|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-04-2015 14:51:53 Onderwerp: Maart 2015. |
|
|
|
|
Richtingaanwijzers voor fietsers?
29 maart 2015 - Fietshandschoenen met richtingaanwijzers, zou dat toegelaten zijn door onze wegcode?
Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Kasseien of oneffen tegels? Het kan ook anders.
25 maart 2015 - In het centrum van gemeenten worden straten al eens aangelegd met tegels of kasseien. Dat zou "mooier" zijn dan asfalt bijvoorbeeld, maar fietsers weten dat het niet aangenaam of comfortabel is om daar over te fietsen.
Nochtans bestaat ook daar een oplossing voor, maar men moet ze natuurlijk willen toepassen. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
De fiets-applaus-actie in de pers.
23 maart 2015 - Met dit artikeltje staat onze Fietsersbondafdeling in de krant:
(Gazet van Antwerpen 23/03/2015.)
Er is nog meer te lezen en te zien over andere afdelingen. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Onze fiets-applaus-actie aan de Scheldebrug!
20 maart 2015 - Met een ploeg van 12 fietsersbondleden toverden we een glimlach op de gezichten van veel meer dan 100 fietsers. Zolang de voorraad strekte kon elke fietser enkele paaseitjes vangen.
Meer foto's? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Elke fietser verdient een applaus!
19 maart 2015 - Morgen 20 maart 2015 gebeurt dat op 60 plaatsen in Vlaanderen en Brussel. Wij staan op de oprit van de Scheldebrug voor fietsers, die begint aan de rotonde in de Kasteelstraat. Vanaf ongeveer 7u15 's morgens tot de fiets-spits voorbij is, moedigen we alle voorbijrijdende fietsers aan met een applaus en een kleine verrassing.
(Hopelijk hebben we beter weer dan vorig jaar.)
Fiets dus zeker even voorbij, of kom zelf applaudisseren. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Veilig met de fiets of te voet naar school.
18 maart 2015 - Ondernemend Temse geeft aan de scholen grote fluoborden in de vorm van een potlood, met de hoop dat weggebruikers hun rijgedrag aan scholen zouden aanpassen.
(Foto Gazet van Antwerpen.)
Zou dat echt helpen? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Er rijden wel degelijk gekken met auto's.
17 maart 2015 - Sommigen rijden zelfs met opzet fietsers aan.
(Foto website Het Nieuwsblad.)
Ook in Temse viel een slachtoffer. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Steden en ondernemingen ontdekken dat fietsen loont.
16 maart 2015 - Verstandige steden en gemeenten, en pientere handelaars en ondernemingen weten dat winkelende fietsers meer uitgeven dan voorbijrazende en parkeerplaats-zoekende automobilisten. Winkelstraten, en de straten die er naartoe leiden, worden dan ook heel speciaal op fietsers ingericht.
(Afbeelding van urbanful.org.)
Zoals in Temse dus? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Mobiliteitskeuzes op een kruispunt?
15 maart 2015 - Als zelfs notoire autorubrieken dit zeggen, ...
... dan zitten we toch op een keerpunt. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Houd het fietspad vrij?
15 maart 2015 - Niet overal liggen varkensruggen op het fietspad in de Gasthuisstraat. Dus dan is dat daar een parkeerplaats?
De zondagsrijders en zondagsparkeerders zijn op pad. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Bloemenfiets.
14 maart 2015 - Fietsen houden van bloemen, en bloemen houden van fietsen.
Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Nationale Applausdag voor Fietsers.
13 maart 2015 - Volgende vrijdag, 20 maart 2015, doet ook onze Fietsersbondafdeling mee met deze positieve fietsactie.
Aan de oprit van de Scheldebrug zullen we alle voorbijrijdende fietsers aanmoedigen en feliciteren met een daverend applaus.
(Filmpje.)
We staan daar vanaf ongeveer 7u15 's morgens tot de fiets-spits voorbij is. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Ken jij de Week van de mobiliteit?
12 maart 2015 - Ook al ken je ze niet, vul toch maar deze enquête in vóór 17 maart.
Je kunt één van de tien fietstassen winnen! Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Fietspaden op de E17-viaduct in de Hoogkamerstraat?
11 maart 2015 - Komt er vertraging op dit project wegens een 'groeiend compromis over belastende mobiliteit'?
Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Kinderen zijn bang in het verkeer.
10 maart 2015 - En gaan onze wegenontwerpers dat oplossen met fietshelmen en fluohesjes?
(Filmpje VTM-nieuws.)
Er zijn veel meer andere dingen nodig voor de verkeersveiligheid van fietsers. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 75 - Nog meer?
10 maart 2015 - Er is nog veel meer: fietsverlichting, reflectoren, fietskarren, aanhangfietsjes, fietsen in groep, nog meer verplichtingen, verboden, toelatingen, verkeerstekens, ...
Wil je als fietser de wegcode beter kennen? Download hier simpelweg een duidelijk leesbare versie.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 74 - Verkeersborden enkel voor fietsers (7).
9 maart 2015 - Tot slot enkele "verkeersborden" die geen verkeersborden zijn, ook al zie je ze dikwijls. De afgebeelde borden zijn niet terug te vinden in de wegcode en hebben bijgevolg geen enkele betekenis.
De blauwe "onderborden" met witte tekst hebben evenmin een betekenis zonder verkeersbord ... Trouwens, "afstappen" ... Meestal kun je veel gemakkelijker en veiliger gewoon verder fietsen waar deze borden staan. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
De lente komt ...
8 maart 2015 - Iedereen op de fiets!
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 73 - Verkeersborden enkel voor fietsers (6).
8 maart 2015 - Gewone wegwijzers voor fietsers zijn blauw en hebben een rechthoekige vorm met een fietssymbool. Normaal gesproken zouden ze een meer veilige en/of kortere weg moeten aanduiden voor fietsers.
Maar als je in Temse sommige fietswegwijzers volgt, word je omgeleid langs drukke straten of rij je gewoon verloren. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Minder zwerfvuil langs fietspaden.
7 maart 2015 - Op deze eerste zaterdag stond het opruimen van zwerfvuil op en langs de fietspaden op de agenda als 'fietsactie'.
Vooral lege drankblikjes en sigarettenpakjes. Meestal dingen dus die te zwaar zijn om mee naar huis te nemen en daar bij het afval te doen. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 72 - Verkeersborden enkel voor fietsers (5).
7 maart 2015 - Dit verkeersbord staat aan het begin van een doodlopende straat, waarin toch nog een uitweg is voor fietsers.
Temse was ooit pionier in het gebruik van dit verkeersbord, maar toch zijn er in Temse nog een vijftiental niet-doodlopende straten voor fietsers die aangeduid zijn als volledig doodlopend. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Omlegging voor fietsers ... waarheen?
6 maart 2015 - Een leuk te nemen hindernisje op de Orlaylaan tijdens onze fietsrit op de Zaat met de schepen van mobiliteit.
We volgden de pijl en reden tussen de vrachtwagen en het baken door. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Een nieuwe niet-aangeduide dooRlopende straat.
6 maart 2015 - De Rode Ridderlaan, in de stripfigurenwijk langs de Doornstraat, staat aangeduid als doodlopend, ...
... maar dat is ze in geen geval voor fietsers en voetgangers. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 71 - Verkeersborden enkel voor fietsers (4).
6 maart 2015 - Weinig weggebruikers lijken te weten dat fietsers altijd verder mogen rijden bij een verkeersbord C3 met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening". De doorgang is dan voor fietsers in geen enkel geval verboden.
Kijk maar na in de wegcode, artikel 2.47. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Verkeersborden op de Scheldedijk.
5 maart 2015 - Ook al is volgens Waterwegen & Zeekanaal op de Scheldedijk, en andere 'jaagpaden', een andere reglementering van toepassing, toch lijkt het er op dat hier en daar getracht wordt om de verkeerstekens op de Scheldedijk wat in overeenstemming te brengen met de wegcode.
Op heel wat plaatsen lukt dat echter veel minder goed. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 70 - Verkeersborden enkel voor fietsers (3).
5 maart 2015 - Bij deze verkeersborden mogen fietsers, en alleen fietsers, het rode verkeerslicht voorbij rijden om rechts af te slaan (B22) of rechtdoor te rijden (B23). Daarbij moeten fietsers wel nog altijd voorrang verlenen aan de weggebruikers die het groen verkeerslicht aan hun kant hebben. Vanzelfsprekend mogen deze verkeersborden alleen geplaatst worden op kruispunten waar dit zonder gevaar kan gebeuren, waar fietsers geen andere verkeersstromen moeten dwarsen. Het zou natuurlijk nog veel beter zijn om deze kruispunten dan zodanig in te richten dat fietsers rechts van het rode verkeerslicht kunnen passeren, waardoor deze borden B22 of B23 overbodig zijn.
Nog maar weinig overheden 'durven' deze nieuwe verkeersborden te plaatsen, deels uit onwetendheid, deels uit schrik voor het onbekende, maar zeker ook deels uit afgunst omdat fietsers dan nog sneller zouden zijn dan de gemotoriseerde vervoermiddelen. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Zie je het verkeer goed aankomen?
4 maart 2015 - Want vanaf hier zul je een honderdtal meter op de rijbaan moeten verder fietsen in de Doornstraat, totaal onbeschermd tussen het gemotoriseerd verkeer.
Maar tracht eerst op een veilige manier van achter die vrachtwagen op de rijbaan te komen ... Heel gewoon en normaal in Temse. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Eerste-zaterdag-fietsactie op 7 maart 2015.
4 maart 2015 - Opgelet! We verzamelen deze keer om 10u op de Markt voor onze jaarlijke zwerfvuilactie.
(Uit de nieuwe Omroeper van 4 maart 2015.)
Iedereen is welkom. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 69 - Verkeersborden enkel voor fietsers (2).
4 maart 2015 - In tegenstelling tot de onderborden van gisteren, is dit verkeersbord C11 wel degelijk bedoeld voor bestuurders van alle rijwielen, dus niet alleen voor fietsers.
Vanaf hier mag niet meer verder gereden worden op geen enkel rijwiel, links van dit verbodsbord over de hele breedte van de openbare weg. Als er rechts van dat verbodsbord nog reglementair kan verder gereden worden, dan mag dat zonder meer. Als je afstapt en verder naast het rijwiel wandelt, dan mag je ook links voorbij het verbodsbord, want dan ben je een voetganger.
Dit verkeersbord wordt soms foutief gebruikt om het einde van een fietspad aan te duiden. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Het dossier Uplace is goedgekeurd ...
3 maart 2015 - Bekijk het interview met de man die Uplace goedkeurde.
(Filmpje website De Standaard.)
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 68 - Verkeersborden enkel voor fietsers (1).
3 maart 2015 - Nu volgen nog enkele laatste lessen over verkeersborden voor fietsers.
Met dit onderbord zijn de bijhorende verkeersborden alleen bedoeld voor fietsers, en eventueel ook voor tweewielige bromfietsers.
Deze borden hebben geen betrekking op andere weggebruikers, zelfs niet op bestuurders van rijwielen of bromfietsen met meer dan twee wielen. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Een actie als geen andere ...
2 maart 2015 - Gevonden op de facebookpagina van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Dit ligt op de autoruit van wie zijn auto slecht parkeert.
Men gaat er wel van uit dat de bestuurder een man is. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Om in uw agenda te noteren.
2 maart 2015 - Op 11 juni 2015 komt "de andere Kris Peeters" (niet de CD&V-politieker) spreken in Dendermonde. Als mobiliteit, maar dan èchte mobiliteit u interesseert, schrijf dan zeker tijdig in. Daarom ook deze vroege aankondiging.
Ken je hem niet? Lees dan zijn blog.
Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 67 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 11.
2 maart 2015 - Een laatste voorbeeld van 'fietsoversteekplaatsen', die ... door fietsers kunnen gedwarst worden.
Normaal moeten fietsers een fietsoversteekplaats ofwel gebruiken, ofwel kunnen voorbij rijden zonder ze te dwarsen. Welke fietser moet immers voorrang verlenen als een andere fietser de fietsoversteekplaats gebruikt?
Dat is niet voorzien in de wegcode: alleen bestuurders van motorvoertuigen "mogen een fietsoversteekplaats slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moeten ze stoppen om ze te laten doorrijden" (zie wegcode artikel 40ter).
Dat artikel is niet van toepassing op fietsers of bestuurders van andere rijwielen die een fietsoversteekplaats naderen ...
Een bijkomende vraag: zijn deze fietsoversteekplaatsen, zoals op de Guido Gezellepaats en het Stationsplein, wel veilig en bruikbaar? Ze beginnen of eindigen immers tegen een voetpad. Echte reglementaire en bruikbare fietsoversteekplaatsen zijn blijkbaar zeer zeldzaam. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Is de Kleine Heide toch soms een straat?
1 maart 2015 - Het ziet er niet uit als een straat vanuit de Gasthuisstraat: geen voorrangsborden, geen mooie op- of afrit, geen belemmering, ontmoediging, aanduiding, ... opdat er niet voor zou geparkeerd worden.
In de Kleine Heide zelf wisselen de voorrangsborden elkaar af, als ze er staan. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 66 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 10.
1 maart 2015 - Hier en daar zie je een oversteekplaats voor fietsers naast een oversteekplaats voor voetgangers.
- Meestal vind je deze combinatie op een kruispunt, waar een fietsoversteekplaats niet mag aangebracht worden [i](zie les 54).
- De voorrang is verschillend: motorvoertuigen op de rijbaan moeten voetgangers altijd voorrang verlenen, voor fietsers moeten ze enkel 'desnoods stoppen' als ze al aan het oversteken zijn.
- Twee verschillende voorrangsregelingen naast elkaar is ondoordacht en niet verkeersveilig.
- Deze fietsoversteekplaatsen eindigen of beginnen dikwijls tegen een voetpad, waardoor ze praktisch onbruikbaar zijn voor fietsers.
- Waarom zou je bij druk verkeer op de fiets blijven zitten, als je wandelend naast de fiets, op het zebrapad als voetganger altijd voorrang moet verleend worden?
Een fietsoversteekplaats naast een zebrapad is een dubbelzinnige en te vermijden combinatie. Meestal ligt de fietsoversteekplaats bovendien op een verboden plaats en is ze van geen nut voor fietsers of onbruikbaar. Gelukkig moet je geen rekening houden met verkeerstekens die niet volgens de voorschriften van de wegcode zijn aangebracht. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________ _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|