de resterende nijverheidszone langs de Wilfordkaai (inplanting zo dicht mogelijk tegen de spoorberm)
- maximaal respecteren van de vrije hoogte en breedte van de tunnel.

Rekening houdende met voorgaande afwegingen werd de tunnel zo dicht mogelijk bij de kaaizone ingeplant en werd het meest technisch en financieel haalbaar tunnelontwerp opgemaakt. Op maximale wijze houdt het weerhouden ontwerp rekening met de bestaande richtlijnen en voorschriften volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen en werd het ontwerp opgenomen en goedgekeurd in het gemeentelijk RUP 'Stationsomgeving-Waterfront fase 1' te Temse en werd het eveneens aanvaard door de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO).
Het tunnelelement zelf is 12 meter lang en om zoveel mogelijk 'doorkijk' te creëren werden de aansluitende keermuren niet overbouwd om maximale lichtinval in de tunnel te brengen. De aanloophelling naar het bestaande jaagpad kon eveneens gereduceerd worden tot minder dan 3% hetgeen een merkelijke verbetering is (zeker voor rolstoelgebruikers) ten opzichte van het oorspronkelijk ontwerp waar de aansluithelling opliep tot 4,5%. Langs de kant van de spoorberm is gezien de beperkte ruimte een bocht van 90 ° onvermijdelijk maar voor fietsers niet onoverkomelijk mits de nodige waarschuwingen worden voorzien.In het GECORO werd door de gemeente nog gesteld dat de gemeente Temse zal zorgen voor verlichting in de tunnel.
Volledigheidshalve meld ik nog dat de tunnel gebouwd werd conform de verkregen bouwvergunning en dat de werkelijke breedte 3,60 m bedraagt.

Ik zou willen besluiten dat, rekening houdend met de enigszins technische beperkingen, er maximaal rekening is gehouden met de aanbevelingen volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen en dat alles in het werk wordt gesteld om de veiligheid van voetgangers en fietsers na te streven.

Met vriendelijke groeten,

ir. Leo Clinckers
gedelegeerd bestuurder
Waterwegen en Zeekanaal NV
Oostdijk 110 - 2830 Willebroek

Alles in orde, dus, voor W&Z! Een bredere tunnel was technisch niet mogelijk (?!) en we mogen al tevreden zijn dat ze ook de "aansluitende keermuren" niet overbouwd hebben (!). Blijkbaar weet men bij W&Z niet goed wat met het woord 'doorkijk' juist bedoeld wordt bij tunnels.

Ge moet het maar kunnen uitleggen, maar ik ben daar niet mee overtuigd!

Over de aansluithelling zullen we ook maar zeker de vraag niet stellen, waarom men van uit de tunnel "met een aanloophelling naar het bestaande jaagpad" van 3% omhoog zal moeten fietsen, om daarna ter hoogte van de bureelgebouwen van Belgomine weer omlaag te moeten fietsen? Een meer vlakke aansluiting voor fietsers zal waarschijnlijk niet "financieel haalbaar" geweest zijn ...

Welk soort "nodige waarschuwingen" zullen moeten aangebracht worden om de onoverzichtelijke bochten naar de tunnel minder gevaarlijk te maken?

In het besluit zou ik het woord "maximaal" eerder vervangen door "minimaal".

Wat mij betreft, geen antwoord dat mij kan overtuigen dat men zijn uiterste best heeft gedaan, en "alles in het werk heeft gesteld" om de veiligheid van voetgangers en fietsers na te streven.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 4 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005