Het is nu 29-03-2024 07:39:59
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

MOBILITEITSPLAN VLAANDEREN Versie oktober-2003

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-03-2011 11:24:20    Onderwerp: MOBILITEITSPLAN VLAANDEREN Versie oktober-2003
 Reageren met citaat  

Het mobiliteitsplan Vlaanderen, ondertussen wel al zo'n 8 jaar oud, maar nog steeds goed om uit te citeren.

Wat interessant is voor de fietsers, heb ik eruit gefilterd, dat staat hieronder.
Zou je het plan graag integraal bekijken, klik dan hier.

7 MAATREGELENPAKKETTEN DUURZAME MOBILITEIT

7.1 MAATREGELENPAKKET 1: VERHOGEN KWALITEIT VERVOERSALTERNATIEVEN

7.1.3 Strategische projecten mobiliteitsbeleid

4. Instandhouden en uitbouw van veilige fietsinfrastructuur

Een belangrijke hinderpaal om te komen tot een hoger fietsgebruik is de onveiligheid.
Om de veiligheid voor de fietser langs drukke wegen te verbeteren is de aanleg van fietsinfrastructuur nodig.
Daarom werden in, opdracht van het Vlaamse gewest, door de vijf Vlaamse provincies een bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk uitgewerkt.
De totale lengte van dit netwerk bedraagt ongeveer 11.000 km waarvan ongeveer 3.500 km langs gewestwegen.
Dit netwerk verbindt een groot aantal van de belangrijkste kernen en attractiepolen (scholen, stations, bedrijventerreinen,
recreatie/cultuurcentra, …) met elkaar en verzekert de continuïteit van intergemeentelijke fietsverplaatsingen.
Hoewel de laatste jaren zeker de nodige inspanningen zijn gebeurd voor de realisatie van fietspaden, sleept de concrete realisatie op het terrein lang aan.
Voorgesteld wordt om in een periode van 10 jaar elke gewestweg die deel uitmaakt van het bovenlokaal fietsroutenetwerk uit te rusten met een fietspad dat voldoet aan de criteria vermeld in het vademecum fietsvoorzieningen.
Hierbij wordt wel, gezien het potentieel aan fietsers, op korte termijn prioriteit verleend aan de uitbouw van de fietsinfrastructuur in de stedelijke gebieden, op de stedelijke invalswegen en in de landelijke kernen.


7.1.6 Aanvullende projecten op gemeentelijk niveau

16. Onderhoud van fiets- en voetpaden
Een teer punt in een beleid dat aanstuurt op een hoger fiets- en voetgangersverkeer is het onderhoud en netheid van de fietspaden. Vaak voorkomende klachten op dit vlak zijn doornen, glas, zwerfvuil, bladafval, putten in wegdek, niet ijsvrij houden, enz.
Deze problemen verminderen niet alleen het comfortniveau voor de fietser maar leiden ook tot gevaarlijke situaties.
Voorgesteld wordt om het onderhoud van fietspaden langs gewestwegen via aanpassing van de module betreffende het bevorderen van de netheid op de wegen (convenantbeleid) toe te vertrouwen aan de gemeenten.
Dit betekent dat naast het permanent onderhouden en in nette staat houden van de gewestwegen met inbegrip van de bermen en de bebakening in de toekomst de gemeente ook middelen ontvangt voor het onderhoud van fietspaden.
Ook het onderhouden van voetpaden en fietspaden langs gemeentewegen blijft een taak van de gemeenten.

17. Fijn netwerk van lokale fietsinfrastructuur
Het bovenlokaal fietsroutenetwerk, waarvan ongeveer 7.000 km gelegen langsheen lokale wegen, vormt de ruggengraat voor de verdere uitdetaillering op gemeentelijk niveau.
Deze uitdetaillering dient te gebeuren binnen de gemeentelijk mobiliteitsplannen of via een gemeentelijk fietsbeleidsplan.
Momenteel beschikt minder dan de helft van de gemeenten
over een of andere vorm van een uitdetaillering.
Van de gemeenten wordt dan ook verwacht dat zij in het kader van de lokale mobiliteitsplannen werk maken van de uitbouw van een fijn netwerk van lokale fietsinfrastructuur dat aansluit op het bovenlokaal fietsroutenetwerk.
De uitbouw van een lokaal fietsroutenetwerk impliceert niet noodzakelijk overal de aanleg van fietspaden.

"Mogelijke redenen waarom een gemeente niet beslist tot de aanleg van een fietspad kunnen zijn: conflicten tussen fietsers en andere weggebruikers zijn minimaal, bestaan van alternatieve routes voor auto, verkeersarme of autovrije gebieden, mogelijkheid tot inschakeling van zogenaamde trage wegen cfr. kerkwegels edm."

18. Aanleg fietsstallingen

Belangrijk voor het stimuleren van het fietsgebruik is de uitbouw van comfortabele en veilige fietsstallingen zowel in woongebieden, nabij winkelcentra, bibliotheken, scholen, ziekenhuizen, bedrijven, sport- en recreatiezones, edm.
Ook bij openbaar vervoerverplaatsingen is de fiets een handig vervoermiddel om invulling te geven aan het voor- en natransport.
Voorgesteld wordt om bij publiekaantrekkende functies, stations of belangrijke haltes voor bus en tram te voorzien in hoogwaardige stallingsvoorzieningen volgens de normen uit het vademecum fietsvoorzieningen.
Fietsstallingen kunnen bestaan uit onbewaakte of bewaakte stallingen, fietskluizen, gewone fietsstandaards, enz.
De uitbouw van fietsstallingen in stations is een taak die in de beheersovereenkomst met de NMBS is opgenomen.
Uit een steekproef bleek dat ongeveer 50 % van de locale mobiliteitsplannen een uitdetaillering bevatte van het bovenlokaal
fietsroutenetwerk.



7.4 MAATREGELENPAKKET 4: VERHOGEN HANDELINGSBEKWAAMHEID EN BEKOMEN
VAN EEN MENTALITEITSWIJZIGING


7.4.6 Aanvullende initiatieven op gemeentelijk niveau

55. Aanleg leerpaden voor jonge fietsers en voetgangers
Verkeerseducatieve routes zijn uitgestippelde routes langsheen voor kinderen leerrijke, en relevante verkeerssituaties (zowel als voetgangers en fietsers).
De route liggen dan ook bij voorkeur in de nabije schoolomgeving en lopen langsheen voor kinderen en jongeren herkenbare en veel gebruikte plaatsen in de gemeente.
Zo leren kinderen/jongeren hoe zij deze plaatsen veilig (met de fiets) kunnen bereiken.
Leerroutes worden als zodanig bewegwijzerd of gemarkeerd.
Van de gemeenten wordt verwacht dat zij voorzien in de aanleg van dergelijke leerpaden als onderdeel van een lokaal fietsroutenetwerk en voetgangersnetwerk.
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005