Het is nu 28-03-2024 12:54:40
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Het succes van de elektrische fiets.

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-08-2013 07:52:17    Onderwerp: Het succes van de elektrische fiets.
 Reageren met citaat  

Elektrische fietsen worden steeds meer gebruikt, en niet alleen door senioren. Twee artikels uit de Gazet van Antwerpen van woensdag 28 augustus 2013:

(klik op dit artikel - en klik daarna nog eens - voor een grotere, leesbaarder versie)

(Dit artikel staat ook gedeeltelijk op hun website.)



Ook op de website van Het Nieuwsblad staat hierover een artikel, evenals in de krant van woensdag 28 augustus 2013:



Als de fietspaden en andere fietsvoorzienigen beter en meer doordacht zullen gemaakt worden door het toenemend aantal elektrische fietsen, dan kunnen we dat alleen maar toejuichen en aanmoedigen.

De "snelle" elektrische fietsen, die nog aandrijfkracht leveren boven de 25km/u, kunnen wel een probleem vormen dat blijkbaar onderschat wordt. Dergelijke "fietsen" voldoen niet meer aan de bepaling van een rijwiel volgens het artikel 2.15.1 van de wegcode:
Citaat:
2.15.1. "Rijwiel": elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.

Als ze een gemiddelde snelheid van 45km/u halen, zoals in het artikel staat, dan kunnen dergelijke "snelle" elektrische fietsen zeker sneller dan 45km/u. Dan voldoen ze zelfs niet aan de bepaling van een bromfiets volgens het artikel 2.17 van de wegcode:
Citaat:
2.17. "Bromfiets":

ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;

ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :

elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;

elk vierwielig voertuig uitgerust met een motor waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor de motoren met elektrische ontsteking of, voor andere typen van motoren, met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur;

De maximale lege massa van de driewielige bromfietsen is beperkt tot 270 kg; deze van de vierwielige bromfietsen tot 350 kg; voor de elektrische voertuigen geldt die massa evenwel zonder de batterijen.

De driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van deze wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m, wordt beschouwd als bromfiets met twee wielen.

De niet-bereden tweewielige bromfiets wordt niet als voertuig beschouwd.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een bromfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

De voertuigen bestuurd door personen met een handicap, uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voort te bewegen, worden niet als bromfiets beschouwd.

Dergelijke elektrische fietsen moeten bijgevolg beschouwd worden als een motorfiets, volgens het artikel 2.18 van de wegcode:
Citaat:
2.18. "Motorfiets": elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een motorfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

Met alle gevolgen vandien op gebied van plaats op de rijbaan (niet op fietspaden!), verzekering, helmdracht, verplichte kledij (artikel 36 van de wegcode) ...
Citaat:
...
Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.

... tenzij de wegcode hiervoor zou aangepast worden, en of dàt wel aangewezen zou zijn ...

(Aanpassing op 29-08-2013: Krantenartikel Nieuwsblad toegevoegd.)
(Aanpassing op 04-02-2014: Half verdwenen krantenartikel Nieuwsblad hersteld.)
(Aanpassing op 30-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 30-12-2015 10:52:50; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-02-2014 17:19:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het succes is aanhoudend. Seniorenvereniging OKRA organiseert cursussen om te leren omgaan met elektrische fietsen. Uit Het Nieuwsblad van maandag 3 februari 2014:


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-03-2014 16:35:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De elektrische fietsen die blijven ondersteunen boven 25 km/u worden al "elektrische superfiets" genoemd. Een artikel uit Het Nieuwsblad van zaterdag 8 maart 2014:

(klik op dit artikel - en klik daarna nog eens - voor een grotere, leesbaarder versie)


Met dergelijke fietsen heb je inderdaad een probleem met de huidige verkeersreglementering. Misschien wordt dat nog wel eens aangepast?

(Aanpassing op 30-12-2015: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 30-12-2015 11:00:17; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-03-2014 12:55:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er wordt steeds bewuster omgegaan met het gebruik van de elektrische fiets. Steeds meer mensen ontdekken de voordelen en het gemak op gebied van mobiliteit. Sommige verenigingen organiseren cursussen om te wennen aan elektrische fietsen.

Twee artikels uit Visie, regio Waas en Dender, van vrijdag 21 maart 2014:

Klik op het artikel, en klik dan nog eens, voor een groter en leesbaar formaat.




(Aanpassing op 30-12-2015: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-01-2017 11:19:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat ooit begonnen is als een fiets voor ouderlingen wordt steeds meer een hip vervoermiddel voor jongeren. Zie dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 13 januari 2017 (klik om te vergroten):



Bromfietsen klasse A worden steeds meer vervangen door de "gewone" elektrische fiets. Wanneer nu ook onze wegcode wat fietsvriendelijker zou zijn voor de snellere elektrische fietsen, de zogenaamde "speed pedelecs", dan zouden ook die zonder moeite de bromfietsen klasse B grotendeels kunnen vervangen. Het zou dan op onze wegen en fietspaden wat minder lawaai maken en wat minder stinken. Maar zo denken onze wetgevers er nog niet over Triest. Hopelijk komen ze vlug tot inzicht en passen ze de wegcode aan ten voordele van de speed pedelecs.

Trouwens, al de nieuwe verkeersborden voor de speed pedelecs heb ik nog nergens gezien. Een speed pedelec is nu volgens onze wegcode een bromfiets klasse P, en niet klasse B zoals dikwijls verkeerdelijk in de pers vermeld wordt! Het is al eigenaardig dat een fiets geklasseerd wordt onder de bromfietsen! Maar bovendien mag je met een speed pedelec wel rijden op een fietspad dat is aangeduid met verkeersborden zoals geïllustreerd is in het krantenartikel.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-01-2017 13:56:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het valt op, hoe de fiets tegenwoordig naar voor geschoven wordt als een ideaal vervoermiddel om de (auto)verkeersknoop te ontwarren en om de vervuiling door al dat gemotoriseerd verkeer te verminderen. De frank (of de euro) van sommigen valt toch laat! En dat allemaal zonder de subsidies die elektrische auto's wel krijgen maar fietsen niet. De overstap van de auto naar de "snelle" elektrische fiets wordt door onze wetgever zelfs ontmoedigd, hoewel het hoe langer hoe duidelijker wordt dat meer auto's geen oplossing bieden.

Uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 14-15 januari 2017 (klik om te vergroten):



Vooral de voordelen van het gebruik en de verkoop van de elektrische fiets wordt in de schijnwerpers geplaatst. Uit de Gazet van Antwerpen van maandag 16 januari 2017 (klik om te vergroten):



Het blijft wachten op een fietsvriendelijker wetgeving voor deze fietsen, om nog heel wat meer mensen uit de auto te krijgen.

Terloops: ik had het hierboven pas vermeld, en in bovenstaand persartikel wordt alweer verkeerdelijk verklaard dat volgens de nieuwe wetgeving een "snelle" elektrische fiets gelijkgesteld wordt met een bromfiets klasse B! Een "snelle" elektrische fiets of een speed pedelec heeft zijn eigen klasse P, zijn eigen reglementering en zijn eigen verkeersborden!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-02-2017 18:45:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De elektrische fiets, en vooral de speed pedelec, begint nu zelfs aan een langzame opmars om koning auto van de troon te stoten als vervoermiddel voor de pendelaars naar en van het werk. Bekijk deze reportage met een filmpje van onze nationale tv-zender.



Het begon als een fiets voor ouderlingen, die later ook door jonge mensen werd gebruikt. Dan werd de elektrische fiets een concurrent voor de trein. Vervolgens deed de speed pedelec de verkoop van bromfietsen dalen. Nu lijkt de auto aan de beurt te zijn voor het woon-werkverkeer.

Dat allemaal zonder de subsidies die elektrische auto's wel krijgen, en elektrische fietsen niet.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-03-2017 16:52:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Fietsers beginnen niet alleen koning auto van de troon te stoten, fietsers subsidiëren zelfs ook nog de overheid! Het staat op de website van De Standaard:

Citaat:
01/03/2017 - Biz

Het wegvervoer zadelt de overheid op met zowel milieu- als ongevalkosten, en ook met almaar meer filekosten. © belga


De bijdrage van de Vlaming in het dekken van de maatschappelijke kosten van zijn verplaatsingen loopt heel sterk uiteen naargelang van het vervoermiddel, blijkt uit een rapport van het onderzoeksinstituut Transport&Mobility.

Fietsers subsidiëren overheid

Het rapport roept vragen op over de fiscale stimuli voor aardgaswagens

Lage kosten, grote besparingen: de fiets


De fietsers zijn de enige weggebruikers die de overheid helpen geld uit te sparen op de maatschappelijke kosten van de mobiliteit. Dat komt omdat ze dankzij het fietsen veel gezonder en ook langer leven. Waardoor de sociale zekerheid minder moet uitgeven.
Elke 100 kilometer met een gewone fiets levert een besparing voor de gezondheidszorg op van 43 euro. De ziekteverzekering spaart 24,4 euro uit voor wie 100 kilometer elektrisch rijdt.
Bij deze besparing is al rekening gehouden met de maatschappelijke kosten. Ongevalkosten zijn volgens het rapport van Transport&Mobility de belangrijkste maatschappelijke kostprijs. Maar die wegen niet op tegen de gezondheidsbaten.
Dat de baten van elektrisch fietsen lager liggen dan die van de gewone fiets, heeft te maken met de belastingen op energie en de hogere prijs van een elektrische fiets waardoor je meteen ook meer btw betaalt bij de aankoop.
In de studie wordt aangegeven dat de elektrische fietser wellicht te veel betaalt. Een stukje teruggeven van de maatschappelijke baten betekent in de praktijk dat de fietser recht heeft op een subsidie.
Voor de gewone fietser is die er overigens al. Die heeft recht op een woon-werkvergoeding. Het verklaart mee waarom de baten groter zijn. (pse)

Hoge kosten, weinig betalen: wegvervoer en luchtvaart

Veruit het grootste deel van het wegvervoer — van zowel personen als vracht — zadelt de overheid op met een zeer groot deel van de maatschappelijke kosten die ze veroorzaken. Het gaat om zowel milieu- als ongevalkosten en almaar meer filekosten. Sinds 2000 moet de overheid overigens een steeds groter aandeel voor haar rekening nemen. Hoe drukker het verkeer, hoe hoger het kostenaandeel van de overheid is geworden. Het is geen verrassing dat wie met een dieselbedrijfswagen rijdt, een van de kleinste bijdragen levert in de maatschappelijke kosten. Per 100 kilometer bedragen die 20,5 euro per persoon. Waarvan de bedrijfswagenbezitter zelf maar 21 procent of 4,3 euro bijdraagt. Wie privé met een diesel rijdt, draagt iets meer bij (42 procent). Maar het aandeel daalt wel al jaren. Het rapport roept verder vragen op over de recente fiscale stimuli voor aardgaswagens. Die zorgen er mee voor dat de maatschappelijke kosten voor de overheid bij aardgaswagens zeer groot zijn. Zelfs groter dan die voor bedrijfswagens op diesel.
Ten slotte scoort ook de luchtvaart ondermaats. Vliegen met een lagekostenmaatschappij mag dan zeer populair zijn, gevolg is wel dat de passagiers 92 procent van de maatschappelijke kosten — vooral milieuschade — die ze veroorzaken, afwentelen op de overheid. Wie een gewone vlucht neemt, doet het overigens niet beter. Hoe langer de vlucht, hoe groter de bijdrage van de overheid. (pse)

Veel betalen of subsidiëren: motorrijders en openbaar vervoer

Door hun hoge uitstoot en ongevallenrisico zijn de maatschappelijke kosten van motorrijders (ruim 16 euro) amper kleiner dan van wie met de auto rijdt (tussen 17 en 20 euro). Vroeger lagen de kosten van de motorrijders zelfs hoger. Toch is er een groot verschil: motorrijders betalen er ook de rekening voor. De overheid zorgt er via belastingen en heffingen voor dat de motorrijders meer betalen dan de kosten die ze veroorzaken. Ze betalen 18,67 euro per persoon per 100 kilometer.
Wie met een personenwagen op benzine rijdt, betaalde tot 2006 ook genoeg taksen en overheidsheffingen om alle maatschappelijke kosten te dekken. Maar dat aandeel viel de voorbije tien jaar gevoelig terug, tot 80 procent in 2014. Door de aanpassing van de verkeersbelasting en de belasting op de inverkeerstelling van voertuigen (BIV) is die terugval nu gestopt.
Ten slotte een buitenbeetje: het openbaar vervoer. De dekkingsgraad van het ticket om het openbaar busvervoer of de trein te gebruiken daalt almaar. Dat komt omdat de overheid zelf via de subsidies van bus en trein de maatschappelijke kosten grotendeels voor haar rekening neemt. Meer zelfs: de subsidiestroom is groter dan wat nodig is om al die kosten te dekken. Het rapport laat verstaan dat zoiets zin heeft als daardoor meer mensen vervoermiddelen met hoge maatschappelijke kosten per persoon inruilen voor het openbaar vervoer, waar die kosten per persoon gerekend lager liggen. (pse)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2017 18:46:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens dit artikel op de website van De Standaard gaat al één op de vijf werknemers met de fiets naar het werk, dat is 20%:
Citaat:
Een op de vijf met de fiets naar het werk

Meer mensen fietsen naar het werk, maar tegelijk boet de bedrijfswagen niet aan populariteit in. Vooral in Antwerpen wordt stevig gefietst.

03/03/2017 om 05:00 Binnenland


Het aantal werknemers dat vaak de fiets neemt om naar het werk te gaan, zit in de lift. Dat blijkt uit de tweede mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta. Die polste bij zijn klanten, 40.000 werkgevers uit de privésector. naar het woon-werkverkeer van 2016.
Het aantal fietsende pendelaars is, vergeleken met 2015, toegenomen met iets meer dan 13 procent. Tegenwoordig kiest een op de vijf al geregeld — daarom niet iedere dag — voor de fiets. Vooral in de provincie Antwerpen wordt stevig gefietst, in Wallonië heel weinig.
Nogal wat werknemers wisselen de fiets af met de eigen wagen (7,8 procent), een kleine minderheid doet dat met bus of trein. Het weer 's ochtends bepaalt de keuze.

Behalve aan de almaar aanzwellende files schrijft Dirk Wijns, directeur bij Acerta Consult, het succes van de tweewieler toe aan de stimuli die de fiets vandaag geniet. Zo wordt in een meerderheid van de bedrijven, afhankelijk van de afspraken in de sectoren, een fietsvergoeding uitgekeerd. Die bedraagt 0,23 euro per kilometer. 'Als je dagelijks 20 kilometer pendelt, kun je daarmee na een jaar een nieuwe fiets kopen', zegt Wijns.

Daarnaast bieden ook steeds meer werkgevers een bedrijfsfiets aan. Als dat een elektrisch exemplaar is, wordt afstand een minder groot obstakel. 'Fietsen is dan ook minder inspannend. Niet iedereen neemt graag eerst een douche als hij of zij bezweet toekomt op de job.'

En natuurlijk spelen algemene fenomenen als de aanzwellende files en de behoefte aan meer fysieke activiteit.

Het toenemende succes van de fiets belet niet dat de auto het meest gebruikte vervoermiddel is en blijft voor de werkende mens. Die wordt gebruikt door iets meer dan 71 procent van het aantal pendelaars, een lichte stijging van 0,3 procent.

Opmerkelijk is ook dat de populariteit van de bedrijfswagen niet afkalft, integendeel. Een op de tien werknemers rijdt in zo'n wagen van de firma naar het werk. Dat zijn er alweer 3,6 procent meer dan een jaar voordien. Het negatieve maatschappelijke imago dat rond de leasewagen hangt, heeft dus weinig impact op het terrein. 'Dat verbaast mij niet', vindt Wijns. 'Als iemand van de baas een auto aangeboden krijgt, gaat hij die niet weigeren. De voordelen, ook privé, wegen nog altijd zwaarder door.'

Daar komt bij dat voor veel werknemers het openbaar vervoer geen valabel alternatief biedt. De mobiliteitsbarometer toont aan dat het aandeel van het openbaar vervoer stagneert. De bus wint wat, de trein geeft terrein prijs.

Met deze bevindingen houdt de regering volgens Acerta best rekening als ze dit voorjaar het mobiliteitsbudget gaat regelen. Dat moet werkgevers meer opties geven dan de bedrijfswagen om hun werknemers tegemoet te komen. 'Als je de mensen in de plaats van een leasingwagen baar geld aanbiedt, bestaat de kans dat ze daarmee toch een eigen auto kopen', zegt Wijns. 'Daarmee staan we geen stap dichter bij een oplossing voor de files en de uitstoot.'

Tom Ysebaert

De auto blijft het meest gebruikte vervoermiddel voor woon-werkverkeer, vooral door de gesubsidieerde 'salarisauto's'. Maar het gebruik van de fiets stijgt langzaam maar zeker.

In de provincie Antwerpen gaat zelfs al drie op de tien werknemers met de fiets naar het werk, dat is 30%. Dat staat te lezen in dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 4-5 maart 2017:



Er zit dus nog veel mogelijke groei voor de fiets in al die andere provincies Knipoog, het aantal fietsende pendelaars is immers met iets meer dan 13% toegenomen vergeleken met 2015, dus op twee jaar tijd Uitroepteken

Wat een verschil met vroeger! Toen ikzelf in 1972 met de fiets op het werk verscheen, werd ik 'op het matje' geroepen bij mijn collega's "... of ik daar een gewoonte van ging maken om met de fiets naar het werk te komen. Dat past immers niet bij de 'standing' van een ingenieur!" Ik keek daar even raar van op, en ik heb geantwoord dat ik inderdaad zinnens ben om daar een gewoonte van te maken. Voor amper 10km ga ik zeker de auto niet nemen als het weer het toelaat. Tussen haakjes, ik was toen ook de enige niet-roker van de collega-ingenieurs. Ik vroeg toen of dat ook bij de 'standing' hoorde. In de loop van hun verdere loopbaan zijn al die collaga's om gezondheidsredenen gedwongen om te stoppen met het roken ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-03-2017 11:03:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ook al wordt de fiets steeds meer gebruikt voor woon-werkverkeer, in het algemeen wordt er steeds minder gefietst. Zelfs voor zeer korte verplaatsingen van gemiddeld amper 600 meter die gemakkelijk te voet kunnen afgelegd worden, nemen steeds meer mensen al vlug de auto. Dat blijkt uit dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van dinsdag 7 maart 2017 (klik om te vergroten).



Het artikel staat ook in Het Nieuwsblad van dinsdag 7 maart 2017, en je vindt het ook op de website van de Gazet van Antwerpen en van Het Nieuwsblad.

Er zit dus nog heel wat meer mogelijke groei voor de fiets bij het dagelijks gebruik ervan! Wordt het fietsgebruik onvoldoende bevorderd en aangemoedigd, of is dit kenschetsend voor de toenemende gemakzucht van de mens? Met alle nadelige gevolgen voor gezondheid, veiligheid, milieu, natuur, ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-04-2017 16:59:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van het lang weekend 15-16-17 april 2017 (klik om te vergroten).



Het is niet alleen een lastige klus om "de Belg" uit zijn auto te slepen, het is misschien nog moeilijker om hem te laten wandelen of op de fiets te krijgen. Nochtans hebben we allemaal benen gekregen die heel wat anders kunnen doen dan op een rem-, een gas- en een koppelingspedaal te drukken. En dat linkerbeen is zelfs een overbodig aanhangsel in een auto met automatische versnellingsbak.

De fiets, vooral de elektrische fiets, lijkt wel succesvol te zijn, maar de (bedrijfs)auto blijkbaar toch nog meer. Hoe lang zou dat nog kunnen blijven duren?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-04-2017 13:42:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het is triestig gesteld met de verplaatsingsmentaliteit van minstens 1 op de 5 Vlamingen. Dat blijkt uit dit artikel uit Het Nieuwsblad van donderdag 27 april 2017 (klik om te vergroten) ...



... en uit dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 27 april 2017 (klik om te vergroten)


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-11-2018 11:41:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat moet je weten om met wat kennis van zaken een elektrische fiets te kopen? En welke elektrische fiets? Dit artikel uit de bijlage "Check" bij Het Nieuwsblad van zaterdag 10 november 2018 zet je op weg (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-08-2019 09:02:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van vrijdag 23 augustus 2019:



De titel is misschien een beetje misleidend, maar de elektrische speed pedelecs zijn inderdaad bromfietsen volgens het verkeersreglement. Als er veel speed pedelecs verkocht worden, worden er dus veel bromfietsen verkocht.

Maar het krantenartikel is niet juist, als het de speed pedelecs zomaar klasseert bij de "B-bromfietsen". In het verkeersreglement vormen de speed pedelecs een klasse apart van de bromfietsen klasse A en klasse B. Op verkeersborden worden speed pedelecs apart aangeduid met de letter P. De motor van een speed pedelec werkt trouwens enkel als de berijder met de pedalen trapt. Een speed pedelec lijkt uiterlijk meer op een elektrische fiets dan op een bromfiets, waarvan de motor ook werkt als je niet trapt.

De stijging van de verkoop van "bromfietsen" is dus voornamelijk te danken aan de elektrische speed pedelec. Eigenlijk is dat een goede zaak, want hopelijk daalt daarmee de verkoop van bromfietsen met verbrandingsmotor. Ook al moeten we die snelle en bijna onhoorbare speed pedelecs nog wat gewoon worden in het verkeer, ik heb liever dat een elektrische speed pedelec mij inhaalt dan een bromfiets met verbrandingsmotor. Een elektrische speed pedelec laat tenminste geen stinkende uitlaatgaswalm achter zich, waar ik dan een hele tijd doorheen moet fietsen.

Mogelijk rijden er nu zelfs minder auto's, omdat sommige automobilisten overgeschakeld zijn op een speed pedelec. Ook dat is een goede zaak, want een auto is nog altijd een veel groter gevaar op de weg dan een speed pedelec.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-10-2019 08:04:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De opkomst van de leasingfiets is ook te danken aan het succes van de elektrische fiets. Dit stond in Jobat.be, als bijlage bij Het Nieuwsblad van zaterdag 28 september 2019 (klik om te vergroten).



Een veertigtal jaren geleden werd je als fietser eerder meewarig bekeken, als iemand die zich geen auto kon veroorloven om zich te verplaatsen. Dat is nu wel een beetje anders geworden Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005