Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-04-2010 19:28:19 Onderwerp: Toegelaten in Duitsland? |
|
|
|
|
Deze Duitser verspert duidelijk volledig het fietspad in de Doornstraat, en ziet mij deze foto nemen. Hij komt naar mij toe en verontschuldigt zich. Na een vriendelijke discussie (waarbij ik tracht mijn beste Duits boven te halen ) zegt hij dat hij niet wist dat het hier verboden is om op een fietspad te parkeren, omdat het in Duitsland wel toegelaten is... Tenminste, dat beweert hij. Einde discussie, want ik ken de Duitse wegcode natuurlijk niet volledig van buiten, maar ik heb wat op het internet gezocht en ik vind het volgende in het Duitse verkeersreglement op http://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/anlage_2.html:
Citaat: |
Zeichen 237
Radweg
Ge- oder Verbot
1. Der Radverkehr darf nicht die Fahrbahn, sondern muss den Radweg benutzen (Radwegbenutzungspflicht).
2. Anderer Verkehr darf ihn nicht benutzen.
3. Ist durch Zusatzzeichen die Benutzung eines Radwegs für eine andere Verkehrsart erlaubt, muss diese auf den Radverkehr Rücksicht nehmen und der andere Fahrzeugverkehr muss erforderlichenfalls die Geschwindigkeit an den Radverkehr anpassen.
4. § 2 Absatz 4 Satz 6 bleibt unberührt. |
Hieruit mag ik toch besluiten dat het ook in Duitsland verboden is om op een fietspad te parkeren? Ik vind trouwens ook nog Duitse rechtspraak in dat verband:
Citaat: |
Ist ein Radweg vollständig blockiert, ist ein Abschleppen gerechtfertigt.
VG München v. 13.10.1988,AZ: M17K88.2451.
Auf Radwegen geparkte Autos dürfen abgeschleppt werden.
VG Berlin, NZV 1993, 368.
VG Köln v. 22.9.1994- 20K6047/93, bestätigt durch OVG NW v. 14.12.1994- 5A5612/94.
Dies gilt auch für im unmittelbaren Einmündungsbereich eines gekennzeichneten Radsonderwegs in die Fahrbahn abgestellten Fahrzeugs - Verstoß gegen § 1 Abs.2 StVO.
VG Köln v. 26.2.1996-20K3750/95.
Das Abschleppen eines teilweise auf dem Radweg geparkten Fahrzeugs ist nicht unverhältnismäßig, wenn Radfahrer sonst gezwungen wären, entweder auf die Fahrbahn einer stark befahrenen Straße oder auf den angrenzenden Gehweg auszuweichen.
OVG Hamburg, NZV 2000, 52. |
Voertuigen worden in Duitsland blijkbaar zelfs weggesleept als ze op een fietspad parkeren! Ik vind ook een boete catalogus:
Citaat: |
7.2 Fahrbahn, Radweg oder Seitenstreifen nicht vorschriftsmäßig benutzt 10 €
7.2.1 - mit Behinderung 15 €
7.2.2 - mit Gefährdung 20 €
7.2.3 - mit Sachbeschädigung 25 €
140 Als anderer Verkehrsteilnehmer vorschriftswidrig Radweg (Zeichen 237) oder einen sonstigen Sonderweg (Zeichen 238, 240, 241) benutzt oder als anderer Fahrzeugführer Fahrradstraße (Zeichen 244.1) vorschriftswidrig benutzt 10 € |
Uit dit alles meen ik toch te mogen opmaken, dat het ook in Duitsland verboden is om op een fietspad te parkeren, en dat ook Duitse automobilisten allerlei voorwendsels gebruiken om te trachten hun onverantwoord verkeersgedrag goed te praten.
(Aanpassing 20-01-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 15-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 15-12-2015 10:20:10; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-09-2010 18:20:02 Onderwerp: Het blijft een goede parking |
|
|
|
|
Toevallig passeer ik hier en weer wordt het fietspad in de Doornstraat als parking gebruikt.
Vergis u niet, er staan er twee achter elkaar geparkeerd!
Tussen de twee auto's staat een baken geplaatst. Ik vraag mij af wat daar het nut van is?
En het was niet voor eventjes maar ... Blijkbaar rijdt de politie toch weinig rond, of treedt ze hier niet tegen op .
Wat zegt de wegcode in verband met wegenwerken eigenlijk over dergelijke toestanden?
Citaat: |
Artikel 6. Werken van 5e categorie
...
6.2. Op de openbare wegen waar de maximum toegelaten snelheid hoger is dan 50 km/h en lager dan of gelijk aan 90 km/h, is de signalisatie voorzien in artikel 3 van dit besluit van toepassing.
Zie verder voor artikel 3
Evenwel :
* de zijdelingse afbakening en de afbakening die het verkeer van de voetgangers, de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen van het verkeer van de andere weggebruikers scheidt en van het werk zelf, moeten niet verlicht zijn.
...
Artikel 3. Werken van 2e categorie
...
3.2. Werken die het verkeer weinig hinderen.
Het betreft de werken die op welke plaats ook, zo breed zijn dat minder dan een rijstrook of minder dan de breedte van een rijstrook onttrokken wordt aan het verkeer op de rijbaan, alsook deze die ingeplant zijn buiten de rijbaan maar die het verkeer op die rijbaan beïnvloeden.
1° Signalisatie op afstand :
a) De hierna vermelde afstanden zijn benaderend en worden gemeten vanaf de inrichting geplaatst op de plaats waar het werk begint; zij mogen aangepast worden aan de plaatsgesteldheid.
b) Het verkeersbord A31 wordt geplaatst op 300 m en aangevuld met een onderbord van het type I van bijlage 1 bij dit besluit.
A31
...
2° Signalisatie ter plaatse aan het begin van het werk :
Een inrichting van bijlage 4 bij dit besluit wordt geplaatst aan het begin van het werk.
(= een hek met afwisselend rode en witte strepen)
...
3° Zijdelingse signalisatie :
a) De zijdelingse afbakening wordt aangebracht door een van de middelen van type II van bijlage 2 bij dit besluit.
(= bakens zoals er ééntje op de foto te zien is)
Deze afbakeningsmiddelen zijn ten hoogste 30 m van elkaar verwijderd; zij zijn voorzien van een verlichting met witte of geelachtige lampen.
b) Indien de inplanting van het werk de voetgangers, de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen noodzaakt het trottoir of het fietspad te verlaten en de rijbaan te volgen, wordt langsheen het werk een gang aangebracht van :
* ten minste 1,50 m wanneer slechts één van de categorieën van weggebruikers er moet gebruik van maken;
* ten minste 2 m wanneer zowel voetgangers, fietsers als bestuurders van tweewielige bromfietsen er samen moeten gebruik van maken. Wanneer in uitzonderlijke omstandigheden de plaatsgesteldheid dit niet toelaat, mag de breedte van de gang teruggebracht worden tot 1 m.
In dit geval wordt :
* de afbakening die het verkeer van de voetgangers, de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen scheidt van dat van de andere weggebruikers, aangebracht en verlicht overeenkomstig de bepalingen van a) hierboven;
* de afbakening die het verkeer van de voetgangers, de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen scheidt van het werk zelf, aangebracht over de volledige lengte, hetzij door een voldoende stevige inrichting, hetzij door een beschermnet, en op gepaste manier verlicht. |
Van dat alles zie ik hier niet veel ...
(Aanpassing op 15-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 15-12-2015 10:26:54; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-03-2014 13:12:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag was het weer eens prijs. Twee bestuurders van grote vrachtwagens vonden het hoognodig om ook fietsers wat te hinderen op het fietspad. Het principe van "je kunt er toch nog door", nietwaar?
We moeten namelijk kunnen werken en een hoop rommel op het fietspad achterlaten, waar fietsers maar moeten door rijden.
Natuurlijk heb ik mijn vrachtwagen zodanig geparkeerd, dat fietsers wel door al die rommel moeten rijden. Er is juist een fietser gepasseerd, en er komt nog een andere af.
Op deze wijze moet je dus door zand, modder en takken fietsen.
Dit is de tweede vrachtwagen, waar al die varkensruggen geen effect op hebben.
Met er door te fietsen had ik in alle geval een lekke band opgelopen!
Een doorn (uit de Doornstraat ...) zat door mijn band heen, ...
... en het was nog geen kleintje!
Ik kon er inderdaad nog door, en die doorn ook
(Aanpassing op 15-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 23-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-12-2017 18:16:52; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|