Het is nu 03-03-2025 00:37:05
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Misschien wel goed bedoeld, maar ...

    -> Tielrode - Huis ten Halven Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6251
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-09-2014 11:23:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De onwettige markeringen van fietsoversteekplaatsen, waar eigenlijk de markeringen van fietspaden moeten aangebracht worden, zijn nu eindelijk aangepast aan de wettelijke voorschriften (klik hier). Maar verder is aan deze kruispunten nog heel wat werk aan ...

Evenals in de Kasteelstraat (klik hier) staan hier aan de Ruisstraat en de Polderstraat al jaaaaren een aantal overbodige verbodsborden C11.

Langs de kant van de Ruisstraat staan er vier na elkaar.



Hier zie je de andere drie wat beter, die staan iets verder.



Het eerste bordje op bovenstaande foto staat bovendien links geplaatst. Het is dus niet alleen overbodig, het telt zelfs niet volgens de wegcode. Nochtans stond dit bord ooit rechts, zoals blijkt uit deze oudere foto van 15 januari 2009. Waarom zou dat naar de verkeerde kant verplaatst zijn?



Langs de kant van de Polderstraat staan er "slechts" drie na elkaar.



De andere twee staan ook iets verder.



Deze zeven verkeersborden zijn overbodig, want het is immers altijd verboden, ook zonder een verbodsbord C11, om een fietspad te volgen langs de linkerkant van de weg. Alleen als een fietspad langs de linkerkant van de weg duidelijk is aangeduid met een verkeersbord D7 of D9, goed zichtbaar vanaf de rechterkant van de weg, is het een tweerichtingsfietspad. Dan moet dat fietspad langs de linkerkant van de weg gevolgd worden, behoudens uitzonderingen. Daarbij is een fietspad, aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, altijd een éénrichtingsfietspad (ook weer behoudens de uitzondering wanneer een tweerichtingsfietspad de rijbaan oversteekt aan een kruispunt). De wegcode is hierover zeer duidelijk in artikel 9.1.2.1° en artikel 74 Lees :
Citaat:
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Citaat:
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.


Al deze bordjes C11 zijn daar natuurlijk geplaatst, omdat er altijd fietsers zijn die deze fietspaden toch in de verkeerde, verboden richting oprijden. Maar ... waarom doen ze dat? Heeft de gemeente Temse hier ook geen schuld aan als wegbeheerder? Worden de fietsers hier niet misleid met een aantal verwarrende en overbodige verkeersaanduidingen?

Om te beginnen staat tegenover de Ruisstraat een gebodsbord D7 evenwijdig met het fietspad.



Dat mag volgens de wegcode, maar dan duidt dit bord wel een tweerichtingsfietspad aan! De dwarse plaatsing wijst er op dat het fietspad zowel naar links als naar rechts mag gebruikt worden. Als verschoning zou kunnen aangehaald worden dat het fietsje links, en de voetgangers rechts op het verkeersbord staan, maar het blijft verwarrend.

Maar waarom staan die zeven overbodige verkeersborden C11 er eigenlijk? Zijn die dan zo nodig? Zijn fietsers zo dom? Of worden ze om de tuin geleid?

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze oversteekplaats voor fietsers aan het kruispunt met de Ruisstraat ...



  • Als je van Temse komt (van links onderaan op de foto), kun je ze alleen gebruiken om de rijbaan over te steken en terug naar Temse te rijden ... Nogal zinloos dus.
  • Als je uit de Ruisstraat komt dan mag je ze niet gebruiken, want dan zou je eerst een fietspad moeten volgen langs de linkerkant van de weg, wat verboden is.
  • Je kunt en mag deze fietsoversteekplaats dus alleen gebruiken als je van Tielrode — of uit de Polderstraat — komt (van rechts bovenaan op de foto) om ... naar de Ruisstraat te rijden, want andere richtingen zijn verboden.

Maar ... is het dan niet veel eenvoudiger en logischer om het fietspad hier al te verlaten, als je van Tielrode komt en naar de Ruisstraat wil?



Wat is dan nog het nut van die oversteekplaats voor fietsers even verder en voorbij het kruispunt?

Er is nog een tweede oversteekplaats voor fietsers tussen de Ruisstraat en de Polderstraat, vlak naast een oversteekplaats voor voetgangers.



Twee oversteekplaatsen met een verschillende voorrangsregeling naast elkaar. Dat zaait Verwarring en verhoogt de verkeersveiligheid niet! Hoe zouden we deze fietsoversteekplaats kunnen gebruiken? Ze is duidelijk "bedoeld" voor fietsers die uit de Ruisstraat of uit de Polderstraat komen, want als je uit de richting Temse of Tielrode komt, kun je ze weer alleen gebruiken om de rijbaan over te steken en terug te keren.

Als je uit de Ruisstraat komt en eerst een eindje richting Tielrode rijdt, je komt dan van links onderaan op de foto, dan zou je hier de rijbaan kunnen oversteken om terug te keren naar Temse. Maar waarom zou je deze omweg maken als je van uit de Ruisstraat veel gemakkelijker en veiliger het fietspad aan de overkant kunt bereiken zoals uit onderstaande foto blijkt?



Als je uit de Polderstraat komt en eerst een eindje richting Temse rijdt, je komt dan van rechts bovenaan op deze foto, ...



... dan zou je hier de rijbaan kunnen oversteken om terug te keren naar Tielrode. Ook dat kan zonder omweg en veiliger van uit de Polderstraat, maar hier heeft de wegbeheerder het wat moeilijker gemaakt voor fietsers, door een groenpleintje aan te leggen aan de overkant van de straat, waardoor het fietspad wat moeilijker te bereiken is.



Er is slecht een kleine opening aan de overkant aan de derde fietsoversteekplaats (waarover we het straks zullen hebben) links bovenaan de foto. Fietsvriendelijk is anders!

Welk praktisch nut heeft dus deze tweede fietsoversteekplaats, buiten fietsers misleiden, het oversteken voor fietsers moeilijk maken, en de 'noodzaak' scheppen om overbodige verkeersborden te moeten aanbrengen?

En er is zelfs nog een derde oversteekplaats voor fietsers aan het kruispunt met de Polderstraat!



  • Als je van Tielrode komt (van rechts bovenaan op de foto), kun je ze alleen gebruiken om de rijbaan over te steken en terug naar Tielrode te rijden ... Nogal zinloos dus.
  • Als je uit de Polderstraat komt dan mag je ze niet gebruiken, want dan zou je eerst een fietspad moeten volgen langs de linkerkant van de weg, wat verboden is.
  • Je kunt en mag deze fietsoversteekplaats dus alleen gebruiken als je van Temse — of uit de Ruisstraat — komt (van links onderaan op de foto) om ... een eindje terug te keren en naar de Polderstraat te rijden, want andere richtingen zijn verboden.

Maar ... is het dan niet veel eenvoudiger en logischer om het fietspad aan de overkant hier al te verlaten, als je van Temse komt en naar de Polderstraat wil?



Wat is dan nog het nut van die oversteekplaats voor fietsers?

Hier liggen dus drie overbodige en onnuttige fietsoversteekplaatsen na elkaar, met zeven overbodige verbodsborden als gevolg. Pure geldverspilling en verwarring scheppend voor fietsers die minder vertrouwd zijn met de wegcode. Mogen die fietsoversteekplaatsen daar trouwens wettig wel liggen, zo dicht tegen de kruispunten? Ook daar gaat de wegbeheerder niet vrijuit. Aan al de andere kruispunten met fietspaden zijn toch ook (gelukkig!) geen fietsoversteekplaatsen aangebracht? Waarom dan hier wel?

Zeer onlangs is de rijbaan heraangelegd met asfalt (klik hier). Dat zou een ideale gelegenheid geweest zijn om met deze fietsoversteekplaatsen en alle andere overbodige verkeersrommel komaf te maken ... Helaas Triest ... Temse Uitroepteken

Er zijn nog wel een aantal fietspaden in Temse, waar overbodige verkeersborden kunnen geplaatst worden ... Knipoog .

En er is nog wel wat op te merken aan dit hele 'verkeerssysteem' (of 'verkeerdsysteem' Hihi ) ...



Als je van uit Tielrode de Polderstraat nadert, staat er een verkeersbord D7 (nogal verbleekt) vóór het kruispunt. De wegcode verbiedt dat niet, maar ze verplicht wel het fietspad aan te duiden na elk kruispunt en dat gebeurt hier niet Hihi !

(Aanpassing op 21-12-2015: Afbeeldingen en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Tielrode - Huis ten Halven

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005