Het is nu 28-03-2024 18:16:27
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De Wegcode voor Fietsers.

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-01-2013 07:00:59    Onderwerp: De Wegcode voor Fietsers.
 Reageren met citaat  

Vind je het verkeersreglement ingewikkeld?
Vind je de wegcode nogal saai om te lezen?
Vind je uw weg niet in al die artikels?
Begrijp je al die wetteksten niet goed?
Ken je geen Wetstratees?
Denk je dat het verkeersreglement alleen voor auto's is?

Fiets je regelmatig?
Indien ja, doe je dat dan zoals het hoort volgens het verkeersreglement?
Of ben je daar eigenlijk zelf niet zo zeker van?


Onze verkeersreglementering is echt ook voor fietsers bedoeld, maar inderdaad saai, verward, niet altijd logisch in zijn volgorde en daardoor soms moeilijk om te begrijpen. Daarom kun je

De Wegcode (het Verkeersreglement) voor Fietsers ... verklaard in Mensentaal

<<< hier downloaden >>>

Alle artikels uit het verkeersreglement, die van belang zijn voor fietsers,
logisch en duidelijk uitgelegd in mensentaal.


Het is een pdf-bestand van 1.24 MB, in totaal 92 bladzijden, titelblad inbegrepen.

Let er op dat je de laatste versie hebt: er kunnen aanpassingen en verbeteringen uitgevoerd worden.
De laatste versie is die van 3 februari 2024. Download deze versie als de uwe ouder is.

Er zijn toch nog enkele wijzigingen aangebracht, vooral bij de voortbewegingstoestellen.
Wordt dit de laatste versie voor de grondige aanpassing van de 'Code van de Openbare Weg'?

Terloops: Er bestaat ook nog een pdf van amper 7 bladzijden met een klaar, duidelijk en zo volledig mogelijk antwoord op zeventien veel gestelde vragen door fietsers. Die kun je

<<< hier downloaden >>>

Laatste versie: 1 oktober 2022.


Al uw vragen, opmerkingen en commentaren zijn hierna welkom!

Vorige versies van de "Wegcode voor Fietsers":
14 januari 2024 - Enkele verbeteringen en verduidelijkingen zijn aangebracht.
9 april 2023 - Fietsstraten worden fietszones en andere wijzigingen.
14 december 2022 - Toevoeging in de wegcode: zijdelingse reflectie van velomobielen.
1 oktober 2022 - Wijzigingen aan de wegcode voor fietsers. 3 bladzijden meer!
1 september 2022 - Nog enkele links nieuwe website wegcode aangepast.
21 juli 2022 - De website van de wegcode is vernieuwd met een andere url. Links aangepast.
27 juni 2022 - Fietsparkeren en het gebruik van voortbewegingstoestellen is gereglementeerd. Vier bijkomende pagina's.
24 februari 2022 - Aanpassing wegcode voor het gebruik van "een mobiel elektronisch apparaat met scherm" tijdens het besturen van een voertuig.
10 februari 2022 - Aanpassing wegcode schoolvervoer gehandicapten + meer over voortbewegingstoestellen en driekleurige verkeerslichten voor fietsers.
20 oktober 2021 - Foutje verbeterd: leeftijd 8 jaar en lengte 1,35 meter.
17 september 2021 - Kinderen 8 jaar vervangen door 1,35 meter.
1 augustus 2021 - Aanpassing wegcode fietsstraat en gecombineerde tweekleurige fietsers-voetgangerslichten.
1 maart 2021 - Vierkant groen is wettig, enkele foutjes verbeterd (vervoer van kinderen, links, onderling respect, ...).
9 november 2020 - Verwijzing naar nieuw hoofdstuk in "Fietsers en Voorrang".
1 november 2020 - Vierkant groen wettelijk niet goed geregeld.
24 oktober 2020 - Verbeterde internetlinken, typefoutjes en terminologie, veel verduidelijkingen en vervolledigingen.
17 oktober 2020 - Nog enkele aanpassingen in verband met het "vierkant groen".
10 oktober 2020 - Verbeteringen in verband met het "vierkant groen".
3 oktober 2020 - Aanpassingen wegcode over aanhangwagens, drie- en vierwielers, vierkant groen en schoolstraten.
20 mei 2020 - Gewijzigde internetlink naar een dienstorder van AWV.
5 mei 2020 - 2 arresten Hof van Cassatie, en zonale borden voor fietsstraten.
25 november 2019 - Manoeuvres aan een kritische blik onderworpen en zo nodig aangepast.
3 augustus 2019 - Enkele nieuwe en oudere regels voor fietsers wat nauwkeuriger uitgelegd.
4 juni 2019 - Verschillende aanpassingen in de wegcode voor fietsers.
28 oktober 2018 - Artikel 22undecies toegevoegd, over de schoolstraat.
2 april 2018 - Hoofdstuk voetgangers uitgebreid.
3 januari 2018 - Bijkomend hoofdstuk: nieuwe wegmarkering.
20 december 2017 - Fietsvergoeding voor speed pedelecs toegekend, 5 delen van de openbare weg, oranjegeel knipperlicht en opgeblazen fietsopstelvak.
18 mei 2017 - Fietsvergoeding voor speed pedelecs?
27 april 2017 - Een arrest van het Hof van Cassatie, in verband met fietspadmarkeringen over voorrangswegen.
10 februari 2017 - Wat "vergetelheden" over de speed pedelec, en een verrassende rechtsonzekere situatie voor fietsers. Twee bijkomende pagina's.
1 oktober 2016 - De "speed pedelec", de "snelle" elektrische fiets, is opgenomen in de wegcode.
5 september 2016 - De opkomst van de "snelle" elektrische fietsen die eigenlijk geen bromfietsen zijn, artikel 12.4bis nogmaals verduidelijkt, evenals sommige verkeersborden.
15 augustus 2015 - Nieuwe naam "reglement voor de wegbeheerder", aanvullingen over kleine verkeersborden, afstappen van rijwielen, voetgangers, de monowheel, ... Er is ook alweer een pagina meer.
24 december 2014 - Verbeteringen van typefoutjes en tientallen details en verklaringen verduidelijkt of vervolledigd.
7 september 2014 - Verbeteringen van typefoutjes en van min of meer belangrijke details van verklaringen en figuren.
26 maart 2014 - Snelheidsbeperking van 30 km/u bij verkeersborden F99a, F99b en F99c. Opmars van de "superfietsen".
1 maart 2014 - Wijziging sommige artikels voor fietsers, vervollediging fietsoversteekplaatsen en plaatsing voorrangsborden, ritsen verwijderd.
2 januari 2014 - Talrijke verbeteringen, verduidelijkingen en vervolledigingen over stilstaan, links inhalen, volle witte strepen, aanhangfietsjes, fietsverlichting, reflectoren, verkeersborden D9 en D10, zwakke weggebruikers, zelfs over ritsen. Meer details over fietsoversteekplaatsen en het gebruik ervan.
6 september 2013 - Fout verbeterd bij de aanwijzingsborden.
19 augustus 2013 - Nieuw verkeersbord F45b.
12 juni 2013 - Aangepaste uitleg over ritsen.
6 april 2013 - Nauwkeuriger verklaringen van afbakening van een rijbaan, van verkeerslichten en verkeerslichten openbaar vervoer, van manoeuvres en verder nog tientallen detailverbeteringen.
24 februari 2013 - Verduidelijkingen bij voortbewegingstoestellen en bij artikel 12.4bis.
10 februari 2013 - Reglementering over fietsoversteekplaatsen herwerkt.
7 februari 2013 - "Slangenbeten" beter verklaard, evenals de reglementering over de fietsoversteekplaatsen, naar aanleiding van een publicatie over "verkeersinfo" van de gemeente Temse in de Nieuwe Omroeper (klik hier).
4 februari 2013 - Enkele verduidelijkingen, detailwijzigingen en typefoutjes verbeterd.
29 januari 2013 - Bevat enkele verbeteringen en vergetelheden. Geen saaie opsomming meer van bepalingen.
19 januari 2013 - Eerste versie.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 03-02-2024 15:35:25; in totaal 64 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 30-01-2013 15:39:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Knap werk! Ik heb al meteen iets bijgeleerd, nl. dat je nooit voorrang kan hebben Lach Als ik dit allemaal gelezen heb en kan toepassen, zal ik vast een voorbeeldige fietser zijn Knipoog
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-06-2013 13:31:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe het niet moet...

Zoals het staat op pagina 30 van onze wegcode voor fietsers (versie 6 april 2013):
Citaat:
... Heel wat aannemers plaatsen gewoontegetrouw en steevast deze verkeersborden ondersteboven en aan de verkeerde kant van de smalle doorgang. Dat maakt deze verkeersborden meteen ongeldig, want dan voldoen ze niet meer aan artikel 5 van de wegcode ...

Een voorbeeld hiervan, gezien in de Sint-Jorisstraat. Aan de ene kant het bord B21 ondersteboven, ...



... aan de andere kant het bord B19 ondersteboven.



Dat maakt deze borden niet alleen ongeldig, het maakt de toestand ook heel verwarrend. Wie moet nu voorrang verlenen aan wie?

Aan de gevaarsborden A7b en A7c (Rijbaanversmalling) te zien, zouden de borden B19 en B21 moeten omgewisseld worden en natuurlijk niet ondersteboven opgehangen.

(Aanpassing op 01-10-2015: Verdwenen foto's hersteld en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 12-09-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 03-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 03-01-2018 09:02:29; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-10-2013 13:48:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ook niet echt duidelijk...

Ik heb het er hier al eens over gehad, maar het is wel een aparte vermelding waard. Wat is dit nu eigenlijk voor een verkeersbord?



    Is dat een verbodsbord C3, dat beklad is? Dan zou de toegang verboden zijn in beide richtingen voor iedere bestuurder.

    Is dat een ander verbodsbord waarvan het symbool is beklad, eventueel door de wegbeheerder zelf? Is dat dan geen overtreding van het artikel 6.3 van de plaatsingsvoorwaarden?
    Citaat:
    6.3. De verkeersborden moeten, in de mate van het mogelijke, zuiver gehouden worden zodanig dat zij voor de weggebruikers identificeerbaar blijven.

In alle geval, volgens artikel 5 van de wegcode moet een dergelijk verkeersbord 'niet in acht genomen worden', want het komt niet overeen met de voorschriften van de wegcode, of zoals het staat op pagina 20 van onze wegcode voor fietsers (versie 6 september 2013):
Citaat:
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Als dat de bedoeling is, zou het dan niet duidelijker zijn als het verkeersbord in zijn geheel zou afgedekt worden?

(Aanpassing op 01-10-2015: Verdwenen foto hersteld en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 20-06-2017: Betere vergroting van een afbeelding.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-06-2017 10:00:24; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-02-2014 19:27:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Aanpassingen aan de Wegcode!

Het Staatsblad van 13 februari 2014 bevat een hele reeks aanpassingen aan de Wegcode en aan de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens. Je kunt alles vinden van pagina 12415 tot pagina 12422. Als het u interesseert kun je deze pagina's van het Staatsblad hier downloaden.

Onder andere het 'ritsen' wordt bepaald en verplicht. De 'pechstrook' wordt gedefinieerd. Er wordt bepaald wie op de pechstrook mag rijden en onder welke voorwaarden dat moet gebeuren. Nog vele andere artikels worden verbeterd, aangepast, uitgebreid, weggelaten of verduidelijkt.

Sommige van die aanpassingen hebben betrekking op fietsers. Onze 'Wegcode voor Fietsers' zal bijgevolg wat moeten bijgewerkt worden. De wijzigingen treden in werking op 1 maart 2014. Ik zal er voor trachten te zorgen dat tegen dan een nieuwe, aangepaste versie beschikbaar is Goed zo! .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-03-2014 15:43:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Oei! Onze nationale Fietsersbond geeft een aantal middeltjes om aan je gewicht, je conditie én je budget te werken op hun website, of via hun facebookpagina. Eén van die middeltjes is:
Citaat:
  • met de fiets de hond uitlaten: 30 minuten: 92 Kcal, kost: € 0

Hier zou ik toch mee opletten, want de wegcode zegt in artikel 43.1.4° Lees :
Citaat:
43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden:
...
terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

De kost zou dus wel eens iets meer dan € 0 kunnen worden als de arm der wet dit ziet!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-03-2014 15:06:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het Belgisch Staatsblad van 21 maart 2014 is dit verschenen:

Klik op de afbeelding, en klik dan nogmaals voor een grotere, beter leesbare versie


Er is voortaan een snelheidsbeperking van 30 km/u op de "wegen voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers en ruiters" en op de "wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters". Vooral wielertoeristen en andere snelle fietsers voelen zich nogal geviseerd door deze snelheidsbeperking. Zie dit artikel uit Het Nieuwsblad van maandag 24 maart 2014:

Klik op het artikel, en klik dan nogmaals voor een grotere, beter leesbare versie


Maar de wet geldt voor iedereen. Dura lex, sed lex. Het is trouwens voor de "gewone" fietsers en wandelaars zeker geen slechte zaak dat de snelheid op dergelijke wegen tot 30 km/u beperkt wordt. De politiek zou "niet stil gestaan hebben bij het effect van deze wet op wielertoeristen" en het "lijkt weinig waaschijnlijk dat er op fietsers gecontroleerd zal worden". Wat hebben de indieners van deze wet dan wel bedoeld?

Dit is uiteraard een aanvulling op onze Wegcode voor Fietsers, wat alweer een nieuwe versie tot gevolg heeft.

p.s.: Voor het rood omrand randartikeltje "Fietsers rijden sneller door rood", klik hier.

(Aanpassing op 01-10-2015: Afbeeldingen verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 01-10-2015 13:12:11; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-07-2014 09:32:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze fietser begaat een overtreding tegen de wegcode.



Een fietspad dat aangeduid is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen mag je niet volgen wanneer dit links in uw rijrichting ligt, volgens artikel 9.1.2.1° van de wegcode Lees :
Citaat:
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.


Maar ... hoe moet je dat aan de modale fietser wijs maken, als ...

  1. De wetgever zelf een uitzondering maakt op deze regel. Immers, als een fietspad langs een voorrangsweg een kruispunt oversteekt, dan moet dat fietspad aangeduid worden door twee evenwijdige witte onderbroken strepen, ook als het een tweerichtingsfietspad is, volgens artikel 16.1° van de plaatsingsvoorwaarden Lees :
    Citaat:
    Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.

    Dat gebeurt trouwens even verder, als het fietspad een tweerichtingsfietspad geworden is, en het de Piet Nutenlaan oversteekt.



  2. De wegbeheerder zelf niet altijd de regels van de wegcode volgt, en tweerichtingsfietspaden aanduidt met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, zoals het gedeelte van de Doornstraat tussen de N16 en de spoorweg.



    Deze verkeerde wegmarkering is zelfs duurzaam aangebracht met witte steentjes!

Of hoe zowel de wetgever als de wegbeheerder het voor fietsers zeer moeilijk maken door zelf de regels niet te volgen, waardoor fietsers dikwijls ongewild fouten maken!

(Aanpassing op 01-10-2015: Verdwenen foto hersteld en alle foto's vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 12-09-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 19:55:11; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-09-2014 07:29:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Examenvraagje?

De wegcode is niet altijd simpel en soms zelfs eigenaardig. Hoe zou je bijvoorbeeld reageren als je deze combinatie moest zien van het verkeersbord C11 met het onderbord M.2?



Op het eerste zicht is dit een complete tegenstrijdigheid of een zinloze combinatie, nochtans ...

Volgens artikel 68.3 van de wegcode wil het verkeersbord C11 zeggen Lees :
Citaat:
C11. Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen.

En wat bedoelt de wegcode met 'rijwielen'? Dat vinden we in het artikel 2.15.1 van de wegcode Lees :
Citaat:
2.15.1. "Rijwiel": elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
...

De wegcode geeft als voorbeelden een fiets, een driewieler of een vierwieler (eenwielers zijn 'voortbewegingstoestellen' voor de wegcode). De wegcode beschouwt dus een fiets als een rijwiel met twee wielen. Het verkeersbord C11 beperkt zich echter niet tot fietsen, maar verbiedt de toegang voor bestuurders van alle rijwielen.

Over de M-onderborden zegt de wegcode het volgende in het artikel 65.2 Lees :
Citaat:
65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

De onderborden betreffende de fietsen en tweewielige bromfietsen hebben evenwel zwarte opschriften en symbolen op witte achtergronden en zijn van één van de volgende modellen:
...

... en dan volgen de afbeeldingen van de onderborden M.1. tot en met M.10. Zoals artikel 65.2 het zegt, hebben deze onderborden enkel betrekking op "fietsen en tweewielige bromfietsen", niet op rijwielen met meer dan twee wielen.

Bovenstaande verkeersbordencombinatie betekent dus dat de toegang verboden is voor rijwielen met meer dan twee wielen. Fietsen mogen er door ...

Maar ik geef toe dat het eigenaardig en verwarrend lijkt. Ik heb het tot nu toe nog nergens gezien, maar het zou een volledig wettige verkeersaanduiding zijn van onze ingewikkelde wegcode ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 26-09-2014 05:39:32; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-09-2014 10:14:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe het niet moet...

Dit stond op 22 september 2014 te lezen op de website van de Gazet van Antwerpen:
Citaat:
Nieuwe verkeerslichten Ruggeveldlaan staan pal op fietspad





Deurne - Iemand heeft duidelijk niet opgelet tijdens het plaatsen van de verkeerslichten aan de Ruggeveldlaan in Deurne. Op verschillende plekken staan de lichten op of zelfs in het midden van het fietspad.

Groen Deurne stuurde een reeks beelden de wereld in. Het is niet de eerste maal dat een verkeerslicht op een fietspad wordt geplaatst. Enkele maanden geleden ontstond er onveilige situatie door een verkeerslicht op het zebrapad aan de Schijnpoortweg.

Helemaal juist is dat allemaal niet, want de verkeerslichten op bovenstaande foto's staan niet op een fietspad maar op een oversteekplaats voor fietsers. Wat niet wil zeggen dat ze daar niet thuis horen!

Maar er is nog meer verkeerd op dit kruispunt. Die oversteekplaats voor fietsers mag imers niet aangebracht worden op dat kruispunt volgens het artikel 18 van de plaatsingsvoorwaarden Lees :
Citaat:
18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

...
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
...

Het is duidelijk dat op dit kruispunt fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders. De wegbeheerder gaat hier twee keer in de fout!

Op de andere foto's bij dit artikel staan de verkeerslichten wel degelijk op een fietspad!







Of hoe fietsers door wegbeheerders behandeld worden als tweederangs weggebruikers ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-09-2014 05:23:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Soms laat de leesbaarheid van verkeersborden te wensen over, omdat ze vuil geworden zijn, of verbleekt, of bedekt door plantengroei. Maar soms zorgt de wegbeheerder zelf voor slecht leesbare verkeersborden. Zo zag ik deze verkeersborden op een fietsritje naar het recreatiepark De Ster in Sint-Niklaas (klik hier):



Wettelijk is alles in orde. Het onderbord onder het gevaarsbord A51 is aanwezig, het is ongeveer van gelijke breedte als het verkeersbord zelf, en het is blauw met witte letters. Maar op dat onderbord staat zo veel tekst op één regel dat de letters zo smal geworden zijn dat je bijna niet meer kunt lezen wat er op staat. Vooral het eerste woord, dat voor fietsers bedoeld is, is slecht leesbaar. De wegcode legt nochtans geen beperking op aan de hoogte van dergelijke onderborden. De tekst zou dan op twee of zelfs drie regels kunnen gespreid worden en veel beter leesbaar zijn.

(Aanpassing op 01-10-2015: Afbeelding vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 19:58:41; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-09-2014 06:02:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Fietsend oversteken op zebrapaden.

Kranten en tijdschriften rekenen het soms tot hun 'plicht' om hun lezers wat bij te brengen van het verkeersreglement. Jammer genoeg worden daarbij nogal wat indianenverhalen verspreid, die door andere onkundigen snel en onterecht overgenomen en aangegrepen worden om fietsers terecht te wijzen!

Zo publiceerde Moment, 'Het ledenblad van CM Waas en Dender', in zijn nummer van september 2014 in het artikel "Veilig naar school" het volgende:



Twee van hun "belangrijke verkeersregels" zijn al zeker onjuist:

  1. Een fietser mag het zebrapad niet al fietsend oversteken.
    Geen enkel artikel in de wegcode verbiedt dat. Maar als je de rijbaan al fietsend oversteekt op een zebrapad, dan moet je aan alle andere weggebruikers (ook aan de voetgangers) voorrang verlenen. Alleen als je als voetganger oversteekt op een zebrapad moeten bestuurders op de rijbaan voorrang verlenen aan de voetganger (artikel 40.4.2 van de wegcode). Met een fiets (= een rijwiel op twee wielen, artikel 2.15.1 van de wegcode), een smal rijwiel of met een tweewielige bromfiets aan de hand word je gelijkgesteld met een voetganger (artikel 2.46 van de wegcode). Ook gebruikers van 'voortbewegingstoestellen', gemotoriseerd of niet, die niet sneller dan stapvoets rijden, worden gelijkgesteld met voetgangers (artikel 7bis van de wegcode). De wegcode bepaalt niet hoe snel "stapvoets" is, maar je kunt aannemen dat het maximum ongeveer 5 à 6 km/u zal zijn.
    Het is trouwens evenmin verboden dat je als voetganger oversteekt op een oversteekplaats voor fietsers. Maar dan moeten de bestuurders op de rijbaan geen voorrang verlenen aan die voetganger.

    Dit is dus helemaal niet verboden!

    (Foto van http://fietsbult.wordpress.com/.)


  2. Fietsers zijn verplicht hun arm uit te steken wanneer zij links of rechts afslaan en wanneer ze inhalen of zijwaarts uitwijken.
    De wegcode zegt dat deze rijbewegingen tijdig moeten kenbaar gemaakt worden indien mogelijk door een teken met de arm (artikels 13, 16.4.2°, 19.2.1° en 19.3.1° van de wegcode). De wegcode legt namelijk een veel belangrijker verplichting op in het artikel 8.3, dat elke bestuurder steeds in staat moet zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig goed in de hand moet hebben. Door allerlei omstandigheden kan het nodig zijn dat je de twee handen aan het stuur moet houden (glad wegdek, tramsporen, ...). Het kan bijvoorbeeld ook moeilijk en zelfs gevaarlijk zijn om gelijktijdig te remmen en een arm uit te steken. In al deze omstandigheden is het niet verplicht om de arm uit te steken bij deze rijbewegingen. Vanzelfsprekend moet je als fietser dan wel dubbel voorzichtig zijn, want de andere weggebruikers kunnen niet weten wat je gaat doen.


En wees maar gerust: de redactie van Moment is hier van op de hoogte gesteld, zowel via mail als via hun facebookpagina Hihi Uitroepteken

Verder valt er nog wel iets te zeggen over het woordgebruik bij die "belangrijke verkeersregels" als het over voorrang gaat. "Een fietser heeft geen voorrang ...". Voorrang heb je nooit! Voorrang kun je niet hebben. Je kunt evenmin "uw" voorrang nemen noch afgeven omdat voorrang geen bezit is. Volgens de wegcode moet voorrang verleend worden!

Met vrachtwagens moet je natuurlijk altijd opletten, maar het is geen verkeersregel dat je er best ver achter moet blijven. Wat zou je dan volgens het tijdschrift 'Moment' moeten doen, als een vrachtwagen naast je komt staan of rijden? Je kunt niet plotseling van voor de vrachtwagen naar ver achter de vrachtwagen fietsen! Het lijkt er wel op dat alle verantwoordelijkheid bij de fietsers gelegd wordt en dat de vrachtwagenbestuurders vrij gepleit worden, want "dan kom je in de dode hoek van de vrachtwagen en kan de chauffeur je onmogelijk zien". Een vrachtwagenchauffeur kan je perfect zien als hij van achter u komt, als hij maar wilt kijken en rekening houden met fietsers!

(Aanpassing op 01-10-2015: Foto vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 20:03:03; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-09-2014 08:36:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Fietsend telefoneren of SMS versturen.

Uit de Zondag van zondag 28 september 2014:



Ik zou zeggen: gelukkig dat fietsers nog bellen. Waartoe dient de verplichte fietsbel anders Knipoog ? Maar waarschijnlijk bedoelt men met dit artikel "telefoneren".

Dat is uiteraard verboden door het artikel 8.4 van de wegcode Lees :
Citaat:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

De foto bij het artikel is dus een slechte illustratie, want de vrouw die telefoneert op haar fiets staat stil. Dan is het niet verboden.

Het BIVV heeft het de laatste tijd nogal op fietsers gemunt. Fietsers vormen natuurlijk nog altijd een minderheid en ze zijn gemakkelijker tegen te houden dan automobilisten die telefoneren. Het "gevaar" dat fietsers vormen is immers heel wat kleiner dan het gevaar van telefonerende automobilisten. Fietsers brengen vooral zichzelf in gevaar, en ook wel anderen die ze niet opmerken. Maar telefonerende automobilisten brengen altijd anderen in veel groter gevaar terwijl ze zelf meestal de dans ontspringen!

Maar er wordt inderdaad steeds meer al fietsend getelefoneerd en berichtjes verstuurd, vooral door jongeren. En dat zijn onze toekomstige automobilisten ... Ik ben ze ook al tegengekomen terwijl ze mij ternauwernood opmerkten! Van mij mag er tegen opgetreden worden, als daarbij de telefonerende automobilisten maar niet over het hoofd gezien worden.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Renaat





Geregistreerd op: 14 Okt 2013
Berichten: 7

     
Bericht Geplaatst: 09-11-2014 12:30:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:

Dit stond op 22 september 2014 te lezen op de website van de Gazet van Antwerpen:
Citaat:
Nieuwe verkeerslichten Ruggeveldlaan staan pal op fietspad


Dit probleem zou in het voorjaar (van ) opgelost worden. Wie kan er zich een indenken dat zo'n gedurende meer dan een half jaar zou blijven bestaan op een rijstrook voor wagens.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Renaat





Geregistreerd op: 14 Okt 2013
Berichten: 7

     
Bericht Geplaatst: 09-11-2014 12:47:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

[quote="Jozef Van Breuseghem"]Maar waarschijnlijk bedoelt men met dit artikel "telefoneren".

Dat is uiteraard verboden door het artikel 8.4 van de wegcode Lees :
Citaat:
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.


Telefoneren tijdens het fietsen is terecht verboden. Maar of het 'uiteraard' verboden is, dat weet ik niet. Meestal lopen we achter t.o.v. de Nederlanders, maar in Nederland is het voorlopig nog niet verboden om te bellen tijdens het fietsen.

En eigenlijk is de regel die toelaat om wel te telefoneren tijdens het stilstaan één van de vele flaters in de wegcode.
Om te weten wat stilstaan is dient men immers naar de definitie van stilstaand voertuig te kijken:
Citaat:
"Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken"


Het zullen dan wel erg korte telefoontjes moeten zijn of er zou iemand anders bezig moeten zijn met laden en lossen. De fietsers is in deze dan ook - volgens de wegcode - niet aan het stilstaan.

Dat er een fundamenteel verschil is tussen 'niet bewegen' en stilstaan is ook af te leiden uit artikel 16 dat stelt:
Citaat:
"Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn."

en artikel 23 dat duidelijk maakt waar een stilstaand (en geparkeerd) voertuig mag/moet opgesteld worden.

M.a.w. volgens de letter van de wet is de fietsster in kwestie denk ik niet aan het stilstaan maar is ze gewoon niet in beweging. Dat is vergelijkbaar met een bestuurder die (in de file, voor het rode licht, ...) zich in een niet bewegende wagen bevindt en dan evenmin mag telefoneren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005