Het is nu 28-03-2024 12:46:05
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Nicole Van der Vieren





Geregistreerd op: 12 Jan 2009
Berichten: 40
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-02-2009 10:22:57    Onderwerp: Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers
 Reageren met citaat  

Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers

18/02/2009


Meyrem Almaci voor Federaal parlement: Kamer


In Mobiliteit en verkeersveiligheid

Meyrem Almaci, Groen! fractievoorzitster, heeft een wetsvoorstel ingediend om het fietsgebruik voor woon-werkverkeer fiscaal aan te moedigen. Concreet gaat het over 0,20 euro per km aan de werknemer die het aanvraagt. Deze kilometervergoeding -evenals de fiets die ter beschikking gesteld wordt door de werkgever- worden niet belast en wel geïndexeerd.

En goed nieuws: na aandringen werd de maatregel opgenomen in het relanceplan van deze regering.
Vorige week begon in het parlement de bespreking van het herstelplan van de regering. Enkele weken daarvoor lagen in de commissie Financiën de verschillende wetsvoorstellen ter aanpassing van de fietsvergoeding op tafel.

Het groene wetsvoorstel dat voorzag in een optrekking en indexering van het bedrag van de fietsvergoeding, alsook in fiscale stimuli voor de uitbouw van het systeem van bedrijfsfietsen, was daar een van.

Meyrem Almaci, samen met haar Ecolo-collega Thérèse Snoy, hebben de meerderheid zover gekregen dat zij toezegden in de opname van een dergelijk voorstel in de herstelwet, en dit zowel wat betreft het aspect optrekken en indexering van de vergoeding als wat betreft het stimuleren van het systeem van bedrijfsfietsen.

Een mooie overwinning! Over twee weken zal dit voorstel voorliggen in de plenaire vergadering en, behoudens ongelukken, bekrachtigd worden. Meyrem Almaci: "Nodeloos te zeggen dat ik blij ben dat de meerderheid, hoewel ze mijn verregaander wetsvoorstel en amendement afkeurden, dan toch een in de geest gelijkaardig tweedelig voorstel hebben ingediend en goedgekeurd, zoals gevraagd."

Vanaf 2010 wordt de fietsvergoeding de facto 0,20 eurocent, na indexatie, en zal ze ook in de toekomst geïndexeerd worden. Bovendien wordt het systeem van de bedrijfsfietsen gepromoot door de terbeschikkingstelling fiscaal vrij te stellen, met inbegrip van onderhouds-en stallingskosten."

Contact: Meyrem Almaci - email
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Bert





Geregistreerd op: 21 Feb 2009
Berichten: 63
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-02-2009 22:12:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

jipie
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2009 11:20:43    Onderwerp: Onaangepast wettekst
 Reageren met citaat  

De wettekst is wel nog niet aangepast:

Artikel 38

De tekst van art. artikel 38, § 1, eerste lid, 9°, c,is van toepassing toepassing vanaf aanslagjaar 2010 (art. 184, Progw 22.12.2008- BS 29.12.2008).

§ 1. Vrijgesteld zijn:

14° de kilometervergoeding toegekend voor verplaatsingen met de fiets tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling, voor een bedrag van maximum 0,15 EUR per kilometer;

Hier vind je de officiële wettekst:
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/document.do?method=view&id=65604d85-3b23-4942-a514-b20f05ad0067#findHighlighted
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2009 17:33:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat moet eerst nog verschijnen in het staatsblad!
Aangezien het nog moet voorgelegd worden in plenaire vergadering, nog moet bekrachtigd worden, en het pas ingaat in 2010, kan dat nog wel even duren!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 25-02-2009 12:32:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tja, zo gaat dat nu eenmaal in de politiek, ondertussen kunnen we misschien allemaal onze baard laten groeien en kijken hoe lang hij is als al die beloftes van de gemeente, provincie, en het gewest ooit waargemaakt worden - ik denk dat we hem in een paar knopen zullen moeten leggen, of hij geraakt nog tussen onze fietsketting Knipoog
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-09-2016 19:16:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De regels voor het toekennen van een fietsvergoeding zouden niet van toepassing zijn op een "snelle e-bike", die elektrisch blijft ondersteunen tot 45km/u. Dat komt omdat zo een "speed pedelec" geen fiets is volgens de wegcode, althans volgens dit artikel op Jobat.be.

Voor het geval dat artikel van het internet moest verdwijnen: dit is de tekst:
Citaat:
Lagere fietsvergoeding voor snelle e-bike


Wie met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een gewone e-bike rijdt. Dat verschil loopt al snel op tot 50 euro netto per maand.


De elektrische fiets of e-bike zit stevig in de lift. Niet enkel voor recreatief gebruik, maar ook voor het afleggen van de woon-werkverplaatsingen. De elektrische fiets is goed voor het milieu en de gezondheid van de werkende mens ... maar hoe kijken de RSZ en fiscus naar deze e-bikes en de bijhorende fietsvergoeding?

Snelle e-bike halt 45 km/uur

De fiscus en de sociale zekerheid beschouwen een 'gewone' e-bike als een fiets. De allerlei voordelen die daaraan verbonden zijn, gelden echter niet wanneer de e-bike tot 45 km/u kan halen (een zogenaamde snelle e-bike of Speed Pedelec). Want die wordt gelijkgesteld met een bromfiets.

Er zijn momenteel 2 varianten van de e-bike op de markt.

  1. De 'gewone' e-bike waarmee je tot 25 km/uur kan rijden.

  2. De snelle e-bike (of speed pedelec) waarmee je 45 km/uur haalt.

"De elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/uur is volgens onze Belgische wegcode geen fiets, maar wel een bromfiets klasse B", vertelt Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx. "Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) peilde alvast naar het standpunt van minister van Financiën Van Overtveldt hieromtrent. Die onderverdeling en financiële consequenties werden in een parlementair antwoord bevestigd door de minister van Financiën."

En dat heeft zo zijn gevolgen voor de fiscale behandeling van de snelle e-bike. Een werknemer die met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een fiets of 'gewone' e-bike rijdt.

  • Een werknemer met snelle e-bike krijgt een lagere fietsvergoeding
    De vrijgestelde fietsvergoeding van 0,22 euro per effectief getrapte kilometer is niet van toepassing voor de woon-werkverplaatsingen met de snelle e-bike. Als de werkgever een vergoeding betaalt omdat de werknemer de woon-werkverplaatsing met de snelle e-bike aflegt, zal er op die vergoeding wel RSZ-bijdragen moeten betaald worden (door de werkgever en werknemer) en wordt er bedrijfsvoorheffing op ingehouden. Gevolg: een lager nettoloon voor de werknemer, dit verschil loopt snel op tot 50 euro per maand (zie onderstaand voorbeeld).

  • Meer bedrijfsvoorheffing op snelle e-bike
    De fietsvergoeding die een werkgever betaalt voor de snelle e-bike is slechts beperkt vrijgesteld van bedrijfsvoorheffing.

  • Fietsvergoeding snelle e-bike kan extra belast worden als loon
    "Wanneer zo'n snelle e-bike ter beschikking gesteld wordt door de werkgever (dus de werknemer fietst niet met zijn eigen e-bike), is het voordeel dat ontstaat door het gebruik van de fiets slechts beperkt fiscaal vrijgesteld (net zoals bij de bedrijfswagen het geval is). Indien er dan nog een extra vergoeding zou gegeven worden voor de getrapte kilometers, is die vergoeding te beschouwen als loon en dus onderworpen aan RSZ-bijdragen én bedrijfsvoorheffing", aldus Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx.

"De 'gewone' e-bike voldoet wél aan de definitie van fiets. Bijgevolg kunnen de gunstige modaliteiten die gelden op het vlak van fietsvergoeding en bij terbeschikkingstelling hiervoor wél toegepast worden."

Financieel nadeel voor werkgever

De kosten die de werkgever maakt om zijn werknemers aan te moedigen met de fiets naar het werk te komen, genieten in principe van een verhoogde kostenaftrek tot 120%.

Het betreft de kosten gedaan of gedragen om fietsen en hun toebehoren te verwerven, te onderhouden en te herstellen.

Vermits de snelle e-bike geen fiets is, zijn de kosten verbonden aan de terbeschikkingstelling slechts voor 100% aftrekbaar ipv 120%.

Voorbeeld: verschil al snel 50 euro netto per maand

We gaan uit van een voltijdse werknemer in een 5-dagenregime, alleenstaand zonder kinderen. Hij woont op 7,5 km van zijn werk en komt dagelijks met zijn eigen fiets werken. Hij ontvangt daarvoor een fietsvergoeding van 0,22 euro per km. Bij 21 gewerkte dagen klokt hij af op 69,3 euro fietsvergoeding.

Woon-werkverplaatsing met een gewone fiets of een elektrische fiets die max 25 km/uur rijdt

Brutoloon voor gewerkte dagen ... 2.700 euro
Nettoloon ...................................... 1.818,92 euro


Wat als de werknemer met de snelle e-bike naar het werk komt? Dan kan hij slechts genieten van een beperkte fiscale vrijstelling van de werkgeverstussenkomst in de kosten woon-werkverkeer.

Brutoloon voor gewerkte dagen ... 2.700 euro
Nettoloon ...................................... 1.766,20 euro


Conclusie: een werknemer die met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een fiets of gewone e-bike rijdt. Dat verschil loopt al snel op tot 50 euro netto per maand.

Ik heb daarbij drie bedenkingen:

  1. Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx zegt foute dingen. Volgens ons huidig Belgisch verkeersreglement is een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/uur inderdaad geen fiets, maar zeker ook geen bromfiets klasse B zoals zij beweert. Een bromfiets klasse B is een motorvoertuig, en een motorvoertuig is volgens het artikel 2.16 nog altijd elk voertuig met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden. Ook een snelle e-bike, een "flitsfiets" zeggen de Nederlanders, rijdt niet op eigen kracht.

  2. De wet van het verkeersreglement wordt hier gebruikt (of misbruikt?) om een financiële zaak te regelen. Moet daarvoor geen financiële wet gebruikt worden?

  3. Een fiets is volgens de wegcode een rijwiel met twee wielen. Met een gelijkaardige redenering kun je dan stellen dat een minder beweeglijke mens, die met een driewieler naar zijn werk rijdt, ook geen recht zou hebben op een normale fietsvergoeding? Evenmin als de sportieveling die met een blitse, gestroomlijnde velomobiel (ook een driewieler!) naar het werk trapt?

Ook de flitsfiets doet meer mensen de fiets gebruiken in plaats van de auto om naar het werk te rijden. Ik vind dat ook de Fietsersbond moet ijveren voor een gelijke fietsvergoeding voor alle "bestuurders van rijwielen", die met pedalen of met handgrepen worden voortbewogen al of niet ondersteund door een elektrische hulpmotor. Ik kan er inkomen dat voor flitsfietsen enkele verkeersregels gewijzigd zullen worden, maar niet dat er gemorreld wordt aan de fietsvergoeding voor deze fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-05-2017 20:42:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het was voorspeld bij de opkomst van de 'speed pedelec', een elektrische fiets die trapondersteuning biedt tot 45 km/u. Werknemers die met een dergelijke fiets naar het werk rijden krijgen geen fietsvergoeding. Een jammerlijk 'bijverschijnsel' omdat een speed pedelec in de wegcode bij de bromfietsen staat.

Eindelijk, na bijna een jaar, dient onze federale regering een wetsontwerp in om dezelfde fietsvergoeding toe te kennen aan de gebruikers van een speed pedelec als aan de andere werknemers op "gewone" fietsen, al of niet elektrisch. Dit staat in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 12 mei 2017.



Hopelijk wordt dit wetsontwerp goedgekeurd en duurt dat niet te lang meer ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-05-2017 16:31:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit staat dan weer in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 19 mei 2017:



Wat te lezen staat op de website van De Tijd is eigenlijk nog het duidelijkste. De ministerraad heeft het pas beslist en minister Van Overtveldt heeft een wetsontwerp klaar dat eerst naar de Raad van State gaat voor advies. Daarna moet het nog naar de Kamer voor finale goedkeuring. Men hoopt alles dit jaar nog in orde te krijgen, zodat de fietsvergoeding voor speed pedelecs met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 kan uitgekeerd worden. Maar zeker is dat dus nog altijd niet!


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-10-2017 14:46:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De ministerraad heeft het pas beslist en minister Van Overtveldt heeft een wetsontwerp klaar dat eerst naar de Raad van State gaat voor advies. Daarna moet het nog naar de Kamer voor finale goedkeuring. Men hoopt alles dit jaar nog in orde te krijgen, zodat de fietsvergoeding voor speed pedelecs met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 kan uitgekeerd worden. Maar zeker is dat dus nog altijd niet!
...
(Zie hierboven.)

Voor zover ik weet is er nog altijd niets verschenen in het Belgisch Staatsblad over de fietsvergoeding voor speed pedelecs, en ik heb mijn bedenkingen bij wat ik lees in Het Nieuwsblad van zaterdag 21 oktober 2017:


Citaat:
... heeft vanaf 1 januari recht op een fietsvergoeding. ...

Betekent dat vanaf 1 januari 2018? Verschillende volksvertegenwoordigers hebben nochtans beloofd dat die fietsvergoeding voor speed pedelecs zou ingaan vanaf aanslagjaar 2018 en dus zou gelden met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017. Is dit een foutje in de krant? Of is dit een speciale slechtere regeling van de Vlaamse regering voor het schoolpersoneel? Volgens dit artikel bedraagt de fietsvergoeding trouwens slechts 0,15 euro per kilometer, terwijl tot 0,22 euro per kilometer fiscaal is vrijgesteld, als ik mij niet vergis. Is dit alweer een bezuinigingsmaatregel ten koste van fietsers?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-12-2017 16:51:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De tekst is verschenen in het Staatsblad van 10 november 2017, op pagina 98213 (klik om te vergroten).



De fietsvergoeding is nu niet alleen meer voor fietsen, maar voor alle rijwielen, en zelfs voor gemotoriseerde rijwielen en speed pedelecs, op voorwaarde dat de motoren van deze laatsten elektrisch worden aangedreven.

En de vergoeding is inderdaad met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017, zoals beloofd Lach.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 18:36:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het helpt, nu de fiscale wetgeving is aangepast, zodat je een fietsvergoeding kunt krijgen met alle rijwielen en speed pedelecs, ook als ze elektrisch ondersteund worden. De "voordelen" van naar het werk te pedaleren worden steeds meer naar waarde geschat, en er komen steeds meer "trappers" die samen een mooi sommetje bijeen garen. Dit stond in Het Nieuwsblad van zaterdag 31 augustus 2019 (klik om te vergroten).



Nu moeten enkel de overheden nog kunnen "volgen", om meer en vooral meer degelijke fietsvoorzieningen aan te leggen en aan te brengen, aangepast aan al die nieuwe soorten rijwielen, zodat het eindelijk wat veiliger en aangenamer wordt om te fietsen in Vlaanderen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2019 08:09:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe zit dat nu juist in elkaar met die fietsvergoeding? Het stond allemaal in Het Nieuwsblad van vrijdag 20 september 2019 (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-10-2019 08:16:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op gebied van het subsidiëren van het fietsen, mogen we in België niet klagen, als we dit artikel mogen geloven uit Het Nieuwsblad van dinsdag 29 oktober 2019.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-05-2020 07:32:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het was al verschenen in het Staatsblad van 10 november 2017, maar pas nu, twee en een half jaar later(!), is een wetsvoorstel goedgekeurd om ook de werknemers van de Staat fietsvergoeding te geven als ze met een speed pedelec naar 'hun ambt' rijden. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 20 mei 2020.



Typisch, hoe de Belgische overheden het verwaarlozen om hun eigen wetten toe te passen op hun werknemers als die daar voordeel bij hebben. Uitvluchten zijn er genoeg, "door de val van de regering ..." Hihi

Maar ... zou dat van toepassing zijn "vanaf aanslagjaar 2018" zoals in die wet staat, dus met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 Vraag Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-12-2020 11:17:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zal de fietsvergoeding eindelijk voor iedereen zijn, die met de fiets naar het werk rijdt, en niet alleen als de werkgever dat wil? Dit stond in De Zondag van 20 december 2020 (klik om te vergroten).



Slechts zeer langzaam dringt de fietsvergoeding door bij alle werkgevers.

Nu er steeds meer mensen met de fiets of met de speed pedelec naar het werk rijden, wordt het meer dan hoog tijd om een 'fiscale shift' uit te voeren, van de salariswagens naar de fiets! Op deze wijze kan onze overheid tonen dat ze echt minder auto's op de weg wilt, en meer fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005