Het is nu 28-03-2024 22:13:40
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De fietsstraat in de stationstunnel

    -> Temse - Stationsbuurt Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-04-2019 10:01:03    Onderwerp: De fietsstraat in de stationstunnel
 Reageren met citaat  

Op donderdag 18 april 2019 zijn de laatste voorbereidende werken begonnen aan de fietsstraat door de stationstunnel, tussen het Stationsplein en de Guido Gezelleplaats. Die fietsstraat komt er na de gewijzigde toegang naar perron 2.

De schildering van de wegmarkeringen is aangevat, en de verwittigingsaffiches zijn al geplaatst.



Mijn opmerking over deze affiches blijft geldig, maar de gemeente Temse wil het blijkbaar zo. En de omstreden fietsoversteekplaats, die eindelijk weg was, is ook opnieuw geschilderd! Het was nu toch de gelegenheid om dit onding niet meer opnieuw aan te brengen! Fietsers zullen dus nog altijd "uitgenodigd" worden, om te spookrijden naar de Parklaan op het Stationsplein! Zou men het ooit leren in Temse?

Het begin van de fietsstraat aan het Stationsplein is al aangeduid met een schildering op het wegdek. Het verkeersbord zelf staat er nog niet.



Op de helling zijn parkeervakken aangebracht.



Dit wordt een "kus- en rijzone". Is het dan eigenlijk wel nodig om deze zone in vakken te verdelen? Men zal hier immers maar even mogen blijven staan om personen te laten in- of uitstappen. Moet men dan eerst keurig in een vakje gaan staan? Of is het eerder een parkeerzone met een zeer beperkte wachttijd? Bijvoorbeeld tot de trein vertrokken is?

De wegmarkeringen zijn aangebracht tot tegen de stationstunnel. Daar stoppen ze voorlopig.



Aan de kant van de Guido Gezelleplaats staan enkel de affiches.



Fietsers en voetgangers kunnen wel al door de tunnel. Overdag, tijdens de werken, moeten fietsers soms nog wel eens afstappen.



Toch nog enkele opmerkingen:
  • Alleen voertuigen met een beperkte hoogte kunnen gebruik maken van de stationstunnel. Dikke en brede auto's en vrachtwagens kunnen er niet door. Kon de middenstreep dan niet wat breder gemaakt worden, zoals we dat gevraagd hebben?



    Daardoor zouden de twee rijstroken wat smaller zijn, en wat verder van elkaar verwijderd liggen! Dat zou een veel betere indruk geven dat gemotoriseerde voertuigen fietsers niet mogen inhalen, en het zou de veiligheid verhogen aan de bocht naar de stationstunnel.
  • Waarom wordt die doorlopende streep eigenlijk niet doorgetrokken tot tegen het graspleintje met het verkeersbord D1?



    Afslaan naar links mag toch niet, maar dan ligt natuurlijk die omstreden fietsoversteekplaats in de weg! Het zou nochtans een veel duidelijker richtingaanduiding zijn, niet alleen voor fietsers, maar ook voor automobilisten.

    Om automobilisten en fietsers toe te laten om vanaf de Parklaan naar het station te rijden, kan nog altijd een streepjeslijn links van die doorlopende lijn geplaatst worden.

We zullen nog wel zien hoe dat alles afloopt ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-04-2019 08:12:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De dunne middenstreep is nu doorgetrokken in de stationstunnel.



Zoals hierboven gezegd vind ik nog altijd dat deze middenstreep heel wat breder mocht zijn, waardoor de rijstroken smaller zouden zijn en verder van elkaar verwijderd. Dat zou veiliger zijn voor fietsers in een fietsstraat, vooral in de bocht van 90°. Het zou bovendien duidelijker maken dat bestuurders van motorvoertuigen fietsers niet mogen inhalen.

Maar het is nog niet helemaal af. Op donderdag 2 mei 2019 zou de fietsstraat geopend worden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-04-2019 08:54:36    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
... Op donderdag 2 mei 2019 zou de fietsstraat geopend worden ...
(Zie hierboven.)

De opening van de fietsstraat zou al uitgesteld worden tot zaterdag 18 mei 2019 ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-04-2019 18:36:37    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Langs de kant van de Guido Gezelleplaats is nu ook het verkeersbord F111 op straat geschilderd. Het begin van de fietsstraat is daar eveneens al reglementair aangeduid met het verkeersbord F111.



Zou daar ook nog een rode rand omheen komen, zoals op het Stationsplein?

Helemaal bovenaan is een overbodig verbodsbord C43 aangebracht, met de maximum toegelaten snelheid van 30km/u. Het is overbodig, omdat artikel 22novies van het verkeersreglement deze beperking reeds inhoudt Lees :
Citaat:
Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Maar het is niet verboden om dit extra aan te duiden ...

Let er ook op, dat je niet te recht op de fiets zit, want 1,85m is niet heel hoog Knipoog Knipoog ...

Als de wegmarkering na het begin van de fietsstraat blijft zoals ze nu is, krijgen we wel alweer een rare primeur in Temse: een fietsstraat met een oversteekplaats voor fietsers er dwars overheen. Het "gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen" van artikel 40ter van het verkeersreglement slaat immers op het gedrag van bestuurders van motorvoertuigen tegenover fietsers. Het spreekt niet over het gedrag van fietsers (op de rijbaan) tegenover fietsers (op een oversteekplaats voor fietsers) ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2019 11:05:47    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Langs de kant van het Stationsplein staat nu ook het reglementair verplicht verkeersbord F111 om het begin van de fietsstraat aan te duiden.



Nu nog de verplichte borden F113 om ook het einde van de fietsstraat aan te duiden Knipoog ...

Zoals op de Guido Gezelleplaats is ook hier een overbodig verbodsbord C43 aangebracht, met de maximum toegelaten snelheid van 30km/u.

Het is niet verboden maar het vergroot wel het onoverzichtelijk verkeersbordenbos!

Valt het u ook op dat het belangrijkste bord, dat de fietsstraat aanduidt, het kleinste is en het minste in het oog springt?

Waarom verbiedt de wegcode het plaatsen van deze borden niet, zoals het ook verboden is om C43-verbodsborden met maximum 50km/u te plaatsen in een bebouwde kom?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-05-2019 18:45:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zou daar ook nog een rode rand omheen komen, zoals op het Stationsplein?
...
(Zie hierboven.)

Die rode rand is er nu ook langs de kant van de Guido Gezelleplaats. Dus aan die kant waar de fietsstraat begint met ... een oversteekplaats voor fietsers.



Denk maar even aan de affiche "absolute voorrang voor de fietser". Geldt dat ook voor deze oversteekplaats voor fietsers?

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Nu nog de verplichte borden F113 om ook het einde van de fietsstraat aan te duiden Knipoog ...
...
(Zie hierboven.)

Die borden F113 zijn eveneens geplaatst. Dit staat aan de kant van de Guido Gezelleplaats.



Natuurlijk met een bord "einde snelheidsbeperking" erbij. Dat bord is totaal overbodig, omdat de snelheidsbeperking van het verbodsbord C43 — dat ook al overbodig was in deze fietsstraat — telt tot aan het volgende kruispunt. En dat is dus hier! Dit vergroot alleen maar het verkeersbordenbos en de onoverzichtelijkheid.

Tussen haakjes: De fietsstraat eindigt met het begin van een verplicht fietspad. Wil dat nu zeggen dat fietsers vanaf hier verder moeten rijden op dat fietspad?

Eenzelfde configuratie van verkeersborden is te zien op het einde van de fietsstraat aan het Stationsplein, al begint daar het fietspad een beetje voorbij het einde van de fietsstraat, weliswaar met een oversteekplaats voor fietsers er tussenin.



Er staan trouwens nog een aantal overbodige verkeersborden in deze fietsstraat. Zo staan er verbodsborden E3 voor de stationstunnel, die stilstaan en parkeren in de tunnel verbieden, terwijl het zo al verboden is om in tunnels stil te staan of te parkeren door het artikel 24.5° van het verkeersreglement.

Zou het verkeersreglement beter opgevolgd worden als een bos aan (overbodige) verkeersborden geplaatst wordt? Kunnen weggebruikers de nuttige verkeersborden opmerken tussen al die onnodige?

En ... de ingebouwde reflectoren en ribbels in de witte doorlopende lijn, zoals beloofd in een artikel in Het Nieuwsblad van donderdag 27 september 2018, zijn er nog altijd niet.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-05-2019 09:23:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op het overleg met de mobiliteitsdienst op 6 mei 2019, is gezegd dat de verkeerstoestanden bij het in- en uitrijden van de fietsstraat behouden zijn zoals ze waren voor de fietsstraat er was. Een aanpassing daarvan kan bekeken worden als het Stationsplein of de Guido Gezelleplaats heringericht worden.

De overvloed aan verkeersborden is geplaatst om de aandacht te vestigen op alle regels in deze fietsstraat ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-05-2019 09:35:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zaterdag 18 mei 2019, om 12 uur 's middags, is deze eerste fietsstraat in Temse officieel geopend. Het staat al te lezen op de website van Het Laatste Nieuws.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-05-2019 09:53:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit artikel stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 21 mei 2019 (klik om te vergroten):


Citaat:
... een volle witte lijn met ribbels ...

Dat was inderdaad beloofd, maar die ribbels zie ik nergens ... Er waren zelfs reflectoren beloofd op dat wit lijntje ... En zoals ik het gedacht heb, houden automobilisten weinig rekening met dat dunne witte lijntje ...

Weinig bestuurders in Temse blijken te weten hoe zich te gedragen in een fietsstraat. En dat geldt zowel voor de fietsers als voor de gemotoriseerde bestuurders.

Langs de andere kant kan een fietsstraat nooit goed "werken" als er niet voldoende fietsers rijden. En in Temse zijn nog altijd veel fietsers tekort om degelijke fietsstraten te hebben!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-08-2019 10:01:24    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Citaat:
... een volle witte lijn met ribbels ...

Dat was inderdaad beloofd, maar die ribbels zie ik nergens ... Er waren zelfs reflectoren beloofd op dat wit lijntje ... En zoals ik het gedacht heb, houden automobilisten weinig rekening met dat dunne witte lijntje ...
...
(Zie hierboven.)

Bijna telkens ik door de fietsstraat rij, merk ik dat automobilisten inderdaad over het witte lijntje rijden als ze vanaf het station de helling naar beneden rijden in de fietsstraat. Hier zijn twee foto's kort na elkaar genomen om dat te bewijzen.





Zelden passeert een automobilist(e) die binnen zijn/haar rijstrook blijft. In de helling naar beneden gaat men met een motorvoertuig trouwens gemakkelijk ongemerkt boven de maximum toegelaten snelheid van 30km/u!

Maar de beloofde, en zelfs bij de opening aan de pers meegedeelde ribbels op de middenstreep zijn er helemaal niet, "zodat een automobilist meteen merkt wanneer hij of zij over de lijn rijdt". De automobilist merkt dat helemaal niet! Er zijn trouwens ook reflectoren op de middenstreep beloofd, en die zijn er natuurlijk evenmin!

Fietsersbond Temse had een duidelijke scheiding tussen de twee rijrichtingen en voldoende smalle rijstroken gevraagd. We zullen de gemeente Temse hieraan herinneren, en een veel bredere middenstreep blijven vragen. Daardoor worden de rijstroken smaller en komt er een betere scheiding. Tevens zullen we vragen hoe dat zit met die ribbels waarover zoveel verteld wordt maar die er niet zijn, en waar die beloofde reflectoren staan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-09-2019 14:47:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het huis-aan-huis-blad van N-VA Temse, van september 2019, wijdt een artikeltje aan de fietsstraat in de stationstunnel.



Wordt dit niet een klein beetje te rooskleurig voorgesteld? De fietser mag de volledige breedte van zijn rijstrook gebruiken, maar zoals hierboven aangetoond, gebruiken automobilisten veel meer dan de breedte van hun rijstrook! En niet sneller rijden dan 30km/u en verplicht achter fietsers blijven? Ik heb al andere dingen ondervonden in deze fietsstraat!

Fietsers krijgen het een pak gemakkelijker. Het klopt dat fietsers nu verlost zijn van die stukjes smal en ongemakkelijk fietspad in de stationstunnel. Dat was trouwens onze eerste en belangrijkste vraag!

Daar komt nog altijd bij, dat aan elk uiteinde van deze fietsstraat een onwettige oversteekplaats voor fietsers is aangebracht op een kruispunt, en er een "verplicht" fietspad begint. Ideale maatregelen om verwarring te zaaien.

Het "comfort van fietsers" is een eigenaardig gegeven ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-02-2020 10:50:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De eerste fietsstraat in Temse lijkt minder vriendelijk te zijn voor fietsers als het wat veel regent.



In het laagste gedeelte in de tunnel blijft een flinke plas liggen! En aan de grote spatplek op het voetpad kun je merken, dat er toch auto's door deze plas rijden met een snelheid die hoger ligt dan 30km/u!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-03-2020 19:21:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De plas in de stationstunnel van de fietsstraat zal ook de gemeente Temse al opgevallen zijn, want er staan nu gevaarsborden om de weggebruikers te verwittigen ...

... langs de kant van de Guido Gezelleplaats ...



... en langs de kant van het Stationsplein.



Ik hoop nu maar dat men het hiermee niet beschouwt als "opgelost" ...

Het lijkt nu soms wel een waterfietsstraat Hihi ...


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-03-2020 19:41:39    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, maandag 16 maart 2020, is er gewerkt aan de plas in de stationstunnel van de fietsstraat. Deze morgen was de plas er nog altijd, maar in de vroege avond is hij grotendeels weg. Opgedroogd?



Ik weet niet of er een definitieve oplossing aan het probleem gegeven is. Maar er sijpelt nog altijd heel wat water uit de muur aan de kant met de helling naar perron 2. Dat water loopt over het voetpad naar de greppel. Van waar zou dat water komen?



Langzaam maar zeker zou dat de plas wel eens opnieuw kunnen doen groeien, als het water niet weg kan langs een riolering. Kan de oorzaak van die waterinsijpeling niet opgezocht en weggenomen worden?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-05-2020 13:22:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen ben ik te weten gekomen dat een rijstrookbreedte van 2,80 meter het meest geschikt is bij een maximum toegelaten snelheid van 30 km/u. Dat zet automobilisten er toe aan om hun snelheid aan te passen "aan de omstandigheden".

De rijstroken in deze fietsstraat zijn 3,15 à 3,20 meter breed. Een veel bredere middenstreep, zoals we dat van in het begin gevraagd hebben, is dus wel degelijk verantwoord!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Stationsbuurt

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005