Het is nu 29-03-2024 09:03:12
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De avonturen van een fietser op het Stationsplein.

    -> Temse - Stationsbuurt Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 08-03-2014 08:39:50    Onderwerp: De avonturen van een fietser op het Stationsplein.
 Reageren met citaat  

Avontuur 1.

Dit is het begin van een reeks eigenaardigheden van de wegbeheerder — dus van de gemeente Temse — op het Stationsplein van Temse, die fietsers minstens in verwarring kunnen brengen. Maar niet alleen fietsers!
De ernst van die eigenaardigheden is verschillend. Sommige zijn tamelijk onschuldig, andere zijn compleet onwettig, met alle gradaties er tussenin!

Eerst even situeren: het Stationsplein van Temse ziet er vanuit de lucht als volgt uit:



Het is in feite een groenpleintje dat doorkruist wordt door drie rijbanen — 1, 2 en 3 — met éénrichtingsverkeer in de richting van de gele pijltjes.
De spoorweg ligt aan de linkerkant van de luchtfoto, met daarnaast de gewestweg N16. Naast het station staat een fietsenstalling. De naamloze straat naast de fietsenstalling verdwijnt met een bocht van 90° in een tunnel onder de spoorweg en de N16, richting Guido Gezelleplaats. De Parklaan loopt met een bocht van ongeveer 90° rakelings rechts naast het Stationsplein. De Parklaan gaat bovenaan naar de Krijgsbaan, rechts naar de Sint-Jorisstraat. Onderaan sluit de Rik De Rycklaan met een S-bocht aan op de Parklaan, juist naast het Stationsplein. De Rik De Rycklaan komt van de Wilfordkaai. Aan de letter P bovenaan is een grote parkeerplaats voor auto's, bereikbaar van op de Parklaan.

Dit Stationsplein kende een herinrichting (klik hier) en er is al sprake van een tweede herinrichting (klik hier). Hoe fietsvriendelijk en verkeerskundig wordt zo een herinrichting uitgevoerd?

Laten we beginnen bij het voetpad ter hoogte van de fietsenstalling. De tegels van dat voetpad veranderen plots van kleur:



Dacht je dat daar het fietspad begint? Links van die rode tegels zie je toch een fietsoversteekplaats, en iets verder zie je er nog een?

... Vraag

Dan dacht je toch verkeerd. Nergens is immers een verkeersbord D7 of D9 te zien, of een wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen.


Zonder één van deze aanduidingen is er geen fietspad (zie artikel 9.1.2.1° van de wegcode of kijk in onze Wegcode voor Fietsers). Het fietspad begint pas een vijftigtal meters verder, voorbij het station:



Het verkeersbord D7 duidt het begin aan van het fietspad. Hier is trouwens een mooie vlakke overgang gemaakt tussen de rijbaan en het fietspad, waardoor fietsers het fietspad vlot kunnen oprijden van op de rijbaan.

Het fietspad begint dus pas op de Rik De Rycklaan. Het is zelfs een tweerichtingsfietspad, want ook aan de andere kant van de Rik De Rycklaan staat het aangeduid met een verkeersbord D7.



Gebodsborden mogen worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn. Dit verkeersbord D7 is een gebodsbord en is op die plaats dus geldig zowel voor het linkse als het rechtse fietspad.

De rode tegels voor het station zijn bijgevolg geen fietspad, maar wel voetpad of "trottoir" om de terminologie van de wegcode te gebruiken. Hier worden zowel de fietsers als de voetgangers in verwarring gebracht.

(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-11-2015 14:30:14; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-03-2014 07:25:56    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 2.

Als je van op de Rik De Rycklaan per fiets het Stationsplein nadert, dan zie je dit:



Zo te zien aan de structuur van de bestrating en de kleur van de tegels loopt het fietspad verder. Er bestaat immers geen verkeersbord dat het einde aanduidt van een fietspad. We moeten dus afgaan op het uitzicht van de weg. Dacht je dat je verder mag rijden langs het station tot aan de fietsenstalling?

... Vraag

Dan dacht je weer verkeerd! Rechts van de weg die je gaat oprijden staat een verkeersbord C1: "Verboden richting voor ieder bestuurder". Dat verbodsbord telt voor de ganse breedte van de openbare weg aan zijn linkerkant, dus ook voor het fietspad en fietsers zijn bestuurders. Dat verkeersbord heeft geen onderbord met een uitzondering voor fietsers, dus geldt het ook voor fietsers.

Links van het fietspad staat trouwens duidelijk — zij het nogal hoog — een wegwijzer voor fietsers die aanduidt dat fietsers hier naar rechts moeten voor alle richtingen! Is dit trouwens niet de meest logische weg die je als fietser volgt, als je vanaf hier naar de Parklaan rijdt, zowel richting Krijgsbaan als richting Sint-Jorisstraat?

Het wegwijzertje van het fietsnetwerk wijst fietsers wel in de verboden richting, rechtdoor naar knooppunt 99! Deze wegwijzertjes zijn echter geen wettige verkeersborden! Wat niet wegneemt dat dit wegwijzertje beter dezelfde richting zou aanduiden als de wegwijzer erboven! Kwestie van fietsers niet in verwarring te brengen!

Moet je dan helemaal rond het Stationsplein fietsen om naar de fietsenstalling te rijden? Ja, om geen verkeersovertreding te begaan. Maar wees gerust, als je rechtdoor fietst zul je geen bekeuring krijgen van de politie van Temse. De politie zou zich nogal zeer onsympathiek maken, door eerst verwarring te zaaien en dan boetes te oogsten! Langs de andere kant moet je dan wel opletten dat je op deze 50 meter geen min of meer ernstig ongeval hebt, want dan zal de kat op de koord komen! Dan zullen politie en verzekeringsmaatschappijen nagaan hoe de verkeersborden staan en welke verkeersregels er overtreden zijn om de aansprakelijkheid en de schuld te bepalen.

Veiligheidshalve kun je afstappen, en dit eindje van 50 meter de fiets aan de hand leiden tot aan de fietsenstalling. Dan ben je een voetganger. Veel tijd, en uw trein, zul je daar niet mee verliezen.

(Aanpassing op 21-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 16:55:51; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-03-2014 09:03:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 3.

Uit het voorgaande avontuur 2 blijkt dat je hier dus wettig het fietspad moet verlaten op het einde van de Rik De Rycklaan, als je het Stationsplein nadert en als je verder wilt fietsen.

(Klik om te vergroten.)


Moet je hier dan zo maar de rijbaan oversteken?

... Vraag

Jazeker, want op de rijbaan moet je langs de rechterkant rijden. Maar toch zou je dat eigenlijk niet 'zo maar' moeten doen, want er is ook nog de wetgeving! In het artikel 18.4 van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens staat het volgende: Lees
Citaat:
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Met "de dwarsmarkering" bedoelt de wetgever in dit artikel 18.4 een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen. Die moet dus aangebracht worden als fietsers de rijbaan moeten oversteken. En dat laatste is hier het geval! Het is wel dicht bij het kruispunt en vlak bij een bocht, een rare plaats om een fietsoversteekplaats aan te brengen. Langs de andere kant heb je hier wel een goed overzicht op het aankomende verkeer.

Volgens de verkeerswetgeving zou hier dus wel degelijk een fietsoversteekplaats moeten aangebracht zijn! Toch is ze er niet. Voor fietsers is hier de weg door de wegbeheerder niet in overeenstemming gebracht met de verkeerswetgeving!

Er is alleen (gelukkig!) een vlakke overgang gemaakt tussen het fietspad en de rijbaan. Je zult het dus moeten doen zonder fietsoversteekplaats, maar laat je niet afschrikken. Als je niet naar de fietsenstalling gaat, zul je de rijbaan toch ergens moeten oversteken, en deze plaats is nog lang zo slecht niet, met goed zicht op het aankomende verkeer. Even verder kun je de Parklaan op in de twee richtingen.

(Klik om te vergroten.)


Later bekijken we hoe het vanaf hier verder moet per fiets.

(Aanpassing op 21-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 14-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 16:57:52; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-03-2014 07:57:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 4.

Na de drie vorige avonturen, een samenvattende bedenking over 'het pad met de rode tegels' voor het station van Temse:

  • Bij het begin aan de fietsenstalling is het niet aangeduid als fietspad. In de richting naar de Rik De Rycklaan toe is het dus geen fietspad.
  • Als je van de Rik De Rycklaan komt, zou je het kunnen beschouwen als de voortzetting van het fietspad van de Rik De Rycklaan op het Stationsplein, maar:

    1. Dan zou volgens artikel 10.4 van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens het verkeersbord D7 moeten herhaald worden na het kruispunt van de Rik De Rycklaan met het Stationsplein: Lees
      Citaat:
      10.4. Verkeersbord D7. Verplicht fietspad.

      Dit verkeersbord moet na elk kruispunt herhaald worden. Indien de plaatsgesteldheid het rechtvaardigt mag het evenwijdig met het fietspad geplaatst worden.

    2. Dan zou het een éénrichtingsfietspad zijn langs de linkerkant van de rijbaan.
    3. Dan zou het nog altijd verboden zijn om dit éénrichtingsfietspad te gebruiken wegens het verbodsbord C1.

Eigenlijk is dat 'pad met de rode tegels' voor het station dus wettelijk geen fietspad, in geen van de twee richtingen.

Van een bizarre verkeerssituatie gesproken!

We verplaatsen ons standpunt nu naar dat van de treinreiziger die per fiets naar het station gekomen is, en terug naar huis fietst. Als je de fietsenstalling verlaat zie je dit:



Een oversteekplaats voor fietsers van meer dan 2,50 meter breed! Geweldig Lach Uitroepteken

... Of toch niet Triest Vraag

Wat vertelt het artikel 18.4 van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens zoal over fietsoversteekplaatsen? Lees
Citaat:
De afstand tussen de twee onderbroken strepen is ten minste 1,00 m overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4 tot dit besluit.

Deze tussenruimte kan evenwel teruggebracht worden tot ten minste 0,80 m indien het fietspad met éénrichtingsverkeer is

Die "plaat 6 van bijlage 4" ziet er zo uit:



Goh! De afstand tussen de twee onderbroken strepen is hier veel meer dan 1,00 meter! Dus zal het fietspad zeker wel met tweerichtingsverkeer z... euh ... het fietspad ... ? We hebben zopas toch van de bizarre verkeerssituatie gesproken, dat hier helemaal geen fietspad is ... ? En aan het andere uiteinde van deze fietsoversteekplaats is ook geen fietspad te bespeuren maar een soort van fietssuggestiestrook ... (later meer hierover). Het is dus een fietsoversteekplaats, die niet met een fietspad verbonden is.

Hier is de wegbeheerder weer niet in orde met de verkeerswetgeving!

Bovendien, moeten fietsers hier wel oversteken? Later ook hierover meer!

(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 14-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 14-12-2017 19:03:01; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-03-2014 08:04:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 5.

We blijven op het standpunt van de treinreiziger die per fiets naar het station gekomen is, en nu terug naar huis fietst. Deze fietsoversteekplaats is niet in orde met de verkeerswetgeving, maar ze is nu eenmaal aangebracht door de wegbeheerder.



We kunnen er dus gebruik van maken. Maar heb je als fietser enig voordeel met deze fietsoversteekplaats als je uit de fietsenstalling komt? Heb je er iets aan? We bekijken dat per rijrichting.

1° - Je moet richting Guido Gezelleplaats.
Dan moet je naar links de helling beneden naar het tunneltje. Dan ga je die fietsoversteekplaats zeker niet tot op het einde kunnen volgen, om dan uw fietsstuur helemaal naar links te moeten omgooien om een onmogelijke scherpe hoek naar links te beschrijven naar het soort van fietssuggestiestrook.



Om voor deze richting bruikbaar te zijn zou de fietsoversteekplaats veel schuiner naar links moeten gericht zijn. Je wordt dus eigenlijk gedwongen om naast deze fietsoversteekplaats de rijbaan over te steken.

2° - Je moet richting Krijgsbaan.
Dan zou je deze fietsoversteekplaats wel kunnen gebruiken om de rijbaan over te steken, maar ... dan zul je minstens twee verkeersovertredingen begaan:

  1. Op het einde van de fietsoversteekplaats rij je dan op een soort van fietssuggestiestrook links van de rijbaan. Het is in België nog altijd verplicht om langs de rechterkant van de rijbaan te rijden, ook per fiets, ook op een fietssuggestiestrook want die zou moeten behoren tot de rijbaan. Wat ga je daar doen als er een andere fietser of — erger nog — een auto u tegemoet komt? Wie zal de schuld toebedeeld krijgen bij een ongeval, denk je?
  2. Kijk eens naar deze foto:

    (Klik om te vergroten.)


    Op dat groenpleintje staat een gebodsbord D1 dat u verplicht om dat pleintje langs de rechterkant voorbij te rijden, ook per fiets! Het is bijgevolg in het geheel niet toegelaten om deze fietsoversteekplaats te gebruiken om naar de Parklaan richting Krijgsbaan te rijden!

Nochtans wordt deze fietsoversteekplaats dikwijls verkeerd gebruikt door fietsers.



Gelukkig komt er juist geen tegenligger (fiets/bromfiets/motorfiets/auto) die de verkeersregels wel volgt en zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijft ...

Kun je fietsers dit gevaarlijk verkeersgedrag verwijten? Deze fietsoversteekplaats ligt zeer uitnodigend om verkeerd gebruikt te worden! Aanvankelijk, bij de eerste schildering, waren zelfs pijltjes aangebracht om aan te duiden dat ze in de twee richtingen kon gebruikt worden (klik hier)!



Dat was een vergissing die tamelijk vlug werd ingezien, en de pijltjes werden verwijderd (klik hier).



Daarna is de rode verf aangebracht (klik hier). Te laat echter, het kwaad is geschied. Het is de fietsers gewend gemaakt om hier gevaarlijke verkeersovertredingen te begaan op een wijze die reglementair lijkt. Tracht het hen nu maar weer af te leren! Gelukkig is hier tot nu toe, bij mijn weten, nog geen ernstig ongeval gebeurd. Hopelijk gebeurt het nooit ...

3° - Je moet richting Sint-Jorisstraat.
Dan gebruik je deze fietsoversteekplaats niet, maar fiets je reglementair rechts van het groenpleintje met het gebodsbord D1, en neem je de rechtse voorsorteerstrook. Dit is trouwens ook de reglementaire wijze om richting Krijgsbaan te fietsen, maar dan moet je wel de linkse voorsorteerstrook nemen.

4° - Je moet richting Rik De Rycklaan.
Dan moet je helemaal naar rechts en zie je deze fietsoversteekplaats zelfs niet.

Vanaf de fietsenstalling is deze fietsoversteekplaats bijgevolg voor alle fietsers totaal onnodig en nutteloos, zelfs misleidend en gevaarlijk!

Het is nu ook duidelijk dat fietsers hier helemaal niet moeten oversteken, integendeel zelfs. Hier is bovendien geen fietspad. Hier moet dus echt geen fietsoversteekplaats zijn!

En dat is nog niet alles ...

(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 14-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 17:02:39; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-03-2014 08:14:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 6.

We plaatsen ons opnieuw op het standpunt van de treinreiziger die per fiets naar het station komt. Wat betekent deze fietsoversteekplaats voor hem/haar?



Er zijn weer vier rijrichtingen. We beginnen vanaf het noorden.

1° - Je komt uit het tunneltje van de Guido Gezelleplaats.
Aan de fietsenstalling zie je dan dit:



De fietsoversteekplaats heb je dan niet nodig, maar het opritje aan het verlaagd voetpad is wel handig om per fiets de fietsenstalling te bereiken Knipoog Knipoog . Dank zij de fietsoversteekplaats mag er geen auto voor staan en mag ook vijf meter vóór deze fietsoversteekplaats geen auto staan. Dat is natuurlijk de theorie van het verkeersreglement, want in werkelijkheid vegen automobilisten daar al eens hun laars aan en gaan ze veel dichter dan vijf meter voor de fietsoversteekplaats staan ...



En dit valt dan nog mee, je kunt er nog op! Zou het dus toch allemaal geen kommer en kwel zijn, en zijn er ook voordelen verbonden aan deze fietsoversteekplaats? Lees maar verder ...

2° - Je komt vanaf richting Krijgsbaan.
Dan sla je aan het Stationsplein rechtsaf en zie je dit:



Nu kun je bijna niets anders doen dan de fietsoversteekplaats volgen. Als fietser valt je niets te verwijten, maar ... Hierboven hadden we het al over het artikel 18.4 van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens, waarin staat: Lees
Citaat:
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

De "dwarsmarkering" gaat over de fietsoversteeklaats, en ... zitten we hier niet op een kruispunt? Dit artikel vervolgt nog:
Citaat:
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.

We bevinden ons hier overduidelijk op een kruispunt, waar fietsers dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders. Bijgevolg mag hier geen fietsoversteekplaats aangebracht worden.

Dat is al de tweede reden waarom deze fietsoversteekplaats niet in overeenstemming is met de verkeerswetgeving!

Tussen haakjes: waarom mag eigenlijk een oversteekplaats voor fietsers niet aangebracht worden op een kruispunt? Daar zijn verschillende redenen voor, en één van de belangrijkste wordt geïllustreerd met deze foto (zie ook het vorige avontuur 5):



Waarom is hier eigenlijk geen oversteekplaats voor voetgangers, een zebrapad dus, aangebracht? Voetgangers maken veel meer gebruik van deze oversteekplaats.



Fietsers mogen een zebrapad ook gebruiken, desnoods na afstappen. Dan zijn ze zelfs ook voetganger en moeten motorvoertuigen op de rijbaan voorrang verlenen. En de "voordelen" van daarjuist blijven behouden: er mogen geen auto's op stilstaan of parkeren, en vijf meter er vóór ook niet.

De twee andere richtingen zijn voor het volgende avontuur.

(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 14-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 14-12-2017 19:18:02; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-03-2014 08:28:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 7.

Als je niet uit een noordelijke richting komt, zijn er nog twee wegen om naar het station te komen:

3° - Je komt vanaf de Rik De Rycklaan.
4° - Je komt vanaf richting Sint-Jorisstraat.


In feite komen deze twee richtingen op ongeveer hetzelfde neer, tenminste als je wilt blijven fietsen. Want vanaf de Rik De Rycklaan kun je ook rechtdoor naar de fietsenstalling, maar wettelijk gezien moet je dan afstappen (zie avontuur 2). Zoals we reeds gezien hebben in avontuur 2 en in avontuur 3 kom je vanaf de Rik De Rycklaan hier op de Parklaan:



Dan moet je verder fietsen langs de linkerkant van het rechtse rijvak van de Parklaan om links af te slaan achter het groenparkje naar de fietsenstalling. In de wegcode staat immers in het artikel 19.3.2° a): Lees
Citaat:
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
...
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

Vergeet niet dat ook fietsers bestuurders zijn! Natuurlijk moet je ook uw voornemen om links af te slaan indien mogelijk tijdig kenbaar maken (artikel 19.3.1°) en moet je voorrang verlenen aan de tegenliggers (artikel 19.3.3°). Je moet dus dit kort stukje rijbaan oprijden, rechts van het verkeersbord D1 in de richting van de fietsenstalling.



Die rijbaan die je inslaat heeft éénrichtingsverkeer. Aangezien je naar de fietsenstalling wilt, fiets je daar best niet te ver naar rechts, maar wel zo direct mogelijk naar de fietsenstalling om eventueel achteropkomend verkeer niet te hinderen dat naar rechts wil afslaan. Je moet wel voorrang verlenen aan bestuurders die van rechts komen.

Je kunt het bijvoorbeeld doen zoals in dit filmpje:




Als je op de Parklaan uit de richting Sint-Jorisstraat komt, dan moet je eveneens langs de linkerkant van het rechtse rijvak van de Parklaan gaan rijden om links af te slaan naar de fietsenstalling, of zoals in dit filmpje:




Heb je één van de aangebrachte fietsoversteekplaatsen gebruikt? Ik dacht het niet! Heb je ergens een verkeersovertreding begaan? Ik dacht het ook niet! Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat we die (onwettige, misleidende en gevaarlijke) fietsoversteekplaats niet nodig hebben Knipoog Hihi .

(Aanpassing op 21-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 14-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 14-12-2017 19:21:47; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-03-2014 08:43:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 8.

Even tussendoor: ook tegenover de ingang van het station is een fietsoversteekplaats aangebracht:



Ook deze is zeker 2,50 meter breed. Ook deze heeft geen enkel verband met een fietspad: aan deze zijde is het voetpad, aan het andere uiteinde is weer een soort van fietssuggestiestrook, en ... is ze ook weer niet aangebracht op een kruispunt?

Ook deze fietsoversteekplaats is dan niet in orde met de verkeerswetgeving!

Aan de richting van de fietsoversteekplaats te zien kan ze enkel bedoeld zijn voor fietsers die van de Rik De Rycklaan komen om ... naar de Parklaan te fietsen? Had je dan aan de bocht van de Rik De Rycklaan het fietspad al niet kunnen/moeten verlaten (zie avontuur 2 en avontuur 3)? Het is dus eigenlijk ook weer een overbodige fietsoversteekplaats.

Niettegenstaande dat heb ik deze fietsoversteekplaats wel al zien gebruiken om vanaf hier helemaal rechtdoor naar de Parklaan te fietsen, richting Krijgsbaan, alsof deze fietsoversteekplaats virtueel verlengd is tot voorbij het volgende groenperkje langs de linkerkant. Vanaf hier kun je immers zeer moeilijk het verkeersbord D1 zien, dat aanduidt dat je rechts van het volgende groenperkje moet rijden. Sommige fietsers zijn zeer pragmatisch Knipoog !

En ... ook hier zijn de vijf meters, die automobilisten niet mogen stilstaan of parkeren vóór een fietsoversteekplaats, soms bijzonder sterk gekrompen.



Nog iets merkwaardig: hier staat weer een wegwijzertje van het fietsnetwerk, voor de route van het fietsknooppunt 75 naar het fietsknooppunt 99.



Deze wegwijzertjes hebben wel geen enkele wettige betekenis, maar dat neemt niet weg dat het voor fietsers nogal eens ingewikkeld gemaakt wordt! Zo gaat de weg naar fietsknooppunt 99 verder langs de Parklaan, richting Krijgsbaan. En dat is dan weer aangeduid door een wegwijzertje dat totaal onzichtbaar is opgesteld voor fietsers die op een reglementaire wijze van de Rik De Rycklaan komen ...



Het wordt pas echt raadselachtig als je deze route in omgekeerde richting zou fietsen, dus van het fietsknooppunt 99 naar het fietsknooppunt 75. Want het wegwijzertje naar het fietsknooppunt 75 staat op dezelfde paal aan deze fietsoversteekplaats voor het stationsgebouw.



Om met dit wegwijzertje uw weg te vinden, moet je het eerst via die fietsoversteekplaats zien te bereiken als je van het vorig fietsknooppunt 99 toekomt op het Stationsplein vanaf de Parklaan. De vraag is: hoe zou je kunnen weten dat je daar moet zijn (waar de rode pijl wijst) en hoe zou je vanaf hier naar die fietsoversteekplaats moeten rijden? Met de aangebrachte fietsoversteekplaatsen ga je er zeker niet komen Knipoog Hihi ...



Het is toch veel eenvoudiger om de Parklaan te blijven volgen tot aan de Rik De Rycklaan, en dan de Rik De Rycklaan te volgen tot je op het fietspad verder kunt rijden. Je volgt dan altijd een voorrangsweg. Of zou dat te simpel zijn?

(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 14-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 26-11-2020: Rode pijltje in laatste foto aangebracht.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 26-11-2020 10:58:05; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-03-2014 07:52:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 9.

Terug naar die eerste fietsoversteekplaats, nu vanuit een ander fietser-standpunt. Je komt per fiets uit het tunneltje, en je rijdt verder naar de Parklaan. Dan zie je dit:



Dwars over de rijbaan ligt een oversteekplaats voor fietsers, die je als fietser gaat oversteken ... kun je volgen? Knipoog . Als er nu een andere fietser of bromfietser aan het oversteken is op die fietsoversteekplaats, wat moet je dan doen volgens het verkeersreglement?

... Vraag

Moet je aan die fietser, die de oversteekplaats volgt, voorrang verlenen?
Moet die fietser, die de oversteekplaats volgt, aan u voorrang verlenen?
Of is er nog een andere regel van toepassing? De rapste eerst? Verleent de beleefdste voorrang? Of wie het hardst kan remmen? ... ?

... Vraag

Je gaat het antwoord niet vinden in de wegcode ... Een dergelijke verkeerstoestand is namelijk niet voorzien in het verkeersreglement, eenvoudigweg omdat hij niet wettig is!

Dat is al de derde reden waarom deze fietsoversteekplaats onwettig is!

Niet wettig? Een derde reden? Hoe? Als een fietser op een fietsoversteekplaats aan het oversteken is, dan moet je toch zo nodig stoppen om hem te laten oversteken? Staat dat niet in de wegcode?

Wat staat er in de wegcode? In het artikel 40ter staat: Lees
Citaat:
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

Dit hele artikel is geschreven voor bestuurders van een auto of van een motorfiets. In de wegcode staat nergens hoe een fietser op de rijbaan zich moet gedragen tegenover een andere fietser op een oversteekplaats voor fietsers! Je kunt alleen terugvallen op het artikel 7, op de "algemene gedragsregels voor de weggebruikers". Maar die gelden niet alleen aan fietsoversteekplaatsen maar overal op de openbare weg, namelijk dat je andere verkeersdeelnemers niet in gevaar mag brengen, geen hinder of gevaar mag veroorzaken, en beschadiging van de weg moet vermijden.

De weg mag eigenlijk nooit zodanig ingericht worden, dat een fietser een fietsoversteekplaats kan dwarsen! Immers, als er een fietsoversteekplaats is, dan is er een fietspad (of dat zou toch moeten). En als er een fietspad is, dan moeten fietsers dat fietspad volgen. Je kunt bijgevolg nooit dwars over een fietsoversteekplaats fietsen als de weg ingericht is zoals het hoort.

Als een fietser, die op de rijbaan een fietsoversteekplaats dwarst, een min of meer ernstig ongeval heeft met een andere fietser, die op een dergelijke fietsoversteekplaats aan het oversteken is, dan wordt dat een leuke verzekeringskwestie om de "schuld" te bepalen! Geen van beide zal immers een verkeersovertreding begaan hebben. Niemand heeft een fout gemaakt, behalve ... de wegbeheerder.

Hetzelfde verkeerskundig fenomeen kan zich voordoen bij de tweede fietsoversteekplaats op de foto, de fietsoversteekplaats voor de ingang van het station. Zolang de rode tegels voor het station niet aangeduid zijn als fietspad, moet je immers op de rijbaan rechtdoor fietsen als je naar de Rik De Rycklaan wilt.

Ook deze tweede fietsoversteekplaats heeft er weer een onwettige reden bij.

En als de rode tegels voor het station wel als fietspad aangeduid worden, dan komen er andere problemen boven drijven. Hoe zou je dan vanuit het tunneltje op een wettige wijze naar de Parklaan kunnen fietsen? Je moet dan immers het verplicht fietspad volgen, richting Rik De Rycklaan ... en daarna dat fietspad weer verlaten? ... Het lijkt het meest eenvoudige om van het gedeelte voor het stationsgebouw toch geen fietspad te maken!

(Aanpassing op 21-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-11-2015 20:18:36; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-03-2014 10:37:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 10.

We blijven nog even bij de oversteekplaatsen voor fietsers. Op de Parklaan, juist naast het Stationsplein, is er nog een. Die lijkt aan de ene kant recht naar de parkeerstrook te lopen, ...



... en aan de andere kant recht naar het voetpad.



Aan de kant van de parkeerstrook stopt die fietsoversteekplaats tegen een soort van fietssuggestiestrook, ...



... aan de kant van het voetpad dwarst die fietsoversteekplaats eerst een soort van fietssuggestiestrook, en dan stopt ze tegen een volgende soort van fietssuggestiestrook.



Dat is al de derde fietsoversteekplaats in de omgeving van het station zonder fietspad, en akelig dicht tegen een kruispunt ... Alweer niet wettig!

Wat zou de bedoeling kunnen zijn van deze fietsoversteekplaats?

  • We hebben ze niet nodig om naar de fietsenstalling te rijden of om af te slaan van de Parklaan, zoals we al gezien hebben.

  • Misschien om fietsers aan te leren om bochten te nemen van 90°? Ze staat immers dwars op de normale rijrichting van fietsers.

  • Deze fietsoversteekplaats veroorzaakt hetzelfde "onwettig voorrangsprobleem" als de twee andere fietsoversteekplaatsen, wanneer een fietser op de rijbaan rechtdoor rijdt en een andere fietser gelijktijdig de rijbaan oversteekt op de fietsoversteekplaats (zie het vorige avontuur 9).

  • Of misschien dient ze als een soort verlengde van die andere fietsoversteekplaats aan de fietsenstalling?



    Eénmaal je verkeerd begonnen bent, doe je dan niet verkeerd verder?



  • Of dient ze nog een ander verkeerskundig doel Hihi ?


Als de fietsoversteekplaats aan de fietsenstalling beter een zebrapad zou zijn (zie avontuur 6), zou deze fietsoversteekplaats dan ook niet beter een zebrapad worden? Dan kunnen voetgangers vanaf het station ineens veiliger de Parklaan oversteken. Dat zou natuurlijk ten koste gaan van een parkeerplaats, en dat gaat misschien wat te veel tegen het autodenken in ...



(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 14-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 14-12-2017 19:29:47; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-03-2014 10:37:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 11.

Op het Stationsplein zelf hebben we bijna al onze avonturen beleefd. Deze avonturen hielden vooral verband met fietsoversteekplaatsen en fietspaden. We verwijderen ons nu even van het Stationsplein, maar we blijven wel in de zeer nabije omgeving. We hebben het immers al enkele keren gehad over een soort van fietssuggestiestrook. Waarom dat soort van? Zijn het dan geen echte fietssuggestiestroken op het Stationsplein en omgeving?

Om daar op te antwoorden moeten we eerst weten wat een fietssuggestiestrook eigenlijk is. Dat is niet zo eenvoudig, omdat een fietssuggestiestrook geen wettige betekenis heeft, niet in het verkeersreglement staat, niet wettig gedefinieerd is en bijgevolg in feite wettelijk niet bestaat! Maar in het echt bestaan ze wel degelijk. Verkeerskundigen hebben wel een idee over fietssuggestiestroken. Hun visie en definitie is te vinden in drie naslagwerken. Het is een hele boterham. Wat nu volgt kun je overslaan en ineens naar de samenvatting wippen, maar het is wel interessant om lezen.

Het 'Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw' definieert een fietssuggestiestrook in hun 'Geïllustreerd Reglement voor de Wegbeheerder' als volgt:
Citaat:
4) Fietssuggestiestroken met markeringen

Op de onderstaande foto zien we een voorbeeld van een "Fietsroute".



Deze tekeningen hebben tot doel de bestuurders attent te maken op de mogelijke aanwezigheid van fietsers, en om de feitelijke rijsnelheden te verlagen door middel van een visuele vernauwing van de weg. Ze worden vooral toegepast op plaatsen waar veel fietsers passeren, maar waar onvoldoende plaats is voor een echt fietspad.

Voor de veiligheid van de fietsers mogen ze enkel toegepast worden op straten met een maximale toegestane snelheid van 50 km/h. In tegenstelling tot fietspaden hebben fietsroutes geen juridisch statuut: Aangezien de wegcode van toepassing blijft, moeten de auto's circuleren op deze markeringen en er zelfs op parkeren. Bij de keuze van de manier waarop fietsroutes gemarkeerd worden, is het bijgevolg belangrijk om verwarring met fietspaden te vermijden.

5) Fietssuggestiestrook door middel van een ander materiaal of in een andere kleur.

Een langsstrook die met een ander materiaal of in een andere kleur is verhard, heeft tot doel de wagens zo ver mogelijk van de wegrand te laten rijden, om zo de veiligheid van de fietsers te verhogen.



Deze maatregel heeft geen reglementaire waarde, maar kan worden toegepast als de weg onvoldoende breed is om een reglementair fietspad aan te leggen. De auto's mogen er op rijden en parkeren.

Het 'Agentschap Wegen en Verkeer' zegt in zijn 'Vademecum veilige Wegen en Kruispunten' het volgende over fietssuggestiestroken:
Citaat:
Fietssuggestiestroken maken onderdeel uit van de rijbaan. Ze worden aangelegd in afwijkende kleur (grijs of oker, niet rood) of verharding als aandachtstrekker op het fietsverkeer. De AVVG raadt het gebruik van fietssuggestiestroken echter af. Uitzonderlijk kunnen ze wel toegepast worden in bebouwde kom, maar dan enkel over korte afstanden (bijv. ter hoogte van overgang fietspad naar geen voorzieningen).

De dimensionering van fietssuggestiestroken kan niet los gezien worden van de breedte van de rijbaan en de centrale rijloper (in functie van het maatgevend gebruik, zie onder meer Vademecum Verkeersvoorzieningen in de bebouwde omgeving). Als vuistregel kan worden gehanteerd dat de centrale rijloper niet breder mag zijn dan de beide fietssuggestiestroken samen. Hier wordt aanbevolen bij smalle wegen de centrale rijloper min. 2,25 m te houden (maatgevende breedte personenwagens 1,75 m + 2 * 0,25 m). Het Vademecum Fietsvoorzieningen adviseert een gewenste breedte van 1,20 m tot 1,50 m voor de fietssuggestiestroken.

Fietssuggestiestroken ondersteunen het gemengd verkeer en zijn over korte lengte aangewezen bij de overgang van fietspad naar gemengd verkeer. Ze geven visuele informatie aan de automobilist op de plaats waar de fietser op de rijbaan komt. Het uitlopende fietspad moet in kleur en/of materiaal verbreden naar de rijbaan, waardoor de rijbaan optisch over enkele meters vernauwt. Een tiental meter voorbij het conflictpunt kan de fietssuggestiestrook worden beëindigd.

Het 'Departement Mobiliteit en Openbare Werken' tenslotte zegt het volgende over fietssuggestiestroken in zijn 'Vademecum Fietsvoorzieningen':
Citaat:
Fietssuggestiestrook

Juridisch


Niet opgenomen in het verkeersreglement. Een fietssuggestiestrook maakt deel uit van de rijbaan.

Fysiek

Strook op de rijbaan, visueel aangeduid door afwijkende kleur en/of materiaal. Juridisch is dit geen exclusief fietspad maar een vorm van menging waarbij de hele rijbaan inclusief suggestiestroken, door alle weggebruikers mag gebruikt worden. Ze worden meestal gebruikt op plaatsen waar geen ruimte is voor een echt fietspad, of bij de overgang van fietspad naar gemengd verkeer.

Maatvoering van fietssuggestiestroken

Uit evaluatiestudies blijkt dat rijlopers met een breedte van meer dan 5 meter leiden tot hoge snelheden, en dat suggestiestroken die smaller zijn dan 1,20 meter (goot inbegrepen) de fietser in verdrukking brengen. De combinatie van te brede rijlopers en te smalle fietsstroken heeft mede tot gevolg dat minder assertieve fietsers zich onveilig voelen en b.v. eerder geneigd zijn op het voetpad te fietsen in plaats van op een smalle suggestiestrook.

Vermits elke vorm van menging (dus ook het gebruik van suggestiestroken) enkel verantwoord is bij lage snelheden (minder dan 50 km/uur) is het belangrijk de visuele verhouding tussen rijloper en suggestiestroken aanzienlijk te wijzigen ten gunste van de fietser.

De gewenste breedte van suggestiestroken varieert tussen 1,20 meter en 1,50 meter (goten niet inbegrepen). Een breedte van minder dan 1,20 meter geeft te weinig bewegingsvrijheid aan de fietser, terwijl een breedte van meer dan 1,50 meter al vlug geïnterpreteerd kan worden als een mogelijke parkeerstrook. Zeker bij smalle suggestiestroken verdient het aanbeveling de goten geleidelijk te laten overgaan in de suggestiestrook (zonder opkant).

De breedte van de rijloper bij tweerichtingsverkeer wordt liefst beperkt in functie van het gewenst maatgevend gebruik en ontwerpsnelheid. Gaat men ervan uit dat twee auto's elkaar aan een lage snelheid moeten kunnen kruisen zonder fietsers te hinderen, dan is een centrale rijloper nodig van 4,30 m. In combinatie met voldoende brede suggestiestroken geeft dit echter een totale wegbreedte van 6,70 meter tot 7,30 meter exclusief goten, wat vooral bij lage verkeersintensiteiten leidt tot onverantwoord hoge snelheden.

Daarom wordt best geopteerd voor een dwarsprofiel dat strookt met een beperkt maatgevend gebruik, b.v. fiets-auto-fiets of fiets-auto-auto. In onderstaande dwarsprofielen worden enkele mogelijke toepassingen uitgewerkt voor ontwerpsnelheden van 30 km/uur (totale breedte respectievelijk 5,45 meter of 6,05 meter) en 50 km/uur (5,85 of 7,05 meter). De hier voorgestelde rijlopers variëren in breedte van 1,95 tot 3,55 m. Bij een beperkt maatgevend gebruik is het niet nodig — zelfs niet gewenst — dat twee auto's elkaar kunnen kruisen op de centrale rijloper zelf.

Uiteraard gaat dit slechts om principeschetsen. Ook de ruimtelijke omgeving en de beschikbare ruimte zullen mede bepalend zijn voor een goede maatvoering.

Wanneer parkeerstroken voorkomen naast suggestiestroken geeft men best aan deze parkeerstroken een overbreedte als beveiliging tegen openslaande portieren. Ideaal in dit verband is een breedte van 2,50 meter (1,75 meter + schrikstrook 50 cm).

Bij schuin of haaks parkeren kunnen achterwaartse parkeermanoeuvres leiden tot gevaarlijke situaties, vooral voor fietsers. Indien geen ruimte beschikbaar is om deze manoeuvres uit te voeren op de parkeerstrook zelf, vermijdt men best zoveel mogelijk deze vormen van parkeren.

Het gebruik van aslijnen op rijlopers heeft als effect dat automobilisten dichtbij of zelfs op de suggestiestrook gaan rijden. Dit wordt dan ook best vermeden.


Samengevat zijn dit de eigenschappen van een goede fietssuggestiestrook:

  1. Fietssuggestiestroken geven visuele informatie aan de automobilisten over de mogelijke aanwezigheid van fietsers.
  2. Fietssuggestiestroken behoren tot de rijbaan, ook auto's moeten er op rijden, en mogen er op stilstaan en parkeren.
  3. Fietssuggestiestroken vernauwen visueel de weg om de rijsnelheid te verlagen.
  4. Om elkaar te kunnen kruisen moeten auto's over de fietssuggestiestroken rijden.
  5. Het gebruik van fietssuggestiestroken is af te raden, kan alleen in de bebouwde kom en over een korte afstand of als de rijbaan onvoldoende breed is voor een reglementair fietspad.
  6. Centrale rijloper moet minstens 2,25 meter breed zijn, maar niet breder dan 5 meter, of niet breder dan de twee fietssuggestiestroken samen.
  7. Fietssuggestiestroken mogen niet smaller zijn dan 1,20 meter en niet breder dan 1,50 meter.
  8. Geen rode kleur gebruiken voor fietssuggestiestroken om niet te verwarren met fietspaden.
  9. Het gebruik van aslijnen op de centrale rijloper is te vermijden.

Deze samenvatting is genummerd om op een eenvoudige manier naar deze punten te kunnen verwijzen Knipoog .

Wat heel belangrijk is: nergens wordt er zelfs maar op gezinspeeld dat fietsers zouden verplicht zijn om altijd op de fietssuggestiestrook te rijden. Dat kan ook niet, omdat een fietssuggestiestrook gewoon een deel is van de rijbaan. Op een fietssuggestiestrook gelden bijgevolg dezelfde verkeersregels als op de rest van de rijbaan. Een fietssuggestiestrook heeft niets te maken met een fietspad, en kan er niet mee vergeleken worden.

In de bebouwde kom is het bijgevolg niet verboden om met twee naast elkaar te fietsen, zolang de tegenliggers veilig kunnen passeren, ook al rijdt de linkse fietser daarbij naast de fietssuggestiestrook.

In het volgende avontuur zullen we nagaan waarom tot nu toe steeds gesproken is over een soort van fietssuggestiestrook. Misschien kun je dat nu zelf al nagaan Hihi ...

(Aanpassing op 21-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 10-01-2016: Betere afbeelding suggestiestroken.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 10-01-2016 14:39:54; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-03-2014 10:24:21    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 12.

Hoe zijn die fietssuggestiestroken, of het soort van, in de werkelijkheid verwezenlijkt op en rond het Stationsplein? Zo ziet de Parklaan er uit:



De betonstrookjes van 1 meter breed tussen de rijbaan en de parkeerstroken zijn bedekt met een dun laagje roodachtig asfalt. De kleur "suggereert" dat het voor fietsers bedoeld is. Ook al zijn ze roodachtig, fietspaden zijn het niet. Niettegenstaande ze roodachtig zijn moeten het dus een soort van fietssuggestiestrook zijn. Maar toetsen we even de eigenschappen van deze strookjes met wat verkeerskundigen over fietssuggestiestroken zeggen (zie avontuur 11):

  1. De visuele informatie voor de aanwezigheid van fietsers zou er zijn, als de stroken op de rijbaan zouden liggen, maar ...
  2. ... deze stroken behoren helemaal niet tot de rijbaan. Ze liggen er duidelijk en opvallend naast.
  3. De rijbaan wordt in het geheel niet visueel vernauwd door deze stroken. De rijsnelheid wordt daarentegen nog verhoogd door de fietsers "opzij te drukken".
  4. Het is helemaal niet nodig dat auto's op deze stroken rijden om elkaar te kruisen.
  5. Als suggestiestroken zijn deze stroken hier inderdaad af te raden! De hele weg is voldoende breed om reglementaire fietspaden aan te leggen, ten koste van parkeerplaatsen natuurlijk. (Maar wat is belangrijker: de veiligheid van fietsers of parkeerplaatsen voor auto's ... ?)
  6. De "centrale rijloper", die hier eigenlijk gewoon de rijbaan is, is veel te breed als de stroken voor fietssuggestiestroken moeten doorgaan.
  7. De stroken zijn te smal om als fietssuggestiestrook door te gaan.
  8. Roodachtige kleuren worden gebruikt voor fietspaden op risicozones. Tegenwoordig worden hele fietspaden rood gekleurd, hoewel dat nergens verplicht en zelfs niet aangeraden wordt! Als een roodachtige kleur ook gebruikt wordt voor fietssuggestiestroken, dan schept dat verwarring en lijken die te veel op fietspaden!
  9. Op dit gedeelte van de Parklaan staat geen aslijn. Op andere stukken wel, evenals op delen van de Spoorweglaan die hetzelfde profiel heeft.


Kunnen we die beklede betonstrookjes, die aan geen enkele eigenschap van fietssuggestiestroken beantwoorden, dan beschouwen als fietssuggestiestroken? Het antwoord spreekt voor zich!

Wat zijn het dan wel? Goede vraag. Ze behoren niet tot de rijbaan en het zijn geen fietspaden of trottoirs. Bijgevolg kunnen het enkel nog "bermen" zijn, in dit geval "gelijkgrondse bermen".

Waar moeten fietsers dan wel rijden volgens artikel 9.1.1. van de wegcode als er geen fietspad is?
Citaat:
9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.

Fietsers zijn immers ook bestuurders. Natuurlijk mogen fietsers ook op andere delen van de openbare weg rijden, maar dat is niet verplicht. Over gelijkgrondse bermen staat in het artikel 9.1.2.4° van de wegcode:
Citaat:
9.1.2.4° Zo er geen fietspad is, en op voorwaarde rechts in de rijrichting te rijden en voorrang te verlenen aan de weggebruikers die zich op deze delen van de openbare weg bevinden, mogen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A de gelijkgrondse bermen en parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 volgen en, buiten de bebouwde kommen, mogen de fietsers bovendien de trottoirs en verhoogde bermen volgen.

Let op! Dit is dus alleen toegelaten aan fietsers en aan bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A. Rijwielen met meer dan twee wielen en bromfietsen klasse B mogen niet op deze gelijkgrondse bermen rijden! (Op deze roodachtige soort van fietssuggestiestroken.)

Niemand kan fietsers dus verplichten om op die roodachtige stroken, op die gelijkgrondse bermen te rijden, het is trouwens niet aan te raden als je ziet in welke staat ze op sommige plaatsen verkeren.









Niet moeilijk als je een laagje asfalt van enkele millimeter dikte aanbrengt op een betonstrook. Duurzaam kan dat niet zijn!

Fietsers moeten misschien nog van geluk spreken dat ook in de Eupenlaan bijvoorbeeld die betonstroken niet "opgewaardeerd" zijn tot een soort van fietssuggestiestrook.



Zelfs tussen de twee groenperkjes op het Stationsplein, waar de rijbaan verdeeld is in twee voorsorteerstroken, is een soort van fietssuggestiestrook aangebracht, ...



... maar slechts langs één kant. Aan de andere kant van de rijbaan is de betonstrook nog in zijn oorspronkelijke staat.



Een soort van fietssuggestiestrook langs één kant naast voorsorteerstroken ... Fietsers moeten nochtans ook in de linkse voorsorteerstrook rijden als ze willen afslaan naar de Parklaan richting Krijgsbaan. Een duidelijke verkeersaanduiding kun je dat niet noemen. Dat is eerder om fietsers in verwarring te brengen. En in welke capriolen moet je fietsen als het de bedoeling moest zijn om vanaf de fietsoversteekplaats voor het station naar de linkse voorsorteerstrook te rijden, zonder een doorlopende witte lijn te overschrijden? Maar over de nutteloosheid van al die fietsoversteekplaatsen hebben we het al gehad.

Dan spreken we nog niet over de aanleg van dat soort van fietssuggestiestrook in de bocht van de Parklaan — ook de voorrangsweg voor fietsers — die zeer hoekig verloopt, althans als dat voor fietsers zou bedoeld zijn ...



De fietssuggestiestroken, aangebracht op de helling naar het tunneltje naar de Guido Gezelleplaats, voldoen eveneens amper aan de eigenschappen van fietssuggestiestroken.


  1. Ze geven inderdaad visuele informatie over de mogelijke aanwezigheid van fietsers.
  2. Ze liggen wel op de rijbaan maar ...
  3. ... de rijbaan versmalt visueel niet echt, omdat ze nog even breed is waar de suggestiestrook overgaat in fietspad.
  4. Auto's moeten er vrijwel niet op rijden om elkaar te kunnen kruisen, tenzij er auto's geparkeerd staan.
  5. Hier zijn fietssuggestiestroken wel nuttig als overgang van rijbaan naar fietspad, of van fietspad naar rijbaan.
  6. De centrale rijloper is te breed tegenover de fietssuggestiestroken (zie punt 7).
  7. Met amper 1 meter breedte zijn de fietssuggestiestroken te smal (zie punt 6).
  8. Er is een rode kleur gebruikt, wat afgeraden wordt om niet te verwarren met fietspaden.
  9. De centrale loper is gedeeltelijk voorzien van een aslijn, maar dat is gedaan om het parkeren op die plaats te verbieden. Zou dat parkeerverbod niet beter aangeduid worden met een verkeersbord? Dat is altijd zichtbaar, ook bij sneeuwval, en dan hoeft die aslijn niet meer geregeld herschilderd te worden. Het is trouwens te verwonderen, dat er nooit auto's geparkeerd staan langs de andere kant van de rijbaan tot aan de aslijn ...

En als al deze gelijkgrondse bermen nu eens zouden "omgevormd" worden tot fietspaden door bijvoorbeeld een fietspadmarkering aan te brengen (twee evenwijdige witte onderbroken strepen) ... ?

Zou Temse dan weer niet uitblinken in het "aanleggen" van "nieuwe" fietspaden die veel te smal zijn (minimum 1,50 meter voor een éénrichtingsfietspad, en 1,75 meter wordt aanbevolen) en zonder enige afscherming van de rijbaan (ofwel verhoogd aanleggen, ofwel met een tussenstrook van minimum 25 cm, en 50 cm wordt aanbevolen)? Van een fietsvriendelijke maatregel zou je dan in geen geval kunnen spreken!

(Aanpassing op 19-12-2014: Wegcode artikel 9.1.2.4° toegevoegd.)
(Aanpassing op 21-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 14-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 17:16:19; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-03-2014 07:49:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 13.

En wat hebben we met al deze avonturen geleerd tot nu toe (om deze uitdrukking ook eens te gebruiken Knipoog )?

  • We hebben geleerd dat fietsoversteekplaatsen bedoeld zijn voor de veiligheid van fietsers bij het oversteken van de rijbaan buiten een kruispunt, en naar of van een fietspad.
  • We hebben geleerd dat fietsoversteekplaatsen niet zo maar lukraak over een rijbaan mogen aangebracht worden.
  • We hebben geleerd dat fietssuggestiestroken niet mogen verward worden met fietspaden omdat ze geen wettige betekenis hebben, en dat het gebruik ervan moet vermeden worden.
  • We hebben geleerd wanneer fietssuggestiestroken toch nuttig kunnen zijn en hoe ze zouden moeten aangebracht worden.

Als we zien hoe dit alles verkeerskundig is toegepast op het Stationsplein en omgeving, dan kunnen we enkel besluiten dat fietsers stiefmoederlijk behandeld zijn, en eerder beschouwd worden als tweederangs-weggebruikers, een soort van kneusjes die zich nog geen auto kunnen veroorloven, en die uit de weg van konig auto moeten blijven! De auto is immers het enige volwaardige vervoermiddel, of niet soms?

Bij wijze van amusement moet je eens op een zonnig weekend post vatten op een bankje op het Stationsplein van Temse, om de fietsers gade te slaan die hier voor de eerste keer langs komen. Het loont de moeite om hun verbaasde en vragende gezichten waar te nemen, hun in alle richtingen wijzende gebaren te bekijken, en om tenslotte te zien hoe ze denken te moeten rijden met de fiets om over dat complex Stationsplein te geraken. Er is echt wel een warboel van gemaakt voor fietsers. Wie hier voor de eerste keer komt wordt voor een aantal verkeerstechnische problemen geplaatst waarover toch even moet nagedacht worden ...

Toch kunnen ook de bestuurders van auto's voor verrassingen geplaatst worden op het Stationsplein. Voor wie de weg kent in Temse is er geen enkel probleem, maar wanneer iemand hier voor de eerste keer komt is het niet altijd zo duidelijk.

Stel u maar even in de plaats van de automobilist-vreemdeling (m/v) die uit het tunneltje van de Guido Gezelleplaats komt en op zoek is naar een parkeerplaats. Het is ook hier al ter sprake gekomen. Dit is wat hij/zij ziet:



De eerste reactie zal er zeker uit bestaan om links af te slaan vóór het groenpleintje ... terwijl een gebodsbord onder het aanduidingsbord verplicht om rechts van het groenpleintje te blijven! Is het een goed idee om deze twee verkeersborden, met pijlen die in tegengestelde richting wijzen, vlak bij elkaar te plaatsen? Zou het bord met de parkeerwegwijzer niet beter op het rechtse groenpleintje geplaatst worden, of op het einde van het linkse groenpleintje?

Ook het voorrangsbord B15 kan vreemden op het verkeerde been zetten:



Het geeft de onmiddellijke indruk dat de voorrangsweg rechtdoor loopt, terwijl die de Parklaan volgt met een bocht van ongeveer 90° naar links. Het zou geen overbodige luxe zijn om dit voorrangsbord aan te vullen met een onderbord als dit (maar dan anders gedraaid) dat het verloop van de voorrangsweg aanduidt.

En worden ook voetgangers niet om de tuin geleid, door hen te laten oversteken op fietsoversteekplaatsen vanaf de fietsenstalling?



Deze fietsoversteekplaats ligt immers op veel minder dan 20 meter afstand van het enige zebrapad op het Stationsplein, ...



... en wat zegt het artikel 42.4.1 van de wegcode? Lees
Citaat:
42.4.1. ...
Wanneer er op minder dan ongeveer 30 meter afstand een oversteekplaats voor voetgangers is, moeten de voetgangers deze oversteekplaats volgen.


Het is bijgevolg zelfs een verkeersovertreding om als voetganger de rijbaan over te steken op deze fietsoversteekplaats, op veel minder dan 30 meter van het zebrapad! Maak dat maar eens wijs aan al die treinreizigers en andere wandelaars!

Dan is er nog dit lang zebrapad over het "plein" van de aansluiting van de Rik De Rycklaan aan de bocht van de Parklaan, met vluchtheuveltje in het midden ...



... Vluchtheuveltje? Om er op te "vluchten" moet je wel naast het zebrapad lopen!

Misschien kan dit een kleine troost zijn voor de fietsers op het Stationsplein: ook andere weggebruikers worden in de luren gelegd.

(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-11-2015 15:11:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-03-2014 09:16:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Avontuur 14 en slot.

Om deze reeks avonturen af te sluiten: hoe komt het toch dat het Stationsplein van Temse zo verwarrend en ingewikkeld is ingericht, vooral voor fietsers? Wordt dat nooit bestudeerd vooraleer met een herinrichting begonnen wordt? Wordt daar niet over nagedacht? Wordt dat niet bekeken vanuit het standpunt van verschillende weggebruikers? Worden die verschillende meningen niet met elkaar vergeleken, en na wikken en wegen voor de beste oplossing gekozen? Wat denk je?

Als we zien hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat, lijkt het meer op kunst- en vliegwerk en alsof er zonder al te veel nadenken aan wordt begonnen. Er lijkt nog één en ander te wijzigen terwijl de werken bezig zijn, en na afloop is het resultaat uiteraard anders dan oorspronkelijk gepland.

Wil je bewijzen?

We beginnen met de Rik De Rycklaan. Je kunt ongeveer de hele aanleg volgen vanaf hier.

De Rik De Rycklaan is aangelegd door Waterwegen en Zeekanaal (gespecialiseerd in waterlopen en alles wat daarmee verband houdt Uitroepteken) om de vrachtwagens van Belgomine uit het centrum te houden. Dat laatste is zeker geen slechte zaak, maar officieel mag niet gezegd worden dat de Rik De Rycklaan enkel en alleen is aangelegd voor de firma Belgomine. Daarom is de Rik De Rycklaan officieel aangekondigd als een doodlopende weg naar parkeerplaatsen onder de bruggen op de Wilfordkaai. De aanduidingen met verkeersborden bevestigden dat zonder twijfel.



Het rode pad naast de Rik De Rycklaan werd aangekondigd door Waterwegen en Zeekanaal als een "fietspad afgescheiden van de rijbaan". Die "afscheiding" bleek te bestaan uit een greppel en een boordsteen ... Dat is niet om te lachen, dat zijn de woorden van Waterwegen en Zeekanaal zelf! Dat kun je hier lezen!

Tussen haakjes, Dat "fietspad" is aangelegd met tegels. Dat is het duurste, en tevens het slechtste materiaal voor fietspaden. Op het brugje over de Kasteelstraat is ruw beton gebruikt. Ga daar maar eens fietsen, en je zult dadelijk overtuigd zijn van het gebrek aan kwaliteit, vlakheid en comfort van dit "nieuw fietspad".

Datzelfde rode pad is bij de opening van de Rik De Rycklaan dan weer benoemd als een "aanliggend voet- en fietspad" (klik hier). Het was dus plots niet meer afgescheiden en geen fietspad meer. Eigenlijk was het noch voetpad, noch fietspad, want het werd aangeduid met een verkeersbord D10. Een dergelijk pad is gewoon "voorbehouden voor fietsers en voetgangers". Daar mogen bijvoorbeeld geen bromfietsen op rijden, maar ook daaraan was even niet gedacht (lees verder Hihi ).

Het doodlopend karakter van de Rik De Rycklaan kon niet lang volgehouden worden. Het verkeersbord F45 werd verwijderd, aangepast aan de praktische situatie.



Hoe de Rik De Rycklaan ging aansluiten op het Stationsplein? ... Dat zien we achteraf wel, want dat bleek niet het probleem te zijn van Waterwegen en Zeekanaal ... Na afwerking van de Rik De Rycklaan zag deze aansluiting er zo uit:



Dat zou natuurlijk wel eens een probleem voor Belgomine kunnen worden, om hun lange vrachtwagens de bocht naar rechts te laten nemen ... en kunnen we de fietsers hier zo maar laten afrijden? ...



... Dat weten we ook nog niet zo zeker, daarom hinderen we ze een tijdje met enkele betonnen stootranden. (Uiteraard zijn die ook "nodig" om te beletten dat automobilisten via het "fietspad" vroegtijdig de Rik De Rycklaan zouden oprijden!)

Er zal misschien toch een stukje van dit groenperkje moeten verdwijnen ... en enkele boompjes ...



Daarmee werd begonnen begin augustus 2011 (klik hier) ...



... maar tot 3 september 2011 kon je bezwaar indienen tegen deze werken Hihi ...



Waar de Rik De Rycklaan aansluit op het Stationsplein zou aanvankelijk voorrang moeten verleend worden aan het verkeer op het Stationsplein, ...



... Je kunt de haaientanden vandaag de dag nog altijd zien staan op de Rik De Rycklaan ...



Dan is ook het rode pad doorgetrokken tot aan de fietsenstalling, tegelijkertijd met het plaatsen van het verbodsbord C1, dat meteen de doorgang verbiedt ...



... en zijn de overbodige fietsoversteekplaatsen aangebracht ...





... met pijltjes, waarvan achteraf blijkt dat ze aanzetten tot nog meer verkeersovertredingen. ...



... Die pijltjes werden dus vlug weer verwijderd.



Terloops nog een detail: ook de schuine fietsoversteekplaatsen zijn afgebakend met vierkanten. Zouden dat eigenlijk geen parallellogrammen moeten zijn volgens de wegcode? Spreekt het artikel 18.4 van de Plaatsingsvoorwaarden van de Verkeerstekens daar niet over? Lees
Citaat:
De afstand tussen de twee onderbroken strepen is ten minste 1,00 m overeenkomstig plaat 6 van bijlage 4 tot dit besluit.

Die "plaat 6 van bijlage 4" ziet er immers zo uit, zoals we reeds zagen in avontuur 4:



Op de fietsoversteekplaats van de laatste foto hierboven mogen voetgangers de rijbaan niet meer oversteken door het aanbrengen van dit zebrapad op minder dan 20 meter afstand (zie avontuur 13):



Achteraf dacht men er aan dat het "rode pad" van de Rik De Rycklaan eigenlijk ook zou moeten kunnen gebruikt worden door bromfietsers. Daarom werden de gebodsborden D10 vervangen door gebodsborden D9, die een volwaardig fietspad aanduiden. Daarmee verliezen voetgangers hun bevoorrecht statuut op dat pad en moeten ze daar voortaan voorrang verlenen aan fietsers en bromfietsers ... En weg is het oorspronkelijk aangekondigd "voet- en fietspad".



De Rik De Rycklaan is uiteindelijk met een S-bocht aangesloten op de Parklaan. De vrachtwagens van Belgomine moeten daar telkens een moeilijke, korte bocht nemen naar de Krijgsbaan, ...



... waarbij de wegmarkeringen van zebrapad en haaientanden vlug weggesleten worden.



Hoe zou het komen dat het Stationsplein voor fietsers een totaal onoverzichtelijke warboel is, met verwarrende rode kleuren en wegwijzerpijltjes, met drie onwettige fietsoversteekplaatsen te veel, een wettige fietsoversteekplaats te weinig, fietssuggestiestroken die geen fietssuggestiestroken zijn en fietspaden die eigenlijk geen fietspaden zijn maar het later toch worden? Hoe zou het komen dat er voor voetgangers minstens één zebrapad te weinig is? Hoe zou het komen dat er verloren haaientanden liggen? Komt dat allemaal omdat het vooraf goed bestudeerd is en omdat er goed over nagedacht is? En ... waarschijnlijk komt er nog een herinrichting van dit Stationsplein Knipoog ...

Overtuigd?

(Aanpassing op 20-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 17:22:59; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-10-2016 08:36:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze eerste-zaterdag-actie van 1 oktober 2016 is mij opgevallen, dat de rode tegels voor het stationsgebouw (dat ondertussen niet meer gebruikt wordt) eindelijk aangeduid zijn als een fietspad.



Op het "avontuur 1" kun je zien hoe het voorheen niet aangeduid was, en dat verkeersbord D9 is zeker nog maar zeer onlangs geplaatst.

Dit fietspad is trouwens nog altijd in slechts één richting aangeduid. Als je van de Rik De Rycklaan komt, is het zelfs nog altijd wettelijk verboden om langs dit pad naar het station te fietsen, zoals je in "avontuur 2" en in "avontuur 14 en slot" kunt lezen. Daar is nog niets aan veranderd.

En in die ene richting, die nu aangeduid is, duurt dat fietspad slechts enkele tientallen meters. Op de Rik De Rycklaan zelf is het immers geen fietspad meer. Dat is al uitvoerig besproken op deze plaats in dit forum.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Stationsbuurt

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005