Het is nu 28-11-2024 20:06:04
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat

    -> Temse - Wilfordkaai Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-11-2021 08:13:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Er valt ook nog wat te vertellen over de hoek waar het lichtgroene wegenbouwwerktuig staat. Maar dat is voor straks.
(Zie hierboven.)

Dat lichtgroene wegenbouwwerktuig staat aan het kruispunt van de Consciencestraat met de Wilfordkaai. Vanaf dat kruispunt mag het gemotoriseerd verkeer de Wilfordkaai niet inrijden richting Markt. Motorvoertuigen mogen dus hier niet naar rechts afslaan vanuit de Consciencestraat.



Fietsers mogen dat wel, op dat smal strookje fietspad ...

Waarom is de straathoek dan zo heel ruim afgerond? Dat is heel wat anders dan de hoekverbinding van 90° tussen de nep-fietsoversteekplaats tegenover de Temsica en het fietspad daar. Dat is ook helemaal anders dan iemand op facebook beweert, dat "straten toch ook 90 graden op elkaar zijn". De hoek is juist, maar straten hebben minstens (ruim!) afgeronde hoeken.

Motorvoertuigen die vanaf de Markt langs de Wilfordkaai komen, mogen wel naar links afslaan naar de Consciencestraat. Maar daarbij moeten ze hun bocht zo ruim mogelijk nemen, volgens 5° van artikel 19.3 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
...
op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, ...



Deze ruim afgeronde hoek geeft er eerder aanleiding toe om de hoek "af te snijden", dan om de afslag naar links zo ruim mogelijk uit te voeren om de ingeslagen rijbaan rechts op te rijden. Juist daarom hadden wij voorgesteld om deze hoek veel minder af te ronden, zie de vergelijking tussen het oorspronkelijke plan en ons aangepast plan hierboven. Ook dat gebeurt dus niet. Ook dat was niet in de mate van het mogelijke.

Ik heb nu wel een bijkomend vraagje. Waarom zou de greppel een minder ruime bocht nemen dan de boordsteen? Er is nu een "ruimte" ontstaan tussen de greppel en de boordsteen. Waartoe zou dat dienen? Komt daar een groenstrookje Knipoog?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-11-2021 19:48:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Even een intermezzo ...

Dit autootje van de Vlaamse Waterweg staat al een tijdje doelloos op de oprit naar de promenade, aan het opengebroken gedeelte van de Wilfordkaai recht tegenover de Consciencestraat.



Het staat er al van bij het begin van de werken, zeker al van 15 september 2021, want het staat al van toen op een foto.

Zou het kunnen, dat men het "vergeten" was en dat het er nu niet meer weg raakt, zolang de werken niet klaar zijn Hihi? De enige weg om het onbeschadigd "vrij" te krijgen is immers langs de andere kant van de promenade, en door daar eerst enkele paaltjes weg te nemen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2021 21:55:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De fietsvoorzieningen op de Wilfordkaai, in de omgeving van het kruispunt met de Consciencestraat, worden dus in geen geval fietsvriendelijk, en zelfs met de veiligheid van fietsers wordt een loopje genomen.

We hadden nochtans ruim vooraf onze aanbevelingen aan de gemeente Temse medegedeeld. Met een e-mail op 3 november 2019 (twee jaar geleden!) schreven we over dit kruispunt het volgende aan de schepen van mobiliteit en aan de fietsambtenaar:
Citaat:
Kruispunt Wilfordkaai - Consciencestraat
  1. Zoals op ons vorig overleg al medegedeeld, zien we de "fietsoversteek" aan de Temsica, naast het zebrapad, helemaal niet zitten, evenmin als de overgang van tweerichtings- naar enkelrichtingsfietspad op deze plaats, om volgende redenen:
    • Fietsers, evenmin als andere bestuurders, kunnen niet rijden in hoeken van 90°.
    • Deze wegmarkering is niet opgenomen in de wegcode, en betekent bijgevolg wettelijk helemaal niets.
    • Fietsers die uit de Consciencestraat komen en richting Rik De Rycklaan rijden, moeten de Wilfordkaai twee keer dwarsen op een afstand van amper 20 meter.

    Daarom stellen we voor om het tweerichtingsfietspad door te trekken tot aan het kruispunt met de Consciencestraat, zoals het nu ook is.

  2. Het is logisch dat het tweerichtingsfietspad doorgetrokken wordt over het kruispunt tot in het enkelrichtingsgedeelte van de Wilfordkaai, dit is trouwens wettelijk verplicht volgens artikel 16 van het reglement voor de wegbeheerder, vermits het fietspad verder loopt na het kruispunt.
    Dit biedt het bijkomende voordeel dat fietsers die richting Rik De Rycklaan rijden, geen rekening moeten houden met tegenliggend autoverkeer om het tweerichtingsfietspad te bereiken.

  3. Het voetpad op de hoek van de westelijke kant van de Wilfordkaai en de Consciencestraat heeft een onnodig grote afronding. We stellen een kleinere afrondingstraal voor, en dat heeft de volgende voordelen:
    • Het benadrukt het eenrichtingsverkeer in dat gedeelte van de Wilfordkaai.
    • Het vermijdt dat het autoverkeer vanuit de enkelrichting-Wilfordkaai de bocht naar de Consciencestraat te kort neemt.
    • Het vergroot de zichtbaarheid van fietsers op het fietspad voor bestuurders die uit de Consciencestraat komen.


  4. De zebrapaden op de Wilfordkaai kunnen waarschijnlijk dichter bij het kruispunt met de Consciencestraat geplaatst worden (dit is niet aangeduid op de aangepaste tekening).

De tekeningen, die je hierboven kunt vinden, werden bijgevoegd.

We kregen daarna van het schepencollege de belofte, dat met onze opmerkingen rekening zal gehouden worden, in de mate van het mogelijke.

Maar bij de vordering van de werken bleek duidelijk dat er helemaal geen rekening gehouden werd met onze opmerkingen. Daarom hebben we op 17 oktober 2021 volgende e-mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de mobiliteitsdienst (met de vorige mail in bijlage):
Citaat:
Geachte ...

Hieronder onze mail van 3 november 2019 met onze aanbevelingen voor verbeteringen, onder andere bij de werken aan de fietspaden op de Wilfordkaai. Het schepencollege heeft daarna beloofd, dat met onze opmerkingen rekening zal gehouden worden, "in de mate van het mogelijke".
Bij het volgen van de vorderingen aan de werken lijkt het er toch goed op, dat met onze opmerkingen in het geheel geen rekening gehouden wordt ter hoogte van de Consciencestraat. Vergelijk de oranje lijntjes op de foto met het verloop van het fietspad op de tekening 'Wilfordkaai-Consciencestraat - origineel'.


In de omgeving van de Consciencestraat zullen de volgende rijbewegingen blijkbaar verwacht worden van fietsers om richting Rik De Rycklaan te rijden:
  • Bij het afslaan naar links vanuit de Consciencestraat:
    • Eerst voorrang verlenen aan alle verkeer van rechts en aan fietsers van links op het fietspad.
    • Het kruispunt links afslaand oprijden richting Rik De Rycklaan, naar de rechterkant van de rijbaan van de Wilfordkaai.
    • Ongeveer halfweg tegenover de Temsica juist voorbij het zebrapad, rekening houdend met gemotoriseerd verkeer uit beide richtingen, in een hoek van 90° naar links fietsen naar de "fietsgeleiding" (de nep-fietsoversteekplaats).
    • De rijbaan loodrecht oversteken.
    • Nog een hoek van 90° naar rechts fietsen naar het tweerichtingsfietspad richting Rik De Rycklaan, rekening houdend met andere fietsers die het fietspad volgen.
    • Het tweerichtingsfietspad volgen richting Rik De Rycklaan.

  • Bij het volgen van de Wilfordkaai richting Rik De Rycklaan:
    • Het kruispunt met de Consciencestraat voorbijrijden rechts van de rijbaan op de Wilfordkaai, tot het gemotoriseerd verkeer uit beide richtingen kan komen.
    • Ongeveer halfweg tegenover de Temsica juist voorbij het zebrapad, rekening houdend met gemotoriseerd verkeer uit beide richtingen, in een hoek van 90° naar links fietsen naar de "fietsgeleiding" (de nep-fietsoversteekplaats).
    • De rijbaan loodrecht oversteken.
    • Nog een hoek van 90° naar rechts fietsen naar het tweerichtingsfietspad richting Rik De Rycklaan, rekening houdend met andere fietsers die het fietspad volgen.
    • Het tweerichtingsfietspad volgen richting Rik De Rycklaan.


We vrezen dat de meeste fietsers dit op deze wijze ook slechts zullen uitvoeren "in de mate van het mogelijke", met alle twijfels, verwarring en gevaar als gevolg.

Met het doortrekken van het tweerichtingsfietspad tot voorbij de Consciencestraat, zoals we hadden voorgesteld met het plan 'Wilfordkaai-Consciencestraat - aangepast', zouden fietsers de volgende rijbewegingen kunnen uitvoeren om richting Rik De Rycklaan te rijden:
  • Bij het afslaan naar links vanuit de Consciencestraat:
    • Eerst voorrang verlenen aan fietsers van links en rechts op het fietspad, en opletten voor afslaand gemotoriseerd verkeer uit beide richtingen van de Wilfordkaai naar de Consciencestraat.
    • Direct naar links afslaan op het tweerichtingsfietspad richting Rik De Rycklaan.
    • Het tweerichtingsfietspad volgen richting Rik De Rycklaan.

  • Bij het volgen van de Wilfordkaai richting Rik De Rycklaan:
    • Zich naar het tweerichtingsfietspad begeven, links van de rijbaan, enkel rekening houdend met het gemotoriseerd verkeer dat achterop komt.
    • Het tweerichtingsfietspad volgen richting Rik De Rycklaan.


Dit zou het verkeer aan dat kruispunt veel logischer, duidelijker, eenvoudiger en veiliger maken voor fietsers die richting Rik De Rycklaan rijden, en bovendien een zogenaamde "fietsgeleiding" overbodig maken.
Voor fietsers die vanuit de richting Rik De Rycklaan komen maakt het geen verschil, behalve dat ze met de originele uitvoering kunnen gehinderd worden door overstekende fietsers uit de andere richting ter hoogte van de "fietsgeleiding" aan de Temsica.
We zouden het jammer vinden als de mate van ons voorstel zo onmogelijk is.

We vragen ons trouwens af, om welke reden deze "fietsgeleiding" in de twee rijrichtingen moet kunnen gebruikt worden?

Met vriendelijke groeten,
...

Tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst op 10 november 2021 is het hierover nogal stil gebleven. Het enige wat men kon zeggen is, dat "er aanpassingen gedaan werden, waaronder de markering van de fietsgeleidingsstrook".

Dat werd duidelijker, als ik even na het overleg van 10 november 2021 dit antwoord ontving, met de beslissing van het schepencollege (klik om te vergroten).



Ze hebben dus enkel de laatste zin van mijn e-mail gelezen, en ingezien dat twee rijrichtingen op deze nep-fietsoversteekplaats tot niets dienen. Ze zien jammer genoeg niet in, dat deze hele nep-fietsoversteekplaats tot niets dient, en dat de hele inrichting zeer verwarrend voor fietsers is en daardoor zelfs niet veilig!

Wordt zeker nog vervolgd Hihi Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-12-2021 08:38:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Misschien kan de beloofde fietszone in 2022 aan al dat knoeiwerk op de Wilfordkaai ter hoogte van de Temsica wat verhelpen, maar ook dan moet het gemeentebestuur willen luisteren.

De voorwaarde is, dat deze fietszone uitgebreid wordt op de Wilfordkaai tot voorbij de Temsica, tot even voorbij de plaats waar de "fietsgeleiding" naast het zebrapad zal komen.

Fietsers mogen dan zonder problemen de helft van de rijbaan gebruiken als ze richting Rik De Rycklaan rijden. Al het gemotoriseerd verkeer is verplicht achter fietsers te blijven in een fietszone. Waar het tweerichtigsfietspad begint, links van die rijbaan, kunnen fietsers dan helemaal op de linkerkant van die rechterhelft rijden en naar links afslaan naar het tweerichtingsfietspad. Als er tegenliggers komen op de andere helft van de rijbaan, moeten fietsers even wachten om hen voorrang te verlenen. Dat wachten mag echter niet gebeuren op het zebrapad (artikel 40.5 van het verkeersreglement). Alle achteropkomend gemotoriseerd verkeer moet dan eveneens wachten achter de fietsers.

De "fietsgeleiding", die op zichzelf al niets betekent, dient dan ook geen enkel doel meer en moet verwijderd worden om alle misverstanden te voorkomen. Het is wel jammer dat deze "fietsgeleiding" er veel eerder zal aangebracht worden, dan de fietszone zal ingericht worden. Fietsers zullen bijgevolg een tijd met deze wegmarkering geconfronteerd worden.

Het oprijden van het tweerichtingsfietspad, onder een hoek van 90°, blijft een onopgeloste flater.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-12-2021 20:36:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze fietsactie van 4 december 2021 hebben we beslist om het bovenstaande mede te delen aan het schepencollege. Daarom is volgende e-mail op 6 december 2021 verstuurd naar het schepencollege van Temse.
Citaat:
Geachte burgemeester,
Geachte schepenen,

Fietsersbond Temse is wat teleurgesteld over het antwoord van het College, geformuleerd in het bericht YB/581.1/21/VC 21_19 oktober 2021/CBS 25 oktober 2021 van 8/11/2021, op onze voorstellen en aanbevelingen in verband met de heraanleg van de Wilfordkaai, in onze mail van 17 oktober 2021.

Maar nu in het centrum van Temse een fietszone gepland is, zien we een nieuwe mogelijkheid om het fietsersprobleem ter hoogte van de Temsica op te lossen.

Het volstaat om de fietszone op de Wilfordkaai te laten doorlopen tot even voorbij het zebrapad dat er volgens plan zal komen ter hoogte van de Temsica.
  • Fietsers die de Wilfordkaai volgen richting Rik De Rycklaan, mogen in de fietszone niet ingehaald worden door motorvoertuigen. Vanaf het kruispunt met de Consciencestraat moeten deze fietsers dan enkel rekening houden met tegemoetkomende motorvoertuigen om het tweerichtingsfietspad te bereiken. Fietsers kunnen dus links van hun rijbaanhelft blijven rijden, en als er geen tegenliggers (meer) zijn, schuin naar het tweerichtingsfietspad rijden zoals voorheen.

  • Fietsers die uit de Consciencestraat komen en naar links afslaan, richting Rik De Rycklaan, moeten eerst voorrang verlenen aan alle bestuurders die de Wilfordkaai volgen. Maar eenmaal afgeslagen kunnen deze fietsers dezelfde rijbeweging uitvoeren om het tweerichtingsfietspad te bereiken.

De signalisatie van het begin van het tweerichtingsfietspad moet dan wel duidelijk zichtbaar aangebracht worden voor fietsers die richting Rik De Rycklaan rijden.
De dwarse fietsgeleiding naast het zebrapad ter hoogte van de Temsica dient dan tot niets meer in deze fietszone, kan enkel voor verwarring en onduidelijkheid zorgen, en hoeft niet aangebracht te worden.

Fietsersbond Temse hoopt dat met dit voorstel rekening wordt gehouden.

Met vriendelijke groeten,
...

Alweer op hoop van zegen ...


(Aanpassing op 22-12-2012: Typefoutje verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-12-2021 20:13:13; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-12-2021 21:29:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen zijn op de Wilfordkaai enkele verkeerstekens voor fietsers bijgeplaatst.

Komende van de Rik De Rycklaan of vanuit het fietstunnelke, begint ongeveer onder de Scheldebrug een echt fietspad, aangeduid met het verkeersbord D9.



Het fietspad mag dus niet gebruikt worden door bromfietsen klasse B of door speed pedelecs. Het is een tweerichtingsfietspad, maar aan het verkeersbord kun je dat niet zien.

In de andere richting, naar de Rik De Rycklaan of naar het fietstunnelke, blijft het (voorlopig nog altijd) een pad voorbehouden voor fietsers en voetgangers.



Hier moeten dus ook bromfietsers klasse A het fietspad verlaten en op de rijbaan van de Rik De Rycklaan rijden.

Het tweerichtingsfietspad dat onder de Scheldebrug begint, is (nog) niet aangeduid waar het begint aan zijn ander uiteinde, ter hoogte van de Temsica, zoals we dat gevraagd hebben met onze e-mail hierboven. Maar daar staat wel al een ander verkeersbord voor fietsers.



Bestuurders van rijwielen mogen dus helemaal niet meer verder rijden vanaf de Temsica richting Scheldebrug! een verbodsbord is immers geldig als het rechts van je staat. Bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs mogen wel verder.

Zou men dat menen? Of kent men de betekenis niet van dit verbodsbord?

Op het fietspad zelf, ter hoogte van de Temsica, staat nog zo een verbodsbord voor fietsers, zo goed als onzichtbaar als je daar komt aanfietsen.



Het is duidelijk de bedoeling dat je hier het fietspad niet naar links zou verlaten. Dat is ook niet de bedoeling, maar zal dat werken met dit zo goed als onzichtbaar verbodsbord?


(Aanpassing op 22-12-2021: Verduidelijking tweerichtingsfietspad.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-12-2021 20:26:36; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2021 20:37:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Wilfordkaai is ondertussen geasfalteerd en voorzien van wegmarkeringen. En welke wegmarkeringen!

Het enkelrichtingsfietspad is nu doorgemarkeerd over het kruispunt met de Consciencestraat.



Ik vraag mij nu wel af, waarom er eigenlijk geen haaientanden zijn aangebracht vóór dat fietspad voor het verkeer dat uit de Consciencestraat komt. In de Consciencestraat staat immers eenB1. Dat moet ik nog eens nazien.

Maar niettegenstaande ons voorstel om dat niet te doen, is er ter hoogte van de Temsica toch een "fietsgeleiding", een nep-fietsoversteekplaats dus, aangebracht naast het zebrapad.



Daar komt nog bij, dat bestuurders van rijwielen — ook fietsers horen daarbij — niet verder mogen rijden dan dat stippellijntje van die nep-fietsoversteekplaats, want daar staat eenC11 rechts van de openbare weg. Bestuurders van rijwielen mogen evenmin het fietspad links van de rijbaan gebruiken, want dat staat niet aangeduid als fietspad, zichtbaar vanaf hier. Fietsers en bestuurders van andere rijwielen kunnen dus enkel ... terugkeren op het enkelrichtingsfietspad.

Zelfs met een aanduiding als fietspad links van de rijbaan, telt nog altijd de rechts geplaatste C11: Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen.

Dat geldt dus niet voor bromfietsers klasse A of B of voor bestuurders van speed pedelecs. Die mogen verder rijden op de rijbaan.

Ik vraag mij trouwens af hoe fietsers zich "geleid" voelen met deze wegmarkering, want ze bevat ook nog twee eigenaardigheden.
  1. Ze mag niet gebruikt worden vanaf het fietspad voor de Temsica, want daar staat een verbodsbord C11. Welke betekenis hebben die haaientanden dan?



  2. Ze mag wel gebruikt worden vanaf ... het voetpad aan de overkant van de Temsica. Dat is toch de betekenis van het fietslogo op deze wegmarkering volgens het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV.



    Moeten fietsers dan op het voetpad rijden om deze "fietsgeleiding" te gebruiken? Is dat niet verboden in de bebouwde kom, tenzij voor kinderen jonger dan 10 jaar?

    Of is dat soms een fietspad tegenover de Temsica? Leidt het zebrapad ernaast dan niet naar een voetpad maar naar een fietspad?

    Maar blijkbaar is het toch geen fietspad, want het staat niet aangeduid als fietspad.



    Wat er wel staat is een verkeersbord F50. Maar dat mag er niet staan volgens het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV ...

De weg is nog niet officieel opengesteld, dus het kan nog veranderen. Maar als er niets wijzigt, zullen er uiteraard enkele vragen gesteld worden aan de wegbeheerder Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-12-2021 17:48:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik vraag mij nu wel af, waarom er eigenlijk geen haaientanden zijn aangebracht vóór dat fietspad voor het verkeer dat uit de Consciencestraat komt. In de Consciencestraat staat immers eenB1. Dat moet ik nog eens nazien.
...
De weg is nog niet officieel opengesteld, dus het kan nog veranderen. Maar als er niets wijzigt, zullen er uiteraard enkele vragen gesteld worden aan de wegbeheerder Knipoog.
(Zie hierboven.)

In de Consciencestraat zijn inderdaad geen haaientanden aangebracht.



Ik had gevreesd dat die haaientanden voor het zebrapad zouden gestaan hebben. Dat is gelukkig niet het geval, en zonder haaientanden moet voorrang verleend worden ter hoogte van het verkeersbord B1 zelf. Voor mij niet gelaten Hihi.

Maar de weg is nu wel opengesteld en er is niets veranderd. Dus heb ik enkele vragen gesteld aan onze schepen van mobiliteit, aan de politie en aan de dienst mobiliteit van Temse.
Citaat:
Geachte ...


De verkeerssignalisatie en de wegmarkering op de Wilfordkaai ter hoogte van de "Temsica" roept bij mij enkele vragen op, waarvan ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden.

Tegen al de voorstellen van onze Fietsersbondafdeling in, is daar nu de "fietsgeleiding" aangebracht naast het zebrapad.

  1. Het fietslogo op die "fietsgeleiding" duidt aan dat die enkel mag gebruikt worden vanaf het voetpad(!) aan de overkant van de straat van de "Temsica", want een fietspad is daar niet. Nochtans mogen fietsers in de bebouwde kom niet op het voetpad rijden, tenzij ze jonger zijn dan 10 jaar (artikel 9.1.2.5° van het verkeersreglement). Is dat normaal?

  2. Deze "fietsgeleiding" mag dus niet gebruikt worden vanaf het fietspad voor de "Temsica". Wat is dan de betekenis van de haaientanden op het fietspad aan die kant?

  3. Wat moeten fietsers doen als ze, na het gebruik van deze "fietsgeleiding", op het fietspad voor de "Temsica" terecht komen? Naar rechts afslaan mag niet, want er is geen fietspad aangeduid aan de linkerkant van de rijbaan (artikel 9.1.2.1°, tweede alinea van het verkeersreglement). Ze kunnen dus wettelijk enkel naar links afslaan en via het enkelrichtingsfietspad terugkeren van waar ze gekomen zijn.

  4. Bovendien staat er juist voorbij het stippellijntje van deze "fietsgeleiding" een verbodsbordC11 dat de toegang verbiedt voor alle bestuurders van rijwielen, dus ook van fietsers. Dat verbodsbord geldt voor de hele openbare weg links van dat bord. De toegang verder in de richting van de Rik De Rycklaan is dus hoedanook verboden voor bestuurders van rijwielen. Alleen bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs mogen verder rijden op de rijbaan. Waarom mogen fietsers wettelijk niet meer verder langs deze toeristische uitgang van Temse?

  5. Verder staat er nog een verkeersbord F50 op de Wilfordkaai dat een oversteekplaats aankondigt voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

    Daar is evenwel geen oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de Wilfordkaai, maar wel een "fietsgeleiding" aangebracht. Volgens de wegcode mag dit verkeersbord F50 enkel gebruikt worden bij een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen. Dit verkeersbord F50 mag zelfs volgens de uitvinders van deze "fietsgeleiding" niet gebruikt worden om de "fietsgeleiding" aan te kondigen. Dat staat in het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV.

Met vriendelijke groeten,

...

Zoals gewoonlijk wordt de correspondentie van onze afdeling afgesloten met ons logo, maar voor deze e-mail is er nog deze tekst bijgevoegd:
Maak alles beter voor fietsers, word lid van de Fietsersbond:
www.Fietsersbond.be/ikwordlid
Hihi

Ik ben benieuwd of hierop een antwoord zal komen, en van wie, en welk antwoord dat zal zijn Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-12-2021 20:28:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het schepencollege van Temse stuurt ons dit antwoord op ons voorstel, geformuleerd op 8 december 2021 (klik om te vergroten).



Het kan dus niet, en de reden is aannemelijk: men kan geen fietszone maken op een plaats waar fietspaden zijn.

Dat is wel iets dat we in het oog moeten houden, als de goedgekeurde fietszone er komt in Temse. Die zal immers juist lopen tot aan de hoek van de Wilfordkaai met de Consciencestraat. En juist op die hoek ligt een fietspad. Dus ... zal het gedeelte met het fietspad juist buiten die fietszone moeten liggen Hihi.
Ook in de Kasteelstraat, vanaf de rotonde, is er trouwens een stukje fietspad, dat dan ook juist buiten de fietszone zou moeten liggen ...

Maar dat is dus voor later.

Het valt mij wel op, dat ons schepencollege een rare manier van communiceren heeft. Er zijn drie redenen gegeven waarom aan onze opmerking geen gevolg gegeven wordt:
  • De eerste reden heeft met de zaak helemaal niets te maken. We vragen niet om een borduur te verlagen.

  • De tweede reden is dus aannemelijk, alleen snap ik niet wat de Nijsstraat daarbij te pas komt.

  • De derde reden is eerder een antwoord dat beter in hun gemotiveerd advies van 25 oktober 2021 zou gestaan hebben, als antwoord op onze e-mail van 17 oktober 2021. Want ook deze reden heeft niets te maken met deze vraag van ons, maar wel met onze vraag van 17 oktober 2021.

Ondertussen wachten we nog op antwoord op ons e-mailtje van 22 december 2021, met vragen over fouten die gemaakt zijn tegen de wegcode. Zouden ze daar ook geen verder gevolg aan geven?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-12-2021 08:31:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog iets dat ik niet heb opgemerkt, maar we hebben ook nog aandachtige leden in onze Fietsersbondafdeling Knipoog. Ik kreeg deze foto.



De parkeerplaatsen bestaan dus nog altijd op de plaats waar het enkelrichtingsfietspad op de Wilfordkaai eindigt. Normaal gesproken mag je niet stilstaan of parkeren op minder dan 5 meter van de plaats waar fietsers verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden (artikel 24.2° van het verkeersreglement), maar langs die kant kan de automobilist wettelijk niet weten dat daar een fietspad eindigt. Hem valt dus niets te verwijten. Het is de gemeente Temse die daar geen parkeerplaats mag aanduiden!

De Wilfordkaai is dus opengesteld voor het verkeer vooraleer ze volledig is afgewerkt zoals het op het oorspronkelijk plan voorzien is.



De parkeervakken zouden immers verplaatst worden naar de andere kant van de straat op dat gedeelte van de Wilfordkaai, en de rijbaan zou moeten komen waar nu de parkeervakken zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-12-2021 09:14:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is nog meer! Het dienstorder MOW/AWV/2017/ van het Agentschap Wegen en Verkeer, dat de "fietsgeleiding" omschrijft en bepaalt, wordt volgens mij met de voeten getreden op de Wilfordkaai.

Maar om zeker te zijn heb ik het aan AWV zelf gevraagd met deze e-mail naar hun klantendienst.
Citaat:
Geachte,

Bij de heraanleg van de Wilfordkaai in Temse is de fietsgeleiding aangebracht, gedefinieerd in het dienstorder MOW/AWV/2017/ van AWV, even na het kruispunt met de Consciencestraat, in de richting van de Rik De Rycklaan.


Buiten het feit dat het fietspad links van de openbare weg, waar deze fietsgeleiding naartoe leidt, niet is aangeduid met een verkeersbord D7 of D9, is er evenmin een toeleidend fietspad naar deze fietsgeleiding. Het verhoogde pad rechts van de rijbaan op de foto is geen fietspad.

In het dienstorder MOW/AWV/2017/ lees ik:
Dit betekent dat deze voorziening niet wordt aangebracht als er geen toeleidende fietspaden zijn of indien de toeleidende fietspaden niet naar de oversteek toeleiden, maar naar een andere richting ...

Mag hier deze fietsgeleiding dus aangebracht worden? Graag vernam ik uw mening hierover.

Met vriendelijke groeten, ...

Van deze e-mail is een kopie verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit. Ik doe niets in het geniep Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-12-2021 10:20:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Enkele van mijn vragen staan nu ook opgesomd op Editietemse en daar staat deze reactie bij van "de meerderheidspartij N-VA".
Citaat:
Fietsers dienen aan de fietsoversteekplaats over te steken om zo op het dubbel richtingsfietspad te komen richting Steendorp. Deze werfzone is nog niet opgeleverd, er dient eerst nog een rondgang en controle te gebeuren.

Het staat zelfs op hun website (klik om te vergroten).



Daar wil ik ook wel even op reageren:
  1. Deze werfzone is nog niet opgeleverd, er dient eerst nog een rondgang en controle te gebeuren.
    Maar de "werfzone" is wel al volledig opengesteld voor alle verkeer, ook al is blijkbaar een en ander (nog) niet in orde voor het fietsverkeer.
    Is dat normaal? Zou een "werfzone" ook opengesteld worden als een aantal zaken niet in orde zijn voor het gemotoriseerd verkeer?

  2. Fietsers dienen aan de fietsoversteekplaats over te steken om zo op het dubbel richtingsfietspad te komen richting Steendorp.
    • Het dubbel richtingsfietspad richting Steendorp is er (nog) niet. Het is niet aangeduid met een verkeersbordD7 ofD9.



    • Blijkbaar gebruikt "de meerderheidspartij N-VA" de termen en de regels van het verkeersreglement wat naar eigen goeddunken. Er is namelijk geen fietsoversteekplaats (artikel 76.4 van het verkeersreglement) maar wel de fietsgeleiding van het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV.

    • Bovendien steken fietsers niet over. Evenals het gemotoriseerd verkeer rijden fietsers, die van de Markt komen, op de Wilfordkaai op de rijbaan. Fietsers of automobilisten die bijvoorbeeld aan het kruispunt met de Consciencestraat naar links willen afslaan om de Consciencestraat in te rijden, steken de rijbaan niet over maar voeren een richtingsverandering uit (artikel 19 van het verkeersreglement).



      Als fietsers even verder de rijbaan naar links moeten verlaten om op het fietspad richting Steendorp verder te rijden (op voorwaarde dat dit fietspad aangeduid is, natuurlijk) steken die evenmin de rijbaan over, maar voeren op dezelfde wijze een richtingsverandering uit.

    • Als daarentegen een fietser van de promenade komt of van de trappen van de Scheldebrug, en die wil naar de Consciencestraat rijden, dan steekt deze fietser de rijbaan wel over. Die fietser zou ook vanaf daar de rijbaan schuin kunnen oversteken naar het fietspad richting Steendorp (weer op voorwaarde dat dit fietspad aangeduid is, natuurlijk). Maar als die fietser vanaf de promenade naar rechts afslaat en de rijbaan van de Wilfordkaai enkele meters volgt, dan voert hij opnieuw een richtingsverandering uit als hij de rijbaan verlaat om het fietspad richting Steendorp te volgen dat links van de rijbaan ligt (nogmaals op voorwaarde dat dit fietspad aangeduid is, natuurlijk).

Noch een fietsoversteekplaats, noch een fietsgeleiding zijn dus nodig naast dat zebrapad op de eerste foto. Behandel fietsers als volwaardige weggebruikers!

Nog een detail: om de richtingsverandering uit te voeren naar het fietspad richting Steendorp, mogen fietsers geen halt houden op het zebrapad als er tegenliggers komen waaraan ze eerst voorrang moeten verlenen (artikel 40.5 van het verkeersreglement). Ze moeten dus halt houden voor dat zebrapad. De "oprit" naar het fietspad ligt nogal ondoordacht op een ongelukkige plaats.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-12-2021 15:40:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Soms kan het rap gaan. Na het bericht op Editietemse op zondag 26 december 2021, was men op maandagmorgen 27 december 2021 al vroeg bezig met dat ongewenst parkeervak te verwijderen door de witte lijntjes zwart te schilderen. Ik kreeg deze foto.



Op Editietemse staat te lezen dat dit wellicht toeval is Lach Lach Hihi.

Op Editietemse staat ook ...
Citaat:
fietsers kunnen nu toch vanaf het nieuwe fietspad zonder gevaar hun weg vervolgen langs de Wilfordkaai.

Maar dan toch niet zolang het baken aan de Consciencestraat nog op het begin van dat nieuwe fietspad blijft staan. Dat baken is nog beter op een foto op Editietemse te zien.



En zou het werkelijk zonder enig gevaar zijn om dit nieuwe fietspad te laten afhellen naar de rijbaan met zo een recht opstaande rand langs beide kanten?



Dat fietspad, waarvan ik de breedte nog niet gemeten heb, lijkt immers nogal aan de smalle kant te zijn. Tegenwoordig ben je immers verplicht het fietspad te gebruiken als je rijwiel niet breder is dan 1 meter.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-01-2022 14:04:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Dat fietspad, waarvan ik de breedte nog niet gemeten heb, lijkt immers nogal aan de smalle kant te zijn. Tegenwoordig ben je immers verplicht het fietspad te gebruiken als je rijwiel niet breder is dan 1 meter.
(Zie hierboven.)

De breedte van dat fietspad heb ik op die plaats nu eens gemeten en dat is juist 1,06 meter. Dat is inderdaad nogal aan de smalle kant volgens de huidige aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Maar tijdens dat meten merkte ik nog iets anders op.



Ook met "weggeschilderd parkeervak" wordt een auto geparkeerd op minder dan 5 meter van de plaats waar fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden (artikel 24.2° van het verkeersreglement). Zou Temse dit zo laten, of de rest van de Wilfordkaai inrichten zoals het "in het goedgekeurde plan van aanleg" staat?

Ondertussen is er wel al aan één van mijn opmerkingen gevolg gegeven.



Het verkeersbord F50 is weg genomen. Dat bord mag immers alleen de "echte" fietsoversteekplaats van artikel 76.4 van het verkeersreglement aankondigen, niet de "fietsgeleiding" van AWV.

Aan al de rest is nog niets gewijzigd. Fietsers mogen wettelijk nog altijd niet verder rijden onder de Scheldebrug door.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-01-2022 18:00:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op dinsdag 4 januari 2022 kreeg ik een ontvangstbevestiging van AWV, over de vraag die ik op 25 december 2021 gesteld heb. Mijn vraag heeft het referentienummer KM-2022-00187 gekregen.

(AWV heeft dus al 187 vragen te beantwoorden in 2022!)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Wilfordkaai

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005