Het is nu 28-03-2024 15:02:13
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Nederland gaat verwarmde fietspaden testen

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-10-2012 21:37:59    Onderwerp: Nederland gaat verwarmde fietspaden testen
 Reageren met citaat  

Nederland gaat verwarmde fietspaden testen

Uit: De Standaard van dinsdag 23 oktober 2012
Bron: BelgaAuteur: jns


Nederland krijgt mogelijk verwarmde fietspaden.
Dat meldt De Telegraaf dinsdag.
Dergelijke fietspaden zijn veiliger omdat (brom)fietsers dan geen last meer hebben van gladheid door sneeuw en ijzel.
Binnenkort beginnen bij Zutphen en in de provincie Utrecht proeven met stukken verwarmd fietspad.
Advies- en ingenieursbureau Tauw bestudeert de mogelijkheden van de verwarmde fietspaden met behulp van de WKO-techniek (‘Warmte Koude Opslag’).
Die wordt al toegepast bij verwarming en koeling van gebouwen, zegt De Telegraaf .

‘Met behulp van een zogenaamde ‘asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in de zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven, en omgekeerd.
Het resultaat is koeler asfalt in de zomer en warmer asfalt in de winter’, legt projectleider Marcel Boerefijn van Tauw uit.
In de toekomst kunnen mogelijk ook voetpaden ijsvrij blijven dankzij de techniek.

Volgens Boerefijn zou het verwarmen van fietspaden uiteindelijk ook goedkoper zijn dan strooien.
Hij berekende voor De Telegraaf dat de aanleg van een verwarmd fietspad 20.000 tot 40.000 euro per kilometer kost, ongeveer evenveel als opnieuw asfalteren na het werken met strooizout.

Bovendien zou het aantal ongevallen met fietsers dalen.
Op de 35.000 km fietspaden in Nederland gebeuren nu jaarlijks 7.000 ongevallen.
Dankzij de betere fietspaden zouden ook meer mensen de fiets gaan gebruiken in plaats van de auto.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond zijn alvast enthousiast over het project.
Zij hopen dat de proeven resulteren in honderden kilometers ijsvrije fietspaden.

Reactie van

Xander De Rycke ‏@xanderycke
"Nederland gaat verwarmde fietspaden testen tegen ijzel en sneeuw.
Fijn, nu kan je met de fiets over clochards rijden." Hihi

Hier het artikel uit de Telegraaf:

Fietspaden worden verwarmd
door Gijsbert Termaat

DEVENTER - Nederland krijgt mogelijk verwarmde fietspaden, waardoor (snor)fietsers geen last meer zullen hebben van gladheid door sneeuwval en ijsvorming. Daardoor worden fietspaden veiliger en zullen jaarlijks vele duizenden gewonden minder vallen.



Binnenkort wordt een proef genomen met stukken verwarmde fietspaden in de gemeente Zutphen en in de provincie Utrecht. Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Fietsersbond zijn razend enthousiast en hopen dat het uiteindelijk resulteert in honderden kilometers ijsvrije fietspaden.
Advies- en ingenieursbureau Tauw bestudeert de mogelijkheden van de verwarmde fietspaden, waarbij gebruik wordt gemaakt van ’Warmte Koude Opslag’ (WKO). "Met behulp van een zogeheten ’asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven, en omgekeerd. Met als resultaat: koeler asfalt in de zomer en dus warmer asfalt in de winter”, legt projectleider Marcel Boerefijn uit. In de toekomst kunnen mogelijk ook voetpaden volgens deze techniek ijsvrij blijven.
Woningen
In ons land zijn er de afgelopen jaren duizenden ondergrondse energiesystemen gerealiseerd, waarbij het energieverbruik van een gebouw bijvoorbeeld met 57% wordt gereduceerd. "Dus dat betekent een lagere energierekening en serieuze besparing van CO2-uitstoot. WKO wordt toegepast bij verwarming en koeling van woningen, kantoren, kassencomplexen, zorginstellingen en universiteiten. Locaties waar duurzame klimaatbeheersing nodig is”, aldus de zegsman.
"Deze combinatie van systemen is op zich dus niet nieuw”, zegt Boerefijn. "Wel uniek is de toepassing voor lange fietspaden. Dus niet een klein stukje parkeerplaats voor een gebouw, maar een heel traject. De belangrijkste voordelen zijn: een verhoogd fietscomfort, minder ongevallen en het leidt ertoe dat meer mensen vaker de fiets zullen pakken. Bijkomend pluspunt is de vermindering van het gebruik van strooizout.”
Boerefijn denkt dat de kosten van zo’n WKO-systeem voor de maatschappij lager zullen uitvallen dan de huidige werkwijze met strooien. "Ongevallen brengen veel extra kosten met zich mee. Statistieken laten zien dat 5 tot 10 procent van de fietsongevallen is toe te schrijven aan gladheid. Tel uit je winst! De aanleg van een dergelijk pad schat ik op zo’n 30.000 tot 40.000 euro per kilometer, hetzelfde bedrag dat opnieuw asfalteren ook ongeveer kost.”
'Fantastisch'
"We zijn zeer enthousiast over de verwarmde fietspaden, want het kan veel ellende voorkomen. Want als het vier weken glad is, betekent dat 7000 extra ongevallen met fietsers”, zegt Arien de Jong van de Fietsersbond. „Dus iedereen snapt dat alle ideeën om het veiliger te maken op de weg door ons worden toegejuicht.”
Ook Veilig Verkeer Nederland kan niet wachten tot de fietspaden worden verwarmd. "Het is een fantastisch idee en we kijken met zeer veel belangstelling naar de ontwikkelingen. Duizenden fietsers gaan nu onderuit door gladheid en als dat kan worden voorkomen is dat natuurlijk geweldig nieuws”, meent Rob Stomphorst.
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-10-2012 07:40:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Trobken was mij voor Knipoog . Uit de Gazet van Antwerpen van woensdag 24 oktober 2012:



Ik heb toch mijn bedenkingen bij de "interesse" van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer, gezien hun minimale bekommernis voor de veiligheid en het comfort van fietsers. Dat heb ik al meermaals ondervonden!

(Aanpassing op 29-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 19:43:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-10-2012 08:41:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een artikel in dit verband uit Het Nieuwsblad van zaterdag 27 oktober 2012 (klik om te vergroten):



Aangezien dit systeem met vele kleine buisjes niet bestand is tegen het gewicht van vrachtwagens, zal men bij eventueel gebruik in België de bestuurders toch moeten afleren om het fietspad te gebruiken als uitwijkstrook of parkeerplaats! Maar 'vloerverwarming' in fietspaden in België zie ik nog niet zo snel aanleggen. We zouden al heel blij zijn als hier voldoende brede, vlakke en veilige fietspaden zouden aangelegd worden!

(Aanpassing op 29-11-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-11-2015 19:46:29; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 12-12-2012 11:19:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Kunnen we dit niet voorstellen voor het fietspad langs de spoorweg? Het is de perfecte plaats om het concept uit te proberen, want er zal geen zwaar verkeer kunnen over rijden en de aanleg moet nog starten (en het fietspad komt er zeker want onze schepen van mobiliteit heeft het beloofd ) Een uitgelezen kans voor het bestuur van Temse trouwens, dat hiermee een primeur krijgt en zijn imago als fietsvriendelijke gemeente serieus kan opkrikken Knipoog
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-09-2017 21:03:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Drie jaar na Nederland (zie hierboven) heeft men ook bij ons het verwarmd fietspad "uitgevonden". Fietsers zouden zich zelfs kunnen verheugen op nog meer "uitvindingen" die het fietsen kunnen verbeteren, bevorderen of aangenamer maken. Dit stond in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 26 september 2017 (klik om te vergroten).



Men waagt zich aan een blik op de fietspaden van de toekomst. Een zeer optimistische blik, maar maak u geen illusies! Het is veel te mooi om waar te zijn. Fietsers met ondervinding weten wel beter.

Er zal nog veel moeten veranderen aan de mentaliteit van onze wegbeheerders, wegontwerpers en wegenbouwers in Vlaanderen, alvorens er echte goede fietspaden aangelegd zullen worden, en de bestaande slechte fietspaden degelijk zullen heraangelegd worden. We ondervinden geregeld ernstige tekortkomingen, zelfs bij nieuw aangelegde fietspaden. Kijk maar eens naar de splinternieuwe fietspaden langs de N41, die als voorrangsfietspad nog altijd niet constant doorlopen over de ondergeschikte zijstraten op kruispunten. Aan dit, en aan vele andere "details", kunnen fietsers merken dat bij het ontwerpen en het aanleggen van wegen niet echt aan de noden, het comfort en de veiligheid van fietsers gedacht wordt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

steven





Geregistreerd op: 11 Okt 2010
Berichten: 22

     
Bericht Geplaatst: 27-09-2017 08:31:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Was ook op TV, ik vind het een heel bizar verhaal.
Er is inderdaad een testopstelling gemaakt, maar dat is helemaal geen fietspad, eerder een stuk rijbaan waarop met pletwalsen wordt getest (er zitten sensoren in het asfalt verwerkt).
Het grootste voordeel van dit systeem: door het aftoppen van de temperatuurextremen wordt de schade aan het asfalt beperkt. Vorstschade enerzijds en vervorming (spoorvorming) door hitte anderzijds.
De eerste praktische toepassing wordt allicht een zwaar belaste havenweg (vrachtverkeer).
Hoe en waarom men dat verhaal dan naar het sneeuwvrije fietspad omvormt ?
rarara Hihi
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005