
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6248 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-02-2009 23:14:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik heb nog een bijkomend voorstel. De N16 is namelijk een primaire weg, en het Vademecum Fietsvoorzieningen zegt in het hoofdstuk 4.1.5 het volgende :
Citaat: |
Langs primaire wegen horen volgens de richtlijnen van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen geen klassieke fietspaden thuis. Toch kan het voorkomen dat langs ditzelfde traject een belangrijke fietsrelatie ligt waarvoor geen evenwaardig alternatief voorhanden is. In dat geval dient de fietsvoorziening uitgebouwd te worden als volledig autonome 'fietsweg', volledig afgeschermd van de primaire weg. Dit kan b.v. door middel van een breder en ondoordringbaar groen scherm. Het oversteken van de primaire weg kan enkel ter hoogte van de beveiligde kruispunten of via ongelijkgrondse kruisingen. Gezien de barrièrewerking gaat het steeds om tweerichtingsfietspaden (minstens 2,50 meter). |
Dus de fietspaden langs de N16 moeten breder worden (2,50 meter!) en het moeten dubbelrichtingsfietspaden worden.
Daarom volgend voorstel:
Als we op de N16 vanaf de Krijgsbaan aankomen aan de Doornstraat, dan steken we daar de N16 over, en we fietsen op het fietspad langs de zuidkant van de N16 richting Hoogkamerstraat. Tegen de richting dus! Misschien kunnen we eerst een zwarte zak over het verkeersbord C11 trekken (Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen). Aan de Hoogkamerstraat steken we de N16 over, en fietsen we terug richting Gasthuisstraat/Doornstraat op het fietspad langs de noordkant van de N16. Dus weer tegen de richting. Aan de Hoogkamerstraat kunnen we ook een zwarte zak over de verkeersborden C11 en C9 trekken. Merk tevens op, dat aan de Hoogkamerstraat bij het verkeersbord C11 ook een verkeersbord C9 staat (Verboden toegang voor bestuurders van bromfietsen), en aan de Gasthuisstraat niet ... Mogen bromfietsen vanaf de Gasthuisstraat dan wel tegen de richting op het zuiderfietspad naar de Hoogkamerstraat rijden?
Voorstel aangenomen of verworpen  _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Bert Bauwelinck
Gast
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-02-2009 18:33:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dag iedereen,
Het is me na twee maand eindelijk gelukt om ook aan te loggen op het forum en er ook daadwerkelijk iets op te posten: een combinatie van onhandigheid, vergeetachtigheid en tijdsgebrek
Hieronder de (OCR-ingescande) reactie van de sec.-generaal van het departement Mobiliteit en Openbare Werken aan bevoegd minister Hilde Crevits.
Zeker akkoord met Jozef om dubbelrichtingfietstocht te doen de 7de maart, maar zeker ook blijven hameren om stuk tussen Inter-Beton en N419-viaduct over de N16 aan te pakken. Dubbelrichting fietspad tussen kerkhof en Verbindingstraat is meest urgent.
Groeten,
Bert Bauwelinck
Vlaamse overheid
Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Koning Albert 11-laan 20 bus 2,
1000 Brussel
Tel. 02-553.71.24 - Fax. 02-553.71.08
E-mail: mobiliteit.verkeersveiligheid-apenstaartje-mow.vlaanderen.be
22 JAN. 2009
Aan mevrouw Hilde Crevits
Vlaams minister van Openbare Werken,
Energie, Leefmilieu en Natuur
uw kenmerk ons kenmerk bijlagen
1621-U-08-0023
vragen naar / e-mail telefoonnummer datum
Jan Pelckmans 02-553 71 20 19 januari 2009
jan.pelckmans-apenstaartje-mow.vlaanderen.be
Betreft: Reactie op de petitie over fietsroutes te Temse
In een e-mail van 9 december 2008 vraagt de Fietsersbond .Temse aan minister-president Kris Peeters een antwoord op de petitie over het afschaffen van het fietspad langs de N16 en de voorgestelde alternatieve routes, die in de zomer 2008 werd overhandigd. De Fietsersbond verwijst naar de geplande opening van de nieuwe Scheldebrug in mei 2009 en het ontbreken van veilige alternatieven voor de fietsers.
De fietsverbinding tussen Temse en Sint-Niklaas langsheen de spoorlijn kadert binnen de studie voor het sluiten van de ring rond Sint-Niklaas, de zogeheten Oostelijke Tangent.
Momenteel is hierover een ontwerpstudie lopende. Binnen dit project zal langsheen het spoor Sint-Niklaas-Temse een fietspad aangelegd worden vanaf de N70 tot aan de Eigenlostraat op de grens met Temse. De stuurgroep die de studie begeleidt, dringt er bij de stad Sint-Niklaas en de gemeente Temse op aan om gezamenlijk de verdere fietsroute langs het spoor vanaf de Eigenlostraat naar Temse te bestuderen zodat deze in de toekomst kan worden gerealiseerd. De aanleg van fietspaden op dit tracé van het netwerk van fietspaden over lange afstand (L.A.F.) van de provincie Oost-Vlaanderen is echter een taakstelling voor het provinciebestuur, en maakt het voorwerp uit van een beslissing van het provinciebestuur, in samenwerking met de gemeentebesturen.
Naar aanleiding van de bouw van de tweede Scheldebrug en het wegwerken van het gevaarlijk punt aan het kruispunt van de N16 met de N4l9 werd beslist om het fietsverkeer van de N16 te weren. Het volledige tracé van de N16 wordt op 2 rijstroken gebracht en de auditor van de Provinciale Auditcommissie (PAC) d.d. 23/4/2004 stelde, bij de bespreking van het project voor het kruispunt N16-N4l9, dat het weren van het fietsverkeer langs de Nl6 conform de richtlijnen van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen is.
In overleg tussen de Vlaamse overheid en de gemeente Temse werd daarop een voorstel gelanceerd waarbij fietsers tussen het kruispunt Gasthuisstraat/Doornstraat en de Scheldebrug niet meer langs de Nl6 mogen fietsen. Vanaf het kruispunt Gasthuisstraat/Doornstraat richting Sint-Niklaas kunnen zij wel nog gebruik maken van de bestaande fietspaden. Deze zullen wel fysisch afgeschermd worden van de Nl6. Dit werd goedgekeurd op de PAC d.d. 27/8/2004. Op deze manier worden gevaarlijke situaties ter hoogte van de op- en afritten naar de N4l9 vermeden. Op 25 juni 2004 werd op de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) volgend fietstraject door Temse voorgesteld: komende van Bornem wordt het fietsverkeer naar de stroomopwaartse kant van de Scheldebrug gebracht. Via het bestaande dubbelrichtingsfietspad wordt het fietsverkeer afgeleid naar het kruispunt Kasteelstraat/Stationsstraat.
Vanaf daar heeft het fietsverkeer de keuze: via de kaaien en de Hoogkamerstraat, waar een dubbelrichtingsfietspad ligt, naar Sint-Niklaas of via een bewegwijzerde route door het centrum naar het kruispunt Gasthuisstraat/Doornstraat.
In het kader van de actualisering van het mobiliteitsplan van Temse werd, als uitkomst van de sneltoets, recent beslist om het optimaliseren van de fietsroutes door Temse centrum als belangrijk thema te weerhouden. Daarbij zal ook onderzocht worden of er degelijke alternatieven bestaan die het centrum van Temse vermijden, bv. via de spoorlijn, via de Veldstraat of via de Verbindingsstraat - achterkant kerkhof. De verkenningsnota hieromtrent werd besproken op de GBC van 09/12/08 en komt voor op de PAC van 19/01/09.
Bij het ontwerp van de nieuwe Scheldebrug werd bijzondere aandacht besteed aan de fietsvoorzieningen. Zo is aan de stroomopwaartse kant van de nieuwe brug een gecombineerd fiets- en voetpad voorzien van 4,50 à 6 m breed.
Aan de kant Temse zal een rechtstreekse verbinding worden gerealiseerd met de Wilfordkaai via een helling en een trap met brede treden. Het fiets- en voetpad zal ook in een vloeiende helling verbonden worden met het kruispunt Consciencestraat-Kasteelstraat. Op beide punten is de aansluiting verzekerd met de fietsvoorzieningen op de Scheldeoever en doorheen het centrum van Temse.
Aan de kant Bornem is eveneens voorzien in een rechtstreekse aansluiting enerzijds met het jaagpad/fietspad op de Scheldeoever en anderzijds met het dubbelrichtingsfietspad dat verder de N16 volgt, steeds langs dezelfde zijde en fysisch gescheiden van het verkeer op de N16. Indien de lopende procedure van het gemeentelijk RUP met succes wordt afgerond en vervolgens de bouwvergunning wordt bekomen, zal in de loop van dit jaar gestart worden met de aanleg van de geplande verbindingsweg tussen de Scheldekaai ter hoogte van het bedrijf Belgomine en het stationsplein te Temse. Daarbij is ook voorzien in de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad langs de kant van de spoorlijn tussen de Scheldeoever/Wilfordkaai en het stationsplein. Hierop kan eventueel later worden aangesloten met een fietspad langs de spoorlijn, komende van Sint-Niklaas. De voormelde verbindingsweg kan pas ten vroegste voltooid worden tegen einde 2010.
Ir. Fernand Desmyter
Secretaris-generaal
En hier is die brief "in het echt" (klik om te vergroten):
(Aanpassing op 02-05-2017: "echte brief" toegevoegd.) |
|
Terug naar boven |
|

Hilde Habraken
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 372
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-02-2009 12:19:36 Onderwerp: secretaris generaal |
|
|
|
|
Ik heb nog enkele vragen bij die brief van de secretaris-generaal aan Crevits. Waarop was die een antwoord? Alles wordt hierin wel erg rooskleurig voorgesteld vind ik. Is het mogelijk om het verslag van de PAC in te kijken waarop het thema van de fietsroute langs de spoorweg besproken is? |
|
Terug naar boven |
|

Trobken
Site Admin
Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-03-2009 03:59:07 Onderwerp: mail van andré |
|
|
|
|
mail van André Verheyen, voorzitter Fietsersbond Temse
Hallo fietsvrienden,
Op de laatse vergadering van de Fietsersbond is beslist om nog eens te protesteren tegen het sluiten van het fietspad langs de N16.
Korte geschiedenis:
In 2004 heeft het gewest samen met de Gemeente beslist om het fietspad te sluiten langs de N16. Voor het gedeelte tussen de Scheldebrug en de Viaduct waren de fietspaden nodig om 2 maal 2 rijvakken te kunnen aanleggen en dat gedeelte fietspad was wel heel gevaarlijk.Het fietspad kon blijven bestaan vanaf de viaduct tot aan de Interbeton, wanneer men dat afschermde van de baan zoals men verderop wel deed.
Wat men toen niet deed was een alternatief zoeken voor de verdwenen fietspaden, de Gemeente was blij met de nieuwe Scheldebrug en het gewest oordeelde dat het niet nodig om voor vervanging te voorzien.
Wanneer wij dan zo rond nieuwjaar 2008 die beslissingen hoorden hebben een aantal mensen snel geprotesteerd tegen dit verdwijnen van de fietspaden, maar dat was dus al lang te laat.
In mei 2008, toen men het fietspad afsloot, richten we een plaatselijke afdeling op van de Fietsersbond .
Op die vergadering werd direct besloten om op woensdag 14 mei 2008 een eerste protesttocht te houden vanaf de viaduct tot aan Interbeton.
Er waren toen bijna 80 fietsers ondanks het onweer dat een half uur voor de start losbarstte. TV-OOST en de Pers waren er ook bij.
Op 29 juni 2008 bezorgden Ulrich en ikzelf de stapel petities tegen het sluiten van dit fietspad aan de Minister President Kris Peeters die te gast was op de manifestatie van Natuurpunt-Pasar op de Scheldekaaien. Naar aanleiding van deze petitie antwoordde Minister Crevits in januari 2009 dat alles besloten was in 2004 en dat het aan de Gemeente is om iniatieven te ondernemen, eventueel samen met Sint-Niklaas.
Ondertussen heb ik al verschillende contacten gehad met Schepen Vermeiren, Hoofdcommissaris Van Hove en mobiliteitsambtenaar Piessens, Men onderzoekt nog hoe het verder moet, men vreest dat het veel te veel zal kosten, dat men moet onteigenen enz. Er is dus nog niets concreets uit de bus gekomen.
Daarom nu de oproep om nog eens massaal aanwezig te zijn op zaterdag 7 maart, we plannen dan opnieuw de tocht langs de N16, een gedeelte over het fietspad en daarna wanneer het fietspad verdwenen is op de weg zelf. Er zal politiebegeleiding zijn.
We starten zoals elke eerste zaterdagtocht op de Markt vanTemse, rijden dan naar de viaduct, kant Krijgsbaan en zo rond 11u15/11u20 vertrekken we beneden de viaduct naar het verboden fietspad.
We hopen deze keer weer op heel veel enthousiastelingen die het goed voor hebben met fietsers en die deze keer willen meerijden vanaf de Markt(11u) of alleszins vanaf de viaduct(11u15). Willen jullie ook vrienden en kinderen enz nog eens uitnodigen zodat we deze keer met heel veel kunnen zijn. ( 100 fietsers die protesteren zou toch fantastisch zijn!)
Op de actie op 29 juni 2008 hadden we een spandoek: geef ons fietspad langs de N16 terug, ik heb toen naar de Burgemeester geschreven dat ik hoopte er niet opnieuw te staan met die spandoek als de brug wordt geopend, maar zoals het er nu uitziet is daar wel heel veel kans voor. We plannen alleszins tijdens dat weekend al een actie gesteund door de Fietsersbond nationaal: blijven zagen, fietspaden vragen. Ook de Fietsersbond van Sint-Niklaas komt dan naar Temse gereden.
Dit is het voorlopig:
dus op zaterdag 7 maart 2009: 11u vertrek op de Markt
of om 11u15 beneden de viaduct
en zo over het "fietspad" tot aan Uw Tuin en terug.
Hopelijk tot dan.
André Verheyen,
voorzitter Fietsersbond.Temse _________________ Forumbeheerder |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|