|
Kruispunten Ruisstraat, Polderstraat, Antwerpse Steenweg |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-04-2022 21:08:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
De boorden van het fietspad richting Elversele krijgen vorm op de Burgemeester Achiel Heymanstraat.
Tegenover het kruispunt met de Antwerpse Steenweg is dat fietspad 1,75 meter breed zoals beloofd, deze keer heb ik mijn meter bij . Het fietspad is daar lichtjes verhoogd en aanliggend aan de rijbaan.
Een beetje terug richting Temse, juist tegenover de Antwerpse Steenweg, draait het fietspad achter de bushalte weg.
Waar het fietspad hier van achter de bushalte opnieuw dichter bij de rijbaan komt, hadden we gevraagd om die S-bocht wat breder te maken (zie ons plan), omdat fietsers die naar de Antwerpse Steenweg willen rijden, op deze plaats de rijbaan zullen moeten oversteken. Met een bredere S-bocht zouden die fietsers hier kunnen wachten tot de rijbaan vrij is om over te steken, zonder andere fietsers te hinderen. Zal dit ook mogelijk zijn zonder de verbreding in deze S-bocht?
Natuurlijk beweert men in Temse aan fietsers te denken ... Let ook even op de "vloeiende" hoekige verschuiving van het fietspad. Eigenlijk kun je dat geen bocht noemen.
Verder naar Temse is dat fietspad richting Elversele nog niet helemaal afgeboord.
Maar juist voorbij het tankstation, sluit dat fietspad aan bij het ongewijzigde fietspad richting Elversele.
In deze bocht versmalt dat fietspad van 1,75 naar 1,40 meter, en nog even verder ...
... sluit dat fietspad van 1,40 meter plots aan het "vertrouwde" fietspad van nauwelijks 1 meter breed .
Aan de overkant van de straat ligt het fietspad richting Temse. Dat begint natuurlijk met 1 meter breed, en wordt 1,45 meter breed vanaf hier (tegenover het tankstation) tot aan het kruispunt met de Antwerpse Steenweg.
Dit gedeelte van het fietspad is dus geen 1,75 meter breed! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-04-2022 14:41:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
In het verslag van ons overleg met de mobiliteitsdienst op 16 maart 2022 heeft het college van burgemeester en schepenen de wijze aangegeven hoe fietsers kunnen rijden aan de Polderstraat en de Ruisstraat, met deze tekening als verduidelijking:
Hun eerste mogelijkheid om van het fietspad aan de overkant naar de Polderstraat te "rijden" (gele pijlen in stippellijn):
Citaat: |
Fietsgeleidingsstroken verplichten NIET BIJ WET om ze te gebruiken (gebruiken is wel WENSELIJK).
Je neemt de fietsgeleidingsstrook en je gaat een stukje (gele stippellijn op plan) te voet naar de Polderstraat. |
Wat een opluchting dat we niet verplicht worden om een fietsgeleiding te gebruiken! Die wegmarkering staat immers niet in de wegcode en betekent helemaal niets!
Wel wat belachelijk dat fietsers te voet zouden moeten gaan. Dan zijn het immers geen fietsers meer. Dit is bijgevolg geen mogelijkheid voor fietsers.
Hun tweede mogelijkheid om op die wijze de Polderstraat te bereiken lijkt beter (gele pijlen in volle lijn):
Citaat: |
Of, wil je komende uit de Ruisstraat naar de Polderstraat dan moet je het fietspad gebruiken en kan je voorbij het zebrapad oversteken naar de Polderstraat (de borduren zijn daar verlaagd omwille van aangrenzende oprit) |
Alleen ... die verlaagde borduur van een aangrenzende oprit is er niet! Alle nieuw aangelegde boordstenen (borduren) met hun verlagingen kun je hierboven bekijken. De boordstenen zijn enkel verlaagd aan de zebrapaden, niet aan de opritten.
Je kunt dan natuurlijk wel het fietspad wat eerder verlaten aan dat zebrapad (aan de gele pijl in stippellijn), immers:
- Je mag het fietspad verlaten om van richting te veranderen. Je moet wel eerst voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan.
- Je volgt even de rijbaan richting Polderstraat en rijdt zoveel mogelijk naar het midden, zonder tegenliggers te hinderen, en duidt aan dat je wilt afslaan.
- Als alle tegenliggers gepasseerd zijn sla je af naar de Polderstraat.
Het zou natuurlijk veel beter zijn met een afrit van het fietspad recht tegenover de Polderstraat zoals wij het van in het begin hebben voorgesteld, maar is dat misschien te eenvoudig, te gemakkelijk en te veilig voor fietsers volgens het college? Deze afrit zou dan tevens kunnen gebruikt worden om het fietspad te bereiken vanuit de Polderstraat.
Hun mogelijklheid om van het fietspad aan de overkant naar de Ruisstraat te rijden is helemaal van de pot gerukt (blauwe pijlen):
Citaat: |
Wil je naar de Ruisstraat en kom je uit de Polderstraat dan dien je het fietspad te volgen en steek je best over via de geleidingsstrook. |
Je zou dus eerst de Ruisstraat een eindje moeten voorbijrijden om daarna terug te keren. Een afrit van het fietspad recht tegenover de Ruisstraat is ook hier te logisch voor ons college. Ze laten fietsers liever allerlei zotte capriolen uitvoeren. Doe het maar eens met een fietskar, een tandem, een driewieler, ... die tegenwoordig allemaal verplicht het fietspad moeten volgen als ze niet breder zijn dan 1 meter.
Als "noodmaatregel" kun je natuurlijk op gelijkaardige wijze als richting Polderstraat, het fietspad verlaten aan het zebrapad tussen de Polderstraat en de Ruisstraat. Maar dan moet je wel een kort eindje op de rijbaan verder rijden.
Wat vooral opvalt: ons college geeft geen voorstellen om vanuit de Polderstraat of de Ruisstraat het fietspad te bereiken aan de overkant van de straat. Met een op/afrit daar recht tegenover zou dat geen probleem zijn, maar nu ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-05-2022 08:17:35 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het zal mij nu benieuwen wat er zal komen op het gedeelte tussen het fietspad en de rijbaan, om fietsers te beletten dit fietspad op deze plaats op te rijden of te verlaten . ...
... |
(Zie hierboven.)
Dit is het zicht van op het fietspad naar de Polderstraat toe, recht tegenover de Polderstraat.
De verharding tussen het fietspad en de rijbaan links op de foto zou kunnen gebruikt worden om het fietspad te verlaten om naar de Polderstraat te fietsen. Er is evenwel geen verlaagde boordsteen tussen deze verharding en de rijbaan.
Dezelfde verharding zal moeten gebruikt worden om vanuit de Polderstraat op dit fietspad te komen om richting Elversele te fietsen. Voor dit doel zou die verharding dus veel beter recht tegenover de Polderstraat liggen, en liefst met een verlaagde boordsteen tussen de verharding en de rijbaan, maar zoals ik hierboven al zei:
Citaat: |
Men heeft nog nooit aan fietsers gedacht in Temse ... |
De verharding recht tegenover de Ruisstraat ziet er beter geplaatst uit.
Behalve het feit dat ook hier de boordsteen tussen de verharding en de rijbaan niet verlaagd is, zou deze verharding kunnen gebruikt worden om het fietspad te verlaten en naar de Ruisstraat te rijden, of om vanuit de Ruisstraat naar dit fietspad te rijden om richting Temse verder te fietsen. De meest logische en eenvoudige rijbewegingen.
Maar ... dat is niet de bedoeling van deze verharding, want langs beide kanten van dit kruispunt is een fietsoversteekplaats aangebracht (jawel, een echte!) met wel verlaagde boordstenen!
Het is dus de bedoeling dat fietsers de logische en eenvoudige rijbeweging aan de Ruisstraat veel ingewikkelder uitvoeren met drie hoeken van 90°.
Het valt ook op dat de geplande fietsgeleidingen niet zijn aangebracht, maar wel deze fietsoversteekplaatsen, zoals vroeger het geval was. Men hervalt dus in dezelfde fout in Temse, door fietsoversteekplaatsen aan te brengen op een kruispunt ... Tussen haakjes, aan de Polderstraat zijn (gelukkig!) geen fietsoversteekplaatsen noch fietsgeleidingen aangebracht.
De fietspaden zijn ook nog niet doorgemarkeerd over de kruispunten, maar dat komt hopelijk nog wel in orde bij de verdere afwerking.
De fietspaden zelf zijn in orde. Zolang men rechtdoor fietst en de fietspaden niet moet verlaten zijn deze fietspaden onmiskenbaar een verbetering. Door de wijze van aanleggen zullen fietsers bij deze vernieuwde fietspaden hopelijk veel minder last hebben van geparkeerde auto's.
Niettegenstaande enkele teleurstellingen zijn er gelukkig ook verbeteringen voor fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-05-2022 09:42:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
De fietspaden zijn ook nog niet doorgemarkeerd over de kruispunten, maar dat komt hopelijk nog wel in orde bij de verdere afwerking.
... |
(Zie hierboven.)
Die verdere afwerking laat evenwel lang op zich wachten. De fietspaden met voorrang zijn nog altijd niet doorgemarkeerd over de kruispunten en er zijn nog wel wat meer tekortkomingen .
In de richting naar Elversele, aan de Ruisstraat, ontbreekt de eerste fietspadmarkering.
Maar ook de haaientanden in de Ruisstraat staan op een rare plaats: juist voor het zebrapad. Dat is een rare plaats omdat:
- Bestuurders aan een zebrapad altijd voorrang moeten verlenen aan voetgangers, ook zonder haaientanden.
- Haaientanden de plaats aanduiden waar bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders (artikels 76.2 en 12.3.1 van het verkeersreglement). Als de bestuurders uit de Ruisstraat op die plaats al voorrang moeten verlenen, hebben ze zelfs nog geen zicht op het verkeer waaraan ze voorrang moeten verlenen!
- De (voorlopig geplaatste) B1 (omgekeerde driehoek) voorbij de haaientanden staat.
In de richting naar Temse begint het al aan het kruispunt met de Molenstraat. De fietspadmarkering ontbreekt, en dat is hier al lang van voor de werken bezig waren!
Bovendien ligt het wegdek hier zeer oneffen op de plaats waar fietsers verondersteld worden te rijden.
Even verder ligt het fietspad trouwens even onaangenaam oneffen juist voor de plaats waar het nieuw aangelegd fietspad begint!
Het volgende kruispunt zonder fietspadmarkering is dat met de Antwerpse Steenweg.
Daar is de overrijdbare greppel zelfs zodanig slim aangelegd, dat er een rioolrooster ligt met de sleuven ongeveer in de rijrichting van fietswielen.
Tenslotte volgt het kruispunt met de Polderstraat zonder fietspadmarkering.
En ook hier staan de haaientanden in de Polderstraat ver verwijderd van het kruispunt.
Als je weet dat deze ontbrekende fietspadmarkeringen verplicht moeten aangebracht worden volgens artikel 16.1° van het reglement voor de wegbeheerder, dan schort er heel wat voor de veiligheid van fietsers. Maar toch zou Temse graag willen dat fietsers tevreden zijn ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-10-2022 22:15:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, vrijdag 7 oktober 2022, merk ik dat de wettelijk verplichte fietspadmarkeringen aangebracht zijn op de Burgemeester Achiel Heymanstraat, ongeveer 5 maand na het aanbrengen van andere, niet wettelijk verplichte markeringen. De markeringen kunnen al enkele dagen vroeger aangebracht zijn. Ik passeer hier niet elke dag.
Dit is de fietspadmarkering op het kruispunt met de Ruisstraat.
De haaientanden staan nog altijd heel ver in de Ruisstraat, overbodig voor het zebrapad. De haaientanden duiden immers de plaats aan waar voorrang moeten verleend worden aan de bestuurders (niet aan de voetgangers) ingevolge het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek), volgens artikels 76.2 en 12.3.1.a) van het verkeersreglement. Aan voetgangers op een zebrapad moet altijd voorrang verleend worden, daarom zijn haaientanden voor een zebrapad totaal overbodig.
Op het kruispunt met de Antwerpse Steenweg is, naast de fietspadmarkering, ook het halve zebrapad vervolledigd.
Hier dezelfde opmerking over de haaientanden. Die horen eigenlijk voor het fietspad te staan, niet voor het zebrapad, tenzij men echt wil dat bestuurders zo ver van het kruispunt eventueel moeten stoppen om voorrang te verlenen. Hopelijk hebben ze dan vanop die plaats zicht op het verkeer waaraan ze voorrang moeten verlenen ...
Op het kruispunt met de Polderstraat lijkt een zebrapad te ontbreken.
De haaientanden staan hier wel heel ver van het fietspad . Volgens mij kun je vanaf die haaientanden het verkeer van rechts onmogelijk zien komen.
Maar ik ben wel opgelucht dat de fietspadmarkeringen eindelijk zijn aangebracht, en dat de voorrang van fietsers op deze kruispunten nu duidelijker is aangeduid.
Nu ontbreken nog enkel de verkeersbordjes D7 of D9 die het fietspad aanduiden na de kruispunten.
(Aanpassing op 11-10-2022: Betere foto Ruisstraat.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|