Het is nu 28-03-2024 19:07:37
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Een fietsstraat, wat is dat?

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-02-2012 17:49:39    Onderwerp: Een fietsstraat, wat is dat?
 Reageren met citaat  

In het Staatsblad van 3 februari 2012 is de wet verschenen waardoor het mogelijk gemaakt wordt dat er fietsstraten kunnen ingericht worden (klik hier).

Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute. Ze moet gesignaleerd worden met een verkeersbord dat het begin en het einde van de fietsstraat aanduidt.
In een eenrichtingsfietsstraat mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken. In een tweerichtingsfietsstraat mogen fietsers de volledige rechterhelft van de rijbaan gebruiken.
Motorvoertuigen mogen er ook rijden, maar ze mogen de fietsers nooit inhalen.
De maximum toegelaten snelheid in een fietsstraat is 30 km/u, ook voor fietsers!

Voor wie er nog meer over wil lezen:
Verslag Kamercommissie Infrastructuur dd 25/01/2012
Goedgekeurd wetsvoorstel fietsstraat

(Aanpassing 31-12-2012: titel aangepast.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 31-12-2012 08:16:01; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 08-02-2012 10:47:55    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Mooi zo! Goed zo!
We zouden met de Fietsersbond al eens kunnen nadenken in welke straten van Temse dit een oplossing kan zijn, in het verkiezingsjaar kan dit van pas komen Knipoog
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-12-2012 12:31:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De wet op fietsstraten kan eindelijk in werking treden (klik hier)!

Een KB van 4 december 2012 is verschenen in het Staatsblad van 17 december 2012 (klik hier voor de juiste pagina's uit dat Staatsblad). Het had er eigenlijk al op 13 augustus 2012 moeten zijn, maar onze gewestregeringen werken trager. Meer hierover kun je ook lezen op de nieuwspagina's van onze nationale Fietsersbond.

Ook in de wegcode zijn de nodige aanpassingen al aangebracht:

Een toegevoegd artikel 2.61 bij de bepalingen:
Citaat:
2.61. "fietsstraat" : een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt.

Een nieuw artikel 22novies:
Citaat:
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Twee toegevoegde aanwijzingsborden F111 en F113 bij artikel 71:
Citaat:
F111. Begin van een fietsstraat. De vermelding "Fietsstraat" op het verkeersbord is facultatief.
F113. Einde van een fietsstraat. De vermelding "Fietsstraat" op het verkeersbord is facultatief.

Op franstalige verkeersborden mag de vermelding "Rue cyclable" staan, zie het artikel in het Staatsblad.

Waar en wanneer zou de eerste fietsstraat in ons autodorpje Temse komen Knipoog Vraag
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-04-2013 19:15:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een test met een fietsstraat, op een nogal drukke plaats: de Louizalaan in Brussel. Uit Het Nieuwsblad van dinsdag 23 april 2013:



(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-09-2021 07:58:53    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen is de fietsstraat al goed ingeburgerd, en is de wetgeving over de fietsstraat nog eens aangepast op 1 augustus 2021.

Ik durf wel al eens zeggen dat de wegcode in de pers dikwijls zeer slecht verklaard wordt, maar op zaterdag 18 september 2021 stond in de bijlage "check" van Het Nieuwsblad deze bijna perfecte uitleg over alle regels die van toepassing zijn in een fietsstraat (klik om te vergroten).



Geen sprake dus van "absolute voorrang voor fietsers", zoals in Temse verkeerdelijk verklaard wordt Triest. De woorden "zwakke weggebruikers" worden zelfs niet gebruikt om fietsers of voetgangers aan te duiden. Men spreekt consequent van "kwetsbare weggebruikers".

Het enige kleine detail dat niet perfect is staat in het hoofdstuk "Hoe wordt een fietsstraat aangeduid?". Het woord fietsstraat (in het wit) moet niet op het verkeersbord staan dat een fietsstraat aanduidt. Maar ik veronderstel dat dit woord er meestal wel op zal staan.

Een voorbeeld dus van hoe de wegcode altijd zou moeten uitgelegd worden Goed zo! Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-10-2021 10:52:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik durf wel al eens zeggen dat de wegcode in de pers dikwijls zeer slecht verklaard wordt, ...
...
(Zie hierboven.)

Amper 17 dagen geleden stond het juist in deze krant, maar vandaag dinsdag 5 oktober 2021 staat het weer verkeerd in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).



Er staat inderdaad weer:
Citaat:
In de fietsstraat hebben fietsers voorrang

Maar dat is NIET zo! Ook in een fietsstraat gelden de normale voorrangsregels uit de wegcode, zonder 'privileges' voor fietsers!

De gemeente Temse is in hetzelfde bedje ziek met een affiche voor haar eerste fietsstraat.



Temse spreekt zelfs van een absolute voorrang voor fietsers! Waar haalt men het vandaan?

Deze fietsstraat is nu bijna 2,5 jaar in gebruik, maar die foute affiches staan nog altijd aan beide kanten bij het begin van die fietsstraat, zowel aan de kant van de Guido Gezelleplaats, ...



... als aan de kant van het Stationsplein.



Ik ben benieuwd wat de gemeente Temse zal doen als er fietsstraten bijkomen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-11-2021 09:01:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Niet alle fietsers vinden een fietsstraat echt prettig, zeker niet als het eigenlijk geen echte fietsstraat is, waar meer auto's dan fietsers rijden. En dat is heel begrijpelijk. Tegenwoordig worden heel wat fietsstraten "gemaakt" als schijnmaatregel, om de indruk te wekken dat men toch iets voor fietsers doet.

Deze column illustreert dat treffend. Ze stond in Het Nieuwsblad van maandag 8 november 2021 (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-05-2023 15:38:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hierboven schreef ik al dat een fietszone (de fietsstraat bestaat niet meer sinds 1 april 2023) geen wondermiddel is om het verkeer veiliger te maken voor fietsers.
Jozef Van Breuseghem schreef:
Niet alle fietsers vinden een fietsstraat echt prettig, zeker niet als het eigenlijk geen echte fietsstraat is, waar meer auto's dan fietsers rijden. En dat is heel begrijpelijk. Tegenwoordig worden heel wat fietsstraten "gemaakt" als schijnmaatregel, om de indruk te wekken dat men toch iets voor fietsers doet.
...

Een fietszone heeft geen zin in straten waar veel meer auto's rijden dan fietsers. Alvorens een fietszone te "maken", moeten de straten eerst zodanig ingericht worden dat fietsers aangetrokken worden en auto's geweerd. Wie echt niet in de fietszone moet zijn met de auto, moet alle goesting ontnomen worden om er met een auto doorheen te rijden.

Dat is een fietszone. En dan pas zou je de overeenkomstige verkeersborden mogen plaatsen, en eventueel andere aanduidingen aanbrengen om de fietszone te verduidelijken.

Veel stads- en gemeentebesturen installeren fietszones enkel en alleen om te "bewijzen" dat ze heel wat doen voor de veiligheid van fietsers, zonder dat het echt veiliger wordt voor fietsers, dikwijls integendeel! Ook experts weten dat, zoals blijkt uit dit artikel als gevolg van een ernstig verkeersongeluk in een fietszone, uit Het Nieuwsblad van zaterdag 6 mei 2023 (klik om te vergroten).



Deze nabeschouwing op het ernstig ongeval in een fietszone kun je ook lezen op de website van deze krant.

Daar komt nog bij, dat heel wat automobilisten de geldende verkeersregels in een fietszone niet (willen) kennen, en dat in de pers zelfs verkeerde regels gegeven worden. Naar aanleiding van dit ongeval in een fietszone staat bijvoorbeeld op de website van Het Nieuwsblad letterlijk:
Citaat:
... Dat is een smalle fietsstraat waar fietsers altijd voorrang hebben.

Daar is niets van aan! Ook dat schreef ik hierboven al.

In een fietszone mogen fietsers de volledige rijstrook in hun rijrichting gebruiken, is de maximum toegelaten snelheid voor iedereen 30 km/u en mogen fietsers niet ingehaald worden door motorvoertuigen. Maar de normale voorrangsregels blijven gelden. In een fietszone krijgen fietsers geen uitzondering noch een voorkeursbehandeling op gebied van voorrang!

... Of weet men misschien zelfs niet wat "voorrang" betekent Vraag Triest
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-06-2023 21:11:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Omdat fietsers in fietszones dikwijls ingehaald worden door motorvoertuigen, gaat men GAS-boetes gebruiken om bestuurders van motorvoertuigen de les te lezen. Dit stond bijvoorbeeld te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 17 juni 2023 (klik om te vergroten).



Het staat ook op de website van die krant.

Gaat dat echt helpen? En het zal pas ingaan einde 2023 of begin 2024. Zo erg is het dus ook weer niet.

Zou men niet beter eerst aan alle gemeentebesturen leren dat het geen wedstrijd is om de meeste of de grootste fietszones te hebben, en dat het aantal of de grootte van fietszones geen maatstaf is om de "fietsvriendelijkheid" van een gemeente te meten?

Fietszones hebben alleen nut als de straten speciaal voor fietsers ingericht zijn zodat fietsers er welkom zijn, en dat er meer fietsers rijden dan motorvoertuigen. Fietszones "maken" van drukke straten met veel motorvoertuigen, in de hoop dat er minder auto's zullen komen, is niet de bedoeling van fietszones. Dat lukt ook niet.

Maar dit krantenartikel blinkt wel uit met zijn bijna juiste informatie over fietszones (geen fietsstraten meer!). Er wordt bijvoorbeeld eens niet gezegd dat fietsers altijd voorrang hebben in fietszones, maar wel dat fietsers zich aan de verkeersregels moeten houden, ook aan de voorrangsregels.

Helemaal juist is het krantenartikel nog niet. Niet alleen een auto, maar geen enkel motorvoertuig mag een fietser inhalen in een fietszone. Een pictogram op de weg is evenmin een verplichting om een fietszone aan te duiden, maar het maakt het wel veel duidelijker.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-11-2023 09:26:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Naar het schijnt zou men nog strenger de snelheid gaan controleren in fietszones, nu met flitsers en trajectcontroles, tenminste toch volgens dit artikel uit Het Nieuwsblad van maandag 27 november 2023 (klik om te vergroten).



Dit artikel staat ook op de website van deze krant.

Eindelijk begint men wel door te krijgen dat heel wat fietszones eigenlijk die naam niet waard zijn, omdat ze te groot zijn, of niet aangepast als fietszone, of omdat ze er gewoon gekomen zijn als 'wedstrijd' tussen gemeenten 'om ter meeste' of 'om ter grootste' fietszones Triest Triest. Dus als schijnmaatregel voor de 'veiligheid' van fietsers.

Gaat men in al deze pseudo-fietszones ook zo streng de snelheid controleren? Daar geloof ik niets van.

En zoals dikwijls het geval is staat er weeral een foutje in dit persartikel. In een fietszone zijn speed pedelecs gelijkgesteld met fietsers. Met een speed pedelec mag je dus wel degelijk fietsers inhalen in een fietszone, zolang je maar niet sneller rijdt dan 30 km/u.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005