Het is nu 04-12-2024 00:18:57
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd.

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-07-2018 17:38:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

ROP schreef:
Jozef, een correctie
Groot Broek en Klein Broek worden geen potpolder maar worden ontpolderd. ...
(Zie hierboven.)

Juist, dank u Patrick. Ik heb op deze website ook een duidelijke uitleg van het verschil gevonden.

Mijn euro begin te vallen, want een ontpoldering maakt het hele Sigmaproject in Groot Broek en Klein Broek eigenlijk minder geschikt als bescherming tegen overstromingen. Het werkt immers enkel effectief in het begin, maar met de jaren vermindert steeds capaciteit om overstromingswater op te vangen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 31-07-2018 18:46:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Juist .... maar dit doet twee vragen rijzen:
1° Vraag: WAAROM een zo groot en mooi stuk land ontpolderen?
De bomen ( zelfs die die nog niet gekapt zijn ) en het groene gras zal
verdwijnen door water en uiteindelijk slijk.
2° Vraag: WIE zit daar achter?
Vraag Vraag Vraag

En wij fietsers worden van de Durme weg gestuurd: contact met de natuur verloren, achter de dijk fietsen langs de verkavelingen Triest
Wie bedenkt zo iets?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 01-08-2018 17:22:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Kort geschetst ziet de landschapsevolutie er als volgt uit:
1. Groene weilanden komen dagelijks onder water en vallen dan nadien droog. E zijn in deze fase veel vogels te verwachten maar ze komen wel van elders.
2. Daarna slibt het gebied op tot hoogwaterniveau. Een massa van water en zand zal het gebied vullen(fluid mud). Vogels zijn enkel te verwachten op de randen van het gebied.
3. Bij voldoende hoge opslibbing onstaat er een interessante fase. Pioniervegetatie verschijnt afgewisseld met nattere ondiepe zones. Zal een interessante fase zijn.
4. Nadien verbost het gebied en evolueert het zoals het Lippenbroek bij Driegoten. Verbossing.
5. In die fase ontvangt het gebied nog nauwelijks water zodat op dat moment de bressen overbodig zijn. Er kan nagenoeg geen water meer in de polder.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 01-08-2018 18:56:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dank je Patrick voor deze duidelijke uitleg. Ik dacht dat het geheel een kale zone zou worden met plassen en slijk. Klopt het dan niet dat door het 2 x daags onder water komen en door de afzetting van slib de bomen, struiken en graslanden die het landschap vormen zullen verdwijnen? In ieder geval heb jij duidelijk gemaakt dat ontpolderen géén zin heeft wanneer het gaat over beveiliging tegen overstromingen. Ik vind het onaanvaardbaar dat de huidige dijken onbegaanbaar en onbefietsbaar zouden worden gemaakt. Wij worden als het ware beroofd van ' ons land '. Door wie? Waarom?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 02-08-2018 12:16:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Men zal eerst het gebied "open maken" versta ontdoen van alle bomen. Pas dan start de ontpoldering. Dat ontpolderd gebied wordt aanvankelijk een gigantische slijkvlakte die almaar opslibt. Daarna zal de eerste pioniervegetatie verschijnen gevolgd door het volledig verbossen (verruigen) van het gebied. Zie de evolutie in het Lippenbroek te Hamme, Driegoten.

Het gebied stroomt inderdaad twee maal daags vol maar ook dat verandert met de tijd. Naarmate het gebied hoger komt te liggen, komt er minder en minder water in. Finaal komt er enkel nog bij springtij water in.
Het landschapsbeeld dat zal ontstaan zie je achter de Koolputten (linkeroever van de Durme) alsook op de rechteroever van de Durme, tussen de Mirabrug en het monument, aan je linkerzijde.

De ironie is dus dat die bressen aanvankelijk dienen om de polder te vullen met water maar eens de polder vol zit met zand kan er geen water meer in en zijn de bressen dus overbodig.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 02-08-2018 14:47:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dank je Patrick. Jij legt alles klaar en duidelijk uit Goed zo!
Dan rijst natuurlijk dé vraag: waarom? Wie bedenkt zo iets?? Hoe kŕn die kaalslag van het landschap plaatsvinden, tegen de wil van de mensen in???
Fietsers die hierom bekommerd zijn moeten eens ter plaatse gaan kijken en kunnen ook de ongerustheid en de woede lezen op de fb pagina ' Ge zijt van Waasmunster '. Zoek naar Durme dijken, vertrek b.v van het bericht en Chantal De Boom op 19 juli. De vele reacties laten zien dat de mensen niet akkoord gaan met het door breken van de dijken zodat er niet meer langs de Durme zal kunnen worden gewandeld en gefietst Triest
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 04-08-2018 18:42:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

...Het argument voor het niet verharden van het jaagpad is volgens de afdeling ingegeven door veiligheids- en natuureisen. Immers verharde jaagpaden trekken gemotoriseerd of snelfietsend verkeer aan. Dat brengt de zachte recreant en de natuurontwikkeling in moeilijkheden.

De Vlaamse Ombudsdienst stelt vast dat in het antwoord van de afdeling een ander standpunt wordt ingenomen dan in het Beleidsplan waterrecreatie van november 2003. In dat plan wordt juist het grote belang benadrukt van de jaagpaden voor het recreatieve en functionele fietsgebruik. Op zich kan de bedekking van een jaagpad met dolomiet gerechtvaardigd worden vanuit overwegingen van natuurontwikkeling. Men kan dus niet stellen dat een jaagpad per definitie geasfalteerd moet zijn. Zonder een dwingende tegenindicatie, is asfaltering echter de meest fietsvriendelijke oplossing. In de praktijk zijn de meeste Vlaamse jaagpaden dan ook geasfalteerd. Door dat goede wegdek en door het ontbreken van gemotoriseerd verkeer, horen de jaagpaden tot de beste en populairste fietswegen in Vlaanderen. De afdeling voert geen concrete argumenten aan waarom ter plaatse op de Scheldedijk een normale verharding van het jaagpad met asfalt de veiligheid van de zachte recreant en de natuurontwikkeling in moeilijkheden zou brengen. Uit het antwoord van de afdeling blijkt juist dat er bij de keuze van de bedekking van het jaagpad geen rekening is gehouden met de onveilige staat van het fietspad langs de N416. De Vlaamse Ombudsdienst is van mening dat de norm efficiënte coördinatie in deze gegronde klacht geschonden is. De afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV neemt immers een standpunt in dat niet gecoördineerd is met andere Vlaamse overheidsdiensten. "Gedogen" van fietsers op de jaagpaden is in strijd met het Vlaamse beleid om het fietsgebruik juist te stimuleren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 13-08-2018 13:40:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In de vorige tussenkomst wordt dus gesteld dat zolang ernstige argumenten ontbreken asfalt de logica is. En hetzelfde geldt voor overbruggingen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2018 08:01:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit het Nieuwsblad van vrijdag 31 augustus 2018 (klik om te vergroten):



In Daknam (Lokeren) kan de Vlaamse Waterweg blijkbaar mooie fiets- en wandelbruggen bouwen om de durmedijken verder te ontsluiten.

Waarom zouden dan in Elversele geen fiets- en wandelbruggen kunnen komen over de bressen in de durmedijk? In Elversele zal de Vlaamse Waterweg de durmedijk niet ontsluiten, maar afsluiten als we hun plannen niet kunnen veranderen! Mogen wij ons paradijs voor wandelaars en fietsers niet houden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2018 09:53:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De verharde dijk langs de Durme van Lokeren naar Daknam en verder langs Zwaanaarde tot Caudenborm ( waar aansluiting op de verharde wandel en fietsdijk langs de Moervaart ) had ŕl lang kunnen gerealiseerd zijn!
Dé kwade genius die dit verhinderde is de milieuvereniging. Daar moeten een aantal verbeten misantropen samenzitten Triest
Daarom roep ik gemeentebesturen en toerismediensten op realiseer en/of behoud het paradijselijk genieten voor de mens van het landschap langs Durme en Moervaart Goed zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-09-2018 16:55:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 5 september 2015, bij 'Buurt in Beeld', dus bij het goede nieuws:



Het is dan wel spijtig dat de gemeente Temse, in samenwerking met 'het Regionaal Landschap Schelde en Durme en de Vlaamse Waterweg' een dergelijke picknickplaats niet geplaatst heeft op de met verdwijning bedreigde durmedijk in Elversele. Dàt zou pas een statement geweest zijn!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 05-09-2018 17:16:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Kunnen ze Uitroepteken en zouden ze moeten doen Goed zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 69

     
Bericht Geplaatst: 07-10-2018 13:33:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nog een geschenk van het Sigmaplan.
Het fietspad in Tielrode, tussen Tielrode-veer en E-move-bikes te Temse zal worden opgeheven. Omweg langs de dijk is voorzien. Nog niet voor morgen maar draagt wel de goedkeuring weg van Temse.
Reden: gebied zal met de tijd onder water komen. Geen joggers meer die een rondje kunnen lopen, fietsverkeer naar Temse moet omrijden. Wat bezielt politici om daar geen debat over te openen?

Deze week ondertekend door de gemeente Temse in de Koolputten.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-10-2018 15:20:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Als ik het goed begrijp, dan zal men uiteindelijk toch een verbinding 'op hoogte' maken tussen het einde van de scheldedijk (tegen het domein Cordeel) en de oversteek aan de Afschrijverslaan? Dit zou men dan uitvoeren, omdat de weg door Tielrodebroekpolder onbruikbaar zal worden?

Zou deze nieuwe verbinding dan wel altijd bruikbaar zijn? Ze staat op het plan hierboven immers met een lijnsoort aangeduid waarmee ook andere wegen zijn aangeduid die niet altijd bruikbaar zijn.

Ik vraag mij nog altijd af waarom deze verbinding niet van bij het ontwerp van de Zaat kon gemaakt worden. Dat is al enkele keren ter sprake gekomen op dit forum: hier, hier en hier.

Natuurlijk is de weg over de scheldedijk langer (en hobbeliger) dan die door Tielrodebroekpolder. En we zullen geplaagd blijven met de twee (onnodige) oversteekplaatsen over de Frank Van Dyckelaan en de Afschrijverslaan, om de rotonde aan de ingang van het domein Cordeel te 'vermijden'. Dat blijkt uit de Z-vorm van de lijn op die plaats op het plan hierboven. En rondjes lopen rond Tielrodebroekpolder zal inderdaad niet meer kunnen ... of de bestaande 'binnendijk' moet verbeterd worden?

Over de geplande opdoeking van deze fietsweg lees je natuurlijk niets in de verkiezingspropaganda over fietsers voor 14 oktober 2018 ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 08-10-2018 18:38:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik verlies helemaal het overzicht. Bestaat er een globaal plan? Wie heeft dat gemaakt? Wie is verantwoordelijk? Wie heeft dat goedgekeurd? Ik heb de indruk dat dat wij bewoners van Temse, Hamme en Waasmunster volledig buiten spel gezet zijn.
Wat zit daarachter?
Ondertussen is al heel wat vernield in ons mooie landschap... bomen en groen verdwenen, wandelaars en fietsers verdreven....
Transparantie gewenst!!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 6 van 18 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005