Het is nu 29-03-2024 00:50:21
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Aanvullende reglementen op het wegverkeer

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-08-2021 09:36:42    Onderwerp: Aanvullende reglementen op het wegverkeer
 Reageren met citaat  

Hoe de wegcode in Temse praktisch toegepast wordt, kun je nagaan op deze website, waar je per straat het "aanvullend reglement op het wegverkeer" kunt downloaden. Tenminste, van de straten waarvoor dat beschikbaar is.

Toevallig kwam ik hierop, tijdens een discussie over de "verplichting van het gebruiken van de fietsoversteekplaats door fietsers" in de Gasthuisstraat. Dat staat namelijk in het aanvullend reglement op het wegverkeer van de Gasthuisstraat. Als gevolg daarvan heb ik op 19 juli 2021 de volgende e-mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, naar de politie, naar de mobiliteitsdienst en naar onze fietsambtenaar:
Citaat:
Geachte schepen,
Beste mensen van de politie en de dienst mobiliteit,


Ik heb een belangrijke opmerking op het laatste aanvullend reglement op het wegverkeer betreffende de Gasthuisstraat in Temse, van 7 juni 2021. In het artikel 20 van dit aanvullend reglement staat letterlijk:

Artikel 20
Op de Gasthuisstraat ter hoogte van huisnr 110 geldt:
fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.76.4 van de wegcode

De verplichting van fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen om een oversteekplaats voor fietsers te volgen, wordt evenwel niet opgelegd door het artikel 76.4, maar wel door het artikel 43.3 van het verkeersreglement:

43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.


Deze verplichting geldt dus enkel voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden.

Het artikel 76.4 van het verkeersreglement zegt enkel hoe een oversteekplaats, die fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, wordt afgebakend.

76.4. De oversteekplaatsen die de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, worden afgebakend door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.


Dat artikel 20 van dit aanvullend reglement op het wegverkeer zegt dus eigenlijk, dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die op dat fietspad rijden richting centrum, de rijbaan moeten oversteken op de fietsoversteekplaats ter hoogte van huisnummer 110, om ... links van de rijbaan verder te rijden? Of om verplicht naar de Vroonhoflaan te rijden?

Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die in de Gasthuisstraat op de rijbaan rijden, richting N16, moeten vanaf huisnummer 110 wel het tweerichtingsfietspad volgen dat zich vanaf daar aan de linkerkant van de rijbaan bevindt. Dat volgt ook uit het artikel 6 van dit aanvullend reglement. Om dat te kunnen doen moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan, die ze volgen en waarop ze zich bevinden, verlaten en naar links afslaan om zich naar het fietspad te begeven dat links naast en buiten de rijbaan ligt. Dat is een richtingsverandering volgens artikel 19 van het verkeersreglement. Dat is niet "de rijbaan oversteken". Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zijn bij die richtingsverandering in het geheel niet verplicht om de fietsoversteekplaats te volgen, want ze bevinden zich niet op een fietspad.

Om daar naar links af te slaan moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen trouwens hun voornemen kenbaar maken door een teken met de arm, zich naar links op de rijbaan begeven zonder tegenliggers te hinderen, voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die ze gaan verlaten, enzovoort, zoals het ook staat in het artikel 19 van het verkeersreglement bij de richtingsveranderingen.

Om een rijbaan over te steken moet je rekening houden met het verkeer dat van links en van rechts komt. Om naar links af te slaan op de rijbaan, zoals fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten doen ter hoogte van huisnummer 110 als ze in de Gasthuisstraat rijden in de richting van de N16, moet je rekening houden met het verkeer dat je tegemoet komt en dat achter je komt.


Met vriendelijke groeten,
...

Om het duidelijk te maken, het gaat dus over deze fietsoversteekplaats, met dit perspectief.



Ben je verplicht deze fietsoversteekplaats te gebruiken als je in deze richting fietst op het fietspad?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-08-2021 15:21:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ik kreeg bijna dadelijk antwoord op mijn e-mail van 19 juli 2021, dat het "schoonheidsfoutje" zal recht gezet worden. Op 9 augustus 2021 kreeg ik de toelichting dat mijn opmerking zal voorgelegd worden op de eerstvolgende vergadering van de Verkeerscel.

Ik weet niet wanneer dat zal zijn, ik weet evenmin hoe "ernstig" dit zal genomen worden door de Verkeerscel, en hoe dit daarna zal besproken worden op het College van Burgemeester en Schepenen, want zoals we ook hier ondervonden, volgen alle beslissingen die weg!

Daarom heb ik de aanvullende reglementen op het wegverkeer van de andere beschikbare straten ook eens bekeken. Er zijn namelijk niet alleen nog gelijkaardige fietsoversteekplaatsen in Temse, maar het blijkt dat er nog heel wat andere fouten in deze aanvullende reglementen staan, die betrekking hebben op fietsers! Om op tijd te zijn, en om toch de ernst van deze zaak aan te tonen heb ik op 12 augustus 2021 deze uitgebreide vervolg-e-mail verstuurd, weer naar onze schepen van mobiliteit, naar de politie, naar de mobiliteitsdienst en naar onze fietsambtenaar:
Citaat:
...


Dank je voor het antwoord en het voorleggen op de verkeerscel. We moeten immers vermijden dat weggebruikers in verwarring of in onzekerheid gebracht worden.

Naast de reeds gegeven opmerking, biedt een fietsoversteekplaats zoals in de Gasthuisstraat wel een voordeel aan fietsers. Bestuurders van motorvoertuigen moeten immers hun snelheid matigen volgens artikel 40ter en rekening houden met fietsers, waardoor fietsers veiliger het fietspad kunnen bereiken aan de linkerkant van de rijbaan.

Omdat de aanvullende reglementen beschrijven hoe de straten worden ingericht naar de regels van de wegcode, heb ik even de tijd genomen om ook de bestaande aanvullende reglementen te bekijken van andere straten, op gebied van regelgeving voor fietsers.

Hetzelfde als in de Gasthuisstraat, in verband met het "verplicht oversteken van de rijbaan op de fietsoversteekplaats" om het fietspad te bereiken, geldt voor de aanvullende reglementen uit de volgende straten. Het wordt immers helemaal anders als men dezelfde fietsoversteekplaatsen bekijkt van op het fietspad, en men de oversteekplaats zou moeten gebruiken:

Wilfordkaai artikel 23:
Moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die zich op het fietspad bevinden, de oversteekplaats volgen naar de promenade?

Ze mogen immers ook rechtdoor de Wilfordkaai volgen, of rechts afslaan naar de Consciencestraat.

Frank Van Dyckelaan artikel 8, in verband met de oversteekplaats "5 meter voorbij de Schrijnwerkerslaan":
Moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die zich op het fietspad bevinden, de oversteekplaats volgen naar de graskant?

Het is in orde voor de oversteekplaats "30 meter voor de rotonde met de Afschrijverslaan".

Stationsstraat artikel 8:
Moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die zich op het fietspad bevinden, de oversteekplaats volgen tot op het voetpad?

Ze mogen daar niet op rijden, tenzij ze jonger zijn dan 10 jaar.

Guido Gezelleplaats artikel 6, ter hoogte van huisnummer 14:
Moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die zich op het fietspad bevinden, de oversteekplaats volgen tot op het voetpad, met een hoge boordsteen?

Ze mogen daar niet op rijden, tenzij ze jonger zijn dan 10 jaar.

Edgard Tinelplaats artikel 13:
Moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die zich op het fietspad bevinden, de oversteekplaats volgen om terug te keren naar de Schoolstraat?


Cauwerburg artikel 25, in verband met de oversteekplaats "ter hoogte van de rotonde met Leie - Edgard Tinelplaats - Tekenaarslaan":
Moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die zich op het fietspad bevinden, de oversteekplaats volgen naar de linkerkant van de rijbaan, in tegenrichting naar de rotonde?


Stationsplein artikel 17, ter hoogte van de fietsenstalling:
Moeten fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die zich op het fietspad bevinden, de oversteekplaats volgen, in tegenspraak met Stationsplein artikel 9 (bestuurders zijn verplicht de hindernis langs rechts voorbij te rijden, gesignaleerd door verkeersbord D1) ...

... om als spookrijder op de Parklaan te eindigen zoals deze fietser?

Bovendien is deze fietsoversteekplaats niet conform met art.18.4 alinea 5 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald (fietsoversteekplaats aangebracht op een kruispunt ...).

Stationsplein artikel 17, ter hoogte van de uitgang van het stationsgebouw:
Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, die zich op het fietspad bevinden om de rijbaan op deze oversteekplaats te moeten oversteken, hebben een overtreding begaan tegen Stationsplein artikel 4 (verboden rijrichting voor iedere bestuurder vanaf de Rik De Rycklaan).

Bovendien is deze fietsoversteekplaats niet conform met art.18.4 alinea 5 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald (fietsoversteekplaats aangebracht op een kruispunt ...).



Andere opmerkingen in verband met fietsers:

Afschrijverslaan artikel 3:
Van af de rotonde met de Frank Van Dyckelaan tot Huis Ten Halven, aan de kant van de pare huisnummers, is helemaal geen "rechtse gedeelte" dat voetgangers moeten volgen, en evenmin een "linkse gedeelte" dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten volgen. Het is evenmin gesignaleerd door verkeersborden D9.
Er is enkel een tweerichtingsfietspad gesignaleerd door verkeersborden D7, dat tussen de fietsoversteekplaats naar de potpolder en Huis Ten Halve zeer smal is. Nauwelijks geschikt als tweerichtingsfietspad, helemaal niet geschikt om te verdelen in een "rechtse gedeelte" voor voetgangers en een "linkse gedeelte" voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A.




Afschrijverslaan artikel 5:
Dit artikel is juist, maar hoe kan een fietser die oversteekplaats volgen als hij van de potpolder naar Cauwerburg wil ...

... of van Cauwerburg naar de potpolder?


Wilfordkaai artikel 8:
Vanaf het kruispunt met de Consciencestraat tot het kruispunt met de Rik De Rycklaan aan de noordelijke zijde van de weg is het dubbelrichtingsfietspad niet gesignaleerd met een D7 vanaf de Rik De Rycklaan.


Frank Van Dyckelaan artikel 5:
... vanaf de fietsoversteek voorbij de Schrijnwerkerslaan (komende van Orlaylaan) tot de Afschrijverslaan aan de linkerzijde van de weg in de richting van de Afschrijverslaan geldt: fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het dubbelrichtingsfietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Dit wordt gesignaleerd door verkeersbord D7.
Maar er staat geen verkeersbord D7 om dat te signaleren.


Stationsstraat artikel 6:
Deze onderbroken streep zou niet meer herschilderd worden, omdat de aslijn het effect van fietssuggestiestroken teniet doet. Met een aslijn rijden automobilisten dichtbij of op de fietssuggestiestroken en verdringen fietsers naar de rand van de rijbaan.
Het was de bedoeling van de middenstreep om het parkeren in de Stationsstraat te verbieden, maar dat wordt ook gesignaleerd door verkeersborden E1 (Stationsstraat artikel 2).

Stationsstraat artikel 8:
Op het voetpad staat voor deze fietsoversteekplaats een verkeersbord B1 (niet vermeld op het aanvullend reglement) ... voor fietsers van minder dan 10 jaar die van op het voetpad de fietsoversteekplaats (moeten?) gebruiken om de rijbaan over te steken?


Pastoor Boelstraat artikel 10:
Deze wegmarkering overeenkomstig art.74 van de wegcode is een toeleidend fietspad naar het fietsopstelvak, die wel als plaatsbepaling, maar niet als wegmarkering in een artikel vernoemd wordt.
Overeenkomstig art.19.5 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, moet dit toeleidend fietspad trouwens minimum 15 meter lang zijn.


Kouterstraat artikel 6:
Deze wegmarkering overeenkomstig art.74 van de wegcode is een toeleidend fietspad naar het fietsopstelvak, die wel als plaatsbepaling, maar niet als wegmarkering in een artikel vernoemd wordt.
Overeenkomstig art.19.5 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, moet dit toeleidend fietspad trouwens minimum 15 meter lang zijn.


Guido Gezelleplaats artikel 1:
Het staat niet in dit artikel dat de voorrang van de Guido Gezelleplaats ook gesignaleerd is door een verkeersbord B1, op het einde van het fietspad ter hoogte van huisnummer 3. Maar het verkeer op de rijbaan van de Guido Gezelleplaats zou hier daarentegen voorrang moeten verlenen aan fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A die het fietspad verlaten om op de rijbaan rechtdoor verder te rijden.

Artikel 12.4 van de wegcode bepaalt dat het geen manoeuvre is om zich op het einde van een fietspad op de rijbaan te begeven om rechtdoor te rijden. Voorrang moet bijgevolg niet verleend worden door fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A op het fietspad, maar door bestuurders op de rijbaan.

Guido Gezelleplaats artikel 6, ter hoogte van huisnummer 3:
Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten dus vanaf het fietspad een rijbaan oversteken om via een ander fietspad in een fietsstraat terecht te komen, waar ze eerst voorrang moeten verlenen aan het verkeer in die fietsstraat.

Waarom niet gewoon het fietspad verlaten en op de rijbaan met voorrang verder rijden naar de fietsstraat?

Guido Gezelleplaats (niet vermeld):
De wegmarkering overeenkomstig art.72.3 van de wegcode, die leidt van de August Wautersstraat naar de Stationsstraat.
Het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Bestuurders die rijden van de August Wautersstraat naar de fietsstraat van het Stationsplein, slaan dus links af, terwijl ze volgens het verkeersbord B15 (Guido Gezelleplaats artikel 1) de voorrangsrichting volgen naar de fietsstraat.


Kasteelstraat artikel 7:
Dit artikel 7 en bijhorend verkeersbord C11 is overbodig wegens Kasteelstraat artikel 21:
"Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt." (Vervolgt in art.9.1.2.1° met: Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.)

Kasteelstraat artikel 23:
Op de afgesloten oprit naar de N16 is geen "oversteekplaats overeenkomstig art.76.4 van de wegcode" die fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, maar wel een fietspad, overeenkomstig art.74 van de wegcode ...

Dat fietspad leidt met verlaagde boordsteen recht naar de ingang van het Sint-Amelbergaparkje ... De verplichte richting voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen?

Nini Bulterysstraat artikel 1:
In werkelijkheid zijn bij de verkeersborden C1 niet de onderborden M3, maar verkeerde onderborden M5 voor fietsers gebruikt. (zie mail van 3 december 2020.)


Frans Smetstraat artikel 2:
In werkelijkheid zijn bij de verkeersborden C1 niet de onderborden M3, maar verkeerde onderborden M5 voor fietsers gebruikt. (zie mail van 28 november 2020.)


Edgard Tinelplaats artikel 3:
Het tweerichtingsfietspad dat begint aan huisnummer 16 is inderdaad gesignaleerd door een verkeersbord D7 voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A. Maar datzelfde tweerichtingsfietspad is gesignaleerd met verkeersborden D9 voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, die in de andere richting rijden.

Edgard Tinelplaats artikel 12:
Ter hoogte van het kruispunt met het tweerichtingsfietspad komende van de Sint-Amelbergalaan is gesignaleerd door een verkeersbord B1, en door wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode, dat bestuurders (= fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A) voorrang moeten verlenen op het einde van het fietspad ter hoogte van huisnummer 16.

Maar het verkeer op de rijbaan van de Edgard Tinelplaats zou hier daarentegen voorrang moeten verlenen aan fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A die het fietspad verlaten om op de rijbaan rechtdoor verder te rijden.
Artikel 12.4 van de wegcode bepaalt dat het geen manoeuvre is om zich op het einde van een fietspad op de rijbaan te begeven om rechtdoor te rijden. Voorrang moet bijgevolg niet verleend worden door fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A op het fietspad, maar door bestuurders op de rijbaan.

Consciencestraat artikel 10:
Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten het tweerichtingsfietspad volgen, gesignaleerd met een verkeersbord D7.
Dat fietspad leidt naar de oprit van de Scheldebrug. Moeten ook fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A die naar de rotonde rijden, dit tweerichtingsfietspad volgen?


Orlaylaan artikel 7:
Ter hoogte van het kruispunt met de Tekenaarslaan steken fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan niet over op een oversteekplaats die gesignaleerd is door de wegmarkering van art.76.4 van de wegcode. Ze volgen daarentegen wel de Orlaylaan op een fietspadmarkering met voorrang, gesignaleerd door een wegmarkering overeenkomstig art.74 van de wegcode, overeenkomstig art.16 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.


Tekenaarslaan artikel 8:
Ter hoogte van de rotonde is helemaal geen oversteekplaats die fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om de rijbaan over te steken, die gesignaleerd is door een wegmarkering overeenkomstig art.76.4 van de wegcode.


Rik De Rycklaan artikel 1:
Op de fietspaden van ... en de Rik De Rycklaan ... is fout, zie artikel 4 hieronder.

Rik De Rycklaan artikel 4:
Op de Rik De Rycklaan ... geldt: voetgangers en fietsers moeten het deel van de openbare weg voor hen voorbehouden volgen. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden D10.

Dat is geen fietspad!

Parklaan artikel 13:
Op de Parklaan zijn geen fietspaden. Fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen rijden dus op de rijbaan. Ze kunnen bijgevolg onmogelijk de oversteekplaats "moeten volgen" aangezien ze zich niet op een fietspad bevinden.

Bovendien is deze fietsoversteekplaats niet conform met art.18.4 alinea 5 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald (fietsoversteekplaats aangebracht op een kruispunt ...).

Cauwerburg artikel 1:
Er staat ook een (verdraaide) B1 op het voetpad voor de fietsoversteekplaats ter hoogte van de rotonde met Leie - Edgard Tinelplaats - Tekenaarslaan (niet vermeld op het aanvullend reglement) ... voor fietsers van minder dan 10 jaar die van op het voetpad de fietsoversteekplaats (moeten?) gebruiken om de rijbaan over te steken?


Cauwerburg artikel 10:
Ontbreekt:
Het tweerichtingsfietspad vanaf het kruispunt met de Afschrijverslaan tot huisnr. 1a, is ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen gesignaleerd door de wegmarkering van art.74 van de wegcode, overeenkomstig art.16 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Cauwerburg artikel 25, in verband met de oversteekplaats "ter hoogte van het kruispunt Huis Ten Halven en de Afschrijverslaan":
Het is juist, dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen deze oversteekplaats moeten volgen om de rijbaan over te steken, als ze verder richting Tielrode rijden langs Huis Ten Halven. Maar als ze naar de Afschrijverslaan rijden ... mogen ze het fietspad langs de linkerkant van de rijbaan nog enkele meters volgen zoals de fietser op de foto.

Dat verder lopend tweerichtingsfietspad staat niet echt aangeduid, en de (verplichte) fietspadmarkering op het kruispunt met de Afschrijverslaan kan dan weer de indruk wekken dat het tweerichtingsfietspad verder loopt voorbij het kruispunt.

Stationsplein artikel 10:
Wat is nog het nut of het doel van dit stukje "openbare weg voor hen voorbehouden" bijna op het einde van de fietsstraat, "gesignaleerd door verkeersborden D9" (bijna onzichtbaar), dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A moeten volgen, namelijk het linkse gedeelte?


Stationsplein artikel 17, ter hoogte van het kruispunt met de Guido Gezelleplaats:
Met welk nut zouden fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen in de fietsstraat de rijbaan moeten oversteken aan het kruispunt met de Guido Gezelleplaats?


Doornstraat artikel 15:
Ontbreekt (zie artikel 30):
Het tweerichtingsfietspad vanaf het kruispunt met de N16 tot huisnr. 184, is ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen gesignaleerd door de wegmarkering van art.74 van de wegcode, overeenkomstig art.16 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Doornstraat artikel 30:
De wegmarkering overeenkomstig art.74 van de wegcode is hier niet aangebracht om fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen te verplichten het fietspad te volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Ze zouden dan niet mogen rijden op het tweerichtingsfietspad links in hun rijrichting, ter hoogte van alle kruispunten met de aanliggende wegen, dus in de richting van de N16 naar de Velle.
Deze wegmarkering moet aangebracht worden overeenkomstig art.16 van het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, om aan te duiden dat het (tweerichtings)fietspad doorloopt over de kruispunten.

In alle straten van de Zaat staan nog de verkeersborden B1 en B15 vermeld, terwijl nu de voorrang van rechts daar geldig is.

Hopelijk worden fietsers niet aangesproken of geverbaliseerd op basis van bovenstaande formuleringen, wegmarkeringen of verkeersborden in deze aanvullende reglementen op het wegverkeer.


Met vriendelijke groeten,
...

Ik ben nu wel wat benieuwd, of ik wel reactie op al deze opmerkingen zal krijgen, en welke reactie dat dan zal zijn.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005