
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6312 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-09-2016 08:34:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik heb vandaag mijn eerste persoonlijke bijdrage geleverd als voorstel tot het "Fietsplan Temse", namelijk:
Citaat: |
Er is slechts één manier om meer fietsers in Temse te krijgen: zorgen voor minder autoverkeer door geen onnodig doorgaand autoverkeer aan te moedigen, door geen autoverkeer aan te zuigen naar centrumparkings, door geen verbindingswegjes tussen woonwijken open te stellen voor autoverkeer en zo sluikverkeer te organiseren, door integendeel de doorgang door woonwijken voor autoverkeer te verlengen of te bemoeilijken.
Er is slechts één manier om Temse fietsvriendelijker te maken: zorgen voor veel meer comfortabele, veilige en kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur. Ruime en vlakke fietspaden, degelijke en overdekte fietsparkings, bruikbare en reglementaire fietsoversteekplaatsen en fietsopstelvakken, ...
Heel wat inwoners durven gewoon niet fietsen in Temse, vooral niet in de zeer onaangename en gevaarlijke winkelstraten!
Om van Temse een "echte fietsgemeente" te maken zullen veel fietsvriendelijke infrastructurele ingrepen noodzakelijk zijn. Daarvoor is de politieke moed en wil niet aanwezig in Temse. De infrastucturele ingrepen in Temse zijn vooral autovriendelijk. |
Er volgen er nog ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6312 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-09-2016 07:12:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag volgde mijn tweede persoonlijke bijdrage tot het "Fietsplan Temse", namelijk:
Citaat: |
Dat Temse geen fietsgemeente is, kwam vooral tot uiting bij de bouw van de tweede Scheldebrug. De fietspaden langs de N16, tussen de Scheldebrug en het kruispunt Doornstraat - Gasthuisstraat, zijn in 2008 gewoon verwijderd ten voordele van een bijkomende rijstrook op de N16, zonder enige compensatie voor fietsers. Dit was trouwens de aanleiding tot het oprichten van een Fietsersbondafdeling in Temse.
Tussen de N16 en de Scheldebrug is dan een ingewikkelde en fietsonvriendelijke alternatieve route voor fietsers bewegwijzerd door de straten van Temse. Veel wegwijzers staan op moeilijk te ontdekken plaatsen, of zijn al verdwenen na wegenwerken. Door wegenwerken is de route ondertussen ook al gewijzigd, maar de wegwijzers niet.
Op marktdagen of andere gebeurtenissen op de Markt kan de bewegwijzerde route van Scheldebrug naar N16 niet gevolgd worden.
Fietsers kunnen eenvoudiger, sneller en veiliger van de N16 naar de Scheldebrug, maar die route is nooit bewegwijzerd, behalve één keer ... als omleiding bij wegenwerken op de bewegwijzerde route!
Als compensatie voor de verdwenen fietspaden langs de N16 werd een fietspad langs de spoorlijn in het vooruitzicht gesteld, tussen de Scheldebrug en de Beekstraat. Indien Temse dit echt zou willen en niet voortdurend zou talmen, zou dat fietspad al lang kunnen verwezenlijkt zijn. Maar buiten een stukje op de Rik De Rycklaan, tussen de Scheldebrug en het station, is er na meer dan 8 jaar nog altijd niets. En dat stukje op de Rik De Rycklaan is dan nog geen fietspad!
Het 'fietspad' op de nieuwe Scheldebrug zelf is dan weer één oncomfortabele ribbel- en rammelstrook van 374 meter lang, voorzien van drie lage hindernissen, waartegen geregeld een ongeval gebeurt met fietsers die in groep rijden.
Temse kan alleen een fietsgemeente worden door veel beter voor zijn fietsers te zorgen. |
Morgen komt mijn volgende bijdrage ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6312 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-09-2016 07:08:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals beloofd: dit is mijn derde bijdrage tot het "Fietsplan Temse":
Citaat: |
De aanleg van de Rik De Rycklaan als 'ontsluitingsweg' spreekt ook niet in het voordeel van Temse als fietsgemeente. Een fietstunnel werd voorzien om deze ontsluitingsweg veilig te dwarsen. Hoewel er meer dan voldoende ruimte was, is deze fietstunnel onbegrijpelijk gevaarlijk smal gemaakt na een korte bocht van 90° zonder zicht in de tunnel. De fietstunnel voldoet in het geheel niet aan de minimum normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Er kwam geen medewerking van Temse om een bredere, veilige tunnel te verkrijgen. Heel wat fietsers vermijden nu deze tunnel en steken de Rik De Rycklaan over. Bijna alle voetgangers vermijden de gevaarlijke tunnel omdat aankomende fietsers hen niet kunnen zien.
Langs de kant van Belgomine is het pad door de tunnel aangeduid als een fietspad. Langs de kant van de Rik De Rycklaan is datzelfde pad geen fietspad ...
Waar de paden uit de fietstunnel en van de Rik De Rycklaan samenkomen, heeft Temse een "speelgoed-verkeerspark-fietsrotonde" gebetonneerd, met hoge betonnen stootranden aan de buitenkant, die begrijpelijkerwijze door de meeste fietsers genegeerd wordt. Deze belachelijke fietsrotonde is trouwens onmogelijk comfortabel te 'nemen' met een bakfiets, een tandem, een aanhangwagen, ... en ze betekent meer een hindernis voor het fietsverkeer dan een inrichting die zorgt voor vlot en veilig fietsverkeer.
Het pad langs de Rik De Rycklaan, dat aangekondigd werd als een mooi, afgescheiden, breed fietspad, is hobbelig aangelegd, is niet afgescheiden van de rijbaan, is lang niet zo bruikbaar breed als het er uitziet, door een ballustrade en een afsluiting tot tegen het fietspad, en ... het is zelfs geen fietspad!
Aan de kant van het station is het voor weinig fietsers duidelijk hoe ze daar verder moeten rijden. Een verbodsbord C1 verbiedt zelfs het pad te gebruiken naar de fietsenstalling van het station. |
Het is nog lang niet alles ...
Tussen haakjes: als "score" voor fietsgemeente geef ik voor Temse telkens een 2, dus bijna "zeer slecht". _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6312 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-09-2016 07:16:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Mijn bijdrage nummer vier:
Citaat: |
Aan het dubbelrichtingsfietspad in de Gasthuisstraat ging de gemeente Temse 'verkeersgeleiders' aanbrengen om te verhinderen dat auto's nog zouden uitwijken naar dat fietspad of er op parkeren, en daardoor fietsers in gevaar brengen. In werkelijkheid werd aan de overkant van de straat een ruime parkeerplaats aangelegd ten koste van de bomen op het breed voetpad. Daardoor kwam de rijbaan vrij van geparkeerde auto's, waardoor nu vlotter en sneller kan gereden worden, wat het oversteken van de rijbaan door fietsers naar dat fietspad gevaarlijker maakt. Bovendien bleken die 'verkeersgeleiders' niets anders te zijn dan betonblokken ("varkensruggen"), die niet naast, maar IN het fietspad aangelegd zijn. Van het dubbelrichtingsfietspad van amper 1,85 meter breedte rest nu nog een goede 1,65 meter, die niet volledig bruikbaar is, omdat fietsers die varkensruggen niet willen raken met hun trappers! De bruikbare breedte van het dubbelrichtingsfietspad is nu herleid tot ongeveer 1,50 meter! En de auto's? Die rijden en parkeren nog altijd zonder problemen op het fietspad, over de varkensruggen heen.
Kan Temse op deze wijze een fietsgemeente worden? |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6312 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-09-2016 07:42:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Met deze zesde bijdrage tot het "fietsplan Temse" ben ik juist over mijn helft :
Citaat: |
Als de gemeente Temse een kruispunt herinricht "voor de veiligheid van fietsers", dan blijkt achteraf dat kruispunt vooral heringericht voor de vlotte en vlugge doorstroming van het gemotoriseerd verkeer, terwijl fietsers "uit de weg" gehouden worden "voor hun veiligheid". Het is dan ook opvallend, op welke onveilige of omslachtige wijzen fietsers daarna opnieuw tussen het gemotoriseerd verkeer gemengd worden (Sint-Amelbergalaan, Edgard Tinelplaats, Schoolstraat, Guido Gezelleplaats).
Bij wegenwerken worden fietsers letterlijk vergeten, zelfs bij werken aan het fietspad (fietspad Cauwerburg aan Smesstraat, fietspad Huis ten Halven, ...), ofwel wordt in de eerste plaats voor het gemotoriseerd verkeer gezorgd (fietspad Gasthuisstraat)!
Een echte fietsgemeente denkt in de eerste plaats aan fietsers, en zorgt er voor dat ze zich veilig en minstens evenwaardig aan het gemotoriseerd verkeer kunnen verplaatsen. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6312 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-09-2016 06:28:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
Mijn zevende bijdrage om meer fietsers in het centrum van Temse te zien :
Citaat: |
Temse heeft een zeer eigenaardige opvatting over de aanleg en het gebruik van fietsoversteekplaatsen. Soms is een fietsoversteekplaats zodanig aangelegd dat je eigenlijk eerst het voetpad moet oprijden vooraleer je ze op "normale" wijze kunt gebruiken (Guido Gezelleplaats), ofwel eindig je op het einde van de fietsoversteekplaats tegen de boordsteen van het voetpad (Guido Gezelleplaats, Hoogkamerstraat). Dikwijls moet je in een totaal andere richting dan je rijrichting kijken om ze te kunnen opmerken, en moet je van je normale, logische rijrichting afwijken om ze te kunnen gebruiken (Guido Gezelleplaats, Hoogkamerstraat, Stationsplein). Het gebeurt zelfs dat de fietsoversteekplaats fietsers er toe aanzet om zich te gedragen als spookrijders en ze links van de rijbaan in een verboden rijrichting doet rijden (Stationsplein). Vroeger lagen op de Parklaan fietsoversteekplaatsen tussen gelijkgrondse bermen. Sinds daar fietssuggestiestroken zijn aangebracht, liggen de fietsoversteekplaatsen daar tussen die fietssuggestiestroken.
Een fietsgemeente brengt fietsoversteekplaatsen alleen aan op plaatsen waar ze nodig zijn en legt ze die in de logische rijrichting van fietsers. Waartoe dient bijvoorbeeld een fietsoversteekplaats, die niet gebruikt wordt door een fietser als hij op de rijbaan zijn normale weg vervolgt dwars over de fietsoversteekplaats?
Bijkomend: hoe moet een fietser op de rijbaan zich gedragen aan een dergelijke fietsoversteekplaats, als hij rechtdoor die fietsoversteekplaats dwarst om verder te rijden, terwijl een andere fietser de rijbaan oversteekt op die fietsoversteekplaats? Het verkeersreglement zegt niets over een dergelijke verkeerstoestand. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6312 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-09-2016 06:25:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Mijn negende en voorlaatste bijdrage:
Citaat: |
Soms "verklaart" Temse aan fietsers de verkeersregels, zoals onlangs in het driemaandelijkse 'Info Temse' van maart 2016. Daar werd het "verschil" uitgelegd tussen fietspad en fietssuggestiestrook, met de nadruk op de verplichtingen van fietsers en de toelatingen van gemotoriseerde voertuigen: "Zo mogen auto's of andere gemotoriseerde voertuigen op de suggestiestrook parkeren." Dat is juist, maar ... toon mij in Temse eens een fietssuggestiestrook waarop auto's mogen parkeren. In Temse liggen zelfs fietssuggestiestroken dwars over de rijbaan (Oude Heirbaan) ...
Bij deze "verklaring" wordt bijvoorbeeld aan fietsers niet gezegd dat fietsers niet verplicht zijn het fietspad te gebruiken als het niet berijdbaar is. Er wordt zelfs verkeerdelijk gezegd dat een fietspad aangeduid wordt door een verkeersbord EN een wegmarkering.
De politie van Temse heeft drie jaar geleden eens verklaard dat een overstekende fietser op een fietsoversteekplaats voorrang moet verlenen aan alle bestuurders over gans de breedte van de baan die hij/zij oversteekt. Dat in tegenspraak met artikel 40ter van het verkeersreglement!
Zo wordt Temse een fietsonvriendelijke gemeente waar vooral het gemotoriseerd verkeer alle voorrechten toegewezen krijgt en waar fietsers altijd in het ongelijk gesteld worden.
In Temse staan trouwens tientallen onnodige en overbodige verkeersborden voor fietsers (Huis ten Halven, Gasthuisstraat, Guido Gezelleplaats, Leie, Edgard Tinelplaats, ...). Een aantal wettelijk verplichte verkeersborden is dan weer niet aangebracht (Cauwerburg, Huis ten Halven, Edgard Tinelplaats, Hoogkamerstraat). Met sommige verkeersborden worden fietsers op een dwaalspoor gebracht (Leie - Sint-Amelbergalaan). Fietsverkeerslichten zijn zodanig opgesteld dat ze onzichtbaar zijn voor fietsers (Edgard Tinelplaats). Maar fietsers kennen de verkeersregels niet? |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6312 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-09-2016 07:13:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit zijn mijn twee laatste bijdragen. Vandaag is het vergadering ... .
Citaat: |
Als Temse een fietsgemeente wil worden, moeten vooral de beleidsmakers van Temse zelf per fiets, in plaats van per auto, door Temse rijden. Ze hebben een voorbeeldfunctie en alleen op deze wijze worden ze zich meer bewust van de problemen van fietsers.
Ook de politie van Temse moet patrouilleren per fiets, om meer bewust te worden van de moeilijkheden, de slechte toestanden, de gevaren, de onregelmatigheden en zelfs de onwettigheden waarmee fietsers in Temse geconfronteerd worden.
Met de politiecombi rijdt men achteloos aan fietsersproblemen voorbij. De politie van Temse heeft nochtans politiefietsen, maar vrijwel nooit zie ik politie op die fietsen rijden in Temse. De politiefietsen zijn wel al tentoongesteld op mobiliteitsevenementen. Ze zien er nog altijd als nieuw uit. |
Citaat: |
Wil je meer fietsers in het centrum van Temse? Ontwerp Temse dan voor fietsers.
Temse is een echte autogemeente. Temse is zelfs één grote parkeerplaats, tot op de trottoirs, de fietspaden en de "voortuinen" toe. Alle mobiliteitsinfrastructuur in Temse is ontworpen op de auto. Andere weggebruikers zijn letterlijk randfenomenen, die de overschot toebedeeld krijgen als die er nog is, of die zoveel mogelijk uit de weg gehouden worden "voor hun veiligheid".
Ontwerp een gemeente voor auto's, en je zult auto's krijgen. Auto's maken alle andere verplaatsingsmogelijkheden gevaarlijk, waardoor ze afnemen of verdwijnen. |
Ik hoop dat nog vele andere fietsers hun bijdragen leveren of geleverd hebben. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 4 |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|