Het is nu 28-03-2024 18:35:38
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

6 slechte overgangen op nieuw fietspad

    -> Temse - Krijgsbaan N419 (alles behalve het viaduct) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-01-2009 20:45:05    Onderwerp: 6 slechte overgangen op nieuw fietspad
 Reageren met citaat  

Op 17 december 2008 heb ik "uit koleire" drie meldingen gemaakt op het Meldpunt Fietspaden voor de slechte overgangen van het fietspad op de oversteek met de zijstraten:
ref. 7B97A48F39 voor de Koning Leopoldlaan
ref. C276D08FEE voor de Prinsenlaan
ref. 3611E3B4B0 voor de Sint-Jorisstraat
natuurlijk met de nodige foto's er bij.

Voorbeeld van een commentaar:

* Overgangen met niveauverschil (bv. boordstenen) zijn te hoog

Toelichting : Splinternieuw aangelegd fietspad! Volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen (4.2.4.3) mag een hoogteverschil van maximum 0,5 cm bestaan, bij voorkeur zelfs een volledig gelijkgrondse aanleg. Zelfs met rioolroosters aan beide kanten van het fietspad nog grote hoogteverschillen!


Voorbeeld van foto's:





Tot nu toe nog geen reactie ontvangen. Nog even wachten, het is nog geen maand geleden... Hihi

(Aanpassing op 07-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 07-12-2015 14:08:30; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-01-2009 16:48:08    Onderwerp: Foto's
 Reageren met citaat  

Goede, duidelijk foto's Jozef!

Zo kunnen we er wel nog honderden van in en rond Temse gebruiken! Goed zo!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-02-2009 15:50:39    Onderwerp: Antwoord van meldpunt fietspaden
 Reageren met citaat  

Op 3 februari 2009 kwam het volgende antwoord:

Citaat:
Beste Van Breuseghem Jozef,

Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : C276D08FEE) op volgende locatie :

Krijgsbaan
Temse
Oost-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Het ontwerp van het heringerichte kruispunt is net zoals de overige gevaarlijke punten in Vlaanderen goedgekeurd op de provinciale auditcommissie die instaat voor de kwaliteitsbewaking van de voorgestelde projecten. Mogelijke problemen zijn dus niet te wijten aan het ontwerp: een zeker niveauverschil t.h.v. de boordstenen kan onmogelijk vermeden worden. Het probleem op het betreffende kruispunt is wellicht dat de nieuwe asfaltverharding iets te dik aangelegd is. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal daarom de gedelegeerd bouwheer (TV3V) vragen om na te gaan of ter hoogte van de fietsoversteken de rand van de asfaltverharding bij kan gewerkt worden door de betrokken aannemer zodat het niveauverschil kleiner wordt of meer afgeschuind.


Op de twee andere meldingen was het antwoord hetzelfde. We zullen er dus niet veel van moeten verwachten!

Dit antwoord is ook opgenomen in een meer algemene reactie op de afwerking van de fietsvoorzieningen tijdens de aanpak van de 'zwarte punten'. Meer details hierover vind je onder de afdeling "Communicatie met anderen", topic "Agentschap Wegen en Verkeer - Zwarte punten in Temse" - http://ft.bbforum.be/agentschap_wegen_en_verkeer___zwarte_punten_in_temse-t54.html.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-02-2009 11:23:59    Onderwerp: Info voor de gemeente Temse
 Reageren met citaat  

Ik heb dan ook onze schepenen ingelicht, die bij de zaak betrokken zijn:

Citaat:
Van: "Jozef Van Breuseghem"
Aan: debby.vermeiren@...; freddy.verbeke@...
CC: "Fietsersbond Temse"
Onderwerp: Slechte fietspadovergangen op de Krijgsbaan
Datum: donderdag 5 februari 2009 11:14

Geachte heer en mevrouw schepen,
Beste Freddy en Debby,


Naar aanleiding van de slechte fietspadovergangen op de Krijgsbaan, kruispunten Sint-Jorisstraat, Prinsenlaan en Koning Leopoldlaan, had ik op 17 december 2008 drie meldingen geplaatst op het meldpunt fietspaden http://www.meldpuntfietspaden.be/.
Op 3 februari 2009 heb ik op deze drie meldingen het volgende antwoord ontvangen:

Het ontwerp van het heringerichte kruispunt is net zoals de overige gevaarlijke punten in Vlaanderen goedgekeurd op de provinciale auditcommissie die instaat voor de kwaliteitsbewaking van de voorgestelde projecten. Mogelijke problemen zijn dus niet te wijten aan het ontwerp: een zeker niveauverschil t.h.v. de boordstenen kan onmogelijk vermeden worden. Het probleem op het betreffende kruispunt is wellicht dat de nieuwe asfaltverharding iets te dik aangelegd is. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal daarom de gedelegeerd bouwheer (TV3V) vragen om na te gaan of ter hoogte van de fietsoversteken de rand van de asfaltverharding bij kan gewerkt worden door de betrokken aannemer zodat het niveauverschil kleiner wordt of meer afgeschuind.

Ze geven dus wel toe dat het niet in orde is, maar degelijk afwerken volgens hun eigen Vademecum Fietsvoorzieningen is er niet bij!


Op 12 november 2008 had ik naar de Vlaamse Overheid ook een mail verstuurd met klachten over de afwerking van de zwarte punten in Temse op gebied van fietsvoorzieningen. Ook hierop ontving ik op 2 februari 2009 een antwoord. Dat antwoord schenkt mij in geen enkel geval voldoening, en ik heb er trouwens al op gereageerd. Deze volledige correspondentie ga ik hier niet hernemen, maar staat te lezen op het forum van de Fietsersbond Temse, op http://ft.bbforum.be/agentschap_wegen_en_verkeer___zwarte_punten_in_temse-t54.html. Ik wil u wel meegeven dat in het antwoord van de Vlaamse overheid de volgende paragraaf staat:

Het feit dat een dorpskom minder geschikt zou zijn voor fietsers is een zaak waar de gemeente Temse werk moet van maken. Een dorpskern zou net uitnodigend en aangenaam moeten zijn voor de zwakke weggebruiker!

Waarvan akte ...


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Oscar Van Durmelaan 6
B-9140 Temse (Belgium)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-02-2009 18:29:47    Onderwerp: Nog een mail voor de gemeente
 Reageren met citaat  

Op vraag van onze voorzitter heb ik nog maar een mail gestuurd naar onze bevoegde schepenen. Hopelijk kunnen ze de wegbeheerder overtuigen om iets deftig te maken van die ellendige overgangen.
Ik hoor iedereen, maar dan ook iedereen klagen die al over de vernieuwde kruispunten gefietst heeft. Dat is toch het beste bewijs dat er iets ernstig fout zit met het ontwerp, ook al beweert de wegbeheerder (wegen.oostvlaanderen-apenstaartje-vlaanderen.be) dat er niets mis is met zijn ontwerp, want dat is goedgekeurd door de 'provinciale auditcommissie' Hihi ... zou dat om te lachen zijn?

Dit was de mail:
Citaat:
Van: "Jozef Van Breuseghem"
Aan: freddy.verbeke@...; debby.vermeiren@...
CC: "Fietsersbond Temse"
Onderwerp: Slechte fietspadovergangen op de Krijgsbaan
Datum: zondag 15 februari 2009 20:50

Geachte heer en mevrouw schepen,
Beste Freddy en Debby,


Op mijn melding op het "Meldpunt Fietspaden" (www.meldpuntfietspaden.be) van de slechte overgangen van het nieuw fietspad op de kruispunten van de Krijgsbaan, kreeg ik - zoals eerder reeds gemeld - van de wegbeheerder (wegen.oostvlaanderen-apenstaartje-vlaanderen.be) het volgend antwoord:

Het ontwerp van het heringerichte kruispunt is net zoals de overige gevaarlijke punten in Vlaanderen goedgekeurd op de provinciale auditcommissie die instaat voor de kwaliteitsbewaking van de voorgestelde projecten. Mogelijke problemen zijn dus niet te wijten aan het ontwerp: een zeker niveauverschil t.h.v. de boordstenen kan onmogelijk vermeden worden. Het probleem op het betreffende kruispunt is wellicht dat de nieuwe asfaltverharding iets te dik aangelegd is. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal daarom de gedelegeerd bouwheer (TV3V) vragen om na te gaan of ter hoogte van de fietsoversteken de rand van de asfaltverharding bij kan gewerkt worden door de betrokken aannemer zodat het niveauverschil kleiner wordt of meer afgeschuind.


Ik vind dat nogal kort door de bocht: omdat het ontwerp goedgekeurd is door de 'provinciale auditcommissie' zijn mogelijke problemen per definitie niet aan het ontwerp te wijten. Dat is dus een nieuw dogma, want die 'provinciale auditcommissie' staat in "voor de kwaliteitsbewaking van de voorgestelde projecten". Die kwaliteit hebben ze dan in dit geval toch vergeten te toetsen aan de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen van de Vlaamse Overheid!

Dat een zeker niveauverschil ter hoogte van de boordstenen onmogelijk kan vermeden worden, daar heb ik zelfs geen 'provinciale auditcommissie' voor nodig: met boordstenen en goten krijgt men altijd bruuske niveauverschillen, zeker met het type boordsteen dat aan deze kruispunten gebruikt is. Waarom geen vlakke overgangen, zonder boordstenen of goten, zoals aanbevolen in het Vademecum Fietsvoorzieningen, en zoals op zoveel andere plaatsen in Vlaanderen?

Tenslotte wordt er toch aan gedacht, om de asfaltverharding eventueel wat af te schuinen. Is er dan toch een probleem met het door de 'provinciale auditcommissie' goedgekeurde ontwerp?


Naast het asfalt zouden ook de boordstenen - en op sommige plaatsen zelfs een deel van het fietspad - mogen afgeschuind worden, om op een min of meer normale wijze over de kruispunten te kunnen fietsen! En aan de slechtste overgang van allemaal, ter hoogte van de Koning Leopoldlaan, mag zelfs zonder problemen de goot opgevuld worden: er ligt immers aan weerskanten van het fietspad een rioolrooster die het regenwater kan opvangen. Zo zou het eigenlijk overal moeten, dat zou pas "kwaliteitsbewaking" zijn! Eigenlijk zouden de goten dwars over fietspaden overal moeten verdwijnen!

Het is niet alleen onvoorstelbaar dat men tegenwoordig nog op een dergelijke wijze fietspaden aanlegt, maar het is even verbijsterend dat zulke argumenten gebruikt worden om dat knoeiwerk ook nog goed te praten!

Ik hoop, samen met vele andere fietsers, dat er voor de fietsers in Temse toch iets beter uit de bus kan komen.



Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Oscar Van Durmelaan 6
B-9140 Temse (Belgium)


Misschien kan ik een gelijkaardige mail ook nog eens sturen naar de wegbeheerder? Heb ik een reden om met hun uitleg tevreden te zijn? Hoe meer ik hun argumenten lees, hoe meer ik het gevoel krijg dat ze mij met een kluitje in het riet willen sturen! En ik ben het eigenlijk niet gewoon om het zo gauw op te geven ...
Blijven zagen, goede fietspaden vragen? Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-03-2009 17:34:41    Onderwerp: Dan maar naar de minister!
 Reageren met citaat  

Alle kranten berichten over de slechte staat van onze fietspaden, nu er objectieve metingen zijn uitgevoerd door de Fietsersbond. Deze gelegenheid kon ik niet laten voorbijgaan, om nog maar eens het fietspad op de Krijgsbaan in herinnering te brengen Hihi . Het is het moment Uitroepteken
Dus een mailtje naar minister Crevits ...
Citaat:
Van: "Jozef Van Breuseghem"
Aan: hilde.crevits-apenstaartje-vlaanderen.be
CC: debby.vermeiren-apenstaartje-te...; wegen.oostvlaanderen-apenstaartje-vlaanderen.be; "Fietsersbond Temse"; freddy.verbeke-apenstaartje-te...
Onderwerp: Slechte fietspadovergangen op de Krijgsbaan (N419)
Datum: woensdag 11 maart 2009 16:59

Geachte mevrouw minister,


Wat elke fietser al lang weet, is nu uitgebreid in de pers verschenen: de Fietsersbond heeft nu objectief met metingen vastgesteld dat de kwaliteit van de fietspaden - zelfs van nieuwe fietspaden (!) - ondermaats is. Voorbeelden:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/comfort-vlaamse-fietspaden-laat-vaak-te-wensen-over.aspx
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=OD27JNH5
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/756566/2009/03/10/Comfort-Vlaamse-fietspaden-laat-te-wensen-over.dhtml
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/756566/2009/03/10/Comfort-Vlaamse-fietspaden-laat-te-wensen-over.dhtml
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=DMF10032009_046

Zoals ik vroeger reeds vermeld heb zijn ook in Temse nieuwe fietspaden aangelegd op de Krijgsbaan (N419), naar aanleiding van het wegwerken van het "zwart punt" aan de kruispunten Prinsenlaan, Sint-Jorisstraat en Koning Leopoldlaan. Bijgaande foto's van het fietspad aan het kruispunt van de N419 met de Koning Leopoldlaan spreken boekdelen over het geleverde vakwerk. De afwerking aan de overgangen met de kruispunten is zo erbarmelijk, dat ik een melding gemaakt heb op het meldpunt fietspaden (http://www.meldpuntfietspaden.be/), waarop de wegbeheerder (wegen.oostvlaanderen-apenstaartje-vlaanderen.be) volgend antwoord gegeven heeft:

Het ontwerp van het heringerichte kruispunt is net zoals de overige gevaarlijke punten in Vlaanderen goedgekeurd op de provinciale auditcommissie die instaat voor de kwaliteitsbewaking van de voorgestelde projecten. Mogelijke problemen zijn dus niet te wijten aan het ontwerp: een zeker niveauverschil t.h.v. de boordstenen kan onmogelijk vermeden worden. Het probleem op het betreffende kruispunt is wellicht dat de nieuwe asfaltverharding iets te dik aangelegd is. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal daarom de gedelegeerd bouwheer (TV3V) vragen om na te gaan of ter hoogte van de fietsoversteken de rand van de asfaltverharding bij kan gewerkt worden door de betrokken aannemer zodat het niveauverschil kleiner wordt of meer afgeschuind.

Voorwaar een mooi antwoord! We zitten blijkbaar met een "provinciale auditcommissie" die onfeilbaar is in de "kwaliteitsbewaking van de voorgestelde projecten", want het probleem is zeker "niet te wijten aan het ontwerp"! En dat "een zeker niveauverschil t.h.v. de boordstenen onmogelijk kan vermeden worden", kan ik begrijpen, doch waarom er noodzakelijk hoge boordstenen dwars over een fietspad moeten aangelegd worden, dat kan ik veel minder begrijpen. Wat er verder nog verteld wordt over het afschuinen van de asfaltverharding is te gek om los te lopen.

Op de foto's is duidelijk merkbaar, dat het fietspad ter hoogte van de Koning Leopoldlaan een forse duik maakt naar de goten, waarbij de goten zelf de kuil nog wat dieper maken! De asfaltverharding afschuinen is hier totaal nutteloos. Als zelfs dergelijke nieuwe fietspaden goedgekeurd worden op gebied van kwaliteit door de "provinciale auditcommissie", dan vrees ik dat er niemand in die commissie zit, die werkelijk weet wat "fietsen" betekent.


Met vriendelijk groeten,

Jozef Van Breuseghem
Oscar Van Durmelaan 6
B-9140 Temse (Belgium)

Volgende foto's zijn daar bijgevoegd, ter verduidelijking:









Blijven zagen Uitroepteken

(Aanpassing op 07-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 21-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-10-2017 13:27:03; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-03-2009 17:10:43    Onderwerp: Er beweegt weer wat
 Reageren met citaat  

Zoals ook vermeld onder "Communicatie met anderen" door Nicole, zit er toch nog steeds beweging in deze zaak. Er is namelijk een schriftelijke vraag gesteld in het Vlaams parlement ...
Volksvertegenwoordiger Jos Stassen schreef:
VLAAMS PARLEMENT
₪ SCHRIFTELIJKE VRAGEN


HILDE CREVITS
VLAAMS MINISTER VAN OPENBARE WERKEN, ENERGIE, LEEFMILIEU EN NATUUR


Vraag nr. 306
van 15 januari 2009
van JOS STASSEN



Gevaarlijke punten - Toepassing Vademecum Fietsvoorzieningen

Vlaanderen levert inspanningen om de zwarte punten in het wegverkeer weg te werken, ook al werd de doelstelling uit 2003 om op vijf jaar tijd 800, vooral voor de zachte weggebruiker, zwarte punten weg te werken, niet gehaald.

De herinrichting van de weginfrastructuur om een zwart punt weg te werken, is dan ook de uitgelezen kans om ook optimale fietsvoorzieningen aan te leggen. Het Vademecum Fietsvoorzieningen bevat de aanbevelingen die, indien ze worden toegepast, fietsen zo comfortabel mogelijk moeten maken.

Een belangrijk element om fietsen vlot en comfortabel te maken, is het wegwerken van obstakels in het wegdek en het zorgen voor vlotte overgangen tussen het fietspad en bijvoorbeeld de rijbaan. Zeker op kruispunten kan men als fietser met onaangename wegobstakels geconfronteerd worden. Ook in het Vademecum Fietsvoorzieningen wordt op dit probleem gewezen. In artikel 4.2.4.3 staat: “Een bijzonder aandachtspunt vormt de kruising van een fietspad met zijstraten. Hoogteverschillen verstoren het fietscomfort en moeten dan ook vermeden worden: trottoirbanden dienen over te gaan in gelijkgronds aangelegde kantstroken of trottoirbanden; straatgoten worden plaatselijk vervangen door kantstroken, met straat- en trottoirkolken vóór de kruising. Tussen wegverharding enerzijds en gelijkgrondse trottoirbanden of kantstroken anderzijds, mag er een hoogteverschil van maximum 0,5 cm bestaan. De voorkeur gaat naar een volledig gelijkgrondse aanleg.”

Overgangen op fietspaden moeten dus geleidelijk verlopen, met een hoogteverschil van maximum 0,5 cm.

Aangezien de weg te werken zwarte punten dikwijls kruispunten zijn, is het cruciaal om nauwlettend toe te zien op de toepassing van het Vademecum Fietsvoorzieningen, ook wat de overgangen van fietspaden betreft.

In de gemeente Temse waren er vier weg te werken zwarte punten, waarvan er al drie zijn aangepakt, waarvan één, het zwarte punt op het kruispunt N16-N419, werd weggewerkt door het fietspad langs de N16 te schrappen. Maar ook voor de andere kruispunten verliep de herinrichting niet vlekkeloos. Op het kruispunt N419-Prinsenlaan werden bij de herinrichting heel wat obstakels ingebouwd voor de fietsers, want de overgangen tussen fietspad en rijweg bedragen tot 4 cm, dat is een hoogteverschil dat 8X groter is dan de aanbeveling uit het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Fietsers weten dat een hoogteverschil van enkele centimeters vlot en comfortabel fietsen onmogelijk maakt. Het is toch opmerkelijk dat bij de herinrichting van kruispunten om het verkeer voor de fietsers veiliger te maken, belangrijke elementen uit het Vademecum Fietsvoorzieningen niet worden toegepast. Hierdoor worden belangrijke kansen gemist om het fietsverkeer niet enkel veiliger te maken, maar ook comfortabeler en dus aantrekkelijker.

1. Hoe wordt er bij de herinrichting van de weginfrastructuur voor het wegwerken van zwarte punten in Vlaanderen ex ante voor gezorgd dat de aanbevelingen uit het Vademecum Fietsvoorzieningen worden toegepast?

Welke controle wordt ex post uitgevoerd op de toepassing van het Vademecum Fietsvoorzieningen voor deze werken?

Hoe verliep dat specifiek voor de zwarte punten in de gemeente Temse?

2. Kwamen bij het Meldpunt Fietspaden klachten binnen na de herinrichting van de weginfrastructuur voor het wegwerken van zwarte punten in Vlaanderen? Hoeveel klachten betroffen in feite het niet toepassen van het Vademecum Fietsvoorzieningen?

Waren er meldingen m.b.t. de weggewerkte zwarte punten in de gemeente Temse?

3. Hoe worden meldingen bij het Meldpunt Fietspaden opgevolg? Gebeurden er al aanpassingen aan de weginfrastructuur na klachten bij het meldpunt?

Wat is op dit punt de specifieke situatie voor de gemeente Temse?

... en dit is het antwoord:
Vlaams minister Hilde Crevits schreef:
HILDE CREVITS
VLAAMS MINISTER VAN OPENBARE WERKEN, ENERGIE, LEEFMILIEU EN NATUUR



ANTWOORD
op vraag nr. 306 van 15 januari 2009
van JOS STASSEN




1. Alle projecten voor de herinrichting van de weginfrastructuur voor het wegwerken van gevaarlijke punten worden, evenals de klassieke wegenprojecten, voorgelegd aan de Provinciale Audit-commissie (PAC), eerst met de startnota, vervolgens met de projectnota. De PAC staat in voor de kwaliteitsbewaking van de projecten, ook van de elementen van belang voor de fietsers, conform de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Dat was ook zo voor de gevaarlijke punten in Temse.
De werken moeten worden uitgevoerd volgens de goedgekeurde plannen. Tijdens de opvolging van de werken en voorafgaand aan de voorlopige oplevering kunnen afwijkingen worden vastgesteld en aanpassingen gebeuren. Ook tijdens de waarborgtermijn kunnen nog correcties uitgevoerd worden.

2. Het Meldpunt Fietspaden dient op de eerste plaats om abnormale situaties die een gevaar opleveren voor de fietsers en die een dringende tussenkomst van de wegbeheerder vereisen, te signaleren. Het komt inderdaad voor dat niveauverschillen of ontbrekende signalisatie, na de heraanleg van een gevaarlijk punt, worden gemeld. Het programma voor de herinrichting van gevaarlijke punten is nog volop in uitvoering en op basis van de beschikbare informatie uit de databank van het Meldpunt Fietspaden kan moeilijk worden achterhaald of klachten betrekking hebben op een herinrichting. Voor specifieke punten kan dit natuurlijk wel worden nagetrokken.
Voor Temse waren er drie meldingen die betrekking hadden op de herinrichting van gevaarlijke punten. Daar was een melding bij over de vernieuwing van het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat. Het betrof een melding over de gekozen oplossing en de consequenties voor de fietsers. Het ging niet over het niet toepassen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
De twee overige meldingen hadden betrekking op het kruispunt van de N419 met de Prinsenlaan en de Sint-Jorisstraat. Het betreft hier recente meldingen over hoogteverschillen tussen rijbaan en fietspad. Het betreft uitvoeringsfouten die in de waarborgtermijn moeten weggewerkt worden, conform de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.

3. De meldingen bij het Meldpunt Fietspaden worden opgevolgd zoals alle meldingen. Die worden onderzocht en indien terecht wordt er in de mate van het mogelijke een oplossing aan gegeven. De melder krijgt een antwoord.
Meestal betreft het kleine ingrepen (putten, uitbrokkelingen, gebrekkige waterafvoer, markeringen,…). Ingrijpende ingrepen aan de weginfrastructuur louter omwille van een melding bij het Meldpunt Fietspaden, gebeurden er nog niet.

Zoals in punt 2 vermeld stelt zich in Temse nog een probleem na de recente herinrichting van het kruispunt N419 x Prinsenlaan i.v.m. niveauverschillen die door de betrokken aannemer in de waarborgtermijn moeten weggewerkt worden.

Nicole heeft zelfs schepen Verbeke op de hoogte gesteld Goed zo! . We blijven maar hopen dat de fietspaden aan die kruispunten aangelegd worden zoals het moet.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 28-03-2009 12:41:15    Onderwerp: Wat VOKA kan, kunnen wij (nog) niet.
 Reageren met citaat  

Terwijl de werken bezig zijn zegt VOKA dat de S-bocht aan de nieuwe brug gevaarlijk is, en de bocht wordt aangepast (klik om te vergroten):



Terwijl de werken aan de fietspaden aan de Krijgsbaan bezig waren, heb ik ook verwittigd dat het de slechte kant uit gaat!
Zie ook http://ft.bbforum.be/agentschap_wegen_en_verkeer___zwarte_punten_in_temse-t54.html:

Jozef Van Breuseghem schreef:
Van: "Jozef Van Breuseghem"
Aan: het-vrije-Waasland-apenstaartje-telenet.be
CC: "Fietsersbond Temse"; hilde.crevits-apenstaartje-vlaanderen.be; cindy.franssen-apenstaartje-skynet.be
Onderwerp: Zwarte punten in het Waasland
Datum: woensdag 12 november 2008 19:36

Geachte,

...

Op het kruispunt Krijgsbaan-Prinsenlaan, waar nu de werken bezig zijn, krijgen de fietsers een stukje fietspad erbij, waarop ze zonder problemen hun wielen kunnen stuk rijden. Hoewel het Vademecum Fietsvoorzieningen van de Vlaamse Overheid geleidelijke overgangen aanbeveelt als een fietspad de rijbaan oversteekt, met hoogteverschillen van maximum 0,5 cm, bevat dit fietspad plotse drempels van meer dan 2 cm hoogte, met hoogteverschillen van meer dan 4 cm. Dit blijkt duidelijk uit bijgaande foto's, waarbij nog rekening moet gehouden worden dat de foto's in licht kikkerperspectief genomen zijn, en dat de onderkant van de meetlat ongeveer 2 mm van de grond verwijderd is. Het werkelijk hoogteverschil is dus nog enkele mm meer dan de meetlat aanduidt! Dit zal niet opgelost zijn na afwerking van de rijbaan met een laag asfalt, aangezien de meting gebeurd is van uit de goot, en de goot niet geasfalteerd wordt.

Aan de overkant van de Krijgsbaan wordt het fietspad nog aangelegd, doch op een minder slechte afwerking hoeven de fietsers niet te rekenen! Dit is bijzonder spijtig, aangezien de kostprijs toch dezelfde is om deze overgangen degelijk af te werken.

...


Met vriendelijke groeten,

Jozef Van Breuseghem
Oscar Van Durmelaan 6
B-9140 Temse (Belgium)


Maar ik moest afwachten tot de werken uitgevoerd waren ...



Ik denk dat ik dit toch eens onder hun neus ga wrijven ...

(Aanpassing 23-06-2013: Verdwenen krantenartikel hersteld.)
(Aanpassing op 07-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 07-12-2015 14:16:21; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-03-2009 09:40:12    Onderwerp: Onder de neus gewreven
 Reageren met citaat  

... Dat is ondertussen gebeurd, zie http://ft.bbforum.be/agentschap_wegen_en_verkeer___zwarte_punten_in_temse-t54.html Knipoog .
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Nicole Van der Vieren





Geregistreerd op: 12 Jan 2009
Berichten: 40
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-04-2009 08:41:07    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De waarheid mag/moet gezegd worden.
weeral goed gedaan, Jozef Goed zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2009 07:05:11    Onderwerp: Slechte overgangen...
 Reageren met citaat  

De slechte overgangen in de Krijgsbaan zijn op 1 punt, op onderstaande foto van Jozef

eindelijk aangepast (vlak gemaakt ter breedte van het fietspad) met wat koud-asfalt.
Heb (nog) geen foto...

Grtz
Trobken

(Aanpassing op 07-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-04-2009 18:36:10    Onderwerp: Gedeeltelijke verbeteringen!
 Reageren met citaat  

Drie van de zes slechte overgangen zijn aangepast Goed zo!. Uiteindelijk heeft toch iemand begrepen dat dergelijke overgangen niet aanvaardbaar zijn in een nieuw fietspad. En gelukkig horen de superslechte overgangen aan de Koning Leopoldlaan bij de verbeterde. Hier volgen de foto's:


Voor de Prinsenlaan is de 'afrit' aangepast ...


... De 'oprit' na de Prinsenlaan daarentegen is gebleven zoals het was.


Aan de Koning Leopoldlaan is zowel de 'afrit' (bemerk de dikte van de laag Uitroepteken )...


... als de 'oprit' aangepast (let weer op de laagdikte Uitroepteken ).


Aan de Sint-Jorisstraat is echter zowel de 'afrit' ...


... als de oprit ongewijzigd gebleven.

De goten zijn telkens opgevuld met koud asfalt, en het rijcomfort is er merkelijk op verbeterd. Bij wijze van test heb ik de kruispunten Prinsenlaan (bij groen licht natuurlijk Hihi ) en Koning Leopoldlaan met de ligfiets overgestoken tegen 30 km/u. Na het oversteken van de Prinsenlaan krijg ik nog steeds een flinke schok te verwerken aan de niet opgevulde goot, maar de drie verbeterde overgangen gaan verrassend comfortabel onder de wielen door, of komt dat door de vering van de ligfiets?

Laat ons nu maar hopen dat het koud asfalt niet vervormt tijdens het "gebruik"...

We kunnen ons afvragen waarom slechts de helft van de slechte overgangen aangepast is? Was het koud asfalt juist op? Moet de rest nog uitgevoerd worden of blijft dat slecht? Was het juist tijd om naar huis te gaan? Was het de bedoeling om het verschil te blijven voelen tussen slechte en minder slechte overgangen? Wil men toch niet helemaal toegeven dat alle overgangen slecht gemaakt zijn?

Het bewijst in alle geval, dat de overgangen veel beter konden gemaakt worden van bij het ontwerp, dit in tegenspraak met wat eerst verklaard werd:
Agentschap Wegen en Verkeer schreef:
Het ontwerp van het heringerichte kruispunt is net zoals de overige gevaarlijke punten in Vlaanderen goedgekeurd op de provinciale auditcommissie die instaat voor de kwaliteitsbewaking van de voorgestelde projecten. Mogelijke problemen zijn dus niet te wijten aan het ontwerp: een zeker niveauverschil t.h.v. de boordstenen kan onmogelijk vermeden worden.

Gelukkig is als oplossing niet enkel het asfalt wat afgeschuind zoals eerst was voorgesteld:
Agentschap Wegen en Verkeer schreef:
Het probleem op het betreffende kruispunt is wellicht dat de nieuwe asfaltverharding iets te dik aangelegd is. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal daarom de gedelegeerd bouwheer (TV3V) vragen om na te gaan of ter hoogte van de fietsoversteken de rand van de asfaltverharding bij kan gewerkt worden door de betrokken aannemer zodat het niveauverschil kleiner wordt of meer afgeschuind.

Ik weet niet of deze aanpassing is uitgevoerd door de gemeente Temse of door het gewest, maar van mij krijgen ze 30% op hun rapport. Dus nog ferm gebuisd! Als de drie andere overgangen ook aangepast worden kunnen ze nog stijgen tot 60%. Dan zouden ze toch al geslaagd zijn. Om een nog beter rapport te krijgen moet het fietspad gewoon doorlopend aangelegd worden, zonder drempels of goten er dwars overheen! Streng maar rechtvaardig Knipoog Uitroepteken

(Aanpassing 23-06-2013: Foute fotolink verbeterd.)
(Aanpassing op 07-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 21-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 16-11-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 16-11-2017 11:31:03; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Nicole Van der Vieren





Geregistreerd op: 12 Jan 2009
Berichten: 40
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2009 11:07:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Inderdaad, Jozef.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 712
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2009 13:03:54    Onderwerp: Nèm
 Reageren met citaat  

Nèm!
...niet te zachtaardig!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Krijgsbaan N419 (alles behalve het viaduct)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005