Het is nu 01-12-2024 11:13:47
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Er verdwijnen fietspaden langs de N41!

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-04-2015 16:35:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken aan het verdwenen fietspad langs de N41 zijn bijna klaar, de "verkeersellende" (voor de automobilisten) is bijna voorbij, volgens de Gazet van Antwerpen in de krant van het weekend van 18-19 april 2015:

(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals voor een grotere en leesbare versie.)


Het artikel staat ook in Het Nieuwsblad, en gedeeltelijk op de website van die krant.

Het is wel eigenaardig, hoe de focus voor de veiligheid van fietsers plots onopvallend(?) verlegd wordt. Tot nu toe werd het fietspad langs de N41 verwijderd, en het fietsen dus voortaan onmogelijk gemaakt, om het veiliger te maken voor fietsers ... Niet moeilijk! Men verplicht fietsers andere onveilige wegen te nemen om de veiligheid langs deze N41 te verhogen, zie hierboven. De "verkeersellende" voor fietsers, die vroeger deze weg namen, blijft bestaan!

Maar daarover heeft men het niet meer. Nu ligt de focus op de buigzame paaltjes die Sint-Niklaas gaat plaatsen om verwondingen van fietsers te voorkomen. Wel geleidelijk aan en met enkele seffens, want ze zijn nogal duur. Ik denk trouwens dat het nog altijd niet zal meevallen als je onverhoeds tegen zo een "botsvriendelijke" paal botst met de fiets ... Waarom staan er eigenlijk zo veel palen langs fietspaden, als blijkt dat ze de veiligheid van fietsers niet ten goede komen?

Maar we dwalen af ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-05-2015 10:15:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe is nu de weg ingericht voor fietsers aan dit vernieuwd kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen op de grens van Temse en Sint-Niklaas? Dit kruispunt is misschien beter gekend als het kruispunt van de "Kettermuit".

Zoals hier reeds vermeld, is een gevaarlijke fietsoversteekplaats opgeruimd. Door de herinrichting van dit kruispunt met verkeerslichten is deze oversteekplaats overbodig geworden, wat eigenlijk al een positief punt is. Zijn er verder nog goede en slechte punten te geven?

Als we het kruispunt met de N41 naderen van op de Steenweg Hulst-Lessen van uit het oosten, dan zien we dit:



Rechts zien we dat we niet meer verder mogen fietsen langs de N41 richting Sint-Niklaas. Daardoor is deze N41 nu "veiliger" geworden voor fietsers ...

Links zien we dat fietsers de N41 niet (meer) moeten oversteken om naar Elversele te rijden. Straks meer hierover.

Wat vooral opvalt is dat dit kruispunt voorzien is van verkeerslichten voor fietsers op ooghoogte! Dat kunnen we waarderen omdat dat fietsers geen stijve nek bezorgt terwijl ze moeten wachten voor het rode verkeerslicht.



Toch kon het weeral veel beter, want waarom moet die bediening van het verkeerslicht voor fietsers op de paal van het verkeerslicht zelf staan? Hier is toch plaats genoeg om dat toestel op een apart paaltje te plaatsen, een tweetal meter vóór het verkeerslicht (zie eerste foto)?



Fietsers zullen dit verkeerslicht enkel zelf moeten bedienen als er geen voertuigen op de Steenweg Hulst-Lessen voor het verkeerslicht staan. Op dit kruispunt is het altijd groen licht voor het verkeer op de N41, tot er een voertuig uit de Steenweg Hulst-Lessen op de rijbaan komt dat de N41 wil oversteken of oprijden. Het wordt dan automatisch groen op de Steenweg Hulst-Lessen en rood op de N41. Voor fietsers werkt dat niet. Die moeten zelf hun groen licht aanvragen om over te steken als er geen ander verkeer is.

De groenfase van de verkeerslichten voor fietsers is dezelfde als die voor het ander verkeer. Afslaande autobestuurders hebben dus hetzelfde groen licht als overstekende fietsers. Fietsers hebben geen voorstart, maar ze staan wel dichter bij de N41 dan de auto's. Fietsers kunnen dus weg zijn voor de afslaande auto's er zijn, maar conflicten en ongevallen zijn niet uitgesloten met deze regeling van de verkeerslichten, en dit des te meer omdat het fietspad niet meer gemarkeerd wordt waar fietsers de voorrangsweg moeten oversteken! Dit is vooral goed zichtbaar op de tweede foto!

Even terugkomen op de fietswegwijzer naar Elversele. Richting Elversele moet de N41 niet meer overgestoken worden, maar volgt men nu het tweerichtingsfietspad dat vanaf hier nu langs deze kant van de N41 ligt. Zoals het wettelijk moet is het fietspad langs de voorrangsweg (N41) gemarkeerd met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, op de plaats waar het de ondergeschikte weg (de Steenweg Hulst-Lessen) oversteekt.



Hier staat geen bediening voor het verkeerslicht voor fietsers. Langs de N41, de voorrangsweg, wordt het immers altijd terug groen licht.

Tussen haakjes: ik heb al gemerkt dat sommige fietsers de Steenweg Hulst-Lessen oversteken vóór het kruispunt, om zo langs het fietspad aan de overkant de bocht naar Elversele te nemen. Zo "vermijden" ze het eventuele wachten voor dit verkeerslicht. Dat is een overtreding van de wegcode, omdat ze dan op de Steenweg Hulst-Lessen een eindje in tegenrichting rijden op een éénrichtingsfietspad!

Als we de N41 overgestoken zijn richting Waasmunster, dan zien we direct na het oversteken nog een tweerichtingsfietspad langs de andere kant van de N41, ook weer reglementair gemarkeerd als fietspad waar dat de ondergeschikte Steenweg Hulst-Lessen oversteekt.



Dit fietspad zal evenwel door vrijwel niemand gebruikt worden, omdat het aan de overkant doodloopt, zoals we straks zullen zien. Als je hier oversteekt, kun je aan de overkant niets anders doen dan de N41 opnieuw oversteken ... Waarschijnlijk ligt dat fietspad hier in het vooruitzicht dat in de toekomst ook langs deze kant van de N41 een fietspad komt richting Elversele.

Als we het kruispunt met de N41 naderen van op de Steenweg Hulst-Lessen van uit het westen, van uit de richting Waasmunster dus, dan zien we dit:



Er is een stukje fietspad naar rechts langs de N41, maar zoals reeds gezegd: dat loopt dood in het vooruitzicht van latere afwerking?



Er zit dus niets anders op dan de N41 over te steken (of terug te keren naar Waasmunster), maar ... waar staat hier de bediening van de verkeerslichten?



... Gevonden!



Die is wel goed verborgen achter dat verkeersbord! Dat kan echt wel beter!

Aan de overkant wacht fietsers een scherpe bocht als ze richting Elversele willen rijden.



Maar waarschijnlijk zal dit niet meer nodig zijn als ook langs de overkant naar Elversele kan gefietst worden? De toekomst zal dat moeten uitwijzen.

Richting Elversele krijgen we dan aanvankelijk een mooi, breed en reglementair aangeduid tweerichtingsfietspad, tot ... waar de vluchtheuvel stopt.



Daar is het tweerichtingsfietspad alleen nog reglementair gemarkeerd op de plaats waar het een (doodlopende) ondergeschikte weg oversteekt.



Maar verder wordt het tweerichtingsfietspad over de hele weg gemarkeerd met twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Deze markering mag alleen gebruikt worden voor een éénrichtingsfietspad! Hier begaat de wegbeheerder een overtreding tegen de wegcode!



En het is geen gezichtsbedrog: het tweerichtingsfietspad versmalt geleidelijk tot een breedte van amper 1,10m tussen de lijntjes!



Dat is jammer genoeg al jaren zo en we vragen al lang volwaardige, veilige fietspaden langs deze N41 tot aan de rotonde van de Duivenhoek.


(Aanpassing op 02-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 25-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-11-2017 10:34:39; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-05-2015 14:19:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De ongelukkige, verborgen plaatsing van de bediening van de verkeerslichten voor fietsers (zie hierboven), heb ik toch maar gemeld op het Meldpunt Fietspaden. Mijn melding heeft referentienummer 8C0BBA2ADF gekregen. Je kunt nooit weten dat het verbeterd wordt Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-06-2015 07:20:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het gewest zou de N41 veilig maken (klik hier).
Citaat:
De focus van de heraanleg ligt op veilig fietsen en gemakkelijk oversteken. De kruispunten van de op- en afritten van de E17 met de N41 worden aangepakt in functie van meer veiligheid en vlottere doorstroming. ...

In het "veilig fietsen" is het gewest geslaagd, door ... de fietspaden af te breken. Geen fietsers meer, geen ongevallen meer met fietsers. Nogal voorspelbaar, en fietsers kunnen hun plan trekken om hun (om)weg te vinden langs de "veilige alternatieven langs meer lokale wegen".

Wat "meer veiligheid" en "vlottere doorstroming" voor het autoverkeer betekent, hebben een aantal automobilisten al kunnen ondervinden. Dit staat in de Gazet van Antwerpen van maandag 22 juni 2015:



Hierover staat ook een artikel op de websites van Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws.

Het is niet onze gewoonte om in dit forum de onveiligheid voor automobilisten aan de kaak te stellen, maar ... zijn onze fietspaden daarvoor afgebroken?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Nicole Van der Vieren





Geregistreerd op: 12 Jan 2009
Berichten: 39
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-06-2015 13:32:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een rampzalige stap achteruit voor alle weggebruikers, vooral voor de fietsers die na een stuk N16 ook dit stuk N41 niet meer MOGEN gebruiken.
Weer een staaltje van achterlijkheid.
Wij verdienen een ander beleid!
_________________
Met de fiets vervuil je niets :-)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-06-2015 10:40:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De verkeerslichten zijn aangepast! Dit staat in de Gazet van Antwerpen van het weekend 27-28 juni 2015 (klik om te vergroten):



Als je de vorm van de afslag van de N41 naar de E17 bekijkt (helemaal links op de foto), dan zie je dat je met de auto al een heel stuk gedraaid staat naar de oprit van de E17 als je voor het verkeerslicht staat. Het "tegenliggend" rijvak van de N41 ziet er dan veeleer uit als een dwarsweg, en wat zegt de wegcode in artikel 61.3.2? Lees :
Citaat:
61.3.2 Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Heeft het Agentschap Wegen en Verkeer hier dan geen dikke flater begaan met de vorige lichtenregeling, ook al beweerden ze zelf dat alles volgens de regels was?

Fietsers kunnen zich troosten: Het Agentschap Wegen en Verkeer begaat ook voor automobilisten stommiteiten. Maar voor automobilisten worden ze wel veel vlugger aangepakt!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2015 09:12:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voor deze 'veiligheid' hebben fietsers hun fietspad moeten afgeven langs de N41 van Elversele naar Sint-Niklaas. Uit de Gazet van Antwerpen van maandag 21 december 2015 (klik om te vergroten):



Natuurlijk zal men bij Wegen & Verkeer niet willen geweten hebben dat dit en andere ongevallen te maken hebben met de verkeerslichten. Het zijn allemaal 'inschattingsfouten' ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-04-2016 10:02:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is nog altijd dezelfde 'veiligheid' (zie ook hierboven) waarvoor fietsers hun fietspaden hebben moeten afgeven op de N41, vanaf de Kettermuit richting Sint-Niklaas. Uit de Gazet van Antwerpen van het weekend 16-17 april 2016 (klik om te vergroten):


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-10-2019 15:38:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op andere plaatsen, over andere autosnelwegen, kan wel een fietsbrug gebouwd worden. Zelfs een voorlopige fietsbrug, die later door een definitief exemplaar zal vervangen worden. Dit stond in Halo nummer 31 van september - november 2019, de nieuwsbrief van Maatschappij Linkerscheldeoever die om de vier maanden in elke brievenbus in het Waasland valt (klik om te vergroten).



De fietsverbinding tussen de "fietssnelweg" op de N41 van Dendermonde naar Sint-Niklaas en de echte fietssnelweg F4 tussen Antwerpen en Gent, is voor de "veiligheid" gewoon weggenomen. Een degelijke fietsverbinding met een fietsbrug over de E17 ... is dat onmogelijk Vraag

Dan zou de "fietssnelweg" van Dendermonde naar Sint-Niklaas niet stoppen in Elversele.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-04-2021 09:31:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om het kruispunt van de E17 met de N41 "veiliger" te maken op de N41, zowel voor automobilisten als voor fietsers, zijn gewoon de fietspaden naar Sint-Niklaas verwijderd. Op die wijze is het daar natuurlijk veiliger geworden voor fietsers: ze kunnen en mogen daar gewoon niet meer komen! Dat is een wel zeer drastische manier om het aantal fietsongevallen te verminderen, maar het is toch weinig fietsvriendelijk om fietsers dan maar langs andere omwegen te sturen, die daarom niet beter of veiliger zijn!

En is dit kruispunt nu uiteindelijk, na enkele ongevallen en bijkomende aanpassingen, ook echt veiliger geworden voor automobilisten? Er gebeuren immers nog altijd rare ongevallen op dat kruispunt. De oorzaak van die ongevallen is dikwijls te zoeken in de verwarring die de verkeerslichten scheppen bij automobilisten.



Zoals in het krantenartikel staat:
Citaat:
Het is niet de eerste keer dat er ongevallen gebeuren aan het verkeerslicht.

Hebben fietsers daarvoor hun fietspaden moeten afgeven? Fietssnelweg F43 (Aalst - Sint-Niklaas) wordt aan de Kettermuit plotseling van de N41 afgeleid naar Sint-Niklaas langs gewone fietspaadjes, dikwijls van minderwaardige kwaliteit. Door de N41 te blijven volgen, had deze F43 perfect kunnen aansluiten aan fietssnelweg F4 (Gent - Antwerpen).
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-04-2021 06:56:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We vallen in herhaling. Fietspaden moesten hier verdwijnen om het "verkeer" veiliger te maken. Door fietsers te laten verdwijnen gebeuren hier uiteraard geen ongevallen meer met fietsers. Maar ... moeten fietsers fietspaden en een vlotte fietsverbinding met Sint-Niklaas opofferen om een dergelijke "veiligheid" te verwezenlijken?

Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 28 april 2021.



Het zal nog het laatste ongeval niet zijn aan deze fantastische lichtenregeling. Hoeveel aanpassingen zouden er nog uitgevoerd worden om de "veiligheid" nog te "verbeteren"?

Daarvoor moest het fietspad dus verdwijnen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-05-2021 11:56:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het zal nog het laatste ongeval niet zijn aan deze fantastische lichtenregeling. Hoeveel aanpassingen zouden er nog uitgevoerd worden om de "veiligheid" nog te "verbeteren"?

Daarvoor moest het fietspad dus verdwijnen.
(Zie hierboven.)

Nog maar eens ... Fietsers moesten hier verdwijnen om het veiliger te maken. Dit stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 25 mei 2021 (klik om te vergroten).



Met bijkomende fietspaden en fietsverkeerslichten zouden deze kruispunten N41-E17 "te ingewikkeld" geweest zijn. De "eenvoudiger" lichtenregeling gaf evenwel aanleiding tot ernstige ongevallen, is nadien aangepast, en geeft nog altijd aanleiding tot ernstige ongevallen.

De verkeerslichtenregeling zal dus toch wat "ingewikkelder" moeten gemaakt worden voor de veiligheid. Misschien bijna zo ingewikkeld als met fietspaden erbij? Maar fietspaden zullen we hier nooit terug krijgen!

Ondertussen zal de aanpassing nog duren tot einde dit jaar, of begin volgend jaar. Er kunnen dus nog ongevallen gebeuren Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-06-2023 16:15:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De lichtenregeling is gewijzigd op het kruispunt van de "Kettermuit", het kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen op de grens van Temse en Sint-Niklaas. Er is nu 'vierkant groen' voor fietsers (en waarschijnlijk ook wel op de twee zebrapaden voor voetgangers).

Het wordt dus tegelijk groen licht voor fietsers op de vier takken van het kruispunt, terwijl alle verkeerslichten op de rijbaan op rood blijven staan op de vier takken van het kruispunt.

Dat is veiliger voor fietsers, maar het heeft ook kleine nadelen.

Vroeger werden de fietsverkeerslichten op het fietspad langs de N41 gelijktijdig groen met de verkeerslichten op de rijbaan van de N41. Nu moeten fietsers dat groen licht aanvragen (bedelen) met een drukknopje. Gelijk uit welke richting je nu komt met de fiets, je staat altijd voor een rood licht en je moet altijd op een bedelknopje drukken, tenzij een andere fietser dat juist ervoor gedaan heeft. Daarna is het wachten tot het fietsverkeerslicht voor jou groen wordt.
Als je linksaf wil slaan, dus twee keer oversteken, mag je niet talmen of je staat een tweede keer voor het rode licht. Of ... je moet het kruispunt diagonaal oversteken.

In tegenstelling tot de vroegere verborgen drukknoppen op de palen van de verkeerslichten, staan er nu drukknopjes op aparte paaltjes even voor het fietsverkeerslicht. Dat is een verbetering. Maar de drukknoppen die vroeger werkten bij handoplegging, zijn nu vervangen door die veel te kleine verzonken drukknopjes, die je onmogelijk kunt indrukken met dikke handschoenen in de winter. Die pruts-drukknopjes worden tegenwoordig overal geplaatst. Zeer waarschijnlijk zijn die met een grote hoeveelheid goedkoop aangekocht zonder goed na te denken of fietsers die altijd wel gemakkelijk kunnen bedienen.

Dit is het paaltje met het drukknopje voor het fietsverkeerslicht als je de N41 oversteekt langs de Steenweg Hulst-Lessen (naar het oosten).



Hier ben je de N41 "naar boven" gefietst vanaf de Duivenhoek. Als je op dit kruispunt van de Kettermuit naar links wil afslaan, zul je twee keer moeten oversteken, en misschien zelfs twee keer op een bedelknopje drukken en twee keer wachten.



Maar ... het oversteken is veiliger. Om bijkomende wachttijden te vermijden moet je het kruispunt diagonaal oversteken.

Op dit kruispunt is nu wel vierkant groen van toepassing, maar ... aan wat kunnen fietsers dat zien?
Bij vierkant groen moeten de verkeerslichten voor fietsers (en voetgangers) voorzien zijn van vier pijltjes, zoals het staat in artikel 61.1.7° van het verkeersreglement. Lees
Citaat:
Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden uitsluitend voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden.

En dat is op dit kruispunt niet het geval ... Fietsers moeten maar raden of ondervinden dat hier 'vierkant groen' is ingesteld ... Wie het niet 'weet', kan het kruispunt dus niet diagonaal oversteken om naar links af te slaan.


(Aanpassing op 26-06-2023: Artikel 61.1.7° toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6211
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-06-2023 18:25:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze facebookpagina stond dit kruispunt vermeld als Het eerste 'vierkant groen' voor fietsers in Temse. Iemand merkte op: "Het eerste? En 'Edgard Tinel' dan?"

Het kruispunt aan de Edgard Tinelplaats heeft inderdaad al sinds einde 2021 een aparte groenfase voor fietsers (en voetgangers), maar daar zijn geen fietspaden op vier takken van een kruispunt. Echt 'vierkant' groen is dat dus niet.

En ook aan de Edgard Tinelplaats zijn de fietsverkeerslichten, noch de voetgangersverkeerslichten voorzien van de vier pijltjes. En de fietsers hebben ook daar de onhandige onooglijke drukknopjes gekregen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005