Het is nu 28-03-2024 12:17:19
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-03-2015 19:28:40    Onderwerp: Februari 2015.
 Reageren met citaat  

Is een valkuil voor fietswielen wel verstandig?

28 februari 2015 - Is het een goede wijze van aanleggen om een pad met een diep rioolrooster in het midden aan te sluiten op een rijbaan? Dit pad ligt tussen de Kleine Dweersstraat en de De Rode Ridderlaan in de nieuwe stripfigurenwijk aan de Doornstraat.


Zoiets is speciaal ontworpen om valpartijen te veroorzaken. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 65 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 9.

28 februari 2015 - Deze fietsoversteekplaats in Sint-Niklaas is totaal onwettig: ze ligt op een kruispunt, waar fietsers dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders. Een fietsoversteekplaats mag dan niet aangebracht worden (zie les 54).
Op dit kruispunt van de Damstraat - Galgstraat - De Cauwerstraat geldt voorrang van rechts, maar deze fietsoversteekplaats zaait daarin verwarring.

  • Fietsers moeten rekening houden met de naderende voertuigen alvorens zich op een fietsoversteekplaats te begeven, maar afslaande voertuigen moeten ook voorrang verlenen aan rechtdoor rijdende fietsers op dezelfde openbare weg.
  • Als fietsers zich reeds op de oversteekplaats bevinden moeten motorvoertuigen op de rijbaan desnoods stoppen om de fietsers verder te laten oversteken.

De verkeersregels van de voorrang en de richtingsveranderingen worden dus doorkruist door de verkeersregels van de fietsoversteekplaats als die op een kruispunt ligt.


Of hoe de wegcode overtreden wordt, niet door weggebruikers maar door wegbeheerders. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Fietscontroles door de politie.

27 februari 2015 - De politie controleert fietsen op de wettelijke uitrusting en verbaliseert indien nodig. We hebben verwittigd op 24 oktober 2014 en op 26 december 2014, en een verwittigd fietser is er twee waard!


(Gazet van Antwerpen.)
Voor uw eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers moet uw fiets altijd wettelijk in orde zijn. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Het fietspad dat er nog te goed bij ligt.

27 februari 2015 - Het fietspad van de Doornstraat, aan de Stripfigurenlaan, heeft blijkbaar zwaar verkeer te verduren, waar het niet tegen bestand is.


Dat zullen toch zeker geen elektrische fietsen veroorzaakt hebben. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 64 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 8.

27 februari 2015 - Is dit een verplichte en reglementaire fietsoversteekplaats, in de Hoogkamerstraat richting Temse, tussen de Kapelanielaan en de Eurolaan?

  • De fietsoversteekplaats is meer dan de vereiste 2 meter breed.
  • De rechte fietsoversteekplaats is gevormd door twee naast elkaar liggende strepen van witte vierkanten.
  • De (niet verplichte) haaientanden zijn vergezeld van een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek).
  • De overgangen tussen fietspad en rijbaan zijn volledig vlak uitgevoerd.
  • De oversteekplaats is goed aangeduid voor het gemotoriseerd verkeer.

Maar:

  • Fietsers moeten zeer korte bochten nemen voor en na de oversteekplaats.
  • De toestand is ingewikkeld voor wie niet vertrouwd is met de omgeving.

Het verplicht gebruik is afhankelijk van waar men komt en naar waar men wil.
Vanaf Sint-Niklaas ...

  • naar de Kapelanielaan heeft men deze fietsoversteekplaats zelfs niet nodig.
  • naar Temse is het gebruik van deze fietsoversteekplaats verplicht, als je weet dat dit de richting naar Temse is. Dat is niet vanzelfsprekend voor een vreemdeling!

Vanaf de Kapelanielaanlaan (zie les 62) ...

  • is het gebruik van deze fietsoversteekplaats verplicht, zowel naar Temse als naar Sint-Niklaas.


Langs deze kant van de rijbaan is deze fietsoversteekplaats meestal verplicht te gebruiken (zie les 63). Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Zou dat echt moeten? Is dat wel veilig? Waarom staat het er dan?

26 februari 2015 - Hoewel het er op lijkt dat de werken in de Doornstraat gedaan zijn, wordt aan voetgangers nog altijd aangeraden om de straat over te steken en noodgedwongen op de rijbaan te wandelen, en aan fietsers om tegen de rijrichting in op de rijbaan te gaan rijden.


Het valt te betwijfelen of dat echt veilig is. Waartoe dienen die belachelijke platen dan? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 63 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 7.

26 februari 2015 - Is dit een verplichte en reglementaire fietsoversteekplaats, in de Hoogkamerstraat richting Sint-Niklaas, tussen de Kapelanielaan en de Eurolaan?

  • De fietsoversteekplaats is meer dan de vereiste 2 meter breed.
  • De rechte fietsoversteekplaats is gevormd door twee naast elkaar liggende strepen van witte vierkanten.
  • De (niet verplichte) haaientanden zijn vergezeld van een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek).
  • De overgangen tussen fietspad en rijbaan zijn volledig vlak uitgevoerd.
  • De oversteekplaats is goed aangeduid voor het gemotoriseerd verkeer.

Maar:

  • Fietsers moeten zeer korte bochten nemen voor en na de oversteekplaats.
  • De toestand is ingewikkeld voor wie niet vertrouwd is met de omgeving.

Het verplicht gebruik is afhankelijk van waar men komt en naar waar men wil.
Vanaf de N16 ...

  • naar Sint-Niklaas is het gebruik van deze fietsoversteekplaats zelfs verboden.
  • naar de Kapelanielaan kan men het fietspad reeds vroeger verlaten en links afslaan als het verkeer op de rijbaan niet te druk is.

Vanaf de Eurolaan ...

  • naar Temse kan men de fietsoversteekplaats zelfs niet gebruiken.
  • naar de Kapelanielaan zou men even goed aan de Eurolaan kunnen oversteken naar het fietspad aan de overkant.


Deze fietsoversteekplaats is in geen enkele omstandigheid verplicht te gebruiken, maar ze biedt wel aan fietsers een plaats om min of meer veilig de drukke Hoogkamerstraat over te steken als dat nodig is. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 62 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 6.

25 februari 2015 - Is dit een verplichte en reglementaire fietsoversteekplaats, in de Kapelanielaan langs de N16 richting Hoogkamerstraat?

  • Om verder richting Hoogkamerstraat te fietsen kun je niet anders dan de rijbaan oversteken van op het fietspad dat hier stopt.
  • Het gebruik van de fietsoversteekplaats naar het tweerichtingsfietspad aan de overkant van de rijbaan is dan verplicht.
  • De schuine fietsoversteekplaats is meer dan de vereiste 1,80 meter breed.
  • De overgangen tussen fietspad en rijbaan zijn volledig vlak uitgevoerd.

Maar:

  • De schuine fietsoversteekplaats is niet gevormd door twee naast elkaar liggende strepen van witte parallellogrammen, maar van witte vierkanten.
  • Het fietspad aan de overkant, links van de rijbaan, is niet aangeduid als tweerichtingsfietspad.
  • De haaientanden moeten er niet staan, maar als ze er staan zoals hier moet er ook een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) staan om wettelijk geldig te zijn.


Deze fietsoversteekplaats moet wel degelijk altijd verplicht gebruikt worden. Ze is zelfs comfortabel aangelegd, maar ze heeft nog enkele tekortkomingen om volledig reglementair te zijn. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Weer een aanval tegen een "defensieve plantenbak".

24 februari 2015 - Vooral de "defensieve plantenbakken" in de Welvaartlaan hebben het hard te verduren.


Ze hebben allebei al 'close encounters' gekend. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 61 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 5.

24 februari 2015 - Is dit een verplichte en reglementaire fietsoversteekplaats, op de Wilfordkaai richting onder de Scheldebrug ter hoogte van het kruispunt met de Consciencestraat?

  • Door het aanbrengen van een tweetal evenwijdige witte onderbroken strepen is een "fietspad" gemaakt van minder dan twee meter lang, dat meteen weer ophoudt ...
  • Moeten fietsers dan eerst op dat "éénrichtingsfietspad" gaan "rijden" om vervolgens verplicht te zijn om de fietsoversteekplaats te nemen naar het tweerichtingsfietspad?

Gelukkig niet!
Fietsers die van op een rijbaan zonder fietspad moeten "oversteken" naar een tweerichtingsfietspad links van de rijbaan, zijn nooit verplicht een fietsoversteekplaats te gebruiken maar voeren een gereglementeerde rijbeweging uit: ze slaan af naar links om de rijbaan te verlaten (zie les 52), want een fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan (zie les 2).
Fietsers kunnen zich dus vooraf naar het midden van de rijbaan begeven, om vervolgens ongeveer ter hoogte van de fietsoversteekplaats naar het fietspad te rijden.

Terloops:

  • Het fietspad aan de overkant is reglementair aangeduid als fietspad.
  • De schuine fietsoversteekplaats is voldoende breed.

Maar:

  • De schuine fietsoversteekplaats is niet gevormd door twee naast elkaar liggende strepen van witte parallellogrammen, maar van witte vierkanten.
  • De fietsoversteekplaats ligt gevaarlijk dicht bij het kruispunt.


Deze fietsoversteekplaats is in geen enkel geval verplicht te gebruiken, bovendien zou het nogal zeer belachelijk zijn om fietsers te verplichten om te gaan rijden op een fietspad dat nog korter is dan een fiets. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Zijn fietsers maar tweederangs weggebruikers?

23 februari 2015 - De werken in de Doornstraat lijken bijna klaar te zijn (zie gisteren). Achter die vrachtwagen op het fietspad wordt het fietspad wat proper gemaakt, waardoor fietsers nu onbeschermd op de rijbaan tussen het gemotoriseerd verkeer moeten rijden.
Moeten we dat normaal vinden?


Waarom kunnen de verkeerslichten en de beschermde doorgang voor fietsers (liefst breed genoeg) niet blijven tot het fietspad opnieuw volledig ter beschikking is van de fietsers? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 60 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 4.

23 februari 2015 - Is dit een verplichte en reglementaire fietsoversteekplaats, op de Krekel richting Temse juist voor de rotonde met de Haasdonkse Steenweg?

  • Wie verder richting Temse (of Sint-Niklaas) wil fietsen moet de rijbaan oversteken om zijn weg te vervolgen, want hier stopt het tweerichtingsfietspad.
  • Van op het fietspad is het gebruik van de fietsoversteekplaats dan verplicht.
  • Het einde van het tweerichtngsfietspad is duidelijk aangeduid met een verbodsbord C9-C11.
  • De schuine fietsoversteekplaats is meer dan de vereiste 1,80 meter breed.

Maar:

  • Het verbodsbord staat helemaal links, hoewel een plaatsing rechts van het fietspad hier misschien nogal moeilijk is ...
  • ... Maar toch ligt daar een eenzame varkensrug, hinderlijk en gevaarlijk voor fietsers maar wel totaal nutteloos.
  • De schuine fietsoversteekplaats is niet gevormd door twee naast elkaar liggende strepen van witte parallellogrammen, maar van witte vierkanten.
  • Er ligt een onaangename boordsteen-greppel tussen het fietspad en de rijbaan, aan beide kanten van de rijbaan.
  • Het fietspad aan de overkant is niet reglementair aangeduid als fietspad.


Deze fietsoversteekplaats moet wel degelijk altijd verplicht gebruikt worden, maar ze heeft wel enkele tekortkomingen om reglementair te zijn. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
De stiefmoederlijke behandeling van fietsers.

22 februari 2015 - Door werken is in de Doornstraat het tweerichtingsfietspad onbruikbaar voor fietsers. Daarom is een gedeelte op de rijbaan afgebakend voor fietsers. Het gemotoriseerd verkeer wordt beurtelings geregeld met verkeerslichten.
Alles in orde?


Waarom is dan voor fietsers amper 90 cm breedte voorzien voor fietsverkeer in twee rijrichtingen, en voor gemotoriseerd verkeer meer dan anderhalf rijvak voor verkeer in slechts één rijrichting? Fietsers in het verdomhoekje? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 59 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 3.

22 februari 2015 - Is dit een verplichte en reglementaire fietsoversteekplaats, in de Gentstraat richting Temse ter hoogte van de Hofstraat?

  • Wie verder richting Temse wil fietsen moet de rijbaan oversteken om zijn weg te vervolgen, want hier stopt het tweerichtingsfietspad.
  • Van op het fietspad is het gebruik van de fietsoversteekplaats dan verplicht.
  • De schuine fietsoversteekplaats is gevormd door twee naast elkaar liggende strepen van witte parallellogrammen.

Maar:

  • De breedte tussen de witte parallellogrammen bedraagt ongeveer 0,50 meter, waar wettelijk minstens 1 meter verplicht is. Deze fietsoversteekplaats gaat immers niet naar een éénrichtingsfietspad maar naar een suggestiestrook.
  • Er ligt nog een onaangename greppel tussen het fietspad en de rijbaan.
  • De fietsoversteekplaats is helemaal niet verplicht voor wie naar links wil afslaan in de Hofstraat.


Ook deze fietsoversteekplaats is dus niet altijd verplicht en ze is bovendien niet reglementair. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 58 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 2.

21 februari 2015 - Is dit een verplichte en reglementaire fietsoversteekplaats, op Cauwerburg richting Tielrode aan de oprit van het Waesmeer?

  • Wie verder richting Tielrode wil fietsen moet de rijbaan oversteken naar het éénrichtingsfietspad om zijn weg te vervolgen.
  • Van op het fietspad is het gebruik van de fietsoversteekplaats dan verplicht.
  • De schuine fietsoversteekplaats is gevormd door twee naast elkaar liggende strepen van witte parallellogrammen.
  • De breedte tussen de witte parallellogrammen bedraagt ruim meer dan het wettelijk minimum van 0,80 meter voor een fietsoversteekplaats naar een éénrichtingsfietspad.
  • Aan de overkant van de rijbaan is de greppel vlak gemaakt met een rioolrooster er naast om plasvorming te voorkomen.

Maar:

  • Er ligt nog een onaangename greppel tussen het fietspad en de rijbaan.
  • De fietsoversteekplaats is helemaal niet verplicht voor wie even verder naar links wil afslaan in de Afschrijverslaan.
  • Even voor de Afschrijverslaan is het tweerichtingsfietspad aangeduid met de markering van een éénrichtingsfietspad.


Deze fietsoversteekplaats dus ook niet altijd verplicht, en de afwerking aan de Afschrijverslaan kan beter. Maar dit is toch al wat beter dan die van gisteren. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Het blijft gevaarlijk voor fietsers op dit 'hoekje'.

20 februari 2015 - Dit scheurtje in het fietspad op de Krijgsbaan is nu hersteld, maar het gevaar voor fietsers op dit 'hoekje' blijft bestaan, tot ooit het fietspad eens verhoogd zal aangelegd worden (zie 10 februari).


Het Agentschap Wegen en Verkeer weigert een stukje van de parkeerstrook aan fietsers te geven om vroeger te kunnen uitwijken naar rechts. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 57 - Fietsoversteekplaatsen, praktisch voorbeeld 1.

20 februari 2015 - Is dit een verplichte en reglementaire fietsoversteekplaats, in de Doornstraat richting Velle juist voor de viaduct over de E17?

  • Op het einde van het tweerichtingsfietspad moeten fietsers de rijbaan oversteken naar het éénrichtingsfietspad om hun weg te vervolgen.
  • Van op het fietspad is het gebruik van de fietsoversteekplaats verplicht voor wie richting Velle fietst.
  • De schuine fietsoversteekplaats is gevormd door twee naast elkaar liggende strepen van witte parallellogrammen.

Maar:

  • De breedte tussen de witte parallellogrammen bedraagt minder dan 0,60 meter, waar wettelijk minstens 0,80 meter verplicht is voor een fietsoversteekplaats naar een éénrichtingsfietspad.
  • Het gele paaltje staat midden in de bocht die fietsers moeten nemen om van op het fietspad naar de fietsoversteekplaats te rijden.
  • De fietsoversteekplaats is helemaal niet verplicht voor wie naar de doodlopende straat links wil fietsen.


Dit is dus zeker geen fietsvriendelijke en volledig reglementaire fietsoversteekplaats. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Houd het fietspad vrij?

19 februari 2015 - Weer aan dezelfde bouwwerf in de Doornstraat. Als de automobilisten op de rijbaan hinder ondervinden, dan moeten de fietsers op het fietspad dat ook maar gewaar worden.


Hoe komen al die putten in het fietspad? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Nog meer vijgen na Pasen ...

19 februari 2015 - ... en het is nog geen Pasen. Wat wij reeds ondervonden tijdens onze eerste-zaterdag-tocht van 7 februari, staat nu als "nieuws" bij de gemeenteberichten in de nieuwe Omroeper. Hoe "veilig" het voor fietsers is in de Heimolensraat kun je bijvoorbeeld in dit filmpje zien, van één van onze collega's uit Sint-Niklaas.


Dit is weer een voorbeeld van de "voorkeursbehandeling" waarvan fietsers in Temse kunnen genieten. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 56 - Fietsoversteekplaatsen en voorrang.

19 februari 2015 - De voorrang is op een fietsoversteekplaats niet eenvoudig gemaakt in de wegcode!

  • De bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan moeten geen voorrang verlenen aan fietsers die van het fietspad naar de fietsoversteekplaats wensen te rijden. Fietsers mogen dat slechts doen met inachtneming van de naderende voertuigen.
  • Eenmaal fietsers aan het oversteken zijn op een fietsoversteekplaats, moeten bestuurders van motorvoertuigen desnoods stoppen om de fietsers met normale snelheid te laten doorrijden.

Aan een fietsoversteekplaats moeten andere bestuurders dus niet altijd voorrang verlenen aan fietsers zoals aan een fietspad!


Bestuurders van motorvoertuigen mogen een oversteekplaats voor fietsers slechts met matige snelheid naderen. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 55 - Is een oversteekplaats voor fietsers verplicht?

18 februari 2015 - Alleen als je op een fietspad rijdt en uw weg moet vervolgen via de oversteekplaats voor fietsers, is het gebruik van de fietsoversteekplaats verplicht.


In al de andere gevallen zijn fietsers niet verplicht om een fietsoversteekplaats te gebruiken. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 54 - Wat is een oversteekplaats voor fietsers?

17 februari 2015 - Een fietsoversteekplaats herken je aan twee naast elkaar liggende strepen van witte vierkanten of parallellogrammen. Die vierkanten of parallellogrammen zijn ongeveer een halve meter breed. De totale breedte van een fietsoversteekplaats moet meestal minstens 2 meter bedragen. Alleen als de fietsoversteekplaats naar een fietspad met éénrichtingsverkeer gaat, moet de breedte minstens 1,80 meter zijn.


Een fietsoversteekplaats moet dwars (vierkanten) of schuin (parallellogrammen) over de rijbaan liggen en mag niet op een kruispunt of een rotonde liggen als fietsers dezelfde voorrangsregels moeten volgen als de andere bestuurders. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
De fietsomleiding voor de werken op de N41.

16 februari 2015 - Voor het eerst meldt Wegen & Verkeer dat de oostelijke fietsomleiding, dus langs Tielrode, niet langer in gebruik is (zie 8 februari). Alle fietsers moeten dus de werken vermijden langs Elversele en de gevaarlijke Heimolenstraat in Sint-Niklaas. Nochtans blijft Wegen & Verkeer verklaren dat de focus van de heraanleg vooral ligt op veilig fietsen en oversteken, zonder het schaamrood op de wangen te krijgen.


(Gazet van Antwerpen.)
Hoe lang zouden fietsers nog dit zogenaamde "veilig alternatief langs meer lokale wegen" moeten volgen? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 53 - Hoe fietsen in speciale gevallen (10)?

16 februari 2015 - Er is een tweede wijze om links af te slaan als de 'normale' manier te moeilijk of gevaarlijk is (zie gisteren):

  1. rij verder tot je tegenover de rijbaan staat waarin je links wil afslaan;
  2. als je daarvoor een voorrangsweg of een weg met voorrang van rechts moet oversteken, verleen dan voorrang aan de bestuurders op die weg;
  3. zet je klaar om de rijbaan over te steken, maar wacht tot ze vrij is in beide richtingen;
  4. steek de rijbaan over naar de weg waarin je wou afslaan.

Als er een vluchtheuvel in het midden is, kun je de rijbaan in twee keer oversteken.


(Afbeelding van "De Knappe Trapper".)
Bij deze wijze van links afslaan voer je een manoeuvre uit bij het oversteken van de rijbaan, waarbij je alle andere weggebruikers voorrang moet verlenen. De wijze van gisteren daarentegen is een rijbeweging die geregelementeerd is in de wegcode. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 52 - Hoe fietsen in speciale gevallen (9)?

15 februari 2015 - Om links af te slaan moeten fietsers normaal gesproken dezelfde regels volgen als de andere bestuurders:

  1. verwittig indien mogelijk de andere weggebruikers van uw rijbeweging;
  2. rij naar het midden van de rijbaan, zonder tegenliggers te hinderen;
  3. als je op een kruispunt bent met voorrang van rechts, verleen dan voorrang aan de bestuurders die van rechts komen;
  4. verleen voorrang aan de tegenliggers tot de rijbaan vrij is;
  5. neem een ruime bocht naar links zodat je rechts van de rijbaan uitkomt.

Als er een afslagstrook naar links is, moet je die ook als fietser gebruiken.


(Afbeelding van "De Knappe Trapper".)
Dikwijls is deze wijze van links afslaan moeilijk of soms zelfs gevaarlijk om uit te voeren als fietser. Dan is er een andere wijze, waarover het morgen zal gaan. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Per "bromfiets" van 125cc door Sint-Niklaas?

14 februari 2015 - Er zou geen betere manier zijn om logge files te "omzeilen" ...


(Uit de Gazet van Antwerpen van 14 februari 2015.)
... Hopelijk toch niet over het fietspad? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Antwerpen tracht een fietsstad te worden ...

14 februari 2015 - ... maar wil eigenlijk ook niet minder auto's in het centrum.


(Foto Gazet van Antwerpen.)
Zou dit experiment kunnen lukken? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 51 - Hoe fietsen in speciale gevallen (8)?

14 februari 2015 - Aan verkeerslichten heb je soms een fietsopstelvak. Het is de bedoeling dat je bij rood licht daarin gaat staan met de fiets, vóór de auto's, op een plaats die overeenstemt met de richting die je gaat rijden.


(Linkse afbeelding van "De Knappe Trapper".)
Een fietsopstelvak kan aangekondigd worden met een verkeersbord F14. Het opstelvak moet minstens 4 meter lang zijn en een fietspad van minstens 15 meter lang moet er naartoe leiden. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Afgeschuinde boordstenen aan het fietspad op Cauwerburg.

13 februari 2015 - De verticale boordstenen aan het fietspad op Cauwerburg tegenover de Smesstraat zijn vervangen door afgeschuinde exemplaren. Daardoor is het nu mogelijk gemaakt om van uit de Smesstraat op het fietspad te geraken (zie 14 en 23 december 2014).


Maar is dit nu echt comfortabel en fietsvriendelijk? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 50 - Hoe fietsen in speciale gevallen (7)?

13 februari 2015 - In een fietsstraat zijn motorvoertuigen toegelaten, maar die mogen de fietsers niet inhalen. Er mag nooit sneller dan 30 km/u gereden worden.
Fietsers mogen er de volledige breedte gebruiken van het rijvak in hun rijrichting.


(Foto uit Gazet van Antwerpen.)
Een fietsstraat wordt aangeduid met een verkeersbord F111 aan het begin, en F113 aan het einde. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wordt het 'Luizemarktje' veiliger voor fietsers na herinrichting?

12 februari 2015 - In totaal hebben we meer dan twintig opmerkingen overgemaakt, om de veiligheid en het comfort van fietsers te verbeteren. Deze opmerkingen hebben we enkel en alleen kunnen formuleren op basis van de laatste plans van de herinrichting van de kruispunten 'Luizemarktje' en Cauwerburg/Leie. Bovendien hebben we ons gemeentebestuur tot luisteren moeten aanzetten via een rare omweg. Van al onze opmerkingen zijn er welgeteld vier (4) aanvaard. Eén van deze vier zal dan nog afhangen van de goede wil van de aannemers (het vlak aanleggen van de overgangen tussen fietspad en rijbaan).
Al onze overige opmerkingen zijn ofwel meteen verworpen, ofwel onbeslist terzijde geschoven.


Deze herinrichting kan bijgevolg onmogelijk onze volledige goedkeuring krijgen.
Lees meer.
Lees meer.
Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 49 - Hoe fietsen in speciale gevallen (6)?

12 februari 2015 - Wegen die 'voorbehouden zijn voor voetgangers, fietsers en ruiters' (zie gisteren) kunnen ook aangeduid worden met een verkeersbord F99b aan het begin, en F101b aan het einde. Elke weggebruiker moet dat gedeelte van de weg volgen dat voor hem aangeduid is. De andere delen mogen evenwel ook gevolgd worden als er zich geen andere weggebruikers op bevinden. Verder is de reglementering dezelfde als voor de verkeersborden F99a en F101a, zie gisteren.


Verwar niet met het verkeersbord D9 dat een fietspad aanduidt! Deze wegen zijn geen fietspaden! Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Aanpassing herinrichting Hoogkamerstraat/Schoolstraat (6)?

11 februari 2015 - Nog een zestal van onze voorstellen tot aanpassing zijn verworpen, het een al wat belangrijker dan het andere.


Zou daardoor het 'Luizemarktje' en omgeving na de herinrichting veiliger en duidelijker worden voor fietsers? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 48 - Hoe fietsen in speciale gevallen (5)?

11 februari 2015 - Er bestaan wegen die 'voorbehouden zijn voor voetgangers, fietsers en ruiters' (zonder de landbouwvoertuigen, zie gisteren). Op deze wegen zijn reglementair eigenaardig genoeg geen rijwielen toegelaten met drie of vier wielen. Alle voertuigen van bewoners en bezoekers, evenals voertuigen voor nutsvoorzienigen, noodgevallen, ... zijn wel toegelaten.
De snelheid op deze wegen is beperkt tot 30 km/u en ze worden aangeduid met een verkeersbord F99a aan het begin, en F101a aan het einde.


Op deze wegen mag ook de hele breedte gebruikt worden, en spelen is toegestaan. De weggebruikers mogen elkaar niet hinderen of in gevaar brengen, en ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Dure herstelling? Ja - Goedkope veiligheid voor fietsers? Neen!

10 februari 2015 - Was deze herstelling op de Krijgsbaan nodig? Misschien wel, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel zeker dat het veel goedkoper en heel wat minder onveilig voor fietsers zou kunnen gemaakt worden (zie 7 februari 2015).
Er wordt nogal dikwijls een loopje genomen met de verkeersveiligheid van fietsers ... Veel woorden, weinig daden!


(Foto website Het Nieuwsblad.)
We zouden dat meer in de pers moeten brengen. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 47 - Hoe fietsen in speciale gevallen (4)?

10 februari 2015 - Er bestaan wegen die 'voorbehouden zijn voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters'. Op deze wegen zijn ook rijwielen toegelaten met drie of vier wielen, evenals de voertuigen van bewoners en bezoekers. Uiteraard zijn ook voertuigen toegelaten voor nutsvoorzienigen, noodgevallen, ...
De snelheid op deze wegen is beperkt tot 30 km/u en ze worden aangeduid met een verkeersbord F99c aan het begin, en F101c aan het einde.


Fietsers, voetgangers en ruiters mogen de hele breedte van de weg gebruiken, maar ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Het verdwenen fietspad langs de N16 ...

9 februari 2015 - Temse ijvert al sinds 2004 voor een alternatief voor het verdwenen fietspad langs de N16. Dat is dus al sinds vier jaar vóór de oprichting van onze Fietsersbondafdeling! Je kunt dat hier lezen.


(Kaartje website Het Laatste Nieuws.)
Geloof je dat? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Aanpassing herinrichting Hoogkamerstraat/Schoolstraat (5)?

9 februari 2015 - De loop van het fietspad van de Schoolstraat naar de Sint-Amelbergalaan is eveneens ongewijzigd op de laatste plans. Het fietspad blijft botsen tegen het voetpad. Het is verbazend hoe fietsers in Temse in het verdomhoekje gedrumd worden onder het voorwendsel van ... verkeersveiligheid.


Ons voorstel voor veiliger fietsvoorzienigen is door ons gemeentebestuur verworpen, maar ze bieden zelf geen beter alternatief. Zal het daar dan toch onveilig blijven voor fietsers? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 46 - Hoe fietsen in speciale gevallen (3)?

9 februari 2015 - Een woonerf wordt aangeduid door de verkeersborden F12a en F12b. In een woonerf mogen fietsers, evenals de andere bestuurders, niet sneller rijden dan 20 km/u. Ze mogen voetgangers niet hinderen of in gevaar brengen, desnoods moeten ze stoppen. Ze moeten dubbel voorzichtig zijn tegenover kinderen, want spelen zijn er toegelaten.


Voetgangers mogen de volledige breedte van de openbare weg gebruiken, maar ze mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Hoe lost Temse problemen op met fietsomleidingen?

8 februari 2015 - Als fietsers opmerkingen maken omdat fietsomleidingen slecht aangeduid zijn, of omdat de fietsomleiding langs onmogelijke wegen leidt, dan neemt Temse de omleidingswegwijzers voor fietsers gewoon weg. Simpel toch?


Er is dan geen officiële fietsomleidingsweg meer. Fietsers kunnen dan niet meer zagen. Probleem opgelost. Meer foto's? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 45 - Hoe fietsen in speciale gevallen (2)?

8 februari 2015 - Een speelstraat wordt aangeduid door een verkeersbord C3 met een onderbord. In een speelstraat mogen fietsers, evenals de andere bestuurders, niet sneller dan stapvoets rijden en moeten ze voorrang verlenen aan voetgangers. Desnoods moeten ze stoppen en afstappen. Ze moeten dubbel voorzichtig zijn tegenover kinderen.


De doorgang moet vrij gelaten worden voor spelende voetgangers. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Gevaarlijke herstelling aan gevaarlijk fietspadhoekje.

7 februari 2015 - Op de Krijgsbaan worden fietsers op de rijbaan gestuurd bij een herstelling aan het gevaarlijk fietspadhoekje (zie 6 januari 2015). Dikwijls kunnen ze niet anders door geparkeerde auto's. Maar verderop is het fietspad verhoogd, waardoor fietsers gevaarlijke manoeuvres moeten uitvoeren om terug op het fietspad te komen.


Hier zou een voldoende brede vrije doorgang voor fietsers rechts van de werken moeten gemaakt zijn. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 44 - Hoe fietsen in speciale gevallen (1)?

7 februari 2015 - In een voetgangerszone zijn fietsers alleen toegelaten als het fietssymbool op het verkeersbord F103 staat. Fietsers mogen in een voetgangerszone dan niet sneller dan stapvoets rijden, desnoods moeten ze stoppen voor de voetgangers en afstappen als het te druk wordt.


De doorgang voor voetgangers moet altijd vrij gelaten worden. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Is signalisatie voor fietsers overbodig?

6 februari 2015 - Fietsers die de Kasteelstraat in tegenrichting naar boven rijden, moeten aan deze werf voorrang verlenen aan al het tegemoetkomend verkeer, want ze moeten noodgedwongen uitwijken naar de linkerkant van de rijbaan.


Zou de gepaste signalisatie dan niet wenselijk zijn, aangezien fietsers toch ook bestuurders zijn? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 43 - Waar fietsen als er geen fietspad is (7)?

6 februari 2015 - Alleen als op het verkeersbord van een busstrook een fietssymbool is aangebracht, mogen fietsers op een busstrook rijden.


(Linkse afbeelding van "De Knappe Trapper".)
Op een busstrook mogen fietsers nooit naast elkaar rijden. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Aanpassing herinrichting Hoogkamerstraat/Schoolstraat (4)?

5 februari 2015 - De loop van het fietspad van de Sint-Amelbergalaan naar de Schoolstraat is ongewijzigd op de laatste plans. De twee gevaarlijke plaatsen voor fietsers blijven bestaan (zie 12 en 13 december 2014).


Ons voorstel voor veiliger fietsvoorzienigen is door ons gemeentebestuur verworpen, maar ze bieden zelf geen beter alternatief. Zal het daar dan toch onveilig blijven voor fietsers? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 42 - Waar fietsen als er geen fietspad is (6)?

5 februari 2015 - Buiten de bebouwde kom mogen fietsers ook nog op de verhoogde berm en zelfs op het voetpad rijden. Die verhoogde berm of dat voetpad moet eveneens rechts van de rijbaan liggen, en fietsers moeten weer voorrang verlenen aan de andere weggebruikers op de verhoogde berm en zeker aan voetgangers op het voetpad.


(Linkse afbeelding van "De Knappe Trapper".)
Kinderen op kinderfietsen mogen altijd op het voetpad rijden, ook binnen de bebouwde kom. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Dat ging snel ... deze keer.

4 februari 2015 - De afvalcontainer is weg (zie deze voormiddag)!


_______________________________________________________________________________________________________
De Hofstraat wordt geen veiliger 'landbouwstraat'.

4 februari 2015 - Onze vraag is afgewezen om van de Hofstraat in Tielrode een 'landbouwstraat' te maken, veiliger voor fietsers en met rustiger autoverkeer beperkt tot maximum 30 km/u (zie 8 januari 2015).
Ondertussen is de Hofstraat tijdelijk een éénrichtingstraat geworden, zelfs voor fietsers (zie gisteren).


Jammer, maar helaas! Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Eerste-zaterdag-fietsactie op 7 februari 2015.

4 februari 2015 - We rijden naar de werken in de Hogenakkerstraat, die uitgevoerd worden op de omleidingsweg voor fietsers. Fietsers worden omgeleid naar aanleiding van de werken op de N41 in Elversele, zie 7, 9 en 10 januari 2015.


(Uit de nieuwe Omroeper van 4 februari 2015.)
We verwachten u om met ons mee te fietsen. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Verkeersbord voor fietsers opnieuw verborgen.

4 februari 2015 - De afvalcontainer in de Gasthuisstraat verbergt opnieuw het verkeersbord dat het tweerichtingsfietspad aanduidt, zie 26 december 2014, en 3 en 9 januari 2015.


Vanzelfsprekend hebben we dit dadelijk opnieuw gemeld op het Meldpunt Fietspaden. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 41 - Waar fietsen als er geen fietspad is (5)?

4 februari 2015 - Het is aan fietsers altijd toegelaten, maar nooit verplicht, om op de gelijkgrondse berm te rijden. Ook vrije parkeerplaatsen op de gelijkgrondse berm mogen door fietsers gebruikt worden om op te rijden.


(Linkse afbeelding van "De Knappe Trapper".)
Die gelijkgrondse berm moet dan wel rechts van de rijbaan liggen, en fietsers moeten voorrang verlenen aan de andere weggebruikers op de gelijkgrondse berm. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Waarom is de Hofstraat éénrichting voor fietsers?

3 februari 2015 - De Hofstraat zou voor fietsers een alternatieve omleidingsweg kunnen zijn, die heel wat minder slijkerig is dan de 'officiële' fietsomleiding langs de Hogenakkerstraat. Maar onze gemeente heeft van de Hofstraat een éénrichtingstraat gemaakt, die in de richting naar Sint-Niklaas ook verboden is voor fietsers!


Temse houdt van fietsers(?), en stuurt hen liever door de modder, ofwel langs een nog grotere omweg via de Kerkstraat. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Aanpassing herinrichting rotonde Cauwerburg/Leie (1)?

3 februari 2015 - Onze dienst mobiliteit gaat niet akkoord met ons voorstel voor de aansluiting van het tweerichtingsfietspad van Cauwerburg op de nieuwe rotonde. Wij hadden ons nochtans gebaseerd op de veiligheidsaanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Wat nu op het plan staat vinden wij zeer onveilig.


We weten niet of dit nu zal aangepast worden of niet. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 40 - Waar fietsen als er geen fietspad is (4)?

3 februari 2015 - Op een rotonde moeten fietsers niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden. Andere bestuurders moeten dat evenmin. Je rijdt het veiligst in het midden tot je de rotonde verlaat.
Rotondes met een fietspad er omheen zijn altijd gevaarlijk voor fietsers: je bent dan verplicht om het fietspad te volgen en wel op de rand van de rotonde te rijden. Aan fietsers op een fietspad moet wel voorrang verleend worden, maar toch riskeer je aan elke toegangsweg de weg afgesneden te worden door een afslaande automobilist, die denkt dat je ook wel zult afslaan.


(Afbeelding van "De Knappe Trapper".)
Op een plein is het eveneens niet verplicht om zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te rijden. Die rand van de rijbaan is op een plein trouwens dikwijls moeilijk te vinden. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 39 - Waar fietsen als er geen fietspad is (3)?

2 februari 2015 - Op de rijbaan mogen fietsers, en alleen fietsers (= bestuurders van rijwielen met twee wielen), overal met twee naast elkaar rijden, maar:

  • Binnen de bebouwde kom moeten fietsers achter elkaar als een tegenliggend voertuig niet kan passeren;
  • Buiten de bebouwde kom moeten fietsers ook achter elkaar als achter hen een voertuig aankomt.

Binnen de bebouwde kom moeten fietsers dus niet achter elkaar gaan rijden om zich te laten inhalen door voertuigen die achter hen komen.


(Afbeelding van "De Knappe Trapper".)
Met een aanhangwagen achter de fiets mag je nooit naast elkaar rijden. Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Aanpassing herinrichting Hoogkamerstraat/Leie (2)?

1 februari 2015 - Fietsers die vanaf de Leie rechtdoor rijden naar het fietspad op de Edgard Tinelplaats, zouden worden geconfronteerd met een eigenaardige verkeersconstructie: een (smalle) fietssuggestiestrook gevolgd door een fietsoversteekplaats op 90° naar links, midden in een bocht van 90° naar rechts. Bovendien is op het einde van die fietssuggestiestrook en in het begin van die fietsoversteekplaats een voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) voorzien, uitsluitend voor fietsers(!) en geplaatst op het voetpad(!) ...


Een onmogelijke en verwarrende opdracht voor fietsers! Hoe fiets je trouwens naar de frituur op de hoek? Daarom zal dit al zeker aangepast worden door het voorrangsbord niet te plaatsen. En verder? Hoe kunnen fietsers hier dan wel rijden? Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
Wegcode les 38 - Tussendoor: wat is een bebouwde kom?

1 februari 2015 - Meestal herken je een bebouwde kom aan de huizen langs de rijbaan, maar dat is niet altijd zo! Voor het verkeersreglement begint een bebouwde kom met een verkeersbord F1, en eindigt een bebouwde kom aan een verkeersbord F3.


Het is dikwijls belangrijk om weten of je binnen of buiten de bebouwde kom fietst. Een bebouwde kom betekent immers veel meer dan een snelheidsbeperking van 50 km/u! Lees meer.
_______________________________________________________________________________________________________
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Website-nieuws van vroeger

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005