|
Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-10-2010 18:18:08 Onderwerp: Toegangswegen naar de tunnel |
|
|
|
|
Met het fototoestel op een uitgeschoven statief hoog boven het hoofd gehouden, en met de zelfontspanner, ben ik er toch in geslaagd foto's te nemen van de fietstunnel in aanbouw. En dit van buiten de werfzone ! Tussen de vele mislukte pogingen waren toch twee foto's tamelijk goed:
Let wel, de tunnel ligt niet scheef! Het fototoestel is ongewild wat scheef gehouden ('t was ook niet zo gemakkelijk!). Toch heb ik deze foto behouden, omdat je kunt zien dat er regenwater in de tunnel blijft staan. Het werk is natuurlijk nog niet af, maar ik hoop toch dat er een afvoer voor het regenwater voorzien is ...
Vooral op de laatste foto kun je de toegangswegen tot de tunnel zien. Ik heb de indruk dat er een tamelijk korte bocht van 90° gemaakt is, zowel bij het ingaan als bij het uitkomen van de tunnel. Aan beide kanten ligt die bocht tussen hoge betonnen muren, zonder goed zicht op tegenliggers. Langs de kant van het park (van waar de foto's genomen zijn) dalen de muren tamelijk vlug omlaag, maar langs de kant van de spoorlijn lopen ze langer op volle hoogte door.
Ik vrees dat we zullen moeten ondervinden of deze tunnel met zijn toegangswegen wel fietsveilig aangelegd is, en of er rekening gehouden is met de voorschriften van het Vademecum Fietsvoorzieningen, laatste versie van mei 2008 :
Citaat: |
4.1
MAATVOERING EN AFSCHERMING
...
4.1.2
Uitgangspunten
...
De minimumeisen hebben een bindend karakter, maar bij de aanleg van nieuwe fietspaden wordt zoveel mogelijk gestreefd naar de aanbevolen norm.
...
4.1.3
Maatvoering van fietsvoorzieningen
...
Fietsweg
Aanbevolen breedte (cm): 250 - 350
Minimum breedte (cm): 250
... |
Aangezien het hier een nieuw aangelegde fietsweg is, moet gestreefd worden naar de aanbevolen norm, dus naar een breedte van minimum 2,50 meter, en liefst tot 3,50 meter.
Deze breedte geldt immers niet voor een fietspad, maar voor een fietsweg zoals hier, die deel uitmaakt van de bewegwijzerde fietswegen met genummerde knooppunten van het "Fietsroutenetwerk Vlaanderen" op de dijk langs de Schelde.
Citaat: |
4.1.5
Afscherming van fietspaden
...
Men dient er immers rekening mee te houden dat fietsers steeds een zekere veiligheidsafstand bewaren tegenover bijvoorbeeld een verhoogde rand, een haag of gevel. De dimensionering van fietspaden moet rekening houden met deze schuwafstand, omdat dit de effectieve breedte van het fietspad vermindert.
Voor een kwalitatief fietspad zijn dit de gangbare schuwafstanden:
...
- 100 cm tot een gesloten wand.
... |
Men kan immers moeilijk verwachten dat fietsers met de handvaten van hun stuur tot vlak tegen de betonnen wanden gaan fietsen. Waneer dus, zoals in dit geval, langs beide kanten van de fietsweg een muur staat, dan wordt de bruikbare fietsweg in feite met twee meters (!) versmald, door de schuwafstanden van de muren. Om dan aan 2,50 tot 3,50 meter bruikbare breedte te komen, volgens de aanbevolen norm, moet tussen de muren van de toegangswegen naar de tunnel een afstand zijn van 4,50 tot 5,50 meter. Als ik de foto's bekijk, dan vrees ik dat deze breedte zelfs bij benadering nog niet bereikt wordt!
Citaat: |
4.1.7
Kromtestralen van fietspaden
...
- Bij afslag naar links of rechts (b.v. ter hoogte van een kruispunt) heeft elke rand van een fietspad een aanbevolen kromtestraal van minstens 4 meter. Als minimumnorm geldt een straal van 3 meter. |
Zo op het zicht zouden we de minimumnorm juist kunnen halen, zeker aan de kant van de spoorlijn, terwijl de aanbevolen norm het streefdoel moet zijn.
Citaat: |
4.6
ONGELIJKGRONDSE KRUISINGEN (TUNNELS OF BRUGGEN)
...
4.6.5
Breedte en hoogte van tunnels
Om een gevoel van benauwdheid of sociale onveiligheid te vermijden zijn smalle duistere tunnels te vermijden. Daarbij spelen volgende elementen een rol:
- een minimum vrije doorrijhoogte voor fietsers: 2.50 meter (voor voetgangers 2.30m);
- de breedte dient minstens gelijk te zijn aan 1.5 maal de hoogte;
- de overzichtelijkheid van de tunnelingang: bij het inrijden een zo open mogelijk zicht bieden op de overzijde; een recht tracé verdient dan ook voorkeur boven een bochtige tunnel;
- het vermijden van steile taluds bij tunnelingangen (maximum 1:1);
- ...
|
Ik ben niet zeker wat men bedoelt met "maximum 1:1" bij het vermijden van steile taluds bij de tunnelingang, maar als men met 1:1 een helling van 45° als maximum bedoelt voor de talud, dan zit men hier met een verticale muur totaal buiten de normen!
Citaat: |
4.6.6
Verlichting van tunnels
...
Wanneer verlichtingsarmaturen aanwezig zijn, worden deze zoveel mogelijk verzonken aangebracht in plafond of wanden om vernieling te voorkomen, en wordt een grotere doorrijhoogte van 2.80 meter tot 3.00 meter bepleit.
... |
Deze tunnel zal een verlichting krijgen. Dat heeft het gemeentebestuur in alle geval toch beloofd, in het belang van de veiligheid en de sociale controle in deze afgelegen tunnel. De hoogte van de tunnel moet dan 2,80 meter tot 3,00 meter bedragen. De breedte, die minimum 1,5 maal de hoogte moet zijn, moet dan minstens 4,20 meter tot 4,50 meter bedragen. Weer vrees ik dat deze afmetingen niet zullen bereikt worden.
Het zal de moeite lonen om dit alles even na te meten als het afgewerkt is ...
En dat voor een nieuw aangelegde fietsweg met fietstunnel, die deel uitmaakt van het "Fietsroutenetwerk Vlaanderen"
Fietsvriendelijk Temse?
(Aanpassing 21-10-2010: opmerking bij steile taluds toegevoegd)
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 08:46:34; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|

Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-10-2010 19:40:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik vind dit een regelrechte schande. Ze hebben tonnen vol geld gekregen om die ontsluitingsweg aan te leggen, maar een deftig fietspad dat op zijn minst aan de minimum normen voldoet kan er weer niet af. Hoe is het toch mogelijk? Wat kan hier in godsnaam de drijfveer achter zijn? Toch niet dat klein beetje extra beton veronderstel ik... En dat terwijl de Gecoro uitdrukkelijk gepleit heeft voor een bredere tunnel in zijn advies aan het college. Ze kunnen dus niet zeggen dat ze van niets wisten. Voor mijn part mogen ze meteen al die adviesorganen afschaffen, het maakt toch geen zier uit wat die zeggen... |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-10-2010 09:45:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens gegevens die ik zelf op 10 augustus 2010 gekregen heb van Waterwegen en Zeekanaal NV, wordt de fietstunnel 12 meter lang, 2,70 meter hoog en 3,60 meter breed.
Daarmee wordt niet alleen de minimum hoogte niet bereikt voor een tunnel met verlichting, maar ook niet de minimumnorm die voorschrijft dat de tunnel minstens 1,5 maal breder dan hoog moet zijn. Ik heb dit gemeld aan de projectingenieur op 14 augustus 2010, maar daarop is geen antwoord meer gekomen.
Eén zaak is zeker: als de tunnel volgens die afmetingen gebouwd is, dan voldoet hij niet aan de vereiste minimumnormen  _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-10-2010 09:50:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Maar allez, dat kan toch niet! Hoe geraken ze daar mee weg?? |
|
Terug naar boven |
|
Bert
Geregistreerd op: 21 Feb 2009 Berichten: 59 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-10-2010 12:37:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
Kunnen we 'Waterwegen en Zeekanaal' niet uitnodigen voor een gesprek? |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-10-2010 10:57:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ze zouden toch al stilaan moeten weten waar het probleem zit, je hebt het hen al met voeten en handen uitgelegd, Jozef. Wie heeft eigenlijk de bouwvergunning voor die tunnel afgeleverd? |
|
Terug naar boven |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-10-2010 20:16:24 Onderwerp: Zicht op kant spoorweg |
|
|
|
|
Vandaag, zaterdag 30 oktober 2010, had ik nog eens de gelegenheid om een filmpje van de fietstunnel in aanbouw te schieten van op de trein. De prentjes zijn van geen hoogstaande fotokwaliteit, maar hier volgen toch enkele interessante beeldjes uit dat filmpje:
Langs deze kant, de kant van de spoorweg dus, kun je goed zien dat de verticale muren verder op volle hoogte doorlopen dan langs de andere kant, de kant van het park. De kromtestraal van de bocht zullen we bij gelegenheid eens moeten meten. Maar het lijdt geen twijfel dat de bochten van 90° met hun verticale muren compleet onoverzichtelijk zijn.
Een fietser die langs deze kant naar de tunnel fietst rijdt aan de binnenkant van de bocht. Als je met de fiets een bocht neemt, ga je automatisch wat schuin hangen naar de binnenkant van de bocht, naar de muur dus. Daardoor ga je nog wat verder van de muur weg fietsen dan de "schuwafstand" van 1 meter. Als je met een tandem fietst, of een bakfiets, een kinder-aanhangfietsje, een fietskar, ... dan moet je de bocht nog ruimer nemen. Als er dan tegelijkertijd uit de tunnel ook een fietser komt, dan rijdt die (hopelijk) aan de buitenkant van de bocht. Ook die fietser bewaart zijn "schuwafstand" van 1 meter tot de muur. Fietsers die de buitenkant van een bocht nemen, hebben zelfs de neiging wat meer naar de binnenkant van de bocht te rijden. Aangezien beide fietsers elkaar niet kunnen zien afkomen kunnen ze ofwel voorzichtig handelen, ofwel onnadenkend handelen. De gevolgen ...
Het is zeker geen goed idee om twee verticale muren te plaatsen in een bocht van 90° langs zo een smalle fietsweg. Wat gaat er gebeuren als twee groepen fietsers elkaar ontmoeten in deze bochten? Vergeet niet dat er ook heel wat wandelaars van deze tunnel zullen gebruik moeten maken!
Hier zie je de muren verder doorlopen op iets minder dan volle hoogte (let op het 'trapje' in de muur) ...
... maar hier houdt de muur op, en ... ligt het pad blijkbaar bijna aan de bovenkant van de muur! Dat zou dus betekenen dat fietsers en voetgangers moeten dalen naar de tunnel als ze van onder de Scheldebrug komen!
Ik heb altijd gedacht dat de ontsluitingsweg zo vlug mogelijk zou stijgen om tot boven de tunnel te komen. Nu lijkt het er op dat het pad vooral zal dalen om onder de ontsluitingsweg te komen, en dat de ontsluitingsweg bijna niet zal stijgen tot aan de tunnel. Zou de belangrijkste stijging van de ontsluitingsweg naar de viaduct over de Kasteelstraat dan pas beginnen na de tunnel? Die viaduct over de Kasteelstraat ligt immers toch ongeveer op dezelfde hoogte als de N16.
Ik heb natuurlijk geen plannen met hoogteverschillen van de omgeving. Ik zal het bijgevolg ook allemaal maar goed kunnen zien als het klaar is (te laat dus). Maar nu heb ik nog steeds de indruk dat de tunnel onnodig diep ligt en veel te ver van de kaaizone. Mogelijk was er een betere oplossing voor deze tunnel en voor het fietspad langs de ontsluitingsweg, ook al schrijft de projectingenieur:
Citaat: |
Rekening houdend met een aantal technische afwegingen werd de tunnel zo dicht mogelijk bij de kaaizone ingeplant. |
Volgende opeenvolgende beeldjes kunnen misschien een indruk geven van de diepte van de tunnel tegenover de viaduct over de Kasteelstraat. Ik heb de prentjes een beetje horizontaal bijeen geperst, waardoor ze wat vervormd zijn, maar anders wordt het totaalbeeld te breed voor een normaal scherm.
Met de beeldjes tegenover elkaar op de juiste hoogte geplaatst, kun je beter zien hoe onnodig diep de tunnel wel ligt.
(Aanpassing 01-11-2010: filmprentjes horizontaal verkleind.)
(Aanpassing 18-02-2011: verdwenen 2° foto hersteld.
(Aanpassing op 18-04-2013: 2 verdwenen foto's hersteld.)
(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 14:44:32; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|

Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 31-10-2010 20:10:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit is inderdaad een verhelderende foto van de tunnel, je ziet zo dat die bocht een probleem gaat worden. Ik fietste vandaag nog langs de dijk in Steendorp en kwam thv de steenbakkerij een wielertoerist tegen. Die reed helemaal langs de andere kant van de weg om zijn bocht te nemen. Het was wel even schrikken want je kon hem niet zien aankomen. En daar kan je dan nog uitwijken in noodgevallen, maar wat als je tussen twee betonnen muren fietst? Dat belooft op drukke fietsmomenten... |
|
Terug naar boven |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-11-2010 17:32:39 Onderwerp: Fietstunnel in Willebroek |
|
|
|
|
Trobken schreef: |
Of we doen het zelf, al dan niet met de hulp van toneelverenigingen uit Temse...
Een spectaculair ongeval in scéne zetten... |
Ik vrees dat dit niet nodig zal zijn ... Gewoon afwachten tot het noodlot toeslaat ... Jammer genoeg!
Aan het station van Willebroek wordt ook een fietstunnel gebouwd, deze tunnel is op een weekend gewoon onder de treinsporen door geschoven!
Hier zouden de ontwerpers en de goedkeurders van 'onze' tunnel onder de ontsluitingsweg een voorbeeld aan kunnen nemen.
Deze tunnel ligt niet dieper dan nodig. Het 'dak' is hooguit een halve meter dik. Daar bovenop ligt de spoorwegbedding met de treinsporen. Er is nog geen trein doorheen gezakt, en zo een trein weegt heel wat meer dan een vrachtwagen van Belgomine!
Een afsluithek, zoals er bovenop de tunnel staan, is ongeveer 3,50 meter lang. Daarmee kunnen we schatten dat de tunnel bijna 3 meter hoog is, en meer dan 5 meter breed. Die voldoet dus zeker aan de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Als de ontwerpers en goedkeurders beweren dat de tunnel onder de ontsluitingsweg doorkijk toelaat met zijn toegangsbochten van 90°, dan moeten ze hier maar eens komen kijken om te weten wat met 'doorkijk' bedoeld wordt.
(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 14:47:22; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|

Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 370
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-11-2010 18:34:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dat ziet er heel wat beter uit! Des te meer frustratie roept ons misbaksel in toeristisch Temse op... |
|
Terug naar boven |
|

Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 690 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-11-2010 08:47:55 Onderwerp: In het Nieuwsblad |
|
|
|
|
Het staat ondertussen ook in het Nieuwsblad:
Fietsersbond Temse KLAAGT ONREGLEMENTAIRE FIETSTUNNEL AAN
'Te klein en onveilig'
Het Nieuwsblad van dinsdag 02 november 2010
Auteur: Kurt Vermeir
Jozef Van Breuseghem: 'Een ongeluk loert letterlijk om de hoek'.
© Kurt Vermeir
Temse - De Fietsersbond van Temse maakt zich grote zorgen over de fietstunnel onder de ontsluitingsweg tussen de Wilfordkaai en het station.
'Al tijdens de zomervakantie merkte een aandachtig lid dat de tunnel duidelijk te smal en te laag ging worden', zegt Jozef Van Breuseghem, verkeersspecialist van de Fietsersbond. 'Omdat bijsturing van de werken op dat moment nog mogelijk was werden zowel het gemeentebestuur van Temse als de bouwheer Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) zo snel mogelijk schriftelijk op de hoogte gebracht van het probleem. Maar men volhardde in de boosheid. De tunnel is bijna afgewerkt en het blijkt een ramp.'
Volgens de voorschriften van het Vademecum Fietsvoorzieningen moet een verlichte fietstunnel minstens 2,80 meter en liefst 3 meter hoog zijn. De breedte dient minstens gelijk te zijn aan anderhalf keer de hoogte. 'De breedte moet dan minstens 4,20 en liefst 4,50 meter zijn', weet Van Breuseghem. 'De tunnel wordt 2,70 meter hoog en 3,60 meter breed.'
Volgens projectingenieur Guido Op De Beeck van W&Z is alles wettelijk in orde.
'We hebben een goedgekeurde bouwvergunning voor de tunnel. Het is het goed recht van de Fietsersbond om hun mening te verkondigen maar hebben zij de tunnel gemeten', reageert hij. 'Dit slaat op niks. Ik zie niet in waar het probleem zit.'
'We hebben de tunnel inderdaad nog niet kunnen meten', reageert Jozef Van Breuseghem. 'Het is W&Z zelf die ons de afmetingen van de tunnel gegeven heeft. Het is beschamend dat een dergelijke kleine en onveilige tunnel gaat dienen als toeristisch visitekaartje voor Temse. Het wordt nota bene een centraal scharnierpunt van het Fietsroutenetwerk Vlaanderen.'
Volgens de fietsvereniging wordt fietsen naar de nauwe tunnel met korte bochten en steile wanden ronduit fysiek gevaarlijk. 'Een ongeluk loert daar letterlijk om de hoek. Tandems en fietsers die een fietskar meetrekken zullen hun vehikel door de korte bochten moeten laveren. Ook de sociale veiligheid wordt een reëel probleem vanwege de afgelegen ligging en een gebrek aan doorkijk van de tunnel.'
De Fietsersbond van Temse vindt het spijtig dat deze belangrijke investering in fietsveilige infrastructuur uiteindelijk resulteert in een gebrekkige onreglementaire smalle fietstunnel.
'We willen voortaan formeel schriftelijk advies geven aan het college én we willen dat er ook rekening gehouden wordt met dat advies', klinkt het. ' Zo kunnen in de toekomst flaters als deze tunnel vermeden worden.' _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|