Het is nu 12-12-2024 21:31:27
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Er verdwijnen fietspaden langs de N41!

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6215
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-10-2019 15:38:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op andere plaatsen, over andere autosnelwegen, kan wel een fietsbrug gebouwd worden. Zelfs een voorlopige fietsbrug, die later door een definitief exemplaar zal vervangen worden. Dit stond in Halo nummer 31 van september - november 2019, de nieuwsbrief van Maatschappij Linkerscheldeoever die om de vier maanden in elke brievenbus in het Waasland valt (klik om te vergroten).



De fietsverbinding tussen de "fietssnelweg" op de N41 van Dendermonde naar Sint-Niklaas en de echte fietssnelweg F4 tussen Antwerpen en Gent, is voor de "veiligheid" gewoon weggenomen. Een degelijke fietsverbinding met een fietsbrug over de E17 ... is dat onmogelijk Vraag

Dan zou de "fietssnelweg" van Dendermonde naar Sint-Niklaas niet stoppen in Elversele.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6215
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-04-2021 09:31:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om het kruispunt van de E17 met de N41 "veiliger" te maken op de N41, zowel voor automobilisten als voor fietsers, zijn gewoon de fietspaden naar Sint-Niklaas verwijderd. Op die wijze is het daar natuurlijk veiliger geworden voor fietsers: ze kunnen en mogen daar gewoon niet meer komen! Dat is een wel zeer drastische manier om het aantal fietsongevallen te verminderen, maar het is toch weinig fietsvriendelijk om fietsers dan maar langs andere omwegen te sturen, die daarom niet beter of veiliger zijn!

En is dit kruispunt nu uiteindelijk, na enkele ongevallen en bijkomende aanpassingen, ook echt veiliger geworden voor automobilisten? Er gebeuren immers nog altijd rare ongevallen op dat kruispunt. De oorzaak van die ongevallen is dikwijls te zoeken in de verwarring die de verkeerslichten scheppen bij automobilisten.



Zoals in het krantenartikel staat:
Citaat:
Het is niet de eerste keer dat er ongevallen gebeuren aan het verkeerslicht.

Hebben fietsers daarvoor hun fietspaden moeten afgeven? Fietssnelweg F43 (Aalst - Sint-Niklaas) wordt aan de Kettermuit plotseling van de N41 afgeleid naar Sint-Niklaas langs gewone fietspaadjes, dikwijls van minderwaardige kwaliteit. Door de N41 te blijven volgen, had deze F43 perfect kunnen aansluiten aan fietssnelweg F4 (Gent - Antwerpen).
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6215
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-04-2021 06:56:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We vallen in herhaling. Fietspaden moesten hier verdwijnen om het "verkeer" veiliger te maken. Door fietsers te laten verdwijnen gebeuren hier uiteraard geen ongevallen meer met fietsers. Maar ... moeten fietsers fietspaden en een vlotte fietsverbinding met Sint-Niklaas opofferen om een dergelijke "veiligheid" te verwezenlijken?

Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 28 april 2021.



Het zal nog het laatste ongeval niet zijn aan deze fantastische lichtenregeling. Hoeveel aanpassingen zouden er nog uitgevoerd worden om de "veiligheid" nog te "verbeteren"?

Daarvoor moest het fietspad dus verdwijnen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6215
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-05-2021 11:56:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het zal nog het laatste ongeval niet zijn aan deze fantastische lichtenregeling. Hoeveel aanpassingen zouden er nog uitgevoerd worden om de "veiligheid" nog te "verbeteren"?

Daarvoor moest het fietspad dus verdwijnen.
(Zie hierboven.)

Nog maar eens ... Fietsers moesten hier verdwijnen om het veiliger te maken. Dit stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 25 mei 2021 (klik om te vergroten).



Met bijkomende fietspaden en fietsverkeerslichten zouden deze kruispunten N41-E17 "te ingewikkeld" geweest zijn. De "eenvoudiger" lichtenregeling gaf evenwel aanleiding tot ernstige ongevallen, is nadien aangepast, en geeft nog altijd aanleiding tot ernstige ongevallen.

De verkeerslichtenregeling zal dus toch wat "ingewikkelder" moeten gemaakt worden voor de veiligheid. Misschien bijna zo ingewikkeld als met fietspaden erbij? Maar fietspaden zullen we hier nooit terug krijgen!

Ondertussen zal de aanpassing nog duren tot einde dit jaar, of begin volgend jaar. Er kunnen dus nog ongevallen gebeuren Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6215
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-06-2023 16:15:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De lichtenregeling is gewijzigd op het kruispunt van de "Kettermuit", het kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen op de grens van Temse en Sint-Niklaas. Er is nu 'vierkant groen' voor fietsers (en waarschijnlijk ook wel op de twee zebrapaden voor voetgangers).

Het wordt dus tegelijk groen licht voor fietsers op de vier takken van het kruispunt, terwijl alle verkeerslichten op de rijbaan op rood blijven staan op de vier takken van het kruispunt.

Dat is veiliger voor fietsers, maar het heeft ook kleine nadelen.

Vroeger werden de fietsverkeerslichten op het fietspad langs de N41 gelijktijdig groen met de verkeerslichten op de rijbaan van de N41. Nu moeten fietsers dat groen licht aanvragen (bedelen) met een drukknopje. Gelijk uit welke richting je nu komt met de fiets, je staat altijd voor een rood licht en je moet altijd op een bedelknopje drukken, tenzij een andere fietser dat juist ervoor gedaan heeft. Daarna is het wachten tot het fietsverkeerslicht voor jou groen wordt.
Als je linksaf wil slaan, dus twee keer oversteken, mag je niet talmen of je staat een tweede keer voor het rode licht. Of ... je moet het kruispunt diagonaal oversteken.

In tegenstelling tot de vroegere verborgen drukknoppen op de palen van de verkeerslichten, staan er nu drukknopjes op aparte paaltjes even voor het fietsverkeerslicht. Dat is een verbetering. Maar de drukknoppen die vroeger werkten bij handoplegging, zijn nu vervangen door die veel te kleine verzonken drukknopjes, die je onmogelijk kunt indrukken met dikke handschoenen in de winter. Die pruts-drukknopjes worden tegenwoordig overal geplaatst. Zeer waarschijnlijk zijn die met een grote hoeveelheid goedkoop aangekocht zonder goed na te denken of fietsers die altijd wel gemakkelijk kunnen bedienen.

Dit is het paaltje met het drukknopje voor het fietsverkeerslicht als je de N41 oversteekt langs de Steenweg Hulst-Lessen (naar het oosten).



Hier ben je de N41 "naar boven" gefietst vanaf de Duivenhoek. Als je op dit kruispunt van de Kettermuit naar links wil afslaan, zul je twee keer moeten oversteken, en misschien zelfs twee keer op een bedelknopje drukken en twee keer wachten.



Maar ... het oversteken is veiliger. Om bijkomende wachttijden te vermijden moet je het kruispunt diagonaal oversteken.

Op dit kruispunt is nu wel vierkant groen van toepassing, maar ... aan wat kunnen fietsers dat zien?
Bij vierkant groen moeten de verkeerslichten voor fietsers (en voetgangers) voorzien zijn van vier pijltjes, zoals het staat in artikel 61.1.7° van het verkeersreglement. Lees
Citaat:
Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden uitsluitend voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden.

En dat is op dit kruispunt niet het geval ... Fietsers moeten maar raden of ondervinden dat hier 'vierkant groen' is ingesteld ... Wie het niet 'weet', kan het kruispunt dus niet diagonaal oversteken om naar links af te slaan.


(Aanpassing op 26-06-2023: Artikel 61.1.7° toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6215
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-06-2023 18:25:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze facebookpagina stond dit kruispunt vermeld als Het eerste 'vierkant groen' voor fietsers in Temse. Iemand merkte op: "Het eerste? En 'Edgard Tinel' dan?"

Het kruispunt aan de Edgard Tinelplaats heeft inderdaad al sinds einde 2021 een aparte groenfase voor fietsers (en voetgangers), maar daar zijn geen fietspaden op vier takken van een kruispunt. Echt 'vierkant' groen is dat dus niet.

En ook aan de Edgard Tinelplaats zijn de fietsverkeerslichten, noch de voetgangersverkeerslichten voorzien van de vier pijltjes. En de fietsers hebben ook daar de onhandige onooglijke drukknopjes gekregen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Elversele - N41 (Nieuwe Steenweg & Pontweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005