|
Er verdwijnen fietspaden langs de N41! |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-04-2021 09:31:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om het kruispunt van de E17 met de N41 "veiliger" te maken op de N41, zowel voor automobilisten als voor fietsers, zijn gewoon de fietspaden naar Sint-Niklaas verwijderd. Op die wijze is het daar natuurlijk veiliger geworden voor fietsers: ze kunnen en mogen daar gewoon niet meer komen! Dat is een wel zeer drastische manier om het aantal fietsongevallen te verminderen, maar het is toch weinig fietsvriendelijk om fietsers dan maar langs andere omwegen te sturen, die daarom niet beter of veiliger zijn!
En is dit kruispunt nu uiteindelijk, na enkele ongevallen en bijkomende aanpassingen, ook echt veiliger geworden voor automobilisten? Er gebeuren immers nog altijd rare ongevallen op dat kruispunt. De oorzaak van die ongevallen is dikwijls te zoeken in de verwarring die de verkeerslichten scheppen bij automobilisten.
Zoals in het krantenartikel staat:
Citaat: |
Het is niet de eerste keer dat er ongevallen gebeuren aan het verkeerslicht. |
Hebben fietsers daarvoor hun fietspaden moeten afgeven? Fietssnelweg F43 (Aalst - Sint-Niklaas) wordt aan de Kettermuit plotseling van de N41 afgeleid naar Sint-Niklaas langs gewone fietspaadjes, dikwijls van minderwaardige kwaliteit. Door de N41 te blijven volgen, had deze F43 perfect kunnen aansluiten aan fietssnelweg F4 (Gent - Antwerpen). _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6215 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-06-2023 16:15:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
De lichtenregeling is gewijzigd op het kruispunt van de "Kettermuit", het kruispunt van de N41 met de Steenweg Hulst-Lessen op de grens van Temse en Sint-Niklaas. Er is nu 'vierkant groen' voor fietsers (en waarschijnlijk ook wel op de twee zebrapaden voor voetgangers).
Het wordt dus tegelijk groen licht voor fietsers op de vier takken van het kruispunt, terwijl alle verkeerslichten op de rijbaan op rood blijven staan op de vier takken van het kruispunt.
Dat is veiliger voor fietsers, maar het heeft ook kleine nadelen.
Vroeger werden de fietsverkeerslichten op het fietspad langs de N41 gelijktijdig groen met de verkeerslichten op de rijbaan van de N41. Nu moeten fietsers dat groen licht aanvragen (bedelen) met een drukknopje. Gelijk uit welke richting je nu komt met de fiets, je staat altijd voor een rood licht en je moet altijd op een bedelknopje drukken, tenzij een andere fietser dat juist ervoor gedaan heeft. Daarna is het wachten tot het fietsverkeerslicht voor jou groen wordt.
Als je linksaf wil slaan, dus twee keer oversteken, mag je niet talmen of je staat een tweede keer voor het rode licht. Of ... je moet het kruispunt diagonaal oversteken.
In tegenstelling tot de vroegere verborgen drukknoppen op de palen van de verkeerslichten, staan er nu drukknopjes op aparte paaltjes even voor het fietsverkeerslicht. Dat is een verbetering. Maar de drukknoppen die vroeger werkten bij handoplegging, zijn nu vervangen door die veel te kleine verzonken drukknopjes, die je onmogelijk kunt indrukken met dikke handschoenen in de winter. Die pruts-drukknopjes worden tegenwoordig overal geplaatst. Zeer waarschijnlijk zijn die met een grote hoeveelheid goedkoop aangekocht zonder goed na te denken of fietsers die altijd wel gemakkelijk kunnen bedienen.
Dit is het paaltje met het drukknopje voor het fietsverkeerslicht als je de N41 oversteekt langs de Steenweg Hulst-Lessen (naar het oosten).
Hier ben je de N41 "naar boven" gefietst vanaf de Duivenhoek. Als je op dit kruispunt van de Kettermuit naar links wil afslaan, zul je twee keer moeten oversteken, en misschien zelfs twee keer op een bedelknopje drukken en twee keer wachten.
Maar ... het oversteken is veiliger. Om bijkomende wachttijden te vermijden moet je het kruispunt diagonaal oversteken.
Op dit kruispunt is nu wel vierkant groen van toepassing, maar ... aan wat kunnen fietsers dat zien?
Bij vierkant groen moeten de verkeerslichten voor fietsers (en voetgangers) voorzien zijn van vier pijltjes, zoals het staat in artikel 61.1.7° van het verkeersreglement.
Citaat: |
7° Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden uitsluitend voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen indien ze op het fietspad mogen rijden. |
En dat is op dit kruispunt niet het geval ... Fietsers moeten maar raden of ondervinden dat hier 'vierkant groen' is ingesteld ... Wie het niet 'weet', kan het kruispunt dus niet diagonaal oversteken om naar links af te slaan.
(Aanpassing op 26-06-2023: Artikel 61.1.7° toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|