Het is nu 28-03-2024 20:10:44
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsers en voorrang langs gewestweg N16.

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-08-2015 09:13:38    Onderwerp: Fietsers en voorrang langs gewestweg N16.
 Reageren met citaat  

We hebben het hier al eens uitgebreid gehad over foutieve voorrangsregelingen voor fietsers op de gewestweg N16. Als gevolg daarvan is op het kruispunt Hoogkamerstraat/N16 heel wat aangepast, maar zeker niet in het voordeel van fietsers, noch om hun veiligheid te verzekeren!

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft een eigenaardige opvatting over de voorrang van fietsers op haar gewestwegen. Die opvatting komt bijvorbeeld duidelijk tot uiting als je op de N16 op het fietspad rijdt vanaf de Secretaris Generaal Boereboomstraat naar de Hoogkamerstraat.

Het fietspad waarop je rijdt maakt deel uit van de voorangsweg N16. Het is dus zeer logisch dat autobestuurders, die de N16 verlaten ter hoogte van de Smesstraat, voorrang moeten verlenen aan de fietsers op het fietspad.



De wegcode is daarover ook zeer duidelijk in het artikel 19.4 Lees :
Citaat:
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.


Het fietspad is aan deze afslag trouwens gemarkeerd met twee evenwijdige witte onderboken strepen, zoals wettelijk voorzien is door het artikel 16.1° van het 'Reglement voor de wegbeheerder' (wat men vroeger de 'plaatsingsvoorwaarden' noemde) Lees :
Citaat:
Artikel 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden


Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.
B9 B15


Om duidelijk te maken dat de voorrangsweg verder loopt na dit kruispunt (en na de volgende kruispunten), staat daar een voorrangsbord B9, zoals ook wettelijk voorzien is door het artikel 8.5.1° van het 'Reglement voor de wegbeheerder' Lees :
Citaat:
8.5. Verkeersbord B9. Voorrangsweg.



Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het begin van de voorrangsweg en herhaald na elk kruispunt.


Ook dat is logisch, want als je op dat kruispunt de voorrangsweg oprijdt, moet je er van verwittigd worden dat je vanaf nu op een voorrangsweg rijdt. Je blijft op die voorrangsweg tot je een verkeersbord B11 tegenkomt.

Tot zover is alles in orde Goed zo!, maar ... dat verkeersbord B9 boven die snelheidsbeperking van 90km/u, voor wie is dat eigenlijk bedoeld Vraag

Het kan niet voor motorvoertuigen zijn, want vanuit de Smesstraat mogen die de N16 niet oprijden. Alleen fietsers mogen dat doen (zelfs bromfietsers mogen dat niet).



Om dat zeer duidelijk te maken staat dat ook nog eens aangeduid vlak voor het fietspad langs de N16, zowel langs de rechterkant van de oprit, ...



... als langs de linkerkant.



Dat voorrangsbord B9 moet wettelijk wel herhaald worden na elk kruispunt, maar hier kan het alleen maar informatief bedoeld zijn voor fietsers die hier de N16 oprijden richting Hoogkamerstraat. De bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan weten immers dat ze nog altijd op een voorrangsweg rijden, want ze hebben nog altijd geen voorrangsbord B11 tegengekomen.



Nog steeds is alles in orde.

Even verder staat een verkeersbord B3, dat een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) aankondigt op ongeveer 125 meter.



Dat voorrangsbord is bedoeld voor de motorvoertuigen op de afslagstrook (hoewel het wel verwarring kan scheppen door het langs de voorrangsweg te plaatsen), en het zou evenzeer voor fietsers op het fietspad kunnen bedoeld zijn, maar ... nog even verder staat weer een voorrangsbord B9 naast het fietspad.



Volgens het artikel 6.4.2 van het reglement voor de wegbeheerder zijn kleine verkeersborden bedoeld voor fietsers Lees :
Citaat:
6.4.3. Voor de verkeersborden die een maatregel ter kennis brengen die alleen moet nageleefd worden door de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, mogen deze afmetingen teruggebracht worden tot minimum 0,30 m.

Met 'deze afmetingen' worden de normale afmetingen van verkeersborden bedoeld. Voor wegen zoals de N16 zou een verkeersbord B9 minimum 40cm breed moeten zijn (artikel 6.4.1 van het reglement voor de wegbeheerder). Ik heb dit bordje niet nagemeten. Dat doe ik nog wel eens. En als het minder breed is dan 40cm is het wel degelijk alleen voor fietsers en tweewielige bromfietsers bedoeld!

Is dat klein voorrangsbord B9 dus om fietsers en bromfietsers gerust te stellen dat ze nog steeds de voorrangsweg volgen? In feite doen ze dat ook nog altijd! Maar toch krijgen ze kort daarna plotseling een B1, haaientanden en een fietsoversteekplaats voor hun wielen geschoven!



Waarom doet AWV dat? Waarom moeten fietsers, die de voorrangsweg volgen, voorrang verlenen aan automobilisten die van richting veranderen en die de voorrangsweg verlaten? Dat is niet logisch en niet in overeenstemming met de wegcode!

Daar komt nog bij dat die afslaande automobilisten, waaraan fietsers hier voorrang moeten verlenen, enkele meters verder zelf voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Hoogkamerstraat. Wat is nu het probleem, om diezelfde automobilisten ook de wettige voorrang te laten verlenen aan fietsers die de voorrangsweg volgen?

Gelukkig zijn heel wat automobilisten slimmer dan de 'specialisten' van het AWV, en stoppen ze voor fietsers die hier de afslagstrook willen oversteken.

Ongeveer dezelfde toestand doet zich voor aan de andere kant van de Hoogkamerstraat: fietsers die daar de afslagstrook oversteken, volgen immers even goed de voorrangsweg (de N16) en zouden dus voorrang moeten krijgen. Je zou kunnen argumenteren dat ze even goed naar de Hoogkamerstraat kunnen rijden en dan volgen ze de voorrangsweg niet meer. Maar dan vergeet je dat fietsers nog altijd de voorrangsweg (de N16) volgen, zolang ze niet afgeslagen zijn naar de Hoogkamerstraat Knipoog.

Dergelijke weginrichtingen zijn typisch voor het AWV, dat hoofdzakelijk het automobilisme dient, en geen enkele interesse aan de dag legt voor fietsers in het verkeer of voor hun veiligheid. Het AWV heeft een heel eigen interpretatie van sommige artikels van de wegcode, als die in het voordeel van fietsers uitpakken. Hun argumentatie voor het niet aanbrengen van fietspadmarkeringen, waar dat volgens de wegcode wel toegelaten is, is hiervan een treffend voorbeeld (klik hier).

De laatste tijd is het AWV zelfs van oordeel dat alle fietsoversteekplaatsen maar moeten verwijderd worden, omdat (volgens het AWV) "fietsers denken dat ze daar voorrang hebben". Uit welke enquête of studie dat moet blijken, dat weten ze zelf niet! In werkelijkheid stoppen heel wat automobilisten voor een fietsoversteekplaats uit hoffelijkheid, of omdat ze zelf niet weten dat ze daar geen voorrang moeten verlenen aan fietsers die aanstalten maken om over te steken. Maar dat hindert de "vlotte autodoorstroming", dus die fietsoversteekplaatsen moeten weg!



(Aanpassing op 19-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-12-2017 13:29:19; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-10-2015 19:09:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Volgens het artikel 6.4.2 van het reglement voor de wegbeheerder zijn kleine verkeersborden bedoeld voor fietsers Lees :
Citaat:
6.4.3. Voor de verkeersborden die een maatregel ter kennis brengen die alleen moet nageleefd worden door de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, mogen deze afmetingen teruggebracht worden tot minimum 0,30 m.

Met 'deze afmetingen' worden de normale afmetingen van verkeersborden bedoeld. Voor wegen zoals de N16 zou een verkeersbord B9 minimum 40cm breed moeten zijn (artikel 6.4.1 van het reglement voor de wegbeheerder). Ik heb dit bordje niet nagemeten. Dat doe ik nog wel eens. En als het minder breed is dan 40cm is het wel degelijk alleen voor fietsers en tweewielige bromfietsers bedoeld!
...

Ik had dus hier beloofd, dat ik dat voorrangsbordje B9 wel eens zou nameten. Het gaat over dit voorrangsbordje naast het fietspad langs de N16:



Dat is bij deze gebeurd. En wat zie je?



Een voorrangsbord B9 is een vierkant op zijn punt geplaatst. De horizontale diagonaal is dus even groot als de verticale diagonaal. Het voorrangsbord is even hoog als het breed is. En als je goed kijkt, zie je dat het voorrangsbord ergens tussen de 38,5 en de 39cm hoog, dus ook breed is.

Je kunt er op vitten dat de hoeken afgerond zijn. Als je de lijnen van de zijden van het vierkant doortrekt, dan zal de diagonaal van het vierkant inderdaad groter zijn dan 40cm. Maar feitelijk is de breedte van dit verkeersbord kleiner dan 40cm, en dus strikt volgens het artikels 6.4.1. en 6.4.3. van het reglement voor de wegbeheerder alleen geldig voor fietsers en tweewielige bromfietsers Lees :
Citaat:
6.4.1. Buiten de bebouwde kommen hebben de verkeersborden met de hieronder aangegeven vorm volgende minimum afmetingen:


6.4.3. Voor de verkeersborden die een maatregel ter kennis brengen die alleen moet nageleefd worden door de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, mogen deze afmetingen teruggebracht worden tot minimum 0,30 m.

Het voorrangsbord B9 groter dan 40cm voor het gemotoriseerd verkeer op de 'autoweg' N16 staat trouwens juist voorbij het vorig kruispunt met de Smesstraat, zoals het moet volgens het artikel 8.5.1° van het reglement voor de wegbeheerder Lees :
Citaat:
8.5. Verkeersbord B9. Voorrangsweg.

Dit verkeersbord wordt geplaatst bij het begin van de voorrangsweg en herhaald na elk kruispunt.



Het kleiner voorrangsbordje lijkt dus zeer sterk op extra informatie voor fietsers en tweewielige bromfietsers, maar toch moeten die even verder voorrang verlenen aan ... gemotoriseerde voertuigen die rechts afslaan van de N16, terwijl die fietsers en bromfietsers de N16 blijven volgen!

Of hoe hier een loopje genomen wordt met de regels van het verkeersreglement. Zou deze "afwijking" van het verkeersreglement een verklaring kunnen zijn voor het barslechte rijgedrag en de vele ongevallen op onze Belgische wegen?


(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-12-2017 13:32:58; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-10-2015 19:30:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hierboven, op 22 augustus 2015 had ik het over de eigenaardige opvatting van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) over de voorrang van fietsers — en van bestuurders van tweewielige bromfietsen — op haar gewestwegen. Maar die opvatting lijkt nogal te verschillen van de ene plaats tot de andere!

Aan het kruispunt N16/Hoogkamerstraat in Temse verliezen fietsers en bromfietsers hun rechtmatige voorrang. Daar verandert het AWV de regels van het verkeersreglement. Maar "over de brug", op dezelfde N16 in Bornem, worden de regels van het verkeersreglement wel toegepast, en moeten de bestuurders van motorvoertuigen die de N16 verlaten, wel degelijk voorrang verlenen aan fietsers en bromfietsers die het fietspad van de N16 blijven volgen.

De verkeerssituatie aan het kruispunt N16/Hoogkamerstraat in Temse, is juist dezelfde aan het kruispunt N16/Vitsdam in Bornem. Vergelijk ...

Dit is het kruispunt N16/Hoogkamerstraat in Temse.


Dit is het kruispunt N16/Vitsdam in Bornem.


Ook daar staan verkeerslichten, ook daar is een afslagstrook op de N16 voor het gemotoriseerd verkeer dat de N16 naar rechts wil verlaten, ook daar ligt een tweerichtingsfietspad, ook daar moeten fietsers de afslagstrook oversteken tot aan het fietsverkeerslicht, waar ze eventueel moeten stoppen als het verkeerslicht op rood staat.



Maar ... zoals het moet volgens het verkeersreglement is in Bornem het fietspad doorgetrokken over de afslagstrook met twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Het afslaand gemotoriseerd verkeer moet hier voorrang verlenen aan fietsers en bromfietsers die de N16 blijven volgen. Dat wordt nog benadrukt door een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) vóór het fietspad, met een onderbord dat fietsers en bromfietsers uit beide richtingen kunnen komen, en met haaientanden op de rijbaan vóór het fietspad.

Het AWV maakt in Temse — en zeer waarschijnlijk niet alleen in Temse — een hopeloze warboel van het verkeersreglement. Blijkbaar kunnen de verkeersregels op elk kruispunt immers anders zijn. Dergelijke fratsen komen de verkeersveiligheid niet ten goede!

WAAROM wordt het verkeer voor alle weggebruikers zo verwarrend gemaakt?
WAAROM volgen de wegbeheerders niet gewoon het verkeersreglement?
WAAROM mag elke wegbeheerder zijn eigen uitleg geven aan de verkeersregels en ze anders toepassen?
WAAROM krijgen de weggebruikers altijd alleen de schuld van het "slecht verkeersgedrag" en de vele ongevallen op onze wegen?
WAAROM gaan de wegbeheerders altijd vrijuit?


(Aanpassing op 24-11-2015: Foute link verbeterd.
(Aanpassing op 28-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-06-2018 07:03:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De laatste tijd is het AWV zelfs van oordeel dat alle fietsoversteekplaatsen maar moeten verwijderd worden, omdat (volgens het AWV) "fietsers denken dat ze daar voorrang hebben". Uit welke enquête of studie dat moet blijken, dat weten ze zelf niet! In werkelijkheid stoppen heel wat automobilisten voor een fietsoversteekplaats uit hoffelijkheid, of omdat ze zelf niet weten dat ze daar geen voorrang moeten verlenen aan fietsers die aanstalten maken om over te steken. Maar dat hindert de "vlotte autodoorstroming", dus die fietsoversteekplaatsen moeten weg!
(Zie hierboven.)

Ondertussen is ook dat uitgevoerd! Zo was deze "oversteekplaats voor fietsers" vroeger, ...



... en zo is het daar nu.



Het is dus geen "oversteekplaats voor fietsers" meer!

Hetzelfde is gebeurd op de andere fietsoversteekplaatsen op dit kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat. Lees hier meer daarover.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-09-2018 08:22:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het dienstorder MOW/AWV/2017/6 van AWV, om overal de fietsoversteekplaatsen op bypassen te vervangen door hun onwettige "fietsgeleiding op kruispunten", wordt blijkbaar nog niet overal toegepast. Er zijn plaatsen waar zelfs de fietspadmarkering nog wordt doorgemarkeerd over bypassen. Dit is daarvan een voorbeeld op het kruispunt van de N12/N112 met de R11 — nochtans allemaal gewestwegen — tussen de Makro en het Wijnegem Shopping Centre.

Motorvoertuigen die van de voorrangsweg "naar rechts afbuigen" (zoals AWV dat verwoordt) op een bypass, moeten voorrang verlenen aan fietsers die de bypass oversteken. Dat is eigenlijk logisch, want die fietsers volgen de voorrangsweg.



Even verder, op dezelfde bypass, ligt zelfs nog een doorgemarkeerd fietspad. Meer hierover lees je hier op dit forum.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-07-2022 13:53:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bij het einde van de werken in 2022 aan het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat is een foute voorlopige signalisatie geplaatst op het tweerichtingsfietspad langs de N16, op het kruispunt met de Hoogkamerstraat. Aan beide kanten van de Hoogkamerstraat is immers een voorrangsbord B1 op het fietspad geplaatst.




Die voorrangsborden horen daar niet te staan. Het fietspad maakt immers deel uit van de voorrangsweg.

Zolang de verkeerslichten werken heeft dat eigenlijk niet veel belang, want dan zijn die voorrangsborden niet geldig. Maar wat als die verkeerslichten eens niet werken? In de Hoogkamerstraat staat immers een stopbord B5 voor hetzelfde fietspad, maar dan geldig voor het gemotoriseerd verkeer. Dat voorrangsbord moet wel degelijk op deze weg staan die ondergeschikt is aan voorrangsweg N16.



Wie zal dan voorrang moeten verlenen aan wie? Het gemotoriseerd verkeer moet immers voorrang verlenen aan fietsers door de B5, en fietsers moeten voorrang verlenen aan het gemotoriseerd verkeer door de B1.

Dit is een gelijkaardige toestand als op het kruispunt Hoogkamerstraat - Houten Schoen in Sint-Niklaas, die voorlopig ook nog niet is opgelost!

Het is slechts een voorlopige aanduiding, maar om te vermijden dat ze ook hier een definitief karakter krijgt, heb ik het toch maar gemeld. Mijn melding heeft referentienummer KM-2022-25346 gekregen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-08-2022 10:45:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De foute (voorlopige) signalisatie van de voorrang van fietsers is recht gezet met het aanbrengen van de definitieve voorrangsborden op het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16.

Aan fietsers op het tweerichtingsfietspad dat de voorrangsweg N16 volgt moet immers voorrang verleend worden door alle bestuurders in de Hoogkamerstraat als de verkeerslichten niet werken. Daarom mag daar zeker geen B1 (omgekeerde driehoek) of een B5 (stopbord) naast het fietspad staan dat de voorrang van fietsers zou tenietdoen!




Hiermee doet Wegen en Verkeer het stukken beter dan de stad Sint-Niklaas op het kruispunt Hoogkamerstraat - Houten Schoen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005