Het is nu 29-03-2024 00:26:06
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Een bocht in een bocht, diepe goten en nog wat!

    -> Temse - Zaat (Boelwerf) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-11-2016 13:35:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voor onze eerste-zaterdag-actie van 5 november 2016 kondigden we aan dat we nogmaals gaan kijken naar al die onaangename diepe greppels op de Zaat, en wat zien we twee dagen voor onze actie in de Frank Van Dyckelaan aan de fietsoversteekplaats ter hoogte van de "e-move"?





Jawel! De greppels zijn opgevuld!

Onze acties helpen dus toch soms wel. Er is trouwens nog meer resultaat op de Zaat, terwijl er toch ook nog greppels onbehandeld liggen. Of mogen we hopen dat ook die nog zullen opgevuld worden?

Het is wel wat spijtig dat dit pas gebeurt nu het toeristisch fietsseizoen voorbij is. Maar vanaf nu kunnen fietsers toch al enkele straten op de Zaat oversteken met heel wat minder horten en stoten Goed zo!.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-10-2020 15:47:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We zagen al dat fietsers zelf nieuwe en kortere paadjes, met minder hoekige bochten aanleggen, als een fietspad slecht ontworpen en/of aangelegd is. Fietsers nemen niet graag zeer korte bochten, en rijden niet graag over hobbelige fietspaden met herstelde stukken.

Maar de laatste tijd is er een nieuwe en snelle soort fietsers bijgekomen, en waarschijnlijk kunnen die dergelijke slechte en hoekige fietspaden nog veel minder waarderen. Zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn van het ontstaan van dit nieuw olifantenpaadje op de Frank Van Dyckelaan ...?



De rijbaan voor de automobilisten ligt natuurlijk veel vlakker, en met veel minder bochten dan het fietspad ... Waarom krijgen fietsers toch zo dikwijls een veel slechter wegdek dan automobilisten?

Het kan natuurlijk ook zijn dat het olifantenpad gemaakt wordt door fietsers die in de bedrijven even verderop moeten zijn. Door de gracht is het fietspad daar niet meer bereikbaar, of zijn de bedrijven niet meer bereikbaar van op het fietspad. Het ontbreken van de gepaste toegangen en uitgangen aan dit fietspad is dus eigenlijk, zoals hierboven gezegd, een slecht ontwerp van dit fietspad.

Er is wel een toegang tot dit fietspad, zelfs met een fietsoversteekplaats(!). Maar die ligt zeer ongelukkig, en op een zeer ongelukkige plaats, waar vrijwel niemand hem kan of wil gebruiken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-02-2021 16:49:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het olifantenpad in de maak is onzichtbaar als het goed gesneeuwd heeft en koud blijft, zoals in het wintertje van februari 2021. Maar toch is het duidelijk dat deze 'binnenweg' ook bij sneeuwval gebruikt wordt.



Het is alleen niet heel duidelijk waar dat olifantenpad nu juist ligt Hihi.

De fietsoversteekplaats in dezelfde Frank van Dyckelaan, een beetje terug in de richting naar Temse, wordt dan weer heel wat minder gebruikt. Hoewel het een "echte" fietsoversteekplaats is — waarvan ik eerlijk gezegd de bedoeling nog altijd niet snap — is er na zes dagen sneeuw slechts één enkel fietsspoor te zien van of naar deze fietsoversteekplaats.



Welke "mobiliteitsdeskundige, specialiteit fiets" zou eigenlijk het idee gekregen hebben om deze fietsoversteekplaats te voorzien, op deze plaats, in deze richting en met welke bedoeling Idee Vraag

Tussen haakjes, tussen de fietsoversteekplaats en het fietspad is noch geruimd, noch gestrooid. Zou het gemeentebestuur zelf de overbodigheid inzien van deze "fietsvoorziening"?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-10-2021 07:45:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Waarschijnlijk om de vorming van een olifantenpad tegen te gaan, is nu een "verbinding" gemaakt tussen de rijbaan en het fietspad van de Frank Van Dyckelaan, juist voor de plaats waar dat fietspad met een S-bocht achter de gracht verder loopt.



Zoals je ziet, is dit doorsteekje over het gras zeker niet breed gemaakt. Men fietst in Temse nog altijd in hoeken van 90°, en door greppels. We kunnen alvast die 90° oefenen, want we zullen dat op nog plaatsen in Temse moeten proberen Triest.

Dat heb je natuurlijk, als je er bij het ontwerp van het fietspad niet aan denkt, dat er ook wel eens fietsers zouden kunnen zijn, die werken in één van de bedrijven langs de Frank Van Dyckelaan.

Er was oorspronkelijk welgeteld één enkele verbinding gemaakt tussen fietspad en rijbaan, ongeveer in het midden van de volledige lengte van het fietspad in de Frank Van Dyckelaan. Die verbinding is ook smal en schuin aangelegd, zodat ze in slechts één rijrichting goed bruikbaar is op dit tweerichtingsfietspad. Dat komt goed uit als je bedrijf juist daar gelegen is, maar voor alle andere fietsers heeft dat weinig of geen nut.

Later heeft het bedrijf Cordeel een bijkomende oprit gekregen, waarvan ook fietsers kunnen gebruik maken als verbinding tussen het fietspad en de rijbaan. Deze oprit heeft wel een schuine uitloop aan de rijbaan. De hoek van 90° geldt niet voor automobilisten.

Tussen het nieuwe verbindingsstukje van daarjuist en de enige oorspronkelijke verbinding, is nog zo een verbinding gemaakt. Even smal, even recht in hoeken van 90° voor fietsers.



Daarbij was men zichtbaar de kabel naar de verlichting van het fietspad "vergeten". Het lijkt er op, dat men het verbindingsstukje eerst op die plaats wou aanleggen waar de kabel ligt, maar daarbij op de verlichtingskabel "gestoten" is. Het verbindingsstukje is dan iets verder aangelegd dan men aanvankelijk zinnens was Knipoog Hihi.

Terloops, men had kunnen weten dat daar een kabel ligt voor de verlichting van het fietspad. Ook dat was men immers "vergeten" bij de aanleg van dat fietspad, en heeft men aan elke verlichtingspaal een sleuf in het pas aangelegde fietspad getrokken om hen van elektriciteit te voorzien. Nadien zijn die sleuven weer dicht gebetonneerd. Aan elke verlichtingspaal op dat fietspad kun je dat nu nog altijd zien, en voelen als je er overheen fietst!

En tussen haakjes, gaan er op de rijbaan nu ook fietsoversteekplaatsen aan deze twee nieuwe verbindingsstukjes komen, zoals aan het oorspronkelijke?

Er zijn dus nu al vier plaatsen waar fietsers kunnen wisselen tussen fietspad en rijbaan op de Frank Van Dyckelaan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 30-10-2021 09:24:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tja .... er is nog een lange weg te gaan Triest
Het blijft een oud zeer dat ontwerpers en uitvoerders blijkbaar geen fietsers zijn en bovendien helemaal geen idee hebben hoe het voelt om te fietsen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-12-2021 20:21:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De aangelegde doorsteekjes in de Frank Van Dyckelaan zijn verder afgewerkt met verkeersbordjes B1 (omgekeerde driehoek).



Zo weten de doorstekende fietsers dat ze voorrang moeten verlenen, zowel aan de rijbaan als aan het fietspad.

Een B1 aan één van de twee aangelegde doorsteekjes heeft zelfs al een knauw gekregen.



Waarschijnlijk van een vrachtwagen die zich hier gekeerd heeft?

Ook de oorspronkelijke doorsteek met fietsoversteekplaats heeft aan beide uiteinden een verkeersbordje B1 gekregen, en aan één uiteinde zelfs haaientandjes.



En om het helemaal af te werken is op de bijkomende toegang van het bedrijf Cordeel ook langs de kant van het fietspad een B1 bijgeplaatst.



De zinloze haaientanden tegen de rijbaan aan de linkerkant voor de fietsoversteekplaats staan er nog altijd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-12-2021 19:19:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Een B1 aan één van de twee aangelegde doorsteekjes heeft zelfs al een knauw gekregen.


...
(Zie hierboven.)

Die "geknauwde" B1 is ondertussen al recht gezet, ...



... maar je ziet het er toch aan. Een deuk aan zijn voet en een gekneusd gezicht. Hij is er niet goed van Lach Lach.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-01-2022 10:23:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze overlegvergadering met de mobiliteitsdienst op woensdag 26 januari 2022 hebben we gevraagd om de onaangename greppels aan de doorsteekjes vlak te maken. Die greppels zijn één van de hierboven reeds opgesomde tekortkomingen van deze doorsteekjes:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zoals je ziet, is dit doorsteekje over het gras zeker niet breed gemaakt. Men fietst in Temse nog altijd in hoeken van 90°, en door greppels. We kunnen alvast die 90° oefenen, want we zullen dat op nog plaatsen in Temse moeten proberen Triest.
...

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-02-2022 20:15:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het verkeersbordje B1 met het verwrongen gezicht en de kromme paal is al volledig vervangen.



Dat gaat snel ... In alle geval sneller dan foute onderborden vervangen (hier en hier), fout geplaatste of verdwenen borden goed plaatsen of herplaatsen (hier), ontbrekende borden plaatsen (hier) om te zwijgen van het plaatsen van overbodige en verwarrende borden (hier).
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Zaat (Boelwerf)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005