|
Kruispunt Prinsenlaan/Sint-Jorisstraat fietsonveilig! |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-12-2012 09:26:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Als zelfs de vraag van de gemeente Temse om de stopstrepen te verplaatsen door het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen met een "njet" beantwoord wordt, dan mogen we aannemen dat ook een gesprek met leden van de Fietsersbond hetzelfde antwoord zal krijgen. Maar aangezien minister Crevits de dodehoekongevallen wil aanpakken, en we met haar kabinet uiteindelijk toch resultaat geboekt hebben met de stopstreep op de viaduct over de N16 (klik hier), hebben we (voorzitter en secretaris) op dinsdag 4 december 2012 volgende mail gestuurd:
Citaat: |
Sent: Tuesday, December 04, 2012 11:14 AM
Subject: Vermijden van dodehoekongevallen
Geachte mevrouw minister,
Naar aanleiding van een dodehoekongeval met tragische afloop in Temse, op 2 juli 2012, herinnerde ik mij dat ikzelf twee jaar vroeger en samen met mijn echtgenote op dezelfde plaats ternauwernood aan een dodehoekongeval ontsnapt ben.
Het gebeurde op het kruispunt van de N419 (Krijgsbaan) met de Prinsenlaan/Sint-Jorisstraat. Ons bijna-dodehoekongeval was ongetwijfeld te wijten aan het feit dat de vrachtwagenbestuurder ons niet had zien staan voor het rode verkeerslicht. De stopstreep op de rijbaan staat immers op dezelfde hoogte als de stopstreep op het naastliggend fietspad, waardoor fietsers vlak naast de bestuurderscabine staan te wachten voor het rode verkeerslicht, uit het gezichtsveld van de bestuurder.
Hoewel het dodelijk ongeval hoogstwaarschijnlijk een andere oorzaak kende, willen we als Fietsersbondafdeling Temse toch dergelijke dodehoekongevallen voorkomen. Daarom hebben we gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen om de stopstrepen op de rijbaan een viertal meter van de verkeerslichten te verwijderen, waardoor wachtende fietsers op het fietspad beter zichtbaar worden, evenals het verkeerslicht zelf. Immers, ook het verkeerslicht rechts van de vrachtwagenbestuurder is zo goed als onzichtbaar voor de vrachtwagenbestuurder als die wacht aan de stopstreep. De bestuurder moet dan kijken naar het verkeerslicht aan de overkant van het kruispunt waardoor zijn aandacht nog meer afgeleid wordt van wachtende fietsers op het fietspad naast hem.
Het gemeentebestuur van Temse heeft dezelfde vraag gesteld, maar volgens het AWV O-Vl is het onmogelijk om de stopstrepen op de rijbaan te verplaatsen, ook niet bij een volgende schilderbeurt. Allerlei redenen worden aangehaald, zelfs een recent rapport "Blind Spot Accident Causation" (BLAC) van het BIVV. Daarin staat nochtans dat het een oorzaak is van dodehoekongevallen, als de stopstreep voor fietsers zich op dezelfde hoogte bevindt als de stopstreep voor het gemotoriseerd verkeer zoals op dit kruispunt in Temse!
Andere argumenten zijn de compactheid en de leesbaarheid van het kruispunt en dat de hele lichtenregeling zou moeten onderzocht en herprogrammeerd worden, terwijl die op dat kruispunt volledig automatisch geregeld wordt door lussen in de rijbaan en verkeerscamera's op de verkeerslichten.
Ik kan moeilijk aannemen, dat een dergelijke eenvoudige en goedkope maatregel om dodehoekongevallen te voorkomen, onmogelijk gemaakt wordt door dure en ingewikkelde hoogtechnologische ingrepen, of dat die een ongeziene nadelige invloed zou hebben op de leesbaarheid of op de vlotte verkeersafwikkeling op dat kruispunt, zoals het AVW O-Vl aanvoert.
In de pers lees ik dat u dodehoekongevallen wil aanpakken, terwijl het AWV O-Vl naar mijn gevoel andere signalen uitzendt.
Indien u het wenst, kan ik u onze volledige correspondentie hierover, met het AWV O-Vl en met het gemeentebestuur van Temse bezorgen.
We hebben dit jaar reeds twee dodelijke fietsongevallen in Temse te betreuren langs gewestwegen. Ik hoop maar dat er geen tweede dodelijk slachtoffer op dit kruispunt moet vallen, alvorens hier maatregelen genomen worden om dodehoekongevallen te vermijden.
Met vriendelijke groeten,
i.o. ...
Voorzitter Fietsersbond afdeling Temse
...
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
We hebben al enkele bijkomende vragen gekregen over de sturing van de verkeerslichten en de ligging van eventuele lussen in de rijbaan. Men zag niet direct het probleem waarom de stopstrepen niet zouden kunnen verplaatst worden, en men heeft beloofd ons op de hoogte te houden ...
We zullen nu zien of minister Crevits ook de daad bij het woord zal voegen bij het "aanpakken van dodehoekongevallen"!
(Aanpassing op 05-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-12-2015 22:06:06; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|