|
Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-04-2013 09:29:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de commissie verkeer van dinsdag 23 april 2013 zijn in een flits enkele plannen geprojecteerd. Het plan van dit kruispunt was er zeker bij, maar het verdween weer snel. Ik weet dus niet welke "versie" van alle bovenstaande plannen nu "actueel" is, maar dit is de laatste, ons bekende versie (als je op het plan klikt, en daarna nog eens klikt, kun je een vergroot plan bekijken):
Buiten de reeds vroeger gemaakte opmerkingen (klik hier), die nog steeds geldig blijven, komt er nog eentje bij door de herinrichting van het kruispunt Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan (klik hier). Zou het niet beter zijn om het tweerichtingsfietspad, dat vertrekt aan het kruispunt en naar de Leie gaat, langs de andere kant van de Leie te leggen tot aan het nieuw kruispunt Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan? Fietsers moeten dan de rijbaan niet oversteken op de plaats waar de Leie een bocht van bijna 90° maakt, wat zeker veel minder onveilig zal zijn.
In alle geval worden de "4 kruispunten" beschouwd als één project, waarvan de uitvoering waarschijnlijk volgend jaar (2014) zal kunnen gestart worden. Die "4 kruispunten" zijn:
- Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan (klik hier).
- Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan (klik hier).
- Cauwerburg/Orlaylaan (klik hier).
- Hoogkamerstraat/Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan (dit hier).
(Aanpassing op 04-10-2015: Afbeelding op nieuwe host.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 09:48:24; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-09-2014 20:29:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit zijn dan de beloofde opmerkingen en voorstellen voor het gedeelte Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan/Hoogkamerstraat. Aangezien onze voorzitter op 17 september 2014 een belangrijke vergadering heeft over deze zaken, is langer dralen niet meer mogelijk ... Hier zijn de plans:
Eerst zoals de gemeente Temse oorspronkelijk de herinrichting van dit kruispunt ziet:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
En hieronder een voorstel dat veel minder onveilig is voor fietsers:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Wat is er zoal gewijzigd en aangepast?
- Rechts onderaan, de aansluiting met de Leie, is aangepast zoals het hier al besproken is.
- Waarom moeten de bushaltes verplaatst worden? Als ze blijven waar ze nu zijn (in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan) kan het voor fietsers veel minder onveilig gemaakt worden. Door de nieuwe bushalte midden op het plan van de gemeente worden fietsers van achter een bus(halte) en pal op een kruispunt (onzichtbaar) tussen het autoverkeer gesmeten, op een fietspad dat even verder dood loopt op de drempel van een voetpad, waar fietsers een tweede keer bruusk tussen het gemotoriseerd verkeer gesmeten worden.
- De bushaltes blijven dus waar ze nu zijn in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan. In de Schoolstraat wordt de bushalte richting Sint-Niklaas tot tegen het voetpad verschoven om meer plaats te laten voor de bushalte aan de overkant van de straat.
- Daardoor kunnen de fietsers die in de richting Schoolstraat rijden, geleidelijk tussen het gemotoriseerd verkeer komen. Dat gebeurt ruim vóór het kruispunt met de Leie.
- Een fietssuggestiestrook van minstens 1,20 meter breed vestigt er de aandacht van de automobilisten op dat er fietsers op de rijbaan komen, die van op het fietspad rechtdoor rijden en waaraan dus voorrang van rechts moet verleend worden (wegcode artikels 12.3.1 en 12.4).
- Die fietssuggestiestrook loopt verder tot in de Schoolstraat, maar houdt op ruim vóór de bushalte.
- Voor fietsers die van uit de Schoolstraat naar het kruispunt rijden komt ook langs de andere kant van de rijbaan een fietssuggestiestrook van minstens 1,20 meter breed, tot op de plaats waar fietsers op het fietspad kunnen.
- Op die plaats waar fietsers op het fietspad kunnen is de rechthoekige drempel schuin uitgevoerd.
- Waar de Leie aansluit op de Schoolstraat is een zebrapad aangebracht voor voetgangers (in de plaats van dat gevaarlijk fietspad van de gemeente).
- Over het fietspad naar de Leie is eveneens een zebrapad aangebracht.
- Er is een ruime aansluiting van het fietspad van de Leie op het fietspad Sint-Amelbergalaan - Schoolstraat, opdat alle soorten fietsen gemakkelijk de scherpe bocht zouden kunnen nemen. Een belijning verduidelijkt de voorrangsregeling.
- Het groenpleintje van het Luizemarktje is veel groter geworden (nóg meer mogelijkheid om parkeerplaatsen te maken? ... ) en er hoeft minder onteigend te worden van de tuintjes !
- Het fietspad over het kruispunt met de Hoogkamerstraat, van uit de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan, loopt een eind verder in de Sint-Amelbergalaan. Die straat is meer dan breed genoeg!
- Dat fietspad loopt uit op een fietssuggestiestrook, die versmalt tot een minimum van 1,20 meter breed.
- Aan de overzijde van de Sint-Amelbergalaan wordt eveneens een fietssuggestiestrook aangebracht van minstens 1,20 meter breed, tot op de plaats waar fietsers op het fietspad kunnen.
- Deze fietssuggestiestroken in de Sint-Amelbergalaan zijn beperkt in lengte.
- Alle fietssuggestiestroken zijn niet in het rood gekleurd om niet te verwarren met een fietspad.
- Waar fietssuggestiestroken aangebracht zijn, is geen middenstreep op de rijbaan, om een duidelijk versmallend (en autovertragend) effect te hebben.
- Door het fietspad aan de overkant van de straat, wordt de stopstreep voor het verkeerslicht van de Sint-Amelbergalaan wat korter en versmalt de rijstrook een beetje. Hij blijft wel breed genoeg voor het gemotoriseerd verkeer!
- De bocht van de Hoogkamerstraat naar de Sint-Amelbergalaan is wat ruimer gemaakt door het voetpad wat breder te maken, zodat afslaande voertuigen niet te kort over het fietspad zouden draaien.
- Aan de oprit in de Hoogkamerstraat mag het fietspad niet onderbroken worden door de oprit, maar moet de oprit onderbroken worden door het fietspad! Het fietspad hoort bij de voorrangsweg!
- Aan elke overgang fietspad-rijbaan zijn de drempels weggenomen om een volledig vlakke overgang te bekomen (fietsen hebben wielen, geen voeten om over drempels te stappen).
- Ik reken op fietspaden in asfalt ...
Tot daar de aanpassingen.
De volledige herinrichting van de twee kruispunten (Sint-Amelbergalaan/Schoolstraat/Hoogkamerstraat die je hierboven ziet, gecombineerd met Luizemarktje - Kruispunt Leie/Cauwerburg en Tekenaarslaan - Kruispunt Leie/Cauwerburg) zou er dan als volgt uitzien:
Volgens de gemeente Temse, ...
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
... en volgens de Fietsersbond afdeling Temse (veel veiliger voor fietsers natuurlijk):
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Laat de commentaren maar komen ...
(Aanpassing 18-09-2014: Foutje in tekening verbeterd.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 12:00:14; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-09-2014 21:48:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op die vergadering van 17 september 2014 is gebleken, dat De Lijn niet te vermurwen is en zijn bushaltes absoluut wil hebben zoals ze op het oorspronkelijk plan staan. De vier halteplaatsen zoals ze nu zijn, achteraan in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan, zullen verdwijnen en vervangen worden door een bushalte ongeveer waar nu het Luizemarktje is, en een tweede bushalte in de Schoolstraat schuin daar tegenover.
Terug naar af dus op dat stukje. De punten van 2 tot 12 van het vorig voorstel hierboven vervallen noodgedwongen en worden vervangen door iets nieuws. Ik heb namelijk een nieuw voorstel, nog altijd veiliger voor fietsers.
Eerst nog even tonen hoe de gemeente Temse oorspronkelijk de herinrichting van dit kruispunt ziet:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
En hieronder is een nieuw voorstel dat nog altijd minder onveilig is voor fietsers, en met de bushaltes naar de wens van De Lijn:
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Wat is er nu gewijzigd en aangepast?
- Rechts onderaan, de aansluiting met de Leie, is ook hier aangepast zoals het hier al besproken is.
- De bushaltes staan dus zoals op het oorspronkelijk plan.
- De parkeerstrook in de Schoolstraat voor de moskee verdwijnt. Veel nut zal die toch niet hebben, omdat ze ligt voor de oprit van de parking van de moskee en voor nog een garagepoort.
- Ook een piepklein gepland plantsoentje naast die parkeerstrook verdwijnt.
- Daardoor kan de rijbaan van de Schoolstraat een knik maken ter hoogte van de afslag naar de Leie. Aangezien in de Hoogkamerstraat een gelijkaardige knik in de rijbaan ligt kan dat geen bezwaar zijn voor de bussen van De Lijn of voor andere voertuigen.
- De rijbaan van de Schoolstraat blijft even breed als op het oorspronkelijk plan.
- Door die knik kan het fietspad, dat van achter de bushalte richting Schoolstraat gaat, verder inspringen en in rechte lijn komen met de rijbaan van de Schoolstraat. Er is geen doodlopend einde meer tegen het voetpad.
- Dit fietspad is tevens verbreed van 1,50 meter tot 1,75 meter, zoals aanbevolen wordt door het Vademecum Fietsvoorzieningen.
- Dit fietspad is verhoogd aangelegd tot halfweg de oversteek van de afslag naar de Leie. De voertuigen die afslaan naar de Leie en over dat fietspad moeten rijden moeten dus een (afgeschuinde) drempel nemen waardoor het fietspad beter opgemerkt wordt.
- In de Schoolstraat houdt het fietspad op na de knik in de rijbaan. Automobilisten kunnen de fietsers goed zien die van op het fietspad rechtdoor rijden en waaraan ze voorrang van rechts moeten verlenen (wegcode artikels 12.3.1 en 12.4).
- De haaientanden voor de voertuigen die uit de Leie komen kunnen nu dichter bij de Schoolstraat geplaatst worden, waardoor die bestuurders meer zicht hebben op het verkeer in de Schoolstraat.
- Aan de overkant van de rijbaan begint het fietspad van de Schoolstraat richting Hoogkamerstraat na de knik in de rijbaan. Fietsers rijden daar gewoon rechtdoor naar het fietspad. Het verkeer dat de rijbaan volgt moet een bochtje maken, wat de snelheid zal drukken en de verkeersveiligheid ten goede komt.
Dat zijn dus 12 nieuwe puntjes, die de 12 van hierboven vervangen. Vanaf punt 13 blijft alles zoals het was.
De volledige herinrichting van de twee kruispunten (Sint-Amelbergalaan/Schoolstraat/Hoogkamerstraat die je hierboven ziet, gecombineerd met Luizemarktje - Kruispunt Leie/Cauwerburg en Tekenaarslaan - Kruispunt Leie/Cauwerburg) zou er dan als volgt uitzien:
Nogmaals volgens de gemeente Temse, ...
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
... en volgens de Fietsersbond afdeling Temse (nog altijd veel veiliger voor fietsers natuurlijk):
Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.
Wat zou hier nu weer "niet kunnen"
((Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 12:03:33; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-12-2014 10:26:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de infovergadering van 16 december ging het vooral over de nutswerken. De verkeersvoorzieningen komen op een latere infoavond nog aan bod is beloofd. De verkeerstechnische werken zullen in alle geval pas ten vroegste tegen het einde van 2015 beginnen, maar er konden nu toch al vragen over gesteld worden. Twee dingen interesseerden mij al zeker op die infoavond, waarop ik antwoord gekregen heb:
- Er kunnen nog aanpassingen gebeuren aan de wegmarkeringen (fietspaden, fietssuggestiestroken, fietsoversteekplaatsen, ...)
- Het is inderdaad niet normaal dat het fietspad en het voetpad onderbroken worden door een oprit (helemaal links bovenaan het plan).
Als gevolg van de uiteenzetting gegeven door iemand van het studiebureel van de weginrichting, heb ik hem volgende mail verstuurd, info aan onze schepenen van mobiliteit en openbare werken:
Citaat: |
Geachte heer,
Op de infoavond van 16 december 2014 sprak u over de Sint-Amelbergalaan als "een straat met fietssuggestiestroken die voldoende breed is om voor fietsers en het andere verkeer een eigen plaats te voorzien".
Fietssuggestiestroken hebben niet de bedoeling om een eigen plaats op de weg te creëren voor fietsers. Wettig kan dat zelfs niet want fietssuggestiestroken hebben wettelijk geen enkele betekenis. Ze maken gewoon deel uit van de rijbaan. Een fietssuggestiestrook kan alleen dienen om visueel de rijbaan te versmallen en om de autobestuurders er op te wijzen dat er fietsers op de rijbaan kunnen rijden, zoals u zelf later tijdens de uiteenzetting zei.
Sta me toe in verband met fietssuggestiestroken enkele opmerkingen te maken.
- De afmetingen van de Sint-Amelbergalaan op het plan zijn verkeerd aangeduid:
Aangezien fietssuggestiestroken deel uitmaken van de rijbaan, is de rijbaan geen 5,50 meter breed (2 x 2,75), maar wel 7,50 meter. Elke rijstrook is dus 3,75 meter breed.
- De wet bepaalt geen minimum breedte voor fietssuggestiestroken of voor fietspaden, maar er bestaan wel richtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Die richtlijnen zijn op het plan wel gevolgd voor de minimum breedte van de eenrichtingsfietspaden en zelfs voor de aanbevolen breedte van de tweerichtingsfietspaden, maar niet voor de fietssuggestiestroken. Het vademecum Fietsvoorzieningen bepaalt een minimum breedte van 1,20 meter voor fietssuggestiestroken, goten niet inbegrepen.
- Fietssuggestiestroken hebben als doel de rijbaan visueel te versmallen om de snelheid van het verkeer te temperen. Op een rijbaan van 7,50 meter breed hebben suggestiestroken van 1 meter breed geen enkel effect. Bij een dergelijke breedte worden zelfs fietssuggestiestroken aanbevolen van de maximum breedte van 1,50 meter, zeker in een zone 30. Onderstaande figuur komt uit het Vademecum Fietsvoorzieningen versie maart 2014, voor een rijbaanbreedte van 7,65 meter en een snelheid van 50 km/u:
- Het gedeelte van de rijbaan tussen de fietssuggestiestroken noemt men de 'rijloper'. Volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen is het gebruik van aslijnen op de rijloper te vermijden. Dat heeft als effect dat automobilisten altijd dichtbij of op de fietssuggestiestrook zullen rijden, waardoor de fietssuggestiestrook zijn versmallend effect van de rijbaan verliest. Het is dus geen goede optie om de Sint-Amelbergalaan te verdelen in twee rijstroken.
- Een rijloper van meer dan 5 meter breed (op het plan 5,50 meter) leidt tot hogere snelheden dan de 30 km/u die in de Sint-Amelbergalaan vooropgesteld wordt.
- Op het plan zijn de fietssuggestiestroken fel rood gekleurd. In de werkelijkheid moet dat vermeden worden, omdat rode tinten al te zeer refereren naar een fietspad. Voor veel weggebruikers is dat verwarrend omdat ze het verschil niet kennen tussen een wettelijk fietspad en een vrijblijvende fietssuggestiestrook, waarmee eigenlijk geen enkele weggebruiker rekening hoeft te houden.
- De Fietsersbond raadt het gebruik van fietssuggestiestroken alleen aan in omstandigheden waar een fietspad niet mogelijk is en waar de aandacht van automobilisten op fietsers moet gevestigd worden. In alle andere omstandigheden zijn fietssuggestiestroken zinloos, geven ze een vals veiligheidsgevoel aan fietsers en kunnen ze zelfs gevaarlijk zijn, omdat ze de indruk (de 'suggestie') kunnen geven dat fietsers alleen achter elkaar op het uiterste rechtse randje van de rijbaan mogen rijden, wat volgens de wegcode zeker niet het geval is, vooral in de bebouwde kom en op rotondes.
Als de Sint-Amelbergalaan echt voldoende breed is om een aparte plaats te voorzien voor fietsers en het andere verkeer, dan zijn eerder wettelijke fietspaden aan te raden. Maar ik twijfel er aan dat deze straat daarvoor geschikt is.
Dat de waarde, of beter gezegd de nutteloosheid van fietssuggestiestroken bij veel weggebruikers onvoldoende gekend is, blijkt uit de vraag naar meer fietssuggestiestroken die gesteld is van uit het publiek op deze infoavond.
Met vriendelijke groeten, |
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 18:53:22; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-12-2014 19:01:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Gelezen in de Gazet van Antwerpen van het weekend 20-21 december 2014:
(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)
Het artikel staat ook in Het Nieuwsblad en op de website van Het Nieuwsblad.
Ik lees in dat artikel dat er oversteekplaatsen voor fietsers komen op het kruispunt aan de Tinelplaats. Als ik het plan goed bekijk, komen daar helemaal geen oversteekplaatsen voor fietsers. Er komen wel plaatsen waar fietsers de rijbaan zullen moeten oversteken, maar dat is helemaal iets anders dan oversteekplaatsen voor fietsers. Dit staat in artikel 76.4 van de wegcode :
Citaat: |
76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
|
Het is trouwens niet toegelaten om oversteekplaatsen voor fietsers aan te brengen op kruispunten! Natuurlijk bedoelt men dat er ook verkeerslichten komen om fietsers te laten oversteken, maar ... men weet nog niet goed hoe die verkeerslichten veilig te regelen zodat er geen conflicten ontstaan tussen overstekende fietsers en afdraaiende automobilisten, zonder ... de fameuse vlotte autoverkeersdoorstroming in het gedrang te brengen (klik hier).
Terloops:
Ik dacht dat de winkelstraten ook bij het centrum behoorden, maar dat blijkt niet het geval te zijn voor de Kouterstraat, Pastoor Boelstraat, Vrijheidstraat, ...
Wat in het artikel "het centrum" genoemd wordt (Leie, Oeverstraat, Kasteelstraat), wordt volgens mij niet ontlast maar is al lang ontlast sinds de sluiting van de oprit naar de Scheldebrug, ergens in 2008 dacht ik. Maar wie ben ik ...
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 19:06:41; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|