Het is nu 03-12-2024 23:33:39
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Mobiliteitskeuzes op een kruispunt?

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-02-2015 17:22:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In onze reeks 'Mobiliteitskeuzes op een kruispunt': zou Antwerpen er in slagen om een echte fietsstad te worden, terwijl men toch ook gelijktijdig eigenlijk niet wenst dat het autoverkeer vermindert? Het kan een interessant experiment worden!

Lees dit uitgebreid artikel uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 14-15 februari 2015.

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


(Aanpassing op 13-12-2015: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-12-2015 17:17:51; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2015 11:19:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de bijlage 'De Markt' bij de Gazet van Antwerpen van het weekend 14-15 maart 2015 (klik om te vergroten):



Als zelfs notoire autorubrieken zoals vroom.be de voordelen van fietsen tegenover auto's beginnen af te wegen, dan zitten we op de goede weg Knipoog.

(Aanpassing op 13-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-02-2019 07:54:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Afgaande op de fietstellingen kiezen steeds meer mensen voor een betere mobiliteit door zich per fiets te verplaatsen. Onze mobiliteitskeuze bevindt zich wel degelijk op een kruispunt!

Dit stond in Het Nieuwsblad van vrijdag 15 februari 2019 (klik om te vergroten).



De stijging van het aantal fietsers is vooral te merken in steden en op fietssnelwegen. Nu onze autogerichte dorpskernen nog aanpassen! Als Temse wat fietsvriendelijker ingericht zou worden, zou ook daar het fietsgebruik ongetwijfeld toenemen en het autogebruik afnemen, wat de veiligheid en het leefklimaat alleen maar ten goede zou komen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-05-2020 19:32:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat is pas een revolutionair idee van de Nederlandse "fietsprofessor". Maar is het wel zo revolutionair? Denken we wel goed na over onze wijzen van verplaatsen en hoe we het openbaar domein inrichten? Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van dinsdag 26 mei 2020 (klik om te vergroten).



Het deed mij onwillekeurig denken aan de "Red Flag Act" die in 1865 werd goedgekeurd in het Britse parlement.

Waarom staan wij eigenlijk al onze kostbare plaats af aan de auto, ten koste van onze eigen bewegingsvrijheid en onze veiligheid?

Van mobiliteitskeuzes gesproken Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-05-2020 18:52:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Steekt een hert de weg over, of rijden wij dwars door zijn bos heen?

Het boek van 'fietsprofessor' Marco te Brömmelstroet en journaliste Thalia Verkade opent de ogen!



Ik ben begonnen met dat boek te lezen. Wat hebben wij allemaal met de straat aangevangen? Het zou verplichte literatuur moeten zijn, bijvoorbeeld voor schepenen van mobiliteit, politiecommissarissen en voor iedereen die iets met verkeer te maken heeft.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-01-2021 09:21:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de gratis zondagskrant 'De Zondag' van 10 januari 2021, stond dit gesprek met onze Vlaamse minister van mobiliteit (klik om te vergroten).



Het is zoals 'De Andere Kris Peeters' het zegt: zoals je met meer banketbakkerszaken, snoepautomaten en fastfoodrestaurants het obesitasprobleem niet zult oplossen, zul je evenmin met meer en bredere autowegen en vlottere autodoorstroming het "gigantische fileprobleem" kunnen oplossen.

Maar dat heeft onze mobiliteitsminister nog altijd niet door. Er is dit jaar (2021) 5,5 miljard euro voorzien voor "infrastructuur". Oosterweel gaat al met 3,1 miljard lopen, en dan nog wat voor zogenaamde "conflictvrije" kruispunten (zoals bij ons aan het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat), "slimme" verkeerslichten die vooral fietsers en voetgangers lang laten wachten, en betere (auto)doorstroming om vlugger in de volgende file terecht te komen. En meer auto's moeten er ook komen, vooral elektrische! Dat "probleem" lossen we dan weer op met zonnepanelen en thuisbatterijen ...

Wie gelooft die mensen nog?

Hoeveel wordt er ook weer voorzien voor meer fietsvoorzieningen? Was dat geen 300 miljoen in 2019? Dat is 0,3 miljard ... En hoeveel is daarvan werkelijk gebruikt? En hoeveel werkelijk voor fietsvoorzieningen en niet voor alle bijkomende "randprojecten"?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-09-2021 19:33:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Staan we nu echt op een kruispunt van onze mobiliteitskeuze?

Heeft corona ons (opnieuw) leren fietsen? Maakt fietsen ons gelukkig, rijk en gezond? Kunnen we leven met minder of zonder auto, en meer fiets?

Het is in alle geval de eerste keer dat onze federale regering met een ambitieus fietsactieplan BE CYCLIST het fietsen wil promoten.



De Fietsersbond is vanzelfsprekend blij met dit actieplan. De fiets(er) krijgt de aandacht die hij verdient.

Nu maar afwachten wat er werkelijk van terecht gebracht wordt. Ik moet om te beginnen immers nog zien of onze federale overheid werkelijk iets gaat doen aan de "plichten van fietsers". Ze zijn er zich van bewust, zeggen ze, dat er iets moet aan gedaan worden. Gaan ze het dan ook doen?

Op gebied van beloften voor fietsers heb ik geleerd: eerst zien en dan geloven!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-01-2022 14:57:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 6 januari 2022 (klik om te vergroten).



Naar aanleiding van een defect raadt Mercedes dus aan, om zo weinig mogelijk met de auto te rijden ... Maar waarom zou je niet met elk motorvoertuig altijd zo weinig mogelijk rijden? Waarom gebruik je een auto als het niet strikt nodig is?

In Duitsland is Daimler in dit verband nog duidelijker in een brief aan de eigenaars van deze voertuigen (vertaald):
Citaat:
In de tussentijd moet het getroffen voertuig op een bijzonder voorzichtige manier worden bestuurd en moet het gebruik tot het absolute minimum worden beperkt.

En waarom zou je niet elk motorvoertuig altijd op een bijzonder voorzichtige manier besturen (en het gebruik tot het absolute minimum beperken)?

Zijn dit geen raadgevingen die bestuurders van motorvoertuigen eigenlijk altijd zouden moeten ter harte nemen? Dat zou pas een goede mobiliteitskeuze zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-02-2022 14:28:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Misschien staat onze mobiliteitskeuze wel "op een kruispunt", maar toch beginnen we zachtjesaan weer meer met de auto te rijden, hoewel het tot nu toe nog altijd minder is dan "voor corona". Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 4 februari 2022 (klik om te vergroten).



Het lijkt moeilijk om oude gewoontes te veranderen, vooral bij het woon-werkverkeer. In Oost-Vlaanderen blijkt zelfs dat nog ruim meer dan de helft van de pendelaars uitsluitend voor de auto kiest als verplaatsingsmiddel. Ook dit stond te lezen in dezelfde krant (klik om te vergroten).



Dat komt natuurlijk voor een groot deel, of zelfs hoofdzakelijk, omdat salariswagens (en bijgevolg ook de files Lach) zo ruim gesubsidieerd worden door de overheid (en dus door ons allemaal), terwijl goede en degelijke fietsvoorzieningen er slechts met kleine mondjesmaat bijkomen, en het openbaar vervoer gewoon afgebouwd en onaantrekkelijk gemaakt wordt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-02-2022 16:11:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hierboven bleek dat we opnieuw meer met de auto beginnen te rijden. Kan het onveiligheidsgevoel dat velen hebben in het verkeer daar voor iets tussenzitten?

In Het Nieuwsblad van maandag 7 februari 2022 stond dit te lezen over het onveiligheidsgevoel in het verkeer, en wat we zouden willen dat er gedaan wordt om het verkeer wat minder onveilig te maken (klik om te vergroten).



Echter, wie uit onveiligheidsgevoel meer met de auto gaat rijden, beseft niet dat elke auto erbij het verkeer een beetje onveiliger maakt Triest.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-03-2022 16:54:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We rijden steeds meer kilometers met de auto, en dit stond te lezen in de Visie van 10 maart 2022 (klik om te vergroten).



België zorgt er dus zelf voor, en moedigt het zelfs aan om zo veel mogelijk met de auto te rijden op fossiele brandstof.

Gelijktijdig wil onze overheid toch dat de olieconsumptie fel vermindert. Daar zouden dus ook maatregelen voor moeten getroffen worden. In de Zondag van 13 maart 2022 lees ik dit.



Als onze overheid echt wil dat de olieconsumptie fel vermindert, zal ze toch iets meer moeten ondernemen dan deze voorstellen, die amper één druppel uitmaken op een grote, gloeiende plaat.

Het is nogal tegenstrijdig om iets te willen verminderen dat men zelf aanmoedigt en sponsort Hihi.

Zouden die subsidies te vergelijken zijn met de fietsvergoeding voor wie per fiets naar het werk rijdt?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-03-2022 11:54:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een mobiliteitskeuze: het openbaar vervoer!

Meer en goed openbaar vervoer kan heel wat auto's van de weg halen en het verkeer veiliger maken voor fietsers en voetgangers. Het openbaar vervoer wordt echter stiefmoederlijk behandeld in vergelijking met bijvoorbeeld de salariswagens. Door steeds opnieuw te bezuinigen wordt het openbaar vervoer voor zijn gebruikers duur, onbetrouwbaar en onaantrekkelijk. Als gevolg daarvan nemen begrijpelijkerwijze steeds meer mensen hun auto met alle gevolgen vandien.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om "dan maar de auto te nemen", waardoor heel wat mensen echte vervoersarmoede tegemoet zien!

En waarom wordt de auto nog altijd zo sterk naar voor geschoven door onze overheden? Auto's verbruiken veel energie om vooral hun eigen massa (nutteloos!) te verplaatsen. Die energie wordt duur en schaars en uitlaatgassen verpesten ons milieu. Voetgangers, fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer verbruiken per persoon talloze keren minder energie voor hun verplaatsing dan automobilisten. Het wordt meer dan hoog tijd dat onze overheden doortastende maatregelen treffen die duurzame verplaatsingen aanmoedigen en andere verplaatsingswijzen ontmoedigen.

Wat brengt de toekomst voor het openbaar vervoer?

Vanaf 2023, volgend jaar, wordt in Vlaanderen de "basisbereikbaarheid" per "vervoerregio" ingevoerd.

Door de basisbereikbaarheid zal het aanbod van het openbaar vervoer afhangen van de vraag naar openbaar vervoer. Aangezien onze overheden er zelf voor zorgen dat de vraag naar openbaar vervoer vermindert, ziet dat er niet goed uit.

Een regeling per vervoerregio betekent onvermijdelijk slechtere verbindingen en overeenkomsten in aankomst- en vertrektijden tussen die regio's. En aangezien onze vervoerregio Sint-Niklaas eerder een kleine regio is, ziet dat er evenmin goed uit.



Denk maar gewoon aan de verbinding tussen Temse en Bornem met het openbaar vervoer ...



We moeten zelfs niet verder zoeken dan de verbinding naar of van de Velle, of de verbinding richting Antwerpen vanaf Tielrode of Elversele. Het zal er allemaal niet op verbeteren.

Laat op woensdag 23 maart 2022 je stem horen, om 13:15u op het Frans Boelplein voor AC De Zaat, voor beter openbaar vervoer in onze regio. Je zult er niet alleen staan!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-04-2022 19:13:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de week van 11 april 2022 wordt in het Publicatieblad van de EU de richtlijn gepubliceerd tot verlaging van het BTW-tarief op fietsen en elektrische fietsen. Als gevolg daarvan zou in de loop van volgende week de BTW op fietsen dalen van 21% naar 6%, want de Ecofin-Raad van België heeft dat voorstel formeel goedgekeurd op woensdag 5 april 2022.

Maar in het Staatsblad van donderdag 6 april 2022 komt onze regering hier handig op terug. De BTW-verlaging op fietsen gaat niet door om budgettaire redenen. Gewoontegetrouw staat daartoe een hele uitleg in dat Staatsblad, maar vooral deze tekst is kenschetsend.
Citaat:
Gezien de hiervoor geschetste (budgettaire) context heeft de Regering beslist om in het kader van een globale heroverweging van de budgettaire prioriteiten de tarifaire gunstregeling van zes pct. voor de fietsen, elektrische fietsen en speed pedelecs, zoals die was ingevoegd door de wet van 13 april 2019, op te heffen op dezelfde datum als diegene waarop die wet in werking treedt. Er werd binnen de Regering evenwel overeengekomen dat het voor de maatregel gereserveerde budget zal herbestemd worden voor alternatief mobiliteitsbeleid ter promotie van het gebruik van de fiets in het kader van het woonwerkverkeer, zoals bijvoorbeeld uitvoering geven aan het actiepunt met betrekking tot de verbetering van de fietsvergoeding voor het woonwerkverkeer opgenomen in het Actieplan ter Promotie van de Fiets (BeCyclist).

Men weet nog niet juist op welke datum die richtlijn van de EU zal gepubliceerd worden, maar op dezelfde datum zal de goedkeuring van die richtlijn opgeheven worden.



Onze regering heeft het dikwijls over de modal shift, waarbij minder gebruik moet gemaakt worden van de auto en meer van de fiets en van openbaar vervoer. Maar voor de fiets is geen budget en het openbaar vervoer wordt afgebouwd. Er is wel geld om de prijs van benzine en diesel te verlagen, om de salariswagens te sponsoren, ...

Lees hierover meer op de website van onze Fietsersbond en teken daar de petitie tegen de niet-verlaging van de BTW op fietsen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-04-2022 17:31:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit komt uit "De Zondag" van 27 maart 2022. Hier en daar beginnen sommigen toch zachtjes aan in te zien dat de fiets misschien wel heel wat van onze "problemen" met mobiliteit en energieverbruik zou kunnen oplossen, maar toch komt onze regering terug op de BTW-verlaging voor fietsen.

Dit stond zelfs op de buitenpagina (klik om te vergroten).



En dit was het artikel binnenin (klik om te vergroten).



Een mooi hulpmiddel van onze regering, voor de "redding" die de fiets zou kunnen brengen. Maar België blijft liever aan de top staan voor subsidies aan fossiele brandstof Triest Triest.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-04-2022 17:56:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een BTW-verlaging naar 6% kan budgettair niet voor fietsen, maar voor luxepaarden zou dat geen probleem zijn, geld genoeg. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 9 april 2022 (klik om te vergroten).



En let op, het is nog niet zeker dat dit voorstel zal afgevoerd worden!

Misschien kunnen we dan voorstellen om fietsen in de BTW-wetgeving op te nemen als "ijzeren paarden"?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005