Het is nu 29-03-2024 00:54:30
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De Wegcode voor Fietsers.

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-11-2014 10:33:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Renaat schreef:
...
Dat er een fundamenteel verschil is tussen 'niet bewegen' en stilstaan is ook af te leiden uit artikel 16 dat stelt:
Citaat:
"Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn."

en artikel 23 dat duidelijk maakt waar een stilstaand (en geparkeerd) voertuig mag/moet opgesteld worden.

M.a.w. volgens de letter van de wet is de fietsster in kwestie denk ik niet aan het stilstaan maar is ze gewoon niet in beweging. Dat is vergelijkbaar met een bestuurder die (in de file, voor het rode licht, ...) zich in een niet bewegende wagen bevindt en dan evenmin mag telefoneren.

Zo had ik het nog niet bekeken, maar dat is een zeer aanvaarbare redenering. Ik zal eens nazien of ik mijn 'Wegcode voor Fietsers' niet hier en daar moet aanpassen ...
Ik zal ook wat beter opletten met het correct gebruik van het woord 'uiteraard' Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-06-2015 19:43:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe het niet moet...

De wegcode is zeer duidelijk in artikel 74 Lees :
Citaat:
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.

Wat je hier midden op de rijbaan ziet, is dus wettelijk een fietspad ...



... aangebracht door een wegbeheerder die de wegcode blijkbaar niet goed kent. Het gebeurt wel meer (dat wegbeheerders aanduidingen aanbrengen die in strijd zijn met de wegcode, of die tegenstrijdig of verwarrend zijn).

Je kunt dit "fietspad" vinden op de N403 (van Sint-Niklaas naar Hulst) in Kemzeke.

Maar als fietser kun je dit fietspad eigenlijk nooit gebruiken, want dit staat ook in de wegcode in artikel 9.1.2.1° Lees :

Citaat:
9.1.2.

Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Dit fietspad, in het midden van de rijbaan, zal immers altijd links in uw rijrichting liggen.


(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 02-11-2017 10:44:46; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-06-2015 18:54:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe het niet moet...

De verkeersborden die de bebouwde kom aanduiden zijn tien jaar geleden gewijzigd. Sinds 1 juni 2015 moet er een silhouet op staan van enkele huizen en een (kerk)toren. Alle steden en gemeenten hebben tien jaar tijd gekregen om de oude borden te vervangen door nieuwe.

Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen op 3 juni 2015 (klik om te vergroten):


Citaat:
Volgens de Vereniging voor Steden en Gemeenten is slechts een kleine minderheid niet in orde.

En natuurlijk hoort Temse bij die kleine minderheid. Deze foto is genomen op vrijdag 5 juni 2015 in de voormiddag, op de Antwerpse Steenweg waar de bebouwde kom van Tielrode normaal gesproken begint.



Een gelijkaardig bord met rode streep (einde bebouwde kom) stond aan de overkant van de straat.

En plots lijkt Temse wakker te worden, want vandaag maandag 8 juni 2015 is het bord op dezelfde plaats aangepast, ...



... evenals het bord aan de overkant, maar helaas te laat!

Denk vooral niet dat het nu allemaal in orde is in Temse, want ook vandaag maandag 8 juni 2015 kun je bijvoorbeeld op de Velle nog altijd oude, ongeldig geworden borden "bebouwde kom" aantreffen.





En misschien vind je er nog wel op andere plaatsen.

Maar ook al worden alle borden (te laat) aangepast, dan nog is het niet in orde. Als je bijvoorbeeld van op de Burgemeester Achiel Heymanstraat langs de Kerkstraat naar het centrum van Tielrode rijdt, dan zie je nergens een bord om aan te geven dat je een bebouwde kom binnen rijdt.



Afhankelijk van de straat langs waar je Tielrode binnen rijdt, kom je dus al of niet in een bebouwde kom ...


(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 20:05:58; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-06-2015 13:56:58    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit forum bekeken wordt door onze gemeentediensten van Temse. Het reglementair bord "bebouwde kom" is al aangebracht om in de Kerkstraat naar het centrum van Tielrode te rijden.



Er zijn tegelijkertijd nog enkele andere ontbrekende borden bijgeplaatst (éénrichtingsstraat, behalve voor fietsers en tweewielige bromfietsers klasse A).



(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:04:14; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-06-2015 14:17:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Overbodige verkeersborden.

Dit heb ik gezien in Sint-Niklaas aan het begin van de Destelwijk in de De Meulenaerstraat:



Op het eerste zicht is er niets verkeerd, maar er is wel veel overbodig.

  • Vooreerst is het verkeersbord M.2. (uitgezonderd fietsers) totaal overbodig. Als een verkeersbord C3 voorzien is van een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer", dan mogen fietsers daar altijd verder rijden volgens artikel 2.47 van de wegcode Lees :
    Citaat:
    2.47. "Plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening": de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.

  • Verder kun je de vraag stellen of het aan een doodlopende straat, waar fietsers en voetgangers wel verder kunnen, nog nodig is om een verbodsbord C3 te plaatsen met "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Als je in een doodlopende straat niet moet zijn per auto, wat kun je daar dan komen doen?

Eigenlijk volstaat dus het onderste verkeersbord F45b (Doodlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers). Alle verkeersborden erboven zijn alleen maar goed voor de firma die ze maakt ... op kosten van de belastingbetaler.



(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:06:27; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-07-2015 19:36:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe het niet moet...

Dicht tegen de rotonde in de Kasteelstraat kun je deze wegmarkeringen vinden:



Je ziet een oversteekplaats voor voetgangers, voorafgegaan door een 'witte haak' die zeer waarschijnlijk bedoeld is om het einde van een parkeervak aan te duiden.

Die 'witte haak' staat op ongeveer 4 meter afstand van de zebrastrepen. Het wordt in Temse dus toegelaten dat auto's stilstaan en zelfs parkeren tot op 4 meter voor een oversteekplaats voor voetgangers, terwijl artikel 24.4° van de wegcode klaar en duidelijk zegt Lees :
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
...
op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

4 meter is geen 5 meter ... In autogemeente Temse blijkt andermaal dat voor auto's de wegcode niet zo nauw genomen wordt. Dit ten nadele van de meer kwetsbare weggebruikers.

Parkeerplaatsen zijn heiligdommen in Temse, waaraan niet geraakt mag worden. Parkeerplaatsen gaan boven de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers.

De vraag kan ook gesteld worden, of de aanduiding van parkeerplaatsen met een 'witte haak' wel wettelijk is. In de wegcode staat immers in artikel 75.2 Lees :
Citaat:
75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.


De parkeerzone moet dus eigenlijk gescheiden worden van de rest van de rijbaan met een witte doorlopende streep. Enkel 'witte haken' schilderen op het begin en het einde van elk parkeervak kost natuurlijk minder verf, maar is het wel wettelijk? Want in artikel 77.5 van de wegcode staat ook nog Lees :
Citaat:
77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.


Voor mij lijkt dat duidelijk, maar niet voor Temse ...



(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:09:18; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-07-2015 19:10:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat hierboven staat is geen alleenstaand geval! In de drukke Kouterstraat doet zich hetzelfde verschijnsel voor, aan de twee zebrapaden recht tegenover de Clement D'hooghelaan.

De afstand van dit parkeervak tot de oversteekplaats voor fietsers is amper 4 meter, waar minstens 5 meter wettelijk verplicht is.



Het volgende parkeervak ligt tussen de twee zebrapaden. De afstand tot het volgende zebrapad is iets meer dan 4 meter, maar nog altijd niet de vereiste minimum 5 meter.



Maar als Fietsersbond kijken we vooral naar fietsvoorzieningen en ... ook "oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen" worden in Temse niet behandeld zoals de wegcode dat voorschrijft. Dit is te zien op de Legen Heirweg:



De witte winkelhaak in het midden van de rijbaan duidt waarschijnlijk aan tot waar mag geparkeerd worden. Of dit een wettelijke wijze van markeren is, kun je hierboven lezen ... In alle geval staat deze winkelhaak hooguit 4 meter voor de fietsoversteekplaats. Autoparkeerplaatsen zijn dus ook veel belangrijker dan de veiligheid van fietsers.

En dat deze witte winkelhaak de enige wegmarkering is als 'parkeerplaats' kun je op deze foto zien.




(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 03-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 03-01-2018 09:04:36; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-08-2015 08:12:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is weer heel wat te doen over ons Belgisch verkeersreglement. Het is ouderwets, ingewikkeld, onduidelijk, onvolledig, oubollig, onbegrijpelijk, ... Althans volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Daar is allemaal wel iets van waar. Het zou heel wat eenvoudiger en logischer kunnen, maar toch zal het niet gemakkelijk zijn om dat uit te voeren. Toen Etienne Schouppe staatssecretaris voor mobiliteit was heeft die ook een volledig herwerkt verkeersreglement opgesteld, dat op 1 juli 2013 in voege zou getreden hebben. Daar is niets van gekomen, omdat zowel verkeerskundigen als de gewesten tientallen bladzijden met opmerkingen hadden over dat nieuw verkeersreglement.

Je vindt artikels op de websites van Het Nieuwsblad, de Gazet van Antwerpen, Het Laatste Nieuws (met filmpje), ...

Dit artikel stond in de Gazet van Antwerpen op woensdag 13 augustus 2015 (klik om te vergroten):



Ook op de website van De Standaard vind je hierover verschillende artikels: klik hier, hier, hier en hier.

Maar wat Karin Genoe van het BIVV zegt in dit laatste artikel in De Standaard van woensdag 13 augustus 2015, is toch wat bij het haar getrokken:



  • "Oubollige woorden" zoals voortbewegingstoestel? Het woord is nog niet zo lang opgenomen in de wegcode, om alle andere voertuigen aan te duiden die geen rijwielen of geen motorvoertuigen zijn. Men zal dan toch een andere naam moeten bedenken voor deze voertuigen.

  • "Er is geen sprake van gsm's, fietsstraten of elektrische fietsen"?

    • Artikel 8.4 over gsm's:
      Citaat:
      8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

    • Artikel 2.61 en artikel 22novies over fietsstraten:
      Citaat:
      2.61. "Fietsstraat": een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt.

      Citaat:
      Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

      In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

    • Artikel 2.15.1 over elektrische fietsen:
      Citaat:
      2.15.1. "Rijwiel": elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

      De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het is niet de eerste keer dat het opvalt, hoe weinig de mensen van het BIVV kennen van de wegcode!

(Aanpassing op 10-01-2016: Verdwenen afbeelding teruggeplaatst.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 20:10:39; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-09-2015 10:20:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Om even terug te komen op de Kouterstraat. Die is op 28 en 29 augustus 2015 opnieuw geasfalteerd. Bijgevolg zijn daarna alle wegmarkeringen vernieuwd, waarbij wel een flater begaan is recht tegenover de Clement D'hooghelaan.

Zoals hierboven reeds aangehaald, staat in het artikel 24.4° van de wegcode, dat het verboden is om stil te staan en te parkeren op minder dan 5 meter vóór een oversteekplaats voor voetgangers.



De nieuw geschilderde parkeerplaats is daar aangebracht op 13 voetpadtegels vóór het zebrapad. Aangezien elke tegel 22cm is, bedraagt de afstand tot het zebrapad amper 2,86m! Wegbeheerder Temse organiseert hier dus een verkeersovertreding!

Daar komt nog bij, dat de parkeerplaats op gelijke afstand ligt nà het vorige zebrapad: ook 13 voetpadtegels, ook 2,86m ...



... terwijl dat hier helemaal niet nodig is! Als deze parkeerplaats dichter voorbij dit zebrapad zou aangebracht worden, dan zou wegbeheerder Temse zich aan de wettelijke voorschriften kunnen houden, en de parkeerplaats op minstens 5 meter vóór het volgende zebrapad kunnen aanbrengen.

Dat is helemaal niet verkeersopvoedend voor automobilisten Uitroepteken De politie is verwittigd ... Knipoog.

(Aanpassing op 03-09-2015: Verkeersopvoeding toegevoegd.)
(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:13:49; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2015 20:41:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

... de politie is verwittigd, evenals de diensten mobiliteit, met deze mail:
Citaat:
Geachte,


Na de asfalteringswerken is in de Kouterstraat o.a. de parkeerplaats recht tegenover de Clement D'hooghelaan opnieuw aangebracht. Hoewel het volgens artikel 24.4° van de wegcode verboden is om stil te staan en te parkeren op minder dan 5 meter vóór een zebrapad, is deze parkeerplaats toch op amper ongeveer 2,86m (13 voetpadtegels van 22cm) vóór het zebrapad aangebracht.



Dit is des te flagranter, omdat deze parkeerplaats eveneens op ongeveer 2,86m is aangebracht voorbij het vorige zebrapad, terwijl dat niet nodig is.



Als deze parkeerplaats dichter voorbij dit laatste zebrapad zou aangebracht zijn, dan zou de parkeerplaats minstens 5 meter vóór het volgende zebrapad kunnen aangebracht worden, zouden de geparkeerde voertuigen de wet niet overtreden, zouden voetgangers die willen oversteken beter zicht hebben op het aankomend verkeer en zouden bestuurders op de rijbaan beter zicht hebben op voetgangers die willen oversteken ...


Het is ook jammer dat het fietsopstelvak en het toeleidend fietspad nog altijd niet voldoen aan de wettelijke voorschriften, omdat parkeerplaatsen nog altijd belangrijker blijken dan goede, wettige fietsvoorzieningen.


Met vriendelijke groeten,

...

Die laatste paragraaf is een verwijzing naar dit topic Knipoog.


(Aanpassing op 02-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:21:01; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-09-2015 14:43:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het kan soms snel gaan (jammer genoeg niet altijd). De parkeerplaats in de Kouterstraat is al verplaatst. Je kunt nog goed zien waar de oorspronkelijke aanduiding was.



De nieuwe aanduiding is ongeveer 10 voetpadtegels, of ongeveer 2,20m verder van het zebrapad aangebracht. Als we dat bijtellen bij de 2,86m van hierboven dan ligt de parkeerplaats nu wel op de wettige afstand van minstens 5 meter vóór het zebrapad.



De achterkant van de parkeerplaats lijkt minder ver opgeschoven, slechts ongeveer 6 of 7 voetpadtegels.



De parkeerplaats is dus wat korter geworden. Dat is eigenlijk niet nodig, want er is wettelijk geen afstand bepaald voor het stilstaan of parkeren voorbij een zebrapad. Zou het de bedoeling zijn om geen al te grote 'slagschepen' te laten parkeren?

(Aanpassing op 12-09-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 10-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2018 11:25:30; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-10-2015 18:20:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Met de komst van de 'elektrische monowheel' — een voertuig met één wiel dat door een elektromotor aangedreven wordt — is alweer een hiaat ontstaan in onze verkeerswetgeving. Eigenlijk is het een "voortbewegingstoestel". Maar een gemotoriseerd voortbewegingstoestel staat in artikel 2.15.2.2° van het verkeersreglement gedefinieerd als volgt Lees :
Citaat:
2.15.2. Een "voortbewegingstoestel" is:
...
ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

De wetgever heeft blijkbaar nooit kunnen vermoeden dat er ooit wel eens eenwielige motorvoertuigen zouden bestaan Hihi.

Daarom zal het verkeersreglement alweer aangepast moeten worden. Dat zal binnenkort gebeuren. Het is nog niet uitgevoerd, zoals de ietwat misleidende titel doet uitschijnen van dit artikel uit Het Nieuwsblad van dinsdag 20 oktober 2015:



Nog een artikel uit Het Nieuwsblad van zaterdag 24 oktober 2015 (klik om te vergroten):




(Aanpassing op 10-01-2016: Artikel Nieuwsblad 24 oktober 2015 toegevoegd.)
(Aanpassing op 25-01-2018: Foto-vergrotingsfout voorkomen.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-01-2018 20:13:46; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

FrederikVds





Geregistreerd op: 12 Apr 2016
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 12-04-2016 18:13:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Deze fietser begaat een overtreding tegen de wegcode.

Een fietspad dat aangeduid is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen mag je niet volgen wanneer dit links in uw rijrichting ligt, volgens artikel 9.1.2.1° van de wegcode Lees :
Citaat:
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.



Hoe legt men eigenlijk een tweerichtingsfietspad aan in een doodlopende straat? Moet je dan je hoofd in de struiken op het einde van de straat steken om te zien of er een D7 naar de struiken gericht is?

En kan je een voetganger beboeten die op een eenrichtingsfietspad wandelt, op weg naar de D9 op het einde van de straat die hem vertelt aan welke kant van de witte lijn hij hoorde te stappen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-04-2016 19:53:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

FrederikVds schreef:
Hoe legt men eigenlijk een tweerichtingsfietspad aan in een doodlopende straat? Moet je dan je hoofd in de struiken op het einde van de straat steken om te zien of er een D7 naar de struiken gericht is?

En kan je een voetganger beboeten die op een eenrichtingsfietspad wandelt, op weg naar de D9 op het einde van de straat die hem vertelt aan welke kant van de witte lijn hij hoorde te stappen?

Pertinente vragen, waarmee de wetgever geen rekening gehouden heeft, en waarop je het antwoord dus niet in de wegcode zult vinden. Maar zo zijn er nog wel een aantal zaken in de wegcode waarover vragen kunnen gesteld worden zonder duidelijk antwoord.

Er zijn waarschijnlijk weinig tweerichtingsfietspaden in doodlopende straten, maar toch is de vraag interessant. Het zal geen probleem zijn als dat tweerichtingsfietspad langs de linkerkant van de rijbaan ligt als je de doodlopende straat inrijdt. Maar als dat fietspad langs de rechterkant van de rijbaan ligt, kun je aan onze officiële verkeersborden D7 of D9 niet zien of je op een eenrichtingsfietspad of op een tweerichtingsfietspad rijdt. Dat geldt trouwens ook in niet-doodlopende straten. Het zou geen overbodige luxe zijn, om de fietsers op het fietspad rechts van de rijbaan te verwittigen dat ze tegenliggers kunnen ontmoeten, maar dat is niet voorzien in de wegcode.

En de voetganger kan dat inderdaad ook niet weten, tenzij het verschil tussen het fietspad en het voetpad uit de wegstructuur zou blijken. In de Gentstraat in Temse, tussen de kruispunten met de Hofstraat en de Hogenakkerstraat, ligt zelfs een tweerichtingsfietspad aangeduid met een D9, maar het aangeduid voetpad ontbreekt daar grotendeels. Wat moet een voetganger daarmee aanvangen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

FrederikVds





Geregistreerd op: 12 Apr 2016
Berichten: 2

     
Bericht Geplaatst: 13-04-2016 21:56:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
FrederikVds schreef:
Hoe legt men eigenlijk een tweerichtingsfietspad aan in een doodlopende straat? Moet je dan je hoofd in de struiken op het einde van de straat steken om te zien of er een D7 naar de struiken gericht is?

En kan je een voetganger beboeten die op een eenrichtingsfietspad wandelt, op weg naar de D9 op het einde van de straat die hem vertelt aan welke kant van de witte lijn hij hoorde te stappen?

Pertinente vragen, waarmee de wetgever geen rekening gehouden heeft, en waarop je het antwoord dus niet in de wegcode zult vinden. Maar zo zijn er nog wel een aantal zaken in de wegcode waarover vragen kunnen gesteld worden zonder duidelijk antwoord.

Er zijn waarschijnlijk weinig tweerichtingsfietspaden in doodlopende straten, maar toch is de vraag interessant. Het zal geen probleem zijn als dat tweerichtingsfietspad langs de linkerkant van de rijbaan ligt als je de doodlopende straat inrijdt. Maar als dat fietspad langs de rechterkant van de rijbaan ligt, kun je aan onze officiële verkeersborden D7 of D9 niet zien of je op een eenrichtingsfietspad of op een tweerichtingsfietspad rijdt. Dat geldt trouwens ook in niet-doodlopende straten. Het zou geen overbodige luxe zijn, om de fietsers op het fietspad rechts van de rijbaan te verwittigen dat ze tegenliggers kunnen ontmoeten, maar dat is niet voorzien in de wegcode.

En de voetganger kan dat inderdaad ook niet weten, tenzij het verschil tussen het fietspad en het voetpad uit de wegstructuur zou blijken. In de Gentstraat in Temse, tussen de kruispunten met de Hofstraat en de Hogenakkerstraat, ligt zelfs een tweerichtingsfietspad aangeduid met een D9, maar het aangeduid voetpad ontbreekt daar grotendeels. Wat moet een voetganger daarmee aanvangen?


Ik weet anders wel zo een fietspad zijn. Het loopt dood midden in de bossen. Het is de bedoeling om dat ooit verder aan te leggen, maar hoe lang dat nog gaat duren? Ik heb het ooit eens uit nieuwsgierigheid tot het einde gevolgd, en er staat geen D7 in omgekeerde richting. Gelukkig omvat die openbare weg enkel een fietspad, geen rijbaan, en mag gewoon iedereen (ook auto's) daar dus in beide richtingen rijden: artikel 9.1.1 heeft het enkel over openbare wegen mét rijbaan.

Een tweerichtingsfietspad op een doodlopende weg met rijbaan weet ik niet direct zijn, maar ongetwijfeld bestaat het wel ergens op een industrieterrein of in een haven.

Dat geval met de D9 heb ik onlangs zelf als voetganger meegemaakt in Antwerpen, bij de werken aan de Leien. Ik ging er dan maar vanuit dat de plaats waar de meeste fietsers fietsen het fietspad was, al weet je in Antwerpen nooit zeker.

Maar in het algemeen is het gewoon onmogelijk voor voetgangers om af te leiden waar een fietspad ligt. Vooral hier heb ik, al fietsend, vaak last van voetgangers die plots het fietspad op wandelen. Al kan je ze dat natuurlijk niet kwalijk nemen: vind jij het fietspad zonder de camera te draaien om de D7 te zoeken?

Wat ik uiteindelijk maar wil zeggen: als de Fietsersbond hopelijk inspraak krijgt bij een eventuele herschrijving van de wegcode, kunnen jullie er dan voor zorgen dat die D7+ borden gewoon afgeschaft worden? Voorzie gewoon wegmarkeringen voor een eenrichtingsfietspad en voor een tweerichtingsfietspad. Misschien jammer dat er dan geen fietspaden kunnen aangelegd worden met de favoriete wegmarkeringen van de architect, maar het is wel een stuk duidelijker. Uiteindelijk mag men op de rijbaan de wegmarkeringen ook niet kiezen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005