Het is nu 28-03-2024 22:36:45
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-05-2015 15:12:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Oorspronkelijk was het pad langs de Rik De Rycklaan, en het pad door het tunneltje onder de Rik De Rycklaan, aangeduid met verkeersborden D10 langs de beide kanten (klik hier). Met deze borden zijn dat volgens de wegcode geen fietspaden maar een "deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers".

Dat betekent dat alleen voetgangers, fietsers (dus rijwielen met twee wielen) en "voortbewegingstoestellen" toegelaten zijn op deze paden, en dat voetgangers geen voorrang moeten verlenen aan fietsers, wat op een fietspad wel het geval is. Dat betekent dus ook dat deze paden verboden zijn voor alle bromfietsers en voor alle rijwielen met meer dan twee wielen.

Omdat dit nogal raar overkomt voor dit pad langs de Rik De Rycklaan en voor dat pad door het tunneltje, dat tenslotte toch een deel van het dijkpad is, zijn einde 2013 deze borden D10 vervangen door borden D7 (klik hier). Daardoor werden dat echte fietspaden en mochten toen wel bromfietsers, rijwielen met drie wielen, ... die paden gebruiken, wat logisch lijkt. Voetgangers moesten dan wel voorrang verlenen aan de gebruikers van die fietspaden.

Nu begin mei 2015 is deze toestand alweer gewijzigd! Het pad langs de Rik De Rycklaan is opnieuw langs de beide kanten voorzien van borden D10, dus opnieuw verboden voor bromfietsers en rijwielen met meer dan twee wielen!

Langs de kant van het station ...



... en langs de kant van het rotondeke.



Het bord D10 op deze laatste foto is geldig zowel voor het pad langs de Rik De Rycklaan, als voor het pad naar het tunneltje onder de Rik De Rycklaan. Maar als je vanaf het pad achter Belgomine naar het tunneltje komt, is het bord D7 blijven staan.



Dat is ook eigenaardig, want het pad door het tunneltje heeft nu een andere status in elke richting: vanaf Belgomine is het een fietspad, maar vanaf het fietsrotondeke is het geen fietspad.

Wat is het nu Vraag


(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 09:50:34; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-05-2015 11:28:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om te trachten wat duidelijkheid te scheppen in bovengenoemde toestand, is volgende mail verstuurd naar onze burgemeester en onze schepen van mobiliteit, en tevens als kopie naar de cel mobiliteit van de politie:
Citaat:
Geachte heer burgemeester,
Geachte mevrouw schepen van mobiliteit,


De status van het rood betegeld pad naast de Rik De Rycklaan, evenals van het tunneltje onder de Rik De Rycklaan, lijkt geregeld te wijzigen. Aanvankelijk waren die paden voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en gelijkgestelde voortbewegingstoestellen (verkeersbord D10). Later werden dat verplichte fietspaden (verkeersbord D7), waardoor ook bromfietsers klasse A er gebruik van mogen maken, evenals rijwielen met meer dan twee wielen die niet breder zijn dan 1 meter, en waardoor voetgangers voorrang moeten verlenen aan de andere gebruikers.

Sinds kort is die status weer gewijzigd:


Rik De Rycklaan aan het station van Temse


Rik De Rycklaan en tunneltje aan de Wilfordkaai.


Tunneltje vanaf het pad naast Belgomine.

Het pad op de Rik De Rycklaan is opnieuw voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en gelijkgestelde voortbewegingstoestellen (verkeersbord D10). Verboden dus voor bromfietsers en rijwielen met meer dan twee wielen: die moeten nu op de rijbaan rijden. Voetgangers hoeven geen voorrang meer te verlenen aan fietsers.

Het tunneltje echter heeft nu een verschillende status, afhankelijk van de richting van waaruit men komt:

  • vanaf Belgomine is het een fietspad gebleven (verkeersbord D7), toegelaten voor bromfietsers klasse A en niet te brede rijwielen met meer dan twee wielen. Voetgangers moeten voorrang verlenen;
  • vanaf de Wilfordkaai is het opnieuw voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers en gelijkgestelde voortbewegingstoestellen (verkeersbord D10). Verboden dus voor bromfietsers en rijwielen met meer dan twee wielen, voetgangers moeten geen voorrang verlenen.

Deze wijzigingen zijn verwarrend en niet consequent, en ze kunnen voor onaangename verrassingen zorgen voor wie niet op de hoogte is van de draagwijdte van deze wijzigingen. Daarom vragen we:

  1. Waarom mogen rijwielen met meer dan twee wielen (en bromfietsers klasse A) opnieuw geen gebruik meer maken van het pad op de Rik De Rycklaan?
  2. Waarom heeft het tunneltje onder de Rik De Rycklaan een verschillende (en verwarrend gevaarlijke) status afhankelijk van de richting waarin men rijdt?


Met vriendelijke groeten,
...

We zijn alweer benieuwd naar het antwoord Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-08-2015 15:33:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... We zijn alweer benieuwd naar het antwoord Knipoog.

(Zie hierboven.)

Dat antwoord zal waarschijnlijk nooit komen, omdat ze het zeker zelf weer niet weten Knipoog ...

Maar nu is de gemeente van plan om de Parklaan te vernieuwen, met echte fietspaden tussen het voetpad en de parkeerplaatsen (klik hier). De voorrangsweg zou Parklaan - Rik De Rycklaan worden. Hoe zal dan de aansluiting gebeuren op deze voorrangsweg van de twee enkelrichtingfietspaden op de Parklaan met het tweerichtings-"fietspad" op de Rik De Rycklaan?

Ik ben benieuwd. Zo komt er misschien toch nog onrechtstreeks antwoord op mijn vragen Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-09-2015 08:58:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Waar een "jaagpad" begint schildert Waterwegen & Zeekanaal tegenwoordig dikwijls een bericht op de grond. Dat is bijvoorbeeld gedaan op het pad naast Belgomine, bij het verlaten van het smalle fietstunnelke.

Zou dit bericht nu de scheiding aanduiden tussen het fietspad en het "jaagpad" op dit pad naast Belgomine?



Het is een zeer vriendelijk bericht, dat duidelijk maakt dat alle gebruikers van het "jaagpad" elkaar moeten dulden en respect moeten hebben voor elkaar, wat niet meer dan normaal is.

Je kunt je dan wel afvragen waarom Waterwegen & Zeekanaal op sommige plaatsen pest-maatregelen aangebracht had of heeft voor sommige van die gebruikers. Dat is natuurlijk gedaan om de snelheid van enkele fietsers te temperen, maar de "gewone" fietsers – en zelfs sommige voetgangers – ondervinden daar de meeste hinder van. De barelen aan het veer van Tielrode bijvoorbeeld, staan zo dicht bij elkaar dat ze met een tandem, een fietskar, een driewieler, ... moeilijk te passeren zijn. Bovendien zijn ze zo geplaatst, dat fietsers recht naar de zitbankjes gestuurd worden. De mensen die daar zitten riskeren altijd fietsen tegen hun benen of fietswielen over hun tenen te krijgen.

Je kunt je eveneens afvragen waarom op sommige plaatsen het "jaagpad" wettelijk verboden blijft voor rijwielen met meer dan twee wielen?

Wel eigenaardig dat Waterwegen & Zeekanaal nog steeds van het "jaagpad" spreekt. Waarschijnlijk omdat het zo in hun algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk staat. Ze zouden ook kunnen spreken van "de aanhorigheden der bevaarbare waterwegen onder beheer van de Staat", maar dat is zeker wat lang Knipoog.

Waarom niet over een "dijkpad" spreken? Een "jaagpad" is immers een pad dat dient om boten verder te trekken met mankracht, dierlijke kracht of machines. Een "jaagpad" moet dus noodzakelijk vlak bij de waterweg liggen en er mogen geen hindernissen zoals bomen of hoge struiken tussen een echt jaagpad en de waterweg staan. Dat is bij dit pad langs Belgomine al zeker niet het geval, waar zelfs een gans bedrijf tussen het "jaagpad" en de waterweg staat Lach.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-10-2015 16:55:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het antwoord op de vraag waarom de verkeersborden aan het "pad" op de Rik De Rycklaan weer veranderd zijn, is uiteindelijk nog gegeven op de vergadering van de gemeentelijke verkeerscel op 30 september 2015. Dat zou gebeurd zijn "op vraag van de voetgangers" ...

Hebben "de voetgangers" met hun kennis van het verkeersreglement dan zoveel invloed op ons gemeentebestuur?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-12-2015 07:23:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een examenvraagje ...

... in verband met wat hierboven staat:

Hoe moet een bromfietser klasse A — of een driewielfietser — naar de fietsenstalling van het station rijden vanaf de Wilfordkaai (ter hoogte van het beeld van de azijnzekers bijvoorbeeld) via de Rik De Rycklaan?

Uiteraard zonder een overtreding te begaan tegen het verkeersreglement!

Wie denkt het antwoord te weten mag het in één van de volgende posts op dit forum schrijven Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2016 21:48:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De gemeente Temse kan er blijkbaar zelf niet meer aan uit, en heeft liever dat wij (Fietsersbond) niet meer spreken over het zogenaamde "fietspad" (dat er geen is) langs de Rik De Rycklaan. Het lijkt er dus op dat de verkeersbordjes B10 daar nog een tijdje zullen blijven staan.

Om nu even terug te komen op het examenvraagje van hierboven: daarop heeft tot nu toe niemand een antwoord gegeven ... Geen durf?

Dit is het antwoord:

  • Op de Wilfordkaai, ter hoogte van de "Temsica", moet de bromfietser klasse A de rijbaan oversteken naar het verplicht fietspad, aangeduid met het verkeersbord D7.



    De driewieler mag dat ook doen, maar is niet verplicht. Hij mag ook de rijbaan blijven volgen. Een driewieler is immers geen fiets.
    Als de bromfietser klasse A of de driewieler breder is dan 1 meter, is hij verplicht op de rijbaan verder te rijden.

  • Even voorbij het mini-rotondeke, moet zowel de bromfietser klasse A als de driewieler het rode tegelpad verlaten en op de rijbaan van de Rik De Rycklaan verder rijden. Dat rode tegelpad langs de Rik De Rycklaan is immers aangeduid met een verkeersbord D10.



    Dat is dus een "deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor het verkeer van voetgangers en fietsers". Dus ... verboden voor bromfietsers en driewielers.

  • Op het einde van de Rik De Rycklaan moet de bocht naar rechts naar de Parklaan genomen worden, want rechtdoor rijden naar de fietsenstalling wordt verboden door een verbodsbord C1.



  • Aan de Parklaan moet dan eerst nog voorrang verleend worden aan het verkeer op de Parklaan, waarna de bromfietser klasse A of de driewieler achter het groenpleintje met het verkeersbord D1 naar links kan afslaan naar de fietsenstalling.



    Van de oversteekplaatsen voor fietsers hoeft hij zich niets aan te trekken. Hij moet wel voorrang verlenen aan het verkeer dat van rechts kan komen.

Dat was het Knipoog.


(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-03-2020 11:32:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het laatste Veelo magazine van de Fietsersbond, hun jubileumnummer 100 van de lente 2020, staat dit interview met voormalig algemeen directeur Patrick D'haese (klik om te vergroten).



Tijdens de legislatuur van Hilde Crevits als minister van Mobiliteit is hij op haar kabinet gaan werken. Tijdens die legislatuur is in Temse het fietstunnelke onder de Rik De Rycklaan gebouwd en in gebruik genomen. Dat is ook één van de 72 fietstunnels (en fietsbruggen) waarvan sprake in dit interview ...

Toch niets om over te stoefen!

Van bij het begin van de bouw in 2010 hebben we bezwaren gehad tegen de veel te kleine afmetingen van dat tunnelke. We zijn daar altijd voor bezorgd geweest! Daar hebben meerdere artikels van in de pers gestaan. Tenslotte zijn we zelfs op het kabinet van de minister geweest. Maar toen was het al te laat!

Zouden al die andere 71 fietstunnels en fietsbruggen, en al die 1750 kilometer vernieuwde fietspaden wel aan de normen beantwoorden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-10-2022 19:49:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals hier te lezen staat is het verkeersbord D10 op de Rik De Rycklaan, aan het station van Temse, opnieuw vervangen door een D7 gedurende de voorbij week (het is nu zaterdag 15 oktober 2022). Opnieuw, omdat het al enkele keren gewijzigd is van D10 naar D7 en omgekeerd.



Vanaf het station hebben we dus voortaan weer een fietspad langs de Rik De Rycklaan, waarop zelfs alle bromfietsers mogen rijden. Voetgangers mogen er ook op wandelen, maar ze moeten doorgang verlenen aan de andere gebruikers op wielen.

Maar vanaf de Wilfordkaai is de toestand anders.



Hier is immers voorlopig nog niets gewijzigd aan de verkeersborden en hier staat enkel een D10. Voorlopig, omdat we tijdens ons laatste overleg met de mobiliteitsdienst op 4 oktober 2022 gesproken hebben over de onduidelijkheid van de verkeerssignalisatie van de "fietspaden" in deze omgeving. Er wordt dus over nagedacht.
  • Telt deze D10 niet alleen voor de weg naar het fietstunnelke, maar ook voor de Rik De Rycklaan?
    Dan mag vanaf de Wilfordkaai geen enkele bromfiets op dat rode pad van de Rik De Rycklaan rijden, richting station. Bovendien hebben fietsers en voetgangers in die richting gelijke rechten op dat "deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers" en moeten ze elkaar doorgang verlenen.

  • Telt deze D10 niet voor de Rik De Rycklaan?
    Dan mag zelfs een fietser niet op dat pad rijden richting station, omdat het in die richting niet is aangeduid na het kruispunt, noch als fietspad, noch als "deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers". Het is in die richting dan een verhoogde berm waarop enkel voetgangers zijn toegelaten.

Hoe moeten we dat opvatten en hoe kan dat duidelijker Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 13 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005