Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6306 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 20-06-2023 21:11:17 Onderwerp:
Omdat fietsers in fietszones dikwijls ingehaald worden door motorvoertuigen, gaat men GAS-boetes gebruiken om bestuurders van motorvoertuigen de les te lezen. Dit stond bijvoorbeeld te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 17 juni 2023 (klik om te vergroten).
Gaat dat echt helpen? En het zal pas ingaan einde 2023 of begin 2024. Zo erg is het dus ook weer niet.
Zou men niet beter eerst aan alle gemeentebesturen leren dat het geen wedstrijd is om de meeste of de grootste fietszones te hebben, en dat het aantal of de grootte van fietszones geen maatstaf is om de "fietsvriendelijkheid" van een gemeente te meten?
Fietszones hebben alleen nut als de straten speciaal voor fietsers ingericht zijn zodat fietsers er welkom zijn, en dat er meer fietsers rijden dan motorvoertuigen. Fietszones "maken" van drukke straten met veel motorvoertuigen, in de hoop dat er minder auto's zullen komen, is niet de bedoeling van fietszones. Dat lukt ook niet.
Maar dit krantenartikel blinkt wel uit met zijn bijna juiste informatie over fietszones (geen fietsstraten meer!). Er wordt bijvoorbeeld eens niet gezegd dat fietsers altijd voorrang hebben in fietszones, maar wel dat fietsers zich aan de verkeersregels moeten houden, ook aan de voorrangsregels.
Helemaal juist is het krantenartikel nog niet. Niet alleen een auto, maar geen enkel motorvoertuig mag een fietser inhalen in een fietszone. Een pictogram op de weg is evenmin een verplichting om een fietszone aan te duiden, maar het maakt het wel veel duidelijker. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6306 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 27-11-2023 09:26:37 Onderwerp:
Naar het schijnt zou men nog strenger de snelheid gaan controleren in fietszones, nu met flitsers en trajectcontroles, tenminste toch volgens dit artikel uit Het Nieuwsblad van maandag 27 november 2023 (klik om te vergroten).
Eindelijk begint men wel door te krijgen dat heel wat fietszones eigenlijk die naam niet waard zijn, omdat ze te groot zijn, of niet aangepast als fietszone, of omdat ze er gewoon gekomen zijn als 'wedstrijd' tussen gemeenten 'om ter meeste' of 'om ter grootste' fietszones . Dus als schijnmaatregel voor de 'veiligheid' van fietsers.
Gaat men in al deze pseudo-fietszones ook zo streng de snelheid controleren? Daar geloof ik niets van.
En zoals dikwijls het geval is staat er weeral een foutje in dit persartikel. In een fietszone zijn speed pedelecs gelijkgesteld met fietsers. Met een speed pedelec mag je dus wel degelijk fietsers inhalen in een fietszone, zolang je maar niet sneller rijdt dan 30 km/u. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum