|
Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd. |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-04-2022 11:58:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zuhal Demir levert de vergunningen af, Lydia Peeters geeft het geld. Vraag het hen eens of het omleggen van het fietsverkeer in het kader van het algemeen belang is? |
|
Terug naar boven |
|
Triple-T
Geregistreerd op: 28 Mrt 2018 Berichten: 28
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-04-2022 21:45:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
De vorige foto's van het Klein Broek zijn alweer bijna vijf maand geleden, maar plots ziet het er helemaal anders uit dan we een tijd gewend geraakt zijn.
Hier volgen weer twee foto's, steeds van op dezelfde twee plaatsen genomen.
Nu samen met het water ook het paradijs voor watervogels weg is, rest er overwegend slechts een troosteloze, grauwe, grijze massa. Zou dit al een voorbeeld zijn van "de gedroomde habitat voor tal van bijzondere dieren" of van "het sierlijk geboetseerde landschap van zoewaterschorren met zijn spontane ontwikkeling van slik, rietvelden en wilgenvloedbossen"?
Ik ben nog niet echt overtuigd ... |
Het klein broek heeft er zo heel de winter bijgelegen ondanks de vele regen in Februari.
Bij momenten was er zelfs een stank waar te nemen.
In het sigmaplan las ik dat de vroegere bomen moeten plaats maken voor een "zoetwaterschor waarop rietvelden en wilgenvloedbos zich spontaan zullen ontwikkelen."
We zijn nu 2j verder maar daar is nog niks van te zien, het begint er wel een beetje groener uit te zien.
Ik fiets nog steeds paar keer week langs de bestaande durmedijk voor mijn woon-werkverkeer (30km).
Dagelijks vraag ik me af waarom ze dit stuk met grind niet geasfalteerd hebben
Niet leuk met een racefiets en nog veel minder voor inline skates, steps, beginnende fietsers etc..
Ik neem ook vaak de nieuwe binnendijk maar die is ook een hele tijd afgesloten geweest waardoor er geen optie was.
Ik begrijp dit echt niet, wie beslist dit nu om die nieuwe asfalt strook daar te stoppen terwijl het jaagpad nog zolang bruikbaar blijft.
Ik had verwacht dat de dijk al veel langer definitief zou afgesloten zijn maar intussen zijn we al 2jaar verder en het lijkt er nu op dat we nog een extra jaar de oude dijk zullen kunnen gebruiken. |
|
Terug naar boven |
|
Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-05-2022 08:37:57 Onderwerp: fietsbruggen zijn populair |
|
|
|
|
ROP schreef: |
Zuhal Demir levert de vergunningen af, Lydia Peeters geeft het geld. Vraag het hen eens of het omleggen van het fietsverkeer in het kader van het algemeen belang is? |
Niet als we de uitspraken van Lydia Peeters in de pers mogen geloven:
Wielsbeke: https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/voorbereidende-werken-bouw-nieuwe-fietsers-en-voetgangersbrug-tussen-waregem-en-wielsbeke-van
Naast aanpassingen voor de binnenvaart op de Leie, investeert Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters via De Vlaamse Waterweg nv, samen met de gemeente Wielsbeke en stad Waregem, ook in de recreatieve troeven van de Leie en haar omgeving. Momenteel moeten fietsers en voetgangers gebruik maken van de wegbrug tussen Ooigem en Desselgem. Met een nieuwe brug specifiek voor fietsers en voetgangers wordt de beleving van de Leievallei versterkt en kan iedereen op een eenvoudige en veilige manier genieten van de natuur en toeristische trekpleisters op beide oevers.
“We hebben een Vlaamse fietsambitie waarbij we resoluut kiezen voor meer én veilig fietsverkeer. Met het bouwen van een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug maken we het makkelijker om over en langs het water te trappen en te stappen.”, zegt Lydia Peeters Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
Zulte: https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/gloednieuwe-fietsers-en-voetgangersbrug-zulte
“We hebben een Vlaamse fietsambitie waarbij we resoluut kiezen voor meer én veilig fietsverkeer. Met het bouwen van een nieuwe fietsers- en voetgangersbrug maken we het makkelijker om over en langs het water te trappen en te stappen.”, zegt Lydia Peeters Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “De nieuwe brug vormt meteen ook de ontbrekende schakel op de fietssnelweg F374 tussen Wielsbeke en Zulte. Een extra ingreep om de fietsreflex aan te wakkeren én om onze doelstellingen inzake modal shift naar duurzame vervoermiddelen te behalen.”
Zwijnaarde: https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/nieuwe-fietsbrug-naar-eiland-zwijnaarde
“Eind 2022 komt er een nieuwe fietsbrug over de Tijarm van de Schelde, die het terrein zal verbinden met de Zwijnaardsesteenweg én de verbinding Merelbeke-Gentse binnenstad een stuk aangenamer zal maken. De nieuwe brug verkort de fietsafstand met maar liefst 2 kilometer, een extra stimulans om de fiets te nemen naar het werk”, duidt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
[NB die 2 km vindt de minister blijkbaar wel de moeite, bij ons komt er 2 km bij als we moeten rondrijden langs de nieuwe dijk 😐]
Vilvoorde: https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuwe-fietsbrug-vilvoorde
De nieuwe voetgangers- en fietsersbrug vormt een belangrijk onderdeel van ‘Van basiliek tot basiliek’, een recreatieve verbinding door het groen die de basiliek Onze-Lieve-Vrouw van Troost in Vilvoorde verbindt met de Sint-Servaas basiliek in Grimbergen.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Met deze nieuwe voetgangers- en fietsersbrug in Vilvoorde realiseren we een vlotte en veilige oversteek voor alle duurzame verplaatsingen over het Zeekanaal Brussel-Schelde. |
|
Terug naar boven |
|
Triple-T
Geregistreerd op: 28 Mrt 2018 Berichten: 28
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-03-2023 12:14:07 Onderwerp: |
|
|
|
|
Deze morgen was het jaagpad afgesloten ter hoogte van de mirabrug richting Tielrode. Ook het nieuwe stuk was afgesloten, omleiding voorzien via N41,rondpunt Elversele en Legen heirweg.
Terug geen aanduiding op afsluiting hoe/wat/waarom
Iemand een idee hoe lang de werken gaan duren? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-03-2023 12:59:59 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is inderdaad zoals een fietser het meldt op dit forum. De durmedijk in Elversele is opnieuw afgesloten en ditmaal volledig. Volgens wat hier staat op de website van de gemeente Temse zal dat duren "tot eind december 2023", dus heel dit jaar nog!
Veel informatie vind je verder niet op de website van Temse. Dit is wat er letterlijk staat:
Citaat: |
Plaatsen signalisatie N41
Voor het Sigmaplan wordt er signalisatie geplaatst op de N41.
De firma Fero plaatst signalisatie op de N41 en Drapstraat voor het Sigmaplan. Het jaagpad is afgesloten. Voor fietsers is er een omleiding via de Drapstraat, N41, Legen Heirweg, Merenwegel. Het einde van de werken is voorzien eind december 2023. |
Het is geplaatst op dinsdag 21 mrt. 2023 om 09.31 u.
Heel duidelijk is het allemaal niet. Op de website van Temse worden de werken aangekondigd als "Plaatsen signalisatie N41", terwijl eigenlijk de volledige durmedijk en een gedeelte van de binnendijk niet toegankelijk is!
Het is toch maar voor fietsers, zeker? Daarom ben ik zelf eens op pad geweest.
Als je fietst van Temse naar Elversele langs de Durme, kom je even voorbij het voetbalveld van Tielrode, dus even voorbij de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef, deze versperring tegen.
Verder fietsen langs de durmedijk is niet meer mogelijk. Je moet dus verder langs de nieuwe binnendijk. Daar staat in het begin een gevaarsbord voor mogelijk werfverkeer, en onderweg zul je er zo nog enkele tegenkomen.
Het is blijkbaar ook verboden om bovenop de binnendijk te fietsen, maar daar heb ik toch nooit goesting voor. Ik verkies het asfaltbaantje, zogezegd voor de "snelle" fietsers ...
Als je aan de achterkant van de bedrijven langs de N41 komt, en normaal verder langs links de N41 kunt bereiken, is ook die weg afgesloten. Een omleidingswegwijzer voor fietsers wijst naar rechts.
Die omleidingswegwijzer wijst naar dit smal zandwegje, dat de "Merenwegel" zou moeten zijn.
Allemaal goed en wel, maar om de echte Merenwegel te kunnen bereiken, op het einde van dat zandwegje, moet je door een zeer smalle opening fietsen!
Dat is totaal onmogelijk met een bakfiets, een fietskar, een driewieler, ... en zelfs met een doodnormale gewone fiets heb ik hier verschillende mensen zien afstappen om er te voet door te gaan. Fietsvriendelijk kun je dat onmogelijk noemen!
Even verder moet je door nog wat losse kiezel rijden. Evenmin bepaald aangenaam!
En als je van de andere kant komt, kun je jezelf even afvragen hoe je daar doorheen moet komen. Ik heb de gemeente Temse gevraagd of dit niet wat fietsvriendelijker kan gemaakt worden ...
Ik stel mij hierover toch vragen. Wist "men" vooraf, bij het opmaken van de planning van deze werken, dat dit nog het hele jaar zou duren? Kon "men" dan ook niet zorgen voor een goed berijdbare omleiding voor fietsers voor het begin van deze werken?
Daar komt nog bij dat de doorgang zelfs verboden is voor iedere bestuurder met het verkeersbord C1, dus ook voor fietsers. En dat slechts alleen in deze rijrichting! Als je in deze richting rijdt ben je wettelijk wel verplicht om af te stappen en met de fiets aan de hand, als voetganger, verder te gaan. Ook niet bepaald fietsvriendelijk op een aangeduide omleiding voor fietsers.
Dit is het begin van de Merenwegel, aan zijn kruispunt met de Legen Heirweg. Dat is dicht tegen de rotonde van de Duivenhoek, bijna recht tegenover De Lokers.
Als je van Hamme komt langs de Mirabrug, of van Waasmunster (Sombeke) langs de durmedijk (daar kan dat nog), dan kun je ook niet meer verder fietsen naar Tielrode langs de durmedijk. Daar staat deze afsluiting.
Je moet dus langs de "fietscorridor" op de Pontweg (of de Drapstraat) naar de N41, en verder langs de rotonde van de Duivenhoek naar de legen Heirweg en de Merenwegel.
Als je op fietssnelweg F43 langs de N41 rijdt, kun je noch op de binnendijk, noch op de durmedijk geraken. De normale toegang is ook daar volledig afgesloten.
Daarnaast is wel een mogelijke doorgang, maar die is enkel voor werfverkeer. Het is niet aan te raden om die te gebruiken, je rijdt jezelf toch vast.
Vanaf hier moet je dus ook naar de rotonde van de Duivenhoek, de Legen Heirweg en de Merenwegel. Voor de gelegenheid is het fietspad hier extra aangeduid, zelfs als tweerichtingsfietspad. Hoewel dit altijd al een tweerichtingsfietspad geweest is.
Ook aan de Duivenhoek is dit fietspad in de richting van Dendermonde extra aangeduid als tweerichtingsfietspad.
Dit bijkomend gebodsbord D7 (verplicht fietspad) naast dit verbodsbord C1 (verboden richting voor iedere bestuurder), maakt het wettelijk zeer onduidelijk voor fietsers.
Het verbodsbord staat daar wel als herhalingsbord voor automobilisten (het "echt" verbodsbord staat rechts van de rijbaan), maar het staat wel rechts van het fietspad. Wettelijk is dat dus geldig voor elke bestuurder op het fietspad! Van tegenstrijdige aanduidingen gesproken.
Eigenlijk hoort een onderbord met uitzonderingen voor fietsers en bromfietsers bij de C1.
Deze tegenstrijdige verkeersaanduiding voor fietsers betaat al sinds de aanleg van deze rotonde. Hetzelfde doet zich trouwens voor aan de andere kant van deze rotonde. Dat is wel typisch als tweerichtingsfietspaden langs de "verkeerde" kant van een rotonde liggen. Is dit een voorbeeld van een verbodsbord dat niet telt voor fietsers _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-04-2023 18:12:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, maandag 3 april 2023 is de fietsomleiding langs de Merenwegel nog altijd hetzelfde. Het is wringen en goed sturen om er het afsluithek te passeren met een gewone fiets, ook met een ligfiets en het blijft helemaal onmogelijk met een bakfiets, fietskar, driewieler, tandem, ...
In de loop van de namiddag kreeg ik een telefoontje van een journalist van Het Nieuwsblad. Mogelijk zal hierover, en over het afsluiten van de fietsweg op de dijk langs de Durme, een artikel verschijnen in de krant.
Vlak na dit telefoontje ontving ik een e-mail van de mobiliteitsdienst van Temse. Die gaat contact opnemen met de Vlaamse Waterweg om een bredere doorgang te voorzien.
Er komt dus hopelijk beweging in . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|