Het is nu 13-04-2021 02:18:41
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

fietslichtjes

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

steven





Geregistreerd op: 11 Okt 2010
Berichten: 22

     
Bericht Geplaatst: 21-09-2011 09:21:29    Onderwerp: fietslichtjes
 Reageren met citaat  

Als DIT niet zichtbaar genoeg is, dan weet ik het ook niet meer... ;-)

http://vimeo.com/27280439

http://www.kickstarter.com/projects/revolights/revolights-join-the-revolution


Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-09-2011 10:46:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Daarmee zul je zeker beter gezien worden, vooral op de zijkant Goed zo! !
Er zijn nog meer dergelijke opvallende lichten in de fietswielen, kijk bijvoorbeeld maar hier, hier, hier, hier of hier en er zullen er nog wel meer zijn. Toch denk ik dat dit allemaal kwetsbare dingen zijn, die niet heel bedrijfszeker zijn en niet lang meegaan. Bovendien werken ze allemaal op batterijen, die gewoonlijk leeg zijn als je ze nodig hebt!
Men zou deze dingen ook kunnen laten werken op een naafdynamo, maar dan moeten er nieuwe naafdynamo's gemaakt worden, met de magneten vast op de wielas en de spoelen meedraaiend met het fietswiel, dus juist het tegenovergestelde van de huidige naafdynamo's. Bovendien heb je dan een naafdynamo nodig in elk wiel, en kun je ze niet meer gebruiken voor de normale, wettelijke fietsverlichting ...

Want al deze opvallende dingen vervangen in geen geval de verplichte verlichting, wat je wel zou kunnen denken bij het bekijken van sommige van die filmpjes! Ze zijn eigenlijk zelfs niet toegelaten volgens artikel 29 van de wegcode Lees :
Citaat:
Artikel 29. Gebruik van de lichten : algemene regel

Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.

Wat fietslichten betreft is de wetgever zeer duidelijk:
Citaat:
Artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
...
30.3. Andere voertuigen, weggebruikers en dieren hierna vermeld :

1 bereden rijwielen :

* vooraan, een wit of geel licht;
* achteraan, een rood licht.

En bij de technische voorschriften Lees :
Citaat:
Artikel 82. Rijwielen en hun aanhangwagens

82.1. Lichten en reflectoren

82.1.1.

1
Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren.

Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

Het rode achterlicht moet s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.


Om gezien te worden van op de zijkant verkies ik alle soorten reflecterend materiaal in de kleding, op de fiets en op alles wat je meevoert.

Zoals je merkt, ben ik geen voorstander van fietsverlichting met batterijen omdat die dikwijls leeg of bijna leeg zijn als je ze nodig hebt. Als je toch geen dynamo wenst, dan is er nog de oplossing van "Reelight" (klik hier en hier). Dat is ook een LED-verlichting, knipperend of niet al naargelang hoeveel geld je er wil aan besteden. Die verlichting werkt met inductie. Die werkt dus altijd als je rijdt, zonder batterijen. Bij de goedkopere versies hangen de lichtjes ter hoogte van de wielnaven. Die hangen dus aan de zijkant van de fiets, en nogal laag om goed zichtbaar te zijn. Maar nu is er ook een versie met de lichten boven de fietswielen geplaatst.

Een nadeel van al deze LED-lichtjes is dan weer dat je wel gezien wordt, maar dat je zelf niet veel ziet in het donker. Er gaat toch niets boven een echte degelijke fietsverlichting met een goede(!) naafdynamo die zo goed als geen remmend effect heeft (klik hier), gekoppeld aan een aangepaste schijnwerper vooraan (klik hier, model "oval senso plus") en een achterlicht achteraan (klik hier, model "plus"). Je hebt vooraan een geweldige lichtbundel, en zelfs als je gestopt bent blijven beide lichten nog een voldoende tijd branden! Ook allemaal zonder batterijen! De lichten floepen automatisch aan als het donker wordt of als je in een duistere omgeving rijdt. Het achterlicht is gekoppeld aan het automatisch systeem van de koplamp. Als je overdag licht wil - bij mist bijvoorbeeld - dan verzet je een schakelaar op de koplamp. Die schakelaar is zodanig opgevat dat je hem ook met handschoenen gemakkelijk kunt bedienen.

En er bestaan zeker nog betere dingen. Wist je dat er nu zelfs een fietsverlichting bestaat met "dagrijlicht", zoals tegenwoordig op veel nieuwe auto's te zien is (klik hier)?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 370

     
Bericht Geplaatst: 23-09-2011 20:44:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Interessant om te zien wat er al allemaal bestaat. Daarnet heb ik nog een jongen in het donker zonder licht zien rijden over het viaduct, toch wel erg riskant.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-09-2011 18:57:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het valt mij nu pas op, dat de Belgische wetgever wel zegt hoe sterk een achterlicht moet zijn ...
Citaat:
Het rode achterlicht moet s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.

... maar niets gelijkaardig zegt over het voorlicht (ik vind het toch niet). Dus, in principe, zelfs als je vooraan met een heel flauw lichtje rijdt ben je in orde met de wegcode. Als het maar wit of geel is en niet verblindt. Uiteraard is dat niet verstandig en niet veilig!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

steven





Geregistreerd op: 11 Okt 2010
Berichten: 22

     
Bericht Geplaatst: 27-09-2011 06:55:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik vraag me eigenlijk hetzelfde af. Ik rijd regelmatig met een koplamp (powerled 800 lumen) die op volle kracht alle tegenliggers fel verblindt. Ik merk dat aan de auto's die spontaan beginnen flikkeren met koplampen of zich zelfs aan de kant plaatsen ;-)
Uiteraard is dat niet de bedoeling, maar soms vergeet ik om de lamp meer naar de grond te richten op de openbare weg.

(o ja 40u autonomie van de batterij, die zo groot is als een pakje sigaretten)

edit: blijkbaar mag de koplamp niet verblinden? Okee, da's dan duidelijk. In 't vervolg dan alleen recht vooruit richten als de tegenliggers mij verblinden ;-)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-03-2012 14:01:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er bestaat nu ook al een fietsachterlicht dat feller oplicht als de fiets vertraagt. Dat werkt dus als een remlicht. Het is ook voorzien van standlichtfunctie en dat allemaal zonder batterijen. Het werkt enkel met een degelijke naafdynamo. De prijs is dan ook niet van de poes (momenteel 39,90).
Voor meer informatie en een filmpje, klik hier.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-01-2013 09:31:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is alweer iets nieuws op komst op gebied van fietsverlichting, "MagnicLight", zonder batterijen en zonder dynamo. Het werkt met wervelstromen die wrijvingsloos opgewekt worden door de draaiende fietswielen. Veel vermogen geeft dat niet, maar dankzij de nieuwste heldere LEDs produceert dat toch heel wat licht! Klik hier.
Ik weet niet of die al te koop zijn, of waar je ze dan zou kunnen bestellen. Twee filmpjes van die website ter overtuiging:






_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2013 16:12:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de blog van de Fietsersbondafdeling van Gent, Fietsbult genaamd, staan vijf zeer interessante en leerrijke teksten over fietsverlichting. Je leest ze best in volgorde. Dit zijn ze, met bijhorende link:
1 - algemeen
2 - energiebron
3 - koplamp
4 - achterlicht
5 - toch batterijen?
Het kan van pas komen, nu de dagen korten!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-04-2014 07:12:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Volgens dit krantenbericht van De Morgen is er alweer een fietsverlichting uitgevonden die "revolutionair" zou zijn op gebied van verkeersveiligheid ...



Het artikel is wel juist als het stelt dat fietsers in het verkeer dikwijls "niet gezien" worden, omdat onze hersenen niet aangepast zijn aan fietsers in het verkeer. Onze hersenen zijn zo geprogrammeerd dat vooral grote, vierkante blokken opgemerkt worden, zoals auto's en vrachtwagens (en het is blijkbaar zeer moeilijk om heel wat domme hersenen te herprogrammeren, zodat ze ook fietsers zouden opmerken Hihi ).

Motorrijders zitten trouwens met hetzelfde "niet-opgemerkt"-probleem. Kijk maar naar het ongeval dat pas het voorbije weekend gebeurd is in de Kapelstraat in Steendorp (Gazet van Antwerpen van maandag 14 april 2014):



Maar of dat probleem zal opgelost worden met deze zogenaamd revolutionaire lichtjes? Sta mij toe daar aan te twijfelen.

Meer details over deze lichtjes, de "brainy bike lights", vind je op deze website. Afmetingen kan ik nergens vinden, maar afgaande op de foto's zijn het tenslotte toch maar vierkante bakjes van hoogstens 10cm, met een wit of rood verlicht fietserssymbool. Ze werken op 2 AA batterijtjes, dus met beperkte levensduur en afnemende lichtsterkte.



Op de "winkel-pagina" wordt trouwens aangeraden om deze lampjes te gebruiken samen met een degelijke fietsverlichting (volgens de Britse Standaardnorm BS 6102/3). Bovendien zijn ze niet zo goedkoop: £45.00 voor een voor- en achterlichtje (ongeveer €55), weliswaar met batterijen, opbergtasje en bevestigingsmiddelen, maar zonder verzendingskosten. Toch niet mis voor batterij-LED-lampjes.

Heel waarschijnlijk zijn deze lichtjes wel opvallender dan de "gewone" LED-lichtjes voor fietsers. Maar volgens mij gaat er nog steeds niets boven een felle, heldere volautomatische fietsverlichting, zowel vooraan als achteraan, met een degelijke naafdynamo.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-10-2014 13:53:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen in Het Nieuwsblad van donderdag 23 oktober 2014:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals, voor een grotere en leesbare versie.)


Er zijn tegenwoordig allerlei soorten van fietsverlichting, sommige zelfs zeer goedkoop. Toch rijden er nog altijd fietsers in het donker zonder verlichting. En altijd worden dezelfde goedkope 'redenen' aangehaald waarom ze zonder licht rijden.

Zijn dat dan automobilisten die toevallig aan het fietsen zijn, en die alleen maar de reglementering zullen volgen als ze diep in hun portemonnee gepakt worden?

Hopelijk zijn het geen leden van de Fietsersbond Triest ...

(Aanpassing op 10-01-2016: Betere vergroting van de afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2016 10:24:03; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-10-2014 09:31:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ook al willen automobilisten dat niet altijd toegeven, het zijn niet alleen fietsers die met een slechte verlichting in het donker rijden. Dit staat te lezen in "de Zondag" van zondag 26 oktober 2014:



Eén op de vier auto's met defecte verlichting is ook niet mis!
Dat is natuurlijk geen excuus voor fietsers om dan ook maar zonder of met een slechte verlichting rond te rijden Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-12-2014 07:48:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen in het Driemaandelijks informatieblad van Temse van december 2014:



Het is inderdaad onverantwoord om te fietsen in het duister zonder, of met een gebrekkige verlichting. Het is zelfs misdadig om kinderen in het donker onverlicht de baan op te sturen per fiets. Er bestaan tegenwoordig heel wat goedkope fietsverlichtingen waarmee je desnoods geholpen bent, voor minder dan 55 euro!

Natuurlijk geven we de voorkeur aan een degelijke verlichting die in alle omstandigheden werkt, die zorgt dat je gezien wordt en die zorgt dat je zelf ook ziet waar je rijdt.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-02-2015 10:30:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit staat in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 27 februari 2015:



Het staat ook uitgebreid te lezen op editietemse.

Wie niet horen wil moet ... betalen. Fietsers waren verwittigd (klik hier) en het heeft ook op onze website en facebook gestaan. Trouwens, een fiets moet reglementair altijd in orde zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-02-2016 20:48:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Elk jaar lijkt zich dat te herhalen: fietsers die in het donker zonder licht rijden, op een fiets zonder remmen of die op een ander gebied niet in orde is om er zich veilig mee in het verkeer te begeven. Uit de Gazet van Antwerpen van woensdag 10 februari 2016:



Beseffen die fietsers niet dat ze vooral zichzelf in gevaar brengen, en bovendien alle andere fietsers een slechte naam bezorgen? Het is vooral zorgwekkend dat sommige ouders hun kinderen op de baan sturen met een fiets die niet in orde is!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4690
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2016 10:59:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jongeren, wiens fiets niet in orde was bij een fietscontrole, dienen verplicht verkeersles te volgen die gegeven wordt door de politie. Vooral de fietsverlichting was niet in orde. Een artikel staat op editietemse en dit staat in de Gazet van Antwerpen van woensdag 24 februari 2016:



Een goed initiatief om deze jongeren te wijzen op het gevaar en op hun verantwoordelijkheid. Maar zou het geen goed idee zijn om ook de ouders van deze jongeren verplicht een dergelijke verkeersles te laten volgen, om dezelfde redenen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005