|
Er verdwijnen fietspaden langs de N41! |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-04-2015 16:35:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken aan het verdwenen fietspad langs de N41 zijn bijna klaar, de "verkeersellende" (voor de automobilisten) is bijna voorbij, volgens de Gazet van Antwerpen in de krant van het weekend van 18-19 april 2015:
(Klik op het artikel, en klik daarna nogmaals voor een grotere en leesbare versie.)
Het artikel staat ook in Het Nieuwsblad, en gedeeltelijk op de website van die krant.
Het is wel eigenaardig, hoe de focus voor de veiligheid van fietsers plots onopvallend(?) verlegd wordt. Tot nu toe werd het fietspad langs de N41 verwijderd, en het fietsen dus voortaan onmogelijk gemaakt, om het veiliger te maken voor fietsers ... Niet moeilijk! Men verplicht fietsers andere onveilige wegen te nemen om de veiligheid langs deze N41 te verhogen, zie hierboven. De "verkeersellende" voor fietsers, die vroeger deze weg namen, blijft bestaan!
Maar daarover heeft men het niet meer. Nu ligt de focus op de buigzame paaltjes die Sint-Niklaas gaat plaatsen om verwondingen van fietsers te voorkomen. Wel geleidelijk aan en met enkele seffens, want ze zijn nogal duur. Ik denk trouwens dat het nog altijd niet zal meevallen als je onverhoeds tegen zo een "botsvriendelijke" paal botst met de fiets ... Waarom staan er eigenlijk zo veel palen langs fietspaden, als blijkt dat ze de veiligheid van fietsers niet ten goede komen?
Maar we dwalen af ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 18-05-2015 10:15:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Hoe is nu de weg ingericht voor fietsers aan dit vernieuwd kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen op de grens van Temse en Sint-Niklaas? Dit kruispunt is misschien beter gekend als het kruispunt van de "Kettermuit".
Zoals hier reeds vermeld, is een gevaarlijke fietsoversteekplaats opgeruimd. Door de herinrichting van dit kruispunt met verkeerslichten is deze oversteekplaats overbodig geworden, wat eigenlijk al een positief punt is. Zijn er verder nog goede en slechte punten te geven?
Als we het kruispunt met de N41 naderen van op de Steenweg Hulst-Lessen van uit het oosten, dan zien we dit:
Rechts zien we dat we niet meer verder mogen fietsen langs de N41 richting Sint-Niklaas. Daardoor is deze N41 nu "veiliger" geworden voor fietsers ...
Links zien we dat fietsers de N41 niet (meer) moeten oversteken om naar Elversele te rijden. Straks meer hierover.
Wat vooral opvalt is dat dit kruispunt voorzien is van verkeerslichten voor fietsers op ooghoogte! Dat kunnen we waarderen omdat dat fietsers geen stijve nek bezorgt terwijl ze moeten wachten voor het rode verkeerslicht.
Toch kon het weeral veel beter, want waarom moet die bediening van het verkeerslicht voor fietsers op de paal van het verkeerslicht zelf staan? Hier is toch plaats genoeg om dat toestel op een apart paaltje te plaatsen, een tweetal meter vóór het verkeerslicht (zie eerste foto)?
Fietsers zullen dit verkeerslicht enkel zelf moeten bedienen als er geen voertuigen op de Steenweg Hulst-Lessen voor het verkeerslicht staan. Op dit kruispunt is het altijd groen licht voor het verkeer op de N41, tot er een voertuig uit de Steenweg Hulst-Lessen op de rijbaan komt dat de N41 wil oversteken of oprijden. Het wordt dan automatisch groen op de Steenweg Hulst-Lessen en rood op de N41. Voor fietsers werkt dat niet. Die moeten zelf hun groen licht aanvragen om over te steken als er geen ander verkeer is.
De groenfase van de verkeerslichten voor fietsers is dezelfde als die voor het ander verkeer. Afslaande autobestuurders hebben dus hetzelfde groen licht als overstekende fietsers. Fietsers hebben geen voorstart, maar ze staan wel dichter bij de N41 dan de auto's. Fietsers kunnen dus weg zijn voor de afslaande auto's er zijn, maar conflicten en ongevallen zijn niet uitgesloten met deze regeling van de verkeerslichten, en dit des te meer omdat het fietspad niet meer gemarkeerd wordt waar fietsers de voorrangsweg moeten oversteken! Dit is vooral goed zichtbaar op de tweede foto!
Even terugkomen op de fietswegwijzer naar Elversele. Richting Elversele moet de N41 niet meer overgestoken worden, maar volgt men nu het tweerichtingsfietspad dat vanaf hier nu langs deze kant van de N41 ligt. Zoals het wettelijk moet is het fietspad langs de voorrangsweg (N41) gemarkeerd met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, op de plaats waar het de ondergeschikte weg (de Steenweg Hulst-Lessen) oversteekt.
Hier staat geen bediening voor het verkeerslicht voor fietsers. Langs de N41, de voorrangsweg, wordt het immers altijd terug groen licht.
Tussen haakjes: ik heb al gemerkt dat sommige fietsers de Steenweg Hulst-Lessen oversteken vóór het kruispunt, om zo langs het fietspad aan de overkant de bocht naar Elversele te nemen. Zo "vermijden" ze het eventuele wachten voor dit verkeerslicht. Dat is een overtreding van de wegcode, omdat ze dan op de Steenweg Hulst-Lessen een eindje in tegenrichting rijden op een éénrichtingsfietspad!
Als we de N41 overgestoken zijn richting Waasmunster, dan zien we direct na het oversteken nog een tweerichtingsfietspad langs de andere kant van de N41, ook weer reglementair gemarkeerd als fietspad waar dat de ondergeschikte Steenweg Hulst-Lessen oversteekt.
Dit fietspad zal evenwel door vrijwel niemand gebruikt worden, omdat het aan de overkant doodloopt, zoals we straks zullen zien. Als je hier oversteekt, kun je aan de overkant niets anders doen dan de N41 opnieuw oversteken ... Waarschijnlijk ligt dat fietspad hier in het vooruitzicht dat in de toekomst ook langs deze kant van de N41 een fietspad komt richting Elversele.
Als we het kruispunt met de N41 naderen van op de Steenweg Hulst-Lessen van uit het westen, van uit de richting Waasmunster dus, dan zien we dit:
Er is een stukje fietspad naar rechts langs de N41, maar zoals reeds gezegd: dat loopt dood in het vooruitzicht van latere afwerking?
Er zit dus niets anders op dan de N41 over te steken (of terug te keren naar Waasmunster), maar ... waar staat hier de bediening van de verkeerslichten?
... Gevonden!
Die is wel goed verborgen achter dat verkeersbord! Dat kan echt wel beter!
Aan de overkant wacht fietsers een scherpe bocht als ze richting Elversele willen rijden.
Maar waarschijnlijk zal dit niet meer nodig zijn als ook langs de overkant naar Elversele kan gefietst worden? De toekomst zal dat moeten uitwijzen.
Richting Elversele krijgen we dan aanvankelijk een mooi, breed en reglementair aangeduid tweerichtingsfietspad, tot ... waar de vluchtheuvel stopt.
Daar is het tweerichtingsfietspad alleen nog reglementair gemarkeerd op de plaats waar het een (doodlopende) ondergeschikte weg oversteekt.
Maar verder wordt het tweerichtingsfietspad over de hele weg gemarkeerd met twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Deze markering mag alleen gebruikt worden voor een éénrichtingsfietspad! Hier begaat de wegbeheerder een overtreding tegen de wegcode!
En het is geen gezichtsbedrog: het tweerichtingsfietspad versmalt geleidelijk tot een breedte van amper 1,10m tussen de lijntjes!
Dat is jammer genoeg al jaren zo en we vragen al lang volwaardige, veilige fietspaden langs deze N41 tot aan de rotonde van de Duivenhoek.
(Aanpassing op 02-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 25-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-11-2017 10:34:39; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Nicole Van der Vieren
Geregistreerd op: 12 Jan 2009 Berichten: 39 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-06-2015 13:32:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een rampzalige stap achteruit voor alle weggebruikers, vooral voor de fietsers die na een stuk N16 ook dit stuk N41 niet meer MOGEN gebruiken.
Weer een staaltje van achterlijkheid.
Wij verdienen een ander beleid! _________________ Met de fiets vervuil je niets :-) |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-04-2021 09:31:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om het kruispunt van de E17 met de N41 "veiliger" te maken op de N41, zowel voor automobilisten als voor fietsers, zijn gewoon de fietspaden naar Sint-Niklaas verwijderd. Op die wijze is het daar natuurlijk veiliger geworden voor fietsers: ze kunnen en mogen daar gewoon niet meer komen! Dat is een wel zeer drastische manier om het aantal fietsongevallen te verminderen, maar het is toch weinig fietsvriendelijk om fietsers dan maar langs andere omwegen te sturen, die daarom niet beter of veiliger zijn!
En is dit kruispunt nu uiteindelijk, na enkele ongevallen en bijkomende aanpassingen, ook echt veiliger geworden voor automobilisten? Er gebeuren immers nog altijd rare ongevallen op dat kruispunt. De oorzaak van die ongevallen is dikwijls te zoeken in de verwarring die de verkeerslichten scheppen bij automobilisten.
Zoals in het krantenartikel staat:
Citaat: |
Het is niet de eerste keer dat er ongevallen gebeuren aan het verkeerslicht. |
Hebben fietsers daarvoor hun fietspaden moeten afgeven? Fietssnelweg F43 (Aalst - Sint-Niklaas) wordt aan de Kettermuit plotseling van de N41 afgeleid naar Sint-Niklaas langs gewone fietspaadjes, dikwijls van minderwaardige kwaliteit. Door de N41 te blijven volgen, had deze F43 perfect kunnen aansluiten aan fietssnelweg F4 (Gent - Antwerpen). _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-06-2023 16:15:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
De lichtenregeling is gewijzigd op het kruispunt van de "Kettermuit", het kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen op de grens van Temse en Sint-Niklaas. Er is nu 'vierkant groen' voor fietsers (en waarschijnlijk ook wel op de twee zebrapaden voor voetgangers).
Het wordt dus tegelijk groen licht voor fietsers op de vier takken van het kruispunt, terwijl alle verkeerslichten op de rijbaan op rood blijven staan op de vier takken van het kruispunt.
Dat is veiliger voor fietsers, maar het heeft ook kleine nadelen.
Vroeger werden de fietsverkeerslichten op het fietspad langs de N41 gelijktijdig groen met de verkeerslichten op de rijbaan van de N41. Nu moeten fietsers dat groen licht aanvragen (bedelen) met een drukknopje. Gelijk uit welke richting je nu komt met de fiets, je staat altijd voor een rood licht en je moet altijd op een bedelknopje drukken, tenzij een andere fietser dat juist ervoor gedaan heeft. Daarna is het wachten tot het fietsverkeerslicht voor jou groen wordt.
Als je linksaf wil slaan, dus twee keer oversteken, mag je niet talmen of je staat een tweede keer voor het rode licht. Of ... je moet het kruispunt diagonaal oversteken.
In tegenstelling tot de vroegere verborgen drukknoppen op de palen van de verkeerslichten, staan er nu drukknopjes op aparte paaltjes even voor het fietsverkeerslicht. Dat is een verbetering. Maar de drukknoppen die vroeger werkten bij handoplegging, zijn nu vervangen door die veel te kleine verzonken drukknopjes, die je onmogelijk kunt indrukken met dikke handschoenen in de winter. Die pruts-drukknopjes worden tegenwoordig overal geplaatst. Zeer waarschijnlijk zijn die met een grote hoeveelheid goedkoop aangekocht zonder goed na te denken of fietsers die altijd wel gemakkelijk kunnen bedienen.
Dit is het paaltje met het drukknopje voor het fietsverkeerslicht als je de N41 oversteekt langs de Steenweg Hulst-Lessen (naar het oosten).
Hier ben je de N41 "naar boven" gefietst vanaf de Duivenhoek. Als je op dit kruispunt van de Kettermuit naar links wil afslaan, zul je twee keer moeten oversteken, en misschien zelfs twee keer op een bedelknopje drukken en twee keer wachten.
Maar ... het oversteken is veiliger. Om bijkomende wachttijden te vermijden moet je het kruispunt diagonaal oversteken.
Op dit kruispunt is nu wel vierkant groen van toepassing, maar ... aan wat kunnen fietsers dat zien?
Bij vierkant groen moeten de verkeerslichten voor fietsers (en voetgangers) voorzien zijn van vier pijltjes, zoals het staat in artikel 61.1.7° van het verkeersreglement.
Citaat: |
7° Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden uitsluitend voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden. |
En dat is op dit kruispunt niet het geval ... Fietsers moeten maar raden of ondervinden dat hier 'vierkant groen' is ingesteld ... Wie het niet 'weet', kan het kruispunt dus niet diagonaal oversteken om naar links af te slaan.
(Aanpassing op 26-06-2023: Artikel 61.1.7° toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|