Het is nu 25-04-2024 09:01:49
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kruispunt Prinsenlaan/Sint-Jorisstraat fietsonveilig!

    -> Temse - Krijgsbaan N419 (alles behalve het viaduct) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-12-2012 09:26:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als zelfs de vraag van de gemeente Temse om de stopstrepen te verplaatsen door het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen met een "njet" beantwoord wordt, dan mogen we aannemen dat ook een gesprek met leden van de Fietsersbond hetzelfde antwoord zal krijgen. Maar aangezien minister Crevits de dodehoekongevallen wil aanpakken, en we met haar kabinet uiteindelijk toch resultaat geboekt hebben met de stopstreep op de viaduct over de N16 (klik hier), hebben we (voorzitter en secretaris) op dinsdag 4 december 2012 volgende mail gestuurd:
Citaat:
Sent: Tuesday, December 04, 2012 11:14 AM
Subject: Vermijden van dodehoekongevallen


Geachte mevrouw minister,


Naar aanleiding van een dodehoekongeval met tragische afloop in Temse, op 2 juli 2012, herinnerde ik mij dat ikzelf twee jaar vroeger en samen met mijn echtgenote op dezelfde plaats ternauwernood aan een dodehoekongeval ontsnapt ben.

Het gebeurde op het kruispunt van de N419 (Krijgsbaan) met de Prinsenlaan/Sint-Jorisstraat. Ons bijna-dodehoekongeval was ongetwijfeld te wijten aan het feit dat de vrachtwagenbestuurder ons niet had zien staan voor het rode verkeerslicht. De stopstreep op de rijbaan staat immers op dezelfde hoogte als de stopstreep op het naastliggend fietspad, waardoor fietsers vlak naast de bestuurderscabine staan te wachten voor het rode verkeerslicht, uit het gezichtsveld van de bestuurder.



Hoewel het dodelijk ongeval hoogstwaarschijnlijk een andere oorzaak kende, willen we als Fietsersbondafdeling Temse toch dergelijke dodehoekongevallen voorkomen. Daarom hebben we gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen om de stopstrepen op de rijbaan een viertal meter van de verkeerslichten te verwijderen, waardoor wachtende fietsers op het fietspad beter zichtbaar worden, evenals het verkeerslicht zelf. Immers, ook het verkeerslicht rechts van de vrachtwagenbestuurder is zo goed als onzichtbaar voor de vrachtwagenbestuurder als die wacht aan de stopstreep. De bestuurder moet dan kijken naar het verkeerslicht aan de overkant van het kruispunt waardoor zijn aandacht nog meer afgeleid wordt van wachtende fietsers op het fietspad naast hem.

Het gemeentebestuur van Temse heeft dezelfde vraag gesteld, maar volgens het AWV O-Vl is het onmogelijk om de stopstrepen op de rijbaan te verplaatsen, ook niet bij een volgende schilderbeurt. Allerlei redenen worden aangehaald, zelfs een recent rapport "Blind Spot Accident Causation" (BLAC) van het BIVV. Daarin staat nochtans dat het een oorzaak is van dodehoekongevallen, als de stopstreep voor fietsers zich op dezelfde hoogte bevindt als de stopstreep voor het gemotoriseerd verkeer zoals op dit kruispunt in Temse!

Andere argumenten zijn de compactheid en de leesbaarheid van het kruispunt en dat de hele lichtenregeling zou moeten onderzocht en herprogrammeerd worden, terwijl die op dat kruispunt volledig automatisch geregeld wordt door lussen in de rijbaan en verkeerscamera's op de verkeerslichten.

Ik kan moeilijk aannemen, dat een dergelijke eenvoudige en goedkope maatregel om dodehoekongevallen te voorkomen, onmogelijk gemaakt wordt door dure en ingewikkelde hoogtechnologische ingrepen, of dat die een ongeziene nadelige invloed zou hebben op de leesbaarheid of op de vlotte verkeersafwikkeling op dat kruispunt, zoals het AVW O-Vl aanvoert.

In de pers lees ik dat u dodehoekongevallen wil aanpakken, terwijl het AWV O-Vl naar mijn gevoel andere signalen uitzendt.

Indien u het wenst, kan ik u onze volledige correspondentie hierover, met het AWV O-Vl en met het gemeentebestuur van Temse bezorgen.

We hebben dit jaar reeds twee dodelijke fietsongevallen in Temse te betreuren langs gewestwegen. Ik hoop maar dat er geen tweede dodelijk slachtoffer op dit kruispunt moet vallen, alvorens hier maatregelen genomen worden om dodehoekongevallen te vermijden.



Met vriendelijke groeten,

i.o. ...
Voorzitter Fietsersbond afdeling Temse
...
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

We hebben al enkele bijkomende vragen gekregen over de sturing van de verkeerslichten en de ligging van eventuele lussen in de rijbaan. Men zag niet direct het probleem waarom de stopstrepen niet zouden kunnen verplaatst worden, en men heeft beloofd ons op de hoogte te houden ...

We zullen nu zien of minister Crevits ook de daad bij het woord zal voegen bij het "aanpakken van dodehoekongevallen"!

(Aanpassing op 05-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 05-12-2015 22:06:06; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-06-2013 07:03:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar het schijnt is er al een drukke correspondentie gevoerd tussen het cabinet van minister Crevits en het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen over het verplaatsen van de stopstrepen op dit kruispunt, maar het Agentschap Wegen en Verkeer blijft (voorlopig?) het been stijf houden. De stopstrepen blijven staan waar ze nu staan, ook al wordt daarmee een onveilige toestand geschapen. Onbegrijpelijk!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-07-2013 18:20:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Lach Vandaag heb ik goed nieuws ontvangen van onze vroegere directeur van de Fietsersbond, die nu raadgever mobiliteit is op het cabinet van minister Crevits:
Citaat:
Geachte heer,

Op het kruispunt van de N419 (Krijgsbaan) met de Prinsenlaan/Sint-Jorisstraat zal de stopstreep voor het gemotoriseerd verkeer worden achteruitgeschoven. Hierdoor zal de lichtenregeling moeten aangepast worden. De opdracht voor de opmaak van een aangepast V-plan is doorgegeven aan de cel Verkeer van AWV. Zodra het V-plan beschikbaar is, zullen de aanpassingen aan de wegmarkering en de verkeerslichtencyclus doorgevoerd worden.

Met vriendelijke groeten,

Veerle Gysens
i.o. Patrick D'haese
Raadgever Mobiliteit
Vlaams minister Hilde Crevits
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Graaf de Ferrarisgebouw
Kon. Albert II laan 20 bus 1
1000 Brussel

Goed zo! het kan dus nog eventjes duren, maar het komt zeker in orde. De stopstrepen zullen verplaatst worden waardoor dit kruispunt minder dodehoek-gevaarlijk zal worden Goed zo! .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-10-2013 18:50:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... het kan dus nog eventjes duren, ...

Vorige zaterdag ben ik met de Fietsersbond op een studiedag geweest naar Den Bosch (Nederland). Daar gebeuren regelmatig testen met de verkeerslichten door aanpassingen van de lichtenregeling. Zo een aanpassing wordt daar in Nederland uitgevoerd in enkele seconden. In België (of in Vlaanderen) noemt men dat "opdracht voor de opmaak van een aangepast V-plan" en duurt dat vele maanden ... Arm België, arm Vlaanderen! Zielig zelfs!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-10-2013 16:47:54    Onderwerp: Goed gedaan
 Reageren met citaat  

Prachtig werk Jozef en André.
Bewijst weer maar eens, de aanhouder wint!

Zeker als je objectief kan aantonen dat hetgeen je voorstelt een verbetering is voor de zwakke weggebruiker(s), is het onbegrijpelijk dat de overheidsinstanties dit niet natrekken en zo snel mogelijk aanpassen als wat je beweert inderdaad klopt.

(waarmee ik het omgekeerde natuurlijk niet insinueer Knipoog )

Jammer dat er hier eerst gewonden en zelfs een dode moest te betreuren zijn en dan nog moest je schreeuwen in de branding voordat het belletje ging rinkelen!


Jozef Van Breuseghem schreef:
Lach Vandaag heb ik goed nieuws ontvangen van onze vroegere directeur van de Fietsersbond, die nu raadgever mobiliteit is op het cabinet van minister Crevits:
Citaat:
Geachte heer,

Op het kruispunt van de N419 (Krijgsbaan) met de Prinsenlaan/Sint-Jorisstraat zal de stopstreep voor het gemotoriseerd verkeer worden achteruitgeschoven. Hierdoor zal de lichtenregeling moeten aangepast worden. De opdracht voor de opmaak van een aangepast V-plan is doorgegeven aan de cel Verkeer van AWV. Zodra het V-plan beschikbaar is, zullen de aanpassingen aan de wegmarkering en de verkeerslichtencyclus doorgevoerd worden.

Met vriendelijke groeten,

Veerle Gysens
i.o. Patrick D'haese
Raadgever Mobiliteit
Vlaams minister Hilde Crevits
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Graaf de Ferrarisgebouw
Kon. Albert II laan 20 bus 1
1000 Brussel

Goed zo! het kan dus nog eventjes duren, maar het komt zeker in orde. De stopstrepen zullen verplaatst worden waardoor dit kruispunt minder dodehoek-gevaarlijk zal worden Goed zo! .

_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-04-2014 15:37:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Lach Het is gelukt! Lach

Wat de gemeente Temse niet voor elkaar gekregen heeft (klik hier), hebben wij met onze Fietsersbondafdeling wel kunnen bereiken. De stopstrepen van de rechtse rijstrook op de rijbaan zijn achteruit verplaatst. Het is immers alleen vanop die rijstrook dat voertuigen naar rechts kunnen afslaan en dodehoekongevallen kunnen veroorzaken.

Dit is richting Steendorp ...



... en dit is richting Temse.



Vooral in de richting Temse valt het op, dat de oorspronkelijke stopstrepen veel te dicht bij het kruispunt stonden. Zelfs de stopstreep op het fietspad is ongeveer een meter achteruit verplaatst.



Dat is in alle geval uiteindelijk in orde gekomen, na meer dan een jaar aandringen. Zou de lichtenregeling nu werkelijk ook aangepast zijn? Mij valt dat in alle geval niet op ...

(Aanpassing op 06-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-12-2015 10:28:38; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6039
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-04-2014 09:56:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het staat nu ook op de website van Het Nieuwsblad, ...
Citaat:
Stopstrepen kruispunt Krijgsbaan zijn verplaatst

ZATERDAG 26 APRIL 2014, 03U00 | KUV

TEMSE - De Fietsersbond is blij. De stopstrepen voor de auto's op het kruispunt van de Krijgsbaan met de Sint-Jorisstraat en de Prinsenlaan liggen voortaan een meter verder van de gewestweg.

Op die manier kunnen de fietsers voor de auto's stilstaan als het rood licht is en zien de vrachtwagens en auto's hen beter.

'Wat de gemeente Temse niet voor elkaar gekregen heeft, hebben wij met onze Fietsersbondafdeling wel kunnen bereiken', glundert secretaris Jozef Van Breuseghem.

'De stopstrepen van de rechterrijstrook op de rijbaan zijn achteruitgeplaatst. Het is alleen vanop die rijstrook dat voertuigen naar rechts kunnen afslaan en dodehoekongevallen kunnen veroorzaken. Vooral in de richting Temse stonden de oorspronkelijke stopstrepen veel te dicht bij het kruispunt. Zelfs de stopstreep op het fietspad is ongeveer een meter achteruit verplaatst.'

Twee jaar geleden gebeurde op het kruispunt een dodehoekongeval met een fietser. Ook Van Breuseghem zelf werd op die plaats bijna het slachtoffer van zo'n ongeval.

... en ook in die krant van zaterdag 26 april 2014.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Krijgsbaan N419 (alles behalve het viaduct)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005