Het is nu 29-03-2024 10:40:16
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Kan het kruispunt Hoogkamerstr/Schoolstr fietsveiliger?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2013 08:42:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit onderwerp komt ter sprake op de volgende vergadering van de commissie verkeer, op dinsdag 23 april 2013, om 20u de raadzaal op de zesde verdieping van het administratief centrum De Zaat ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2013 09:29:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de commissie verkeer van dinsdag 23 april 2013 zijn in een flits enkele plannen geprojecteerd. Het plan van dit kruispunt was er zeker bij, maar het verdween weer snel. Ik weet dus niet welke "versie" van alle bovenstaande plannen nu "actueel" is, maar dit is de laatste, ons bekende versie (als je op het plan klikt, en daarna nog eens klikt, kun je een vergroot plan bekijken):



Buiten de reeds vroeger gemaakte opmerkingen (klik hier), die nog steeds geldig blijven, komt er nog eentje bij door de herinrichting van het kruispunt Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan (klik hier). Zou het niet beter zijn om het tweerichtingsfietspad, dat vertrekt aan het kruispunt en naar de Leie gaat, langs de andere kant van de Leie te leggen tot aan het nieuw kruispunt Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan? Fietsers moeten dan de rijbaan niet oversteken op de plaats waar de Leie een bocht van bijna 90° maakt, wat zeker veel minder onveilig zal zijn.

In alle geval worden de "4 kruispunten" beschouwd als één project, waarvan de uitvoering waarschijnlijk volgend jaar (2014) zal kunnen gestart worden. Die "4 kruispunten" zijn:
- Cauwerburg/Leie/Tekenaarslaan (klik hier).
- Cauwerburg/Sint-Amelbergalaan (klik hier).
- Cauwerburg/Orlaylaan (klik hier).
- Hoogkamerstraat/Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan (dit hier).

(Aanpassing op 04-10-2015: Afbeelding op nieuwe host.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 09:48:24; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-10-2013 08:20:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de Commissie Verkeer van 30 september 2013 is gezegd dat deze werken nauw verband houden met de werken op het kruispunt Cauwerburg/Leie (klik hier). Door de rioleringswerken moeten de werken op dit laatste kruispunt eerst uitgevoerd worden (water loopt altijd naar beneden!).

De werken zullen starten na het bouwverlof van 2014 en zullen ongeveer een jaar duren!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-01-2014 10:36:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 10 januari 2014:



Hieruit blijkt dat het er dit jaar wel eens van zou kunnen komen!

Het staat ook op de website van Temse:



(Aanpassing op 12-01-2014: Artikel website Temse toegevoegd.)
(Aanpassing op 01-04-2014: Verdwenen krantenartikel hersteld.)

(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)[/size]
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 15:30:40; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-01-2014 18:41:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen op de website van Het Nieuwsblad:
Citaat:
Kruispunt dicht voor werken

ZATERDAG 18 JANUARI 2014, 03u00 | KUV

Temse - Het kruispunt van de Schoolstraat met de Hoogkamerstraat gaat twee dagen dicht.

Door voorbereidende werkzaamheden is er van maandag 20 tot en met vrijdag 24 januari verkeershinder in de Hoogkamerstraat, Schoolstraat, Edgard Tinelplaats en de Sint-Amelbergalaan. De werken passen in de heraanleg van het kruispunt.

Op dinsdag 21 en woensdag 22 januari moet voor het gemotoriseerd verkeer op de as Sint-Amelbergalaan/Schoolstraat een wegomlegging gevolgd worden via Schoolstraat en Houtkaai. Ook de lijnbussen moeten die omlegging volgen. Fietsers en bromfietsers kunnen wel passeren langs het kruispunt. 'Er worden proefsleuven gemaakt om de nutsleidingen exact te kunnen lokaliseren en in te meten op een plan', aldus ingenieur Peter Vandersnickt. 'Volgens de huidige timing van het studiebureau Technum zal de herinrichting in het najaar van 2014 of het voorjaar van 2015 van start gaan aan het kruispunt van de Leie en Cauwerburg. De werken aan het kruispunt Schoolstraat-Hoogkamerstraat zullen na de afwerking van het kruispunt Cauwerburg opgestart worden.'

Hetzelfde bericht stond ook in de krant Het Nieuwsblad van zaterdag 18 januari 2014:



De werken op het kruispunt Cauwerburg/Leie (klik hier) moeten dus wel degelijk eerst uitgevoerd worden alvorens aan dit kruispunt "Luizemarktje" zal begonnen worden. Dat zal ook heel wat later worden dan gezegd op de vergadering van de Commissie Verkeer van 30 september 2013 (zie hierboven). Volgens dit persartikel begint men pas aan het kruispunt Cauwerburg/Leie in het najaar van 2014 of in het voorjaar van 2015. Dan kan het gemakkelijk 2016 worden alvorens aan dit kruispunt "Luizemarktje" zal begonnen worden ...

(Aanpassing op 20-01-2014: Krantenartikel toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-02-2014 19:43:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Samen met het digitaal plan van het kruispunt Leie / Cauwerburg / Tekenaarslaan (klik hier) hebben we nu ook een recenter plan van de herinrichting van het kruispunt Hoogkamerstraat / Edgard Tinelplaats / Schoolstraat / Leie / Sint-Amelbergalaan. Het is een groot plan, waarvan hier een verkleinde afdruk:


Als je op de tekening klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.

Het kruispunt Hoogkamerstraat / Edgard Tinelplaats / Schoolstraat / Leie / Sint-Amelbergalaan vormt slechts een deel van dat plan:


Als je op de tekening klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je ook dit gedeelte van het plan veel groter en in detail bekijken.

Het loont de moeite om op de plans hierboven te klikken om ze te vergroten. Je kunt de details van de plans dan bekijken op deze grootte:



En dit is de legende van het plan om de kleurtjes te begrijpen en de gebruikte materialen te kennen:



We hebben nog wel even de tijd om dit gedeelte van het plan rustig te bekijken en onze eventuele opmerkingen te formuleren. Maar vanaf nu is daartoe de gelegenheid geschapen Knipoog ...

(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 16:01:28; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2014 19:53:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Onze opmerkingen en voorstellen tot verbetering van deze plannen, vooral op gebied van veiligheid voor fietsers natuurlijk, kun je tot nu toe vinden op de volgende locaties:

Hier voor het gedeelte van de rotonde op het kruispunt Leie/Cauwerburg, en de nieuwe ontsluitingsweg die vanaf de Zaat op de rotonde zal uitkomen (de Tekenaarslaan).

Hier voor het gedeelte tussen de Edgard Tinelplaats (het "Luizemarktje") en het kruispunt Leie/Cauwerburg (de rotonde).

Het gedeelte van de Schoolstraat volgt later nog Knipoog .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-09-2014 20:29:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit zijn dan de beloofde opmerkingen en voorstellen voor het gedeelte Schoolstraat/Sint-Amelbergalaan/Hoogkamerstraat. Aangezien onze voorzitter op 17 september 2014 een belangrijke vergadering heeft over deze zaken, is langer dralen niet meer mogelijk ... Hier zijn de plans:

Eerst zoals de gemeente Temse oorspronkelijk de herinrichting van dit kruispunt ziet:

Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.


En hieronder een voorstel dat veel minder onveilig is voor fietsers:

Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.


Wat is er zoal gewijzigd en aangepast?

  1. Rechts onderaan, de aansluiting met de Leie, is aangepast zoals het hier al besproken is.
  2. Waarom moeten de bushaltes verplaatst worden? Als ze blijven waar ze nu zijn (in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan) kan het voor fietsers veel minder onveilig gemaakt worden. Door de nieuwe bushalte midden op het plan van de gemeente worden fietsers van achter een bus(halte) en pal op een kruispunt (onzichtbaar) tussen het autoverkeer gesmeten, op een fietspad dat even verder dood loopt op de drempel van een voetpad, waar fietsers een tweede keer bruusk tussen het gemotoriseerd verkeer gesmeten worden.
  3. De bushaltes blijven dus waar ze nu zijn in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan. In de Schoolstraat wordt de bushalte richting Sint-Niklaas tot tegen het voetpad verschoven om meer plaats te laten voor de bushalte aan de overkant van de straat.
  4. Daardoor kunnen de fietsers die in de richting Schoolstraat rijden, geleidelijk tussen het gemotoriseerd verkeer komen. Dat gebeurt ruim vóór het kruispunt met de Leie.
  5. Een fietssuggestiestrook van minstens 1,20 meter breed vestigt er de aandacht van de automobilisten op dat er fietsers op de rijbaan komen, die van op het fietspad rechtdoor rijden en waaraan dus voorrang van rechts moet verleend worden (wegcode artikels 12.3.1 en 12.4).
  6. Die fietssuggestiestrook loopt verder tot in de Schoolstraat, maar houdt op ruim vóór de bushalte.
  7. Voor fietsers die van uit de Schoolstraat naar het kruispunt rijden komt ook langs de andere kant van de rijbaan een fietssuggestiestrook van minstens 1,20 meter breed, tot op de plaats waar fietsers op het fietspad kunnen.
  8. Op die plaats waar fietsers op het fietspad kunnen is de rechthoekige drempel schuin uitgevoerd.
  9. Waar de Leie aansluit op de Schoolstraat is een zebrapad aangebracht voor voetgangers (in de plaats van dat gevaarlijk fietspad van de gemeente).
  10. Over het fietspad naar de Leie is eveneens een zebrapad aangebracht.
  11. Er is een ruime aansluiting van het fietspad van de Leie op het fietspad Sint-Amelbergalaan - Schoolstraat, opdat alle soorten fietsen gemakkelijk de scherpe bocht zouden kunnen nemen. Een belijning verduidelijkt de voorrangsregeling.
  12. Het groenpleintje van het Luizemarktje is veel groter geworden (nóg meer mogelijkheid om parkeerplaatsen te maken? Triest ... ) en er hoeft minder onteigend te worden van de tuintjes Lach !
  13. Het fietspad over het kruispunt met de Hoogkamerstraat, van uit de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan, loopt een eind verder in de Sint-Amelbergalaan. Die straat is meer dan breed genoeg!
  14. Dat fietspad loopt uit op een fietssuggestiestrook, die versmalt tot een minimum van 1,20 meter breed.
  15. Aan de overzijde van de Sint-Amelbergalaan wordt eveneens een fietssuggestiestrook aangebracht van minstens 1,20 meter breed, tot op de plaats waar fietsers op het fietspad kunnen.
  16. Deze fietssuggestiestroken in de Sint-Amelbergalaan zijn beperkt in lengte.
  17. Alle fietssuggestiestroken zijn niet in het rood gekleurd om niet te verwarren met een fietspad.
  18. Waar fietssuggestiestroken aangebracht zijn, is geen middenstreep op de rijbaan, om een duidelijk versmallend (en autovertragend) effect te hebben.
  19. Door het fietspad aan de overkant van de straat, wordt de stopstreep voor het verkeerslicht van de Sint-Amelbergalaan wat korter en versmalt de rijstrook een beetje. Hij blijft wel breed genoeg voor het gemotoriseerd verkeer!
  20. De bocht van de Hoogkamerstraat naar de Sint-Amelbergalaan is wat ruimer gemaakt door het voetpad wat breder te maken, zodat afslaande voertuigen niet te kort over het fietspad zouden draaien.
  21. Aan de oprit in de Hoogkamerstraat mag het fietspad niet onderbroken worden door de oprit, maar moet de oprit onderbroken worden door het fietspad! Het fietspad hoort bij de voorrangsweg!
  22. Aan elke overgang fietspad-rijbaan zijn de drempels weggenomen om een volledig vlakke overgang te bekomen (fietsen hebben wielen, geen voeten om over drempels te stappen).
  23. Ik reken op fietspaden in asfalt ...

Tot daar de aanpassingen.

De volledige herinrichting van de twee kruispunten (Sint-Amelbergalaan/Schoolstraat/Hoogkamerstraat die je hierboven ziet, gecombineerd met Luizemarktje - Kruispunt Leie/Cauwerburg en Tekenaarslaan - Kruispunt Leie/Cauwerburg) zou er dan als volgt uitzien:

Volgens de gemeente Temse, ...

Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.



... en volgens de Fietsersbond afdeling Temse (veel veiliger voor fietsers natuurlijk):

Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.


Laat de commentaren maar komen Hihi ...

(Aanpassing 18-09-2014: Foutje in tekening verbeterd.)
(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 12:00:14; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-09-2014 21:48:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op die vergadering van 17 september 2014 is gebleken, dat De Lijn niet te vermurwen is en zijn bushaltes absoluut wil hebben zoals ze op het oorspronkelijk plan staan. De vier halteplaatsen zoals ze nu zijn, achteraan in de Schoolstraat en in de Sint-Amelbergalaan, zullen verdwijnen en vervangen worden door een bushalte ongeveer waar nu het Luizemarktje is, en een tweede bushalte in de Schoolstraat schuin daar tegenover.

Terug naar af dus op dat stukje. De punten van 2 tot 12 van het vorig voorstel hierboven vervallen noodgedwongen en worden vervangen door iets nieuws. Ik heb namelijk een nieuw voorstel, nog altijd veiliger voor fietsers.

Eerst nog even tonen hoe de gemeente Temse oorspronkelijk de herinrichting van dit kruispunt ziet:

Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.


En hieronder is een nieuw voorstel dat nog altijd minder onveilig is voor fietsers, en met de bushaltes naar de wens van De Lijn:

Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.


Wat is er nu gewijzigd en aangepast?

  1. Rechts onderaan, de aansluiting met de Leie, is ook hier aangepast zoals het hier al besproken is.
  2. De bushaltes staan dus zoals op het oorspronkelijk plan.
  3. De parkeerstrook in de Schoolstraat voor de moskee verdwijnt. Veel nut zal die toch niet hebben, omdat ze ligt voor de oprit van de parking van de moskee en voor nog een garagepoort.
  4. Ook een piepklein gepland plantsoentje naast die parkeerstrook verdwijnt.
  5. Daardoor kan de rijbaan van de Schoolstraat een knik maken ter hoogte van de afslag naar de Leie. Aangezien in de Hoogkamerstraat een gelijkaardige knik in de rijbaan ligt kan dat geen bezwaar zijn voor de bussen van De Lijn of voor andere voertuigen.
  6. De rijbaan van de Schoolstraat blijft even breed als op het oorspronkelijk plan.
  7. Door die knik kan het fietspad, dat van achter de bushalte richting Schoolstraat gaat, verder inspringen en in rechte lijn komen met de rijbaan van de Schoolstraat. Er is geen doodlopend einde meer tegen het voetpad.
  8. Dit fietspad is tevens verbreed van 1,50 meter tot 1,75 meter, zoals aanbevolen wordt door het Vademecum Fietsvoorzieningen.
  9. Dit fietspad is verhoogd aangelegd tot halfweg de oversteek van de afslag naar de Leie. De voertuigen die afslaan naar de Leie en over dat fietspad moeten rijden moeten dus een (afgeschuinde) drempel nemen waardoor het fietspad beter opgemerkt wordt.
  10. In de Schoolstraat houdt het fietspad op na de knik in de rijbaan. Automobilisten kunnen de fietsers goed zien die van op het fietspad rechtdoor rijden en waaraan ze voorrang van rechts moeten verlenen (wegcode artikels 12.3.1 en 12.4).
  11. De haaientanden voor de voertuigen die uit de Leie komen kunnen nu dichter bij de Schoolstraat geplaatst worden, waardoor die bestuurders meer zicht hebben op het verkeer in de Schoolstraat.
  12. Aan de overkant van de rijbaan begint het fietspad van de Schoolstraat richting Hoogkamerstraat na de knik in de rijbaan. Fietsers rijden daar gewoon rechtdoor naar het fietspad. Het verkeer dat de rijbaan volgt moet een bochtje maken, wat de snelheid zal drukken en de verkeersveiligheid ten goede komt.


Dat zijn dus 12 nieuwe puntjes, die de 12 van hierboven vervangen. Vanaf punt 13 blijft alles zoals het was.

De volledige herinrichting van de twee kruispunten (Sint-Amelbergalaan/Schoolstraat/Hoogkamerstraat die je hierboven ziet, gecombineerd met Luizemarktje - Kruispunt Leie/Cauwerburg en Tekenaarslaan - Kruispunt Leie/Cauwerburg) zou er dan als volgt uitzien:

Nogmaals volgens de gemeente Temse, ...

Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.



... en volgens de Fietsersbond afdeling Temse (nog altijd veel veiliger voor fietsers natuurlijk):

Klik op de tekening, en kik daarna nog eens voor een groter en duidelijker plan.


Wat zou hier nu weer "niet kunnen" Knipoog Vraag

((Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 01-05-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-05-2017 12:03:33; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-10-2014 08:26:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een belangrijke opmerking! Op dat oorspronkelijk plan van de gemeente Temse zijn niet alleen de fietssuggestiestroken te smal en in een verkeerde kleur getekend, er staat ook nog een belangrijke fout bij de aanduiding van de breedte van de rijbaan in de Sint-Amelbergalaan.



Een fietssuggestiestrook is onbekend in het verkeersreglement en heeft geen enkele wettelijke waarde. In tegenstelling met een fietspad maakt een fietssuggestiestrook integraal deel uit van de rijbaan. Het is bijgevolg totaal verkeerd om de breedte van een fietssuggestiestrook af te trekken van de breedte van de rijbaan.

Op het plan heeft elke rijstrook van de rijbaan een breedte van 2,75m en de (te smalle) fietssuggestiestroken een breedte van 1m. Een rijstrook heeft dus een totale breedte van 3,75m en niet 2,75m Uitroepteken

Op onze plans staan die afmetingen juist aangeduid Hihi .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-11-2014 09:45:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 13 november 2014:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


Een gelijkaardig artikel staat in Het Nieuwsblad en is ook te lezen op de website van deze krant.

Volgende maand wordt dus het 'definitief ontwerp' voorgesteld. Ik hoop dat het wat beters wordt dan het plannetje dat op de website van Het Nieuwsblad te vinden is:



Dit verschilt namelijk in vrijwel niets van het oorspronkelijk plan dat we begin dit jaar onder ogen kregen. Dat plan bevat heel wat onveiligheden voor fietsers!

Het is wel positief dat de fietspaden in asfalt zijn (hopelijk vlakker dan in de Hoogkamerstraat) en dat er gedacht wordt om een verkeerslichtfase groen voor fietsers (en voetgangers?) alleen te voorzien. De vraag is of dat in overeenstemming te brengen is met onze wegcode, want die zegt in het artikel 61.3.2 Lees :
Citaat:
61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Overal groen kan dus zomaar niet ...

(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 18:40:34; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-12-2014 13:22:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit staat tegenwoordig te lezen op de website van de gemeente Temse:



Het grote ogenblik nadert ... Daar zullen we al kunnen zien en horen in hoeverre met al onze opmerkingen (zie vanaf hier) rekening zal gehouden worden. Eén slag hebben we al zeker thuisgehaald: de fietspaden zullen niet aangelegd worden met betonstraatstenen zoals eerst voorzien was, maar het zal roodbruin asfalt worden Goed zo!! Nu maar hopen dat de fietspaden deskundig en vlak zullen aangelegd worden.

Allen daarheen!

Vooral iedereen die geïnteresseerd is in veiliger en aangenamer fietsverkeer in Temse.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-12-2014 18:22:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit zijn de meest recente plans van de herinrichting van de kruispunten Edgard Tinelplaats en Cauwerburg/Leie. De twee plans verschillen in details: het eerste bevat meer uit te voeren werken, het tweede meer verkeerstechnische details.

Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.


Als je op de figuur klikt, en daarna nog eens klikt, dan kun je het plan veel groter en in detail bekijken.


Met al onze bovenstaande opmerkingen (23 stuks!) is vrijwel geen rekening gehouden. Alle gevaarlijke punten voor fietsers blijven gevaarlijk, alle ondoordachte maatregelen voor fietsers blijven gehandhaafd. Triestig Triest Uitroepteken Laten we dat zo Vraag Vraag

Alleen zullen de fietspaden nu toch eindelijk in asfalt aangelegd worden inplaats van met betonstraatstenen.

(Aanpassing op 30-07-2015: Nieuwe linken naar figuren.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 30-07-2015 08:13:23; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-12-2014 10:26:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de infovergadering van 16 december ging het vooral over de nutswerken. De verkeersvoorzieningen komen op een latere infoavond nog aan bod is beloofd. De verkeerstechnische werken zullen in alle geval pas ten vroegste tegen het einde van 2015 beginnen, maar er konden nu toch al vragen over gesteld worden. Twee dingen interesseerden mij al zeker op die infoavond, waarop ik antwoord gekregen heb:

  1. Er kunnen nog aanpassingen gebeuren aan de wegmarkeringen (fietspaden, fietssuggestiestroken, fietsoversteekplaatsen, ...)
  2. Het is inderdaad niet normaal dat het fietspad en het voetpad onderbroken worden door een oprit (helemaal links bovenaan het plan).

Als gevolg van de uiteenzetting gegeven door iemand van het studiebureel van de weginrichting, heb ik hem volgende mail verstuurd, info aan onze schepenen van mobiliteit en openbare werken:
Citaat:
Geachte heer,


Op de infoavond van 16 december 2014 sprak u over de Sint-Amelbergalaan als "een straat met fietssuggestiestroken die voldoende breed is om voor fietsers en het andere verkeer een eigen plaats te voorzien".

Fietssuggestiestroken hebben niet de bedoeling om een eigen plaats op de weg te creëren voor fietsers. Wettig kan dat zelfs niet want fietssuggestiestroken hebben wettelijk geen enkele betekenis. Ze maken gewoon deel uit van de rijbaan. Een fietssuggestiestrook kan alleen dienen om visueel de rijbaan te versmallen en om de autobestuurders er op te wijzen dat er fietsers op de rijbaan kunnen rijden, zoals u zelf later tijdens de uiteenzetting zei.

Sta me toe in verband met fietssuggestiestroken enkele opmerkingen te maken.

  • De afmetingen van de Sint-Amelbergalaan op het plan zijn verkeerd aangeduid:

    Aangezien fietssuggestiestroken deel uitmaken van de rijbaan, is de rijbaan geen 5,50 meter breed (2 x 2,75), maar wel 7,50 meter. Elke rijstrook is dus 3,75 meter breed.

  • De wet bepaalt geen minimum breedte voor fietssuggestiestroken of voor fietspaden, maar er bestaan wel richtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Die richtlijnen zijn op het plan wel gevolgd voor de minimum breedte van de eenrichtingsfietspaden en zelfs voor de aanbevolen breedte van de tweerichtingsfietspaden, maar niet voor de fietssuggestiestroken. Het vademecum Fietsvoorzieningen bepaalt een minimum breedte van 1,20 meter voor fietssuggestiestroken, goten niet inbegrepen.

  • Fietssuggestiestroken hebben als doel de rijbaan visueel te versmallen om de snelheid van het verkeer te temperen. Op een rijbaan van 7,50 meter breed hebben suggestiestroken van 1 meter breed geen enkel effect. Bij een dergelijke breedte worden zelfs fietssuggestiestroken aanbevolen van de maximum breedte van 1,50 meter, zeker in een zone 30. Onderstaande figuur komt uit het Vademecum Fietsvoorzieningen versie maart 2014, voor een rijbaanbreedte van 7,65 meter en een snelheid van 50 km/u:


  • Het gedeelte van de rijbaan tussen de fietssuggestiestroken noemt men de 'rijloper'. Volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen is het gebruik van aslijnen op de rijloper te vermijden. Dat heeft als effect dat automobilisten altijd dichtbij of op de fietssuggestiestrook zullen rijden, waardoor de fietssuggestiestrook zijn versmallend effect van de rijbaan verliest. Het is dus geen goede optie om de Sint-Amelbergalaan te verdelen in twee rijstroken.

  • Een rijloper van meer dan 5 meter breed (op het plan 5,50 meter) leidt tot hogere snelheden dan de 30 km/u die in de Sint-Amelbergalaan vooropgesteld wordt.

  • Op het plan zijn de fietssuggestiestroken fel rood gekleurd. In de werkelijkheid moet dat vermeden worden, omdat rode tinten al te zeer refereren naar een fietspad. Voor veel weggebruikers is dat verwarrend omdat ze het verschil niet kennen tussen een wettelijk fietspad en een vrijblijvende fietssuggestiestrook, waarmee eigenlijk geen enkele weggebruiker rekening hoeft te houden.

  • De Fietsersbond raadt het gebruik van fietssuggestiestroken alleen aan in omstandigheden waar een fietspad niet mogelijk is en waar de aandacht van automobilisten op fietsers moet gevestigd worden. In alle andere omstandigheden zijn fietssuggestiestroken zinloos, geven ze een vals veiligheidsgevoel aan fietsers en kunnen ze zelfs gevaarlijk zijn, omdat ze de indruk (de 'suggestie') kunnen geven dat fietsers alleen achter elkaar op het uiterste rechtse randje van de rijbaan mogen rijden, wat volgens de wegcode zeker niet het geval is, vooral in de bebouwde kom en op rotondes.

Als de Sint-Amelbergalaan echt voldoende breed is om een aparte plaats te voorzien voor fietsers en het andere verkeer, dan zijn eerder wettelijke fietspaden aan te raden. Maar ik twijfel er aan dat deze straat daarvoor geschikt is.

Dat de waarde, of beter gezegd de nutteloosheid van fietssuggestiestroken bij veel weggebruikers onvoldoende gekend is, blijkt uit de vraag naar meer fietssuggestiestroken die gesteld is van uit het publiek op deze infoavond.



Met vriendelijke groeten,


(Aanpassing op 12-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 12-11-2015 18:53:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-12-2014 11:25:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik kreeg vlug antwoord op mijn bovenstaande mail:
Citaat:
Beste Jozef,

Dank voor uw terechte aanbevelingen.

Jammer dat we elkaar niet kunnen spreken hebben achteraf – dat had ik zeker interessant gevonden. Het is bij dit soort vergaderingen altijd een beetje een evenwicht zoeken tussen het vlot begrijpbaar maken van technisch diepgaande materie voor mensen die hier niet in thuis zijn. Ik geef hierbij toe dat mijn uitleg over het begrip fietssuggestiestroken niet helemaal correct was.

Ik zal uw bericht mee opnemen samen met de overige aandachtspunten die ik genoteerd had. In overleg met het gemeentebestuur zullen wij dan nog enkele beperkte aanpassingen doorvoeren naar aanleiding van het infomoment gisteren.

Vriendelijke groeten,

Dat ziet er dus al goed uit Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 4 van 8 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005