Het is nu 20-10-2017 15:33:57
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3093
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-08-2017 09:49:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In Het Nieuwsblad en in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 22 augustus 2017 komen de fietspaden op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat weer eens ter sprake. Dit is het artikel dat in de Gazet van Antwerpen staat (klik om te vergroten).



Je kunt het ook lezen op de website van Het Nieuwsblad.

Onder de foto van dat artikel op de website van Het Nieuwsblad staat deze tekst: "Omdat de betonstrook in slechte staat verkeert, rijden fietsers vaak op straat."

Daarover heb ik mijn bedenking! Met "straat" bedoelt de schrijver waarschijnlijk "rijbaan", dat is het juiste woord dat in de wegcode gebruikt wordt. En dat is volgens dezelfde wegcode de normale plaats waar fietsers moeten rijden als er geen fietspad is! De betonstrook naast de rijbaan is volgens de wegcode de gelijkgrondse berm. Fietsers mogen daar wel op rijden, maar dat is in het geheel niet verplicht !

Ik zelf rij daar met mijn fiets trouwens nooit op die betonstrookjes, en ik ondervind dat automobilisten afstand houden als ze mij inhalen. Fietsers die op het betonstrookje rijden worden gewoon genegeerd door de automobilisten!

En daarin schuilt nu juist het gevaar van dit waarschijnlijk wel goed bedoeld voorstel. Als een belijning aangebracht wordt, zal zeer waarschijnlijk die slechte betonstrook aangeduid worden als een verplicht fietspad. Fietsers zullen dan verplicht worden om op de slechte betonstrook te rijden en de verflijntjes zullen het rijgedrag van de automobilisten niet veranderen: door een verflijntje houden automobilisten geen grotere afstand tot fietsers. De automobilisten rijden dicht tegen het verflijntje, en houden geen minimum afstand van één meter tot de fietsers erachter.

Volgens mij zal een dergelijke belijning het fietsverkeer op deze viaduct helemaal niet veiliger maken. De betonstrook moet niet "opgewaardeerd" worden tot fietspad of moet ook niet "duidelijker aangeduid" worden. Er moeten heel dringend echte afgescheiden fietspaden komen op deze viaduct, wat we al jaren vragen.

Jammer genoeg zal het een dubbelrichtingsfietspad langs één kant van de rijbaan worden Triest ... Ook dat belooft in de toekomst geen optimale veiligheid voor de fietsers!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 3093
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-10-2017 17:40:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op vrijdag 29 september 2017 was er weer een IGBC (intergemeentelijke begeleidingscommissie), eigenlijk een vergadering van alle "belanghebbenden", over de fietspaden in de Hoogkamerstraat op de viaduct over de E17 en op de Houten Schoen in Sint-Niklaas. Enkele van deze "belanghebbenden" hebben tussen haakjes geen enkel belang bij deze fietspaden, integendeel! Maar dit even terzijde ...

Iedereen was vertegenwoordigd, behalve het gewest, waardoor geen nadere gegevens bekend zijn over de mogelijkheden van fietspaden op de viaduct zelf, het gedeelte pal boven de E17 Triest. Op de vorige IGBC is gezegd dat de werken op deze viaduct in alle geval ingrijpend zullen zijn. De viaduct zou gedurende drie maanden voor alle verkeer moeten worden afgesloten. Maar men wist toen nog niet op welke wijze het fietspad zou kunnen aangelegd worden en hoe breed dat zal kunnen worden. Dus nu ook nog niet. Fietsersbond Sint-Niklaas heeft trouwens gevraagd om de viaduct niet af te sluiten voor fietsverkeer gedurende deze drie maanden.

Door de afwezigheid van het gewest konden geen echte beslissingen genomen worden, en was het een "werkvergadering".

Er zijn nog onzekerheden en vragen over het lichtengeregeld kruispunt met de Eigenlostraat en de Hoge Heerweg. Daar gebeurt immers de overgang tussen twee enkelrichtingsfietspaden in drie straten (Eigenlostraat, Hoge Heerweg en Houten Schoen) en één dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat. Verschillende "constructies" worden vooropgesteld om de overgang naar het dubbelrichtingsfietspad zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Zo tracht men fietsers slechts één keer te laten wachten voor de verkeerslichten als ze twee keer moeten oversteken, met fietsoversteekplaatsen in de twee richtingen, of met fietsers als voetganger te laten oversteken op de zebrapaden. Hoewel een veilige afslag van fietsers vóór het autoverkeer ook met fietsopstelstroken kan verwezenlijkt worden, lijkt dat niet in aanmerking te komen ... Mischien kan de toekomstige regeling "groen licht tegelijk voor alle fietsers" een oplossing bieden?

Op hetzelfde kruispunt blijft discussie over de plaats waar de fietsers zullen oversteken: dicht bij het kruispunt (wat wij het minst onveilig vinden) of verder van het kruispunt verwijderd (zoals het nu op de huidige plans getekend staat).

Onze voorzitter, met de steun van schepen van mobiliteit Carl Hanssens van Sint-Niklaas(!), heeft bekomen dat de fietspaden verhoogd zullen aangelegd worden als ze op de voorrangsweg een zijstraat oversteken, zoals bijvoorbeeld aan het kruispunt met de Eurolaan. Het studiebureau Talboom kon met al zijn fietskennis in dit fietsdossier niet aanvaarden dat de auto's even over een verhoging moeten rijden als ze afslaan of als ze uit een ondergeschikte zijstraat komen! Het studiebureel Talboom vond het wel de normaalste zaak van de wereld, dat fietsers op een fietspad op een voorrangsweg bij elke zijstraat omlaag hotsen tot straatniveau en daarna weer omhoog botsen. Men is er zich blijkbaar nog altijd niet van bewust dat dit een fietsdossier is! Maar nu is dus toch beloofd dat de fietspaden op hoogte zullen blijven doorlopen. Ik ben benieuwd of dit zo zal blijven ... Hierdoor zal het dubbelrichtingsfietspad toch iets minder onveilig worden.

Onze voorzitter heeft eveneens gevraagd om in de Eurolaan een fietsinfrastructuur te voorzien opdat fietsers veilig naar links zouden kunnen afslaan richting Temse, aangezien alle vrachtwagens daar naar rechts zullen moeten afslaan.

Hier en daar lijken problemen te ontstaan om het tweerichtingsfietspad de vereiste 2,5 meter breed te maken, en 1 meter afgescheiden te houden van de rijbaan, dit door mogelijke problemen met de nutsvoorzieningen. Onze voorzitter heeft daarom gevraagd om het fietspad overal minstens 2,5 meter breed te maken, en waar het mogelijk is zelfs 3 meter breed! Dit tot verbijstering van alweer het studiebureau Talboom, dat problemen ziet met "te dicht tegen de afgrond" te komen aan de hellingen naar de viaduct ...

De Kapelanielaan zelf, die volledig enkelrichting zal worden, zal meer plaats bieden voor mogelijke fietspaden. Maar daarover is nog niets concreet geweten.

Naar onze mening zal men in Temse, in de Hoogkamerstraat, een onveilig dubbelrichtingsfietspad aanleggen. Fietsersbond Temse doet bijgevolg al het mogelijke om die onveiligheid zo klein mogelijk te maken.

Met het tempo dat in deze IGBC's beslissingen genomen worden, kan het nog heel lang duren alvorens aan deze fietspaden zal begonnen worden Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005