Het is nu 19-04-2024 18:09:23
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-11-2017 17:05:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
En er is nog iets zeer belangijks! Dat fietspad moet op deze twee kruispunten nog aangeduid worden met de verplichte wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen. De haaientandjes en de voorrangsborden alleen zijn niet voldoende. Ik ben benieuwd of AWV dat in orde zal brengen zonder dat we het weer eens moeten vragen.
...
(Zie hierboven.)

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft dat inderdaad in orde gebracht bij de heropening van de N41. De verplichte fietspadmarkeringen zijn aangebracht op het oostelijke fietspad aan de twee kruispunten met de Landbouwstraat, ...





... en op het westelijke fietspad aan het kruispunt met de enige zijstraat, die even verder overgaat in een voetweg.



Maar het fietspad is op dit kruispunt van het westelijke fietspad veel beter en fietsvriendelijker aangelegd dan op de twee vorige kruispunten van het oostelijke fietspad. Dit westelijke fietspad is ononderbroken aangelegd zoals het hoort voor een voorrangsfietspad. Het oostelijke fietspad wordt aan de kruispunten met de Landbouwstraat onderbroken door — weliswaar verlaagde — boordstenen. Gelukkig zijn ze verlaagd, maar ze blijven goed voelbaar als je er overheen fietst. Dat is nergens voor nodig en het vermindert het fietscomfort. Het helpt ook niet om visueel aan te duiden dat voorrang moet verleend worden aan de gebruikers van het fietspad. Het zou logischer zijn dat de ondergeschikte zijstraat onderbroken wordt door het voorrangsfietspad.

Dat wordt uiteraard gemeld aan het Agentschap Wegen en Verkeer.

De fietstunnel is eveneens afgewerkt. Om hem te bereiken moet een ventweg worden overgestoken, en om daarna het fietspad aan de overkant te bereiken moet de andere ventweg worden overgestoken. Om van het ene fietspad op het andere te geraken moet je dus de twee ventwegen oversteken.

De oversteekplaatsen van de ventwegen zijn niet aangeduid met de wegmarkering van een fietsoversteekplaats (twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen). Dat is ook niet verplicht, want fietsers moeten hier niet oversteken. In het artikel 18 van het reglement voor de wegbeheerder staat immers over de fietsoversteekplaats Lees :
Citaat:
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Er is wel de "nieuwe wegmarkering voor fietsers" aangebracht ...



Alleen ... heeft deze wegmarkering geen enkele wettige betekenis. Het is juist alsof er geen enkele wegmarkering is aangebracht. Fietsers hebben met deze wegmarkering geen enkele bescherming, en het verkeer op de rijbaan moet niet verwittigd worden dat er een oversteekplaats is voor fietsers, want ... wettelijk is er geen oversteekplaats voor fietsers!

Er staat inderdaad geen enkel verkeersbord dat het verkeer op de rijbaan verwittigt voor mogelijke overstekende fietsers.



Je kunt je afvragen waarom men nep-fietsoversteekplaatsen aanbrengt?

De fietstunnel zelf is ruim breed genoeg. Dat is iets helemaal anders dan de smalle mollenpijp onder de Rik De Rycklaan.

Er is een goed uitzicht op het verkeer op de ventweg als je de tunnel uitkomt.



Je moet er als fietser wel rekening mee houden, dat de tunnel lager ligt dan de ventwegen. Als je bij het uitkomen van de tunnel moet stoppen voor het verkeer op de ventweg, dan zul je bergop moeten aanzetten. Het is dus aan te raden om deze tunnel door te rijden met een kleine versnelling.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-11-2017 08:30:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gisteren, maandag 6 november 2017, is de fietstunnel onder de N41 ingefietst door Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts, samen met leerlingen van de nabijgelegen Priester Poppeschool in Elversele. Dit is het artikel daarover in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 7 november 2017 (klik om te vergroten).



Een gelijkaardig artikel staat in Het Nieuwsblad van dezelfde datum. Het staat eveneens op de website van deze krant. Ook Het Laatste Nieuws wijdt er een artikel aan en het staat ook op hun website.

Maar als ik naar de foto kijk, heb ik toch de indruk dat onze minister bij het uitkomen van de fietstunnel te vroeg afslaat. Hij vergeet blijkbaar om eerst de ventweg over te steken en pas daarna af te slaan op het fietspad. Met het stuur in die stand komt hij niet op het fietspad terecht, maar op de ventweg! Hihi

In de tekst van het artikel is er sprake van "de langverwachte fietssnelweg Sint-Niklaas - Dendermonde". Maar dan is men toch vergeten dat er fietspaden verdwenen zijn tussen Elversele en Sint-Niklaas langs de N41, "om het veiliger te maken voor fietsers". Het kan dus hooguit nog een fietssnelweg Elversele - Dendermonde worden Triest ... Het traject Elversele - Sint-Niklaas verloopt langs "gewone" fietspaden, die niet altijd van goede kwaliteit zijn.

Ook op internetkrant editietemse staat een artikel over dit bezoek van minister Ben Weyts, met veel meer foto's en zelfs een filmpje! In dat filmpje kun je zien dat onze minister wel op het fietspad terecht komt, maar inderdaad te vroeg afdraait. Hij fietst niet langs de daarvoor voorziene oprit naar het fietspad (en hij niet alleen!).


(Aanpassing op 08-11-2017: Artikel Het Laatste Nieuws toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-11-2017 08:31:35; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2017 08:28:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het gevaarlijk en asociaal gedrag van sommige automobilisten, waarvoor ik vroeger al verwittigd heb en waarop ik geen reactie heb ontvangen, herneemt zich op de N41. Ze rijden weer over de nieuwe fietspaden en zelfs door de fietstunnel zoals blijkt uit dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van woensdag 8 november 2017 (klik om te vergroten).



Hetzelfde artikel staat in Het Nieuwsblad van woensdag 8 november 2017 en op de website van die krant. Het staat eveneens te lezen op de internetkrant editietemse.

Maar als ik daartegen verwittig, dan hoeft men daar geen rekening mee te houden. Pas als het zaakje uit de hand loopt wordt men wakker.

De gemeente Temse "eist" nu extra verkeersborden ... alsof die automobilisten gaan tegenhouden. Het is typisch voor Temse om verkeersbordenwouden te planten. Temse "eist" zelfs paaltjes in de fietstunnel. Ook dat is typisch voor het paaldorp Temse. Hopelijk worden die paaltjes ver genoeg van elkaar geplaatst om geen fietsers te hinderen of zelfs een gevaar te vormen voor fietsers!


(Aanpassing op 11-11-2017: Artikel editietemse toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-11-2017 13:56:30; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-11-2017 17:13:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Niet alleen in de kranten, ook op onze regionale zender, TV Oost, komt de vernieuwde N41 druk ter sprake.

Vooreerst is er de ontevreden buurtbewoner, en de fietser die de ongemakken van de fietstunnel aan den lijve ondervindt in dit filmpje van dinsdag 7 november 2017:




Citaat:
Bewoners die 's avonds niet meer met de auto van hun oprit raken, verkeersborden die fout zijn of verkeerd geplaatst staan en een gebrekkige signalisatie aan de gloednieuwe fietstunnel. De vernieuwde N41 is nog maar pas open en het regent al klachten. Een aantal mensen uit Elversele die langs de gewestweg wonen stelden samen een klachtenbrief op. Ze rekenen erop dat het Agentschap Wegen & Verkeer snel ingrijpt.

Wat die fietser zegt, heb ik hierboven ook al opgemerkt:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Je moet er als fietser wel rekening mee houden, dat de tunnel lager ligt dan de ventwegen. Als je bij het uitkomen van de tunnel moet stoppen voor het verkeer op de ventweg, dan zul je bergop moeten aanzetten. Het is dus aan te raden om deze tunnel door te rijden met een kleine versnelling.

De oostelijke ventweg ligt zelfs wat hoger dan de westelijke ventweg, waardoor de helling langs de oostkant van de fietstunnel nog wat steiler is dan aan de westkant.

Aan de westelijke kant van de fietstunnel moet je een halve meter omhoog op op iets meer dan 5 meter afstand, dat betekent een helling van bijna 10%. Aan de oostelijke kant moet je 60 cm stijgen op een afstand van 5 meter. Dat is een helling van 12%! Als je vanuit stilstand gemakkelijk wilt kunnen vertrekken op die helling, heb je een kleine versnelling nodig!

En natuurlijk de reactie op al die klachten van het Agentschap Wegen en Verkeer, ook een filmpje van dinsdag 7 november 2017:




Citaat:
Het Agentschap Wegen & Verkeer wijt de problemen aan het feit dat alles nog nieuw is en de mensen met andere woorden nog moeten wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. Mochten de problemen toch blijven aanslepen, zal er misschien wel ingegrepen worden.

Blijkbaar waren er heel veel ontevredenen, want de gemeente Temse werd "opverstelpt met mailtjes". Bijgevolg een reactie van Temse in een filmpje van woensdag 8 november 2017:




Citaat:
De gemeente Temse en het agentschap Wegen en Verkeer hebben vandaag samen gezeten om de problemen aan de N41 te bespreken. De gewestweg onderging de voorbije maanden een ware metamorfose. Zo liggen er nu veiligere fietspaden en wordt ook het verkeer er ontkoppeld. Een weg voor lokaal én een voor doorgaand verkeer. Maar toch lijken de fileproblemen er nog lang niet opgelost. Soms is het er zo erg, dat automobilisten door de gloednieuwe fietserstunnel rijden om aan het aanschuiven te ontsnappen.

Eén zaak valt mij bijzonder op. In een poging om het "fileleed" op de N41 te verminderen zou de lichtenregeling aan de Biezestraat in Hamme aangepast worden. Voor auto's is een aanpassing van de lichtenregeling blijkbaar geen "complexe materie", maar voor fietsers en voetgangers wel ...

Voor de fietstunnel op de N41 zijn nu inderdaad verbodsborden C31a geplaatst. Er staan er zelfs twee achter elkaar op de oostelijke ventweg, ...



... en evenzo op de westelijke ventweg Lach ...



... Er staat telkens een voorlopig bord op voet van de Technische Dienst van de gemeente, en daarna zal het Agentschap Wegen en Verkeer een definitief bord geplant hebben. Die voorlopige borden zullen wel verdwijnen.

Tussen haakjes voor wie er mocht aan twijfelen: deze verbodsborden tellen niet voor de gebruikers van het fietspad want ze staan links van het fietspad.

Maar ... wat betekent zo een verbodsbord C31a eigenlijk volgens artikel 68.3 van het verkeersreglement Lees ?
Citaat:
C31a en C31b. Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.

De fietstunnel is geen kruispunt van de N41! Het is een doorsteek (onder)door de N41. Zelfs als je door de fietstunnel heen gaat, kun je niets anders doen dan de N41 blijven volgen! Wat is immers een kruispunt volgens artikel 2.9 van het verkeersreglement Lees ?
Citaat:
2.9. "Kruispunt": de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

Hier is slechts één openbare weg, namelijk de N41. Het verkeersbord C31a kan dus niet gebruikt worden om automobilisten te verbieden in de fietstunnel te rijden!

Zoals die verbodsborden C31a er nu staan, is het voor het verkeer op de ventweg dat naar het noorden rijdt, verboden om links af te slaan aan de verkeerslichten op het kruispunt van de Kettermuit, het eerstvolgende kruispunt. Voor het verkeer op de ventweg dat naar het zuiden rijdt is het volgende kruispunt op de N41 ... aan de Biezestraat in Hamme. Dat verkeer mag daar niet links afslaan. En dat verbod om links af te slaan slaat dus enkel op het verkeer dat op de ventweg rijdt, want wie op de N41 over de fietstunnel rijdt heeft deze borden C31a niet gezien!

Nogal ridicuul, vind je niet Hihi Vraag

Gelukkig is ook dat niet helemaal juist, want in het artikel 9.5.1° van het reglement voor de wegbeheerder staat over dit verbodsbord o.a. Lees :
Citaat:
9.5. Verkeersbord C31. Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.

Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt. ...

En dat is hier zeer duidelijk niet het geval!
Voor de fietstunnel staat wel een geldig verbodsbord C3 dat de toegang verbiedt in beide richtingen aan alle bestuurders, behalve aan fietsers en bromfietsers klasse A, zowel aan de oostelijke ...



... als aan de westelijke kant van de fietstunnel. ...



Maar ... worden de bromfietsers klasse B en de speed pedelecs weer niet vergeten? Die mogen immers wel rijden op de fietspaden langs de N41. Waarom zouden die dan niet door de fietstunnel mogen? Dus de letter "A" moet verwijderd (of overplakt) worden van het onderbord M3. Bovendien mogen drie- en vierwielige rijwielen met deze aanduiding evenmin gebruik maken van de fietstunnel, terwijl ze wel op de fietspaden mogen rijden als ze niet breder zijn dan 1 meter ...

Hoe lossen we dat op? Heel simpel! Verwijder die borden C3 met hun onderborden M3. Voor de fietstunnel staat nu immers een gebodsbord D7, dat van de tunnel een fietspad maakt, toegelaten voor alle rijwielen die minder dan 1 meter breed zijn en voor alle voortbewegingstoestellen, en verboden voor alle andere voertuigen.

Ook deze verbodsborden staan op voet, dus ze staan er voorlopig. Ik wacht nog even af om opmerkingen te maken tot er definitieve borden aangebracht worden en ... tot er paaltjes staan, als die er komen?

Verder is alles in orde Hihi ... De fietstunnel is iets meer dan 5 meter breed en iets meer dan 2,50 meter hoog. Op dat gebied voldoet hij aan de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.


(Aanpassing op 11-11-2017: Artikel 9.5.1° uit regelement wegbeheerder toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2017 17:29:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft aan de fietstunnel de paaltjes geplaatst die de gemeente Temse gevraagd heeft, ...
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Temse "eist" zelfs paaltjes in de fietstunnel. Ook dat is typisch voor het paaldorp Temse. Hopelijk worden die paaltjes ver genoeg van elkaar geplaatst om geen fietsers te hinderen of zelfs een gevaar te vormen voor fietsers!
...
(Zie hierboven.)

... en de verkeerde verkeersborden zijn weggenomen.
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Hoe lossen we dat op? Heel simpel! Verwijder die borden C3 met hun onderborden M3.
...
(Zie hierboven.)
Door de plaatsing van een verkeersbord D7 voor de fietstunnel mogen alle soorten rijwielen die niet breder zijn dan 1 meter, alle tweewielige bromfietsen en alle soorten voortbewegingstoestellen er gebruik van maken, en is de toegang verboden voor alle andere voertuigen. De tunnel is nu immers een tweerichtingsfietspad zoals de fietspaden langs de N41, want het verkeersbord D7 staat aan de oostzijde ...



... en aan de westzijde van de fietstunnel.



Aangezien er geen trottoir is langs de N41 of in de fietstunnel mogen voetgangers eveneens van de fietspaden en de tunnel gebruik maken, op voorwaarde voorrang te verlenen aan de gebruikers op wielen, volgens Artikel 42.2.2.1° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
42.2.2. Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.

Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers.


Gelukkig zijn de paaltjes niet in de fietstunnel geplaatst, of midden op het fietspad van de tunnel. Ze staan aan de rand van het fietspad en juist naast de rijbaan, waardoor het bemoeilijkt wordt om met de auto in de fietstunnel te rijden zonder een paaltje te raken. De paaltjes staan zeker 1,70 meter van elkaar, dus fietsers kunnen elkaar kruisen zonder elkaar te hinderen Goed zo!.


Volgen er nog aanpassingen aan de fietstunnel?

  • Fietsers wijzen op de hoge snelheid van sommige automobilisten op de ventwegen, niettegenstaande de snelheidsbeperking tot 50 km/u. Daardoor wordt het uitkomen van de fietstunnel en het oversteken van de ventweg soms een hachelijke onderneming ... Men vraagt vertragende ingrepen voor de fietstunnel, of controles.
  • De betekenisloze wegmarkeringen op de ventwegen, die de plaats aanduiden waar fietsers kunnen oversteken, lokt eveneens reacties uit, zelfs bij de politie van Temse. Automobilisten worden immers niet verwittigd van mogelijke overstekende fietsers, bromfietsers, voetgangers of gebruikers van voortbewegingstoestellen, ...
  • ...


Op de rijbaan staan nog altijd de slecht gebruikte verbodsborden C31a, zowel op de oostelijke ...



... als op de westelijke ventweg.



Maar dat laatste zijn eigenlijk zaken voor de automobilisten. Misschien meld ik dat wel eens aan het Agentschap Wegen en Verkeer, dan kan ik met hen nog wat discuteren over de wegcode Knipoog Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-11-2017 12:07:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Misschien meld ik dat wel eens aan het Agentschap Wegen en Verkeer, dan kan ik met hen nog wat discuteren over de wegcode Knipoog Hihi.
(Zie hierboven.)

Dat is bij deze gebeurd. Volgend mailtje is verstuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer, en tevens naar de politie van Temse en naar onze fietsambtenaar.
Citaat:

Geachte,


Zoals we reeds meldden is de Fietsersbondafdeling van Temse uiterst tevreden met de fietspaden langs de N41 in Elversele en met de fietstunnel die de twee fietspaden verbindt. Maar we hebben wel enkele bedenkingen over de signalisatie aan deze fietstunnel.

Om de plaats aan te duiden waar bestuurders van rijwielen en bromfietsen de ventwegen oversteken, is een "nieuwe" wegmarkering aangebracht die ontwikkeld is door het Vlaams Parlement en die duidelijker en veiliger zou moeten zijn.



Deze wegmarkering staat evenwel (nog?) niet in het verkeersreglement en betekent dus eigenlijk helemaal niets.

Omdat het geen oversteekplaats is voor fietsers volgens artikel 76.4 van het verkeersreglement, zijn de volgende regels niet van toepassing van artikel 40.ter van het verkeersreglement (met "Hij" wordt bedoeld "De bestuurder van een auto of van een motorfiets"):

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.


Bestuurders van motorvoertuigen gaan dus volledig vrijuit, fietsers en bromfietsers hebben geen enkele bescherming meer.


Deze "nieuwe" oversteekplaats hoeft ook niet 150 meter vooraf aangekondigd te worden met een gevaarsbord A25, terwijl dit wel verplicht is bij een "echte" fietsoversteekplaats volgens artikel 7.8 van het reglement voor de wegbeheerder:

7.8. Verkeersbord A25. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen.

Moeten gesignaleerd worden:

  • ...
  • de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen gelegen buiten de bebouwde kom en die niet bestemd zijn voor het oversteken van een kruispunt.


Evenmin is hier een aanduiding aan de oversteekplaats zelf nodig met een aanwijzingsbord F50, ook verplicht bij een "echte" fietsoversteekplaats volgens artikel 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder:

12.13bis. Verkeersbord F50. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Dit verkeersbord moet geplaatst worden ter hoogte van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

Het wordt evenwel niet geplaatst aan de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die beschermd worden door driekleurige verkeerslichten.


De oversteekplaatsen zijn in feite zo onzichtbaar mogelijk gemaakt voor het verkeer op de ventwegen. Dit draagt niets bij aan de duidelijkheid en de veiligheid van fietsers of bromfietsers, integendeel.


Bovendien begint het reglement voor de wegbeheerder in artikel 1.1 met:

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het "algemeen reglement op de politie van het wegverkeer" is het verkeersreglement. Deze nieuwe wegmarkering is daar niet in bepaald, en mag bijgevolg niet gebruikt worden om weggebruikers aanwijzingen te geven waarop wettige verkeerstekens betrekking hebben.

Maar blijkbaar mogen wegbeheerders de wegcode overtreden.


Tenslotte staan op de ventwegen verbodsborden C31 voor de fietstunnel.



De bedoeling is duidelijk, maar de betekenis van dit verbodsbord is:
Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.

En een kruispunt is volgens artikel 2.9 van het verkeersreglement:
2.9. "Kruispunt": de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

En dat is hier niet het geval. Hier is slechts één openbare weg, de N41.


Met vriendelijke groeten,
...

En nu maar wachten op mogelijke reactie Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-04-2018 13:34:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op mijn opmerkingen van 21 november 2017 is nog altijd geen antwoord gekomen, van niemand ... Durven ze niet?

Ondertussen, we zijn nu 6 april 2018, blijkt hoe kwaliteitsvol die nieuwe wegmarkering wel is. Op de westelijke ventweg is ze bijna helemaal weggesleten. Van het lijntje met vierkante blokjes blijft helemaal niet meer over!



En het Agentschap Wegen en Verkeer begint deze wegmarkering nu ook op andere plaatsen aan te brengen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-08-2018 19:42:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ondertussen, we zijn nu 6 april 2018, blijkt hoe kwaliteitsvol die nieuwe wegmarkering wel is. Op de westelijke ventweg is ze bijna helemaal weggesleten. Van het lijntje met vierkante blokjes blijft helemaal niet meer over!
...
(Zie hierboven.)

We naderen nu einde augustus 2018 en deze wegmarkeringen zijn opnieuw aangebracht, op de oostelijke ventweg ...



... en op de westelijke ventweg.



Maar toch lijken mij dat niet die duurzame materialen te zijn, waarvan sprake is in het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van het Agentschap Wegen en Verkeer, op pagina 8 onder de hoofding "Technische bepalingen in verband met het materiaal en kleurgebruik":
Citaat:
Fietslogo-verbindingsmarkeringen worden, omwille van de slijtvastheid, met witte thermo- of koudplasten of door middel van voorgevormde markering aangebracht. Verfmarkeringen zijn uitgesloten.

Dit lijken mij nochtans wel verfmarkeringen ... Ze zullen dan weer snel weggesleten worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-10-2020 20:54:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Buiten de fantasietjes die AWV aan de wegcode breit, en die hen ook gemeld zijn (maar waarop geen antwoord komt), kent onze wegcode zelf nog eigenaardigheden, die tot uiting komen aan de fietstunnel onder de N41.

De ventwegen, die fietsers moeten oversteken als ze door de fietstunnel willen rijden, zijn namelijk geen voorrangswegen. Dat is bijvoorbeeld duidelijk te zien op de plaats waar de ventwegen afsplitsen van de N41, zoals op volgende foto voorbij het kruispunt van de Kettermuit.



Het voorrangsbord B11, dat de voorrangsweg bepaalt, staat rechts van de N41, maar links van de ventweg. Het telt bijgevolg niet voor de ventweg.

Normaal gesproken geldt op de ventweg dan de voorrang van rechts, zolang er geen andere voorrangsborden staan. Een fietser die van op het fietspad naar de fietstunnel rijdt, komt van rechts. Een automobilist op de ventweg zou dan voorrang moeten verlenen aan die fietser, maar ...

  • Zoals hierboven enkele keren gezien, staat op het fietspad een voorrangsbord B1, waardoor fietsers toch voorrang moeten verlenen aan automobilisten op de ventweg. Dat is evenwel een voorrangsbord voor het fietspad, niet voor de rijbaan!



  • Op de ventweg zou dan overeenkomstig een voorrangsbord B15 moeten staan, om de automobilisten "gerust te stellen" dat fietsers, die van rechts komen, hen voorrang moeten verlenen. Maar dat voorrangsbord staat er niet! Het staat wel aan het daaropvolgende kruispunt (vergroot de foto door erop te klikken).



  • En dat is zelfs wettelijk in orde volgens de wegcode! Het artikel 8.1.2°.c) van het reglement voor de wegbeheerder stelt immers Lees:
    Citaat:
    8.1. Verkeersbord B1. Voorrang verlenen.
    ...
    Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.
    ...
    De verkeersborden B9 of B15 moeten evenwel niet geplaatst worden:
    ...
    c) Indien het verkeersbord B1 alleen betrekking heeft op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
    ...

  • Het is dus niet verplicht (maar het mag wel) om het gemotoriseerd verkeer te melden dat fietsers hen voorrang moeten verlenen! Nu zijn er twee mogelijkheden:

    1. Ofwel kent bijna elke automobilist deze regel — wat ik sterk betwijfel — en daarom rijden ze allemaal zonder vertragen verder en verlenen ze geen voorrang van rechts aan een fietser die van het fietspad naar de fietstunnel rijdt.

    2. Ofwel kent bijna geen enkele automobilist deze regel — wat het meest waarschijnlijk is — maar dan zou bijna elke automobilist vertragen om voorang van rechts te verlenen aan een fietser die van het fietspad naar de fietstunnel rijdt.

Ik vind dit een tekortkoming van onze wegcode. De voorrang wordt bij automobilisten niet consequent behandeld. Deze regel is eigenlijk een uitzondering op de normale regel van de voorang van rechts. Door dergelijke regels wordt het gemotoriseerd verkeer gewend gemaakt aan twee gewoontes die gevaarlijk zijn voor fietsers:

  1. Nergens voorrang verlenen aan fietsers, ook als dat wel moet.

  2. De voorrang van rechts negeren.

Met alle gevolgen vandien Triest.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-01-2022 11:07:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Over deze fietstunnel, en de mogelijke gevaren eraan verbonden, bomen we verder met dit topic.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005