|
Fietspad Spoorlijn 54 - Sint-Niklaas-Mechelen |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-02-2012 20:49:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de voorbereidende vergadering van de gemeentelijke verkeerscommissie, op woensdag 8 februari 2012, heeft onze voorzitter de volgende opmerking gemaakt over dat verslag van de Provincie Oost-Vlaanderen (niet letterlijk, maar het komt hier wel op neer):
Het gewest heeft fietspad op de N16 afgebroken tussen de Scheldebrug en het kruispunt Doornstraat/Gasthuisstraat. Het is op deze volledige afstand dat een vervangfietspad moet ingericht worden door het Vlaams gewest. Met een fietspad langs de spoorlijn tot in de Beekstraat zijn we tevreden als vervangfietspad. Voor het verdere gedeelte, tot Eigenlo, kunnen we later de Provincie nog aanspreken voor hun "bovenlokaal fietsroutenetwerk", ter gelegenheid van de oostelijke tangent in Sint-Niklaas.
Het fietspad op het gedeelte Scheldebrug-station is reeds aangelegd door Waterwegen & Zeekanaal. Dat spaart het Vlaams gewest al uit. Maar op pagina 5 en 6 van dat verslag staat bij begin route: "Fietsers volgen Parklaan en Spoorweglaan onder viaduct Krijgsbaan. In bocht Spoorweglaan kunnen fietsers linksaf, blijvend de spoorweg volgend". Dat zou betekenen dat fietsers minstens drie keer een rijbaan moeten oversteken op dit "begin route". Als Fietsersbond hebben we een ander voorstel, waarbij het fietspad aansluit op het reeds bestaande gedeelte vanaf het station:
We behouden de hele weg een tweerichtingsfietspad, dat aan de fietsenstalling schuin de rijbaan oversteekt, om uit te komen achter de geplande parkeerplaats. Daar gaat het fietspad verder achter die toekomstige parkeerplaats, om dan zo dicht mogelijk langs het spoor uit te komen in de Spoorweglaan in de nabijheid van de viaduct. Daar is de plaats en de mogelijkheid voor. Het fietspad vervolgt dan langs dezelfde kant van de Spoorweglaan om aan te sluiten op de "doorsteek" in de bocht van de Spoorweglaan. In de Spoorweglaan is plaats langs die kant. Daar is nu een vrijwel ongebruikt voetpad en vrijwel ongebruikte parkeerstrook. Fietsers moeten dan enkel een rijbaan oversteken aan de fietsenstalling van het station, de rijbaan naar het tunneltje, die heel wat minder druk is dan de Parklaan en de Spoorweglaan.
Dit voorstel werd gunstig onthaald door de leden van de verkeerscommissie. Afwachten dus of het doorgang kan vinden.
(Aanpassing op 11-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-12-2015 14:33:41; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-04-2012 19:10:27 Onderwerp: |
|
|
|
|
Van de NMBS-loskaai wordt al een parking gemaakt, en ik denk dat het geen aprilgrap is. Zie dit artikel op editietemse:
Citaat: |
Temse - Vanaf zaterdag 7 april zal men kunnen parkeren op de voormalige loskaai van de NMBS tussen de spoorweg en de Parklaan.
De NMBS gaat er werk van maken om de gronden van de voormalige loskaai om te vormen tot een volwaardige en duurzame parking voor zeventig wagens.
Het gemeentebestuur echter wilde het terrein al deze maand in gebruik nemen en heeft daarom gezorgd voor een voorlopige oplossing.
Alle onderdelen van het Project-Tweede Scheldebrug, de brug zelf, de realisatie van een loskaai, de aanleg van de ontsluitingsweg en de verhuizing van de jachthaven zijn gerealiseerd. Ook de ingrijpende openbare werken in Temse-centrum behoren ondertussen tot het verleden. Daarom heeft het gemeentebestuur werk gemaakt van een ander belangrijk dossier. Het betreft de voormalige loskaai van de NMBS tussen de spoorweg en de Parklaan. Overleg tussen het gemeentebestuur en de NMBS heeft geleid tot een akkoord omtrent de creatie van een zeventigtal parkeergelegenheden voor auto’s. Ondertussen maakt de NMBS een studie, die moet leiden tot een structurele, duurzame aanleg.
De parking is van grote betekenis. Zowel voor de treingebruikers als voor de bezoekers van theaterzaal Roxy en bewoners uit de Parklaan. Dankzij de aanleg zullen de treingebruikers bovendien rechtstreeks via de parking het perron kunnen bereiken. De druk
gebruikte trap die de Parklaan met de aanloop tot de tunnel naar de Guido Gezelleplaats verbindt, wordt van bijkomende verlichting voorzien.
De planning voorziet dat de parking vanaf zaterdag 7 april kan gebruikt worden. |
We gaan dat dan toch eens bekijken, of het echt onmogelijk is om een fietspad naast die parking aan te leggen. Of is voor auto's in Temse nu echt alles mogelijk (en zelfs heel vlug) en voor fietsers niets (of na jaaaaaren wachten en zagen)? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-04-2012 12:45:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Eigenlijk biedt deze nieuwe parkeerplaats een uitstekend argument voor (en niet tegen) het tweerichtingsfietspad langs de spoorlijn vanaf de Schelde tot in Sint-Niklaas! Er hoeven echt geen 30-tal parkeerplaatsen voor te verdwijnen, zoals de gemeente beweerde op het overleg met de Fietsersbond van 7 maart 2012 met de verkeerscel (klik hier).
Zoals hierboven reeds gezegd, is er plaats genoeg naast de parkeerplaats om een breed, vrijliggend tweerichtingsfietspad aan te leggen, zoals uit deze foto blijkt.
Of de ruimte voor het fietspad in de andere richting bekeken:
Enkel de in onbruik geraakte loskade naast de oprit van de parkeerplaats zal moeten afgebroken worden. Hieronder zie je die vanuit twee richtingen:
Het fietspad kan mooi rechtdoor lopen in het midden van onderstaande foto, over de oprit van de parkeerplaats, recht naar de af te breken loskade. Voor de veiligheid dient het fietspad verhoogd aangelegd te worden met voorrang ten opzichte van de oprit.
Aan het uiteinde van de parkeerplaats is slechts een 30-tal meter tussen de rand van de parkeerplaats en de Spoorweglaan. Het kan bijgevolg geen onoverkomelijk probleem vormen om het fietspad hier doorheen te trekken.
Het fietspad zou dan hier ongeveer uitkomen ...
... om verder te lopen als een vrijliggend tweerichtingsfietspad langs deze kant van de Spoorweglaan.
Zo krijgen we een naadloze verbinding met het fietspad langs het spoor, en het fietspad op de Rik De Rycklaan, met enkel een oversteekplaats aan de fietsenstalling van het station. Dit fietspad zal drie oversteekbewegingen vermijden richting Sint-Niklaas: twee keer over de Parklaan en één keer over de Spoorweglaan.
(Aanpassing 25-08-2012: juist woord = verkeerscel.)
(Aanpassing 01-12-2012: nieuwe link voor verslag verkeerscel.)
(Aanpassing op 11-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 21-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 30-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 30-12-2017 09:57:27; in totaal 5 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-04-2012 18:21:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Prima voorstel, Jozef! |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-06-2012 08:50:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om de stand van zaken over het fietspad langs de spoorlijn te bespreken, was er op maandag 18 juni 2012 een vergadering op AC De Zaat met:
- Patrick D'Haese, raadgever mobiliteit op het kabinet van minister Hilde Crevits;
- Debby Vermeiren, schepen van mobiliteit te Temse;
- Freddy Verbeke, schepen van openbare werken te Temse:
- André Verheyen, voorzitter Fietsersbond afdeling Temse;
- Jozef Van Breuseghem, secretaris Fietsersbond afdeling Temse.
Wanneer het gewest een fietspad afschaft, zou het ook alle kosten voor een nieuw fietspad op zich nemen, ook de onteigeningskosten. Hiervoor moet een "module 12" gewijzigd worden, een wijziging die gestart is voor ons fietspad (!) langs het spoor. Deze wijziging gaat normaal op 1 januari 2013 in uitvoering.
Patrick D'Haese stelde voor dat de gemeente nu al alle onteigeningsplannen en aanlegplannen door de provincie zou uitvoeren, zodat dit dossier vanaf 1 januari 2013 direct in Brussel ligt. De mogelijkheid zit er dan in, dat het fietspad er 2 jaar later kan liggen! Het zou dan gaan om het traject vanaf het station (zoals we gevraagd hebben) tot aan de Beekstraat.
Na wat overtuigingskracht lijken de schepenen niet negatief te staan tegen dit voorstel, natuurlijk op voorwaarde dat echt alle kosten zouden gedragen worden door het gewest. Het zal besproken worden op de volgende gemeenteraad!
Waait er eindelijk een gunstig windje voor ons fietspad? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|