Het is nu 29-03-2024 14:05:47
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-09-2012 16:42:44    Onderwerp: Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012 heeft de Fietsersbond een Gemeentelijk Memorandum gemaakt, dat je hier kunt downloaden.

Aangezien het de bedoeling is dat daar gebruik van gemaakt wordt, heeft onze Fietsersbondafdeling reeds op 12 augustus 2012 de volgende mail gestuurd naar de voorzitters van de 6 politieke partijen in Temse (alfabetisch: CD&V, Groen, N-VA, Open VLD, sp.a en Vlaams Belang), vergezeld van de pdf van dit Gemeentelijk Memorandum:
Citaat:
Geachte,


Het huidige gemeentebestuur van de gemeente Temse komt tegemoet aan een aantal doelstellingen van het "Memorandum Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012" van de Fietsersbond in bijlage.
Als plaatselijke afdeling van de Fietsersbond zijn wij er in geïnteresseerd om te weten hoe uw partij staat tegenover dat memorandum, en welke concrete doelstellingen van de vijf hoofdeisen ze zou behouden of trachten te verwezenlijken. Die vijf hoofdeisen, met elk vijf concrete doelstellingen, zijn samengevat:

1. Planmatige aanpak:
1.1. Voorzie een mobiliteitsplan met aandacht voor duurzame mobiliteit en de fiets.
1.2. Stel een mobiliteitsambtenaar aan.
1.3. Voorzie een mobiliteitsoverleg waar de Fietsersbond bij betrokken wordt.
1.4. Werk transversaal en hou rekening met verkeersveiligheid, ruimtelijke ordening, gezondheid en milieu.
1.5. Stel een fietscirculatieplan op en maak fietskaarten publiek toegankelijk.
2. Directheid:
2.1. Zorg door het mengen van functies voor dorpskernversterking.
2.2. Zorg voor een fietsnetwerk waardoor de verschillende gemeentedelen vlot en veilig bereikbaar zijn.
2.3. Zorg steeds voor voldoende, aangepaste en nabije fietsparkeervoorzieningen.
2.4. Waak erover dat fietsverbindingen steeds de kortste route bieden ten opzichte van andere modi.
2.5. Zet maximaal in op fietsstraten, fietspaden, straten met beperkt eenrichtingsverkeer en ontmoedig sluipverkeer om de vooropgestelde directheid te bereiken.
3. Veiligheid:
3.1. Stel het 30/50/70 principe voorop.
3.2. Zet in op conflictarmere kruispunten.
3.3. Verkeersovertredingen die de veiligheid van fietsers in gevaar brengen, moeten primordiaal worden aangepakt door de politie.
3.4. Zorg met een goede fietseducatie voor de ondersteuning van het fietsgebruik.
3.5. Zorg voor voldoende accentverlichting die brandt op het ogenblik dat er heel wat actieve weggebruikers op weg zijn.
4. Comfort:
4.1. Kies steeds voor asfalt op plaatsen waar gefietst wordt.
4.2. Zorg ervoor dat fietspaden goed onderhouden worden. Zorg ervoor dat fietspaden geregeld worden gereinigd en steeds sneeuwvrij zijn.
4.3. Zorg ervoor dat fietspaden goed en snel hersteld worden.
4.4. Garandeer gezonde lucht voor fietsers.
4.5. Vermijd steile hellingen, kleine bochtstralen, onnodige hoogteverschillen en oneffenheden bij overgangen.
5. Aantrekkelijkheid:
5.1. Hou steeds rekening met de sociale veiligheid van fietsers.
5.2. Zorg voor een attractieve ruimtelijke taal met een functionele bewegwijzering.
5.3. Doe actief mee aan sensibiliserende campagnes.
5.4. Geef het goede voorbeeld met een fietsvriendelijke werkomgeving voor alle personeelsleden en spring zelf op de fiets.
5.5. Profileer je door je kandidaat te stellen voor de verkiezing van Fietsgemeente van het Jaar.

Speciaal voor Temse vinden wij volgende detailpunten uit dit memorandum belangrijk. In hoeverre gaat uw partij mee met deze punten?

1. Het gemeentebestuur kijkt naar de toekomst en houdt rekening met nieuwe vervoersvormen zoals elektrische fietsen, bakfietsen en fietskarren.
2. Voor het gemeentebestuur is de lokale afdeling van de Fietsersbond een interessante partner. Zij weet vaak beter dan wie dan ook hoe de lokale fietsvoorzieningen verbeterd kunnen worden. De gemeente dient daarom bij concrete uitvoeringsplannen voldoende momenten van inspraak te voorzien met de Fietsersbond en hen tijdig om advies vragen alvorens definitieve beslissingen te nemen.
3. Het moet de regel zijn dat gemeentelijke instellingen en andere gemeenschapsvoorzieningen, zoals het cultureel centrum, de sporthal, de bibliotheek, het gemeentehuis, de bioscoop en de buitensportinfrastructuur beschikken over comfortabele en diefstalveilige fietsenstallingen. Dit betekent dat fietsen op zijn minst met het kader aan een vast voorwerp bevestigd kunnen worden, dat de fietsenstalling overdekt en verlicht is, en dat op diefstalgevoelige plaatsen wordt voorzien in permanent toezicht.
4. Wanneer de gemeente nieuwe fietsinfrastructuur aanlegt of bestaande fietsinfrastructuur verbetert, dient zij de ontwerpprincipes van het Vademecum Fietsvoorzieningen (http://www.mobielvlaanderen.be/vademecums/vademecumfiets01.php) als leidraad te nemen. Deze ontwerpprincipes gelden voor de Fietsersbond als absolute minimumnormen, niet als maximumnormen.
5. In de nieuwe wegcode leent het concept van de fietsstraat zich uitermate om toegepast te worden op enkele lokale fietsassen waar de auto gedoogd wordt. De gemeente moet zich engageren om minstens één lokale fietsas (per deelgemeente) in te richten als fietsstraat.
6. Rioolputroosters, elektriciteitscabines en andere obstructies horen niet op het fietspad thuis. Ze belemmeren de fietsdoorstroming en zijn vaak ook gevaarlijk.
7. Het overtreden van voorrangregels, het parkeren op fietspaden, een overdreven of onaangepaste snelheid en de rol van alcohol in het verkeer creëren dikwijls levensgevaarlijke situaties voor fietsers. Het inzetten van patrouilles per fiets kan de ernst van dergelijke overtredingen doen inzien.
8. Meten is weten. De gemeente dient met een meetfiets een audit te maken van de fietsinfrastructuur om concreet zicht te krijgen op de hoeveelheid, de kenmerken, de locatie en bovenal de kwaliteit van de fietspaden/fietswegen in de gemeente.
9. Ook tijdens werken willen fietsers veilige, tijdelijke fietsinfrastructuur, met goede signalisatie. Dikwijls moeten fietsers het nu stellen met een bordje ‘fietsers hier afstappen’ of 'fietsers op de rijbaan'. Het bordje ‘fietsers op de rijbaan’ dient steeds gepaard te gaan met de nodige maatregelen om het fietsverkeer zo veilig en comfortabel mogelijk te maken.
10. Een uniforme en duidelijke bewegwijzering op maat van de functionele en recreatieve fietser is een belangrijke voorwaarde voor een aantrekkelijk fietsroutenetwerk. De gemeente dient de vindbaarheid te optimaliseren door steden, dorpen, wijken, voorzieningen en publieksfuncties op te nemen in een systeem van fietsbewegwijzering.
11. Politieke mandatarissen dienen ook zelf het goede voorbeeld te geven door de fiets te gebruiken voor korte afstanden. Dat is enorm belangrijk voor het imago van de fiets als efficiënt en snel vervoermiddel. Zo ervaren politici ook aan den lijve aan welke eisen fietsinfrastructuur moet voldoen. Ze zullen immers zelf de knelpunten (h)erkennen.

Tenslotte, helpt uw partij onze drie "hete hangijzers" te verwezenlijken?

1. Een fietspad naar Sint-Niklaas, zoveel mogelijk langs de spoorlijn, vanaf het station van Temse, dat aansluit aan het toekomstig fietspad van de Oostelijke Tangent van Sint-Niklaas op Eigenlo.
2. Een veilig vrijliggend fietspad langs de gewestweg N41 in Elversele.
3. Veilige fietspaden in de Hoogkamerstraat over de viaduct over de E17 en haar hellingen.

Opmerkingen over, en mogelijke verbeteringen aan de huidige fietsinfrastructuur in Temse zijn in overvloed te vinden op onze website http://www.Fietsersbond.be/Temse en op ons forum http://ft.bbforum.be.



Met vriendelijke groeten,
...

Elke Fietsersbondafdeling die van dit memorandum gebruik maakt om de plaatselijke politieke partijen attent te maken op de fietsersproblematiek, staat vermeld op hun website. Alleen ... tot nu toe staan wij er (nog) niet bij Triest .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005