|
Een nieuw fietspad in de Doornwijk? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-10-2014 21:28:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Kijken hoe de toestand werkelijk ter plaatse is, is nog altijd de beste methode om te weten te komen hoe de vork juist aan de steel zit . Hier volgt het resultaat in een soort van fotoreportage, naar aanleiding van enkele foto's die ik ontvangen heb op onze facebookpagina. Naast elke foto is een stuk van het plan van de wijk afgedrukt, met daarop de plaats aangeduid, met een donkerblauw cirkeltje, waar de foto genomen is, en met een donkerblauwe pijl in welke richting de foto genomen is. Er staat geen pijltje bij het cirkeltje, als de richting onbelangrijk is.
Naast het fietspad in de Doornstraat is er een onopvallende oprit naar enkele garageboxen, ...
... maar eigenlijk is die oprit dubbel gebruikt als "doorsteekje" naar die nieuwe wijk.
Maar dat merk je pas als je er een eind verder in bent.
Deze "oprit" is natuurlijk geen fietspad. Hij wordt immers ook gebruikt door auto's om hun garage te bereiken. Natuurlijk zal dit doorsteekje wel mogen gebruikt worden door fietsers en voetgangers, maar een fietspad is het niet.
Na nog enkele hoekige bochten loopt dit paadje trouwens al dood op één van de rijbanen van de wijk.
Waar diezelfde rijbaan, in de richting van de N16, een bocht van 90° naar rechts maakt, is links een "aftakking" en begint weer een paadje, ...
... dat even verder zelf ook met een hoek van 90° naar rechts gaat, evenwijdig met de N16.
Daar wordt dat paadje plots heel wat smaller!
Het is juist geen 1,30 meter breed!
Een fietspad is het dus ook weer niet. De minimum breedte voor een éénrichtingsfietspad is 1,50 meter, de aanbevolen minimum breedte is zelfs 1,75 meter, en voor een tweerichtingsfietspad is de minimum breedte 2 meter, de aanbevolen minimum breedte 2,50 meter! Bovendien mag een fietspad geen dergelijke hoekige bochten vertonen, die je onmogelijk kunt nemen zonder naast het pad te rijden.
Natuurlijk zal dit pad ook wel weer mogen gebruikt worden door fietsers en voetgangers, zelfs in de twee richtingen. Maar een fietspad is het niet.
Ongeveer halfweg sluit een breder pad aan dit paadje, ...
... maar dat lijkt meer op een soort parkeerplaats voor auto's.
Als we dat smalle paadje verder volgen, buigt het hoekig naar rechts, ...
... vlak bij het fietspad richting Hoogkamerstraat langs de N16.
Hoe lang zal het duren tot hier een olifantenpad gemaakt is, van dit paadje naar het fietspad van de N16
Het paadje gaat dus niet links naar de N16, maar rechts richting Kleine Dweersstraat. Onderweg sluit nog een pad van rechts aan.
Dat pad "verdwijnt" ook in de wijk, ...
... maar als je van uit de wijk komt, dan is het duidelijk niet de bedoeling om links af te slaan richting N16. Daarvoor is de aansluiting te scherp gemaakt.
Het lijkt eerder de bedoeling te zijn dat je rechts afslaat, richting Kleine Dweersstraat. Nog even en je bent er.
Als je nu via de Kleine Dweersstraat naar de N16 wil, dan moet je eerst nog een klein ommetje maken, ...
... en met een haarspeldbochtje terug rijden.
Hoe lang zal het duren tot hier ook een olifantenpad gemaakt is, om dat ommetje kort te sluiten
Vanaf dit punt vertrekt ook een rijbaan van de Kleine Dweersstraat naar de wijk.
Even verder wordt dat een "laan" met twee rijbanen, gescheiden door een middenperkje, waarop al gras ingezaaid en aangereden is. Heel waarschijnlijk wordt dat een rijbaan voor elke rijrichting.
Er is nog een doorsteekje in aanbouw, naar het noordelijk gedeelte van de Kleine Dweersstraat.
Via een soort pleintje staat dat in verbinding met die laan met twee rijstroken.
Fietsers en voetgangers, die in die laan van deze kant naar het pad aan de overkant willen, hebben dit middenperkje in hun weg. Hoe lang zal het duren tot hier ook een olifantenpad gemaakt is, om een omweg te vermijden
Wat dichter bij de Doornstraat is een gelijkaardig fenomeen, maar nu ook voor automobilisten. Ook hier is het middenperkje in de weg om rechtstreeks naar de rijbaan links te rijden. Maar met een auto maak je geen olifantenpaden, met een auto rij je gewoon alles kapot. Of zou het de bedoeling zijn om over het middenperkje te rijden, aangezien het aangelegd is met grasdallen?
Nog wat dichter bij de Doornstraat is de weg wat verstandiger ontworpen met een doorstoken middenperkje .
En bij het naderen van de Doornstraat houdt het middenperkje op en komen de twee rijvakken weer samen.
Nu maar hopen dat hier een duidelijke aanduiding komt voor het tweerichtingsfietspad langs de Doornstraat!
In deze nieuwe wijk is geen enkel fietspad te ontwaren. Eens te meer blijkt dat je niet alles moet geloven wat in de kranten staat (klik hier).
Eigenlijk zijn fietspaden ook niet nodig in deze wijk! Hier en daar zijn wel enkele afzonderlijke paadjes en wegjes die ook door fietsers zullen kunnen gebruikt worden, maar die paadjes hebben niet de vereisten om wettelijk als "fietspad" aanzien te worden. Fietspaden moeten trouwens niet hier en daar als losse stukjes aangelegd worden, maar moeten zoveel mogelijk een aansluitend geheel vormen. Bovendien zijn tegels en klinkers niet het aangewezen materiaal om fietspaden aan te leggen.
Om af te sluiten met een licht positieve noot: men heeft er gelukkig toch aan gedacht om de greppels van hellende straat van die wijk te beëindigen met een rioolrooster vóór het fietspad van de Doornstraat.
Op deze wijze zal niet al het regenwater uit die wijk over het fietspad van de Doornstraat stromen
(Aanpassing op 22-10-201: 4e foto vergrootbaar gemaakt, de rest volgt nog.)
(Aanpassing op 08-01-2016: Alle afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-01-2016 13:19:23; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-06-2016 21:37:17 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
... Zou men er nu bij de afwerking aan denken om deze rioolrooster op een minder gevaarlijke plaats te leggen? |
(Zie hierboven.)
De rioolrooster ligt op een andere plaats, die iets minder gevaarlijk is dan voorheen.
Zou dat het gevolg zijn van enig nadenken? Ik denk dat het eerder een toevalstreffer is . Als er ernstig over nagedacht zou zijn, dan zou deze rioolrooster nog verder uit de weg gelegen hebben.
Maar het is nu toch minder gevaarlijk dan voorheen. Niet alleen door de ligging van het rooster, maar ook door het ander model van gleuven, waardoor er veel minder kans is dat er een fietswiel in blijft haken. Het is tevens vermeldenswaard dat de greppel, waar men doorheen moet fietsen, niet hinderlijk diep meer is.
Ik vraag mij alleen af, waarom het andere uiteinde van dit wegje nu nog afgesloten blijft aan de Piet Pienter en Bert Bibberlaan.
Maar wie er door wil, kan dat doen tussen de afsluiting en de paal, of langs de andere kant van de paal.
Daar is trouwens al het begin van een olifantenpaadje zichtbaar . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|