Het is nu 12-04-2021 07:19:21
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspaden op de Steenweg Hulst-Lessen.

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4687
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-05-2015 10:10:27    Onderwerp: Fietspaden op de Steenweg Hulst-Lessen.
 Reageren met citaat  

De N41 is nu op het grondgebied van Sint-Niklaas "veiliger" geworden voor fietsers door het fietspad langs die N41 daar gewoon af te breken (klik hier). Het aantal ongevallen met fietsers langs deze gewestweg zal vanaf nu ongetwijfeld een merkelijke daling vertonen.

Fietsers zouden een veiliger alternatief hebben langs lokale wegen. De belangrijkste "lokale weg" om nu verder naar Sint-Niklaas te fietsen is de Steenweg Hulst-Lessen, op de grens van Temse en Sint-Niklaas. In Sint-Niklaas heeft deze zelfde straat trouwens een andere naam: de Kettermuitstraat ten oosten van de N41 en de Waasmunstersesteenweg ten westen van de N41. Het gaat nu over het gedeelte ten oosten van de N41.

Daar zijn nu wegenwerken bezig en de rijbaan wordt al zeker vernieuwd. Of de fietspaden ook zullen verbeterd worden valt nog af te wachten. Misschien zijn ze nog goed genoeg, zowel langs de kant van Temse, ...



... als langs de kant van Sint-Niklaas?



Deze fietspaden, die doorgaan als "veilig alternatief langs lokale wegen", zijn amper 75 cm breed tussen de lijntjes en ze zijn door helemaal niets afgescheiden van de rijbaan.

Als je er niet van overtuigd bent dat ook deze "fietspaden" versleten zijn, ga er dan maar even op fietsen, zowel langs de kant van Temse, ...



... als langs de kant van Sint-Niklaas.



Het is dus zeker geen overbodige luxe om nu ook te zorgen voor veilige en comfortabele fietspaden langs de Steenweg Hulst-Lessen of de Kettermuitstraat. Maar ... zal dat gebeuren voor fietsers langs deze "veilige, alternatieve, lokale weg"?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4687
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-06-2015 08:01:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de Commissie Verkeer van dinsdag 16 juni 2015 is gezegd, dat op dit gedeelte van de Steenweg Hulst-Lessen een verhoogd fietspad komt. Dat doet ons plezier, maar we zijn benieuwd naar de kwaliteit van dat fietspad.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4687
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-07-2015 21:21:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het lijkt er inderdaad op, dat ook de fietspaden van de Steenweg Hulst-Lessen zullen vernieuwd worden. Het fietspad langs de kant van Temse is in alle geval al voor een groot gedeelte opgebroken.



En op sommige plaatsen zijn zelfs al stukken verdwenen uit het fietspad langs de kant van Sint-Niklaas.



Die fietspaden moeten noodzakelijkerwijze vernieuwd worden. We blijven benieuwd naar de kwaliteit van deze toekomstige fietspaden.

Het zou veel logischer geweest zijn, als deze fietspaden vernieuwd waren alvorens de fietspaden langs de N41 af te breken! Dit is immers het "veiliger alternatief langs lokale wegen" langs waar fietsers nu moeten rijden!

Nu het fietspad opgeruimd is, behelpen fietsers zich op de Steenweg Hulst-Lessen door ... in de goot te rijden, als er geen auto's in de weg staan, natuurlijk.



Normaal gesproken zouden we nooit in de goot fietsen, maar in dit geval is dat de minst slechte oplossing. De rest van de straat is zeer hobbelig en ligt vol losse en scherpe steentjes. Natuurlijk kun je ook te voet gaan met de fiets aan de hand.

... het "veiliger alternatief langs lokale wegen" Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4687
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-10-2015 20:23:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De fietspaden op de Steenweg Hulst-Lessen zijn nog niet volledig klaar, maar dat zal niet lang meer duren. Op de laatste vergadering van de verkeerscel (30 september 2015) is mij verzekerd dat deze fietspaden in orde zullen zijn, dat ze aan Temse heel wat geld gekost hebben, en dat onze schepen en onze hoofdcommissaris hard hebben moeten knokken en discuteren met Sint-Niklaas om de fietspaden te krijgen zoals ze zullen zijn... We zullen zien, en ook ik hoop en wens, samen met onze Fietsersbondafdeling, dat deze fietspaden inderdaad veilig zijn en aangepast aan de huidige normen.

Het kruispunt met de Dendermondse Steenweg (Sint-Niklaas) is wel zo goed als afgewerkt. Het staat trouwens vermeld op het verslag van die laatste vergadering van de verkeerscel:
Citaat:
2.1. Situatie Hogenakkerstraat - Steenweg Hulst-Lessen - Oude Heirbaan
Het kruispunt Hogenakkerstraat, Steenweg Hulst-Lessen en Oude Heirbaan is nieuw aangelegd. Nieuwe situaties maken passanten weer even attenter. Naar aanleiding van deze situatie wordt ook opgemerkt dat veel weggebruikers het verschil tussen een fietspad en fietssuggestiestrook niet kennen.

(Gelukkig staat er "weggebruikers" en niet "fietsers" ... Knipoog. In een ander onderwerp kom ik hier nog wel eens op terug.)

Het wordt dus tijd om de toestand daar even zelf te gaan bekijken. Dit kruispunt heeft niet de vorm van een gewoon kruis. Het ziet er als volgt uit:



De Dendermondse Steenweg is grondgebied van Sint-Niklaas, de drie andere straten liggen op het grondgebied van Temse. De voorrangsweg volgt de bocht met de Steenweg Hulst-Lessen en de Dendermondse Steenweg. De Oude Heirbaan is op zijn beurt de voorrangsweg ten opzichte van de Hogenakkerstraat.

Als je dit kruispunt nadert vanuit de Hogenakkerstraat, zie je dit:



Zoals gezegd moet het verkeer uit de Hogenakkerstraat voorrang verlenen aan het verkeer op de Oude Heirbaan. Het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) en de haaientanden staan hier dus op hun plaats, hoewel ... de haaientanden zo ver van het kruispunt staan, dat je daar nog geen zicht kunt hebben op het verkeer op de Oude Heirbaan.

Maar ... wat betekent die (smalle) fietssuggestiestrook die even voor die haaientanden begint en dwars over de Oude Heirbaan loopt? En wat betekenen bovendien nog die rij haaientanden op de rijbaan van de Oude Heirbaan, de voorrangsweg(!), vlak voor die fietssuggestiestrook?



Merk ook op hoe de fietssuggestiestrook plots breder wordt op het einde, vlak voor het fietspad Knipoog ... en hoe het fietspad daarna weer plots versmalt na het verkeersbord D7 Triest ...



Daar komt nog bij dat deze haaientanden niet voorafgegaan worden door een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek), waardoor ze wettelijk geen enkele betekenis hebben ...



... wat nogal logisch is, want de Oude Heirbaan is de voorrangsweg ten opzichte van de Hogenakkerstraat! Deze haaientanden zijn zeer misleidend voor fietsers die deze suggestiestrook gebruiken om de Oude Heirbaan over te steken naar het fietspad om verder te rijden in de Dendermondse Steenweg! Die haaientanden doen fietsers op de suggestiestrook denken dat het verkeer op de Oude Heirbaan hen voorrang moet verlenen!

Deze haaientanden mogen daar niet staan!
Bovendien schept die fietssuggestiestrook dwars over de rijbaan op zijn minst grote verwarring bij die weggebruikers die het verschil tussen een fietspad en fietssuggestiestrook niet kennen, zoals vermeld op het verslag van de laatste vergadering van de verkeerscel (zie hoger).

Als je verder fietst naar de Dendermondse Steenweg zie je nog één en ander.

  • Het fietspad verandert hier twee keer(!) van status: na het verkeersbord D7 staat een tiental meter verder een verkeersbord D9. Bromfietsers klasse B moeten hier dus het fietspad verlaten. Weer enkele meters verder wordt het fietspad dan weer aangeduid door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Daar mogen de bromfietsers klasse B er opnieuw op rijden. KAFKA Uitroepteken



  • Een verkeersbord B1 midden op het fietspad! Heb je ooit al eens een verkeersbord gezien dat midden op de rijbaan staat? Voor auto's is dat ondenkbaar, maar voor fietsers kan dat blijkbaar allemaal. Is het niet zo erg als fietsers daar tegen rijden ? ...

  • Die B1 midden op het fietspad is daarbij volledig overbodig, want er staat al een B1 rechts van het fietspad!

  • Of staat die B1 in het midden van het fietspad om er nog eens extra de aandacht op te vestigen, dat je voorrang moet verlenen als je hier de fietsoversteekplaats wilt gebruiken? Maar ...

... Waarom ligt daar eigenlijk een fietsoversteekplaats?

  • Vooreerst ligt ze op een kruispunt, wat verboden is door het reglement voor de wegbeheerder, artikel 18.4 Lees :
    Citaat:
    18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

    ...
    De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

    Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
    ...

    Moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen hier soms andere voorrangsregels naleven als de andere bestuurders? Je kunt natuurlijk ook stellen dat fietsers hier de voorrangstekens moeten volgen en geen voorrangsregels, maar er zijn nog andere nadelen en gevaren aan deze fietsoversteekplaatsen.

  • Deze fietsoversteekplaats is duidelijk bedoeld voor fietsers (en bestuurders van tweewielige bromfietsen) die vanaf de Oude Heirbaan willen verder rijden op het fietspad langs de Steenweg Hulst-Lessen. Maar is deze fietsoversteekplaats wel veilig en nuttig?




    • Als je hier komt staan om over te steken naar de Steenweg Hulst-Lessen, moet je niet alleen rekening houden met het verkeer op de voorrangsweg (de bocht Steenweg Hulst-lessen - Dendermondse Steenweg), maar ook met het verkeer dat van links uit de Oude Heirbaan komt en rechts afslaat naar de Dendermondse Steenweg.

    • Als je hier komt staan om over te steken naar de Steenweg Hulst-Lessen, sta je zeer waarschijnlijk in de weg van andere fietsers die verder willen rijden op het fietspad naar de Dendermondse Steenweg, richting Sint-Niklaas.

    • Je zult moeten wachten tot er uit beide richtingen geen verkeer meer komt, want de vluchtheuvel in het midden van de rijbaan is veel te smal om daar met de fiets te blijven staan.

    • Als je uit de Oude Heirbaan komt fietsen, en je wilt rechtdoor richting Waasmunster naar de Steenweg Hulst-Lessen, waarom zou je dan naar rechts afslaan naar het fietspad richting Sint-Niklaas?



      Zul je niet eerder gewoon rechtdoor fietsen, rechts van de vluchtheuvel, en aan deze haaientanden de voorrangsweg oversteken naar het fietspad op de Steenweg Hulst-Lessen?



      Als het druk is op de voorrangsweg, kun je zelfs in twee keer oversteken. Als het rijvak vrij is uit de richting Steenweg Hulst-Lessen rij je tot halfweg tussen de twee vluchtheuvels. Je kunt de fiets daar in de langsrichting opstellen, buiten de rijbaan, tot er geen verkeer meer komt uit de andere richting. Bovendien hoef je alleen te letten op het verkeer op de voorrangsweg, en niet op het verkeer dat uit de Oude Heirbaan komt. Waarom zou je dan de "omweg" langs rechts maken?

    • Als je uit de Hogenakkerstraat komt fietsen, en je wilt links afslaan naar de Steenweg Hulst-Lessen, moet je dan de fietssuggestiestrook volgen?



      In geen geval! Een fietssuggestiestrook is geen wettige aanduiding en verplicht tot niets! Nochtans zullen sommigen dat wel denken. Ze zullen de fietssuggestiestrook volgen om links af te slaan(!) en de omweg fietsen, juist omdat deze totaal overbodige fietssuggestiestrook daar ligt. Natuurlijk ligt die fietssuggestiestrook daar om fietsers via de verboden(!) fietsoversteekplaats naar de Steenweg Hulst-Lessen om te leiden!

      Dat is wel de te volgen weg, als je verder wilt fietsen naar de Dendermondse Steenweg, richting Sint-Niklaas. Maar als je naar de Steenweg Hulst-Lessen wilt rijden, richting Waasmunster, is het veel logischer om als fietser in de Hogenakkerstraat links van de fietssuggestiestrook te rijden, naar links af te slaan en rechts van de vluchtheuvel te gaan staan ...



      ... om net al daarjuist, als je uit de Oude Heirbaan komt, aan deze haaientanden de voorrangsweg over te steken naar het fietspad op de Steenweg Hulst-Lessen.



Deze fietsoversteekplaats en dat verkeersbord B1 midden op het fietspad bevinden zich op het grondgebied van Sint-Niklaas. Ik vraag mij af in hoeverre we ons daarmee moeten moeien ... hoewel deze fietsoversteekplaats en dat verkeersbord wel bedoeld zijn voor wie van Temse komt Knipoog Hihi ...

En er is nog een tweede fietsoversteekplaats op dit kruispunt (jazeker! Ook op het kruispunt!), en die ligt wel op het grondgebied van Temse, hoewel ... die eerder bedoeld is voor wie van Sint-Niklaas komt Knipoog Hihi ... Je ziet ze op deze foto juist achter de naar links afslaande auto.



Deze fietsoversteekplaats is dus bedoeld voor wie vanaf de Dendermondse Steenweg komt, en naar links wil afslaan naar de Oude Heirbaan, richting Temse dus. Je zou dan het fietspad moeten blijven volgen tot halfweg de bocht, dus tot hier.



Hier zou je dan moeten staan (aan dat verkeersbordje B1) om de rijbaan over te steken naar de Oude Heirbaan, maar ...

  • Je staat in de weg van de andere fietsers die verder willen rijden op het fietspad naar de Steenweg Hulst-Lessen, richting Waasmunster.

  • Je hebt geen zicht op het verkeer dat van achter de bocht uit de Dendermondse Steenweg komt!

  • Je moet ook rekening houden met het verkeer dat uit de Oude Heirbaan komt, en rechtdoor rijdt naar de Steenweg Hulst-Lessen.

  • Terwijl je daar staat kun je maar hopen dat geen enkele vrachtwagen de bocht wat kort neemt en daarbij het verkeersbordje B1 (en jezelf ...) mee neemt ... Ik ben trouwens benieuwd hoe lang dat verkeersbordje daar ongeschonden in die bocht zal blijven staan.

  • Je zult weer moeten wachten tot er geen verkeer meer komt uit beide richtingen. De vluchtheuvel in het midden is immers ook hier te smal om daar met de fiets te blijven staan zonder gevaar voor het verkeer op de rijbaan.



Maar waarom zou je zo ver in de bocht rijden als je vanaf de Dendermondse Steenweg naar links wilt afslaan? Om naar links af te slaan mag je immers het fietspad verlaten, volgens het artikel 9.1.2.3° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.

Waarom zou je dat dus hier reeds niet doen, vóór de bocht en vóór al die fietsoversteekplaatsen?



Natuurlijk moet je eerst voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan, alvorens het fietspad te verlaten. Het fietspad zou op deze plaats wat breder kunnen gemaakt zijn, om de 'wachtende' fietsers niet in de weg te laten staan van de doorrijdende fietsers, maar ... dat zou waarschijnlijk een Heilige Parkeerplaats voor een auto gekost hebben ... Alweer ondenkbaar dus. Maar als de rijbaan vrij is fiets je vanaf hier recht naar de ruimte tussen de twee vluchtheuvels, waar nu die auto afslaat naar links.

  • Je moet enkel rekening houden met het verkeer dat uit de Dendermondse Steenweg komt om dit manoeuver uit te voeren.

  • Je volgt nog altijd de voorrangsweg. Wie uit de Oude Heirbaan komt moet u voorrang verlenen.

  • Tussen de twee vluchtheuvels kun je in de langsrichting wachten tot er geen verkeer meer komt uit de Steenweg Hulst-Lessen, zonder dat je met een gedeelte van de fiets op de rijbaan staat.

  • Je hebt daar veel beter zicht op, en je moet alleen rekening houden met het verkeer dat uit de Steenweg Hulst-Lessen komt.

Ook deze fietsoversteekplaats heeft geen enkel nut en schept alleen meer gevaar voor fietsers. Dat is trouwens één van de redenen waarom fietsoversteekplaatsen op kruispunten verboden worden door het reglement voor de wegbeheerder. Moeten de wegbeheerders dat reglement, dat nochtans een wet is, dan niet volgen?


Het is nog niet alles. Als je de voorrangsweg volgt vanuit de Steenweg Hulst-Lessen, is het fietspad daar als volgt aangelegd.



Het naar links wegdraaiend fietspad volgt de voorrangsweg, maar rechtdoor loopt ook nog een duidelijk stukje fietspad. Zal het "voorrangsfietspad" als zodanig beschouwd worden door automobilisten die rechtdoor rijden naar de Oude Heirbaan?

Dit gedeelte is heraangelegd. Waarom is voor het 'naar links wegdraaiend fietspad' niet hetzelfde materiaal en dezelfde kleur gebruikt als voor het 'fietspad rechtdoor'? En is dat stukje 'fietspad rechtdoor' eigenlijk wel nodig? Vergroot dat niet de verwarring?

En nog een belangrijk detail, nu er toch een fietspad rechtdoor loopt: Waarom is de fietspadmarkering niet begonnen aan de rechterkant van het fietspad, zodat het duidelijk is hoe de voorrangsweg verloopt, ook voor de gebruikers van het fietspad?



Als je dan nog even verder in de bocht kijkt, naar de vluchtheuvel, dan blijkt er een serieuze knik te zitten in de 'mooie bocht' van het voorrangsfietspad. Eigenaardig toch dat alle boorden van vluchtheuveltjes langs de kant van het autoverkeer wel mooi afgerond zijn, maar aan de kant van het fietspad recht en hoekig uitgevoerd zijn. En er is nog iets te vermelden ...



Waarom is het fietspad zo smal in die vluchtheuvel, en waarom zijn er hoge boordstenen tot vlak tegen het fietspad gebruikt? Vroeg of laat zullen fietsers met hun pedalen één van deze boordstenen raken, met valpartijen als gevolg.


Over dit heraangelegd kruispunt valt dus wel één en ander op te merken, vooral over de verboden fietsoversteekplaatsen op het kruispunt, in de bocht van de voorrangsweg.



Ik ben er trouwens zeker van, dat er fietsers zullen zijn die deze dichtsbije fietsoversteekplaats in tegengestelde richting zullen gebruiken om naar de Steenweg Hulst-Lessen te rijden, en daarvoor het stukje fietspad zullen nemen vanaf de Hogenakkerstraat langs de linkerkant van de Oude Heirbaan, in de verboden richting dus. Een reden te meer waarom dit stukje fietspad (en natuurlijk ook deze fietsoversteekplaats) niet zou mogen aangelegd zijn!

Ik hoop dat ik over de fietspaden langs de Steenweg Hulst-Lessen gunstiger berichten zal kunnen schrijven. De afwerking laat niet lang meer op zich wachten, en we plannen er naartoe te fietsen op onze eerstvolgende eerste-zaterdag-actie op 7 november 2015 Hihi ...

(Aanpassing op 16-10-2015: Wijziging aan commentaar na artikel 18.4, reglement wegbeheerder.)
(Aanpassing op 23-08-2017: Betere vergroting van afbeelding.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-08-2017 18:12:37; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4687
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-10-2015 10:04:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn nog zaken niet in orde met de wegcode op dit kruispunt. Iemand heeft mijn aandacht daarop gevestigd.

  1. De Oude Heirbaan is de voorrangsweg ten opzichte van de Hogenakkerstraat. Dat blijkt uit het voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) in de Hogenakkerstraat op deze foto, en de haaientanden op de rijbaan.



    Die haaientanden staan trouwens te ver van het kruispunt. Volgens artikel 76.2 van het verkeersreglement moet je immers aan de haaientanden voorrang verlenen, maar je hebt op die plaats nog geen zicht op het verkeer op de Oude Heirbaan Lees :
    Citaat:
    76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.

    Maar op de voorrangsweg zelf, de Oude Heirbaan, staan helemaal geen voorrangsborden aan de Hogenakkerstraat. Dat is nochtans verplicht volgens artikel 8.1.2° van het reglement voor de wegbeheerder Lees :
    Citaat:
    8.1. Verkeersbord B1. Voorrang verlenen.

    ...
    Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.
    B9 B15
    ...

    Aangezien er een B1 in de Hogenakkerstraat staat, moeten er dus B15's staan op de Oude Heirbaan. Die staan er niet!

    Er zijn wel enkele uitzonderingen in hetzelfde artikel waarbij die B15 niet moet geplaatst worden. De enige uitzondering die in aanmerking zou kunnen komen is deze:
    Citaat:
    ...
    De verkeersborden B9 of B15 moeten evenwel niet geplaatst worden:
    ...
    b) indien hun plaatsing wegens de bijzondere plaatsgesteldheid, de bestuurders kan misleiden omtrent de voorrangsregels aan het volgende kruispunt.
    ...

    Dat zou het geval kunnen zijn in deze richting ...



    ... omdat vlak daarna voorrang moet verleend worden aan het volgende kruispunt, de bocht Steenweg Hulst-Lessen - Dendermondse Steenweg. Maar dat is zeker niet het geval in de andere richting ...



    Van hieruit lijkt het wel alsof je voorrang van rechts moet verlenen aan het verkeer uit de Hogenakkerstraat!

    Ofwel moet minstens hier een voorrangsbord B15 komen, ofwel moet de B1 en de haaientanden in de Hogenakkerstraat verdwijnen en geldt op het kruispunt met de Hogenakkerstraat voorrang aan rechts.

  2. Voor de bocht in de voorrangsweg Steenweg Hulst-Lessen - Dendermondse Steenweg staan voorrangsborden B15 met een onderbord type VIII, dat het verloop van de voorrangsweg aanduidt. Aangezien die onderborden aangebracht zijn, moet eveneens een dergelijk onderbord aangebracht worden onder het voorrangsbord B1 vóór de voorrangsweg, de meest linkse B1 op deze foto:



    Dat staat in artikel 8.11 van het reglement van de wegbeheerder Lees :
    Citaat:
    8.11. Wanneer een weg waarop verkeersborden B9 vóór of op het kruispunt of verkeersborden B15 zijn aangebracht, op een kruispunt afbuigt en zijn continuïteit niet duidelijk uitkomt, dan moet zijn tracé op het kruispunt worden aangeduid op een onderbord van het type VIII van bijlage 2 tot dit besluit, dat onder deze verkeersborden geplaatst wordt.

    Hetzelfde onderbord wordt geplaatst onder de verkeersborden B1 en B5 op de andere wegen die op het kruispunt uitkomen.
    Type VIII

    Maar als ik mij niet vergis, staat die B1 weer op het grondgebied van Sint-Niklaas Knipoog ...


Daar is nog werk aan de winkel Hihi ...

(Aanpassing op 23-08-2017: Betere vergroting van afbeelding.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-08-2017 18:21:16; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4687
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-10-2015 10:58:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De voorbije dagen is nog een tekortkoming gemeld. De voorrangsborden B1 (omgekeerde driehoek) op de Oude Heirbaan vóór de voorrangsweg ...



... zijn niet waarneembaar van op 100m in de Oude Heirbaan.



In dat geval moet er bijkomend een voorrangsbord B3 geplaatst worden dat het voorrangsbord B1 aankondigt, volgens artikel 8.2 van het reglement voor de wegbeheerder Lees :
Citaat:
8.2. Verkeersbord B3. Verkeersbord dat het verkeersbord B1 aankondigt op de bij benadering aangeduide afstand.
B3
Dit verkeersbord moet geplaatst worden indien het verkeersbord B1 wegens de plaatsgesteldheid niet waarneembaar is op ongeveer 100 m of indien op de weg waarop het verkeersbord B1 is geplaatst, aan het vorig kruispunt het verkeersbord B15 voorkomt.
B15

Er zijn enkele uitzonderingen waarbij dit voorrangsbord B3 niet moet of niet mag geplaatst worden, maar die zijn hier niet van toepassing.

De verplichting om dit voorrangsbord B3 te plaatsen, is een reden te meer om de haaientanden voor de fietssuggestiestrook over de Oude Heirbaan te verwijderen. Om alle verwarring te vermijden verdwijnt best ook de fietssuggestiestrook zelf.


Verder heeft ook de fietsoversteekplaats over de Dendermondse Steenweg een gevaarlijke en ongewenste bijwerking.



Wie langs de Dendermondse Steenweg van Sint-Niklaas komt, dus van rechts op deze foto en langs de overkant van de straat, ziet eerst deze fietsoversteekplaats. Voor sommige fietsers die naar Temse willen zal deze fietsoversteekplaats zeer uitnodigend zijn om hier de Dendermondse Steenweg al over te steken, in de verkeerde richting op deze fietsoversteekplaats. Daarna rijden ze verder in de verboden richting op het schuine fietspad naar de Oude Heirbaan, waar ze op een gevaarlijke en onverwachte wijze op de Oude Heirbaan komen. Sommigen zullen zelfs verder de fietssuggestiestrook in de verkeerde richting gebruiken om naar de Hogenakkerstraat te rijden! Daar komen ze dan uit op de linkerkant van de rijbaan!

Deze verkeerde en gevaarlijke mogelijkheid zou evenmin bestaan als deze fietsoversteekplaats er niet was.


Het loopt een beetje de spuigaten uit op dit kruispunt. Daarom hebben we een brief geschreven aan het college van burgemeester en schepenen, waarin al deze gebreken opgesomd worden (klik om te vergroten).


(Op de vierde pagina staan de namen, adressen en handtekeningen van onze voorzitter, onze secretaris, onze penningmeester en van nog 5 van onze kernleden. In totaal 8 handtekeningen dus.)

Vandaag (vrijdag 16 oktober 2015) is deze brief bezorgd. We hopen dat minstens de gevaarlijk toestanden nog zullen verholpen worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4687
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-10-2015 14:39:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De haaientanden vóór de fietssuggestiestrook, die dwars over de Oude Heirbaan loopt, zijn verwijderd. De Oude Heirbaan is immers de voorrangsweg! Daar horen geen haaientanden op te staan. Die zware fout is toch al uit de wereld geholpen.



Maar dat is ook het enige dat tot nu toe verholpen is, van al de opmerkingen die we gegeven hebben.

Bijkomend moeten we trouwens nog opmerken, dat het Vademecum Fietsvoorzienigen ten stelligste afraadt om een rode kleur te gebruiken voor fietssuggestiestroken. Veel weggebruikers, en niet alleen fietsers, denken onterecht dat alles wat rood is een fietspad is.

Toch heeft de gemeente Temse alweer een rode kleur gebruikt voor deze ongewone en gevaarlijke fietssuggestiestrook.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4687
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-11-2015 17:15:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De vernieuwde fietspaden op de Steenweg Hulst-Lessen, tussen het kruispunt met de N41 en de Dendermondse Steenweg (in Sint-Niklaas), mogen gezien worden Goed zo! Uitroepteken

Het is heel wat anders dan vroeger. De fietspaden bestonden toen uit kapotte betonplaten van amper 75cm breed, vlak naast de rijbaan. Hierboven kun je nog zien in welke staat die fietspaden waren.

Nu zijn de fietspaden aangelegd in asfalt, die zeer vlak is afgewerkt. Ze zijn verhoogd tegenover de rijbaan en ze zijn 1,50m breed.



Langs de kant waar parkeerplaatsen zijn voor de auto's, zijn deze parkeerplaatsen en het fietspad van plaats verwisseld. De parkeerplaatsen liggen nu als buffer tussen de rijbaan en het fietspad, waardoor het fietspad aan één kant van de rijbaan vrijliggend geworden is.



Voor fietsers is asfalt tot nu toe nog altijd het meest comfortabele materiaal om op te rijden, als het effen wordt aangelegd zoals hier.
Door de verhoogde aanleg hebben automobilisten veel minder neiging om op het fietspad te rijden of er naar "uit te wijken". Dat komt de veiligheid van fietsers ten goede. Het Vademecum Fietsvoorzieningen raadt trouwens aan om aanliggende fietspaden altijd verhoogd aan te leggen.
De breedte van 1,50m is de minimumbreedte volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen, maar bij de heraanleg van een bestaande weg bestaat niet altijd de mogelijkheid om meer te verwezenlijken dan het minimum. Om beter te doen zouden zeer ingrijpende en tijdrovende maatregelen nodig zijn, zoals onteigeningen, afbreken van bestaande gebouwen, ... wat dikwijls niet wenselijk is.

Wanneer een fietspad aanliggend is, zoals het fietspad langs de noordelijke kant aan de grens met Sint-Niklaas, vraagt het Vademecum Fietsvoorzieningen een tussenstrook met de rijweg van minsten 25cm. De greppel en de schuine boordstenen zouden kunnen doorgaan voor deze tussenstrook. In ieder geval ligt het fietspad niet meer zoals vroeger naast de rijbaan, zonder enige overgang.

Als een fietspad aanliggend is, zoals aan de noordelijke kant, beperkt het Vademecum Fietsvoorzieningen de snelheid van het verkeer op de rijbaan tot 50km/u. Op de Steenweg Hulst-Lessen wordt nog wel 70km/u toegelaten.



De aanbevelingen uit het Vademecum Fietsvoorzienigen zijn natuurlijk geen wettelijke verplichtingen. Maar het zijn wel richtlijnen die het verkeer veiliger en comfortabeler maken voor fietsers.

Rekening houdend met de mogelijkheden en de beperkingen op gebied van plaatsgebruik op de Steenweg Hulst-Lessen, zijn de fietspaden daar heel wat verbeterd en veiliger geworden tegen vroeger. De aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen zijn in de mate van het mogelijke toegepast. Dat is zeker een pluspunt en dat was ook wel nodig, nu dat een belangrijke weg geworden is waarlangs fietsers vanaf richting Waasmunster en Elversele naar Sint-Niklaas rijden, of omgekeerd. De fietspaden op de N41 zelf zijn in Sint-Niklaas immers opgeruimd sinds augustus 2014.

Anderzijds valt het wel op, dat de parkeerplaatsen voor de auto's eveneens verhoogd zijn aangelegd.



Dat is wel ongewoon. De parkeerplaatsen liggen daardoor op dezelfde hoogte als het naastliggend fietspad. Daardoor kunnen automobilisten ongemerkt en zelfs onvrijwillig op het fietspad parkeren. Gelukkig lijken de meeste automobilisten wel rekening te houden met het nieuwe fietspad. Hopelijk blijft het zo!

Ik weet niet waarom de parkeerplaatsen niet op gelijke hoogte liggen met de rijbaan. Het zal waarschijnlijk wel een reden hebben, denk ik toch. Afwatering misschien?

Aan die verhoogde parkeerplaatsen staan verkeersborden E9e, met als betekenis volgens artikel 70.2.1.3° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
70.2.1. Verkeersborden voor parkeer- en stilstandverbod, verkeersborden voor beurtelings parkeren en verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
...
3° Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
...
E9e. Verplicht parkeren op de berm of op het trottoir.

De openbare weg heeft hier geen trottoir. Er is alleen fietspad en een berm, een verhoogde berm in dit geval, tussen de rijbaan en het fietspad.

Er is een beperking aan het gebruik van dit verkeersbord, volgens artikel 11.4.4 van het reglement voor de wegbeheerder Lees :
Citaat:
11.4.4. De verkeersborden E9e en E9f mogen slechts geplaatst worden voor zover er op de verhoogde berm of het trottoir aan de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook voor de voetgangers blijft van ten minste 1,50 meter.

Er blijft een begaanbare strook voor voetgangers van minstens 1,50m, want voetgangers mogen op het fietspad wandelen. Maar die begaanbare strook bevindt zich dus op het fietspad, en niet op de verhoogde berm of op het trottoir zoals deze regel het bepaalt. Het fietspad is immers geen onderdeel van een verhoogde berm, zoals artikel 2.42 van het verkeersreglement het duidelijk stelt Lees :
Citaat:
2.42. "Verhoogde berm": een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.


Ik stel mij dus vragen of dit verkeersbord eigenlijk wel mag gebruikt worden Vraag Zal dit parkeerbord E9e bij sommigen niet de indruk geven dat ze op het fietspad mogen (of zelf moeten!) parkeren? Zou het "gewone" parkeerbord E9a niet beter geweest zijn?
Citaat:
E9a. Parkeren toegelaten.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005