Het is nu 20-04-2024 12:53:00
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspaden op de Steenweg Hulst-Lessen.

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-11-2015 17:15:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De vernieuwde fietspaden op de Steenweg Hulst-Lessen, tussen het kruispunt met de N41 en de Dendermondse Steenweg (in Sint-Niklaas), mogen gezien worden Goed zo! Uitroepteken

Het is heel wat anders dan vroeger. De fietspaden bestonden toen uit kapotte betonplaten van amper 75cm breed, vlak naast de rijbaan. Hierboven kun je nog zien in welke staat die fietspaden waren.

Nu zijn de fietspaden aangelegd in asfalt, die zeer vlak is afgewerkt. Ze zijn verhoogd tegenover de rijbaan en ze zijn 1,50m breed.



Langs de kant waar parkeerplaatsen zijn voor de auto's, zijn deze parkeerplaatsen en het fietspad van plaats verwisseld. De parkeerplaatsen liggen nu als buffer tussen de rijbaan en het fietspad, waardoor het fietspad aan één kant van de rijbaan vrijliggend geworden is.



Voor fietsers is asfalt tot nu toe nog altijd het meest comfortabele materiaal om op te rijden, als het effen wordt aangelegd zoals hier.
Door de verhoogde aanleg hebben automobilisten veel minder neiging om op het fietspad te rijden of er naar "uit te wijken". Dat komt de veiligheid van fietsers ten goede. Het Vademecum Fietsvoorzieningen raadt trouwens aan om aanliggende fietspaden altijd verhoogd aan te leggen.
De breedte van 1,50m is de minimumbreedte volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen, maar bij de heraanleg van een bestaande weg bestaat niet altijd de mogelijkheid om meer te verwezenlijken dan het minimum. Om beter te doen zouden zeer ingrijpende en tijdrovende maatregelen nodig zijn, zoals onteigeningen, afbreken van bestaande gebouwen, ... wat dikwijls niet wenselijk is.

Wanneer een fietspad aanliggend is, zoals het fietspad langs de noordelijke kant aan de grens met Sint-Niklaas, vraagt het Vademecum Fietsvoorzieningen een tussenstrook met de rijweg van minsten 25cm. De greppel en de schuine boordstenen zouden kunnen doorgaan voor deze tussenstrook. In ieder geval ligt het fietspad niet meer zoals vroeger naast de rijbaan, zonder enige overgang.

Als een fietspad aanliggend is, zoals aan de noordelijke kant, beperkt het Vademecum Fietsvoorzieningen de snelheid van het verkeer op de rijbaan tot 50km/u. Op de Steenweg Hulst-Lessen wordt nog wel 70km/u toegelaten.



De aanbevelingen uit het Vademecum Fietsvoorzienigen zijn natuurlijk geen wettelijke verplichtingen. Maar het zijn wel richtlijnen die het verkeer veiliger en comfortabeler maken voor fietsers.

Rekening houdend met de mogelijkheden en de beperkingen op gebied van plaatsgebruik op de Steenweg Hulst-Lessen, zijn de fietspaden daar heel wat verbeterd en veiliger geworden tegen vroeger. De aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen zijn in de mate van het mogelijke toegepast. Dat is zeker een pluspunt en dat was ook wel nodig, nu dat een belangrijke weg geworden is waarlangs fietsers vanaf richting Waasmunster en Elversele naar Sint-Niklaas rijden, of omgekeerd. De fietspaden op de N41 zelf zijn in Sint-Niklaas immers opgeruimd sinds augustus 2014.

Anderzijds valt het wel op, dat de parkeerplaatsen voor de auto's eveneens verhoogd zijn aangelegd.



Dat is wel ongewoon. De parkeerplaatsen liggen daardoor op dezelfde hoogte als het naastliggend fietspad. Daardoor kunnen automobilisten ongemerkt en zelfs onvrijwillig op het fietspad parkeren. Gelukkig lijken de meeste automobilisten wel rekening te houden met het nieuwe fietspad. Hopelijk blijft het zo!

Ik weet niet waarom de parkeerplaatsen niet op gelijke hoogte liggen met de rijbaan. Het zal waarschijnlijk wel een reden hebben, denk ik toch. Afwatering misschien?

Aan die verhoogde parkeerplaatsen staan verkeersborden E9e, met als betekenis volgens artikel 70.2.1.3° van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
70.2.1. Verkeersborden voor parkeer- en stilstandverbod, verkeersborden voor beurtelings parkeren en verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
...
3° Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.
...
E9e. Verplicht parkeren op de berm of op het trottoir.

De openbare weg heeft hier geen trottoir. Er is alleen fietspad en een berm, een verhoogde berm in dit geval, tussen de rijbaan en het fietspad.

Er is een beperking aan het gebruik van dit verkeersbord, volgens artikel 11.4.4 van het reglement voor de wegbeheerder Lees :
Citaat:
11.4.4. De verkeersborden E9e en E9f mogen slechts geplaatst worden voor zover er op de verhoogde berm of het trottoir aan de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook voor de voetgangers blijft van ten minste 1,50 meter.

Er blijft een begaanbare strook voor voetgangers van minstens 1,50m, want voetgangers mogen op het fietspad wandelen. Maar die begaanbare strook bevindt zich dus op het fietspad, en niet op de verhoogde berm of op het trottoir zoals deze regel het bepaalt. Het fietspad is immers geen onderdeel van een verhoogde berm, zoals artikel 2.42 van het verkeersreglement het duidelijk stelt Lees :
Citaat:
2.42. "Verhoogde berm": een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.


Ik stel mij dus vragen of dit verkeersbord eigenlijk wel mag gebruikt worden Vraag Zal dit parkeerbord E9e bij sommigen niet de indruk geven dat ze op het fietspad mogen (of zelf moeten!) parkeren? Zou het "gewone" parkeerbord E9a niet beter geweest zijn?
Citaat:
E9a. Parkeren toegelaten.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005