Het is nu 29-03-2024 15:42:26
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting?

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-08-2017 09:49:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In Het Nieuwsblad en in de Gazet van Antwerpen van dinsdag 22 augustus 2017 komen de fietspaden op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat weer eens ter sprake. Dit is het artikel dat in de Gazet van Antwerpen staat (klik om te vergroten).



Je kunt het ook lezen op de website van Het Nieuwsblad.

Onder de foto van dat artikel op de website van Het Nieuwsblad staat deze tekst: "Omdat de betonstrook in slechte staat verkeert, rijden fietsers vaak op straat."

Daarover heb ik mijn bedenking! Met "straat" bedoelt de schrijver waarschijnlijk "rijbaan", dat is het juiste woord dat in de wegcode gebruikt wordt. En dat is volgens dezelfde wegcode de normale plaats waar fietsers moeten rijden als er geen fietspad is! De betonstrook naast de rijbaan is volgens de wegcode de gelijkgrondse berm. Fietsers mogen daar wel op rijden, maar dat is in het geheel niet verplicht !

Ik zelf rij daar met mijn fiets trouwens nooit op die betonstrookjes, en ik ondervind dat automobilisten afstand houden als ze mij inhalen. Fietsers die op het betonstrookje rijden worden gewoon genegeerd door de automobilisten!

En daarin schuilt nu juist het gevaar van dit waarschijnlijk wel goed bedoeld voorstel. Als een belijning aangebracht wordt, zal zeer waarschijnlijk die slechte betonstrook aangeduid worden als een verplicht fietspad. Fietsers zullen dan verplicht worden om op de slechte betonstrook te rijden en de verflijntjes zullen het rijgedrag van de automobilisten niet veranderen: door een verflijntje houden automobilisten geen grotere afstand tot fietsers. De automobilisten rijden dicht tegen het verflijntje, en houden geen minimum afstand van één meter tot de fietsers erachter.

Volgens mij zal een dergelijke belijning het fietsverkeer op deze viaduct helemaal niet veiliger maken. De betonstrook moet niet "opgewaardeerd" worden tot fietspad of moet ook niet "duidelijker aangeduid" worden. Er moeten heel dringend echte afgescheiden fietspaden komen op deze viaduct, wat we al jaren vragen.

Jammer genoeg zal het een dubbelrichtingsfietspad langs één kant van de rijbaan worden Triest ... Ook dat belooft in de toekomst geen optimale veiligheid voor de fietsers!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-10-2017 17:40:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op vrijdag 29 september 2017 was er weer een IGBC (intergemeentelijke begeleidingscommissie), eigenlijk een vergadering van alle "belanghebbenden", over de fietspaden in de Hoogkamerstraat op de viaduct over de E17 en op de Houten Schoen in Sint-Niklaas. Enkele van deze "belanghebbenden" hebben tussen haakjes geen enkel belang bij deze fietspaden, integendeel! Maar dit even terzijde ...

Iedereen was vertegenwoordigd, behalve het gewest, waardoor geen nadere gegevens bekend zijn over de mogelijkheden van fietspaden op de viaduct zelf, het gedeelte pal boven de E17 Triest. Op de vorige IGBC is gezegd dat de werken op deze viaduct in alle geval ingrijpend zullen zijn. De viaduct zou gedurende drie maanden voor alle verkeer moeten worden afgesloten. Maar men wist toen nog niet op welke wijze het fietspad zou kunnen aangelegd worden en hoe breed dat zal kunnen worden. Dus nu ook nog niet. Fietsersbond Sint-Niklaas heeft trouwens gevraagd om de viaduct niet af te sluiten voor fietsverkeer gedurende deze drie maanden.

Door de afwezigheid van het gewest konden geen echte beslissingen genomen worden, en was het een "werkvergadering".

Er zijn nog onzekerheden en vragen over het lichtengeregeld kruispunt met de Eigenlostraat en de Hoge Heerweg. Daar gebeurt immers de overgang tussen twee enkelrichtingsfietspaden in drie straten (Eigenlostraat, Hoge Heerweg en Houten Schoen) en één dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat. Verschillende "constructies" worden vooropgesteld om de overgang naar het dubbelrichtingsfietspad zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Zo tracht men fietsers slechts één keer te laten wachten voor de verkeerslichten als ze twee keer moeten oversteken, met fietsoversteekplaatsen in de twee richtingen, of met fietsers als voetganger te laten oversteken op de zebrapaden. Hoewel een veilige afslag van fietsers vóór het autoverkeer ook met fietsopstelstroken kan verwezenlijkt worden, lijkt dat niet in aanmerking te komen ... Mischien kan de toekomstige regeling "groen licht tegelijk voor alle fietsers" een oplossing bieden?

Op hetzelfde kruispunt blijft discussie over de plaats waar de fietsers zullen oversteken: dicht bij het kruispunt (wat wij het minst onveilig vinden) of verder van het kruispunt verwijderd (zoals het nu op de huidige plans getekend staat).

Onze voorzitter, met de steun van schepen van mobiliteit Carl Hanssens van Sint-Niklaas(!), heeft bekomen dat de fietspaden verhoogd zullen aangelegd worden als ze op de voorrangsweg een zijstraat oversteken, zoals bijvoorbeeld aan het kruispunt met de Eurolaan. Het studiebureau Talboom kon met al zijn fietskennis in dit fietsdossier niet aanvaarden dat de auto's even over een verhoging moeten rijden als ze afslaan of als ze uit een ondergeschikte zijstraat komen! Het studiebureel Talboom vond het wel de normaalste zaak van de wereld, dat fietsers op een fietspad op een voorrangsweg bij elke zijstraat omlaag hotsen tot straatniveau en daarna weer omhoog botsen. Men is er zich blijkbaar nog altijd niet van bewust dat dit een fietsdossier is! Maar nu is dus toch beloofd dat de fietspaden op hoogte zullen blijven doorlopen. Ik ben benieuwd of dit zo zal blijven ... Hierdoor zal het dubbelrichtingsfietspad toch iets minder onveilig worden.

Onze voorzitter heeft eveneens gevraagd om in de Eurolaan een fietsinfrastructuur te voorzien opdat fietsers veilig naar links zouden kunnen afslaan richting Temse, aangezien alle vrachtwagens daar naar rechts zullen moeten afslaan.

Hier en daar lijken problemen te ontstaan om het tweerichtingsfietspad de vereiste 2,5 meter breed te maken, en 1 meter afgescheiden te houden van de rijbaan, dit door mogelijke problemen met de nutsvoorzieningen. Onze voorzitter heeft daarom gevraagd om het fietspad overal minstens 2,5 meter breed te maken, en waar het mogelijk is zelfs 3 meter breed! Dit tot verbijstering van alweer het studiebureau Talboom, dat problemen ziet met "te dicht tegen de afgrond" te komen aan de hellingen naar de viaduct ...

De Kapelanielaan zelf, die volledig enkelrichting zal worden, zal meer plaats bieden voor mogelijke fietspaden. Maar daarover is nog niets concreet geweten.

Naar onze mening zal men in Temse, in de Hoogkamerstraat, een onveilig dubbelrichtingsfietspad aanleggen. Fietsersbond Temse doet bijgevolg al het mogelijke om die onveiligheid zo klein mogelijk te maken.

Met het tempo dat in deze IGBC's beslissingen genomen worden, kan het nog heel lang duren alvorens aan deze fietspaden zal begonnen worden Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-10-2017 19:37:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als Fietsersbond moeten we politiek onafhankelijk zijn, maar we hebben wel dikwijls de politiek nodig om iets gedaan te krijgen voor fietsers. Dat wil echter niet zeggen dat we altijd akkoord gaan met de politieke beslissingen!

In het huis-aan-huisblad van de N-VA van oktober 2017 staat een artikeltje over het "veiliger fietspad in de Hoogkamerstraat over de E17". Wordt daarin niet de indruk gewekt dat Fietsersbond Temse veel inspraak heeft gehad in de tot stand gekomen beslissing?



Fietsersbond Temse is inderdaad betrokken bij de besprekingen over het fietspad in de Hoogkamerstraat over de E17 als "niet-verplichte partner", maar wanneer de beslissing genomen is om in de Hoogkamerstraat een tweerichtingsfietspad aan te leggen, zat Fietsersbond Temse er eerder als spek en bonen bij. De andere "niet-verplichte partners" mochten wel (als deskundige fietsers(?) ...) hun voorkeur uitspreken voor een tweerichtingsfietspad. Naar onze mening werd zelfs niet meer gevraagd, maar die was zeer waarschijnlijk wel gekend! Fietsersbond Temse is namelijk zeer teleurgesteld over de keuze van Temse voor een tweerichtingsfietspad. Onze voorkeur ging, en gaat nog altijd, naar enkelrichtingsfietspaden langs elke kant van de Hoogkamerstraat.

Aanvankelijk is dit alles gestart einde 2011 (ja, al in 2011!), met de veiligheid van fietsers als hoofddoel. Er zouden in de Hoogkamerstraat "langs beide kanten verhoogde fietspaden komen, volgens de richtlijnen van het Vademecum Fietsvoorzieningen". Zo is met dit dossier inderdaad ook begonnen in 2013 na de vorige gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober 2012, maar vanaf 2015 zag Temse een probleem dat de mobiliteit in Temse zou belasten. Dacht Temse toen reeds aan een "vlottere autodoorstroming" in de Hoogkamerstraat? In alle geval was einde 2015 nog altijd sprake van een enkelrichtingsfietspad langs weerszijden van de weg in de Hoogkamerstraat. Pas op 16 november 2016, op de eerste vergadering van de IGBC waarop ook onze Fietsersbondafdeling was uitgenodigd, hoorden we voor de eerste keer over de eigenlijke bedoeling van de gemeente Temse: de veiligheid van fietsers werd plots ondergeschikt aan een vlotter autoverkeer uit het industriepark. Er waren 3 verschillende mogelijkheden, maar het was al heel duidelijk waar de voorkeur naartoe ging.

Van deze vergadering had ik een uitvoerig verslag op dit forum geplaatst, dat van de gemeente Temse moest verwijderd worden ... o.a. omdat er tekeningetjes in stonden. Tekeningetjes zoals in bovenstaand artikel er wel eentje staat. Tussen haakjes, dat verslag heb ik nog wel ...

Voor een betere ontsluiting van het industriepark zal de Hoogkamerstraat enkelrichting worden tussen de twee kruispunten met de Kapelanielaan, in de richting van Sint-Niklaas. Het autoverkeer vanuit de Eurolaan zal dus altijd naar rechts moeten afslaan. Om naar de N16 te rijden zal dat autoverkeer even verder naar links moeten afslaan in de Kapelanielaan, om langs deze Kapelanielaan terug te keren naar de N16.

Recht tegenover "DBM Autobanden" zal dus alle verkeer naar de N16 moeten afslaan in de Kapelanielaan. De gemeente Temse wenste over dit kruispunt geen enkelrichtingsfietspad langs de Hoogkamerstraat, met fietsers in voorrang, wegens "te gevaarlijk". Nochtans kunnen alle auto- en vrachtwagenbestuurders vanuit de richting Temse de fietsers daar van ver zien komen, alvorens ze links afslaan. Bestuurders vanuit Sint-Niklaas kunnen de fietsers voor hen zien rijden alvorens ze rechts afslaan.

Maar een tweerichtingsfietspad zal zonder twijfel echt gevaarlijk worden voor fietsers, vooral aan de Eurolaan. De naar rechts afslaande (vracht)wagens moeten daar alleen autoverkeer van links verwachten. Het is onvermijdelijk dat sommige (vrachtwagen)chauffeurs alleen naar links zullen kijken alvorens naar rechts af te slaan, zonder naar rechts te kijken naar fietsers op het tweerichtingsfietspad. De gevolgen zijn zeer voorspelbaar, maar dat is dus de keuze van de gemeente Temse Triest, niet van de Fietsersbond van Temse.

Let wel, Fietsersbond Temse heeft niets tegen een betere ontsluiting van het industriepark. Daar zijn trouwens ook voordelen aan verbonden voor het veiliger oversteken van de N16 door fietsers. Maar dezelfde ontsluiting van het industriepark kan volgens Fietsersbond Temse even goed uitgevoerd worden met enkelrichtingsfietspaden, maar dan veel minder onveilig voor fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-10-2017 12:55:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar aanleiding van enkele dodelijke fietsongevallen in Antwerpen zijn de voorbije dagen heel wat artikels over "fietsersveiligheid" verschenen in de Gazet van Antwerpen. Vooral onderstaand artikeltje is mij opgevallen, omdat daaruit blijkt dat de Fietsersbond van Antwerpen hetzelfde meemaakt als wij. Waarschijnlijk ondervinden zelfs vele andere Fietsersbondafdelingen hetzelfde. Dit artikeltje stond in de Gazet van Antwerpen van het weekend 21-22 oktober 2017 (klik om te vergroten).


Citaat:
"... Zo worden veel suggesties door experts, adviesorganen en organisaties gewoon van tafel geveegd. Dat heeft dramatische gevolgen."
Renaat Van Hoof van de Antwerpse Fietsersbond beaamt dat. Hij stoort zich aan een recente verklaring van Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Die beweerde dat de Fietsersbond vaak wordt betrokken.

"Schepen liegt"
"De schepen liegt", zegt Van Hoof. "We worden wel eens uitgenodigd door de stedelijke mobiliteitsdienst, maar met onze mening wordt geen rekening gehouden."
Stef Leroy van de Fietsersbond heeft dezelfde ervaring. "Als we al betrokken worden, dan is het in een laat stadium", zegt Leroy. ...

Hoe herkenbaar! Kijk maar eens even hoe met onze opmerkingen rekening gehouden werd bij de herinrichting van het Luizemarktje. En in dit dossier over de fietspaden op de viaduct over de E17 zijn onze voorstellen zeker verwaarloosbaar tegenover die van VOKA, TTS, ondernemingsclub Temse, ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-10-2017 07:23:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Er zijn nog onzekerheden en vragen over het lichtengeregeld kruispunt met de Eigenlostraat en de Hoge Heerweg. Daar gebeurt immers de overgang tussen twee enkelrichtingsfietspaden in drie straten (Eigenlostraat, Hoge Heerweg en Houten Schoen) en één dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat. Verschillende "constructies" worden vooropgesteld om de overgang naar het dubbelrichtingsfietspad zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen. Zo tracht men fietsers slechts één keer te laten wachten voor de verkeerslichten als ze twee keer moeten oversteken, met fietsoversteekplaatsen in de twee richtingen, of met fietsers als voetganger te laten oversteken op de zebrapaden. Hoewel een veilige afslag van fietsers vóór het autoverkeer ook met fietsopstelstroken kan verwezenlijkt worden, lijkt dat niet in aanmerking te komen ... Mischien kan de toekomstige regeling "groen licht tegelijk voor alle fietsers" een oplossing bieden?
...
(Zie hierboven.)

In alle geval is de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas er voorstander van om 'vierkant groen' licht aan fietsers te geven op het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Eigenlostraat, zoals blijkt uit onderstaand krantenartikel uit de Gazet van Antwerpen van donderdag 26 oktober 2017. Je kunt dat lezen helemaal op het einde van het artikeltje (klik om te vergroten).



Dat zou het oversteken voor fietsers op dat kruispunt al veel veiliger en vlotter maken. Op dat kruispunt zal immers de overgang gebeuren tussen twee enkelrichtingsfietspaden in Sint-Niklaas en één dubbelrichtingsfietspad in Temse.

Als daar 'vierkant groen' zou toegepast worden, dan kunnen natuurlijk geen fietsopstelvakken gebruikt worden, maar dan moeten de fietspaden wel duidelijk doorlopen tot tegen de verkeerslichten, zodat fietsers bij groen licht voorbij het stilstaand verkeer op de rijbaan kunnen rijden. Anders brengt het niets op dat fietsers apart groen licht krijgen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-11-2017 16:54:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In afwachting van 'vierkant groen', zie hierboven, zal de lichtenregeling natuurlijk 'gewoon' zijn aan het kruispunt Eigenlostraat/Hogen Heerweg/Hoogkamerstraat/Houten Schoen. Met de overgang van twee enkelrichtingsfietspaden naar één dubbelrichtingsfietspad in de rijrichting van Sint-Niklaas naar Temse, zullen fietsers op dat kruispunt twee keer moeten oversteken en zullen ze twee keer voor een rood licht kunnen staan. Tenminste toch met dit voorlopig voorstel van aanleg.



Let wel, dit is slechts een idee dat nog lang niet definitief is. Bovendien ligt dit kruispunt op het grondgebied van Sint-Niklaas. Daar hebben wij in principe niet veel aan te vertellen, maar toch zullen alle fietsers van Temse daar moeten passeren. Daarom hebben we toch volgend voorstel ingediend, om dit idee aan te passen:
Citaat:
...
Fietsersbond Temse vraagt de mogelijkheid te (laten) onderzoeken, om een "opgeblazen fietsopstelvak" of een "inrichting voor links afslaande fietsers" te voorzien aan de verkeerslichten van de Hogen Heerweg.


Voorbeeld van een "opgeblazen fietsopstelvak"

Fietsers die vanaf de Houten Schoen naar de Hoogkamerstraat of naar de Eigenlostraat rijden, moeten tweemaal oversteken. Bij groen licht aan de Houten Schoen kunnen ze zich dan opstellen voor het rode licht in de Hogen Heerweg, voor het gemotoriseerd verkeer. Als het verkeerslicht in de Hogen Heerweg groen wordt, vertrekken de fietsers voor het gemotoriseerd verkeer.

Dat vinden we veiliger dan de fietsers bij groen licht aan de Houten Schoen enkele meters in de Hoogkamerstraat te laten rijden, om daar voor een rood licht te wachten aan een oversteekplaats die verder van het kruispunt ligt.


Met vriendelijke groeten,
...

Maar los van dit blijven wij voorstander van enkelrichtingsfietspaden, ook in de Hoogkamerstraat van Temse!

Naar het schijnt zal het met een dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat zelfs moeilijk of onmogelijk worden om te voldoen aan de vereisten van het Vademecum Fietsvoorzieningen! Een dubbelrichtingsfietspad moet bij voorkeur minstens 2,50 meter breed zijn (strikt minimum 2 meter, maar dat is te smal voor de fietsdrukte op deze plaats), en de afstand tussen het fietspad en de rijbaan moet minstens 1 meter zijn. Er moet dus zeker 3,50 meter plaats zijn tussen de rijbaan en de eigendommen. Dat is waarschijnlijk niet overal het geval.

Fietspaden worden alleen gesubsidieerd door de provincie als die voldoen aan de vereisten van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Dus zullen misschien onteigeningen moeten gebeuren ... wat alweer tijd kost en de uitvoering van het fietspad andermaal vertraagt.

Het is misschien nuttig om dit toch nog eens te benadrukken op de volgende IGBC (1 december 2017). Zou het dan toch niet sneller kunnen met enkelrichtingsfietspaden Knipoog Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-12-2017 11:22:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de IGBC van 1 december 2017 zijn belangrijke beslissingen genomen voor fietsers. Het enige ernstige nadeel waarop niet meer kan teruggekomen worden is het dubbelrichtingsfietspad tussen de N16 en het lichtengeregeld kruispunt aan de Eigenlostraat. Wij zijn voorstander van veiliger enkelrichtingsfietspaden maar die komen er dus niet.

Het lichtengeregeld kruispunt Eigenlostraat, Hoogkamerstraat, Hogen Heerweg, Eigenlostraat zal compacter gemaakt worden op gebied van fietsoversteekplaatsen. Dit is het voorstel voor dit kruispunt (klik om te vergroten).



Ons voorstel voor een opgeblazen fietsopstelvak in de Hogen Heerweg is dan eigenlijk niet meer nodig omdat de wachtende fietsers die de Hoogkamerstraat willen oversteken, nu niet meer uit het zicht staan van de automobilisten in de Hogen Heerweg. Fietsers zullen ook de Houten Schoen in twee richtingen kunnen oversteken

Let wel: dit is zeker nog geen definitief ontwerp! Zo zullen bijvoorbeeld de fietspaden meer dan 100 meter in de Eigenlostraat worden doorgetrokken met een 'rugdekking' voor fietsers op het einde van het fietspad. Tevens zullen sommige 'hoeken' vloeiender worden aangelegd, zodat fietsers beter de bocht kunnen nemen, zoals na het oversteken van de Hoogkamerstraat.

Ik heb wel nog altijd mijn bedenkingen bij de 'nieuwe' aanduiding van de plaats waar fietsers een voorrangsweg oversteken. Wettelijk betekent die aanduiding helemaal niets. Bovendien is deze aanduiding aan het kruispunt met de Kapelanielaan (noord) helemaal niet duidelijk. Ik heb hiervan geen afbeelding omdat dit kruispunt helemaal gewijzigd wordt, maar het komt hierop neer: de plaats waar fietsers oversteken wordt met deze 'nieuwe' wegmarkering aangeduid met één lijntje dat langs de kant staat van het kruispunt. Aan de andere kant is (meestal) een zebrapad geschilderd. Fietsers kunnen dan oversteken tussen dat lijntje en het zebrapad. Maar ... wat als er geen zebrapad geschilderd is? En dat is nu juist het geval aan de Kapelanielaan (noord). Alle autoverkeer, behalve één autobus van De Lijn om het uur, zal daar vanuit de richting Temse komen. Met het lijntje langs de kant van het kruispunt steken fietsers over vóór dat lijntje ten opzichte van het autoverkeer. Is het niet logischer om fietsers te laten oversteken achter dat lijntje? Hier zou het lijntje dan moeten geschilderd worden langs de kant die het verst van het kruispunt verwijderd is.

Ik blijf deze 'nieuwe' wegmarkering overbodig en gevaarlijk vinden. Geef mij maar de normale, wettige oversteekplaats voor fietsers, of de wettige fietspadmarkering, naargelang de omstandigheden. Aan de Kapelanielaan (noord) zou wettelijk gezien een fietspadmarkering mogen aangebracht worden, maar ... dat wil men niet meer doen Triest.

Zo zou het kruispunt met de Eurolaan ingericht worden, met het dubbelrichtingsfietspad (klik om te vergroten).



Let wel: ook dit is zeker nog geen definitief ontwerp! Het lijkt immers alsof fietsers vanuit de Eurolaan altijd richting Sint-Niklaas zullen rijden. Ik zou er de voorkeur aan geven om dat fietspad zelfs niet te gebruiken als je richting Temse wil fietsen, maar links van het autoverkeer te fietsen. Een voorsorteerstrook voor fietsers zou hierbij hulp kunnen bieden, maar dat is niet weerhouden.

Het fietspad op dit kruispunt is aangekondigd als "verhoogd aangelegd". Dat blijkt nu op een verhoogd plateau te zijn, dat al een eind in de Eurolaan begint. Zal het voor de vrachtwagenbestuurders vanuit de Eurolaan nu nog opvallen dat ze over een dubbelrichtingsfietspad rijden, en dat ze niet alleen naar links, maar ook naar rechts moeten kijken naar fietsers alvorens naar rechts af te slaan en verder te rijden? Als alleen het fietspad verhoogd zou aangelegd worden, zou dat toch veel beter opvallen.

Bij dit kruispunt vraag ik mij bovendien ook af, hoe men gaat verhinderen dat het gemotoriseerd verkeer vanuit de Eurolaan naar links zal afslaan?

In de Eurolaan, en trouwens ook in de Kapelanielaan en de rest van het industriepark TTS, zal de aanleg van fietspaden en andere fietsvoorzieningen bekeken worden in een studie voor de reconversie van TTS.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2017 20:48:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik heb wel nog altijd mijn bedenkingen bij de 'nieuwe' aanduiding van de plaats waar fietsers een voorrangsweg oversteken. Wettelijk betekent die aanduiding helemaal niets. Bovendien is deze aanduiding aan het kruispunt met de Kapelanielaan (noord) helemaal niet duidelijk. Ik heb hiervan geen afbeelding omdat dit kruispunt helemaal gewijzigd wordt, maar het komt hierop neer: de plaats waar fietsers oversteken wordt met deze 'nieuwe' wegmarkering aangeduid met één lijntje dat langs de kant staat van het kruispunt. Aan de andere kant is (meestal) een zebrapad geschilderd. Fietsers kunnen dan oversteken tussen dat lijntje en het zebrapad. Maar ... wat als er geen zebrapad geschilderd is? En dat is nu juist het geval aan de Kapelanielaan (noord). Alle autoverkeer, behalve één autobus van De Lijn om het uur, zal daar vanuit de richting Temse komen. Met het lijntje langs de kant van het kruispunt steken fietsers over vóór dat lijntje ten opzichte van het autoverkeer. Is het niet logischer om fietsers te laten oversteken achter dat lijntje? Hier zou het lijntje dan moeten geschilderd worden langs de kant die het verst van het kruispunt verwijderd is.

Ik blijf deze 'nieuwe' wegmarkering overbodig en gevaarlijk vinden. Geef mij maar de normale, wettige oversteekplaats voor fietsers, of de wettige fietspadmarkering, naargelang de omstandigheden. Aan de Kapelanielaan (noord) zou wettelijk gezien een fietspadmarkering mogen aangebracht worden, maar ... dat wil men niet meer doen Triest.
...
(Zie hierboven.)

Nu ik het dienstorder van deze 'nieuwe' aanduiding van AWV te weten ben gekomen, twijfel ik er aan of men de plaats van het lijntje zal veranderen, aangezien in dit dienstorder staat dat het lijntje steeds aan de binnenkant van het kruispunt moet geplaatst worden.

Nochtans staat dit in het laatste (definitief) verslag van de IGBC-vergadering over de oversteekplaats aan dit kruispunt:
Citaat:
... De fietsmarkering aan de zuidzijde van het kruispunt (tak Hoogkamerstraat) wordt wel verplaatst naar de zuidzijde (en niet de kant van het kruispunt zoals nu voorzien), aangezien alle gemotoriseerd verkeer (met uitzondering van het busverkeer) zuid-noord is georiënteerd en op deze manier dus beter zicht krijgt op de markering.

Er is dus misschien toch een mogelijkheid dat de wegmarkering "omgekeerd" aangebracht wordt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-12-2017 11:58:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de IGBC op 16 november 2016 kreeg ik al een vermoeden dat Temse een bijkomende agenda had met dit fietspad, toen voor de eerste keer (bij mijn weten) gesproken werd over de 'omleiding' van het autoverkeer vanuit de Eurolaan langs de Kapelanielaan. Maar door deze berichten ben ik er zeker van dat dit oorspronkelijk fietsdossier door de gemeente Temse is omgevormd tot een mobiliteitsproject voor het autoverkeer, waarbij het fietspad een vervelende maar noodzakelijke bijkomstigheid is.


(Aanpassing op 13-06-2018: Link verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-06-2018 19:15:05; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-02-2018 20:00:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit "fietsdossier" kan blijkbaar vanuit nog een andere hoek bekeken worden. Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen van woensdag 14 februari 2018 (klik om te vergroten):



Het stond eveneens in Het Nieuwsblad van die datum en op de website van deze krant.

Het fietspad in de Hoogkamerstraat op de viaduct over de E17 komt er nu "in het kader van een grondige opknapbeurt van vier bruggen over de E17". Voor mij niet gelaten, als er maar een fietspad komt. Het is alleen spijtig dat het geen twee enkelrichtingsfietspaden zullen zijn.

Na de Hoogkamerstraat zal nu ook de viaduct in de Korte Landmolenstraat aangepakt worden, en misschien komen daar ook fietspaden. Dat is eigenlijk goed nieuws als dat uitgevoerd wordt. Die viaduct ligt er namelijk niet al te best bij, zeker niet op de rechtse kanten van de rijbaan waar fietsers rijden. Van mij mogen ze de fietspaden daar zelfs nog verder doortrekken voorbij de viaduct.

En ... waarom ook niet de viaduct over de E17 in de Veldstraat op een dergelijke wijze renoveren?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-06-2018 07:08:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens de laatste berichten die ik heb opgevangen, zou dit fietspad pas in 2020 afgewerkt worden Triest. Hopelijk wordt er in 2019 aan begonnen, zodat het dan toch minstens begin 2020 is?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-06-2018 07:08:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Volgens de laatste berichten die ik heb opgevangen, zou dit fietspad pas in 2020 afgewerkt worden Triest. Hopelijk wordt er in 2019 aan begonnen, zodat het dan toch minstens begin 2020 is?
(Zie hierboven.)

Volgens dit krantenbericht, uit de Gazet van Antwerpen van woensdag 13 juni 2018, zal er toch in het voorjaar van 2019 begonnen worden met de werken aan het fietspad over de viaduct van de E17 in de Hoogkamerstraat (klik om te vergroten).



Dit staat ook op de website van die krant.

Hetzelfde is eveneens te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 13 juni 2018 (klik om te vergroten).



En ook op de website van die krant.

Eindelijk dus! Alleen zijn wij als Fietsersbond niet zo gerust in die "veilige" kruispunten met ons dubbelrichtingsfietspad, vooral niet aan de Eurolaan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

steven





Geregistreerd op: 11 Okt 2010
Berichten: 22

     
Bericht Geplaatst: 13-06-2018 12:44:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

ik lees dat één van de pijlers "een vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat "wordt. Zou dat dan mee aangepakt worden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-06-2018 21:29:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

steven schreef:
ik lees dat één van de pijlers "een vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat "wordt. Zou dat dan mee aangepakt worden?

Die "vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat" heb ik in dit forum inderdaad nog niet helemaal uitgelegd, omdat tot nu toe nog niets echt definitief was. Maar nu "de administratie achter de rug is" en "de aanleg van de fietsverbinding zal starten in het voorjaar van 2019", denk ik wel dat alles nu mag geweten zijn.

Voor zover ik het begrepen heb, zal het als volgt in elkaar zitten:

  • Alle gemotoriseerd verkeer dat vanuit de Eurolaan naar de Hoogkamerstraat rijdt, zal aan het kruispunt met de Hoogkamerstraat altijd naar rechts moeten afslaan, dus zal richting Sint-Niklaas moeten rijden.

  • Het gedeelte van het gemotoriseerd verkeer dat vanuit de Eurolaan naar het kruispunt met de N16 wil, zal even verder in de richting naar Sint-Niklaas, aan het kruispunt met de Kapelanielaan naar links moeten afslaan en helemaal rond rijden langs de Kapelanielaan naar het kruispunt met de N16.

  • Alle gemotoriseerd verkeer dat in de Hoogkamerstraat van Sint-Niklaas komt, zal aan het eerste kruispunt met de Kapelanielaan altijd naar rechts moeten afslaan, en zal eveneens helemaal rond moeten rijden langs de Kapelanielaan.

  • Het gedeelte van het gemotoriseerd verkeer dat de Kapelanielaan rond rijdt en dat naar de Eurolaan wil, kan op het einde van de lus rond de Kapelanielaan naar links afslaan. Al het andere gemotoriseerd verkeer slaat rechts af naar het kruispunt met de N16.

  • Deze regeling geldt niet voor buslijn 93 van De Lijn! De bus die van Sint-Niklaas komt, mag nog altijd rechtstreeks langs de Hoogkamerstraat naar het kruispunt met de N16 blijven rijden, op een bijzondere overrijdbare bedding.

Tussen haar twee kruispunten met de Kapelanielaan wordt de Hoogkamerstraat dus een enkelrichtingstraat in de richting naar Sint-Niklaas, behalve voor de autobussen van De Lijn.

De Kapelanielaan zelf wordt eveneens een enkelrichtingstraat in tegenwijzerzin.

Dat zou de volgende voordelen moeten hebben:

  • Alle gemotoriseerd verkeer dat naar het kruispunt met de N16 rijdt komt langs de Kapelanielaan (behalve ongeveer elk uur die ene autobus van De Lijn).

  • Daardoor kunnen 3 zeer lange voorsorteerstroken aangelegd worden:

    • één voor het links afslaand gemotoriseerd verkeer (richting Bornem),
    • één voor het rechtdoor rijdend gemotoriseerd verkeer (verder in de Hoogkamerstraat),
    • één voor het rechts afslaand gemotoriseerd verkeer (richting Sint-Niklaas).


  • De lichtenregeling op het kruispunt N16/Hoogkamerstraat zal eveneens aangepast worden:

    • Het links afslaand verkeer en het rechtdoor rijdend verkeer krijgen elk een aparte groenfaze.
    • Het rechts afslaand verkeer zal buiten de lichtenregeling vallen, zoals dat ook nu het geval is.
    • Om de N16 over te steken zullen fietsers alleen groen licht krijgen gelijktijdig met het rechtdoor rijdend gemotoriseerd verkeer.

Daardoor wordt dat kruispunt "conflictvrij", want er zullen geen conflicten meer zijn tussen overstekende fietsers en afslaand gemotoriseerd verkeer naar Bornem.

Dat is tenminste de uitleg, en die klopt voor fietsers bij het oversteken van de N16 zelf, en voor het gemotoriseerd verkeer dat vanuit Sint-Niklaas komt. Maar ...

  • Fietsers moeten op dat kruispunt niet alleen de N16 oversteken, maar ook nog twee bypassen.

    • Op de ene bypass rijdt het gemotoriseerd verkeer vanuit richting Bornem naar Sint-Niklaas,
    • Op de andere bypass rijdt het gemotoriseerd verkeer vanuit de richting Temse naar Bornem.

    Deze bypassen vallen buiten de lichtenregeling. Conflicten tussen overstekende fietsers en afslaand gemotoriseerd verkeer blijven bijgevolg zeer goed mogelijk. Dit kruispunt wordt dus helemaal niet conflictvrij!

  • Daar komt nog bij, dat rechtdoor rijdende bestuurders (fietsers, bromfietsers, ...) op het fietspad voorrang moeten verlenen aan afslaand gemotoriseerd verkeer op de rijbaan. Dat is het tegengestelde van de voorrangsregels in de wegcode, maar de normaalste zaak voor het Agentschap Wegen en Verkeer.

  • Deze regeling, met 3 lange aparte voorsorteerstroken, kan de "vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat" verbeteren voor het gemotoriseerd verkeer dat uit Sint-Niklaas komt. Maar ik begrijp niet hoe deze nieuwe lichtenregeling de "vlotte doorgang N16-Hoogkamerstraat" gaat verbeteren voor het gemotoriseerd verkeer dat uit Temse komt. Of gaat men de Hoogkamerstraat vanuit Temse breder maken, om er ook 3 lange voorsorteerstroken te kunnen aanleggen?

En eigenlijk heb ik nog een kleine bedenking: hoe gaat men kunnen beletten, dat gemotoriseerde voertuigen vanuit de Eurolaan toch naar links afslaan om een omweg van meer dan een kilometer te vermijden en te vervangen door een "overbrugging" van nog geen 50 meter Vraag Hihi Knipoog

En zoals hierboven al meermaals gezegd, ben ik lang niet gerust in de veiligheid van het dubbelrichtingsfietspad dat zal aangelegd worden, vooral niet aan het kruispunt met de Eurolaan. Als het gemotoriseerd verkeer vanuit de Eurolaan altijd naar rechts moet afslaan, zullen de meeste bestuurders alleen even naar links kijken alvorens naar rechts af te slaan. Van rechts kan toch niets komen ... behalve ... fietsers ... De tragische gevolgen zijn voorspelbaar. De vraag is niet of ze zullen gebeuren, de vraag is wanneer ze zullen gebeuren Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-06-2018 07:51:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het nieuws over het fietspad over de viaduct van de E17 in de Hoogkamerstraat staat ook te lezen in het wekelijks advertentieblad "Deze Week" (de Streekkrant) van week 25 - 20/06/2018 t.e.m. 26/06/2018:



Het is misschien wel wat verwarrend om te zeggen dat het huidige dubbelrichtingsfietspad op de Houten Schoen (Sint-Niklaas) blijft liggen. Dat fietspad blijft inderdaad waar het nu is, maar het blijft geen dubbelrichtingsfietspad. Aangezien er langs de andere kant van de weg een enkelrichtingsfietspad bij komt, wordt dat huidige dubbelrichtingsfietspad een enkelrichtingsfietspad richting Sint-Niklaas.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005