|
Kruispunt Plezantstraat / Spoorweglaan (Sint-Niklaas) |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-10-2021 18:33:54 Onderwerp: Kruispunt Plezantstraat / Spoorweglaan (Sint-Niklaas) |
|
|
|
|
In de stad Sint-Niklaas heeft men rare opvattingen over de regeling van de voorrang, vooral als het voorrang van fietsers betreft. Dat heb ik ondervonden bij de heraanleg van het kruispunt Hoogkamerstraat / Houten Schoen, ter gelegenheid van de aanleg van het tweerichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat. Voorrangsborden worden in Sint-Niklaas op fietspaden niet geplaatst volgens de voorrang van de openbare weg, maar ze worden gewoon overal eender geplaatst, "voor de uniformiteit" (hun eigen woorden). Als verkeersborden geplaatst worden met "uniformiteit" als stelregel, dan wordt er inderdaad geen onderscheid gemaakt in voorrang bijvoorbeeld. Ik vrees dat het verkeer daarmee niet veiliger zal worden.
In Sint-Niklaas is onlangs nog een ander kruispunt aangepast, naar aanleiding van een dodelijk fietsongeval. Op het kruispunt Plezantstraat / Spoorweglaan / Guido Gezellelaan werken de verkeerslichten voortaan conflictvrij. Daardoor is het inderdaad veel veiliger geworden en kunnen dergelijke zogenaamde "dodehoekongevallen" niet meer gebeuren als iedereen de verkeerslichten respecteert. Dus ... zo lang de verkeerslichten werken.
Deze "uniformiteit" indachtig, heb ik louter uit nieuwsgierigheid ook eens bekeken hoe de voorrang op dat kruispunt is aangeduid voor fietsers, voor het geval de verkeerslichten eens niet zouden werken. Want zolang de verkeerslichten werken zijn de voorrangsborden voor dat kruispunt niet geldig. Dat staat in het artikel 6.3 van het verkeersreglement :
Citaat: |
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn. |
Alleen de voorrangsborden B22 en B23 vormen daar een uitzondering op, omdat die fietsers toelaten om het rode en oranjegele verkeerslicht voorbij te rijden.
Hoe staan de voorrangsborden op dit kruispunt? Hoe zit de voorrang op dit kruispunt in elkaar als de verkeerslichten niet werken?
Aan de zuidkant van dit kruispunt loopt fietssnelweg F4 (Antwerpen - Gent) als een tweerichtingsfietspad. De motorvoertuigen die via de Plezantstraat de stad verlaten, moeten altijd voorrang verlenen aan bestuurders op dat fietspad, gelijk uit welke richting die komen (artikel 12.3.1.a van het verkeersreglement). Dat wordt aangeduid met het voorrangsbord B1.
Bijkomend duidt de wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen een fietspad aan (artikel 74 van het verkeersreglement), dat dwars over de rijbaan verloopt. Bestuurders moeten bij het oversteken van dat fietspad voorrang verlenen aan wie er reglementair gebruik van maakt, volgens artikel 12.4bis van het verkeersreglement. Bestuurders die via de Plezantstraat Sint-Niklaas binnenrijden moeten dus ook voorrang verlenen aan de gebruikers van dat fietspad, evenals bestuurders die afslaan naar het centrum van Sint-Niklaas en daarbij dat fietspad oversteken.
Absolute voorrang voor het fietspad dus, maar ... als je zelf op dat fietspad rijdt, sta je ook voor een B1 ...
... in beide rijrichtingen!
Dus ook fietsers, bromfietsers, ... die het fietspad volgen moeten voorrang verlenen aan de bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan! De fietspadmarkering op de rijbaan doet niets meer terzake, want de verkeersregels van artikel 12.4bis en artikel 74 van het verkeersreglement worden overklast door het verkeersteken B1, volgens artikel 6.2 van het verkeersreglement :
Citaat: |
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. |
Dat is identiek dezelfde "uniforme" situatie als op het kruispunt Hoogkamerstraat / Houten Schoen.
Het is een zogenaamde patstelling op gebied van voorrang, die nadelige gevolgen voor fietsers kan hebben bij een ongeval.
- Zonder B1 op het fietspad is er geen enkel probleem. Dan moet elke bestuurder op de rijbaan voorrang verlenen aan de reglementaire gebruikers van het fietspad. De bestuurder op de rijbaan is dan aansprakelijk voor het ongeval.
- Met B1 op het fietspad is er sprake van gedeelde aansprakelijkheid want ook de (brom)fietser moet voorrang verlenen aan de bestuurders op de rijbaan. Een goede advokaat laat de (brom)fietser opdraaien voor de schade van derden ten gevolge van het ongeval!
Het is daarenboven ook zeer eigenaardig dat deze "uniformiteit" niet toegepast wordt op het enkelrichtingsfietspad aan de andere kant, de noordkant van de Spoorweglaan en de Guido Gezellelaan. Op dat fietspad staat geen voorrangsbord B1 aan de kruispunten, dus eigenlijk zoals het moet (maar niet volgens de "uniformiteit)!
Geen voorrangsbord B1 op het fietspad aan het eerste kruispunt met de Joseph Lonckestraat, ...
... en evenmin aan het kruispunt met de Plezantstraat.
Maar toch is ook op deze plaats dat kruispunt lang niet in orde op gebied van voorrangsregeling, voor het geval de verkeerslichten niet werken. En dat niet alleen voor de bestuurders op het fietspad, maar ook voor de bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan! Maar daar kom ik een volgende keer op terug.
Voorlopig is het voldoende met aan te tonen dat men in Sint-Niklaas rare opvattingen heeft over de regeling van de voorrang voor fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-10-2021 20:41:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Maar toch is ook op deze plaats dat kruispunt lang niet in orde op gebied van voorrangsregeling, voor het geval de verkeerslichten niet werken. En dat niet alleen voor de bestuurders op het fietspad, maar ook voor de bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan! Maar daar kom ik een volgende keer op terug.
... |
(Zie hierboven.)
Hoe staan de voorrangsborden voor het gemotoriseerd verkeer in de omgeving van dit kruispunt? Hoe zit de voorrang van motorvoertuigen op dit kruispunt in elkaar als de verkeerslichten niet werken?
De as Spoorweglaan - Guido Gezellelaan, de "R42", is een voorrangsweg, een openbare weg met voorrang, aangeduid met voorrangsborden B9. Een voorrangsbord B9 wordt voorbij elk kruispunt van de voorrangsweg geplaatst, zodat elke bestuurder weet dat vanaf het voorrangsbord B9 elke andere bestuurder uit zijwegen aan hem voorrang moet verlenen, tot een voorrangsbord B11 het einde aanduidt van de voorrangsweg, of tot de bestuurder de voorrangsweg verlaat.
Bestuurders die van de Guido Gezellelaan naar de Spoorweglaan rijden, moeten daarbij onder de spoorwegbrug door en een kort eindje op de Westerlaan rijden, tot aan het kruispunt met de Plezantstraat. Hoe is de voorrangsweg in die richting aangeduid?
Het laatste kruispunt op de Guido Gezellelaan, richting Plezantstraat, is met de Hugo Verrieststraat. Even na dit kruispunt staat de voorrangsweg reglementair aangeduid met het voorrangsbord B9.
De R42 gaat daarna onder de spoorwegbrug door, en verandert van Guido Gezellelaan in Westerlaan. De R42 blijft daarbij wel de voorrangsweg. Waar de Westerlaan "overgaat" naar de R42 is met voorrangsborden en wegmarkeringen op het kruispunt aangeduid dat voorrang moet verleend worden bij het oprijden van de R42. Het voorrangsbord B1 geldt ook voor fietsers! Het stukje fietspad in het einde van de fietsstraat gaat trouwens over in een fietssuggestiestrook, wat eigenlijk een deel van de rijbaan is waarop ook de auto's mogen rijden ...
Vanaf dit kruispunt met de Westerlaan, tot het kruispunt met de Plezantstraat staat echter geen voorrangsbord B9! We zitten dus met een eigenaardige voorrangssituatie:
- Bestuurders — ook fietsers! — die vanaf de Guido Gezellelaan komen, volgen op de Westerlaan nog altijd de voorrangsweg.
- Bestuurders — ook fietsers! — die vanaf de Westerlaan komen, rijden niet op een voorrangsweg, want die hebben nog geen B9 gezien, en voor het kruispunt met de Plezantstraat staat evenmin een B15, die hen voorrang zou verlenen op het volgende kruispunt!
De voorrang op deze R42 op het kruispunt met de Plezantstraat zit dus als volgt in elkaar:
- Hiervoor hebben we gezien dat (brom)fietsers op het kruispunt met de Plezantstraat voor een B1 staan. Zij moeten dus voorrang verlenen aan alle verkeer in de Plezantstraat.
- De bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan die uit de Westerlaan komen, hebben na het oprijden van de R42 geen enkel voorrangsbord gezien. Die moeten dus voorrang van rechts verlenen aan alle bestuurders — ook aan (brom)fietsers op het fietspad — die van rechts uit de Plezantstraat komen. Ze moeten geen rekening houden met bestuurders die van links komen.
- De bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan die uit de Guido Gezellelaan komen, volgen nog altijd de voorrangsweg. Alle bestuurders die uit de Plezantstraat komen, zowel van links als van rechts, moeten hen voorrang verlenen.
- Alle bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan, die naar rechts afslaan naar de Plezantstraat richting centrum van Sint-Niklaas, moeten voorrang verlenen aan de (brom)fietsers op het fietspad van de F4.
- Alle bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan, die naar links afslaan naar de Plezantstraat richting Hulst, moeten voorrang verlenen aan alle bestuurders — ook aan (brom)fietsers op het fietspad — die de R42, de as Spoorweglaan - Guido Gezellelaan, blijven volgen.
Is het ingewikkeld genoeg
De bestuurders die rechtdoor blijven rijden en de R42 volgen tot in de Spoorweglaan, zien daar een B9 staan juist voorbij het kruispunt met de Plezantstraat.
Vanaf daar rijden alle bestuurders in de Spoorweglaan op een voorrangsweg.
Is de voorrang beter aangeduid voor bestuurders die in de andere richting op de R42 rijden?
Het laatste kruispunt op de Spoorweglaan richting Plezantstraat is met de Nijverheidsstraat. Even na dat kruispunt is de Spoorweglaan reglementair aangeduid als een voorrangsweg voor alle bestuurders met een voorangsbord B9.
Vlak voor het kruispunt met de Plezantstraat, aan het kruispunt met de Joseph Lonckestraat, wordt de voorrangsweg nog eens bevestigd voor alle bestuurders op de R42 met een voorrangsbord B9 rechts naast het fietspad waar dat juist de afslag naar de Joseph Lonckestraat oversteekt.
Voor alle bestuurders, ook (brom)fietsers, die van de Spoorweglaan naar de Guido Gezellelaan rijden, is het duidelijk dat alle andere bestuurders uit zijwegen aan hen voorrang moeten verlenen.
Even voorbij het kruispunt met de Plezantstraat, in de Guido Gezellelaan, staat opnieuw een B9, die reglementair aanduidt dat de Guido Gezellelaan een voorrangsweg is voor alle bestuurders.
In deze rijrichting lijkt de voorrangsaanduiding helemaal reglementair te zijn ...
Maar hoe is de voorrang aangeduid voor bestuurders die de Plezantstraat volgen richting Sint-Niklaas centrum?
Het laatste kruispunt in de Plezantstraat richting Sint-Niklaas Centrum is met de Landbouwersstraat. Even na dat kruispunt is de Plezantstraat aangeduid als ... een voorrangsweg voor alle bestuurders, reglementair met een voorangsbord B9.
Er plakt wel een reclame op — wat verboden is — maar dat maakt het verkeersteken niet ongeldig.
Tussen dit voorrangsbord en het kruispunt met de R42, de as Spoorweglaan - Guido Gezellelaan, staat geen voorrangsbord B11. De voorrangsweg loopt dus door over het kruispunt!
Aan het kruispunt staat op de rijbaan evenmin een B1 noch een B5 die de voorrang van de Plezantstraat zou opheffen.
Die B1 staat reglementair wel op het fietspad voor het kruispunt! (Brom)fietsers moeten dus voorrang verlenen aan het verkeer op de as Spoorweglaan - Guido Gezellelaan. Dat is normaal, want dat is een voorrangsweg.
Maar ook het gemotoriseerd verkeer in de Plezantstraat richting centrum volgt een voorrangsweg! Twee voorrangswegen dwars over elkaar, waarbij de bestuurders van motorvoertuigen in de Plezantstraat en alle bestuurders op de R42 aan niemand voorrang moeten verlenen! De bestuurders van motorvoertuigen die de Plezantstraat volgen richting Sint-Niklaas centrum, moeten zelfs geen voorrang verlenen aan de motorvoertuigen die van rechts uit de Westerlaan komen, en evenmin aan de (brom)fietser die de fietssnelweg F4 volgen! De bestuurders van motorvoertuigen die de Plezantstraat volgen richting Sint-Niklaas centrum volgen immers nog altijd reglementair een voorrangsweg!
Daarom schreef ik daarjuist dat de voorrangsaanduiding helemaal reglementair lijkt te zijn. Herlees nu trouwens hierboven even de voorrangsregels van de bestuurders die de Plezantstraat naderen vanuit de Westerlaan, en merk dat de voorrangsregeling op dit kruispunt een onontwarbaar kluwen is!
De voorrangsregeling op dit "veilig ingericht" kruispunt zit immers helemaal vol met tegenstrijdigheden voor wanneer de verkeerslichtren eens niet zullen werken!
Als op dit kruispunt ooit de verkeerslichten niet werken en er gebeurt dan een ongeval, wil ik niet de persoon zijn die moet bepalen welke bestuurder "in fout" of "in zijn recht" is ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|