Het is nu 16-04-2024 09:18:20
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Nieuwe ontsluitingsweg Havenbedrijf

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-01-2010 12:28:32    Onderwerp: Re: Fietspad langs ontsluitingsweg
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:

Toch wel, er staat een fietspad op het plan getekend aan de linkerkant van de ontsluitingsweg, dat doorloopt tot over de Kasteelstraat.


Juist, ik had niet goed gekeken of te rap willen zijn of beide. Knipoog
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-02-2010 18:11:07    Onderwerp: Het begin van de 'ontsluitingsweg Belgomine'?
 Reageren met citaat  

Is dit het begin van de werken aan de 'ontsluitingsweg Belgomine'?





Of zijn dit nog andere werkzaamheden?

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 08:31:32; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 10-02-2010 19:10:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat ziet er inderdaad voor de ontsluitingsweg uit, feit is dat ze het zo snel mogelijk willen verwezenlijken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-02-2010 21:01:02    Onderwerp: Ontsluitingsweg of werken Vrouwenhofbeek?
 Reageren met citaat  

Het kan ook met de werken aan de Vrouwenhofbeek (=Vliet) te maken hebben...

Zoals je ziet op onderstaand plannetje, zijn er ook werken gepland ter hoogte van de Scheldedijk...



En inderdaad, na het posten van bovenstaand plannetje ben ik eens gaan kijken op de website van Aquafin en wat lezen we daar?

"Vanaf 25 januari zal er gestart worden met de werken in het park achter het zwembad.
In een eerste fase wordt er een tijdelijke werfweg gemaakt vanaf de Wilfordkaai naar het park achter het zwembad. De oude spoorwegtalud wordt hiervoor tijdelijk afgegraven.
In het park wordt ondermeer een overstortconstructie en 2 uitstroomconstructies geconstrueerd. In normale omstandigheden duren de werken hier tot juni 2010. De hinder voor de omwonenden is eerder beperkt, doordat deze volledig buiten de rijbaan gelegen zijn.
Vanaf midden maart — na het beëindigen van de persingen vanuit het Vlietpark — wordt de persinstallatie opgesteld in de zone tussen zwembad en het bufferbekken. Hier wordt nog een persing uitgevoerd. De werken van deze persing worden normaal tegen mei 2010 afgerond."


(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 12-02-2010 08:25:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Knap speurwerk, Hans. Bert heeft mij net hetzelfde laten weten. Blijkbaar staat de sloop van de pottenbakkerij eerst op de agenda, en dan pas de ontsluitingsweg. Die weg zou een paar meters dichter bij de brug komen te liggen dan de werfweg die nu aangelegd wordt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-02-2010 10:11:51    Onderwerp: Forum
 Reageren met citaat  

De kracht van een forum.

Halve waarheden die aan het licht komen en ontkrachtigd, gecorrigeerd of bevestigd worden.

Als er iemand zijn gordel niet aan had op de fiets doorheen Temse, zal je 't hier ook wel te weten komen!

Hihi
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-03-2010 12:44:07    Onderwerp: Werken aan de Schelde in Temse
 Reageren met citaat  

Langs de Scheldekaaien in Temse gewandeld, de werken zijn hier volop aan de gang (nieuwe stoep onder nieuwe en oude Temsebrug, voorbereidingen voor nieuwe ontsluitingsweg en bouw van 'n overstort voor de Vrouwenhofbeek in 't park van Temse achter 't zwembad)









(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 16-03-2010 21:30:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Interessant. Blijkbaar is de volgorde van de werken aan de ontsluitingsweg toch gewijzigd? Ik las in de Nieuwe Omroeper dat ze eerst aan die brug over de Kasteellaan gaan beginnen. Ik ben zelf nog niet gaan kijken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-03-2010 19:01:48    Onderwerp: De werken zijn gestart
 Reageren met citaat  

Nu zijn de werken aan de nieuwe ontsluitingsweg dan toch zeker begonnen. Van op het fiets- en wandelpad aan de kade nabij de brug is een drukke bedrijvigheid te zien. De hoge machine helemaal achteraan staat aan de tunnel in de Kasteelstraat.



Hopelijk is men zo verstandig, dat men hier nu eerst de tunnel bouwt, en het dijkpad reeds aanlegt door deze tunnel. Op deze wijze kunnen fietsers en voetgangers van het dijkpad blijven gebruik maken terwijl de werken doorgaan. Anders worden die weer onnodig omgeleid langs de Fonteinstraat en de Oostberg, want het Philemon Haumanpad is volgens de politie te gevaarlijk (!) voor kruisende fietsers... Kijk hier maar!

Deze machine verspert de Kasteelstraat aan de tunnel. Te voet of met de fiets aan de hand kan men er probleemloos langs.



Ik vermoed dat hiermee palen in de grond gedreven worden.

Aan de kant van de Kasteeldreef is een hele hap grond weggenomen. Ook de stenen trap is weg en vervangen door een houten.



Blijkbaar is er een voor- en achterkant aan deze uitgraving Lach.



Ook aan de kant van het park is heel wat uitgegraven.


De oude toegangspoort van het kasteel kan nog juist blijven staan.



(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 08:34:23; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 22-03-2010 20:28:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat is handig, nu moet ik zelf niet meer gaan kijken Lach Die poort staat er wel griezelig, als het nu moest beginnen stortregenen spoelt ze gewoon weg vrees ik.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-04-2010 14:24:50    Onderwerp: De tunnel in de Kasteelstraat wordt afgesloten
 Reageren met citaat  

Zopas gelezen op Editie Temse (hier): vanaf 7 april tot 1 september zullen ook fietsers en voetgangers niet meer door de tunnel in de Kasteelstraat kunnen uit veiligheidsoverwegingen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-04-2010 22:04:38    Onderwerp: Recentere foto's
 Reageren met citaat  

Hier nog enkele recentere foto's van de werken aan de brug over de Kasteelstraat.

Je kan er inderdaad dus niet meer door, noch per fiets, noch te voet.
Alles is afgesloten met werfhekkens die met elkaar verbonden zijn.

Een enkele jogger zag ik nog over de afzetting kruipen ter hoogte van de Stationsstraat, maar ik ben -na het maken van deze avondlijke foto's- gewoon terug gekeerd richting zwembad.





(Aanpassing op 18-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-07-2010 19:34:36    Onderwerp: Eerste zicht op de fietstunnel
 Reageren met citaat  

Deze foto geeft al een idee over de fietstunnel onder de ontsluitingsweg:



Het Vademecum Fietsvoorzieningen zegt in hoofdstuk 4.6.5 het volgende:
Citaat:
4.6.5
Breedte en hoogte van tunnels


Om een gevoel van benauwdheid of sociale onveiligheid te vermijden zijn smalle duistere tunnels te vermijden. Daarbij spelen volgende elementen een rol:
- een minimum vrije doorrijhoogte voor fietsers: 2.50 meter (wanneer de helling niet doorloopt in de tunnel. Anders bedraagt de tunnelhoogte aan de ingang liefst 2,90 meter);
- de breedte dient minstens gelijk te zijn aan 1.5 maal de hoogte;
...

Als de breedte van de tunnel minstens gelijk moet zijn aan 1,5 maal de hoogte, dan moet de tunnel minstens 2,50 meter x 1,5 = 3,75 meter breed worden.
Op deze foto kunnen we ongeveer de afstand schatten tussen de bekisting van de twee tunnelwanden. Die moet in de buurt liggen van de lengte van één van de afsluitingselementen, die gebruikt zijn om het werkterrein af te bakenen. Zo één element is 3,50 meter lang, dus is het best mogelijk dat de tunnel 3,75 meter breed zal worden. Maar het zal zeker niet veel meer zijn, als het wel meer is! In feite is hier toch geen enkele belemmering om de tunnel wat breder te maken? Als je trouwens de moed hebt om verder te lezen, zul je merken dat er nog een andere reden is om de tunnel breder te maken. Het kan enkel de veiligheid verhogen van voetgangers en fietsers aan de uiteinden van de tunnel, waar de toegangswegen een hoek van 90° zullen maken.
De gemeente Temse beweert wel dat de bochten aan beide zijden van 90° onvermijdelijk zijn en voor de voetgangers en fietsers geen onoverkomelijk probleem vormen. Maar hoe weet men dat nu al?

Hetzelfde hoofdstuk 4.6.5 van het Vademecum Fietsvoorzieningen zegt ook:
Citaat:
...
wanneer een tunnel of brug intensief gebruikt wordt door fietsers én voetgangers - b.v. rond een stationsomgeving - dan is een fysieke scheiding tussen beide (b.v. een licht hoogteverschil) wenselijk; bovendien moet de breedte zo zijn dat elk van beide verkeerssoorten er ongehinderd gebruik van kan maken.

Hier kan de ontwerper van de tunnel natuurlijk schermen met het "intensief gebruik": zal deze tunnel intensief gebruikt worden? Maar dat hij zal gebruikt worden door fietsers én voetgangers, dat is wel zeker!

Deze foto geeft, samen met de vorige foto, een idee van de ligging van de tunnel:



De tunnel ligt juist voor de afsluitingen, even voorbij de rechtopstaande roestige stalen platen links op de foto. Dat is toch ongeveer 50 meter van de plaats waar deze foto genomen is, waar nu het pad ligt.
Is deze tunnel echt zo dicht mogelijk bij de kaaizone ingeplant, zoals de gemeente Temse beweert?

Tenslotte zegt het Vademecum Fietsvoorzieningen ook nog in hoofdstuk 4.6.4:
Citaat:
4.6.4
Sociale veiligheid


Uit het oogpunt van sociale veiligheid moet een geïsoleerde ligging van een tunnel t.o.v. de bewoonde wereld worden voorkomen. De integratie van de tunnel in een woonomgeving maakt dat deze minder als een anoniem stuk niemandsland zonder enige sociale controle wordt ervaren, maar deel uitmaakt van de totale woonomgeving. Ideaal is de aanwezigheid van activiteiten (ook 's avonds) in het aanloopgebied van de tunnel. Ook de vormgeving van de tunnel heeft een effect op het subjectief gevoel van (on)veiligheid.

Ook dat is geen probleem volgens de gemeente Temse, want de tunnel laat doorkijk toe en er is voldoende daglicht in aanwezig. De gemeente zal bijkomend ook verlichting voorzien.

Over verlichting van tunnels zegt het Vademecum Fietsvoorzieningen ook nog iets in hoofdstuk 4.6.6:
Citaat:
4.6.6
Verlichting van tunnels


Tevens speelt de verlichting een belangrijke rol, vooral bij langere tunnels. Overdag is een verlichtingssterkte van 100 tot 250 Lux als doelmatig te beschouwen, 's nachts zouden 50 tot 100 Lux kunnen volstaan. Verder is een geleidelijke overgang van daglicht naar kunstlicht gewenst: extra verlichtingssterkte bij de ingang (200 tot 400 Lux overdag, ca. 20 Lux 's nachts).
Wanneer verlichtingsarmaturen aanwezig zijn, worden deze zoveel mogelijk verzonken aangebracht in plafond of wanden om vernieling te voorkomen, en wordt een grotere doorrijhoogte van 2.80 meter tot 3.00 meter bepleit. Voorts wordt aanbevolen de overgang in verlichtingssterkte van buiten naar binnen gelijkmatig te doen verlopen door bij de ingang enige extra verlichting aan te brengen.
Naast het lichtniveau speelt ook de plaats van de lichtbronnen een rol. Een goede verdeling van het licht vergroot de zichtbaarheid en voorkomt te grote schaduwwerking. Het duidelijk zichtbaar en herkenbaar zijn van de gezichten van de andere tunnelgebruikers heeft een positief effect op het veiligheidsgevoel.
...

Als met verlichting een grotere doorrijhoogte van 2,80 tot 3,00 meter bepleit wordt, dan moet de breedte van de tunnel van 4,20 tot 4,50 meter worden (1,5 maal meer)! Wordt daar aan gedacht door de gemeente Temse?

De toekomst zal het uitwijzen!

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 08:39:35; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-07-2010 06:56:55    Onderwerp: Alternatief fietspad
 Reageren met citaat  

Nu ik gezien heb waar de fietstunnel komt (zie hierboven) heb ik een alternatief voor het fietspad langs de ontsluitingsweg, waarvan ik mij afvraag waarom ik nog niet eerder op dat idee gekomen ben Idee Vraag ...

In plaats van aan het begin van de ontsluitingsweg twee paden aan te leggen:

  • het fietspad langs de ontsluitingsweg,
  • het "pad Belgomine" dat onder de tunnel van de ontsluitingsweg door gaat, ...



... leggen we enkel het "pad Belgomine" aan naar de tunnel, en laten we het fietspad naast de ontsluitingsweg pas vertrekken aan de tunneluitgang, dat van daar af bergop naar de nieuwe viaduct gaat over de Kasteelstraat.

Het enige bezwaar zou kunnen zijn dat deze helling wat te steil uitvalt, hoewel ik daaraan twijfel. Er is nog voldoende afstand vanaf de tunnel tot aan de viaduct om deze helling geleidelijk te laten verlopen. Bovendien biedt deze oplossing een aantal belangrijke voordelen:

  • De tunnel wordt enkele meters korter, aangezien het fietspad er boven op de ontsluitingsweg wegvalt.
  • Daardoor is er meer zicht voor de fietsers bij het uitkomen van de tunnel langs de kant van het spoor.
  • Daardoor kunnen de bochten aan deze kant veel ruimer aangelegd worden en wordt de hoek van 90° veel minder hinderlijk.
  • Wie vanaf het station naar het "pad Belgomine" wil fietsen - of omgekeerd - moet aan de voet van de ontsluitingsweg geen onmogelijke bocht van 180° meer beschrijven.
  • Op de ontsluitingsweg zelf valt een gedeelte van het fietspad weg.
  • Het fietspad ligt verder weg van het kruispunt van de ontsluitingsweg met de Wilfordkaai.
  • Waarschijnlijk is deze oplossing zelfs goedkoper.

Ik heb mijn idee overgemaakt aan het gemeentebestuur van Temse. Ik ben benieuwd of en hoe ze zullen reageren.

(Aanpassing 24-06-2013: 2 verdwenen plans hersteld.)
(Aanpassing op 12-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 14:23:08; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6034
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-08-2010 21:42:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen wordt verder gewerkt aan de bewapening tussen de bekisting voor de betonnen muren van de wandel-fietstunnel.



Aan de verst verwijderde kant, waar de ladder tegen staat, is alles klaar om het beton te gieten, of het is misschien al gegoten?

(Aanpassing op 12-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-12-2015 14:24:58; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 11, 12, 13  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005