Het is nu 29-03-2024 12:06:59
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting Stationsplein Temse

    -> Temse - Stationsbuurt Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-03-2011 11:38:32    Onderwerp: Herinrichting Stationsplein Temse
 Reageren met citaat  

Herinrichting Stationsplein Temse

De huidige stationsbuurt te Temse (maart 2011):
(klik op de afbeelding om ze groter te zien, de afbeelding opent in een nieuw venster)



De huidige stationsbuurt te Temse met straatnamen (maart 2011):



Op de vergadering op 28 februari 2011 over de herinrichting van het stationsplein van Temse werd er ook gepraat over hoeveel wagens parkeercapaciteit de buurt nodig heeft.

We wisten het niet en hadden er ook geen concrete cijfers van.

In het "Richtlijnenboek Mobiliteitseffectenstudies (Mobiliteitstoets en Mober) van november 2009 staan wel deze interessante grafieken die ook voor Temse gelden:

92% van de mensen die naar hun werk gaan, gebruiken het openbaar vervoer dus niet.
8% OVgebruikers is dus nog een beperkt aandeel dat kan toenemen.
Niet iedereen gebruikt de wagen om naar het station te gaan, maar het is wel duidelijk dat er ook marge moet voorzien zijn voor het aantal parkeerplaatsen.

Deze tabel geeft ook de drukte aan in Vlaanderen bij het woon-werkverkeer:

Te verwachten: het drukste tussen 7 & 8u 's morgens en tussen 16u & 18u 's namiddags.


Dus ben ik de wagens aan de stationsbuurt van Temse eens gaan tellen.

Getelde wagens op dinsdag 1 maart 2011, omstreeks 10 uur (een lukrake steekproef om te weten hoeveel wagens er gemiddeld staan in de stationsbuurt op een weekdag):


(bovenstaande luchtfoto heb ik onderaan een beetje gewijzigd, de verdwenen wagenverkoper aan het station gaf met z'n aanbod -dat te zien is op de luchtfoto- een verkeerd beeld dat doet denken aan een grote parking)

Foto's genomen tijdens de telling van de wagens op 1 maart 2011 rond 10u:
(klik op de afbeelding om ze groter te zien, de afbeelding opent in een nieuw venster)








Foto's genomen tijdens dezelfde dag van de telling van de wagens op 1 maart 2011 rond 17u:
(klik op de afbeelding om ze groter te zien, de afbeelding opent in een nieuw venster)



(Aanpassing op 31-12-2015: Afbeeldingen dichter gerangschikt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-03-2011 10:21:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 3 maart 2011:



Niet alles wat in de krant staat is noodzakelijk juist, maar het lijkt er toch op dat onze afdeling van de Fietsersbond nu als een ernstige gesprekspartner beschouwd wordt door de gemeente Temse: "We gaan praten met de Fietsersbond ...".

(Aanpassing op 22-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-11-2015 14:33:37; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 03-03-2011 20:51:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef, in verband met je tellingen: ik ben dinsdag (uitzonderlijk) met de wagen naar het station gegaan, en wat mij meteen opviel was dat er veel plaats was om te parkeren, in vergelijking met de wintermaanden. Dan komen er nog veel meer mensen met de auto dan nu blijkbaar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-03-2011 03:15:23    Onderwerp: Tellingen
 Reageren met citaat  

Hilde Habraken schreef:
Jozef, in verband met je tellingen: ik ben dinsdag (uitzonderlijk) met de wagen naar het station gegaan, en wat mij meteen opviel was dat er veel plaats was om te parkeren, in vergelijking met de wintermaanden. Dan komen er nog veel meer mensen met de auto dan nu blijkbaar.


Misschien heeft Jozef er ook tellingen gedaan, maar de tellingen uit bovenstaande berichten zijn van mijnentwegen hoor...

Natuurlijk, 't is maar een steekproef.
Als je mijn sjabloontje gebruikt en invult op enkele andere dagen, dan gaan we al 'n beter beeld krijgen...

Klik je op onderstaand sjabloon, dan heb je 't groter en kan je 't afdrukken in 't groter formaat...


_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-03-2011 08:58:28    Onderwerp: Re: Tellingen
 Reageren met citaat  

Trobken schreef:
Hilde Habraken schreef:
Jozef, in verband met je tellingen: ...


Misschien heeft Jozef er ook tellingen gedaan, ...

Neen, ik tel niet, ik mistel mij altijd en dan moet ik telkens opnieuw beginnen Lach .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-03-2011 11:35:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 11 maart 2011:



Dit is een eigenlijk een bevestiging van het artikel van 3 maart 2011 (zie hierboven). En weer lees ik: "We gaan praten met de Fietsersbond, ...". Ook een bevestiging dat onze afdeling van de Fietsersbond nu als een ernstige gesprekspartner beschouwd wordt door de gemeente Temse Lach .

(Aanpassing op 22-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-11-2015 14:34:52; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-06-2011 21:21:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Woensdag 8 juni 2011: Er zijn blijkbaar nog andere werken gepland aan dit pleintje (klik hier voor het ander werk):



Dit lijkt er op dat het een voetpad zal worden, dat waarschijnlijk met zebrapaden over de rijbanen het station zal verbinden met het trottoir op de Parklaan. Dat is tenminste mijn gok, want op de verst verwijderde rijbaan staan immers die rode puntjes (zie ook mijn foto van 29-05-2011 hier):



(Aanpassing op 21-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 16-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-12-2017 09:33:36; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-08-2011 20:47:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De herinrichting van het Stationsplein is begonnen met het rooien van de drie lindebomen die er stonden. Er sneuvelen dus geen twee bomen zoals ik eerst dacht (klik hier), maar alle drie.



De ontsluitingsweg (de Rik De Rycklaan) kon nog niet opengesteld worden omdat die nogal ondoordacht aangelegd is. De vrachtwagens van Belgomine konden immers de bocht aan het Stationsplein niet nemen (klik hier). Nu ja, weg dan maar met die drie linden, en gauw een papiertje met de "vergunning" erbij gehangen, waartegen men nog beroep kan indienen tot ... 3 september 2011 (het is nu 8 augustus 2011). Dat is de enige datum die op het papier staat.



Die vergunning hing er voorheen niet. Dat kun je zien op vroegere foto's. Ondertussen zijn de bomen wel al opgeruimd.

Aan de sleuven die in de rijbaan geslepen zijn kun je al zien hoe het verder gaat worden:



De bocht vanaf de ontsluitingsweg wordt dus ruimer. Het groen links onder op de foto verdwijnt en wordt rijbaan. Waar de Rik De Rycklaan uitkomt op de Parklaan komt een vluchtheuveltje. Wat er met de rijbaan rechts van de sleuf gaat gebeuren, dat weet ik ook niet.

(Aanpassing op 18-04-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 21-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-11-2015 15:24:37; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-08-2011 23:19:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals ik gisteren dacht is het gras al voor een stuk uitgegraven op de plaats waar het vervolg van de ontsluitingsweg moet komen.



Als je de uitgeslepen sleuven volgt vanaf de ontsluitingsweg, heb je een idee hoe de bocht naar de Parklaan zal verlopen.



Dat lijkt mij toch helemaal anders te zijn dan op het plan dat we ooit eens ter inzage gekregen hebben. Ik vraag me af of de as Rik De Rycklaan - Parklaan (richting Krijgsbaan) nu de voorrangsweg zal worden. Op dat plan was dat zo voorzien. Maar als er nu een vluchtheuveltje komt aan de toegang tot de Parklaan, dan lijkt dat toch anders te zullen worden.

Wat er gaat gebeuren met al het asfalt rechts van de rijbaan, waar het groene vraagteken staat, blijft voorlopig nog een raadsel. Hoe fietsers zullen moeten rijden vanaf de ontsluitingsweg naar de Parklaan richting Sint-Jorisstraat is ook nog niet duidelijk.

(Aanpassing op 22-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-11-2015 14:37:06; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-08-2011 21:13:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ter vervanging (?) van de drie lindebomen zijn nu twee bloembakken geplaatst met bloemen en één jonge boom, en een zitbank:



Waar hierboven het groene vraagteken stond, is nu het asfalt afgeschraapt. Zouden daar parkings komen?



Aan de toegang tot de Parklaan komt wel degelijk een vluchtheuveltje. Nu is het toch zo goed als zeker dat de bocht in de Parklaan behouden blijft als voorrangsweg, en dat niet de ontsluitingsweg-Parklaan richting Krijgsbaan de voorrangsweg wordt.



Als de toestand dus blijft zoals hij nu is, dan zullen de vrachtwagens die van Belgomine komen aan het stationsplein twee keer voorrang moeten verlenen: de eerste keer bij het verlaten van de ontsluitingsweg (onderstaande foto), de tweede keer bij het oprijden van de Parklaan (bovenstaande foto).



(Aanpassing op 21-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-11-2015 15:28:45; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-08-2011 20:47:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De bedoeling van de werken aan het stationsplein begint duidelijker te worden. De voorrangsregeling van de ontsluitingsweg tegenover het stationsplein wordt nog maar eens gewijzigd. Maar ons interesseert meer hoe de toestand wordt voor fietsers. Het fietspad van de ontsluitingsweg wordt verlengd voor het station, al zeker tot aan het fietsenrek. De verlenging wordt uitgevoerd met dezelfde tegels als op de ontsluitingsweg zelf. Als men slecht begonnen is, kan men evengoed slecht verder werken ... Hopelijk liggen de tegels hier wat vlakker dan op de Rik De Rycklaan.



Aan het fietsenrek lijkt het fietspad plots een voetpad te worden. Maar de tegels zijn nog opgebroken, dus is het nog wat afwachten wat het daar juist zal worden.



Een fietsoversteekplaats, zowat ter hoogte van de ingang van het station, leidt je richting Parklaan. De boordsteen is verlaagd tot greppelhoogte, maar je moet wel door de put van de goot. Je kunt de doortocht wel wat schuin nemen, waardoor het wat zachter gaat dan wanneer je recht door de goot moet fietsen.



Op het einde van de oversteekplaats is een hoekje van het pleintje weggenomen om de bocht naar rechts te kunnen nemen, en dat is opgevuld met ... tegeltjes. Als ik de greppel zie die voor en achter die tegeltjes ligt, en de verhoging aan de suggestiestrook, dan denk ik dat ik mijn bocht per fiets heel ruim zal nemen om deze tegeltjes te vermijden en recht op het asfalt uit te komen!



Nu is er wel een klein probleempje met de wegcode als ik vanaf hier per fiets naar links naar de Parklaan wil, richting Krijgsbaan: dan moet ik de volle witte lijn overschrijden om in de daartoe voorziene rijstrook terecht te komen, ...



... hier dus!



Er is nog iets als ik per fiets uit de richting Sint-Jorisstraat kom en via de tunnel naar de Guido Gezelleplaats wil fietsen. Volgens de wegcode geef je gewoon teken met de arm naar links (indien mogelijk), begeef je naar het midden van de rijbaan zonder de tegenliggers te hinderen, en sla je links af als de baan vrij is.

Nu is een eind voorbij de afslag naar links nog een fietsoversteekplaats aangebracht, blijkbaar om naar de Guido Gezelleplaats te fietsen. Wie gaat eerst de straat, waar hij moet zijn, voorbij fietsen om daarna terug te keren? Bovendien is het nogal onmogelijk om te fietsen in hoeken van 90° naar die fietsoversteekplaats. Verder lees ik in de wegcode (artikel 43.3) dat enkel fietsers die zich op een fietspad bevinden een oversteekplaats voor fietsers moeten gebruiken. En hier zijn geen fietspaden.



Eigenlijk een overbodige fietsoversteekplaats, dus.

(Aanpassing 24-06-2013: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 21-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 18:50:41; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 26-08-2011 15:01:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit lijkt mij wel erg veel kunst- en vliegwerk. Vanavond wordt de ontsluitingsweg geopend. Ik vermoed dat ze hier in sneltempo als kiekens zonder kop enkele ingrepen gedaan hebben om niet teveel tegenwind te krijgen van de pendelaars. Ik kijk er in elk geval niet naar uit om met de fiets naar het station te komen als die weg officieel open gaat. Ik heb al meerdere keren gemerkt hoe de vrachtwagens van Belgomine hun bochten nemen en aan welke snelheid ze komen aanrijden als ze de Parklaan indraaien...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-08-2011 20:18:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hilde Habraken schreef:
Ik heb al meerdere keren gemerkt hoe de vrachtwagens van Belgomine hun bochten nemen en aan welke snelheid ze komen aanrijden als ze de Parklaan indraaien...

Heel juist Hilde, dat heb ik ook al gemerkt en ondervonden. Als ik de vrachtwagen hoorde en zag afkomen ben ik zelfs wat verder op het asfalt gaan fietsen. Niet op die slechte suggestiestrook dus, maar flink er naast op het asfalt. De chauffeur leek het toch begrepen te hebben, en reed een heel eind van mij weg aan de andere kant van de Parklaan om mij in te halen. Ik blijf beweren dat we assertiever moeten fietsen, en automobilisten niet de kans mogen geven om ons weg te drukken of om rakelings langs ons te passeren.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-08-2011 19:36:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het voetpad aan de fietsenstalling is afgewerkt, maar ...



... het "rood gedeelte" is zeker (nog) geen fietspad! Het is immers niet aangeduid met een verkeersbord D7 of D9, of met twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Als het ooit een fietspad wordt, zullen de voetgangers op dit drietal meter voorzichtig moeten zijn, want dan moeten ze hier voorrang verlenen aan de fietsers ... Als het geen fietspad wordt, kan men zich afvragen waarom dit gedeelte heraangelegd is met aparte tegels?

Op deze plaats is zelfs nog een fietsoversteekplaats geschilderd! Met zeer bescheiden pijltjes - alsof men er wat beschaamd voor is - is aangeduid dat de fietsoversteekplaats in twee richtingen kan gebruikt worden ...



Het is mij niet heel duidelijk hoe de oversteekplaats vanaf de fietsenstalling dan zou moeten gebruikt worden:

  • Als men naar de Guido Gezelleplaats wil, wordt er dan van fietsers verwacht dat ze deze oversteekplaats tot op het einde afrijden, om dan in een onmogelijk scherpe hoek naar links terug te keren naar het tunneltje? Dat onmogelijk maneuver zal geen enkele fietser uitvoeren!

  • Als men naar de Parklaan richting Krijgsbaan wil, wordt er dan van fietsers verwacht dat ze in de bocht levensgevaarlijk gaan spookrijden om via de volgende oversteekplaats de overkant van de Parklaan te bereiken? Dat maneuver zal ik in alle geval nooit doen! Het doel van de oversteekplaats over de Parklaan wordt nu nog wat meer onduidelijk, aangezien daar geen pijltjes aanduiden in welke richting(en) die kan of mag gebruikt worden.

Er is gelukkig wel aan gedacht, om de boordstenen te verlagen aan de op- en afritten aan het station. Ongelukkig genoeg liggen er nog diepe greppels waar doorheen moet gefietst worden. Die greppels lagen er natuurlijk al, maar die boordstenen toch ook?

(Aanpassing op 21-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-11-2015 15:51:14; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-08-2011 15:59:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog iets op te merken in verband met de tweerichtings-fietsoversteekplaats die vertrekt vanaf de fietsenstalling. Op het verkeerspleintje rechts van die oversteekplaats (als je van de fietsenstalling komt) staat een verkeersbord D1 (blauw rond bord met witte pijl) :
Citaat:
Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.




Dat bord geldt ook voor fietsers en je mag dus niet langs de linkerkant voorbij het pleintje rijden, ook niet op de fietsoversteekplaats of op een fietssuggestiestrook, want die maken deel uit van de rijbaan! ... Tegenstrijdige signalen! Als dat geen melding verdient op het meldpunt fietspaden (referentienummer 723BCA378C)!

Tussen haakjes: de diepe greppels (de goten), waar fietsers nog doorheen moeten, zullen aangepast worden. Dat heeft schepen Verbeke gezegd op de vergadering van de gemeenteraad op 29 augustus 2011 Goed zo! .

(Aanpassing op 22-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-11-2015 14:39:05; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Stationsbuurt

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005